Рішення
від 30.12.2020 по справі 360/4221/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

30 грудня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4221/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

30 жовтня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 або позивач) до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі Укртрансбезпека або відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови, в обґрунтування якого, з урахуванням уточнення, зазначено таке.

09 вересня 2020 року о 23 годині 25 хвилин працівниками Управління Укртрансбезпеки у Луганській області на пункті габаритно-вагового контролю, розташованому на автомобільній дорозі Н-26 (131км+900), було проведено габаритно-ваговий контроль автомобіля КАМАЗ, реєстраційний номер НОМЕР_1 , який належить позивачу на праві власності на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 , що перевозив насіння сояшника, та за результатами цього контролю посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Луганській області було зроблено, на думку позивача, безпідставний висновок про перевищення вагових параметрів.

ОСОБА_1 вважає дії посадових осіб Управління Укртрансбезпеки у Луганській області при здійсненні габаритно-вагового контролю автомобіля та оформленні його результатів неправомірними, а саме акт № 0003146 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 09.09.2020 складено безпідставно, а також розрахунок (без номера) плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 09.09.2020 року до акта від 09.09.2020 №0003146 та постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу № 130711 від 01.10.2020 року є протиправними, виходячи з наступного.

Так, у складених документах міститься невірне зазначення прізвища позивача, замість ОСОБА_2 вказано ОСОБА_3 в: акті № 0003146 від 09 вересня 2020 року; розрахунку (без номера) плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 09.09.2020; акті № 236209 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 09.09.2020.

Також, матеріали про перевищення вагових параметрів, у яких викладена вимога про сплату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують нормативи у розмірі 101,25 євро, адресовані на ОСОБА_1 , що на думку позивача, виключє застосування до нього будь-яких санкцій.

Крім того, з акта № 0003146 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 09.09.2020, а саме з пункту 6 вбачається, що перевозився вантаж сояшник .

Загальна (повна) маса транспортного засобу КАМАЗ, реєстраційний номер НОМЕР_1 разом із вантажем становить 38,54 тон. Такий саме тонаж вказаний у чеку зважування транспортного засобу КАМАЗ, реєстраційний номер НОМЕР_1 від 09.09.2020 о 23:25 год., в якому зазначається: загальна маса 38540 кг, вісь 1- 4120 кг, вісь 2 - 8480 кг, вісь 3 - 9440 кг, вісь 4 - 8250 кг, вісь 5 - 8250 кг.

Однак, позивач зауважує, що вказаний чек не містить реквізитів щодо пункту проведення вагового контролю. У зв`язку з чим зі змісту вказаного чеку зважування від 09.09.2020, вищевказаних актів, довідки та розрахунку, на думку позивача, неможливо встановити будь-яких характеристик зважувального обладнання, яке було використане відповідачем при проведенні габаритно-вагового контролю, зокрема, якими саме вагами проводилось зважування транспортного засобу позивача, який відсоток похибки таких ваг та відсутня інформація про те, що зважування відбувалося у русі.

Також, згідно акта № 0003146 від 09.09.2020 про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних параметрів вбачається, що позивачем допущено перевищення вагових параметрів на здвоєну вісь (осьові навантаження), а саме, замість допустимих 11,00/16,00 тон навантаження становило 4,12/17,98/8,25/8,25 тони, тобто перевищуючи дозволені параметри. Разом з цим, як вбачається з довідки № 0003176 від 09.09.2020 року про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акту про перевищення, зважування відбувалося окремо по напівосям кожної осі і в подальшому ці дані складалися.

При цьому, чинним законодавством чітко визначено, що вагове обладнання повинно забезпечувати саме поосьове зважування у русі транспортного засобу, а не у спосіб, який здійснювався на транспортному засобі позивача посадовими особами відповідача. В той же час, оскільки у розрахунку б/н від 09.09.2020 та у довідці відповідач зазначив, що одна вісь є здвоєною, визначення загальної маси автомобіля та навантаження на здвоєну вісь шляхом сумування осьових навантажень на кожну вісь є неправомірним, так як при такій конструкції для визначення навантаження на здвоєну вісь такі дві осі повинні зважуватись разом.

Крім цього, автомобіль перевозив насіння сояшника, яке є сипучки (подільним) вантажем, що може перемішуватися по всім осям транспортного засобу під час руху. А тому проведення зважування у русі, шляхом поосьвого заїзду тягача на платформу ваг, без дотримання часу, необхідного для врівноваження сипучого (подільного) вантажу, не може дати достовірних результатів навантаження на одну вісь транспортного засобу, адже це не дозволяє врахувати перерозподіл тиску на осі та зсув центру ваги під час нахилу тягача при заїзді на платформу ваг, тоді як вантаж, в силу своїх властивостей, легко деформується під дією мінімальних сил.

Єдиною методикою виконання вимірювань поосьових навантажень на маси вантажних транспортних засобів у русі в Україні є лише Методика виконання вимірювань поосьових навантажень та маси вантажних транспортних засобів у русі, розроблена Харківським національним автомобільно-дорожнім університетом Державної служби автомобільних доріг України, затверджена заступником голови Державної служби автомобільних доріг України (Укравтодор), атестована у відповідності з ГОСТ 8.010-99 Національним науковим центром Інститут Метрології , свідоцтво про атестацію № 02-84-08. Разом з тим, позивач вважає, що вказана методика не розповсюджується на транспорті засоби з рідким вантажем або вантажем, що змінює розподіл навантажень на вісі транспортного засобу в русі.

Щодо позовної вимоги про скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 130711 від 01.10.2020 зазначив, що визначення вагових параметрів транспортного засобу, який належить позивачу на праві власності було здійснено з порушенням положень Порядку № 879, і відповідно, отримані в результаті зважування дані не можуть вважатися достовірними.

Згідно акта проведення перевірки № 236209 від 09.09.2020 та постанови № 130711 від 01.10.2020 про застосування адміністративно-господарського штрафу, позивачем було порушено вимоги ч. 1 абз. 15 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт , зокрема перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

Транспортним засобом перевозився подільний вантаж, оскільки насіння сояшника можна розподілити на частини будь-якої ваги та перевозити їх окремими транспортними засобами. Діючим законодавством не передбачено можливості надання дозволу великоваговим транспортним засобам для перевезення подільних вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень.

Як вбачається з акта № 0003146 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 09.09.2020 автомобілем здійснювалося перевезення насіння сояшника, тобто перевозився подільний сипучий вантаж та позивач не мав об`єктивної можливості отримати дозвіл на рух транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оскільки на перевезення таких вантажів дозвіл не видається.

На підставі викладеного просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Луганській області № 130711 від 01.10.2020 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 17 000,00 грн.

Ухвалою суду від 03 листопада 2020 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху (а.с.24-25).

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.34-35).

Відповідачем 29.12.2020 через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого Державна служба з безпеки на транспорті заперечує проти позовних вимог ОСОБА_1 з огляду на таке (арк. спр.53-60).

Посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Луганській області на підставі направлення на рейдову перевірку від 07.09.2020 № 66/0709-20, 09.09.2020 (згідно графіку проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Луганській області у період з 07.09.2020 по 13.09.2020 з 00:00 по 24:00) о 23 год. 25 хв. на автошляху Н-26 Чугуїв - Мілове, км 131+900, проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки КАМАЗ, державний номерний знак НОМЕР_3 , який згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_2 належить ОСОБА_1 , водій ОСОБА_4 , який здійснював перевезення вантажу по маршруту с. Половінкіне - м. Куп`янськ.

За результатами проведеної перевірки посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Луганській області складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 236209, довідку № 0003176 про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0003146 від 09.09.2020, та встановлено перевезення водієм транспортного засобу КАМАЗ, державний номер НОМЕР_1 , ОСОБА_4 вантажу фактичною масою 38,54 т, з фактичними навантаженнями: на здвоєну вісь - 17,98 т. при нормативно допустимій - 16; на одиничні осі 4,12 т., 8,85 т., 8,25 т. при нормативно допустимій -11т. на кожну.

Таким чином у результаті рейдової перевірки було встановлено перевищення вагових обмежень на здвоєну вісь на 1.98 т., що на 12,37 % більше від нормативно допустимої та відсутність у водія позивача при здійсненні перевезення вантажу оформленого дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України з перевищенням вагових обмежень, тобто без документів передбачених ст.48 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме без дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України з перевищенням вагових параметрів, відповідальність за яке передбачено абз. 15 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт .

На підставі вищевказаних документів проведено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 09.09.2020 та нарахована плата за проїзд у сумі 101,25 євро.

Відповідно до пунктів 26 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.

ОСОБА_1 було направлено лист-запрошення від 22.09.2020 № 72577/29/24-20 на розгляд справи про порушення законодавства про транспорт, який було отримано 24.09.2020, що підтверджується реєстром відправлень листів № 29 ЗПП від 22.09.2020, списком згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих № 2431 від 22.09.2020, а також роздруківкою відстеження трек-номеру відправленого листа №9340407302042.

За результатами розгляду акта №0003146 від 09.09.2020, що відбувся в Управлінні Укртрансбезпеки у Луганській області, начальником Управління Укртрансбезпеки у Луганській області було винесено постанову № 130711 від 01.10.2020 про застосування адміністративно - господарського штрафу до ОСОБА_1 у сумі 17000 грн за порушення вимог ст.48 ЗУ Про автомобільний транспорт , відповідальність за яке передбачене абз.15 ч.1 ст.60 ЗУ Про автомобільний транспорт , а саме перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, на думку відповідача, посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Луганській області законно, в межах наданих повноважень, проведено рейдову перевірку, результати якої оформлено шляхом складення акта перевірки, а також розрахунку плати за проїзд великовагових, та (або) великогабаритних транспортних засобів та винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Зауважив, що позивачем оскаржується саме постанова Управління Укртрансбезпеки у Луганській області від 01.10.2020 № 130711, у якій правильно зазначено ПІБ суб`єкта господарювання, до якого застосовуються адміністративно-господарські санкції. При складенні акта про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0003146 від 09.09.2020 працівниками Укртрансбезнеки було допущено технічну помилку при вказанні суб`єкта, що перевіряється.

Даний акт не є рішенням суб`єкта владних повноважень, крім цього його було складено у нічний час, а саме о 23:25, крім цього ім`я, по батькові та адреса, реєстрації суб`єкта, який перевірявся, вказано правильно, що пізніше було використано при винесенні постанови, у якій було вказано правильне прізвище суб`єкта господарювання.

Зауважив, що відсутність методики зважування транспортного засобу, на що посилається позивач у позовній заяві, не є підставою, яка звільняє перевізників від відповідальності за перевищення вагових та габаритних параметрів транспортного засобу та від обов`язку по внесенню плати за таке перевищення.

Відповідач вважає необґрунтованим твердження позивача про помилковість результатів зважування внаслідок того, що вантаж, який перевозився (кукурудза) є подільним, його маса не є сталою у різних точках автомобіля під час руху і в силу своїх властивостей, легко деформується під дією мінімальних сил, оскільки в контексті п. 22.5 Правил дорожнього руху перевізник, зважаючи на особливості та характер вантажу, зобов`язаний обрати вагу, яка водночас не перевищуватиме як повну масу транспортного засобу так і навантаження на осі.

Законодавець врегулював питання переміщення вантажу (також і в разі гальмування) як то похибка у 2 %, а також обов`язок перевізника вживати дій щодо закріплення вантажу під час перевезень.

Предметом позовної заяви по справі є визнання протиправною та скасуванням постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 130711 від 01.10.2020. Складені документи, зокрема, довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними- дорогами загального користування є документами, за допомогою яких зафіксовано факт виявленого порушення та нарахованої плати. Складені акти, довідки не є індивідуальними актами в розумінні ст.ст. 4, 5 Кодексу адміністративного судочинства України. Отже, складання вказаних документів не є предметом спору по вказаній справі та категорія таких справ не відноситься до юрисдикції адміністративних судів.

До того ж, у формах довідки, акта та розрахунку відсутня графа (місце) для заповнення даних про ваги, за допомогою яких здійснюється зважування. Відсутні будь-які норми, які зобов`язують посадових осіб під час здійснення заходів державного контролю вносити дані про ваги в будь-які документи (акти, довідки, розрахунки), які складаються посадовими особами, а також надавати будь-які документи щодо відповідності ваг вимогам законодавства.

Чек для зважування автоматично видається приладом, що проводить зважування і не дозволяє вносити зміни у чеки, які вин видає.

В якості підтвердження, що ваги платформи типу ВП4-2, якими проводились зважування, відповідають вимогам законодавства, до суду відповідачем надано фотокопії титульного листа, а також сторінок 11-12, 13-14 (де міститься інформація щодо повірки даного приладу) Настанов з експлуатації цього приладу для зважування. Оригінал знаходиться у власника приладу для зважування - Обласне комунальне підприємство Регіональне агентство сприяння інвестиціям (далі - ОКП РАСІ ), код 37177945, адреса 93405, Луганська обл., м. Сєвєродонецьку площа Перемоги, буд. 2.

Зауважив, що позивач в позовній заяві посилається, що зважування проведено без дотримання часу необхідного для врівноваження подільного вантажу. Однак, таке посилання вважає необґрунтованим, оскільки відсутній будь-який нормативно-правовий акт, який передбачав би такий спосіб зважування.

Крім того, посилання позивача на той факт, що ним здійснювалося перевезення подільного вантажу, а тому дозвіл на рух такого вантажу не видається, не спростовує вини позивача у порушенні законодавства, а навпаки, на думку відповідача, підтверджує той факт, що позивач, знаючи про пряму заборону такого перевезення законодавством України свідомо здійснив таке перевезення всупереч заборони, встановленій нормами чинного законодавства.

На підставі вищевикладеного, просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 КАС України, суд дійшов до наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_4 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 (арк. спр. 8-12).

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.12.2020 № 510026635391, позивач ОСОБА_1 зареєстрований в якості фізичної особи-підприємця, основним видом види економічної діяльності якого є: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (арк. спр. 73-74).

Позивачу на праві власності належить автомобіль КАМАЗ, реєстраційний номер НОМЕР_1 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 (арк. спр. 13).

Посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Луганській області на підставі направлення на рейдову перевірку від 07.09.2020 № 66/0709-20, 09.09.2020, згідно графіку проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Луганській області у період з 07.09.2020 по 13.09.2020 з 00:00 по 24:00), 09 вересня 2020 о 23 год. 25 хв. на автошляху Н-26 Чугуїв - Мілове, км 131+900, проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки КАМАЗ, державний номер НОМЕР_3 , який згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_2 належить ОСОБА_1 під керуванням водія ОСОБА_4 , який здійснював перевезення вантажу по маршруту с. Половінкіне - м. Куп`янськ (арк. спр. 41-42).

За результатами проведеної перевірки посадовими особами Управління Укртраснбезпеки у Луганській області складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 236209, довідку № 0003176 про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0003146 від 09.09.2020 (арк. спр. 14-15, 17, 43, 46-47).

Актом від 09 вересня 2020 року № 236209 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом контролюючим органом зафіксовано порушення перевезення вантажу з перевищенням допустимих вагових обмежень, а саме: навантаження на задвоєну вісь склало 17,98 т. при нормативно допустимому 16; перевищення вагових обмежень на 12,38%, відповідальність за яке передбачена статтею 60 Закону України Про автомобільний транспорт : абзац 15 частини 1 перевищення, встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу (арк. спр. 17, 43).

За висновками акта від 09 вересня 2020 року № 0003146 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 09 вересня 2020 року № 0003176 зафіксовано навантаження на осі: 1) 4,12 т.; 2) 8,48 т.; 3) 9,44 т.; 4) 8,25 т.; 5) 8,25 т , повна маса транспортного засобу 38,54 т. Фактичне навантаження: на здвоєну вісь - 17,98 т. при нормативно допустимій - 16; на одиничні осі 4,12 т., 8,25 т., 8,25 т. при нормативно допустимій -11 т. на кожну (арк. спр. 14-15, 46-47).

За результатами проведеного габаритно-вагового контролю управлінням Укртрансбезпеки у Луганській області складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортного засобу, відповідно до якого позивачу нараховані до сплати 101,25 євро (арк. спр. 16).

В акті від 09 вересня 2020 року № 236209 та акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 09 вересня 2020 року № 0003146 зазначено про відмову водія транспортного засобу від підпису.

Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт управлінням Укртрансбезпеки у Луганській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01 жовтня 2020 № 130711, якою до позивача ОСОБА_1 застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000,00 грн за порушення: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, відповідальність за яке передбачена абзацом 15 частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт (арк. спр.19).

Не погоджуючись із даною постановою, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Спірні правовідносини врегульовано Законом України від 05 квітня 2001 року № 2344-III Про автомобільний транспорт (далі - Закон №2344-ІІІ), Законом України від 30 червня 1993 року № 3353-XII Про дорожній рух (далі - Закон № 3353-XII), Положенням про Державну службу України з безпеки на транспорті, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 103 (далі - Положення № 103), Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 (далі - Порядок № 1567).

Частиною другою статті 29 Закону № 3353-XII передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, за плату, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На підставі частини сьомої статті 6 Закону № 2344-IІІ центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема, державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.

Відповідно до абзацу четвертого пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 року № 442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті та підпорядкувавши Службі, що утворюється, Державну спеціальну службу транспорту.

Згідно пункту 1 Положення №103 Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Пунктом 4 Положення № 103 передбачено, що основними завданнями Укртрансбезпеки, зокрема, є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.

Як визначено пунктом 8 Положення № 103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

На підставі пункту 4 Порядку №1567 державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

При цьому, за приписами пункту 13 Порядку № 1567 графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується наказом Укртрансінспекції або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Згідно з пунктом 14 Порядку № 1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Відповідно до абзацу 1 пункту 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону № 2344-III документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Отже, зазначені положення нормативно-правових актів свідчать, що Управлінню Укртрансбезпеки у Луганській області надано право здійснювати державний контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових стандартів транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.

Згідно статті 33 Закону № 2862-IV рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

В свою чергу, частиною четвертою статті 48 Закону № 2344-III визначено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Абзацом 15 частини першої статті 60 Закону № 2344-III визначено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Здійснення габаритно-вагового контролю регламентовано Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок № 879).

Згідно з пунктами 3, 4 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху; робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку.

Процедуру взаємодії посадових осіб Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів (далі - посадові особи Укртрансінспекції), працівників відповідних підрозділів Міністерства внутрішніх справ України, що забезпечують безпеку дорожнього руху (далі - відповідні підрозділи МВС), а також служб автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі та підприємств, визначених у встановленому законодавством порядку (далі - служби автомобільних доріг), під час організації та проведення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - транспортні засоби) під час проїзду автомобільними дорогами загального користування визначає Порядок, затверджений спільнимнаказом Міністерства інфраструктури України та Міністерства внутрішніх справ України від 10 грудня 2013 року № 1007/1207 (далі - Порядок№ 1007/1207).

На підставі пункту 4 Порядку № 1007/1207 посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю, серед іншого, визначають місця проведення габаритно-вагового контролю за погодженням з відповідним підрозділом МВС відповідно до вимог Порядку здійснення габаритно-вагового контролю; розробляють та погоджують з відповідними підрозділами МВС, службами автомобільних доріг графіки роботи пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт зі зважування транспортних засобів; видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю (додаток 1); складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30-31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю; при здійсненні габаритно-вагового контролю перевіряють у водіїв великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів наявність дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформлених та виданих в установленому законодавством порядку.

Відповідно до пунктів 16, 18 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль. За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

На підставі пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами , затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (далі - Правила № 30), транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху .

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України , затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10 жовтня 2001 року, передбачено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

При цьому, на підставі вимог пункту 4 Правил № 30 рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності`через центри надання адміністративних послуг.

Дозвіл оформлюється уповноваженим підрозділом Національної поліції на підставі погоджувальних документів з власниками вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів, мостового господарства, служб міського електротранспорту, електромереж, електрифікації, електрозв`язку, в яких визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів.

Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що дозвіл та плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу є обов`язковими при здійсненні перевезень великоваговими чи великогабаритними транспортними засобами, вагові чи габаритні параметри яких перевищують нормативно допустимі.

З матеріалів справи вбачається, що автомобіль марки КАМАЗ, державний номерний знак НОМЕР_3 , який згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_2 належить ОСОБА_1 , під керуванням водія ОСОБА_4 здійснював перевезення вантажу по маршруту с. Половінкіне - м. Куп`янськ згідно товарно-транспортної накладної від 09 вересня 2020 року № 005166 (арк. спр. 45).

Автомобільним перевізником відповідно до товарно-транспортної накладної є ФОП ОСОБА_2 , водій - ОСОБА_4 , найменування вантажу - соняшник.

За результатами проведеної перевірки встановлено перевезення водієм транспортного засобу КАМАЗ, державний номер НОМЕР_1 , ОСОБА_4 вантажу фактичною масою 38,54 т, з фактичними навантаженнями: на здвоєну вісь - 17,98 т. при нормативно допустимій - 16; на одиничні осі 4,12 т., 8,85 т., 8,25 т. при нормативно допустимій -11т. на кожну.

Отже, рух транспортного засобу із перевищенням лише одного нормативного допустимого вагового параметру, свідчить про необхідність отримання спеціального дозволу. Доказів на спростування факту перевезення вантажу з нормативно допустимими навантаженнями, позивачем до матеріалів справи не надано.

При цьому, суд зауважує, що у відповідності до підпункту 6 пункту 2 Порядку № 879 вимірювальне і зважувальне обладнання - технічні засоби, які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів і мають нормовані метрологічні характеристики.

Пункт 12 Порядку № 879 передбачає, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

На підставі пункту 13 Порядку № 879 під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

За приписами пунктів 1 - 3, 8 розділу ІІ Вимог до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 28.07.2016 № 255, габаритно-ваговий контроль пересувними пунктами здійснюється на спеціально обладнаних ділянках доріг I - IV категорій.

Пересувний пункт габаритно-вагового контролю влаштовується на автомобільних дорогах загального користування з урахуванням параметрів видимості для певної категорії дороги згідно з вимогами ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина I. Проектування. Частина II. Будівництво у спеціально обладнаних для проведення габаритно-вагового контролю місцях або на майданчиках для відпочинку, стоянках та майданчиках для короткочасної зупинки автомобілів, обладнаних перехідно-швидкісними смугами.

Пересувний пункт габаритно-вагового контролю повинен мати: 1) позначення відповідними тимчасовими дорожніми знаками; 2) рівну поверхню із поздовжнім та поперечним ухилом Ј 3 проміле; 3) тверде покриття (асфальтобетонне або цементобетонне) без деформацій дорожнього одягу; 4) ширину не менше ніж 7,0 м.

Вимірювальне і вагове обладнання пересувного пункту повинно бути атестовано на проведення вимірювань та мати відповідне свідоцтво спеціально уповноваженого органу у сфері метрології.

З матеріалів справи вбачається, зважування було проведено із використанням приладу: ваги платформні типу ВП4-2, що пройшли щорічну повірку 06.07.2020 з (пломбуванням), що підтверджується фотокопіями настанов з експлуатації та інформацією щодо повірки даного приладу (арк. спр. 68 зворотній бік, 69).

Таким чином, габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки КАМАЗ, державний номер НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_4 , під час проведення рейдової перевірки здійснювався технічним засобом, що пройшов повірку та є придатним до застосування.

Суд вважає неприйнятними доводи позивача про відсутність у чеку зважування від 09.09.2020 реквізитів щодо пункту проведення вагового контролю, - оскільки відомості про місце проведення габаритно-вагового контролю зазначені в акті № 0003146 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 09 вересня 2020 року (арк. спр. 46).

Крім того, обов`язку зазначення таких реквізитів у чеку зважування не встановлено жодним нормативно-правовим актом.

Позивач в обґрунтування помилковості проведеного відповідачем зважування також посилався, що предметом перевезення був сипучий вантаж, який може переміщувати по всім осям транспортного засобу під час руху, без дотримання часу необхідного для врівноваження сипучого вантажу.

Однак ці доводи судом не приймаються, оскільки відповідно до пункту 4 абзацу 2 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, допускається перевищення вагових параметрів на визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2% (враховуючи сипучість вантажу).

Тобто, передбачено критичну похибку в розмірі 2%, що дозволяє враховувати специфіку вантажу, в тому числі й сипучого, який під час транспортування здатний зсуватися.

Встановлено, що у даному випадку перевищення навантаження становило більше 2%.

Наказом Міністерства транспорту України № 363 від 14 жовтня 2014 року Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні на водія та перевізника покладено ряд обов`язків щодо навантаження, розміщення, закріплення та перевезення сипучого вантажу, які позивачем не були виконані.

Відповідно до підпунктів 8.14-8.15 Глави 8 зазначених Правил, завантажені предмети слід розміщувати і закріпляти так, щоб запобігти їх падінню, волочінню, травмуванню ними супровідних осіб чи створенню перешкод для руху.

Вантаж повинен бути належним чином закріплений засобами кріплення (ременями, ланцями, розтяжками, тросами, розпірними перекладинами, якірними рейками (балками), сітками тощо) відповідно до національних стандартів щодо правил безпечного закріплення вантажів і засобів кріплення. Кількість засобів кріплення вантажу повинна бути достатньою для здійснення його безпечного перевезення.

Згідно з пунктом 12.1 Глави 12 Правил, при транспортуванні вантажів слід дотримувати вимог Правил дорожнього руху України.

Пунктом 12.5 Глави 12 Правил передбачено, що для транспортування вантаж треба рівномірно розміщувати в кузові таким чином, щоб не була порушена стійкість автомобіля і не утруднювалося керування ним. Вантаж не повинен зміщуватися під час руху, випадати з кузова; волочитися і створювати небезпеку для пішоходів та інших учасників дорожнього руху.

Відповідно до пункту 8.20 Глави 8 Правил водій зобов`язаний перевірити відповідність кріплення і складання вантажу на рухомому складі умовам безпеки руху та забезпечення цілості рухомого складу, а також сповістити замовника про виявлені недоліки у кріпленні та складанні вантажу, які загрожують його збереженню.

Згідно до пункту 8.21 Глави 8 зазначених Правил, виходячи з вимог безпеки руху, водій зобов`язаний перевірити відповідність габаритів вантажу розмірам, що зазначені у Правилах дорожнього руху України.

Отже, водій, який здійснює вантажні перевезення, зокрема сипучого вантажу великоваговим автомобільним транспортом, зобов`язаний дотримуватись встановлених правил, з метою уникнення порушень законодавства про автомобільний транспорт.

Доводи позивача про відсутність обставин застосування до нього будь-яких санкцій внаслідок невірного зазначення посадовими особами відповідача в якості суб`єкта відповідальності в документах прізвища позивача ОСОБА_3 , тоді як вірним його прізвищем є ОСОБА_2 на увагу не заслуговують, оскільки предметом спору є постанова Управління Укртрансбезпеки у Луганській області про застосування адміністративно-господарського штрафу № 130711 від 01.10.2020, в якому вірно зазначено прізвище позивача.

При цьому, відповідачем згідно відзиву зазначено, що при складенні акта про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0003146 від 09.09.2020 працівниками Укртрансбезпеки було допущено технічну помилку при вказанні суб`єкта, що перевіряється.

Суд зазначає, що складені документи, зокрема, довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування є документами, за допомогою яких зафіксовано факт виявленого порушення та нарахованої плати, і які не є індивідуальними актами.

Відсутність методики зважування транспортного засобу, на що посилається позивач у позовній заяві, не є підставою, яка звільняє перевізників від відповідальності за перевищення вагових та габаритних параметрів транспортного засобу та від обов`язку по внесенню плати за таке перевищення.

Посилання позивача про помилковість результатів зважування внаслідок того, що вантаж, який перевозився є подільним і його маса не є сталою у різних точках автомобіля під час руху суд оцінює критично, оскільки в контексті пункту 22.5 Правил дорожнього руху перевізник, зважаючи на особливості та характер вантажу, зобов`язаний обрати вагу, яка водночас не перевищуватиме як повну масу транспортного засобу так і навантаження на осі.

Підсумовуючи вчикладене, суд дійшов висновку про необґрунтованість доводів позивача та відсутність підстав для задоволення позову.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову судові витрати зі сплати судового збору позивачу не повертаються.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 132, 139, 205, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,- відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2020
Оприлюднено04.01.2021
Номер документу93924167
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/4221/20

Рішення від 30.12.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні