ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 січня 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/3286/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся з позовною заявою до Азово-Чорноморського регіонального управління Державної прикордонної служби України (далі - відповідач), в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо нездійснення нарахування та виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності, передбаченої ст.16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей";
- зобов`язати відповідача здійснити нарахування та виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності, передбаченої ст.16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей";
- зобов`язати відповідача під час нарахування виплати керуватись абз.1 п.7 Порядку № 975, нарахувати та виплатити позивачу одноразову грошову допомогу у зв`язку з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності, в розмірі 25 % від 70-кратного прожиткового мінімуму встановленого на 01.07.2020 р. (2197 грн.), а саме 38447,50 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у період з 23.03.2014 р. по 14.04.2020 р. проходив військову службу в ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військовій частині НОМЕР_2 ). 17.02.2020 р. за результатами проведення медичного огляду та аналізу стану здоров`я Госпітальною військово-лікарською комісією видано свідоцтво від 17.02.2020 р. № 95/97, в п.12 якого зазначено, що захворювання пов`язані з проходженням військової служби. Відповідно до довідки КЗ "Херсонський обласний центр медико-соціальної експертизи" від 21.04.2020 р. серії 10ААА № 004208 встановлено ступінь втрати працездатності - 25 %. Вважає, що відповідно до п.7 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 р. № 975, має право на отримання одноразової грошової допомоги у разі часткової втрати працездатності без установлення інвалідності. У зв`язку з викладеним, 27.04.2020 р. звернувся із заявою до Херсонського прикордонного загону, за результатами розгляду якої прийнято рішення про направлення документів та висновку за результатами їх розгляду до Адміністрації Державної прикордонної служби України. Листом від 24.09.2020 р. повідомлено, що у відповідності до п.13 Порядку № 975 документи повернуто для розгляду їх органом з якого ОСОБА_1 було звільнено, а саме до Азово-Чорноморського регіонального управління Державної прикордонної служби України. 09.10.2020 р. позивач звернувся із заявою про виплату одноразової грошової допомоги до Азово-Чорноморського регіонального управління Державної прикордонної служби України, проте відповідачем повторно направлено всі документи до Адміністрації Державної прикордонної служби України. Вважає, що своєю бездіяльністю відповідач грубо порушує право ОСОБА_1 на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку з втратою частини працездатності.
Ухвалою від 02.11.2020 р. позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
У встановлений суддею строк позивач усунув недоліки позовної заяви і ухвалою від 09.11.2020 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі, відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк для подання до суду відзиву на позовну заяву.
12.11.2020 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову. Вказує, що одноразова грошова допомога в разі часткової втрати працездатності без установлення інвалідності виплачується військовослужбовцям лише за наявності відмітки "пов`язано з виконанням службових обов`язків", а не "пов`язане з проходженням військової служби", а тому позивач не має права на її отримання.
Частиною 5 статті 262 КАС України визначено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки від сторін не надходило клопотань про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає справу в письмовому провадженні.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на підставі наказу Голови Державної прикордонної служби України від 02.03.2020 р. № 211-ОС заступником голови ліквідаційної комісії Азово-Чорноморського регіонального управління Державної прикордонної служби України Сергійком О.С. винесено наказ від 14.04.2020 р. № 85-ос "Про особовий склад", відповідно до якого полковника ОСОБА_1 , який перебуває у розпорядженні начальника Азово-Чорноморського регіонального управління Державної прикордонної служби України, якого звільнено у запас за підпунктом "г" (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості їх використання на службі) пункту 2 частини 5 статті 25 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", з правом носіння військової форми одягу.
17.02.2020 р. Госпітальною військово-лікарською комісією Головного військово-медичного клінічного центру Державної прикордонної служби України проведено медичний огляд та аналіз стану здоров`я ОСОБА_1 , за результатами якого зроблено висновок щодо непридатності позивача до військової служби в мирний час, обмеженої придатності у воєнний час.
ОСОБА_1 видано свідоцтво про хворобу від 17.02.2020 р. № 95/97, за змістом якого захворювання пов`язані з проходженням військової служби.
Відповідно до довідки Комунального закладу "Херсонський обласний центр медико-соціальної експертизи Херсонської обласної ради" соціально експертної комісії № 3 від 21.04.2020 р. серії 10 ААА № 004208 ОСОБА_1 встановлено ступінь професійної працездатності - 25 %.
27.04.2020 р. позивач звернувся до начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 із заявою щодо виплати одноразової грошової допомоги у разі часткової втрати працездатності без установлення інвалідності, до якої долучено копії: довідки про встановлення ступеня втрати професійної працездатності; свідоцтво про хворобу № 95/97; паспорту; довідки про реєстрацію місця проживання; довідки про присвоєння ідентифікаційного номера.
Вказані документи та висновок за результатами їх розгляду направлено до Адміністрації Державної прикордонної служби України.
Листом від 24.09.2020 р. № 0.11-12229/6-20-вих Адміністрація Держприкордонслужби з метою реалізації права ОСОБА_1 щодо виплати йому одноразової грошової допомоги та відповідно до п.13 Порядку № 975, документи повернено для розгляду їх органом з якого звільнений позивач, а саме Азово-Чорноморським регіональним управлінням.
09.10.2020 р. ОСОБА_1 звернувся із заявою до заступника голови ліквідаційної комісії Азово-Чорноморського регіонального управління Державної прикордонної служби України про необхідність здійснення виплати одноразової грошової допомоги пов`язаної з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності.
Листом від 20.10.2020 р. № 44/3-52 Азово-Чорноморське регіональне управління Державної прикордонної служби України повідомило позивача про те, що відповідно до наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 25.05.2014 р. № 51-од "Про організацію в Державній прикордонній службі України роботи з призначення та виплати одноразової грошової допомоги" звернення направлено до Адміністрації Державної прикордонної служби для прийняття рішення.
17.11.2020 р. головою Державної прикордонної служби України затверджено рішення № 174 про відмову ОСОБА_1 у призначенні одноразової грошової допомоги, передбаченої ст.16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо нездійснення нарахування та виплати одноразової грошової допомоги пов`язаної з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зважає на таке.
Згідно вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу ч.1 ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Так, правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку із виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни здійснюється відповідно до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 р. № 2232-ХІІ (далі - Закон № 2232), де ст.41 встановлено, що виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
При цьому згідно ст.1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 р. № 2011-ХІІ (далі - Закон № 2011) соціальний захист військовослужбовців - це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.
Військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами. У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації (ст.1-2 Закону № 2011).
Відповідно ч.1 ст.16 Закону № 2011 одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Частиною 2 статті 16 Закону № 2011 встановлено вичерпний перелік підстав, за наявності яких призначається і виплачується одноразова грошова допомога.
Одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі отримання військовослужбовцем поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання під час виконання ним обов`язків військової служби, що призвело до часткової втрати працездатності без встановлення йому інвалідності, а також особою, звільненою з військової служби, яка частково втратила працездатність внаслідок зазначених причин, але не пізніше ніж через три місяці після звільнення її з військової служби (п.7 ч.2 ст.16 Закону № 2011).
Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України (ч.9 ст.16-3 Закону № 2011).
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 р. № 975 затверджено Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - Порядок № 975).
Абзацом 1 пункту 7 Порядку № 975 передбачено, що у разі часткової втрати працездатності без установлення інвалідності одноразова грошова допомога виплачується залежно від ступеня втрати працездатності, який установлюється медико-соціальною експертною комісією, у розмірі, що визначається у відсотках від: 70-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому вперше встановлено ступінь втрати працездатності, - військовослужбовцю, який отримав поранення (контузію, травму або каліцтво), захворювання під час виконання ним обов`язків військової служби, що призвело до часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності, а також особі, звільненій з військової служби, яка частково втратила працездатність внаслідок зазначених причин, але не пізніше ніж через три місяці після звільнення її з військової служби.
Згідно п.11 Порядку № 975 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) військовослужбовець, військовозобов`язаний та резервіст, якому виплачується одноразова грошова допомога у разі настання інвалідності чи втрати працездатності без встановлення йому інвалідності, подає уповноваженому органу такі документи: заяву про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності чи часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності; завірену копію довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності або відсотка втрати працездатності із зазначенням причинного зв`язку інвалідності чи втрати працездатності.
До заяви додаються копії: постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання; документа, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва), зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження; сторінок паспорта з даними про прізвище, ім`я та по батькові і місце реєстрації; документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, виданого органом доходів і зборів (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідний орган доходів і зборів та має відмітку в паспорті громадянина України, - копію сторінки паспорта з такою відміткою).
Пунктом 13 Порядку 975 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого обов`язково додаються документи, зазначені в пунктах 10 та 11 цього Порядку.
Розпорядник бюджетних коштів у місячний строк після надходження всіх зазначених документів приймає рішення про призначення одноразової грошової допомоги або про відмову в її призначенні, або про повернення документів на доопрацювання (у разі, коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) і надсилає зазначене рішення разом з документами уповноваженому органу для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, а в разі відмови чи повернення документів на доопрацювання - для письмового повідомлення заявника з обґрунтуванням мотивів відмови чи повернення документів на доопрацювання.
Особам, звільненим з військової служби, виплата одноразової грошової допомоги здійснюється органом державної влади, який здійснював розрахунок під час звільнення з військової служби (п.17 Порядку № 975).
З аналізу вказаних норм слідує, що Порядком № 975 визначено певна послідовність дій, яка передує призначенню та виплаті військовослужбовцю, зокрема одноразової грошової допомоги пов`язаної з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності.
Так, з огляду на обставини даної справи, ОСОБА_1 мав звернутись із заявою щодо призначення одноразової грошової допомоги пов`язаної з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності до ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_2 ), до якої долучаються документи згідно п.11 Порядку № 975; керівник ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_2 ) подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів подає Державній прикордонній службі України висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого обов`язково додаються документи; Державна прикордонна служба України у місячний строк після надходження всіх зазначених документів приймає рішення про призначення одноразової грошової допомоги або про відмову в її призначенні, або про повернення документів на доопрацювання (у разі, коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю).
Отже, підставою для виплати одноразової грошової допомоги пов`язаної з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності є позитивне рішення Державної прикордонної служби України, а не ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_2 ).
За змістом п.15 Порядку № 975 рішення про відмову у призначенні грошової допомоги може бути оскаржено в установленому порядку.
Судом встановлено, що відповідно до рішення Державної прикордонної служби України від 17.11.2020 р. № 174 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні одноразової грошової допомоги, передбаченої ст.16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", тобто саме цим рішенням порушено право позивача на отримання одноразової грошової допомоги пов`язаної з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності.
Між тим, позивач рішення від 17.11.2020 р. № 174, яке прийнято Державною прикордонною службою України, у даній справі не оскаржує.
Таким чином, суд приходить до висновку, що твердження позивача щодо допущення Азово-Чорноморським регіональним управлінням Державної прикордонної служби України протиправної бездіяльності є безпідставними, оскільки відповідачем в порядку, визначеному Порядком № 975, направлено документи ОСОБА_1 до Державної прикордонної служби України, за результатами розгляду яких Державною прикордонною службою України прийнято рішення від 17.11.2020 р. № 174 про відмову у призначенні одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". При цьому до повноважень Азово-Чорноморського регіонального управління Державної прикордонної служби України не входить призначення одноразової допомоги, пов`язаної з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності.
Суд зазначає, що належним способом захисту порушеного, на думку позивача, права на отримання одноразової допомоги, пов`язаної з частковою втратою працездатності без установлення інвалідності, є саме оскарження рішення про відмову у призначенні одноразової допомоги, а належним відповідачем у таких правовідносинах є Державна прикордонна служба України.
Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Частиною 1 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
Згідно ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи викладене, суд прийшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позовної заяви ОСОБА_1 .
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив:
Відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_3 ) до Азово-Чорноморського регіонального управління Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ 23311274) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.І. Бездрабко
кат. 106030000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2021 |
Оприлюднено | 05.09.2022 |
Номер документу | 94042068 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні