ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2020 року справа №380/7651/20
Львівський окружний адміністративний суд:
в складі головуючої судді Потабенко В.А.,
за участю секретаря судового засідання Олійник Л.В.,
за участі:
представника позивача - Балобанова О.В., згідно договору,
представника відповідача 1 - Гавриляка Р.А., згідно довіреності,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львова за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом приватного підприємства «Логістика Регіон» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дій, -
в с т а н о в и в :
приватне підприємство Логістика Регіон (далі - ПП «Логістика Регіон» , позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - ГУ ДПС у Львівській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2) з такими позовними вимогами:
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №1628800/33862655 від 11.06.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №6100019 від 15.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що оскаржуваним рішенням Комісії ГУ ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1628800/33862655 від 11.06.2020 відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 6100019 від 15.05.2020. Зазначає, що підставою, що слугувала для прийняття такого рішення, було те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивач наголосив, що йому пропонувалося надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Проте, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №6100019 від 15.05.2020 не містилося інформації про перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначив, що ним в електронному вигляді було надано відповідачу пояснення та копії документів, обсяг яких був достатній для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Однак, подані документи (а, зокрема, акт виконаних робіт, що є первинним документом) безпідставно не були взяті відповідачем до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення. Крім того, зупинення реєстрації податкової накладної з підстав того, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), вважає необґрунтованим, оскільки між тими ж контрагентами, але в інші періоди часу, здійснювалися аналогічні господарські операції, на підставі яких позивачем складено і зареєстровано без зупинення і відмови в реєстрації податкові накладні з кодом УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20. У зв`язку з цим, позивач вважає оскаржуване рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Враховуючи наведене, просив суд позовні вимоги задовольнити повністю.
Ухвалою судді від 16.10.2020 відкрито провадження у справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Від відповідача 1 надійшов відзив на позовну заяву від 29.10.2020 вх. 56648. Відповідачем 1 у відзиві зазначено, що відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/податкової накладної до податкової наданої в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.05.2020 вказано, що реєстрація податкової накладної №6100019 від 15.05.2020 зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Відповідачем 1 наголошено, що позивачу пропонувалося надати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, позивачем не було подано всіх необхідних первинних документів, у зв`язку з цим було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1628800/33862655 від 11.06.2020. Таким чином, представник відповідача 1 вважає позовні вимоги безпідставними та просив суд відмовити у їх задоволенні в повному обсязі.
19.11.2020 ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві. Просив суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача 1 в судовому засіданні проти задоволення позову заперечив з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Відповідач 2 явку повноваженого представника в судове засідання не забезпечив. Причин неявки та відношення до позовної заяви суду не повідомив. Належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення судового розгляду заяви, що підтверджується наявними у справі доказами.
Заслухавши пояснення представників позивача, відповідача 1, дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
З матеріалів справи вбачається, що ПП Логістика Регіон є юридичною особою, зареєстроване 24.10.2005, номер запису про проведення державної реєстрації юридичної особи в Єдиному державному реєстрі - 14151020000008018. Крім того, Позивач зареєстрований платником ПДВ, ІПН 338626513066.
Основними видами діяльності Позивача є: діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування; оптова торгівля продуктами харчування, в т.ч. дистрибуція продуктів харчування, таких як: кава, напої, цукор, шоколад та кондитерські вироби, какао, чай, готові сніданки, кулінарія, корми для тварин, дитяче харчування, бакалія та інші. В числі постачальників ПП «Логістика Регіон» є товариство з обмеженою відповідальністю «Нестле Україна» , з яким 22.07.2011 укладено Договір поставки № 110089, що був чинним до 31.03.2020.
За даним договором ТзОВ «Нестле Україна» (Постачальник) продає ПП «Логістика Регіон» (Покупцеві) продукцію, а Покупець сплачує вартість цієї продукції.
01.04.2020 між тими ж сторонами укладено аналогічний договір поставки під № 110362.
Крім того, між ПП «Логістика Регіон» (Виконавець) і ТОВ «Нестле Україна» (Постачальник та/або Замовник) було укладено Договір про надання послуг № 160222 від 01.04.2020, за яким ПП «Логістика Регіон» (Виконавець) з метою створення сприятливих умов для збільшення обсягів реалізації продукції ТзОВ «Нестле Україна» (Постачальника), побудови та розширення мережі реалізації, збільшення обізнаності споживачів про продукцію та посилення лояльності споживачів до продукції, розширення географії розповсюдження продукції на території України, збереження належного споживчого вигляду продукції у торговельній мережі, зберігання та розповсюдження рекламних матеріалів Замовника тощо зобов`язався надати послуги, спрямовані на досягнення цієї мети, а Замовник зобов`язався прийняти та оплатити надані Виконавцем послуги у розмірі та у порядку, визначеними Договором послуг. Згідно із умовами Договору про надання послуг,- факт надання послуг фіксується у двосторонньому акті приймання - передачі наданих послуг. Підписаний сторонами акт є підставою для оплати вартості послуг.
15.05.2020 між ПП «Логістика Регіон» (Виконавцем) і ТзОВ «Нестле Україна» (Замовником) із покликанням на Договір про надання послуг № 160222 від 01.04.2020 складено акт № 7/4 прийняття - передачі виконаних послуг в період з 05.04.2020 по 04.05.2020. Загальна вартість послуг згідно із актом становить 475445,79 грн. (в т.ч. 79240,96 грн. ПДВ).
15.05.2020 ПП "Логістика Регіон" було складено податкову накладну № 6100019 від 15.05.2020 та направлено 21.05.2020 для реєстрації в Єдиному Реєстрі Податкових Накладних.
Згідно отриманої квитанції від 21.05.2020 податкову накладну прийнято, але реєстрацію такої зупинено з пропозицією надати копії підтверджуючих документів. В представленій суду квитанції зазначено, що документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 15.05.2020 №6100019 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Судом з матеріалів справи встановлено, що 04.06.2020 позивач сформував та подав у ГУ ДПС у Львівській області в електронному вигляді повідомлення №4 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено, до якого додав пояснення та копії документів, що підтверджують господарські взаємовідносини із ТзОВ «Нестле Україна» , а саме: пояснення, договір про надання послуг 160212 від 01.06.2019, додаток до договору 160212 від 01.04.2020, акт прийняття - передачі виконаних послуг 7/4 від 15.05.2020, довідку - підтвердження до акту, платіжного доручення від 20.05.2020, акт звірки по договору станом на 31.05.2020.
Комісією Головного управління ДПС в Львівській області прийнято рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1628800/33862655 від 11.06.2020, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 6100019 від 15.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної вказано: ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
З матеріалів справи видно, що 16.06.2020 ПП «Логістика Регіон» подало до ДПС України скаргу на рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1628800/33862655 від 11.06.2020 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та копії первинних та додаткових документів щодо здійснення цієї операції.
Рішенням ДПС України №1628800/33862655 від 11.06.2020 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено скаргу без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Не погоджуючись із оскаржуваним рішенням, позивач звернувся з позовом до суду.
При вирішенні спору, суд застосовує наступні норми права.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку-продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2020 1246 (далі - Порядок № 1246) затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, яким визначено механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або податкової накладної до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних.
Пунктом 12 цього Порядку № 1246 закріплено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку № 1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку №1165).
Як видно із матеріалів справи, реєстрація податкової накладної № 6100019 від 15.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена у зв`язку з відповідністю такого розрахунку п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Відповідно до п. 1 додатку 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій Порядку №1165, підставою зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Аналізуючи наведені норми законодавства та фактичні обставини справи, суд встановив, що на виконання умов договору позивачем було виписано та зареєстровано податкову накладну по першій події, а саме здійснено надання послуг, що підтверджується актом прийняття-передачі. В подальшому надані послуги були частково оплачені Замовником, що зайвий раз вказує, що результат послуг Замовник прийняв як належний.
Крім того, між тими ж контрагентами в інші періоди часу існували аналогічні господарські операції, результат яких зафіксовано в аналогічних актах прийняття-передачі наданих послуг; по факту здійснення таких аналогічних операцій позивачем складено і зареєстровано без зупинення і відмови в реєстрації податкові накладні з тим же кодом УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг - 73.20.
Таким чином, суд вважає висновки податкового органу про наявність ознак критерію ризикованості здійснення операцій такими, що не відповідають фактичним обставинам справи та доказам долученим до позовної заяви.
Щодо доводів відповідача 1 у відзиві про те, що позивачем не надано копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції тощо, то суд зазначає наступне.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - Комісія регіонального рівня).
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати заповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/ розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно Державного класифікатора продукції та послуг (ДКПП).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного в зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно п.п. 9-11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає Комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової вкладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, та/або ненадання платником копій документів відповідно до пункту 5цього Порядку та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до п.6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, виходячи з наведеного, Комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.
Таким чином, контролюючий орган може витребовувати у платника податку документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Водночас, суд звертає увагу, що першою подією за досліджуваною господарською операцією є саме постачання послуг, а не придбання товару чи отримання грошових коштів, що має підтверджуватися відповідним первинним документом - актом приймання-передачі послуг.
Дана обставина не була взята до уваги відповідачем 1 при аналізі наданих позивачем разом із поясненнями 04.06.2020 документів.
Зокрема, при прийнятті комісією Головного управління ДПС в Львівській області рішення№1628800/33862655 від 11.06.2020 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6100019 від 15.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, не враховано того, що первинним документом, що вказує на факт здійснення господарської операції з надання позивачем послуг, є саме акт № 7/4 прийняття-передачі виконаних послуг в період з 05.04.2020 по 04.05.2020 загальною вартістю 475445,79 грн. (в т.ч. 79240,96 грн. ПДВ).
З матеріалів справи не вбачається, що відповідачем 1 встановлено дефекти форми, змісту або походження дослідженого первинного документу, що в силу ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» та Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, спричинили б втрату такими документами юридичної сили.
На запитання суду про те, які ще документи слід було подати позивачу на підтвердження інформації, наведеної в податкової накладної № 6100019 від 15.05.2020, представник відповідача 1 чіткої відповіді не надав, зазначивши лише про неподання позивачем в складі первинних документів щодо зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів, накладних.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позиція відповідача 1 щодо ненадання платником податку копій первинних документів згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових вкладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, є необґрунтованою та такою, що базується на неправдивих відомостях.
Крім того, суд звертає увагу, що в оскаржуваному рішенні не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеної ПП «Логістика Регіон» . Водночас, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (провадження №К/9901/13662/19).
Отже, аналізуючи наведені норми законодавства та фактичні обставини справи, суд зазначає, що відмова у реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної є необґрунтованою, безпідставною та протиправною, а тому а при прийнятті рішень Комісія Головного управління ДПС у Львівській області виявила надмірний формалізм, відступивши від оцінки суті господарської операції, у зв`язку з чим, оскаржене рішення підлягають скасуванню.
При вирішенні даної справи суд враховує також практику Європейського суду, відповідно до якої Європейським Судом з прав людини у рішенні у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01.07.2003, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Враховуючи вищенаведене, твердження відповідача про те, що Комісією регіонального рівня прийнято рішення про зупинення реєстрації податкової накладної №6100019 від 15.05.2020 відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України та п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій не знайшло свого підтвердження у матеріалах справи, а, відтак, є безпідставним.
Звідси, позовна вимога про визнання протиправним і скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1628800/33862655 від 11.06.2020 про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 6100019 від 15.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, є обґрунтованою та підлягає до задоволення.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 6100019 від 15.05.2020, що складений ПП "Логістика Регіон", датою його фактичного отримання відповідачем, то суд зазначає наступне.
За приписами п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до п. 28 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК, за яким податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; протягом п`яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень; протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.
Аналогічний порядок визначений і пунктами 19, 20 Порядку №1246, згідно із якими податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Зважаючи на викладене, для належного захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6100019 від 15.05.2020, що складена ПП "Логістика Регіон", датою її фактичного отримання, а саме 21.05.2020.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 76 КАС України визначено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.
З урахуванням встановлених фактичних обставин справи та норм діючого законодавства, суд дійшов висновку про повне задоволення позовних вимог, оскільки оскаржуване рішення відповідача 1 не відповідає вимогам, визначеним в ч. 2 ст. 2 КАС України.
Щодо судового збору, то оскільки суд дійшов висновку про повне задоволення позову, за правилами, визначеними ст. 139 КАС України, судові витрати позивача у вигляді судового збору компенсуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 72-77, 132, 134, 139, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним і скасувати рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 11.06.2020 № 1628800/33862655.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 6100019 від 15.05.2020 датою її надіслання - 21.05.2020.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (код ЄДРПОУ 43143039, місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35) в користь приватного підприємства «Логістика Регіон» (код ЄДРПОУ 33862655, місцезнаходження: 79037, м. Львів, вул. Б. Хмельницького, 212, корпус 2) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні рівно.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8) в користь приватного підприємства «Логістика Регіон» (код ЄДРПОУ 33862655, місцезнаходження: 79037, м. Львів, вул. Б. Хмельницького, 212, корпус 2) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні рівно.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення його повного тексту. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 31.12.2020.
Суддя Потабенко В.А.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 04.01.2021 |
Номер документу | 93964010 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні