Рішення
від 29.12.2020 по справі 160/11507/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 грудня 2020 року Справа № 160/11507/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Олійника В. М.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою фермерського господарства "Лайтм" до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

21 вересня 2020 року фермерське господарство "Лайтм" звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.08.2020 року №1834679/34124655 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 26.06.2020 року;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.08.2020 року №1834682/34124655 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 29.06.2020 року;

зобов`язати Державну податкову службу України (код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 26.06.2020 року, подану фермерським господарством Лайтм (код 34124655);

зобов`язати Державну податкову службу України (код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 29.06.2020 року, подану фермерським господарством Лайтм (код 34124655).

В обґрунтування позову позивач зазначив, що ним було подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних для реєстрації податкові накладні №12 від 26.06.2020 року, №13 від 29.06.2020 р. по взаємовідносинам з товариством з обмеженою відповідальністю Ерідан-Комерц (код 33682479) про поставку на адресу останнього товару - Ячменю.

Однак, реєстрацію податкових накладних було спочатку зупинено, а потім прийнято рішення про відмову в їх реєстрації.

Позивач вважає рішення про відмову в реєстрації податкових накладних необгрунтованими, оскільки відповідачем викладено у квитанціях від 08.07.2020 року надумані обставини щодо встановленого ним п.1 Критерію ризиковості здійснення операції і, на підставі таких обставин, незаконно призупинено реєстрацію податкових накладних №12 та №13.

Позивач наголосив, що ним були надані усі документи, що підтверджували здійснення господарської операції.

Оскаржуване рішення не містить чіткого переліку документів, ненадання яких було підставою для винесення рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Ухвалою суду від 16 жовтня 2020 року відкрито спрощене провадження у справі без виклику учасників справи.

13 листопада 2020 року на адресу суду від представника відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, враховуючи наступне.

Основний вид діяльності ФГ Лайтм - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (земля - 638,06 га ріллі, 03 - 656,9 т. грн., прац. - 8 осіб).

Підприємством подано на реєстрацію податкові накладні від:

- 26.06.2020 №12 з сумою обсягу 250000,0 грн. (ПДВ 50000,0 грн.) з номенклатурою ячмінь 63,16 т;

- 29.06.2020 №13 з сумою обсягу 75216,39 грн. (ПДВ 15043,28 грн.) з номенклатурою ячмінь 19 т.

Комбайна у підприємства немає, згідно з поясненнями отримує від ТОВ Агро Лайт (36188261) послуги по обробці землі та збору врожаю, однак первинні документи не надані. Первинні документи на придбання насіння, ЗЗР, добрив, ПММ, необхідних для вирощування зернових не надано.

Порядком № 1165 передбачено автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Відповідно до п.5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені в додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (Порядок № 1165).

Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

18 листопада 2020 року на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній зазначив про те, що твердження відповідача, що ним не надані первинні документи на придбання насіння, ЗЗР, добрив, ПММ, необхідних для вирощування зернових не відповідають дійсності, оскільки позивачем у повному обсязі до податкового органу надано обґрунтовані пояснення та копії первинних документів, які беззаперечно підтверджують реальність операцій по вищезазначеним податковим накладним та, в подальшому, копії документів на підтвердження реального здійснення діяльності в сфері сільськогосподарського виробництва.

Після отримання квитанцій зупинення реєстрації ПН №12 від 26.06.2020 року та ПН №13 від 29.06.2020 року, 06.08.2020 року позивачем з метою усунення причин зупинення реєстрації податкових накладних, у повному обсязі надано письмові пояснення та копії первинних документів щодо підтвердження здійснення господарської операції, які беззаперечно підтверджують реальність операцій по вищезазначеним податковим накладним.

Так, до скарги на рішення №1834679/34124655 від 13.08.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 26.06.2020 року в ЄРПН, позивачем було додано наступні документи (разом з відповідними документами довільного формату, які підтверджують подання вказаних документів платником податків до контролюючого органу):

опис діяльності ФГ "Лайтм" №31/07-2020 від 31.07.20 р.;

рух продукції б/н від 28.08.2020 р.;

акт виконаних робіт ТОВ "Агро Лайт" №ОУ-0000004 від 03.08.20 р.;

договір надання послуг ТОВ "Агро Лайт" №3 від 14.12.19 р.;

видаткова накладна ТОВ НВФ "Агросвіт" №17/04-006 від 04.04.19 р.;

договір поставки ТОВ НВФ "Агросвіт" №17/22-01 від 22.01.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №4431 від 04.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6233 від 26.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6235 від 26.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6236 від 26.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6238 від 26.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6239 від 26.04.19 р.;

договір поставки ТОВ ТД "Укрросхім" №75 від 14.01.19 р.;

видаткова накладна ТОВ "Украгропротект" №3283 від 18.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ "Украгропротект" №3285 від 18.04.19 р.;

договір поставки ТОВ "Украгропротект" №022/5ПК від 14.12.18 р.;

специфікація до договору поставки ТОВ "Украгропротект" №7087 від 14.12.18 р.;

специфікація до договору поставки ТОВ "Украгропротект" №7089 від 14.12.18 р.;

видаткова накладна ФОП ОСОБА_1 №1382 від 20.09.19 р.;

договір поставки ПММ ФОП ОСОБА_1 №319 від 05.02.19 р.

Розглянувши пояснення, надані позивачем, комісією контролюючого органу прийняті оскаржувані рішення.

Відповідач-2 відзив на позов не надав, про розгляд справи судом був повідомлений належним чином.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи вищезазначене, суд вирішив розглянути справи за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Фермерське господарство Лайтм з 19.04.2006 року зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і здійснює власну господарську діяльність у сфері вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, торгівлі посівним матеріалом та інше. Господарство є платником податку на додану вартість та платником єдиного податку IV групи. В межах зареєстрованих видів діяльності в ЄДР позивач здійснює наступні види діяльності: Код КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); Код КВЕД 01.46 Розведення свиней; Код КВЕД 03.22 Прісноводне рибництво (аквакультура); КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; Код КВЕД 46.23 Оптова торгівля живими тваринами.

26.06.2020 року позивач (Постачальник) уклав договір поставки №580 з товариством з обмеженою відповідальністю Ерідан-Комерц (Покупець), згідно умов якого, Постачальник зобов`язується до 03 липня 2020 року передати у власність Покупця продукцію - Ячмінь в загальній кількості +/- 100,00 тон вартістю 4 750 (чотири тисячі сімсот п`ятдесят) гривень 00 копійок (з урахуванням ПДВ) за тону.

Пунктом 4.1. Договору передбачено, що передача Товару у власність Покупця в повному обсязі здійснюється до 03.07.2020 року. Відповідно до п. 4.3., передача всієї партії Продукції підтверджується оригіналами видаткових накладних, виписаних Постачальником та підписаних Покупцем та податкових накладних, виписаних та зареєстрованих Постачальником на ім`я Покупця відповідно до положень НКУ. Згідно п. 4.2. Договору, Продукція передається Покупцю партіями, рівними об`ємами, завантаженими на автомобільний транспорт, наданий Покупцем. Згідно п. 5.1 Договору, Покупець здійснює оплату вартості переданій йому партії продукції протягом одного банківського дня з моменту вивантаження кожної партії в сумі, відповідній вартості кожної партії Продукції, а згідно п. 5.2. оплата може проводитись Покупцем попередньо на підставі рахунку.

26.06.2020 року позивач виставив рахунок №СФ-0000010 від 26.06.2020 року за обсяг у 100,00 тон ячменю на суму 474 999 (чотириста сімдесят чотири тисячі дев`ятсот дев`яносто дев`ять) гривень 60 копійок. Рахунок був оплачений в сумі 300 000 (триста тисяч) гривень 00 копійок, що підтверджується платіжним дорученням №23090 від 26.06.2020 року.

Крім того, 29.06.2020 року позивач здійснив поставку товариству з обмеженою відповідальністю Ерідан-Комерц ячменю в кількості 82,160 тон на суму 390 259 (триста дев`яносто тисяч двісті п`ятдесят дев`ять) гривень 67 копійок, в тому числі ПДВ в сумі 65 043 (шістдесят п`ять тисяч сорок три) гривні 28 копійок. Сторонами складено та підписано видаткову накладну № РН-0000012 від 29.06.2020 року, поставку 29.06.2020 року супроводжували дві товарно-транспортні накладні - №012580, №012579.

02.07.2020 року Покупець перерахував на рахунок Постачальника залишок за продукцію, що склало 90 259 гривень 67 копійок, що підтверджується платіжним дорученням №23201 від 02.07.2020 року.

В межах вказаних правовідносин 26.06.2020 року позивач направив на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) для реєстрації податкову накладну №12 від 26.06.2020 року та 29.06.2020 року податкову накладну №13 від 29.06.2020 р.

08.07.2020 року відповідно до квитанцій податкові накладні №12 та №13 доставлено до податкового органу та прийнято, однак реєстрація зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 ПКУ, оскільки відображені в накладних операції відповідають вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. При цьому відповідач запропонував надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

06.08.2020 року позивачем, з метою усунення причин зупинення реєстрації податкових накладних, було надано письмові пояснення та копії первинних документів щодо підтвердження здійснення господарської операції. Пояснення доставлені до контролюючого органу, про що свідчить повідомлення №1 від 06.08.2020 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Повідомлення прийнято відповідачем до розгляду відповідно до квитанції №2 від 06.08.2020 року.

13.08.2020 року позивач отримав рішення комісії контролюючого органу, а саме:

рішення №1834679/34124655 від 13.08.2020 року, а також рішення №1834682/34124655 від 13.08.2020 року про відмову в реєстрації податкових накладних №12 від 26.06.2020 року та №13 від 29.06.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як зазначено у самих рішеннях, підставою їх прийняття було неподання платником податку копій документів - договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

28.08.2020 року позивач в порядку адміністративного оскарження звернувся до ДПС України зі скаргою на рішення комісії контролюючого органу, а саме на рішення №1834679/34124655 від 13.08.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 26.06.2020 року а також на рішення №1834682/34124655 від 13.08.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 29.06.2020 року.

02.09.2020 року позивач отримав рішення №47844/34124655/2 та рішення №47884/34124655/2 від 03.09.2020 року про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №1834679/34124655 та №1834682/34124655 від 13.08.2020 року без змін, з формулюванням: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Станом на дату виникнення спірних правовідносин є чинним "Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набрала чинності 01.02.2020 (далі Порядок № 1165), порядком визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Порядком № 1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.

Згідно із пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

Пунктом 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно із пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац другий пункту 25 Порядку №1165).

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку № 1165).

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).

Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

"Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/342216 (далі Порядок № 520) визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) (пункт 2 Порядку № 520).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).

Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

1) договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

2) договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

3) первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

4) розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

5) документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).

Згідно пункту 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

"Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних" затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Згідно пункту 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

1) прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

2) набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

3) неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Судом встановлено, що відповідач зупинив реєстрацію податкових накладних згідно пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та оскаржуваними рішеннями відмовив у реєстрації податкових накладних з підстав неподання платником податку копій документів - договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є ведення обліку платників податків та інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Ризик, відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Процедура зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної / розрахунку коригування.

При цьому, згідно із пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства це ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов`язку.

Відповідач, зупинивши реєстрацію податкових накладних, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних у Реєстрі, без визначення переліку документів.

При цьому, перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.

Оскаржуючи прийняті відповідачем рішення в адміністративному порядку до ДПС України останнім було також надіслані первинні документи, а саме:

опис діяльності ФГ "Лайтм" №31/07-2020 від 31.07.20 р.;

рух продукції б/н від 28.08.2020 р.;

акт виконаних робіт ТОВ "Агро Лайт" №ОУ-0000004 від 03.08.20 р.;

договір надання послуг ТОВ "Агро Лайт" №3 від 14.12.19 р.;

видаткова накладна ТОВ НВФ "Агросвіт" №17/04-006 від 04.04.19 р.;

договір поставки ТОВ НВФ "Агросвіт" №17/22-01 від 22.01.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №4431 від 04.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6233 від 26.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6235 від 26.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6236 від 26.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6238 від 26.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ ТД "Укрросхім" №6239 від 26.04.19 р.;

договір поставки ТОВ ТД "Укрросхім" №75 від 14.01.19 р.;

видаткова накладна ТОВ "Украгропротект" №3283 від 18.04.19 р.;

видаткова накладна ТОВ "Украгропротект" №3285 від 18.04.19 р.;

договір поставки ТОВ "Украгропротект" №022/5ПК від 14.12.18 р.;

специфікація до договору поставки ТОВ "Украгропротект" №7087 від 14.12.18 р.;

специфікація до договору поставки ТОВ "Украгропротект" №7089 від 14.12.18 р.;

видаткова накладна ФОП ОСОБА_1 №1382 від 20.09.19 р.;

договір поставки ПММ ФОП ОСОБА_1 №319 від 05.02.19 р.

Розглянувши пояснення, надані позивачем, комісією контролюючого органу прийняті оскаржувані рішення.

Необхідно наголосити, що в надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 826/9457/18 (ЄДРСР 85803891) зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначена Порядком.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах № 620/3556/18 (ЄДРСР 81857391), № 815/2791/18 (ЄДРСР 81858145), від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18 (ЄДРСР 81727808), від 22.04.2019 у справі № 2040/5445/18 (ЄДРСР 81366622).

Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18 (ЄДРСР 81858144), від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18 (ЄДРСР 85207548), від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18 (ЄДРСР 85574619).

Відмовляючи у реєстрації податкових накладних відповідач мав можливість підкреслення первинних документів серед наведених у такому рішенні (у встановленій формі), які були ненадані платником податків. Проте, вказані дії відповідачем не вчинені.

Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних відповідач так і не вказав, які документи не були подані платником податків.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині визнання протиправним та скасування оскаржуваних рішень відповідача-1.

Також суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 12 від 26.06.2020 року, подану ФГ Лайтм та податкову накладну № 13 від 29.06.2020 року, так як саме на відповідача-2 покладено обов`язок щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до вимог ст. 139 КАС України судові витрати у розмірі 8408,00 грн. підлягають стягненню з відповідача-1 за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача

Керуючись ст. ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.08.2020 року №1834679/34124655 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 26.06.2020 року.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.08.2020 року №1834682/34124655 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 29.06.2020 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 26.06.2020 року, подану фермерським господарством Лайтм (код 34124655) датою її подання.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 29.06.2020 року, подану фермерським господарством Лайтм (код 34124655) датою її подання.

Присудити на користь фермерського господарства Лайтм за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 8408,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.М. Олійник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.12.2020
Оприлюднено11.01.2021
Номер документу94039347
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/11507/20

Ухвала від 23.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 22.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 11.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 09.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 10.03.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 09.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 29.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Рішення від 29.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні