Рішення
від 24.12.2020 по справі 380/7383/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/7383/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2020 року

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ланкевича А.З., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам`янобрідської сільської ради Яворівського району Львівської області за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , про визнання протиправною відмови, -

в с т а н о в и в :

Позивач звернулася з позовною заявою, в якій просить визнати протиправною відмову відповідача, викладену у листі від 01.04.2020 №101 щодо затвердження технічної документації землеустрою щодо відведення (встановлення) меж земельної ділянки з кадастровим номером 4625884800:003:003 в натурі /на місцевості/ в АДРЕСА_1 .

Ухвалою судді від 19.10.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи. Окрім того, залучено до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

Ухвалою суду від 02.12.2020 року залучено до участі в справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 .

Посилається на те, що звернулася до відповідача із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі /на місцевості/. Листом від 01.04.2020 року №101 відповідач надав відповідь, зазначивши при цьому, що Кам`янобрідська сільська ради Яворівського району, без погодження меж із суміжним землекористувачем ОСОБА_4 , не вправі погодити технічну документацію із землеустрою. Позивач з такою відповіддю не погоджується та вказала, що рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі /на місцевості/ оформляється розпорядчим індивідуальним правовим актом - рішенням сільської ради; відповідно, такі рішення не можуть оформлятися листами у відповідь на заяви. Вважає, що в даному випадку відповідач не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен прийняти за законом, а, отже, на її думку, спірний лист-відмова є протиправним. Наведене і зумовило позивача звернутись до суду за судовим захистом. Просить позов задовольнити повністю.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається на те, що сільська рада діяла правомірно та в межах наданих їй повноважень. Просить відмовити в задоволенні позову повністю.

Від третіх осіб, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , надійшли заяви про розгляд справи без їх участі.

Від третьої особи, ОСОБА_4 , жодних заяв по суті справи на адресу суду не надходило.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Рішенням Кам`янобрідської сільської ради Яворівського району Львівської області від 12.12.2018 року №279 позивачу надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі /на місцевості/ для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 .

На виконання цього рішення 10.03.2020 року позивачем розроблено технічну документацію із землеустрою та цього ж дня направлено на адресу відповідача заяву про її затвердження.

Листом від 01.04.2020 року №101 відповідач повідомив позивачу, що сільська рада, без погодження меж із суміжним землекористувачем ОСОБА_4 , не вправі погоджувати технічну документацію із землеустрою.

Не погоджуючись з таким листом-відмовою, позивач звернулася до суду з даним позовом.

Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.

Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.

Так, відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Згідно з ч.1, п. в ч.3 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема: одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно положень ст.1 Закону України Про землеустрій , технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Відповідно до ст.25 цього Закону, документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Видами документації із землеустрою, зокрема, є технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (п.і).

Статтею 123 ЗК України визначено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.

Так, згідно положень цієї статті, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу (ч.1).

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки (ч.2).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу (ч.3).

Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (ч.14).

Таким чином, у ст.123 ЗК України наведено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: а) надати дозвіл; б) надати мотивовану відмову у наданні дозволу.

Дозвіл або відмова у його наданні є змістом відповідного індивідуального правового акту.

Водночас, у ч.14 ст.123 ЗК України не визначено, в якій саме правовій формі вирішується це питання. Зокрема, чи необхідно приймати відповідне рішення органу з цього питання чи достатньо відповіді у формі листа.

Для порівняння, у ч.1 ст.124 ЗК України зазначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

У ст.123 ЗК України не визначено прямого обов`язку уповноважених органів реалізувати ці повноваження у формі рішення, листа тощо. Проте, зазначене питання має важливе значення для обрання ефективного способу захисту прав особи в суді.

Правовий статус Кам`янобрідської сільської ради Яворівського району Львівської області визначено Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .

Згідно п.34 ч.1 ст.26 цього Закону, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відтак, рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) оформляється розпорядчим індивідуальним правовим актом - рішенням сільської ради. Відповідно, такі рішення не можуть оформлятися листами у відповідь на заяви.

Відсутність належним чином оформленого рішення про затвердження технічної документації або про відмову у затвердження такої документації після спливу встановленого законом строку розгляду клопотання особи, не зважаючи на надсилання заявнику листів про розгляд клопотання, свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом. Отже, має місце протиправна бездіяльність.

Вказаний висновок суду узгоджується з правовою позицією Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, викладеною в постанові від 29.04.2020 року у справі №814/1164/17.

За правилами п.4 ч.1 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України, способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті ним жодного з тих рішень, які передбачені ЗК України та Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , у визначений законом строк, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання Кам`янобрідської сільської ради Яворівського району Львівської області прийняти відповідне рішення за результатами розгляду заяви позивача від 10.03.2020 року, тобто рішення про затвердження або рішення про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що так як відповідач не прийняв жодного передбаченого законом рішення за наслідками розгляду заяви позивача, а лише надіслав останній лист, у якому повідомлено про відсутність підстав для затвердження технічної документації із землеустрою, суд не надає оцінки вказаних у цьому листі відповідача підстав, оскільки такий документ не є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні п.19 ч.1 ст.4, ч.1 ст.19 Кодексу адміністративного судочинства України, тому й не може бути предметом судового розгляду.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, відповідно до ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням досліджених судом фактичних даних в контексті вищенаведених норм, суд приходить висновку, що спірний лист-відмова є таким, що не відповідає критеріям, визначеним у ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема прийнятий не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Водночас суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

За таких обставин, суд вважає, що з метою ефективного захисту прав позивача та забезпечення реального виконання рішення суду слід зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 10.03.2020 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Щодо судового збору, то згідно ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України такий відшкодовується позивачу в повному обсязі.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 134, 139, 241-246, 250, 262, 291, 382, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Кам`янобрідської сільської ради Яворівського району Львівської області стосовно не розгляду у передбачений законодавством спосіб заяви ОСОБА_1 від 10.03.2020 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Зобов`язати Кам`янобрідську сільську раду Яворівського району Львівської області (місцезнаходження: село Кам`янобрід, Яворівський район, Львівська область, 81074; код ЄДРПОУ: 20850054) у передбачений Земельним кодексом України строк розглянути заяву ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) від 10.03.2020 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) й видати за наслідками її розгляду наказ по суті порушеного у заяві питання у відповідності з вимогами ст.123 Земельного кодексу України, п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янобрідської сільської ради Яворівського району Львівської області (місцезнаходження: село Кам`янобрід, Яворівський район, Львівська область, 81074; код ЄДРПОУ: 20850054) на користь ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) судовий збір, сплачений за подання цього позову, в сумі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне рішення суду буде складено до 29.12.2020 року.

Суддя Ланкевич А.З.

Оригінал повного тексту судового рішення складено в одному примірнику 29.12.2020 року.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2020
Оприлюднено04.01.2021
Номер документу93924237
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/7383/20

Рішення від 24.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні