РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
16 грудня 2020 року м. Рівне №460/6007/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді О.М. Дудар, розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом
Першого заступника керівника Сарненської місцевої прокуратури доТуменської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:
Перший заступник керівника Сарненської місцевої прокуратури (далі - позивач) звернувся з позовом до Туменської сільської ради (далі - відповідач) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій.
Позивач просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо набуття права власності на безхазяйне майно - гідротехнічну споруду, що знаходиться в селі Тумень Дубровицького району Рівненської області;
- зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: на гідротехнічну споруду, що знаходиться в с.Тумень Дубровицького району Рівненської області.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що в порядку ст.23 Закону України Про прокуратуру позивачем вивчено інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань збереження майна інженерної інфраструктури водних об`єктів на території Дубровицького району. Встановлено, що на території Туменської сільської ради перебуває гідротехнічна споруда рибацького ставка: гребля та 4 шлюзи для регулювання рівня води, що знаходиться в селі Тумень Дубровицького району Рівненської області. Будь-які правовстановлючі документи у сільській раді відсутні. Власник (балансоутримувач) вказаної гідротехнічної споруди згідно з даними Державного реєстру прав на нерухоме майно, відсутній. Таким чином, відсутність інформації про зареєстровані речові права на нерухоме майно - гідротехнічну споруду рибацького ставка, у відповідних державних реєстрах, а також органів державної влади та місцевого самоврядування свідчить про те, що вказане майно є безхазяйним. Отже, перебування на території відповідача майна, яке має ознаки безхазяйного, відсутність у органу місцевого самоврядування юридично закріпленого права на розпорядження таким об`єктом, відсутність належного обліку майна та не передача його у власність територіальної громади призводить до того, що орган місцевого самоврядування фактично позбавлений можливості реалізувати свої повноваження, визначені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні". Відповідачем відповідні дії не вчиняються, що свідчить про протиправну бездіяльність.
Ухвалою суду від 18.08.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву. Призначено підготовче засідання на 15.09.2020.
Відповідач відзиву на позовну заяву не подав.
15.09.2020 підготовче засідання у справі не відбулося у зв`язку з участю головуючої судді в підготовці суддів окружних адміністративних судів для підвищення кваліфікації.
Ухвалою суду від 21.09.2020 підготовче засідання відкладено до 13.10.2020.
28.09.2020 від відповідача надійшла про розгляд справи без участі представника сільської ради. Відповідач повідомив, що проти задоволення позову не заперечує.
У підготовчому засіданні 13.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.11.2020.
10.11.2020 від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника органу прокуратури.
У зв`язку із поданими заявами сторін про розгляд справи за їх відсутності, ухвалою від 10.11.2020 суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.
Розглянувши позовну заяву, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
На території Туменської сільської ради розташована гідротехнічна споруда рибацького ставка: гребля та 4 шлюзи для регулювання рівня води.
Будь-яка інформація щодо балансової приналежності гідротехнічної споруди рибницького ставка в Туменській сільській раді відсутня, що підтверджується актом обстеження гідротехнічної споруди (ґрунтової греблі з водоскидом) від 05.06.2020, складеним Туменською сільською радою (а.с.10).
Технічний стан гідротехнічної споруди згідно з вказаним актом задовільний, поросла чагарником, сухою рослинністю та деревами 3-6-тирічного віку. Надмірне заростання споруди шкідливо впливає на її технічний стан.
Відповіддю від 17.06.2020 №814 Північне міжрайонне управління водного господарства проінформувало Сарненську місцеву прокуратуру, що нерухоме державне майно (гідротехнічна споруда рибницького ставка), що на території Туменської сільської ради Дубровицького району Рівненської області, на балансі управління не перебуває (а.с.43).
На лист Дубровицького відділу Сарненської місцевої прокуратури від 06.07.2020 №36/3-638 вих-20 щодо надання інформації у сфері охорони майнових прав держави, Дубровицька районна державна адміністрація Рівненської області відповіддю від 07.07.2020 №01.101/207/20 повідомила, що не володіє будь-якою інформацією про вказану гідротехнічну споруду, документи на гідротехнічну споруду відсутні (а.с.44).
На виконання листа від 29.07.2020 №36/3-716вих-20 Туменською сільською радою відповіддю від 30.07.2020 №02-19/458 повідомлено, що будь-яка інформація щодо вартості нерухомого державного майна (гідротехнічної споруди рибницького ставка) у сільській раді відсутня (а.с.11).
На лист Сарненської місцевої прокуратури від 14.09.2020 №36-2717 вих-20 ПП "Оцінка та консалтинг" відповіддю від 16.09.2020 №01/16/09/20 повідомило, що ринкова вартість гідротехнічних споруд станом на 14.09.2020 складає 131644,00грн, в тому числі: водоскиду (шахтного водоспуску донного) - 30744,00грн, ґрунтової греблі (розділової греблі ґрунтової) - 100920,00грн (а.с.45).
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо Туменської сільської ради Дубровицького району Рівненської області, відсутні відомості про на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду, що знаходиться в селі Тумень Дубровицького району Рівненської області (а.а.с.12-16).
Відповідачем жодних дій щодо взяття безхазяйної гідротехнічної споруди на баланс не вчинялося. Із заявою до органів, що здійснюють державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень, про взяття вищевказаної гідротехнічної споруди на облік як безхазяйного сільська рада не зверталася.
Позивач, вважаючи, що бездіяльність відповідача, яка виразилася у неоформленні правовстановлюючих документів на майно, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закону №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад (підпункт 1 пункту а статті 29 Закону №280/97-ВР).
Повноваження в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку сільських, селищних, міських рад регламентуються статтею 30 Закону №280/97-ВР, згідно з якою до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження, зокрема: здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян; б) делеговані повноваження: облік відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Статтею 60 Закону №280/97-ВР визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до Закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України Про аквакультуру від 18.09.2012 №5293-VI (далі - Закон №5293-VI), гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) це об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Статтею 12 Закону №5293-VI передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських, Київської і Севастопольської міських, районних, обласних рад у сфері аквакультури належать, зокрема, надання в користування на умовах оренди частини рибогосподарського водного об`єкта, рибогосподарської технологічної водойми для цілей аквакультури відповідно до повноважень щодо розпорядження землями, встановлених Земельним кодексом України.
Тобто, відповідачу у справі, органу місцевого самоврядування, чинним законодавством України надані повноваження щодо ведення обліку гідротехнічних споруд, здійснення контролю за їх використанням.
Згідно з ч.1 ст.328 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст. 329 ЦК України).
Відповідно до ст.335 ЦК України, безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Відповідно до ст.327 ЦК України, у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Статтею 2 Закону №1952-IV встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч.2 ст.3 Закону №1952-IV).
Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ч.14 ст.18 Закону №1952-IV).
Відповідно до пунктів 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку. За результатом розгляду заяви державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення щодо відмови у взятті на такий облік. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.
З аналізу зазначених норм чинного законодавства вбачається, що до відання сільських, селищних, міських рад віднесено у тому числі, реєстрація та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади.
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідачем не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства, в частині вжиття заходів щодо оформлення права власності на гідротехнічну споруду, що є протиправною бездіяльністю відповідача.
Доказів на спростування вказаних обставин відповідачем не надано.
Суд зазначає, що відповідач проти задоволення позову не заперечує.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
У сукупності викладеного, позов підлягає до задоволення.
Враховуючи положення ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Першого заступника керівника Сарненської місцевої прокуратури до Туменської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Туменської сільської ради щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду (греблю, яка створює підпір води та чотирьох шлюзів для регулювання рівня води), що знаходиться на рибницькому ставку на території Туменської сільської ради в с.Тумень Дубровицького району Рівненської області.
Зобов`язати Туменську сільську раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду (греблю, яка створює підпір води та чотирьох шлюзів для регулювання рівня води), що знаходиться на рибницькому ставку на території Туменської сільської ради в с.Тумень Дубровицького району Рівненської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Перший заступник керівника Сарненської місцевої прокуратури (вул.Демократична, буд.32, м.Сарни, Рівненська область, 34500, код за ЄДРПОУ 02910077).
Відповідач: Туменська сільська рада (вул.Молодіжна, буд.16а, с.Тумень, Дубровицький район, Рівненська область, 34110, код за ЄДРПОУ 04385190).
Рішення складено 16 грудня 2020 року.
Суддя О.М. Дудар
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2020 |
Оприлюднено | 04.01.2021 |
Номер документу | 93964514 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.М. Дудар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні