Постанова
від 24.12.2020 по справі 300/1354/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2020 рокуЛьвівСправа № 300/1354/20 пров. № А/857/13773/20 Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі :

головуючого судді Большакової О.О.,

суддів Качмара В.Я., Пліша М.А.

з участю секретаря судового засідання Кітраль Х.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області про визнання протиправними та скасування рішень, поновлення на посаді за апеляційною скаргою Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2020 року (суддя першої інстанції Микитин Н.М., м. Івано-Франківськ),

В С Т А Н О В И В :

У червні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з позовом до Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області про визнання протиправними та скасування рішення від 10.06.2020 №951/22/2020 Про дострокове припинення повноважень сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області2 та рішення від 11.06.2020 №952/22/2020 Про дострокове припинення повноважень сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області , поновлення на посаді сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області з 11.06.2020.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2020 року позовні вимоги було задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області Про дострокове припинення повноважень сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області №951/22/2020 від 10.06.2020. Визнано протиправним та скасовано рішення Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області Про дострокове припинення повноважень сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області №952/22/2020 від 11.06.2020. Поновлено ОСОБА_1 на роботі на посаді сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області з 11 червня 2020 року. Рішення суду в частині поновлення позивача на роботі на посаді сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області допущено до негайного виконання.

Із таким судовим рішенням не погодилася Княжолуцька сільська рада та подала апеляційну скаргу. Вважає, таке постановленим з неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, порушенням норм матеріального і процесуального права. Просить скасувати рішення та відмовити в позові. Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, апелянт зазначив, що суд не взяв до уваги той факт, що Княжолуцька сільська рада відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України №714-р від 12 червня 2020 року була віднесена до складу Долинської територіальної громади. Отже функції голови Княжолуцької сільської ради повинен виконувати голова Долинської територіальної громади. З посиланням на ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування , ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад вказав, що з моменту оголошення результатів перших виборів депутатів сільських, селищних, міських ради територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, які відбулися 25 жовтня 2020 року, усі повноваження голови Княжолуцької сільської ради будуть передані голові Долинської територіальної громади. Отже, поновлення позивача на вказаній судом посаді є неможливим.

У судовому засіданні представник апелянта адвокат Жарський Т.В. підтримав апеляційну скаргу з підстав, що в ній викладені.

Позивач у судовому засіданні заперечив щодо задоволення апеляційної скарги та пояснив, що вважає рішення суду першої інстанції законним і обґрунтованим.

Апеляційний суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги з таких мотивів.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що у жовтні 2015 ОСОБА_1 було обрано головою Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області на чергових виборах місцевих депутатів.

25.10.2019 на засіданні дев`ятнадцятої чергової сесії Княщолуцької сільської ради вносилось питання про недовіру сільському голові ОСОБА_1 , однак рішення не було прийнято, що підтверджується протоколом № 25 (а.с.45-47).

На зборах депутатів Княжолуцької сільської ради 01.06.2020 у кількості десяти осіб прийнято протокольне рішення про внесення на чергову сесію сільської ради пропозиції про дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 . Під час зборів депутатами обговорено порушення допущені сільським головою, а саме неналежна організація роботи постійних комісій сільської ради, скасування розпорядження сільського голови рішенням суду від 17.02.2020, не створення комісій по прийманню виконаних робіт, постанови Долинського районного суду від 24.02.2017 та 01.08.2018(а.с.48).

10.06.2020 під час проведення першого пленарного засідання засідання 22 чергової сесії восьмого скликання Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області, відповідачем було прийняте №951/22/2020 Про дострокове припинення повноважень сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області (далі - Оскаржуване рішення №1 від 10.06.2020), яким вирішено:

1. Взяти до відома протокол зборів від 01.06.2020 Про висловлення недовіри сільському голові та розгляду питання про дострокове припинення його повноважень .

2. Достроково припинити повноваження Княжолуцького сільського голови Мальона В.В. 11.06.2020, у відповідності до абз. 1 ч. 2 ч.3 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

3. Здійснення повноважень Княжолюцького сільського голови покласти на секретаря Княжолуцької сільської ради ОСОБА_2 з 11.06.2020 у відповідності до норм законодавства.

Із протоколу №29 від 10.06.2020 першого пленарного засідання 22 чергової сесії восьмого скликання Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області слідує, що головуючий сесії ОСОБА_1 повідомив про реєстрацію 12 депутатів, 2 депутати відсутні. Від депутата ОСОБА_3 надійшла пропозиція про внесення до порядку денного питання про недовіру, тобто дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 .

Зі змісту протоколу №29 від 10.06.2020 та результатів поіменного голосування слідує, що радою прийнято рішення про включення до порядку денного та першочерговий розгляд питання про дострокове припинення повноважень сільського голови (а.с. 49-55).

Відповідно до вказаного протоколу було проведено таємне голосування за дострокове припинення повноважень голови ОСОБА_1 , за результатами якого 9 депутатів проголосували за , 3 депутатів - проти , зіпсованих бюлетенів 0 .

На сесії сільської ради щодо дострокового припинення повноважень сільського голови доповідав депутат ОСОБА_3 , який повідомив про відсутність довіри до сільського голови та показав протокол обговорення депутатів (а.с.54).

Після чого в протоколі №29 зазначено про прийняття оскаржуваного рішення №1 від 10.06.2020 та оголошення перерви сільським головою за пропозицією, якого підтримали 10 з 12 присутніх депутатів.

Однак зазначений протокол №29 не підписано сільським головою чи іншою посадовою особою Княжолуцької сільської ради, а оскаржуване рішення №1 від 10.06.2020 підписано секретарем сільської ради (а.с.56).

Наступного дня 11.06.2020 під час проведення другого пленарного засідання 22 чергової сесії восьмого скликання Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області відповідачем також прийнято рішення №952/22/2020 Про дострокове припинення повноважень сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області (а.с.64).

Згідно протоколу № 30 другого пленарного засідання 22 чергової сесії восьмого скликання Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області головуючий ОСОБА_2 повідомив про реєстрацію 10 депутатів, 4 депутати відсутні. Від депутата ОСОБА_3 надійшла пропозиція про повторне внесення до порядку денного питання про недовіру та дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 першим питанням. За вказану пропозицію проголосувано десять із десяти присутніх депутатів.

Було сформовано лічильну комісію, підготовлено бюлетені для голосування в кількості 16 штук, проведено таємне голосування за дострокове припинення повноважень, за результатами якого 10 депутатів проголосували за (а.с. 57-60).

Відповідно до списку депутатів, які отримали бюлетені для таємного голосування від 11.06.2020 наявний перелік депутатів Княжолуцької сільської ради у кількості 13 осіб, та підписи 10 депутатів про отримання бюлетенів (а.с.61).

Протокол №30 підписано секретарем сесії ОСОБА_4 та головуючим ОСОБА_2 , а рішення №2 від 11.06.2020 - секретарем сільської ради ОСОБА_2 (а.с.57-60, 64).

Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність вищевказаних рішень відповідача з наступних підстав.

Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.

Відповідно до ч.1 ст. 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Згідно із частинами 2-3 статті 141 Конституції України територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях.

Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п`ять років.

Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97).

Частинами першою-третьою статті 12 Закону № 280/97 визначено, що сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.

Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.

На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом (частина 5 статті 12 Закону № 280/97).

Згідно з частиною першою статті 42 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови починається з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання.

Частиною третьою статті 42 Закону № 280/97-ВР передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

За змістом частин першої-другої статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі:

1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови;

2) припинення його громадянства;

3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;

3-1) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов`язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

3-2) набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів або активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави;

4) відкликання з посади за народною ініціативою;

5) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер;

6) його смерті.

Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.

Відповідно до частини третьої статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Згідно з пунктом 10, пунктом 16 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, прийняття рішення про недовіру сільському, селищному, міському голові; прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.

Системний аналіз наведених правових положень свідчить, що повноваження сільського голови можуть бути припинені достроково в разі не забезпечення ним здійснення наданих йому повноважень за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

При цьому, прийняття депутатами відповідної ради рішення про недовіру голові такої ради є самостійною підставою для дострокового припинення повноважень голови, оскільки продовження виконання своїх обов`язків таким головою, якому висловлено недовіру, суперечитиме засадам місцевого самоврядування, які відповідно до статті 4 Закону № 280/97-ВР ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів - сільських, селищних, міських рад, так і сільських, селищних міських голів.

Прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень сільського голови належить до виключних повноважень відповідної ради. Такі повноваження є дискреційними, а тому адміністративний суд при розгляді цієї справи не може здійснювати повторну перевірку роботи голови сільської ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих йому повноважень, допущення ним у своїй діяльності порушень законодавства України, прав і свобод громадян, як і не може переоцінювати позицію (волевиявлення) депутатів сільської ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень сільського голови.

Водночас реалізація таких дискреційних повноважень, як звільнення сільського голови у межах процедури дострокового припинення його повноважень має відбуватися з дотриманням принципів адміністративної процедури, як складової принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) і принципу законності (частина друга статті 19 Конституції України).

Отже, спірні рішення відповідача повинні бути перевірено судом на предмет законності та легітимності, а не доцільності його прийняття.

Аналогічна правова позиція сформована у постанові Верховного Суду від 22 квітня 2020 року у справі № 360/2169/19.

У контексті викладеного суд зазначає, що надання законодавцем сільській раді повноважень на дострокове припинення повноважень голови сільської ради не означає, що реалізація цього права нічим не обмежена. Дострокове припинення повноважень голови сільської ради стосується засад місцевого самоврядування, які відповідно до статті 4 Закону № 280/97-ВР, ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів - сільських, селищних, міських рад, так і сільських, селищних міських голів.

При наданні оцінки оскаржуваному рішенню №1 від 10.06.2020 суд першої інстанції правильно врахував наступне.

Згідно частини 3 статті 79 Закону № 280/97-ВР рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови приймається шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Загальна кількість депутатів Княжолуцької січсльської ради становить 14 осіб, що підтверджено наявними у матеріалах справи копіями протоколів, а отже, необхідною мінімальною кількістю голосів депутатів для прийняття рішення Княжолуцькою сільською радою є 10 голосів.

Однак, 10 червня 2020 року за висловлення недовіри позивачу проголосувало лише 9 депутатів ради, що є недостатньою кількістю для прийняття такого рішення.

Відтак, рішення відповідача від 10.06.2020 №951/22/2020 Про дострокове припинення повноважень сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області не відповідає вимогам ч. 3 ст. 79 Закону № 280/97-ВР, а тому суд першої інстанції дійшов вірного висновку про його скасування.

При цьому суд першої інстанції правильно відхилив доводи відповідача щодо подальшого скасування цього рішення самим відповідачем згідно рішення № 953/22/2020 від 18 червня 2020 року, виходячи з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням (частина 3 статті 59 Закону № 280/97-ВР).

Частиною 10 цієї статті Закону № 280/97-ВР встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Оскільки оскаржуване рішення Княжолуцької сільської ради від 10.06.2020 № 951/22/2020 про дострокове припинення повноважень сільського голови є ненормативним правовим актом органу місцевого самоврядування одноразового застосування, а його виконання не потребує вчинення сільською радою інших дій окрім прийняття самого оскаржуваного рішення, то відповідача були відсутні повноваження щодо скасування чи зміни такого рішення шляхом прийняття рішення від 18.06.2020 № 953/22/2020.

Щодо рішення відповідача від 11 червня 2020 року, апеляційний суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно.

Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Першу сесію новообраної районної у місті, районної, обласної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості не більше п`яти осіб - представників партій (блоків), які набрали найбільшу кількість голосів на виборах. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання голови ради.

З часу обрання голови ради він веде пленарні засідання ради відповідно до вимог цього Закону та регламенту ради.

Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.

Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.

Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.

Не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.

Частина 15 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлює, що скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .

25 грудня 2015 рішенням Княжолуцької сільської ради №15/1/2015 затверджено Регламент роботи Княжолуцької сільської ради восьмого скликання (далі - Регламент).

Згідно зі статтею 1 розділу І Регламенту регламент встановлює порядок діяльності, основні правила і процедури Княжолуцької сільської ради, її органів і посадових осіб у тому числі порядок скликання сесії ради, підготовки і розгляду нею питань, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії, порядок обрання секретаря ради, порядок організації роботи постійних і тимчасових комісій.

Відповідно до статті 8 розділу ІІ Регламенту сільська рада проводить свою роботу сесійно. Сесії сільської ради складаються з одного або кількох пленарних засідань ради і постійних комісій ради

Сесія є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Перед початком пленарного засідання проводиться реєстрація депутатів. Дані щодо реєстрації оголошуються головуючим на початку пленарного засідання.

Відповідно до статті 13 розділу ІІ Регламенту пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським головою, постійними та тимчасовими контрольними комісіями ради, депутатами ради, депутатськими фракціями та групами, виконавчим комітетом ради, загальними зборами громадян.

Таким чином, законодавством України, що регулює спірні правовідносини, та Регламентом Княжолуцької сільської ради чітко визначено, яким чином і ким скликається чергова сесія сільської ради, як формується порядок денний сесії і яким чином вносяться пропозиції до порядку денного, в тому числі зміни та доповнення до нього.

Згідно ст. 34 Регаменту питання порядку денного сесії Ради може ставитись на голосування в цілому лише один раз. Проект рішення або його частина, які при голосуванні не були схвалені більшістю депутатів від загального складу Ради, вважаються відхиленими. Повторний розгляд даного проекту рішення або його частини допускається не раніше ніж на наступній сесії Ради.

Судом встановлено та підтверджується протоколами відповідача №29 від 10.06.2020 та №30 від 11.06.2020, що питання про недовіру та дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 вносились до порядку денного першого пленарного засідання 10.06.2020 та другого пленарного засідання 11.06.2020 двадцять другої чергової сесії Княжолуцької сільської ради, при цьому рішення прийняте за результатами засідання 10.06.2020 не набрало необхідної кількості голосів.

Отже повторне внесення вказаного питання 11.06.2020 відповідачем здійснено під час однієї сесії в порушення ст. 34 Регламенту.

Таким чином, Княжолуцькою сільською радою порушено процедуру внесення пропозицій до порядку денного 11.06.2020 під час 22 чергової сесії восьмого скликання, внаслідок чого всупереч положень Регламенту було включено та розглянуто питання, що стало підставою для прийняття оспорюваного рішення № 952/22/2020 від 11.06.2020 у даній справі.

Також, законодавством України не передбачено можливості повторного голосування з питання дострокового припинення повноважень сільського голови в разі недостатньої кількості голосів депутатів для прийняття рішення за результатами таємного голосування з цього питання.

Норма Закону № 280/97-ВР про волевиявлення не менш як двох третин голосів від загального складу ради при прийнятті рішення про дострокове припинення повноважень голови сільських, селищних, міських рад у сукупності з вимогою про таємне голосування є важливим елементом гарантій місцевого самоврядування в Україні та має на меті гарантувати засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Апеляційний суд зазначає, що позивача не було повідомлено про повторне внесення на розгляд Княжолуцької сільської ради питання про дострокове припинення повноважень голови сільської ради 11 червня 2020 року.

Питання про включення цього питання до порядку денного було поставлено перед депутатами того ж дня - 11 червня 2020 року, при цьому сам ОСОБА_1 згідно протоколу № 30 від 11 червня 2020 року участі у другому пленарному засіданні 11 червня 2020 року не брав .

Отже, було порушено права позивача на участь у процесі прийняття рішення щодо його дострокового припинення його повноважень як сільського голови, що позбавило його можливості дати пояснення щодо порушень, в яких його звинувачували.

Крім того, як видно з матеріалів справи, позивачу не було відомо про зміст протоколу зборів депутатів Княжолуцької сільської ради від 01.06.2020, тобто фактично його не було ознайомлено із суттю претензій до нього, що свідчить про незабезпечення його можливості реалізувати своє право на захист.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про істотні процедурні порушення з боку відповідача при прийнятті рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови № 952/22/2020 від 11.06.2020, які суттєво вплинули на законність оскаржуваного рішення.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи викладене, оскаржувані рішення є протиправними і суд першої інстанції дійшов вірного висновку про їх скасування.

Доводи апелянта про незаконність прийняття судом рішення про поновлення позивача на посаді сільського голови Княжолуцької сільської ради Долинського району апеляційний суд відхиляє, оскільки відповідно до частини першої статті 235 Кодексу законів про працю України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України Про запобігання корупції іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.

Оскільки повноваження позивача як сільського голови Княжолуцької сільської ради було припинено на підставі рішень ради, які в подальшому суд визнав протиправними та скасував, апеляційний суд вважає, що позивача звільнено з посади без законної підстави.

Отже, належним та ефективним способом захисту його прав є поновлення на попередній роботі, тобто на посаді сільського голови Княжолуцької сільської ради.

Крім того, апеляційний суд зазначає, що Княжолуцька сільська рада на момент прийняття судом рішення була діючим органом місцевого самоврядування і була зареєстрована як юридична особа.

Питання щодо реалізації вказаного судового рішення має вирішуватися в процесі його виконання у відповідності до норм процесуального законодавства.

Отже, доводи апелянта про неможливість поновити позивача на посаді не впливають на законність оскаржуваного рішення суду.

З огляду на викладене вище, суд першої інстанції вжив заходів до всебічного і повного дослідження обставин справи і прийняв законне і обґрунтоване рішення.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи ), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2020 року у справі №300/1354/20 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя О. О. Большакова судді В. Я. Качмар М. А. Пліш Повне судове рішення складено 05.01.2021 у зв`язку з тимчасовою відсутністю судді Качмара В.Я.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2020
Оприлюднено06.01.2021
Номер документу94003600
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/1354/20

Постанова від 24.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Постанова від 24.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 17.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Рішення від 23.10.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні