Рішення
від 24.12.2020 по справі 580/2130/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2020 року справа № 580/2130/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В. розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Автотехпостач до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та до міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Автотехпостач звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просить:

- визнати протиправною бездіяльність міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що полягає у незастосуванні коефіцієнту Км2 у значенні 1,26 щодо всієї площі земельної ділянки при підготовці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки площею 11735 кв.м. (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080), що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21;

- визнати протиправною бездіяльність міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що полягає у незастосуванні коефіцієнтів локальних факторів: земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття - 0,90; не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,90; не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,90, при підготовці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки площею 11735 кв.м. (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080), що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21;

- визнати протиправними дії міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що полягає у застосуванні коефіцієнта локального фактора: зона магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,1 при підготовці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки площею 11735 кв.м. (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080), що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21;

- зобов`язати міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області видати новий витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 11735 кв.м. (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080), що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21, врахувавши значення коефіцієнта Км2 - 1,26 щодо всієї площі земельної ділянки та застосувавши при визначенні коефіцієнта Км3 наступні локальні фактори: земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття - 0,90; зона без каналізації - 0,95; санітарно-захисна зона - 0,95; не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95; не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 13.07.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито загальне провадження в адміністративній справі.

Ухвалою суду від 01.10.2020 залучено до участі у справі в якості співвідповідача - міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.

Усною ухвалою суду від 11.11.2020 із занесенням до протоколу судового засідання закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

У зв`язку з неявкою 08.12.2020 в судове засідання усіх учасників справи та подання ними клопотань про розгляд справи без їх участі, керуючись положеннями ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України суд постановив ухвалу від 08.12.2020 здійснювати подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідачем при підготовці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019 порушено норми Закону України Про оцінку земель та Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 (далі - Порядок №489), зокрема, відповідачем не обґрунтовано поділено земельну ділянку та віднесено до різних економіко-планувальних зон м. Черкаси.

За твердженням позивача, відповідно до додатку №1 рішення Черкаської міської ради №5-656 від 13.05.2010 до економіко-планувальної зони №31 включаються земельні ділянки, що розташовані в межах вул. АДРЕСА_1 - межа 32 зони - межа міста.

При визначенні сукупного значення коефіцієнту Км3 відповідачем вибірково застосовано його складові, що призвело до збільшення вказаного значення.

Застосування коефіцієнту 1,1 Зона магістралей підвищеного містоформувального значення є безпідставною, оскільки земельна ділянка, що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21 безпосередньо не прилягає до вул. 30-річчя Перемоги та не має самостійного під`їзду. Замість вказаного коефіцієнта відповідачем має бути застосовано коефіцієнт 0,9 - земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття.

Позивач посилається на те, що відповідачем не взято до уваги, що земельна ділянка не має газопостачання та централізованого теплопостачання та протиправно не застосовано відповідні коефіцієнти, а саме: не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,90; не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,90.

Такі дії відповідача спричинили завищення суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21, якою користується позивач, що спричинило для останнього негативні фінансові наслідки у вигляді збільшення орендної плати.

Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі - відповідач 1), подав до суду відзив проти позову, в якому просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, зазначивши, що технічна документація про нормативну грошову оцінку, затверджена рішенням Черкаської міської ради від 13 травня 2010 року № 5-656, коли діяла Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213.

На думку відповідача 1 норми Порядку №489 в даному випадку застосуванню не підлягають.

Встановлення частки площі здійснюється шляхом використання ГІС- технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб. Таку базу при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремих ділянок і використовує Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області. Актом приймання - передачі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м Черкаси та програмного забезпечення MapІnfo Prоfessional 9.5 RUS Черкаської міської ради 30.07.2010 Управлінням прийнято та використовується в роботі програмне ліцензійне забезпечення.

За твердженням відповідача 1, використовуючи програмне забезпечення та дані Державного земельного кадастру очевидно, що земельна ділянка кадастровий номер: 7110136700:05.037:0080 розташована в двох економіко планувальних зонах, а саме №29 та №31 із встановленими для них зональним коефіцієнтом, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко- планувальної зони) Км2 - 1,38 та Км2 - 1,26, відповідно.

Відповідач 1 зазначив, що пунктом 3 рішення Черкаської міської ради від 13.05.2010 №5-656 Про затвердження показників оцінки земель м. Черкаси затверджені межі економіко-планувальних зон та коефіцієнти, які характеризують зональні фактори місця розташування земельної ділянки в межах міста. Зазначені зони та зональні фактори перенесені в цифровому вигляді до програмного ліцензійного забезпечення MapІnfo Prоfessional 9.5 RUS. Відповідно до створеної програмним забезпеченням інформації до земельної ділянки площею 11735 кв.м (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080) застосовуються наступні локальні коефіцієнти: зона магістралей підвищеного місто формувального значення; зона без каналізації; санітарно-захисна зона.

Крім того, відповідач 1 наголосив, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не є рішенням суб`єкта владних повноважень, а відтак, не може бути предметом судового оскарження.

У відзиві на адміністративний позов відповідач - міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі - відповідач 2) навів аргументи, які аналогічні аргументам відповідача 1 та додатково зазначив, що позивач не оформив право власності чи користування земельною ділянкою тому визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки жодним чином не порушує його прав.

З огляду на викладене, відповідачі вважають, що діяли у межах своїх повноважень та у відповідності до чинного земельного законодавства, а тому просили відмовити в задоволенні позову.

У письмових поясненнях представник позивача зазначив, що нормативну грошову оцінку земельної ділянки проведено в 2010 році. Відповідач не надав спростувань, чому не застосував локальні коефіцієнти в 2019 році, які раніше застосовував. Стан земельної ділянки і її характеристики не змінились. Обставини які існували при застосуванні вказаних локальних коефіцієнтів збереглись.

Відповідачем при формуванні витягу №5328/0/26-19 від 12.11.2019 застосовано інші локальні коефіцієнти ніж ті, які застосовані при наданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї ж земельної ділянки №809-гр.-2010 від 28.09.2010, на підставі тієї ж технічної документації. Вказане свідчить, що на підставі однієї і тієї ж технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідачем видано різні витяги про нормативну грошову оцінку щодо однієї земельної ділянки, що свідчить про неправильне застосування відповідачем локальних коефіцієнтів при наданні витягу. В першому випадку вони застосовані правильно, оскільки земельна ділянка відповідала і на даний час відповідає умовам, що були зафіксовані.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ТОВ Автотехпостач на підставі договору купівлі-продажу від 18.08.2004 №12807 придбав у ВАТ Черкаський приладобудівний завод у власність об`єкти нерухомості: склади, замощення та огорожу по вул. 30-річчя Перемоги, 5/1.

Наказом №388 управління містобудування та архітектури Черкаського міського виконавчого комітету від 14.03.2005 надано складам порядковий вуличний знак №21 по вул. 30-річчя Перемоги в м. Черкаси.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 03.01.2007 у справі №16/388 за товариством з обмеженою відповідальністю Автотехпостач визнано право власності на об`єкти нерухомості: виробничі приміщення, замощення та огорожу по периметру меж земельної ділянки за адресою: вул. 30-річчя Перемоги, 21 в м. Черкаси.

Право власності зареєстровано на підставі вказаного судового рішення комунальним підприємством Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації 27.01.2007, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 17633244.

Після встановлення меж в натурі (на місцевості) фактична площа земельної ділянки по вул. 30-річчя Перемоги, 21, становить 11735 кв.м. Землекористування обтяжене сервітутом на земельну ділянку площею 578 кв.м. - право проїзду (проходу) до доріг загального користування на користь ВАТ Черкаський приладобудівний завод .

Судом встановлено, що з метою визначення розміру орендної плати за земельну ділянку площею 11735 кв.м., яка за цільовим призначенням передбачена для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, за адресою: вул. 30-річчя Перемоги, 21 в м. Черкаси з кадастровим номером: 7110136700:05:037:0080, товариство з обмеженою відповідальністю Автотехпостач звернулось до міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області за наданням витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

У зв`язку з цим, позивачу міськрайонним управлінням у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області видано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №5628/0/25 від 12.11.2019, в якому земельну ділянку з кадастровим номером 7110136700:05:037:0080 розділено на дві частини.

До земельної ділянки №1 застосовано:

- площа земельної ділянки: 10335 кв.м.;

- економічно-планувальна зона: 31;

- коефіцієнт Км2: 1,26;

- локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: зона магістралей підвищеного містоформувального значення 1,1; зона без каналізації - 0,95; санітарно-захисна зона - 0,95;;

- сукупний коефіцієнт Км3: 0,99275;

- коефіцієнт Кф: 1,2;

- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки: 2,0091;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 3973290,75 грн.

До земельної ділянки №2 застосовано:

- площа земельної ділянки: 1400 кв.м.;

- економічно-планувальна зона: 29;

- коефіцієнт Км2: 1,38;

- локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: зона магістралей підвищеного містоформувального значення 1,1; зона без каналізації - 0,95; санітарно-захисна зона - 0,95;;

- сукупний коефіцієнт Км3: 0,99275;

- коефіцієнт Кф: 1,2;

- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки: 2,0091;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 589470,00 грн.

Загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:05:037:0080 визначена в розмірі 4562760,75 грн.

Не погоджуючись зі застосуванням коефіцієнту Км2 у значенні 1,26 щодо частини земельної ділянки та застосуванням коефіцієнтів локальних факторів, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд враховує, що спірні відносини врегульовано Податковим кодексом України, Земельним кодексом України, законами України Про оренду землі від 06.10.1998 №161-ХIV, Про землеустрій від 22.05.2003 №858-IV, Про оцінку земель від 11.12.2003 №1378-IV.

Статтею 1 Закону України Про оренду землі визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Частиною п`ятою статті 5 Закону України Про оцінку земель обумовлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, окрім іншого, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

А відповідно до абзацу третього частини першої статті 13 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

При цьому, як визначено підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною першою статті 15 Закону України Про оцінку земель передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За приписами статті 18 названого Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .

В силу положень частини другої статті 20, частини третьої статті 23 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Так, судом встановлено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Черкаси Черкаської області виконана ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою на замовлення Черкаської міської ради та відповідно до рішення Черкаської міської ради Черкаської області від 13.05.2010 №5-656 затверджена станом на 01.01.2009, а введена в дію з 01.01.2011.

Водночас, як зазначено судом вище, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються виключно у формі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, що видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Підпунктом 36 пункту 4 цієї постанови визначено, що Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.

Відповідно до пункту 7 названої постанови, Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Разом з цим, суд зауважує, що відповідно до частини першої статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Статтею 194 Земельного кодексу України визначено, що призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

За змістом абзацу четвертого підпункту 8 пункту 22 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, до Державного земельного кадастру вносяться такі відомості про землі у межах державного кордону, як відомості про землі в межах територій адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах) та за їх межами (у частині, що характеризують такі землі з урахуванням їх місцезнаходження): відомості про економічну та нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці: інформація про локальні фактори і зони їх дії (назви локальних факторів; межі зон дії локальних факторів (за видами) з координатами їх поворотних точок; значення коефіцієнта локального фактора в межах зони його дії).

Як вбачається із матеріалів справи, витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у м. Черкаси виконуються міськрайонним управлінням у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777 (далі - Порядок №489).

Відповідно до пункту 10 Порядку №489 вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони).

В контексті наведених норм, які регулюють порядок проведення нормативної грошової оцінки конкретно визначеної земельної ділянки, суд зазначає, що цими нормами не передбачено застосування до однієї земельної ділянки одночасно двох зональних коефіцієнтів Км2 у розмірі 1,26 та 1,38.

Відповідно до додатку №1 рішення Черкаської міської ради №5-656 від 13.05.2010 до економіко-планувальної зони №31 включаються земельні ділянки, що розташовані в межах вул. 30-річчя Перемоги, отже, до усієї площі земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:05:037:0080 має бути застосовано один єдиний коефіцієнт Км2 у розмірі 1,26.

Крім того, як встановлено судом з технічної документації на земельну ділянку з кадастровим номером 7110136700:05:037:0080, яка виготовлена на замовлення позивача, дана земельна ділянка не має самостійного виїзду на вул. 30-річчя Перемоги, в м. Черкаси у зв`язку з чим під`їзд до земельної ділянки здійснюється з вул. 30-річчя перемоги через суміжне землекористування, що обліковується за ВАТ Черкаський приладобудівний завод , для чого встановлюється сервітут на земельну ділянку площею 642 кв.м. - право проїзду (проходу ) до доріг загального користування на користь ТОВ Автотехпостач .

Земельна ділянка межує: на півночі із земельними ділянками головного управління МНС України в Черкаській області, ПП Старк-2 ; на сході та півночі із земельною ділянкою ВАТ Черкаський приладобудівний завод та земельною ділянкою об`єднаного городницького кооперативу Соснівка , на заході із земельною ділянкою ПП Авалон .

Зазначені обставини відповідачами не заперечуються.

Суд звертає увагу, що відповідачі не надали доказів того, що вулиця 30-річчя Перемоги в м. Черкаси віднесена до магістралей підвищеного містоформувального значення.

Інших доказів наявності на земельній ділянці або поряд з нею фактору впливу у вигляді зони магістралей підвищеного містоформувального значення відповідачами не надано, хоча обов`язок по доведенню правомірності складання витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням локального коефіцієнту зона магістралей підвищеного містоформувального значення 1,1 покладається саме на відповідачів.

Стосовно незастосування коефіцієнтів локальних факторів: земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття - 0,90; не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,90; не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,90, суд зазначає, що відповідно до пункту 10 Порядку №489 значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Згідно додатку 7 до Порядку №489 до локальних факторів віднесено інженерно-інфраструктурні фактори: земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття 0,90 - 0,95; земельна ділянка, що примикає до вулиці із твердим покриттям 1,00; не забезпечена централізованим водопостачанням 0,90 - 0,95; забезпечена централізованим водопостачанням 1,00; не забезпечена централізованим водовідведенням 0,90 - 0,95; забезпечена централізованим водовідведенням 1,00; не забезпечена централізованим теплопостачанням 0,90 - 0,95; забезпечена централізованим теплопостачанням 1,00; не забезпечена централізованим газопостачанням 0,90 - 0,95; забезпечена централізованим газопостачанням 1,00.

З наведених норм Порядку №489 вбачається, що наявність або відсутність інженерних мереж на земельній ділянці безпосередньо впливає на визначення розміру коефіцієнта Км3, що характеризує конкретно визначену земельну ділянку.

Згідно відомостей, які містяться в матеріалах справи, на замовлення ТОВ Автотехпостач міськрайонним управлінням у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області видано витяг №809-гр.-2010 від 28.09.2010 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Із зазначеного витягу вбачається, що при визначенні коефіцієнта Км3 використано локальні фактори: санітарно-захисна зона - 0,95; ділянка примикає до вулиці без централізованого газопостачання - 0,95; ділянка примикає до вулиці без каналізації - 0,95; ділянка примикає до вулиці без централізованого теплопостачання - 0,95.

Отже, у разі неможливості застосування вищенаведених локальних факторів для подальшого визначення розміру коефіцієнта Км3 відповідачі повинні надати докази, що земельна ділянка забезпечена централізованим газопостачанням, каналізацією та теплопостачанням, однак в ході судового розгляду спору такі докази не надані.

Доводи відповідачів про використання програмного забезпечення MapІnfo Prоfessional 9.5 RUS, в якому відсутні наведені коефіцієнти, суд вважає непереконливими, оскільки використання програмного забезпечення не звільняє територіальні органи Держгеокадастру від обов`язку керуватись у своїй діяльності нормами Порядку №489 та застосовувати локальні коефіцієнти, які вже існували та використані під час видачі витягу №809-гр.-2010 від 28.09.2010 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Суд відхиляє в якості доказів наявні у матеріалах справи картографічні матеріали, які надані відповідачем 1, оскільки вони виконані безвідносно до місця розташування обраної позивачем земельної ділянки, що не дає суду можливості встановити обставину наявності відповідних об`єктів поряд із такою земельною ділянкою.

Щодо посилання відповідача 1 у додаткових поясненнях на норми наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року №18/15/21/11 Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за № 388/12262, суд звертає увагу, що наведений порядок втратив чинність згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Національної академії аграрних наук України від 30 грудня 2016 року №592/341/428.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що відповідач 2 не вчинив дій які передбачені законодавчими актами під час видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019, чим допустив протиправну бездіяльність, що полягає у незастосуванні коефіцієнту Км2 у значенні 1,26 щодо всієї площі земельної ділянки, а також у незастосуванні коефіцієнтів локальних факторів: не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95; не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95.

Протиправність дій міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області полягає у застосуванні коефіцієнта локального фактора: зона магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,1 при підготовці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019.

Щодо твердження відповідача 2 про відсутність порушених прав позивача у спірних правовідносинах, суд зазначає, що відповідно до ч. 1, 2 ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Враховуючи, що ТОВ Автотехпостач набуло у власність будівлі та споруди, які знаходяться на земельній ділянці за адресою: вул. 30-річчя Перемоги, 21 в м. Черкаси з кадастровим номером: 7110136700:05:037:0080, тому до нього переходить право користування даною земельною ділянкою.

Твердження відповідача 2, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019 виданий не за заявою позивача спростовується безпосередньо самим витягом в якому заявником вказано ТОВ Автотехпостач .

Суд також звертає увагу, що згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за приписами частини 1 статті 21 Закону України Про оренду землі визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Водночас, відповідно до положень статті 156 цього Кодексу, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно зі статтею 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України. За змістом пунктів 2, 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284, розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний дохід - це дохід, який міг би одержати власник землі, землекористувач із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення, викупу, або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Отже, фактичне використання позивачем земельної ділянки може слугувати підставою для стягнення вартості орендної плати у вигляді неодержаного доходу навіть за умови, якщо останній не оформив правовстановлюючі документи на земельну ділянку, тому твердження відповідача 2 про відсутність порушених прав позивача у зв`язку з визначенням вартості земельної ділянки, є безпідставними.

Щодо вимог позивача про врахування локального фактора: земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття , суд звертає увагу, що в зазначеному витязі №809-гр.-2010 від 28.09.2010 відсутній такий локальний фактор як земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття , натомість вказана земельна ділянка хоча і не має самостійного виїзду на вул. 30-річчя Перемоги, в м. Черкаси, однак під`їзд до земельної ділянки здійснюється з вул. 30-річчя Перемоги через суміжне землекористування. Доказів відсутності твердого покриття на суміжній ділянці позивач не надав, тому позовні вимоги в частині застосування даного локального фактора задоволенню не підлягають.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд зазначає, що в силу вимог абзацу 2 частини 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Отже, для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області видати новий витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 11735 кв.м. (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080), що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21, врахувавши значення коефіцієнта Км2 - 1,26 щодо всієї площі земельної ділянки та застосувавши при визначенні коефіцієнта Км3 наступні локальні фактори: зона без каналізації - 0,95; санітарно-захисна зона - 0,95; не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95; не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Щодо решти доводів сторін суд застосовує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Враховуючи вищенаведені обставини в їх сукупності, суд звертає увагу, що відповідачі, заперечуючи проти позовних вимог, не надали суду належних та достатніх доказів, що свідчили б про обґрунтованість зазначення у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вказаних локальних факторів та бездіяльності щодо незастосуванні коефіцієнту Км2 у значенні 1,26 щодо всієї площі земельної ділянки, тому суд дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість позовних вимог.

При подачі позову позивачем сплачено судовий збір за три вимоги немайнового характеру в сумі 6306 грн.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України у зв`язку з частковим задоволенням позовних вимог, на користь позивача підлягають стягненню судові витрати зі сплати судового збору в сумі 6000 грн. пропорційно до задоволеної частини позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що полягає у незастосуванні коефіцієнту Км2 у значенні 1,26 щодо всієї площі земельної ділянки при підготовці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки площею 11735 кв.м. (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080), що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21.

Визнати протиправною бездіяльність міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що полягає у незастосуванні коефіцієнтів локальних факторів: земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95; не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95, при підготовці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки площею 11735 кв.м. (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080), що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21.

Визнати протиправними дії міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що полягає у застосуванні коефіцієнта локального фактора: зона магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,1 при підготовці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5628/0/25 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки площею 11735 кв.м. (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080), що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21.

Зобов`язати міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області видати новий витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 11735 кв.м. (кадастровий номер: 7110136700:05:037:0080), що розташована за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21, врахувавши значення коефіцієнта Км2 - 1,26 щодо всієї площі земельної ділянки та застосувавши при визначенні коефіцієнта Км3 наступні локальні фактори: зона без каналізації - 0,95; санітарно-захисна зона - 0,95; не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95; не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Смілянська, буд.131; код ЄДРПОУ 39765890) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Автотехпостач (18029, Черкаська обл., м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 21; код ЄДРПОУ 31078480) судовий збір у розмірі 6000 (шість тисяч) грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду з врахуванням особливостей закріплених п. 15.5 Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду.

Суддя В.В. Гаращенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2020
Оприлюднено30.12.2020
Номер документу93877041
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2130/20

Рішення від 24.12.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 08.12.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Повістка від 08.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні