Рішення
від 22.12.2020 по справі 155/155/19
ГОРОХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження №2-а/155/15/20

Справа №155/155/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2020 року місто Горохів

Горохівський районний суд Волинської області в складі:

головуючого судді Адамчук Г.М.,

при секретарі судового засідання Ревуцькій М.В.,

за участю позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Алєніна Д.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, старшого державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах Волинської області Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Метельського Василя Володимировича про визнання дій протиправними та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду із зазначеним вище адміністративним позовом посилаючись на те, що 13 грудня 2018 року старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах Волинської області Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Метельським В.В. проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, об`єктом якої були земельні ділянки приватної форми власності, які розташовані на території Пустомитівської сільської ради Горохівського району, кадастрові номери: 072088600:01:001:0371, 072088600:01:001:0028, 07208600:01:001:0027, загальною площею 6 га, що перебувають у приватній власності позивача на підставі державних актів на право власності на земельні ділянки та призначені для ведення особистого селянського господарства. В акті зазначено, що на момент перевірки на земельних ділянках проводяться роботи по рекультивації кар`єру піску. Дані роботи пов`язані зі зняттям та перенесенням ґрунтового покриву земельних ділянок. Дозволи на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок загальною площею 3,33 га від 10.06.2011 №011 від 23.07.2012 №013, видані Головним управлінням Держкомзему у Волинській області та Державною інспекцією сільського господарства у Волинській області на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок (зміни цільового призначення частини земельних ділянок). Термін дії дозволу - до завершення робіт по розробці кар`єру. В той час старшим державним інспектором встановлено, що на частині земельних ділянок загальною площею 2,27 га, відбувається зняття ґрунтового покриву за відсутності дозволу на зняття та перенесення покриву, що є порушенням ст.168 Земельного кодексу України. В подальшому 01 лютого 2019 року винесено постанову №533-ДК/597/АП/09/01-18 про накладення адміністративного стягнення у розмірі 170 гривень за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53-3 КУпАП та зазначено, що позивачем заподіяно шкоду в розмірі 51452,68 грн. Позивач вважає дії відповідачів, які виразились у складенні акту перевірки з дотримання вимог земельного законодавства протиправними, вказану постанову незаконною, оскільки вона не відповідає вимогам чинного законодавства, а порушення, зазначеного в оскаржуваній постанові, позивач не допускав, та в матеріалах відсутні будь-які докази, які б стверджували даний факт. Зокрема під час проведення перевірки був відсутній позивач чи інші особи, відсутня кадастрова зйомка земельної ділянки, не відомо яким чином здійснювався обмір площі землі, на якій ніби то вчинено правопорушення. В акті перевірки та постанові невірно вказано кадастрові номери земельних ділянок, які перевірялись, що ставить під сумнів чи виїжджав інспектор і чи проводилась перевірка саме на земельних ділянках позивача. Крім того, позивач вказує, що на його земельних ділянках відсутній родючий шар грунту, а тому дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву таких земельних ділянок не видається. В своєму позові позивач зазначив, що він був не повідомлений про час та місце розгляду справи належним чином, дізнався про розгляд відносно нього справи лише 14 лютого 2019 року, коли отримав копію постанови та повідомлення про необхідність сплати збитків в розмірі 51452,68 грн. На думку позивача, відповідачем призначено та проведено перевірку земельних ділянок без встановлених законом підстав та процедури на її проведення, зокрема не повідомлено про заплановане проведення перевірки, не надано можливості ознайомитись із документами, що стали підставою для проведення перевірки. Крім того, у червні 2017 року Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області здійснювалась, на земельних ділянках позивача, планова перевірка з дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель, родючості ґрунтів як суб`єкта господарювання.

Тому позивач просить поновити строк на оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення від 01 лютого 2019 року №533-ДК/0009/По/08/01-19, визнати протиправними дії відповідача, що виразились у складенні акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 13.12.2018 року, визнати незаконною та скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення від 01.02.2019 за №533-ДК/0009/По/08/01-19 та справу закрити за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Ухвалою судді від 26 лютого 2019 року відкрито провадження у справі.

21.03.2019 року до суду надійшов відзив на позовну заяву від представника Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, в якому позовні вимоги не визнає. У своєму відзиві представник відповідача зазначає, що на виконання наказу Головного управління від 15.11.2018 №533 ДК було проведено перевірку з дотримання вимог земельного законодавства, за використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів щодо раніше виданих спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок на території Пустомитівської сільської ради Волинської області. За результатами перевірки складено акт, де зазначено порушення ст.168 Земельного кодексу України. 14.12.2018 року позивачу надіслано повідомлення про виклик для надання пояснень з питань, пов`язаних з порушенням законодавства на 10 год. 21.12.2018 р. 21.01.2019 року позивача було повторно викликано, в його присутності складено протокол про адміністративне правопорушення за ч.2 ст.168 ЗКУ та повідомлено, що розгляд справи відбудеться о 10 год. 01.02.2019 року у приміщенні Головного управління Держгеокадастру у Волинській області. Однак позивач від надання пояснень та отримання протоколу відмовився, що засвідчено свідками. Повідомлення про розгляд справи йому було надіслано рекомендованим листом. 01 лютого 2019 року інспектором винесено постанову про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу в розмірі 170 грн, яку направлено рекомендованим листом позивачу. Одночасно було надіслано повідомлення про сплату шкоди в розмірі 51452,68 грн. Крім того у відзиві представник відповідача вказує на те, що контроль за використанням та охороною земель є обов`язком Держгеокадастру та його територіальних органів, тому дії інспектора, що полягали у проведенні перевірки та винесенні постанови, були передбачені нормами законодавства та є правомірними. Посилання позивача, що проведення перевірок визначений ЗУ Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності є хибним, так як в даному випадку діє спеціальний закон - ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель .

У відповіді на відзив позивач заперечив твердження відповідача та зазначив, що в наказі про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності від 15.11.20188 №533-ДК передбачено здійснити державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів щодо раніше наданих спеціальних дозволів на зняття та перенесення грунтового покриву земельних ділянок площею 1,8860 га на території Пустомитівської сільської ради Горохівського району Волинської області. При цьому не вказано кадастрових номерів земельної ділянки щодо якої необхідно провести перевірку. Крім того, позивач зазначає, що на території земельних ділянок, що перебувають у його власності відсутній родючий гумусовий елювіальний горизонт (НЕ), а доказів протилежного відповідач не надає та не вказує яким чином здійснювалось вимірювання площі земельної ділянки на якій виявлено порушення.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав наведених в позовній заяві та просив їх задовольнити. Крім того, зазначив, що зняття грунтового покриву на земельних ділянках, зазначених в акті перевірки та постанові, він не здійснював, будь-які докази вказаного факту в матеріалах справи відсутні. 14 червня 2017 року державним інспектором-головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель у Волинській області Гулуа З.Т. проведено перевірку вимог земельного законодавства за викристанням та охороною земель, родючості грунтів під час використання земельної ділянки підприємцем ОСОБА_1 на території Пустомитівської сільської ради, що потребують рекультивації, та порушень вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки для добування піску не встановлено. 3 червня 2019 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах ОСОБА_2 була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки та жодних порушень з приводу спірної земельної ділянки виявлено не було, а зазначено, що земельна ділянка площею 2,6664 га використовується ОСОБА_1 шляхом проведення поверхневого обробітку грунту.

Представник відповідача Алєнін Д.В. у судовому засіданні позов не визнав, з підстав зазначених у відзиві. Крім того, зазначив, що ОСОБА_3 вже не працює державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах Волинської області Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, тому не може надати свої пояснення по справі.

Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступних висновків.

Згідно ч.1 ст.122 КАС України, суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Позов подано з пропуском встановленого законом строку звернення до суду, а саме 18.02.2019 року, однак позивач в позовній заяві просить поновити строк на оскарження постанови, мотивуючи його тим, що постанову отримав 14 лютого 2019 року через відділення поштового зв`язку про що надав докази.

Наведені у позовній заяві обставини вказують на достатність підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними.

Положеннями ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно наказу від 15 листопада 2018 року №533-ДК в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Волинській області О.Іващенко, старшому державному інспектору Метельському В.В. в період з 15.11.2018 по 13.12.2018 слід здійснити державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів щодо раніше виданих спеціальних дозволів на зняття та перенесення грунтового покриву земельних ділянок площею 1,8860 га на території Пустомитівської сільської ради Горохівського району Волинської області.

Із акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом -земельної ділянки №533-ДК/597/АП/09/01-18 вбачається, що старшим державним інспектором Метельським В.В. одноособово проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства на земельних ділянках приватної форми власності, які розташовані на території Пустомитівської сільської ради, кадастрові номери: 072088600:01:001:0371, 072072088600:01:001:0028, 072088600:01:001: 0027, загальною площею 6,0 га, які перебувають у приватній власності ОСОБА_1 . На момент перевірки встановлено проведення робіт по рекультивації кар`єру піску. Дані роботи пов`язані зі зняттям та перенесенням грунтового покриву на земельних ділянках. Дозволи на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок загальною площею 3,33 га від 10.06.2011 №011 від 23.07.2012 №013, видані Головним управлінням Держкомзему у Волинській області та Державною інспекцією сільського господарства у Волинській області на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок (зміни цільового призначення частини земельних ділянок розробник ПП Владар ). Термін дії дозволу - до завершення робіт по розробці кар`єру. В той час на частині земельних ділянок загальною площею 2,27 га, відбувається зняття ґрунтового покриву за відсутності дозволу на зняття та перенесення покриву, що є порушенням ст.168 Земельного кодексу України. З вищевказаним актом позивач був не ознайомлений та його копія позивачу не відправлялась.

Відповідно до ст.254 КУпАП про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності. Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. Протокол не складається у випадках, передбачених статтею 258 цього Кодексу.

Пунктом 1 ст. 9 КУпАП зазначено, що адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

21 січня 2019 року старшим державним інспектором Метельським В.В. складено протокол №533-ДК/0007/П/07/01-19 про адміністративне правопорушення, передбачене ст.53-3 КУпАП, де зазначено, що ОСОБА_1 відмовився від надання пояснень та підпису у протоколі. При цьому в протоколі записані свідки правопорушення, однак до суду вони не явились та суду не надано їх письмових показань.

21 січня 2019 року ОСОБА_1 надіслано повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення о 10 годині 01 лютого 2019 року, однак як вбачається із витягу з офіційного сайту Укрпошти пошуку поштових відправлень, що зареєстровані та пересилаються в межах України, дане відправлення ОСОБА_1 не вручене (інші причини).

Статтею 53-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено адміністративну відповідальність за зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу, а також невиконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, що тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно ст.168 Земельного кодексу України ґрунти земельних ділянок є об`єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків: а) проведення робіт із буріння та облаштування нафтових і газових свердловин, будівництва, технічного обслуговування, ремонту і реконструкції нафтових і газових свердловин та пов`язаних з їх обслуговуванням об`єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під`їзних доріг, ліній електропередачі та зв`язку, підземних кабельних мереж енергозабезпечення; б) проведення робіт, пов`язаних з ліквідацією та запобіганням аварійним ситуаціям на нафтових і газових свердловинах та пов`язаних з їх експлуатацією об`єктах трубопровідного транспорту, виробничих спорудах, під`їзних дорогах, лініях електропередачі та зв`язку, підземних кабельних мережах енергозабезпечення. У випадках, визначених підпунктами а і б цієї частини, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюються виключно на підставі робочого проекту землеустрою.

Згідно постанови про накладення адміністративного стягнення №533ДК/0009/По/08/01-19 від 01 лютого 2019 року (а.с.15-16) ОСОБА_1 порушив вимоги ч.2 ст.168 Земельного кодексу України, та його визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53-3 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170.00 грн. Порушенням заподіяно матеріальну шкоду внаслідок зняття грунтового покриву без спеціального дозволу на суму 51452,68 грн, що вбачається із розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття грунтового покриву та повідомлення про сплату від 01.02.2019 року. Копію постанови та повідомлення надіслано позивачу поштою 01.02.2019 року та вручено особисто ОСОБА_1 14.02.2019 року.

Із державних актів на право власності на земельну ділянку серії ВЛ №011212, серії ЯМ №301050, серії ЯМ №301051 вбачається, що ОСОБА_1 є власником земельних ділянок площею по 2.000 га, які розташовані на території Пустомитівської сільської ради Горохівського району та призначені для ведення особистого селянського господарства, кадастрові номери:0720886400:01:001:0027, 0720886400:01:001:0371, 0720886400:01:001:0028.

Із технічного звіту по характеристиці грунтового покриву земельної ділянки площею 4,0 га, яка вилучається до відводу під геологорозвідувальні роботи з дослідно-промисловим видобутком піску підприємцю ОСОБА_1 на території Пустомитівської сільської ради Горохівського району Волинської області вбачається, що 1,6 га становлять дерново-підзолисті піщані грунти (шифр 5а), а 2,4 га - розмиті грунти і виходи порід піщані, на яких відсутній родючий гумусовий елювіальний горизонт (НЕ).

Із акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 14 червня 2017 року вбачається, що державним інспектором-головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель у Волинській області Гулуа З.Т. проведено перевірку вимог земельного законодавства за викристанням та охороною земель, родючості грунтів під час використання земельної ділянки підприємцем ОСОБА_1 на території Пустомитівської сільської ради, що потребують рекультивації, та порушень вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки для добування піску не встановлено. Із витягу з ЄДРПОУ щодо фізичної особи підприємця вбачається, що ОСОБА_1 здійснює підприємницьку діяльність з 17.02.1998 року, дата запису в реєстрі 15.02.2007 р., вид діяльності код КВЕД 01.25, 2.10, 47.52, 36.00, 8.12.

Згідно акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту -земельної ділянки від 03 червня 2019 року №235-ДК/299/АП/09/01-19, проведеної державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах Батюком І.Ф., встановлено, що ОСОБА_1 є власником земельних ділянок кадастрові номери: 0720886400:01:001:0027, 0720886400:01:001:0371, 0720886400:01:001:0028, зокрема спірна земельна ділянка площею 2,6664 га використовується ОСОБА_1 шляхом проведення поверхневого обробітку землі, тобто порушень не виявлено.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно з статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використання та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV (надалі по тексту - Закон №963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля. Позивач обґрунтовує протиправність дій відповідача з проведення перевірки положеннями Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Разом з тим, Верховний Суд зазначає, що статтею 2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно - правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Вказаним законом визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. Особливості та обмеження перевірок визначені у вказаному Законі не відносяться до здійснення Держгеокадастром та його територіальними органами перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель.

Враховуючи те, що норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, тому суд не погоджується з думкою позивача щодо того, що на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону №963-IV, а відтак, посилання позивача на Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є безпідставним.

Відповідно до статті 4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі статтею 5 Закону №963-IV державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно із статтею 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Відповідно до змісту статті 9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Згідно з статтею 10 Закону №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Статтею 245 КУпАП встановлено, що завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Стаття 280 КУпАП закріплює обов`язок посадової особи при розгляді справи про адміністративне правопорушення з`ясувати чи було вчинено адміністративне правопорушення та чи винна дана особа в його вчиненні.

Згідно ст.251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису), які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху та паркування транспортних засобів, актом огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами. Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу. Отже, висновки про наявність чи відсутність в діях особи адміністративного правопорушення мають бути зроблені на підставі всебічного, повного і об`єктивного дослідження всіх обставин та доказів.

Відповідно до статі 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно ч.ч. 1,2 ст.77 КАС кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Однак на думку суду, відповідачем не в повному обсязі було досліджено всі обставини та неналежно зібрано докази в розумінні ст. 251 КУпАП, на підставі яких можна дійти висновку про наявність в діях ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53-3 КУпАП, яке виразилось у знятті та перенесенні ґрунтового покриву земельної ділянки без спеціального дозволу. Зокрема у акті перевірки від 13 грудня 2018 року за результатами якої старшим інспектором складено протокол про адміністративне правопорушення допущено помилку та невірно зазначено кадастрові номери земельних ділянок, що належать позивачу згідно державних актів на право власності на земельну ділянку, відсутні докази належного виклику позивача для одержання від нього усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України, відсутні докази родючості ґрунту земельної ділянки на отримання якої необхідно дозвіл на зняття і перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок, відсутні відомості яким чином та за допомогою яких приладів було визначено площу спірної земельної ділянки. Крім того у 2017 році та 2019 році проводились перевірки дотримання вимог земельного законодавства, під час яких порушень виявлено не було. Також суду не надано письмових показань свідків правопорушення, чи будь-які інші докази, на підставі яких можна дійти висновку про наявність в діях ОСОБА_1 адміністративного правопорушення.

Таким чином, відповідач не довів правомірність винесення ним оскаржуваної постанови про накладення на позивача адміністративного стягнення.

Відповідно до ч.3 ст. 286 КАС України, за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін,а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; 4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.

Таким чином, на підставі вищенаведених мотивів, суд вважає, що є всі підстави для скасування оскаржуваної постанови і закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 287, 288, 289 КУпАП, ст.ст. 5, 9, 77, 244-246, 250, 286 КАС України , суд -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Поновити ОСОБА_1 строк для звернення до суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, старшого державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах Волинської області Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Метельського Василя Володимировича про визнання дій протиправними та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та старшого державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Волинській області Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Метельського В.В., що виразились у складенні акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом перевірки - земельної ділянки від 13.12.2018 за №533-ДК/597/АП/09/01-18.

Скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення від 01 лютого 2019 року за №533-ДК/597/АП/09/01-18 про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ст.53-3 КУпАП та накладення адміністративного стягнення у виді штрафу, а провадження у справі про адміністративне правопорушення закрити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення через Горохівський районний суд Волинської області.

Повний текст рішення виготовлено 28 грудня 2020 року.

Головуючий

СудГорохівський районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення22.12.2020
Оприлюднено30.12.2020
Номер документу93880099
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —155/155/19

Рішення від 22.12.2020

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

Рішення від 22.12.2020

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

Ухвала від 18.12.2020

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

Ухвала від 07.05.2020

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

Ухвала від 03.05.2019

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні