ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" грудня 2020 р. справа № 300/3046/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боршовського Т.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС в Івано-Франківській області до Приватного підприємства «Надра» про стягнення податкового боргу в сумі 26021,11 грн., -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (далі - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства «Надра» (далі - відповідач), в якому просить суд стягнути з відповідача в дохід бюджету заборгованість в сумі 26021,11 грн.
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем добровільно не погашено грошові зобов`язання на суму 26021,11 грн., з яких: 510,00 грн. штрафних санкцій за неподання податкової декларації з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення; 16803,56 грн. з орендної плати з юридичних осіб по Липівській сільській раді; 8707,55 грн. з орендної плати з юридичних осіб по Підгородянській сільській раді.
Ухвалою від 05.11.2020 Івано-Франківським окружним адміністративним судом відкрито провадження в даній справі, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).
Відповідач правом на подання відзиву у встановлений судом строк не скористався. Ухвала про відкриття провадження від 05.11.2020 направлена за адресою місцезнаходження Приватного підприємства «Надра» , зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: вулиця Грушевського, 7/16, місто Рогатин, Рогатинський район, Івано-Франківська область, 77000. Ухвалу суду від 05.11.2020 вручено відповідачу 13.11.2020, що підтверджується офіційними відомостями АТ Укрпошта про відстеження відправлення поштового відправлення.
Згідно з частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За таких обставин, керуючись частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, справа підлягає вирішенню за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено таке.
15.12.1998 проведено державну реєстрацію Приватного підприємства «Надра» як суб`єкта підприємницької діяльності, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
17.02.2017 відповідач подав податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік, в якій розрахував грошове зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки за КОАТУУ 2624481100, в розмірі 10015,32 грн. (щомісячний платіж 834,61 грн.) (а.с. 9-10). Відповідачем проведено частку сплату, борг становить 5007,66 грн.
17.02.2017 відповідач подав податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік, в якій розрахував грошове зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки за КОАТУУ 2624484400, в розмірі 17415,11 грн. (щомісячний платіж 1451,26 грн., за грудень 1451,25 грн.) (а.с. 13-14). Приватне підприємство «Надра» частково сплатило вищевказане грошове зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, сума до стягнення становить 8707,55 грн.
19.02.2018 відповідач подав податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2018 рік, в якій розрахував грошове зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки за КОАТУУ 2624481100, в розмірі 11795,90 грн. (щомісячний платіж 982,99 грн., за грудень 983,01) (а.с. 11-12).
30.04.2020 Головне управління ДПС в Івано-Франківській області провело камеральну перевірку відповідача щодо податкової звітності по рентній платі. За наслідками проведеної перевірки позивачем складено акт камеральної перевірки від 30.04.2020 за № 1328/09-19-51-04/30063929, яким встановлено неподання Приватним підприємством «Надра» податкової декларації з рентної плати за звітні (податкові) періоди: 2-4 квартали 2019 року (а.с. 6).
В зв`язку із виявленим порушенням податкового законодавства, на підставі вказаного акту перевірки Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 0098295104 від 13.05.2020 про нарахування відповідачу штрафу в розмірі 510,00 грн. (а.с. 7). Вказане податкове повідомлення-рішення було отримане Приватним підприємством «Надра» 19.05.2020, що підтверджується рекомендованим повідомленням рішення про вручення поштового відправлення (а.с. 8).
Згідно довідки Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 12.08.2020 загальна сума заборгованості відповідача становить 26021,11 грн., з яких: 510,00 грн. штрафних санкцій за неподання податкової декларації з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення; 16803,56 грн. з орендної плати з юридичних осіб по Липівській сільській раді; 8707,55 грн. з орендної плати з юридичних осіб по Підгородянській сільській раді (а.с. 5).
Вирішуючи даний спір суд виходив з таких мотивів та норм права.
Згідно з частиною 1 статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до статті 1 Податкового кодексу України, Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Статтею 36 Податкового кодексу України встановлено, що податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Згідно з статтею 38 Податкового кодексу України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Пунктом 15.1 статті 15 Податкового кодексу України визначено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Згідно з пунктом 14.1.175 статті 14 Податкового кодексу України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до пунктів 8.1, 8.2, 8.3 статті 8 Податкового кодексу України в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов`язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом. До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
Підпункт 10.1.1. пункту 10.1. статті 10 Податкового кодексу України до місцевих податків відносить, зокрема, податок на майно.
Податок на майно складається, серед іншого, з плати за землю (підпункт 265.1.3. пункту 265.1. статті 265 Податкового кодексу України).
За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.147. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно положень пункту 54.1 статті 54 та пункту 57.1 статті 57 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
При цьому, платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Порядок нарахування та сплати орендної плати за землю регламентовано статтею 288 Податкового кодексу України. Так, відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Пунктами 288.2 та 288.3 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 статті 288 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 288.7 статті 288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Так, згідно з пунктами 285.1 та 285.2 статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Платник плати за землю має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов`язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним (пункт 286.3 статті 286 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році. Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).
Як встановлено судом вище, 17.02.2017 відповідач подав податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік, в якій розрахував грошове зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки за КОАТУУ 2624481100, в розмірі 10015,32 грн. (щомісячний платіж 834,61 грн.) (а.с. 9-10). Приватне підприємство «Надра» частково сплатило вищевказане грошове зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, сума до стягнення становить 5007,66 грн. 17.02.2017 відповідач подав податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік, в якій розрахував грошове зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки за КОАТУУ 2624484400, в розмірі 17415,11 грн. (щомісячний платіж 1451,26 грн., за грудень 1451,25 грн.) (а.с. 13-14). Приватне підприємство «Надра» частково сплатило вищевказане грошове зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, сума до стягнення становить 8707,55 грн. 19.02.2018 відповідач подав податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2018 рік, в якій розрахував грошове зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки за КОАТУУ 2624481100, в розмірі 11795,90 грн. (щомісячний платіж 982,99 грн., за грудень 983,01) (а.с. 11-12).
Відповідачем порушено встановлені пунктом 287.1 статті 287 Податкового кодексу України строки сплати самостійно задекларованих грошових зобов`язань з орендної плати за 2017-2018 роки за земельні ділянки, код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки за КОАТУУ 2624484400 та КОАТУУ 2624481100.
Також судом встановлено, що відповідачу надано 23.01.2017 спеціальний дозвіл на користування надрами за № 4202, термін дії - 20 років, корисна копалина - пісок.
Відповідно до пунктів 257.1-257.3 статті 257 ПК України базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України, дорівнює календарному місяцю. Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати. Платник рентної плати до закінчення визначеного розділом II цього Кодексу граничного строку подання податкових декларацій за податковий (звітний) період, визначений цією статтею, подає до відповідного контролюючого органу за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, податкову декларацію, яка містить додатки: з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин: за місцезнаходженням ділянки надр, з якої видобуті корисні копалини, у разі розміщення такої ділянки надр у межах території України; за місцем обліку платника рентної плати у разі розміщення ділянки надр, з якої видобуто корисні копалини, в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України.
На підставі даних акта камеральної перевірки від 30.04.2020 за № 1328/09-19-51-04/30063929, яким встановлено неподання Приватним підприємством «Надра» податкової декларації з рентної плати за звітні (податкові) періоди 2-4 квартали 2019 року, Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 0098295104 від 13.05.2020 про нарахування відповідачу штрафу в розмірі 510,00 грн. (а.с. 7). Вказане податкове повідомлення-рішення було отримане Приватним підприємством «Надра» 19.05.2020, що підтверджується рекомендованим повідомленням рішення про вручення поштового відправлення (а.с. 8).
Суд зазначає, що відповідно до пункту 57.3 статті 57 ПК України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними упідпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
Відповідач податкове повідомлення-рішення № 0098295104 від 13.05.2020 не оскаржувало в адміністративному чи судовому порядку, а тому сума грошових зобов`язань, визначена цим податковим повідомленням-рішенням, є узгодженою. Доказів сплати вказаних сум у визначених законом 10-денний строк, суду не подано.
Відповідно до пункту 56.11. статті 56 Податкового кодексу України не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків.
З огляду на вказане, самостійно визначені відповідачем зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб та грошові зобов`язання, нараховані згідно податкового повідомлення-рішення № 0098295104 від 13.05.2020, є узгодженими, а, отже, становлять податковий борг Приватного підприємства «Надра» .
Згідно довідки Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 12.08.2020 загальна сума заборгованості відповідача становить 26021,11 грн., з яких: 510,00 грн. штрафних санкцій за неподання податкової декларації з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення; 16803,56 грн. з орендної плати з юридичних осіб по Липівській сільській раді; 8707,55 грн. з орендної плати з юридичних осіб по Підгородянській сільській раді (а.с. 5).
Відповідно до норми підпункту 59.1. статті 59 Податкового кодексу України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
В силу вимог пункту 95.2 статті 95 Податкового кодексу України стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання такому платнику податкової вимоги.
Як вбачається з матеріалів справи контролюючим органом винесено відповідачу податкову вимогу форми "Ю" від 14.08.2013 № 35-11, яка вручена представнику Приватного підприємства «Надра» 22.08.2013 (а.с. 15). Відповідач вказану податкову вимогу не оскаржив у строк, передбачений Податковим кодексом України. Доказів протилежного, а також переривання податкового боргу, відповідач суду відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України не подав.
Пунктом 95.1 статті 95 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Пунктом 95.2 статті 95 Податкового кодексу України передбачено, що стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Відповідно до підпункту 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Враховуючи те, що відповідачем не сплачено самостійно податковий борг в розмірі 26021,11 грн., то суд вважає підставним звернення контролюючого органу до суду із позовом про його стягнення у спосіб, визначений пунктами 95.3 та 95.4 статті 95 Податкового кодексу України.
Таким чином, адміністративний позов Головного управління ДПС в Івано-Франківській області до Приватного підприємства «Надра» про стягнення податкового боргу в сумі 26021,11 грн. є підставним та обґрунтованим, а тому його належить задовольнити.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати по сплаті судового збору не підлягають відшкодуванню позивачу. Доказів понесення інших витрат суду не подано.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з рахунків Приватного підприємства «Надра» (ідентифікаційний код - 30063929, вулиця Грушевського, 7/16, місто Рогатин, Рогатинський район, Івано-Франківська область, 77000) відкритих у банківських установах, які його обслуговують, та за рахунок належної йому готівки, в дохід Державного бюджету України та місцевих бюджетів Івано-Франківської області в порядку та розмірах, передбачених Бюджетним кодексом України, податковий борг в розмірі 26021 (двадцять шість тисяч двадцять одну) гривню 11 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач: Головне управління ДПС в Івано-Франківській області, ідентифікаційний код 43142559, вулиця Незалежності, 20, місто Івано-Франківськ, 76018.
Відповідач: Приватне підприємство «Надра» , ідентифікаційний код - 30063929, вулиця Грушевського, 7/16, місто Рогатин, Рогатинський район, Івано-Франківська область, 77000.
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2020 |
Оприлюднено | 04.01.2021 |
Номер документу | 93963757 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні