Рішення
від 06.01.2021 по справі 240/15069/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 січня 2021 року м. Житомир справа № 240/15069/20

категорія 111030600

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Черняхович І.Е., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" до Головного управління ДПС у Житомирській області та до Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області (далі - відповідач 1) та до Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення від 17.08.2020 № 1840947/39761409 комісії ГУ ДПС у Житомирський області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

- визнати протиправним та скасувати рішення від 17.08.2020 № 1840949/39761409 комісії ГУ ДПС у Житомирський області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

- визнати протиправним та скасувати рішення від 17.08.2020 № 1840959/39761409 комісії ГУ ДПС у Житомирський області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

- визнати протиправним та скасувати рішення від 17.08.2020 № 1840962/39761409 комісії ГУ ДПС у Житомирський області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" (ідентифікаційний код 39761409) №3 від 22.07.2020 року датою її направлення для реєстрації;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" (ідентифікаційний код 39761409) №5 від 22.07.2020 року датою її направлення для реєстрації;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" (ідентифікаційний код 39761409) №6 від 22.07.2020 року датою її направлення для реєстрації;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" (ідентифікаційний код 39761409) №8 від 24.07.2020 року датою її направлення для реєстрації.

В обгрунтування заявлених позовних вимог Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" зазначило, що ним було сформовано та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8. Однак реєстрацію вказаних податкових накладних було зупинено на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1001- відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання довіює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій". У зв`язку з цим господарству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач вказує, що на виконання вимог контролюючого органу ним були надані всі необхідні документи по господарських операціях, зазначених в податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8, а також письмові пояснення стосовно придбання та подальшої реалізації товару. Проте, комісією Головного управління ДПС у Житомирській області були прийняті рішення від від 17.08.2020 №1840947/39761409, №1840949/39761409, №1840959/39761409 та №1840962/39761409, яким у реєстрації вказаних накладних відмовлено, у зв`язку з ненаданням платником податку договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, а також первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

На думку позивача, вказані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними, оскільки Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" були надані усі необхідні та достатні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій відображених в податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8, а тому господарство звернулось з даним позовом до суду.

Ухвалою судді від 02 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі №240/15069/20 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання у справі на 28 жовтня 2020 року о 10:00.

20 жовтня 2020 року до суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Житомирській області на позовну заяву, в якому відповідач заперечував проти задоволення заявлених позовних вимог. Свою позицію аргументував тим, що Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" були подані на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8, однак відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація цих накладних була зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1001- відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій". 11 серпня 2020 року позивачем засобами електронного зв`язку було направлено до Головного управління ДПС у Житомирській області повідомлення про надання пояснень та наступні документи: ПН №8 від 24.07.2020; ПН №6 від 22.07.2020; ПН №5 від 24.07.2020; ПН №3 від 24.07.2020; довідку від 05.08.2020 №9091/6/06-30-53-04-08; квитанцію від 20.01.2020 №2 29-сг; квитанцію від 10.06.2020 №2 4-сг; заключну виписку з 22.07.2020 по 22.07.2020; акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020; акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 24.07.2020; квитанцію від 01.08.2020 №2 37-сг; заключну виписку з 23.07.2020 по 23.07.2020; довіреність від 22.07.2020 №5; акт виконання робіт від 20.07.2020 №71; ПН №5 від 22.07.2020; акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020; ВН №4 від 22.07.2020; акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020; ВН №6 від 24.07.2020; ВН №2 від 22.07.2020; ВН №2 від 22.07.2020; пояснення від 07.08.2020 №4; повідомлення від 11.08.2020 №1. Розглянувши подані документи та пояснення комісія ГУ ДПС у Житомирській області прийняла оскаржувані рішення від 17.08.2020 №1840947/39761409, №1840949/39761409, №1840959/39761409 та №1840962/39761409 про відмову у реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8. При цьому підставою для прийняття такого рішення стало ненадання Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" повного пакету документів, а саме ненадання договору купівлі-продажу та товарно-транспортної накладної стосовно реалізації товару, а також звітів с/г виробника. З огляду на що, відповідач вважає, що Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" не скористалось своїм правом на подання комісії повного пакету документів, що підтверджують реальність здійсненої господарської операції та будуть достатніми для прийняття позитивного рішення про реєстрацію податкових накладних. Враховуючи вищезазначене, Головне управління ДПС у Житомирській області просило відмовити у задоволенні позову у повному обсязі (а.с.129-131).

27 жовтня 2020 року на електронну пошту суду надійшла відповідь Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" на відзив на позовну заяву, в якій позивач зазначив, що викладені Головним управлінням ДПС у Житомирській області доводи про те, що причиною відмови у реєстрації податкових накладних стало ненадання договору купівлі-продажу та товарно-транспортної накладної стосовно реалізації товару та звітів с/г виробника, не відповідають дійсності, оскільки господарство надавало відповідачу договір купівлі-продажу від 21.07.2020 №1, укладений між Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" та ТОВ РАН АГРОМИР , а також звіти с/г виробника, які надсилались в якості сканкопій. Крім того, позивач зазначив, що покупець - ТОВ РАН АГРОМИР забирало зернові безпосередньо з-під комбайна, що підтверджується актами приймання-передачі сільськогосподарської продукції, а тому жодних товарно-транспортних накладних не складалось. З огляду на зазначене, Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" просило задовольнити його позов у повному обсязі (а.с.140-142).

У зв`язку з хворобою головуючої судді Черняхович І.Е., призначене на 28 жовтня 2020 року підготовче судове засідання по справі, відкладено на 23 листопада 2020 року о 10:00.

У зв`язку з неявкою позивача та відсутністю в матеріалах справи доказів отримання ним судової повістки, призначене на 23 листопада 2020 року підготовче судове засідання по справі, було відкладено на 03 грудня 2020 року о 12:00.

03 грудня 2020 року в підготовче судове засідання з`явились представник Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" - Кузьмич В.В. та представник Головного управління ДПС у Житомирській області - Коршак Л.А.

Протокольною ухвалою суду, винесеною без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання від 03.12.2020, закінчено підготовче судове засідання та розпочато розгляд адміністративної справи №240/15069/20 по суті.

Під час судового засідання представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав, натомість представник відповідача проти позову заперечувала, просила відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Після з`ясування позиції сторін та дослідження наявних у матеріалах справи доказів, судом без виходу до нарадчої кімнати було винесено протокольну ухвалу про перехід до подальшого розгляду справи в порядку письмового провадження.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" (код ЄДРПОУ 39761409) є сільськогосподарським товаровиробником, платником єдиного податку IV групи та платником податку на додану вартість.

З наявного у матеріалах справи виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців вбачається, що основним видом діяльності Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код згідно КВЕД - 01.11) (а.с.20).

Матеріалами справи підтверджено, що 21 липня 2020 року між Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" (далі - продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР (далі - покупець) був укладений договір купівлі-продажу №1, згідно з яким продавець взяв на себе зобов`язання проводити поставку (продаж) покупцю у власність товару - зерна пшениці власного виробництва, врожаю 2020 року, в кількості 148 тонн (+/- 10 %), окремими партіями, відповідно до замовлення покупця. Натомість покупець зобов`язався прийняти товар та своєчасно здійснити оплату на умовах цього договору (а.с.112-118).

Згідно з пунктами 3.2 та 3.3 вказаного договору купівлі-продажу №1 від 21.07.2020 ціна на товар становить 5700,00 гривень з ПДВ за тонну за зерно пшениці другого класу у відповідності до ДСТУ 3768:2019. При цьому, оплата товару здійснюється покупцем на підставі наданого продавцем рахунку, наступним чином: - 80 % вартості товару, фактично завантаженого на транспортний засіб покупця, перераховується покупцем на розрахунковий рахунок продавця на протязі одного банківського дня; - інші 20 % вартості товару перераховуються покупцем на розрахунковий рахунок продавця на протязі двох банківських днів з моменту реєстрації продавцем у електронному реєстрі податкової накладної з ПДВ (а.с.113-114).

При цьому, в пункті 1.4 вказаного договору сторони домовились, що кількість, ціна та загальна вартість товару зазначається в бухгалтерських документах продавця - рахунках на оплату, товарно-транспортних накладних, видаткових накладних, які після підписання стронами мають юридичну силу специфікації в розумінні ст. 266 Господарського кодексу України, та є невід`ємною частиною цього договору (а.с.112).

Відповідно до пунктів 2.1-2.5 договору купівлі-продажу №1 від 21.07.2020 передача товару у власність покупця здійснюється продавцем протягом 14 робочих днів та за адресою, яка визначається в додатках до цього договору. Факт передачі товару у власність покупцеві оформляється сторонами шляхом підписання видаткової накладної, яку підписують уповноважені особи обох сторін у момент передачі-приймання товару. Моментом переходу права власності на товар від продавця до покупця вважається дата підписання сторонами видаткової накладної. Разом з тим, у кожному окремому випадку сторони погоджують доставку товару, яка визначається в додатках. Датою поставки (передачі) товару продавця у власність покупця є дата, зазначена в накладній на відпуск товару (кожної окремої партії) (а.с.112-113).

На виконання умов вищезазначеного договору купівлі-продажу від 21.07.2020 №1 Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" на підставі видаткової накладної від 22 липня 2020 року №2 передало у власність Товариства з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР пшеницю в кількості 25,30 тонн загальною вартістю 144210,00 гривень, в тому числі ПДВ 24035,00 гривень (а.с.92).

У зв`язку з продажем Товариству з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР 25,30 тонн пшениці Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" була складена та надіслана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна від 22.07.2020 № 3 на загальну суму 144210,00 гривень (в т.ч. ПДВ 24035,00 гривень) (а.с.41).

На підставі видаткової накладної від 22 липня 2020 року №4 Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" передало у власність Товариства з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР пшеницю в кількості 28,90 тонн загальною вартістю 164730,00 гривень, в тому числі ПДВ 27455,00 гривень (а.с.94).

У зв`язку з цим, Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" була складена та надіслана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна від 22.07.2020 № 5 на загальну суму 164730,00 гривень (в т.ч. ПДВ 27455,00 гривень) (а.с.42).

На підставі видаткової накладної від 22 липня 2020 року №5 Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" передало у власність Товариства з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР пшеницю в кількості 27,24 тонн загальною вартістю 155268,00 гривень, в тому числі ПДВ 25878,00 гривень (а.с.96).

У зв`язку з цим, Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" була складена та надіслана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна від 22.07.2020 № 6 на загальну суму 155268,00 гривень (в т.ч. ПДВ 25878,00 гривень) (а.с.43).

Крім того, на виконання умов вищезазначеного договору купівлі-продажу від 21.07.2020 №1 Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" відповідно до видаткової накладної від 24 липня 2020 року №6 Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" передало у власність Товариства з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР пшеницю в кількості 24,48 тонн загальною вартістю 139536,00 гривень, в тому числі ПДВ 23256,00 гривень (а.с.98).

У зв`язку з цим, Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" була складена та надіслана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна від 24.07.2020 № 8 на продаж 21,73 тонн пшениці на загальну суму 123880,00 гривень (в т.ч. ПДВ 20646,67 гривень) (а.с.44).

Однак, згідно квитанцій від 27 липня 2020 року та квитанції від 07 серпня 2020 року реєстрацію в ЄРПН податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 було зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, у зв`язку з тим, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій" (а.с.45-52).

У зв`язку із зупиненням реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 контролюючий орган запропонував Фермерському господарству "Верба Біоенергетична" надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, для прийняття рішення про їх реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вимоги контролюючого органу Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" 11 серпня 2020 року надіслало до Головного управління ДПС у Житомирській області письмові пояснення від 07.08.2020 №4 з приводу господарських операцій, відображених у податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 (а.с.56-58).

У вказаних пояснення Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" повідомило, що воно займається вирощуванням сільськогосподарської продукції та 95 відсотків діяльності підприємства здійснюється відповідно до КВЕД 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Зазначило, що для виробничого процесу на 2020 рік господарством було посіяно 40 га озимої пшениці, 40 га ярої пшениці, 77 га - жита та 90 га сої, що підтверджується звітом 4-сг Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур . Станом на 01.08.2020 господарством був зібраний урожай на площі 86 га в кількості 4765 ц, в тому числі озимої пшениці на 40 га в кількості 2200 ц та ярої пшениці на 11 га в кількості 605 ц, що підтверджується звітом 37-сг Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур . Таким чином, у пояснення Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" повідомило, що у відповідності до договору купівлі-продажу №1 від 21.07.2020 ним було проведено реалізацію Товариству з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР озимої пшениці власного виробництва, про що й були складені податкові накладні від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 (а.с.56-58).

Крім того, на підтвердження зазначеного в пояснення, а також на підтвердження реальності здійсненої господарської операції, Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" надало Головному управлінню ДПС у Житомирській області наступні документи:

- довідку Головного управління ДПС у Житомирській області від 05.08.2020 №9091/6/06-30-53-04-08 про те, що Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" є платником єдиного податку 4 групи (а.с.59-60);

- звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року (форма №4-сг) з квитанцією від 10.06.2020 №2 про його прийняття Державною службою статистики України (а.с.61-66);

- звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01 грудня 2019 року (форма №29-сг) з квитанцією від 20.01.2020 №2 про його прийняття Державною службою статистики України (а.с.67-84);

- звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 серпня 2020 року (форма №37-сг) з квитанцією від 01.08.2020 №2 про його прийняття Державною службою статистики України (а.с.85-88);

- видаткову накладну від 22 липня 2020 року №2 на 25,30 тонн пшениці (а.с.89-90);

- видаткову накладну від 22 липня 2020 року №2 на 25,30 тонн пшениці (а.с.91-92);

- видаткову накладну від 22 липня 2020 року №4 на 28,90 тонн пшениці (а.с.93-94);

- видаткову накладну від 22 липня 2020 року №5 на 27,24 тонн пшениці (а.с.95-96);

- видаткову накладну від 24 липня 2020 року №6 на 24,48 тонн пшениці (а.с.97-98);

- акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020 на 25,30 тонн пшениці (а.с.99-100);

- акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020 на 28,90 тонн пшениці (а.с.101-102);

- акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020 на 27,24 тонн пшениці (а.с.103-104);

- акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 24.07.2020 на 24,48 тонн пшениці (а.с.105-106);

- довіреність від 22.07.2020 №5 (а.с.107-108);

- заключна виписка за період з 23.07.2020 по 23.07.2020 з рахунку Фермерського господарства "Верба Біоенергетична", відкритого в АТ КБ ПриватБанк (а.с.109-110);

- договір купівлі-продажу від 21.07.2020 №1, укладений між Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" та Товариством з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР (а.с.111-118);

- акт виконання робіт (надання послуг) від 20.07.2020 №71 про проведення лабораторних досліджень (а.с.119-120).

Надання Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" вказаних пояснень від 07.08.2020 №4 та документів до Головного управління ДПС у Житомирській області підтверджується наявним у матеріалах справи повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено від 11.08.2020 №1 та додатками до нього (а.с.53).

За наслідками розгляду наданих позивачем документів, комісією Головного управління ДПС у Житомирській області були прийняті рішення від 17.08.2020 №1840947/39761409, №1840949/39761409, №1840959/39761409 та №1840962/39761409 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 (а.с.33-40).

Зі змісту вказаних рішень вбачається, що підставою для відмови Фермерському господарству "Верба Біоенергетична" в реєстрації податкових накладних стало ненадання підприємством:

1) договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них;

2) первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Водночас, у додатку 1 до витягу з протоколу засідання комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН від 17.08.2020 №98/06-30-06-03-06 зазначено, що підставою прийняття рішення про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 стало не подання Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" повного пакету документів, а саме відсутність договору купівлі-продажу, ТТН стосовно реалізації та звітів с/г виробника (а.с.132-34).

Не погоджуючись з рішеннями від 17.08.2020 №1840947/39761409, №1840949/39761409, №1840959/39761409 та №1840962/39761409, Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" звернулось з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Пунктом 201.1. статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до вимог пункту 201.10. статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Згідно з пунктом 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі визначені в Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок №1165).

Згідно з вимогами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Водночас, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (пункт 5 Порядку №1165).

Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Зі змісту вищезазначеної норм вбачається, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної є відповідність платника податку, яким складено податкову накладну, хоча б одному критерію ризиковості платника податку або ж відповідність відображеної в податковій накладній операцій хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.

Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8, підставою для зупинення їх реєстрації стало відповідність зазначених в них операцій пункту 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій" (а.с.45-52).

Критерії ризиковості здійснення операцій визначені в додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165.

Згідно з пунктом 1 вищезазначених Критеріїв, критерієм ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Зміст вказаної норми свідчить про те, що зупинення реєстрації податкової накладної за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, визначених в додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, відбувається лише у разі одночасного дотримання трьох умов:

1) відсутність товару, зазначеного в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару, що постачається на постійній основі;

2) обсяг постачання товару, зазначений у податковій накладній, яку подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину його залишку;

3) переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Однак, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 контролюючим органом зазначено лише дві з трьох необхідних умов для висновку про відповідність зазначених в них операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме:

- коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються);

- обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій" (а.с.45-52).

Відтак, суд приходить до висновку, що зупинення реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 було здійснено за відсутності трьох обов`язкових умов, необхідних для застосування пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а тому таке зупинення було здійснене з порушенням норм Порядку №1165.

Крім того, з наданих під час судового розгляду справи пояснень представника позивача судом було встановлено та не спростовано відповідачем, що Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" подавалась до ДПС таблиця даних платника податку на додану вартість, але комісією регіонального рівня було прийнято рішення про її неврахування у зв`язку з відсутністю пояснень до таблиці.

Вказані обставини свідчать про відсутність у Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" прийнятої ДПС таблиці даних платника податку на додану вартість, та відповідно виключають наявність зазначеної контролюючим органом у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних підстави для їх зупинення, як відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару 1001 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається (виготовляється).

Також суд зазначає, що згідно з нормами підпунктів 2 та 3 пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються: критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Проте, зі змісту квитанцій від 27.07.2020 та від 07.08.2020, якими Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" було повідомлено про зупинення реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8, вбачається, що відповідачем при формуванні вказаних квитанцій не дотримано вимоги п. 11 Порядку №1165 та не вказано у них розрахованих показників критерію, якому, на думку відповідача, відповідають зазначені в накладних операції. Не вказано також і конкретної пропозиції щодо переліку документів, надання яких буде достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. У вказаних квитанціях позивачу лише було запропоновано надати пояснення та копії документів (без конкретизації яких саме) для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних (а.с.45-52).

Щодо ще однієї підстави для зупинення реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8, яка полягала у тому, що обсяг постачання зазначеного в податкових накладних товару дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, суд зазначає наступне.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункт 5 Порядку №520).

Згідно з пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

З огляду на вказану у квитанція підставу для зупинення реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 (перевищення обсягу постачання зазначеного в податкових накладних товару величини залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання) у Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" були всі обгрунтовані підстави вважати, що для здійснення реєстрації вказаних податкових накладних йому необхідно надати до контролюючого органу документи, які б підтвердили наявність у нього достатнього обсягу залишку товару (зерна пшениці врожаю 2020 року) необхідного для здійснення продажу Товариству з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР вказаного товару в обсязі 103,17 тонн (25,30 тонн по ПН від 22.07.2020 №3; 28,90 тонн по ПН від 22.07.2020 №5; 27,24 тонн по ПН від 22.07.2020 № 6; 21,73 тонн по ПН від 24.07.2020 №8).

У зв`язку з цим на вимогу контролюючого органу Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" подало на розгляд комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні документи, які на переконання позивача підтверджували реальності здійсненої господарської операції та наявність у господарства достатнього обсягу залишку товару, для здійснення його поставки Товариству з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР : - довідку Головного управління ДПС у Житомирській області від 05.08.2020 №9091/6/06-30-53-04-08 про те, що Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" є платником єдиного податку 4 групи (а.с.59-60); - звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року (форма №4-сг) з квитанцією від 10.06.2020 №2 про його прийняття Державною службою статистики України (а.с.61-66); - звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01 грудня 2019 року (форма №29-сг) з квитанцією від 20.01.2020 №2 про його прийняття Державною службою статистики України (а.с.67-84); - звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 серпня 2020 року (форма №37-сг) з квитанцією від 01.08.2020 №2 про його прийняття Державною службою статистики України (а.с.85-88); - видаткову накладну від 22 липня 2020 року №2 на 25,30 тонн пшениці (а.с.89-90); - видаткову накладну від 22 липня 2020 року №2 на 25,30 тонн пшениці (а.с.91-92); - видаткову накладну від 22 липня 2020 року №4 на 28,90 тонн пшениці (а.с.93-94); - видаткову накладну від 22 липня 2020 року №5 на 27,24 тонн пшениці (а.с.95-96); - видаткову накладну від 24 липня 2020 року №6 на 24,48 тонн пшениці (а.с.97-98); - акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020 на 25,30 тонн пшениці (а.с.99-100); - акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020 на 28,90 тонн пшениці (а.с.101-102); - акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020 на 27,24 тонн пшениці (а.с.103-104); - акт прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 24.07.2020 на 24,48 тонн пшениці (а.с.105-106); - довіреність від 22.07.2020 №5 (а.с.107-108); - заключна виписка за період з 23.07.2020 по 23.07.2020 з рахунку Фермерського господарства "Верба Біоенергетична", відкритого в АТ КБ ПриватБанк (а.с.109-110); - договір купівлі-продажу від 21.07.2020 №1, укладений між Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" та Товариством з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР (а.с.111-118); - акт виконання робіт (надання послуг) від 20.07.2020 №71 про проведення лабораторних досліджень (а.с.119-120).

Дослідивши наявні у матеріалах справи копії вищезазначених документів, що надавались позивачем на розгляд комісії, суд встановив наступне.

Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" є сільськогосподарським товаровиробником, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код згідно КВЕД - 01.11) (а.с.20).

Відповідно до звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року (форма 4-сг), що був поданий позивачем до Державної служби статистики України, у власності та користуванні Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" знаходяться сільськогосподарські угіддя площею 266,00 га, в тому числі 92,00 га з них взятих в оренду.

Згідно з вказаним звітом для виробничого процесу на 2020 рік Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" було посіяно пшеницю озиму на площі 40,00 га та пшеницю яру на площі 40,00 га (а.с.63-66).

Відповідно до звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культур (форма 37-сг), що був поданий позивачем до Державної служби статистики України, станом на 01 серпня 2020 року Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" з посівної площі 40,00 га було зібрано 2200 ц озимої пшениці, а з посівної площі 11,00 га - 605 ц пшениці ярої (а.с.87-87).

Вказаний обсяг зібраної позивачем пшениці (2805 ц = 2200 ц + 605 ц) при його конвертації в тонни становить 280,2 тонн, що є достатнім для здійснення позивачем продажу Товариству з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР вказаного товару в обсязі 103,17 тонн, який був вказаний у податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що наданими позивачем на розгляд комісії документами спростовується висновок контролюючого органу про те, що обсяг постачання товару, зазначеного в податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8, перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання.

Окрім того, судом встановлено, що позивачем до податкового органу були направлені пояснення у яких зазначено, що для організації виробничого процесу Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" згідно з договором від 09.10.2019 №1061/20/59 та видатковою накладною від 10.10.2019 №90760 придбало у МПП Фірма Ерідон насіння озимої пшениці в кількості 2,0 тонни для здійснення його посіву. Згідно з договором оренди від 01.04.2019 №01/04-19 Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" орендує у ПП Граніт Полісся сільськогосподарську техніку (трактор колісний марки Беларусь номерний знак НОМЕР_1 ). Для заправки с/г техніки в ході проведення посіві озимої пшениці господарством на підставі договору від 25.06.2019 ДГ-0005783 було придбано у ТОВ Белнавтогаз дизельне паливо марки ДТ-Л-К5 в кількості 3000 літрів. Крім того, для проведення підживлення посівів та їх захисту господарство придбавало у МПП Фіпма Ерідон (договір поставки від 05.02.2019 №1061/19/83) та у ТОВ Знам`янський агрохім (договір поставки від 12.02.2020 №007-20) мінеральні добрива та засоби захисту.

Реальність господарських операцій, відображених в податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 підтверджується також договором купівлі-продажу від 21.07.2020 №1, укладеним між Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" та Товариством з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР (а.с.111-118), видатковою накладною від 22 липня 2020 року №2 (а.с.91-92), видатковою накладною від 22 липня 2020 року №4 (а.с.93-94), видатковою накладною від 22 липня 2020 року №5 (а.с.95-96), видатковою накладною від 24 липня 2020 року №6 (а.с.97-98), актом прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020 (а.с.99-100), актом прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020 (а.с.101-102), актом прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 22.07.2020 (а.с.103-104), актом прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 24.07.2020 (а.с.105-106), які надавались позивачем на розгляд комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що підтверджується наявним у матеріалах справи повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено від 11.08.2020 №1 та додатками до нього (а.с.53, 55, 59, 61, 67, 85, 89, 91, 93, 95, 97, 99, 101, 103, 105, 108,109, 111, 119).

В свою чергу, заключними виписками з рахунку Фермерського господарства "Верба Біоенергетична", відкритого в АТ КБ ПриватБанк , підтверджується здійснення Товариством з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР оплати придбаного позивача товару (а.с.109-110). Про відсутність спору в частині здійснення оплати придбаного у позивача та зазначеного в податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8, зазначив також представник відповідача під час судового засідання по справі.

Таким чином, матеріалами справи не підтверджено факт виявлення під час здійсненого відповідачем моніторингу, об`єктивних ознак неможливості здійснення Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" господарської операції з постачання Товариству з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР пшениці власного виробництва в обсязі 103,17 тонн, відображеної позивачем у податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" було належним чином виконано вимоги податкового законодавства та надано на розгляд комісії Головного управління ДПС у Житомирській області всі необхідні та достатні документи для підтвердження наявності достатнього обсягу залишку товару та для прийняття рішення про податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8. Однак, вказані документи не були враховані відповідачем при винесені оскаржуваних рішень.

Згідно з пунктами 2 та 3 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Відповідно до положень пункту 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Так, в оскаржуваних рішеннях від 17.08.2020 №1840947/39761409, №1840949/39761409, №1840959/39761409 та №1840962/39761409 зазначено, що підставою для відмови Фермерському господарству "Верба Біоенергетична" у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 (а.с.33-40) стало ненадання підприємством: 1) договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; 2) первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Таким чином, відповідачем у при формуванні вказаних квитанцій не дотримано вимоги п. 11 Порядку №1165 та не вказано у зазначених рішеннях від 17.08.2020 №1840947/39761409, №1840949/39761409, №1840959/39761409 та №1840962/39761409 не вказано конкретного переліку не наданих позивачем документів, натомість обмежився цитуванням всього переліку первинних документів, визначених у формі рішення про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженій додатком до Порядку №520, що позбавило Фермерське господарство "Верба Біоенергетична права ознайомитись із тим, ненадання яких саме документів слугувало підставою для відмови в реєстрації податкових накладних.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічні позиції викладені у постановах Верховного суду від 22.04.2019 у справі №2040/5445/18, від 16.04.2019 у справі №826/10649/17.

Водночас, як вбачається з додатку 1 до витягу з протоколу засідання комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН від 17.08.2020 №98/06-30-06-03-06, підставою прийняття рішення про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8 стало не подання Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" повного пакету документів, а саме відсутність договору купівлі-продажу, ТТН стосовно реалізації та звітів с/г виробника (а.с.132-34).

Однак, наявним у матеріалах справи повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено від 11.08.2020 №1 та додатками до нього (а.с.53, 61-88, 111-118) підтверджується, що договір купівлі-продажу від 21.07.2020 №1, укладеним між Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" та Товариством з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР , а також звіти с/г виробника за формами 4-сг, 29-сг, 37-сг надавались позивачем на розгляд комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Натомість відсутність товарно-транспортних накладних Фермерське господарство "Верба Біоенергетична" під час розгляду справи пояснило тим, що покупець - ТОВ РАН АГРОМИР забирало зернові безпосередньо з-під комбайна, а тому жодних товарно-транспортних накладних не складалось.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав доказів, які спростовували б твердження позивача та не довід наявності передбачених законом підстав для прийняття оскаржуваних зазначених рішень від 17.08.2020 №1840947/39761409, №1840949/39761409, №1840959/39761409 та №1840962/39761409 про відмову в реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8. Натомість сукупність первинних документів, наявних у матеріалах справи, свідчать про реальність здійсненої Фермерським господарством "Верба Біоенергетична" господарської операції з продажу Товариству з обмеженою відповідальністю РАН АГРОМИР пшениці власного виробництва в обсязі 103,17 тонн, відображеної позивачем у податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8.

Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Статтею 9 КАС України закріплено принцип законності, який вимагає, щоб органи державної влади та їх посадові особи діяли тільки на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відтак, суд повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку про протиправність рішень Головного управління ДПС у Житомирській області від 17.08.2020 №1840947/39761409, №1840949/39761409, №1840959/39761409 та №1840962/39761409 про відмову в реєстрації податкових накладних від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6 та від 24.07.2020 №8.

У зв`язку з цим, позовні вимоги Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З наявних у матеріалах справи платіжних доручень від 08.09.2020 №240 (а.с.23) та від 27.09.2020 №254 (а.с.122) вбачається, що позивачем під час звернення до суду з вказаними позовом було сплачено судовий збір у розмірі 8408,00 гривень.

Враховуючи задоволення позовних вимог, суд приходить до висновку, що стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає судовий збір в розмірі 8408,00 гривень.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

Позов Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" (вул. вул.. Центральна, 32, с. Дітинець, Радомишльський район, Житомирська область, 12224, Код ЄДРПОУ 39761409) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003; код ЄДРПОУ 43142501) та до Державної податкової служби України (площа Львівська, 8, м. Київ, 04655; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН:

- від 17.08.2020 № 1840947/39761409 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" від 22.07.2020 №3;

- від 17.08.2020 № 1840949/39761409 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" від 22.07.2020 №5;

- від 17.08.2020 № 1840959/39761409 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" від 22.07.2020 №6;

- від 17.08.2020 № 1840962/39761409 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" від 24.07.2020 №8.

Зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" від 22.07.2020 №3, від 22.07.2020 №5, від 22.07.2020 №6, від 24.07.2020 №8.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10000; код ЄДРПОУ 43142501) на користь Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" (вул. вул.. Центральна, 32, с. Дітинець, Радомишльський район, Житомирська область, 12224, Код ЄДРПОУ 39761409) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 4204,00 гривень (чотири тисячі двісті чотири гривень).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (площа Львівська, 8, м. Київ, 04655; код ЄДРПОУ 43005393) на користь Фермерського господарства "Верба Біоенергетична" (вул. вул.. Центральна, 32, с. Дітинець, Радомишльський район, Житомирська область, 12224, Код ЄДРПОУ 39761409) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 4204,00 гривень (чотири тисячі двісті чотири гривень).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.01.2021
Оприлюднено11.01.2021
Номер документу94039971
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/15069/20

Ухвала від 16.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 10.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 27.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 03.06.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 29.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 15.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 11.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 06.01.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні