КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 грудня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/2582/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу
позивач: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Михайлівська, 64, код ЄДРПОУ 41316824)
відповідач: комунальна установа "Редакція Олександрійського міського радіомовлення" (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, проспект Соборний, 59, код ЄДРПОУ 23096066)
про стягнення коштів, -
В С Т А Н О В И В:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області звернулося до суду з адміністративним позовом до комунальної установи "Редакція Олександрійського міського радіомовлення" (далі - КУ "Редакція Олександрійського міського радіомовлення") про стягнення капіталізованих платежів у сумі 358 261, 69 грн.
Позов мотивовано тим, що у зв`язку з ліквідацією КУ "Редакція Олександрійського міського радіомовлення" позивач у червні 2020 року направив цій установі вимогу про капіталізацію платежів у розмірі 358 261, 69 грн. для виплати їх у майбутньому потерпілій від професійного захворювання ОСОБА_1 . Оскільки відповідач не перерахував ці кошти, тому позивач просить суд стягнути їх з відповідача.
Ухвалою судді від 14.07.2020 року відкрито спрощене позовне провадження у справі та встановлено відповідачу строк для подання до суду відзиву на позовну заяву - упродовж 15 днів від дня отримання цієї ухвали. Відповідач, отримавши цю ухвалу 21.07.2020 року, відзив на позовну заяву до суду не надав.
Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
КУ "Редакція Олександрійського міського радіомовлення" з 28.12.1990 зареєстрована як юридична особа та взята на облік в Олександрійському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Кіровоградській області як страхувальник.
У трудових відносинах з КУ "Редакція Олександрійського міського радіомовлення" перебувала ОСОБА_2 , яка 05.10.1995 року отримала професійне захворювання під час виконання трудових обов`язків. (а.с. 16 - 17)
З 03.01.2001 року ОСОБА_2 взята на облік як потерпіла від професійного захворювання та їй призначені і виплачуються щомісячні страхові виплати втраченого заробітку у зв`язку з втратою професійної працездатності. (а.с. 12 - 17)
За висновком МСЕК від 04.04.2006 року ОСОБА_2 встановлена стійка втрата професійної працездатності 20% безстроково. (а.с. 15) Цим висновком визначена потреба ОСОБА_2 у додаткових видах допомоги: медикаментозне лікування, лікування в лікувально-профілактичних закладах.
Засновником відповідача - Олександрійської міською радою - прийнято рішення №919 від 15.05.2020 року "Про припинення комунальної установи "Редакція Олександрійського міського радіомовлення" шляхом ліквідації". Цим рішенням призначено ліквідаційну комісію КУ "Редакція Олександрійського міського радіомовлення", затверджено її склад та встановлено строк подання кредиторами вимог - 2 місяці з дати оприлюднення відповідного повідомлення у спеціалізованому засобі масової інформації.
До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 19.05.2020 року внесено рішення засновника юридичної особи щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації. (а.с. 20 - 26)
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області направило голові ліквідаційної комісії КУ "Редакція Олександрійського міського радіомовлення" заяву №07-07-901 від 01.06.2020 року про грошові вимоги по капіталізованих платежах на суму 358 261, 69 грн. (а.с. 7 - 8)
У зв`язку з несплатою відповідачем цих коштів позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Згідно з пунктом 5 частини 1 статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Частиною 2 статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" передбачено, що кошти Фонду використовуються на: 1) виплату матеріального забезпечення, страхових виплат та надання соціальних послуг, фінансування заходів з профілактики страхових випадків, передбачених цим Законом; 2) фінансування витрат на утримання та забезпечення діяльності Фонду, його робочих органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління, розвиток та функціонування інформаційно-аналітичних систем Фонду; 3) формування резерву коштів Фонду.
Згідно з частинами 1, 7 статті 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.
Страхові виплати складаються із: 1) страхової виплати втраченого заробітку (або відповідної його частини) залежно від ступеня втрати потерпілим професійної працездатності (далі - щомісячна страхова виплата); 2) страхової виплати в установлених випадках одноразової допомоги потерпілому (членам його сім`ї та особам, які перебували на утриманні померлого); 3) страхової виплати дитині, яка народилася інвалідом внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності; 4) страхових витрат на медичну та соціальну допомогу.
Частиною 3 статті 44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" передбачено, що Фонд фінансує витрати на медичну та соціальну допомогу, у тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, медичну реабілітацію, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо, якщо потребу в них визначено висновками МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складення). Фонд організовує цілеспрямоване та ефективне лікування потерпілого у власних спеціалізованих лікувально-профілактичних закладах або на договірній основі в інших лікувально-профілактичних закладах з метою якнайшвидшого відновлення здоров`я застрахованого.
Відповідно до частини 2 статті 1205 Цивільного кодексу України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
У разі відсутності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для капіталізації платежів, які підлягають сплаті, обов`язок щодо їх капіталізації покладається на ліквідаційну комісію на підставі рішення суду за позовом потерпілого.
Згідно з частиною 3 статті 112 Цивільного кодексу України у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року №986 затверджено Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників (надалі - Порядок №986).
Пунктами 1, 2, 3 Порядку №986 передбачено, що відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.
У цьому Порядку термін "капіталізація платежів" означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
Капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.
Згідно з пунктом 4 Порядку №986 капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином: 1) щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності; 2) витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 3) витрати на забезпечення потерпілого автомобілем безоплатно чи на пільгових умовах, організацію та оплату навчання водінню автомобіля, а також на виплату компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 4) витрати на санаторно-курортне лікування - із розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки: для осіб з інвалідністю I групи - щороку, для інших осіб з інвалідністю - не рідше одного разу на три роки.
Відповідно до пунктів 7, 8 Порядку №986 капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.
У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.
Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.
Відповідно до частин 1, 3 статті 17 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, у тому числі спори щодо розміру шкоди та прав на її відшкодування, накладення штрафів та з інших питань, вирішуються в судовому порядку.
Велика Палата Верховного Суду у постанові №822/1472/17 від 30.05.2018 року вказала, що Фонд вправі звернутися до адміністративного суду як суб`єкт владних повноважень для виконання покладених на нього Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" функцій за вирішенням спору щодо обов`язку страхувальника виплатити капіталізовані платежі на задоволення вимог, що виникли із зобов`язань відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян, застрахованих у Фонді. Спори, пов`язані зі стягненням виконавчими дирекціями Фонду із суб`єкта господарювання, який ліквідується, страхових платежів, капіталізованих на майбутні періоди, з метою їх подальшої виплати потерпілим особам, підлягають розгляду відповідно до правил КАС України - судами адміністративної юрисдикції, як такі, що є публічно-правовими за своєю правовою природою.
Згідно з наданим позивачем розрахунком потреба в капіталізації коштів для здійснення у майбутньому платежів для забезпечення страхових виплат потерпілій ОСОБА_2 станом на 31.05.2020 року становить 358 261, 69 грн., з яких: 336 915, 49 грн. - щомісячні страхові виплати втраченого заробітку, 21 346, 20 грн. - витрати на оздоровлення. (а.с. 9)
Відповідач заперечень проти цього розрахунку не подавав, а також не надав суду доказів перерахування вказаних коштів Управлінню виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, як робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України.
Тож суд прийшов до висновку, що вимоги позову про стягнення з відповідача, що ліквідується, капіталізованих платежів є правомірними, а позов належить задовольнити.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Такі витрати позивачем у справі не понесені.
Керуючись статтями 9, 77, 78, 90, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Михайлівська, 64, код ЄДРПОУ 41316824) до комунальної установи "Редакція Олександрійського міського радіомовлення" (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, проспект Соборний, 59, код ЄДРПОУ 23096066) задовольнити.
Стягнути з комунальної установи "Редакція Олександрійського міського радіомовлення" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області капіталізовані платежі в сумі 358 261,69 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2020 |
Оприлюднено | 05.01.2021 |
Номер документу | 93984005 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні