ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.12.2020 р. Справа № 917/472/20
м. Полтава
за позовною заявою Селянського фермерського господарства "Ліля", вул.Історична, 1Д, м. Гребінка, Полтавської області, 37400
до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, вул.Уютна, 23, м. Полтава, 36039
про визнання наказу про відмову у поновленні договору оренди землі незаконним
Суддя Солодюк О.В.
Секретар судового засідання Олійник Н.І.
Представники сторін згідно протоколу судового засідання
Розглядається позовна заява про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 12.02.2020р. за № 4492 CГ "Про відмову у поновленні договору оренди землі" від 04.02.2010р., укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та СФГ "Ліля" (земельна ділянка загальною площею 4,44 га, у т.ч. ріллі - 4,44 га, кадастровий номер 5320884200:00:001:1044).
Позивач в обгрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідач порушив переважне право позивача на поновлення договору оренди землі, оскільки відмова відповідача суперечить нормам земельного законодавства.
Ухвалою суду від 19.03.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 15.04.2020р. на 09-00 год.
Ухвалою суду від 28.05.2020р. продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, призначено розгляд справи на 23.07.2020р. на 09-00 год., оскільки судове засідання, призначене на 15.04.2020р. на 09-00 год., не відбулося у зв`язку з перебуванням судді у відпустці.
Ухвалою від 23.07.2020р. судом відкладено розгляд справи на 17.09.2020р. на 09-00 год.
Ухвалою суду від 17.09.2020р. закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 05.11.2020р. на 10-00 год.
Ухвалами суду від 05.11.2020р. та 24.11.2020 р. за обгрунтованими заявами позивача відкладено розгляд справи на 24.11.2020р. на 12-05 год. та на 21.12.2020 р. на 11-45 год. відповідно.
Відповідач відзив на позов не надав, в судове засідання не з`явився.
Згідно ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
У судовому засіданні 21.12.2020р. увалено рішення згідно ст. 240 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив:
04.02.2010 року між Селянським фермерським господарством "Ліля" в особі голови, Гусинського Б.Б. (орендар) та Гребінківською районною державною адміністрацією в особі голови Федоренка В.В. (орендодавець) був укладений договір оренди землі, згідно якого СФГ Ліля передана земельна ділянка площею 4,44 га, у т.ч. ріллі - 4,44 га, кадастровий номер 5320884200:00:001:1044, що знаходиться на території Сербинівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, терміном на 10 років (а.с. 35,36).
Цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення (для ведення товарного с/г виробництва).
Вищевказаний договір оренди був зареєстрований у Гребінському районному відділі Полтавської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.03.2010 року за № 041055400391.
Відповідно до акту приймання-передачі об`єкта оренди від 04.02.2010р. орендодавець передав, а орендар прийняв у своє користування земельну ділянку загальною площею 4,44 га, в т.ч. ріллі - 4,44 га, яка розташована на території Сербинської сільської ради, цільове призначення - землі для ведення фермерського господарства (а.с. 36).
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.01.2020р. земельна ділянка за кадастровим номером 5320884200:00:001:1044 є державною власністю, загальна площа - 4,4403 га. Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 29.01.2020 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 137 328,70 грн. (а.с. 37-40).
Згідно пункту 8 договору після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності були внесені зміни до ст. 122 Земельного кодексу України, відповідно до якої з 01.01.2013 року Головне управління Держгеокадастру (Держземагентства) в області відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до Закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб.
На виконання пункту 8 договору та відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі" позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (відповідача) з листом-повідомленням від 04.02.2020р. про поновлення договору оренди землі від 04.02.2010р., до якого додано проект додаткової угоди про поновлення договору оренди землі, копію договору оренди землі, витяг з ДЗК про земельну ділянку, витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, копію документа про державну реєстрацію юридичної особи (а.с. 32).
12.02.2020р. відповідач наказом "Про відмову у поновленні договору оренди землі" відмовив позивачу у поновленні договору оренди землі від 04.02.2010р., укладеного з Гребінківською районною державною адміністрацією на земельну ділянку площею 4,4403 га ріллі, кадастровий номер 5320884200:00:001:1044, із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Сербинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, зареєстрованого у Гребінківському районному відділі Полтавського регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.03.2010р. за № 041055400391, посилаючись на відсутність у поданих до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі документах агрохімічних паспортів земельної ділянки (а.с.41). Інших підстав для відмови у поновленні договору оренди землі від 04.02.2010р. в наказі не зазначено.
Судом встановлено, що Селянське фермерське господарство "Ліля" виконує умови договору оренди землі від 04.02.2010 р. щодо сплати орендної плати за користування земельною ділянкою, що підтверджується копіями платіжних доручень (а.с. 10-21) та використовує земельну ділянку за цільовим призначенням.
Селянське фермерське господарство "Ліля", маючи намір скористатися переважним правом на поновлення договору оренди землі, вчасно, 04.02.2020 р., звернулось до відповідача з листом-повідомленням від 04.02.2020р. про поновлення договору оренди землі від 04.02.2010р., і таким чином, виконало вимоги, передбачені ст. 33 Закон України "Про оренду землі". Позивач в позові зазначає, що відмова відповідача ґрунтується не на законі, а на надуманих суб`єктивних обставинах, допущеному очевидному формалізмі у договірних правовідносинах з боку орендодавця, що і стало приводом подачі позову до суду.
При ухваленні рішення суд виходить з наступного.
Згідно ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За приписами ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 159, державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи (п. 31 ч. 4 вказаного Положення).
Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 (у редакції Держгеокадастру від 20.02.2020 № 53), є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Таким чином, до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області відноситься розпорядження земельними ділянками, в тому числі, яка є предметом договору оренди землі від 04.02.2010 р., так як земельні ділянки належать до категорії земель сільськогосподарського призначення державної форми власності.
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону "Про оренду землі").
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування (ч.4 ст.4 Закону України "Про оренду землі").
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст.13 Закону України "Про оренду землі").
Згідно ч.1 ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Строк, що визначений роками, спливає у відповідні місяць та число останнього року строку (ч.1 ст. 254 ЦК України).
Строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору (ст. 631 ЦК України).
Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. Наслідками закінчення строку договору оренди землі, згідно ст. 31 Закону України "Про оренду землі", є припинення договору оренди землі.
Статтею 33 Закону України "Про оренду землі" врегульовано переважне право орендаря на укладення договору оренди землі на новий строк, зокрема, після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору оренди землі. До листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк орендар додає проект договору. При укладенні договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється (ч.ч. 1-4 Закону).
Частиною 1 ст. 627 ЦК України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до положень ст. 6 ЦК України свобода договору не є безмежною у тих випадках, коли актом цивільного законодавства передбачена обов`язковість положень цього акта для сторін договору, сторони не вправі відступити від їх положень.
Згідно ч. 5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" у разі оренди земель державної або комунальної власності наслідком розгляду орендодавцем листа-повідомлення з проектом договору оренди є вчинення ним однієї з наступних дій:
- у разі відсутності заперечень приймається рішення уповноваженого органу, який здійснює перевірку проекту договору оренди на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору оренди, про укладення договору оренди та укладається договір оренди землі;
- за наявності заперечень орендодавця щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про відмову у поновленні договору оренди землі від 12.02.2020р. №4492-СГ, є незаконним за таких підстав.
Позивач - Селянське фермерське господарство "Ліля", як орендар, який належно виконував обов`язки за договором оренди землі від 04.02.2010р., що підтверджується письмовими доказами, з дотриманням вимог Закону України "Про оренду землі" скористався своїм переважним правом на укладення договору оренди землі та подав відповідачу - Головному управлінню Держгеокадастру у Полтавській області у встановленому чинним законодавством порядку відповідний лист-повідомлення.
У подальшому Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області всупереч положенням ч.8 ст.33 Закону України "Про оренду землі" відмовлено в поновленні цього договору оренди землі за підстав відсутності у поданих документах до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі агрохімічних паспортів земельної ділянки.
Суд вважає відмову відповідача безпідставною, оскільки ч. 3 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" містить вичерпний перелік документів , необхідних для узгодження сторонами питання щодо укладення договору оренди на новий строк, а саме:
- лист-повідомлення;
- проект договору оренди землі на новий строк.
Частиною 2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст. 8 Конституції України, в Україні визнається й діє принцип верховенства права.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, принцип верховенства права вимагає дотримання вимог "якості закону", яким передбачається втручання у права особи основоположні свободи. Так, у рішенні від 10 грудня 2009 року у справі "Михайлюк та Петров проти України" зазначено: "Суд нагадує, що вираз "згідно із законом" насамперед вимагає, щоб оскаржуване втручання мало певну підставу в національному законодавстві; він також стосується якості відповідного законодавства і вимагає, щоб воно було доступне відповідній особі, яка, крім того, повинна передбачати його наслідки для себе, а також це законодавство повинно відповідати принципу верховенства.
Відповідно до ч. 8 Закону України "Про оренду землі" відмова в укладенні нового договору оренди землі можуть бути оскаржені в суді.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (п. г ч. 3 ст. 152 ЗК України).
Згідно ч.1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує права або інтереси.
Таким чином, наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області області від 12.02.2020р. за № 4492 СГ "Про відмову у поновленні договору оренди землі" від 04.02.2010р., укладеного з Гребінківською РДА на земельну ділянку площею 4,4403 га ріллі, кадастровий номер 5320884200:00:001:1044 є незаконним в силу його невідповідності вимогам ст. 33 Закону України "Про оренду землі". Оспорюваний наказ порушує права позивача на поновлення договору, а викладені підстави відмови в поновлені договору суперечать вищезазначеним нормам Закону.
З врахуванням вищевикладеного, вимоги позивача про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 12.02.2020р. за № 4492 CГ "Про відмову у поновленні договору оренди землі" від 04.02.2010р., укладеного з Гребінківською РДА на земельну ділянку площею 4,4403 га ріллі, кадастровий номер 5320884200:00:001:1044 обгрунтовані, підтверджені матеріалами справи, не оспорені відповідачем та підлягають задоволенню.
Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до приписів статті 129 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 210, 232, 233, 236, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати незаконним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 12.02.2020р. за № 4492 СГ "Про відмову у поновленні договору оренди землі" від 04.02.2010р., укладеного з Гребінківською РДА на земельну ділянку площею 4,4403 га ріллі, кадастровий номер 5320884200:00:001:1044.
3. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 39767930 на користь Селянського фермерського господарства "Ліля", вул. Історична, 1Д, м. Гребінка, Полтавської області, 37400, код ЄДРПОУ 32037995 - 2 102,00 грн. - витрати по сплаті судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Згідно частинами 1, 2 статті 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно статті 257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Солодюк О.В.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 12.01.2021 |
Номер документу | 94038357 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Солодюк О.В.
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Солодюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні