Рішення
від 15.12.2020 по справі 826/8244/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

15.12.2020Справа № 826/8244/17 За позовом Приватного акціонерного товариства "Енергоконструкція"

до Державного реєстратора КП "Центр державної реєстрації" Яценко Ольги Миколаївни,

треті особи Строгін Василь Анатолійович ліквідатор Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецбудсервіс-УА"

Шевченківська районна в місті Києві державна адміністрація

Державна податкова інспекція у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві

про скасування рішення.

Суддя Борисенко І.І.

Секретар судового засідання Холодна Н.С.

Представники сторін: не з`явились.

Обставини справи:

Приватне акціонерне товариство "Енергоконструкція" звернулось до суду з позовом до Державного реєстратора КП "Центр державної реєстрації" Яценко О.М., в якому просило скасувати рішення про державну реєстрацію припинення юридичної особи - ТОВ "Спецбудсервіс-УА", здійснену 16.06.2017, номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи - 10741110023002553.

Рішенням Окружного адміністративного суду від 06 червня 2018 року, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2018 року, у задоволенні позовних вимог Приватного акціонерного товариства "Енергоконструкція" відмовлено.

Постановою Верховного Суду від 29 квітня 2020 року рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 червня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2018 року скасовано, провадження у адміністративній справі №826/8244/17 - закрито.

Роз`яснено Приватному акціонерному товариству "Енергоконструкція", що розгляд цієї справи віднесено до юрисдикції господарського суду та що воно вправі протягом десяти днів з дня отримання ним відповідної постанови звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

12 травня 2020 року до Верховного Суду надійшла заява представника ПАТ "Енергоконструкція" про направлення справи №826/8244/17 за встановленою юрисдикцією, а саме до Господарського суду міста Києва.

Ухвалою Верховного Суду від 14.05.2020 заяву Приватного акціонерного товариства "Енергоконструкція" задоволено. Справу 826/8244/17 передано до Господарського суду міста Києва.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що державну реєстрацію припинення Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецбудсервіс-УА" було проведено держаним реєстратором з порушенням вимог ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань". Вказане, мало своїм наслідком порушення інтересів позивача та спричинило шкоду у розмірі непогашених кредиторських вимог.

Ухвалою суду від 01.06.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Відповідач та треті особи належним чином повідомлялися про розгляд справи.

Проте, поштові конверти з ухвалами про відкриття провадження у справі та відкладення розгляду справи були повернуті суду з відміткою пошти з вказівкою про причину повернення, у зв`язку із закінченням терміну зберігання.

У силу положення пункту 5 частини 6 статті 242 ГПК України день невдалої спроби вручення поштового відправлення за адресою місцезнаходження відповідача, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, вважається днем вручення відповідачу ухвали суду про відкриття провадження у справі.

Судом також враховано, що відповідно до п. 3.9. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", розпочинаючи судовий розгляд, суддя має встановити, чи повідомлені про час і місце цього розгляду особи, які беруть участь у справі, але не з`явилися у засідання. Зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв`язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Правом на подання відзиву відповідач не скористався та заперечення на позов не подав.

У поданих відповідачем 04.09.2017, під час розгляду справи Окружним адміністративним судом міста Києва, запереченнях проти позову, відповідач проти заявлених вимог заперечував, посилаючись на вчинення державним реєстратором дій відповідно до вимог чинного законодавства.

03.08.2020 позивач подав суду пояснення щодо наявної заборгованості у Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецбудсервіс-УА" перед ним.

04.08.2020 позивач подав заяву про зміну підстав позову, яку ухвалою суду від 22.09.2020 судом прийнято до розгляду.

14.12.2020 Шевченківська районна в місті Києві державна адміністрація подала суду лист, в якому при розгляд справи просила покластися на думку суду.

14.12.2020 позивачем подано до суду клопотання про розгляд справи без участі його представника.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого судового рішення, а неявка представників сторін не перешкоджає вирішенню справи по суті за наявними в ній матеріалами.

У судовому засідання 15.12.2020 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

До КП "Центр державної реєстрації" 11.04.2017 звернувся представник ТОВ "Спецбудсервіс-УА" з пакетом документів для вчинення реєстраційної дії з внесення рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань.

16.06.2017 відповідачем здійснено запис про державну реєстрацію припинення ТОВ "Спецбудсервіс-УА" за номером №10741110023002553.

Абзацом другим статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" державний реєстратор юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор) - особа, яка перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації, нотаріус. Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації (крім нотаріусів), та нотаріус. Державний реєстратор: приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; веде реєстраційні справи; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

З позовної заяви позивача вбачається, що останній не погоджується з реєстраційною дією відповідача про припинення юридичної особи - ТОВ "Спецбудсервіс-УА", оскільки не було задоволено його вимоги про стягнення кредиторської заборгованості, та взагалі не були розглянуті ліквідаційною комісією.

Правовідносини, з приводу яких виник спір, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Згідно з частиною дванадцятою статті 17 Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Як свідчить Протокол №7 Загальних зборів учасників ТОВ "Спецбудсервіс-УА" від 11.04.2017 на порядку денному Загальних зборів учасників були поставлені питання про припинення товариства, шляхом його ліквідації у добровільному порядку; про призначення голови ліквідаційної комісії товариства; про строки проведення ліквідаційної процедури товариства; про уповноваження керівника на проведення всіх необхідних реєстраційних дій товариства.

ТОВ "Спецбудсервіс-УА", звертаючись 16.06.2017 до КП "Центр державної реєстрації", для реєстрації припинення юридичної особи у відповідності до вимог статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" надав відповідачу заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, довідку архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, оригінал документу, що засвідчує повноваження уповноваженої особи.

У відповідності до статті 59 Господарського кодексу України припинення суб`єкта господарювання здійснюється відповідно до закону.

Загальні положення про порядок ліквідації юридичної особи вміщені у ст. 110-112 Цивільного кодексу України.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

11.04.2017 на загальних зборах учасників ТОВ "Спецбудсервіс-УА" було прийняте рішення про припинення діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецбудсервіс-УА" за рішенням учасників.

16.06.2017 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено запис про державну реєстрацію припинення ТОВ "Спецбудсервіс-УА" № 10741110023002553.

Порядок ліквідації юридичної особи, наведений у ст. 111 Цивільного кодексу України передбачає певний перелік необхідних та обов`язкових до виконання заходів, які мають бути вчинені ліквідаційною комісією (ліквідатором) з моменту внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи,

У відповідності до ч. 14 ст.111 Цивільного кодексу України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує подання державному реєстраторові документів, передбачених законом для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в установлений законом строк.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації, регулюються Конституцією України, цим Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Стаття 3 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Перелік документів для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, визначений частиною 13 статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Відповідно до п. 13 статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення учасниками юридичної особи, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Із змісту довіреності уповноваженої на здійснення оскаржуваної реєстраційної дії вбачається, що представника уповноважував саме Генеральний Директор, а не ліквідатор чи Голова ліквідаційної комісії, як то передбачено чинним законодавством. Крім того, із змісту довіреності вбачається, що Товариством в особі Генерального Директора було уповноважено Донець Г. О. на представництво товариства з будь-яких питань пов`язаних з господарською діяльністю товариства з усіма правами наданими керівнику товариства.

Таким чином, зважаючи на приписи ЦК України, ГК України та ЗУ Про господарські товариства , після прийняття рішення про ліквідацію від 11.04.2017 у зв`язку з переходом всіх повноважень щодо управління справами юридичної особи, а також представництва інтересів у відносинах з третіми особами Донець Г.О. не мала повноважень на представництво ТОВ Спецбудсервіс-УА в питаннях його ліквідації.

У заяві про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації мається графа про вчинення передбачених законодавством дій стосовно порядку припинення юридичної особи в результаті и ліквідації, включаючи завершення розрахунків з кредиторами (у тому числі із сплати податків, зборів, обов`язкових платежів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування) за якою міститься графа про підпис голови ліквідаційної комісії ліквідатора де підписався не ліквідатор, а неповноважний представник Донець Г.О.

TOB Спецбудсервіс-УА на момент вчинення реєстраційної дії фактично маючи непогашену заборгованість перед Позивачем, що підтверджується наявними документами та копією пред`явленої вимоги до ліквідатора, в супереч положень чинного законодавства було умисно проігноровано вимоги щодо погашення заборгованості та надано державному реєстратору недостовірну інформацію.

Відповідно до ч.13 ст.111 Цивільного кодексу України, документи, що підлягають обов`язковому зберіганню, передаються в установленому законодавством порядку відповідним архівним установам.

Перелік типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, (надалі - Перелік №578/5) затверджений Наказом міністерства юстиції України від 12.04.2012 № 578/5.

Цей Перелік №578/5 включає типові документи, що створюються під час документування однотипних (загальних для всіх) управлінських функцій, виконуваних державними органами та органами місцевого самоврядування, іншими установами, підприємствами та організаціями (далі - організація) незалежно від функціонально-цільового призначення, рівня і масштабу діяльності, форми власності, а також документацію, що створюється в результаті виробничої та науково-технічної діяльності організацій (п.1.2.)

У відповідності до п.1.4. вказаний Перелік №578/5 є нормативно-правовим актом, призначеним для використання всіма організаціями при визначенні строків зберігання документів, їх відборі на постійне та тривале (понад 10 років) зберігання (далі - архівне зберігання) або для знищення.

Згідно із вказаного Переліку №578/5, до документів, що підлягають тривалому зберіганню, належать, зокрема документи, з кадрових питань (особового складу) (про прийняття на роботу, переміщення за посадою, переведення на іншу роботу, сумісництво, звільнення; атестація, підвищення кваліфікації, стажування, щорічна оцінка держслужбовців, продовження строку перебування на державній службі, допуск та дозвіл до державної таємниці; присвоєння звань (підвищення рангу, категорії, розряду); зміна біографічних даних; заохочення (нагородження, преміювання), оплата праці, нарахування різних надбавок, доплат, матеріальної допомоги; всі види відпусток працівників з важкими, шкідливими та небезпечними умовами праці, відпусток щодо догляду за дитиною, відпусток за власний рахунок; довгострокові відрядження в межах України та за кордон; відрядження для працівників з важкими, шкідливими та небезпечними умовами праці); штатні розписи та переліки змін до них; положення про структурні підрозділи організації; про відділення, філії та представництва; про колегіальні виконавчі (колегію, дирекцію, правління, раду директорів, раду орендарів) та дорадчі (наукові, технічні, експертні, методичні, консультативні та інші комітети, ради, комісії) органи; журнали (книги) обліку видачі свідоцтв про внесення вкладів, тощо.

За Переліком типових документів таким видам документів, як документи (рішення, протоколи, акти, баланси, висновки, звіти, повідомлення, виписки з державного реєстру, заяви, довідки, доповідні записки тощо) про створення організації, її реорганізацію, ліквідацію (банкрутство), перейменування, передання з однієї галузі до іншої, переведення до іншої місцевості (ст. 35 розділу І), річна фінансова звітність з примітками до неї (ст. 311 розділу І) та ліквідаційні баланси (ст. 312 розділу І) встановлено строк зберігання "До ліквідації організації", а таким видам документів, як копії документів (позовні заяви, акти, доручення, апеляційні скарги, довідки, доповідні записки, характеристики тощо), що подаються до судових органів; копії рішень, вироків, окремих ухвал, постанов - 3 роки після прийняття рішення (ст. 89 розділу І), відомості про участь організації як засновника в інших організаціях - 5 років після скасування участі (ст. 61 розділу І).

У пункті 2.7 Переліку №578/5 типових документів встановлено, що строк зберігання До ліквідації організації" означає, що документи безстроково зберігаються в організації, а у разі ліквідації організації документи підлягають повторній експертизі цінності, і залежно від її результатів ті з них, які зачіпають права громадян, передаються за описами справ до місцевих архівних установ, створених органами влади Автономної Республіки Крим, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування для зберігання архівних документів, що не належать до НАФ.

У відповідності до п.2.2. Переліку видів документів, пов`язаних із забезпеченням соціального захисту громадян, що мають надходити до архівних установ у разі ліквідації підприємств, установ, організацій, які не належать до джерел формування Національного архівного фонду, затверджений Наказом Міністерства юстиції України, від 14.03.2013 №430/5 визначено, що за Переліком типових документів деяким видам документів встановлено строк зберігання "До ліквідації організації" (це означає, що документи безстроково зберігаються в організації, а у разі ліквідації організації документи підлягають повторній експертизі цінності і залежно від її результатів ті з них, які зачіпають права громадян, передаються до архівних установ).

Нормами пункту 44.1 статті 44 ПК України встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

У разі ліквідації платника податків документи, визначені пунктом 44.1 цієї статті, за період діяльності платника податків не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу), що передували даті ліквідації платника податків, в установленому законодавством порядку передаються до архіву (абзац другий пункту 44.4 статті 44 ПК України).

З матеріалів реєстраційної справи ТОВ Спецбудсервіс-УА вбачається, що архівна довідка не відповідає вимогам закону, а саме положенням ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та ст. 32 ЗУ Про Національний архівний фонд та архівні установи , якою регламентовано, що у разі ліквідації юридичних осіб ліквідаційні комісії зобов`язані забезпечити впорядкування та збереженість документів, у тому числі документів з кадрових питань (особового складу), регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахуванням і виплатою заробітної плати працівникам, і за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства або уповноваженою ним архівною установою визначити місце подальшого зберігання архівних документів цих юридичних осіб.

Подання документів або відомостей, визначених Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" не в повному обсязі є підставою для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації (п.1 ч.1 ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань").

За таких обставин, оскільки ліквідатор Товариства не подав державному реєстратору довідку архівної установи про прийняття всіх документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, розгляд поданих державним реєстратором документів відповідно до п. 1 ч. 1 ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" підлягав зупиненню.

Водночас, як зазначено вище згідно із п.13 статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення учасниками юридичної особи подається після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами.

Таким чином, зважаючи на те, що довідка була видана не державною архівною установою, а ТОВ СТАКО-ПОЛІМЕР , яке не є державною архівною установою до якої мають бути передані документи при ліквідації на довготривале зберігання, у державного реєстратора були відсутні правові підстави для внесення запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю Спецбудсервіс-УА (код ЄДРПОУ 32799331).

Протокол загальних зборів № 7 від 11 квітня 2017 року згідно якого було прийнято рішення про ліквідацію ТОВ Спецбудсервіс- УА , не відповідає вимогам закону зважаючи на те, що справжність підписів не була нотаріально засвідчена. Зокрема, протокол, не відповідає вимогам встановленим у пункті б частини першої статті 15 ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , яким регламентовано, що рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами). Справжність підписів на такому рішенні нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.

Окрім того, протокол не містить порядку та строку заявлення кредиторами своїх вимог, що прямо суперечить положенням пункту 7 частини першої статті 15 ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , яким встановлено, що рішення про припинення юридичної особи має містити відомості про персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії), її голову або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), про порядок та строк заявлення кредиторами своїх вимог.

Протоколом загальних зборів № 6 від 28 березня 2017 року відбулася зміна учасника та директора ТОВ Спецбудсервіс-УА ОСОБА_2 на Строгіна В. А. , а саме вказаним рішенням фактично було виключено другого учасника ТОВ Спецбудсервіс-УА ОСОБА_3 , якій належить 50 % голосів. Що свідчить про відсутність правомочності прийнятого рішення, оскільки учасник з 50% голосів не може забезпечити кворум на загальних зборах у відповідності до приписів ст. 60 ЗУ Про господарські товариства , де вказано, що загальні збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (представники учасників), що володіють у сукупності більш як 50 відсотками голосів.

Тобто, такі дії ОСОБА_2 та Строгіна В. А. фактично позбавили права власності гр. ОСОБА_3 на корпоративні права, а саме на частку у статутному капіталі ТОВ Спецбудсервіс-УА в розмірі 50 %.

Представник третьої особи - ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві надав до суду апеляційної інстанції пояснення та надав до суду копію картки платника податків з якою вбачається, що ТОВ Спецбудсервіс-УА має непогашені податкові зобов`язання в розмірі 6252 грн. 40 коп. Тобто, вказана обставина виключає правомірність дій відповідача по внесенню оскаржуваного запису.

Крім того, позивач являється кредитором ТОВ Спецбудсервіс-УА та на розгляді Господарського суду м. Києва знаходиться справа № 910/19662/16 за позовом ПАТ Енергоконструкція до ТОВ Спецбудсервіс-УА про стягнення суми боргу за невиконання умов договорів укладених між ними.

Як зазначає позивач йому стало відомо, що 16 червня 2017 року було внесено запис про державну реєстрацію припинення ТОВ Спецбудсервіс-УА за номером: 10741110023002553 без повернення суми боргу.

Згідно п. 11.1. Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 09.12.2011 №1588 (надалі - Порядок), дані про прийняття рішення щодо припинення юридичних осіб, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу. У відповідності до положень п. 11.5 Порядку, контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у зв`язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): заяви за формою № 8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пунктами 11.2-11.4 цього розділу; відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи; відомостей з Єдиного державного реєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу державної реєстрації про припинення (закриття) відокремленого підрозділу; судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків.

При отриманні першого з документів про ліквідацію або реорганізацію платників податків робиться запис у журналі за формою № 6-ОПП.

Пунктом 11.9 Порядку встановлено, що контролюючим органом приймається рішення про проведення (або не проведення за підставами, встановленими пунктами 11.11 та 11.12 нього розділу) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.

Згідно ч. 8 ст. 111 ЦК України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Частиною 11 ст. 111 ЦК України встановлено, що після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання органам доходів і зборів.

Тобто, однією з основних вимог порядку припинення юридичної особи є затвердження ліквідаційного балансу та подача його до податкових органів.

Зважаючи на те, що вимога Позивача до ліквідатора ТОВ Спецбудсервіс-УА була проігнорована можна з впевненістю стверджувати про те, що ліквідаційний баланс був неналежно оформлений, що має наслідком неможливість припинення суб`єкта господарювання.

Згідно пункту 12 статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявления вимог кредиторами, подаються такі документи: заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Відповідно до частини 1 статті 25 цього Закону державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Відповідно до ст. 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов`язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи. Обов`язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України, чого зроблено не було.

У заяві про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації мається графа про вчинення передбачених законодавством дій стосовно порядку припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, включаючи завершення розрахунків з кредиторами (у тому числі із сплати податків, зборів, обов`язкових платежів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування)

Однак, фактично ТОВ Спецбудсервіс-УА на момент вчинення реєстраційної дії має непогашену заборгованість перед Позивачем, що підтверджується наявними документами та копією пред`явленої вимоги до ліквідатора.

Тобто, ліквідатор підписуючи заяву, за наявності боргів у ТОВ Спецбудсервіс-УА перед кредиторами, надав недостовірні відомості про завершення розрахунків з кредиторами державному реєстратору.

За таких обставин, оскільки Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців не встановлений обов`язок державного реєстратора під час вчинення реєстраційної дії припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, перевіряти завершення розрахунків з кредиторами юридичної особи, яка припиняється, то можна дійти висновку, що держаний реєстратор діяв у межах та у спосіб встановлений Законом.

Однак, зважаючи на те, що судовий захист в Україні полягає у відновленні порушеного правового статусу особи, у якому вона перебувала до порушення її прав, можна дійти висновку, про необхідність скасування запису від 16.06.2017 № 10741110023002553, оскільки ТОВ Спецбудсервіс-УА не здійснило необхідних розрахунків з ПрАТ Енергоконструкція за договорами № 26 від 08 грудня 2014р.; № 27 від 17 грудня 2014р.; № 05 від 11 березня 2015р.; б/н від 30 січня 2015р. на загальну суму, що з урахуванням штрафних санкцій становить 2 048 390 грн. 30 коп.

Згідно із п. 12 ст. 111 Цивільного кодексу України, майно юридичної особи, що залишилося після задоволення вимог кредиторів (у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування), передається учасникам юридичної особи, якщо інше не встановлено установчими документами юридичної особи або законом.

У матеріалах справи відсутні докази, що ліквідатором у встановлений законом строк був складений проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна ТОВ Спецбудсервіс-УА , перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду. Докази проведення загальних зборів учасників ТОВ " Спецбудсервіс-УА для затвердження проміжного ліквідаційного балансу, для затвердження ліквідаційного балансу, також відсутні.

У відповідності до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За таких обставин, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що ліквідатором Товариства не додержано вимог законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, що підтверджує порушення процедури ліквідації ТОВ Спецбудсервіс-УА .

З огляду на встановлені вище порушення процедури ліквідації, на момент подачі державному реєстратору Яценко О.М. документів для проведення державної реєстрації припинення ТОВ Спецбудсервіс-УА ліквідатором не було виконано усі встановлені чинним законодавством дії щодо ліквідації ТОВ Спецбудсервіс-УА , у зв`язку зі чим, процедуру припинення Товариства не було закінчено. За таких обставин документи для державної реєстрації припинення ТОВ Спецбудсервіс-УА подані раніше строку, встановленого Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

У відповідності до ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" підставами для відмови у державній реєстрації, зокрема, є: якщо не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку (п.4 ч.1 ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань"); документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані раніше строку, встановленого цим Законом: (абз. 2 п.11 ч.1 ст.28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань").

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Оцінивши наявні у матеріалах справи докази, з огляду на встановлені судом обставини, оскільки ліквідатор подав документи для державної реєстрації припинення ТОВ Спецбудсервіс-УА до закінчення процедури припинення, не подав державному реєстратору довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню (що відповідно до Закону було підставою для зупинення розгляду документів), то суд дійшов висновку про обґрунтованість доводів позивача про наявність у державного реєстратора обов`язку відмовити у державній реєстрації припинення ТОВ Спецбудсервіс-УА на підставі п.11 ч.1 ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

У відповідності до п.2 ч. 1 ст.25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи.

З урахуванням вище викладеного, приймаючи до уваги, що іншими учасниками справи не надано належних та допустимих доказів на спростування викладених у позові обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленої вимоги позивача про скасування рішення про державну реєстрацію припинення юридичної особи - ТОВ "Спецбудсервіс-УА", здійснену 16.06.2017, номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи - 10741110023002553.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

При прийнятті рішення у даній справі судом були враховані положення ст. 5 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до яких здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором, а також положення ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до яких завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 20.09.2018р. по справі № 813/6286/15 за позовом банку до реєстраційної служби про визнання протиправними дій та скасування запису дійшла висновку, що спір про відміну державної реєстрації юридичної особи є спором про наявність або відсутність цивільної правоздатності та господарської компетенції (можливості мати господарські права та обов`язки). Цей спір не є спором у сфері публічно-правових відносин, навіть якщо виник у зв`язку з протиправним внесенням до ЄДР суб`єктом владних повноважень запису про проведення державної реєстрації юридичної особи; не є спором, що виникає із цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин; не є спором, що виникає у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності, а є спором про абстрактну можливість брати участь у конкретних правовідносинах. Велика Палата Верховного Суду у вказаній постанові, заповнюючи цю прогалину закону, зазначила, що подібні спори є найбільш наближеними до спорів, пов`язаних з діяльністю або припиненням діяльності юридичної особи, а тому повинні розглядатись за правилами господарського судочинства, а, отже, цей спір має вирішуватися за правилами ГПК незалежно від суб`єктного складу, за місцезнаходженням юридичної особи.

Таким чином, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги Приватного акціонерного товариства "Енергоконструкція" підлягають задоволенню у повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору за розгляд позову, відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 129, 233, 236, 237, 240 та 241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

Позов Приватного акціонерного товариства "Енергоконструкція" про скасування рішення Державного реєстратора КП "Центр державної реєстрації" Яценко Ольги Миколаївни задовольнити повністю.

Скасувати рішення державного реєстратора КП "Центр державної реєстрації" Яценко Ольги Миколаївни про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецбудсервіс-УА" (код ЄДРПОУ 32799331), здійснену 16.06.2017, номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи - 10741110023002553.

Стягнути з державного реєстратора Яценко Ольги Миколаївни Комунального підприємства "Центр державної реєстрації" (02100, м. Київ, вул. Бажова, 9, оф. 8, код 41217700) на користь Приватного акціонерного товариства "Енергоконструкція" (08131, Київська обл., Києво-Святошинський район, с. Чайки, вул. В.Лобановського, 21, корп. 5 кв. 2, код 31810081) 1600 (одну тисячу шістсот) грн. судового збору.

Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 30.12.2020

Суддя І.І. Борисенко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення15.12.2020
Оприлюднено04.01.2021
Номер документу93979221
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —826/8244/17

Рішення від 15.12.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Рішення від 15.12.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Рішення від 15.12.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Рішення від 15.12.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 13.10.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 22.09.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 04.08.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 10.07.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 01.06.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні