Рішення
від 22.12.2020 по справі 300/1700/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" грудня 2020 р. справа № 300/1700/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

Суддя Остап`юк С.В.,

за участю секретаря Баточенко О.-А.А.,

представника позивача Бурми С.В.,

представника відповідача Клебана М.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «Яніс» до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

15.07.2020 Фермерське господарство «Яніс» (далі - позивач) звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення регіональної комісії за №1636941/32879060 від 15.06.2020 про відмову у реєстрації податкової накладної та зобов`язання зареєструвати податкову накладну за № 2 від 17.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

20.07.2020 ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній адміністративній справі, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.

11.08.2020 представник Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України подав відзив на позовну заяву, а позивач, 20.10.2020, відповідь на відзив.

За результатами підготовчого засідання закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням регіональної комісії Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області за №1636941/32879060 від 15.06.2020, безпідставно, в порушення вимог статті 201 Податкового кодексу України, відмовлено в реєстрації податкової накладної за № 2 від 17.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Протиправність оскаржуваного рішення відповідача мотивована підтвердженням реальності здійснення господарський операцій на виконання договору поставки сільськогосподарської продукції, на підставі яких складено податкову накладну за № 2 від 17.05.2020. Вважає рішення відповідача про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а податкова накладна за № 2 від 17.05.2020 підлягає реєстрації, Державною податковою службою України, в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з мотивів, викладених в позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідачів в судовому засіданні проти позову заперечив з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву. Просив в задоволенні позову відмовити.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у заявах по суті справи, суд робить висновок, що адміністративний позов підставний та підлягає до задоволення, виходячи з таких мотивів.

Фермерське господарство «Яніс» є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, перебуває на податковому обліку Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області, з 27.08.2004 є платником податку на додану вартість. Основний вид економічної діяльності: 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Позивачем складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 17.05.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість 1 315 440 гривень, в тому числі податок на додану вартість 219 240 гривень.

04.06.2020 квитанцією про реєстрацію податкової накладної / коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9124998579 зупинено реєстрацію вказаної податкової накладної та запропоновано надати пояснення щодо обставин господарської операції, зазначеної у податковій накладній.

05.06.2020 позивач подав в електронному вигляді повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, долучивши документи щодо підтвердження господарських взаємовідносини, а також пояснення щодо реалізації ТзОВ Катеринопільський елеватор сої власного виробництва, з підтвердженням фактичної можливості позивача самостійно здійснювати господарську діяльність у сфері сільськогосподарського виробництва з вирощування зернових культур.

15.06.2020 комісією Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 1636941/32879060 про відмову у реєстрації податкової накладної за № 2 від 17.05.2020, з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, втому числі не надано копій документів щодо місць зберігання паливно-мастильних матеріалів, а також податкова накладена складена з порушенням, оскільки відгрузка товару згідно товарно-транспортної накладної відбулася 16.05.2020, а видаткова накладна та податкова накладна складені 17.05.2020.

Також, 30.06.2020 рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних за №30453/32879060/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, з тих самих підстав.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент складення податкової накладної) встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (пункт 201.2).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Пунктом 201.16 статті 201 даного Кодексу встановлено, що реєстрація податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 і пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України постановою Кабінету Міністрів України за 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок) податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункту 4 Порядку).

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3 ) (пункту 5 Порядку).

Відповідно до пункту 6 Порядку у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 7 Порядку встановлено, що у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (пункту 8 Порядку).

Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет. Зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (пункту 9 Порядку).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункту 10 Порядку).

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункту 11 Порядку).

Підставами для прийняття комісіями контролюючого органу рішення про відмову в реєстрації податкової накладної за № 2 від 17.05.2020 є ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, втому числі не надано копій документів щодо місць зберігання паливно-мастильних матеріалів, а також податкова накладена складена з порушенням, оскільки відгрузка товару згідно товарно-транспортної накладної відбулася 16.05.2020, а видаткова накладна та податкова накладна складені 17.05.2020.

Суд встановив, що 24.04.2019 між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю Катеринопільський елевартор укладено договір поставки сільськогосподарської продукції за № 19902/к, а саме: сої. Пунктом 2.2 договору поставки №16902/к встановлено, що ТзОВ Катеринопільський елеватор проводить оплату поставленого товару шляхом перерахування 83% ціни поставленого товару протягом 5-ти банківських днів після поставки товару та 17% від суми протягом 5-ти банківських днів після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних виписаної ФГ Яніс податкової накладної на таку поставку товару.

На виконання передбачених договором поставки №16902/к умов позивач 17.05.2020 поставив у власність ТзОВ Катеринопільський елеватор сільськогосподарську продукцію, а саме: сою врожаю 2019 року у кількості 104,4 тони на загальну суму 1 315 440 гривень, у тому числі податок на додану вартість - 219 240 гривень, що було зафіксовано у підписаній належними сторонам господарської операції електронними цифровими підписами видатковій накладній № 8 від 17.05.2020 року.

Позивач для перевезення, на підставі укладених 23.01.2020 та 28.01.2020 договорів № 2301/2020 та № 2020/01/28 про надання послуг з перевезення вантажів, залучив перевізників - Приватне підприємство Д-Транс та Товариство з обмеженою відповідальністю Д-Транс , які засобами трьох сідлових тягачів з напівпричепами забезпечили перевезення поставленої сої в кількості 104,4 тони з села Белелуя Снятинського району Івано-Франківської області у селище міського типу Єрки Катеринопільського району Черкаської області на підставі товарно-транспортних накладних № Р8. Р9 та Р10 від 16.05.2020 року. За наслідками здійснених перевезень між позивачем і перевізником 18.05.2020 року складено акти наданих послуг №231,232 та № 43.

Поставлена 17.05.2020 ТзОВ Катеринопільський елеватор соя навантажувалася на надані для перевезення транспорті засоби ПП Д-Транс та ТОВ Д-Транс навантажувачем позивача, про що свідчить відомість видачі та витрат пального механізмів за травень 2020 року.

За наслідками прийомки поставленої позивачем 17.05.2020 року сої по кількості і по якості ТОВ Катеринопільський елеватор засобами електронного зв`язку надіслав на адресу ФГ Яніс реєстр документів по закупці зернових (з переміщенням) та реєстр документів по закупці зернових (з якістю).

18.05.2020 на виконання умов договору поставки ТОВ Катеринопільський елеватор здійснив оплату 83% від вартості поставленої 17.05.2020 сільськогосподарської продукції у сумі 1 096 200 гривень, шляхом перерахування коштів на поточний рахунок позивача. Тоді ж, 18.05.2020, позивач здійснив переказ коштів за надані послуги з перевезення вантажів у сумі 20 350 гривень, в тому числі податок на додану вартість 3 391, 67 гривень та 19 217 гривень, в тому числі податок на додану вартість 3 202, 83 гривень на рахунок ПП Д-Транс та 17 853 гривні, в тому числі податок на додану вартість 2 975, 50 гривень на рахунок ТзОВ Д-Транс . Вказані транзакції підтверджуються випискою AT Ощадбанк з поточного рахунку позивача за 18.05.2020.

В матеріалах справи, на підтвердження реальності здійснення позивачем вказаних господарських операцій, містяться: вказаний договір поставки сільськогосподарської продукції №16902/к та видаткова накладна № 8 від 17.05.2020; відомості видачі та витрат пального механізмів (навантажувача) за травень 2020 року, товарно-транспортні накладні №№ Р8, Р9 та Р10 від 16.05.2020; договори від 23.01.2020 та 28.01.2020 за № 2301/2020 та № 2020/01/28 про надання послуг з перевезення вантажів; заявки на перевезення №02 та 03 від 15.05.2020, № 02 від 15.05.2020 та акти наданих послуг № 231, 232 та № 43 від 18.05.2020, реєстр документів по закупці зернових (з переміщенням) та реєстр документів по закупці зернових (з якістю), виписки АТ Ощадбанк з поточного рахунку позивача за 18.05.2020.

Також, в підтвердження реальності взаємовідносин позивача з ТзОВ Катеринопільський елеватор та з перевізниками ПП Д-Транс та ТзОВ Д-Транс , відповідачу надано документи щодо здійснених витрат на посів і вирощування сої на орендованих землях, про наявність у користуванні складських приміщень, спеціальної техніки для сівби, обробки та збору врожаю сої, його зберігання та навантаження для транспортування, докази повідомлення відповідача за формою № 20 про існування цих об`єктів у позивача та звітності, яка підтверджує кількість вирощених і зібраних у 2020 році сільськогосподарських культур, у тому числі сої, а саме: документи, які засвідчують здійснену позивачем у 2019 році сівбу, закупівлю міндобрив та ПММ, перевезення, обробку землі, збір врожаю: договір поставки (зі складу) №П-17/02-1170 від 11.02.2019; ВН№ТЛ100001147 від 15.04.2019; подорожній лист 1-26/04-19; договір оренди обладнання № 1 /03/Ор від 30.03.2018; акт прийому передачі від 04.04.2018; додатковий договір від 28.12.2018; договір оренди обладнання №1/03/2019-Ор від 01.03.2019; акт прийому передачі від 01.03.2019; Акт наданих послуг від 31.03.2019; генеральний договір №20-ДГ/28 від 21,01.2019; видаткова накладна № 1673 від 15.02.2019; ТТН № ВТС 0001526 від 15.02.2019; банківська виписка від 14.02.2019; договір №27ОБКДГ-0412 від 07.02.2018; накладна №27ОБКДГ-0412-9081080727 від 22.03.2019; ТТН №9081080727 від 22.03.2019; платіжне доручення №8 від 20.03.2019; накладна №27ОБКДГ-0412-9083154671 від 12.05.2019; ТТН № 9083154671 від 12.05.2019; платіжне доручення №42 від 11.05.2019; накладна-вимога від 31.05.19; звіт №29-сг за 2018 рік; квитанція №2 ф. 29-сг за 2018; звіт форма №4-сг за 2019 рік; квитанція №2 ф4-сг за 2019 рік; відомість трактор за 05.2019; договір №26 від 29.03.2019; специфікація №3 від 18.07.2019; ВН №296 від 06.08.2019; накладна-вимога від 31.08.2019; подорожній лист №6-30-08-19; відомість трактор за серпень 2019 року.

Також, документи, якими фіксувалися і обліковувалися господарські операції, пов`язані із жнивами, закупкою МПП, перевезенням, складуванням, навантаженням, розвантаженням врожаю: зведена загальна відомість за листопад 2019 року; подорожний лист № 1-29/10-19; ВН №61610 від 24.09.2019; ТТН №ВТС0051196 від 24.09.2019; платіжне доручення № 109 від 09.09.2019; ВН №835 від 07.09.2019; ТТН №0835 від 07.09.2019; ВН № 982 від 09.10.2019; ТТН №0982 від 09.10.2019.

З приводу доводів відповідача на обґрунтування правомірності його рішення в частині обставини невідповідності дати складення податкової накладної 17.05.2020 з датою відгрузки товару за товарно-транспортною накладною - 16.05.2020, то є слушними спростування позивача про те, що договір поставки сільськогосподарської продукції №16902/к, за яким вона реалізована, передбачає пункт 4.1 поставку на умовах DAP , при яких товар вважається поставленим покупцю з переходом до нього права власності на товар в момент передачі такого товару в місце, яке вказано покупцем, тобто в даному випадку в смт. Єрки Черкаської області.

Згідно з товарно-транспортними накладними товар був завантажений на вантажні автомобілі 16.05.2020 і доставлений в смт. Єрки Черкаської області 17.05.2020 року, де був прийнятий покупцем за кількістю і якістю зі складанням видаткової накладною, яка засвідчує постачання товару та виникнення у позивача відповідних такій поставці зобов`язань з обов`язком сформувати і видати податкову накладну. Саме 17.05.2020 є датою постачання та виникнення податкових зобов`язань з податку на додану вартість в силу приписів норм підпунктів 14.1.191 та 14.1.202 пункту 14.1 статті 14, підпункту "а" пункту 185.1 статті 185, статтей 187, 201 Податкового кодексу України.

Відсутність місця зберігання паливно-мастильних матеріалів, як обставина, що слугувала підставою прийняття оскаржуваного рішення та якою відповідач обґрунтовував заперечення проти позову, також, спростована в судовому засіданні дослідженими доказами, а саме копіями договорів оренди обладнання №1/03-Ор від 30.03.2018 та № 1/03/2019-Ор від 01.3.2019 про оренду ємностей для зберігання полива об`ємом по 20 та 30 м. куб., актом приймання-передачі обладнання (а. с .73 - 78).

Копії документів на підтвердження вказаних обставин позивач своєчасно та в належний спосіб надав відповідачу в межах процедури вирішення питання реєстрації податкової накладної за № 2 від 17.05.2020.

Таким чином, в судовому засіданні підтверджено реальність здійснення позивачем господарських операцій з реалізації сої, а позивач на виконання вище вказаних положень Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань з податку на додану вартість, 17.05.2020, належним чином сформував, підписав та направив на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 всього на суму 1 315 440 гривень, у тому числі податок на додану вартість в розмірі 219 240 гривень.

Як наслідок, є протиправним та підлягає скасуванню рішення регіональної комісії Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області (індекс 76018, вулиця Незалежності, будинок 20, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 43142559) про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних за №1636941/32879060 від 15.06.2020.

Щодо позовних вимог про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 17.05.2020 суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, серед іншого, про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.

Згідно з частиною 3 статті 245 даного Кодексу у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до частини 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 19).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20).

У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДФС.

У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до пунктів 12, 18 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за № 1165 від 11.12.2019, за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін. Задоволення скарги є підставою для реєстрації зазначених у скарзі податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі з урахуванням вимог пункту 200-1 .3 статті 200-1 Кодексу.

Так, Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) по справі "ЧУЙКІНА ПРОТИ УКРАЇНИ" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява N28924/04) констатував: "Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 28 - 36, Series A N18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява N58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява N48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".

В даних правовідносинах, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 17.05.2020 за датою її подання, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд звертає увагу, що відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління» .

В адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі. Обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на суб`єкта владних повноважень, якщо він як відповідач заперечує адміністративний позов.

Позивач належними доказами підтвердив правомірність своїх вимог щодо скасування спірного рішення Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За таких обставин, для відновлення прав позивача суд вважає необхідним зобов`язати Державну податку службу України зареєструвати з 17.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Яніс» за №2 від 17.05.2020.

Як наслідок, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та підлягають до задоволення в повному обсязі.

Частина 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Документально підтвердженими судовими витратами в даній справі є витрати позивача на сплату судового збору в розмірі 4 104 гривні, згідно платіжного доручення за № 350 від 13.07.2020.

Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області судовий збір в розмірі 2 052 гривні та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір в розмірі 2 052 гривні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення регіональної комісії Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області (індекс 76018, вулиця Незалежності, будинок 20, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 43142559) про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних за №1636941/32879060 від 15.06.2020.

Зобов`язати Державну податку службу України (площа Львівська, будинок 8, місто Київ, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати з 17.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Яніс» (індекс 78332, вулиця Б. Хмельницького, будинок 23, село Белелуя, Снятинський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 32879060) за №2 від 17.05.2020.

Стягнути на користь Фермерського господарства «Яніс» (індекс 78332, вулиця Б. Хмельницького, будинок 23, село Белелуя, Снятинський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 32879060) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області (індекс 76018, вулиця Незалежності, будинок 20, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 43142559) сплачений судовий збір в розмірі 2 052 (дві тисячі п`ятдесят дві) гривні та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (площа Львівська, будинок 8, місто Київ, код ЄДРПОУ 43005393) сплачений судовий збір в розмірі 2 052 (дві тисячі п`ятдесят дві) гривні.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Остап`юк С.В.

Рішення складене в повному обсязі 04 січня 2021 р.

Дата ухвалення рішення22.12.2020
Оприлюднено11.01.2021

Судовий реєстр по справі —300/1700/20

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 26.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 16.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 07.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 11.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 22.12.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Рішення від 22.12.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні