Рішення
від 05.01.2021 по справі 670/1004/19
ВІНЬКОВЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Справа № 670/1004/19

Провадження № 2/670/80/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 грудня 2020 року смт. Віньківці

Віньковецький районний суд Хмельницької області в складі:

головуючого - судді Волкової О.М.

за участю секретаря Сікорської В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Віньківці цивільну справу за позовом заступника керівника Городоцької місцевої прокуратури І. Бантюка в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини про визнання недійсним наказу, витребування земельної ділянки та поновлення державної реєстрації,

ВСТАНОВИВ:

У грудні 2019 року до суду надійшов позов заступника керівника Городоцької місцевої прокуратури Хмельницької області І. Бантюка (на теперішній час Городоцька місцева прокуратура Хмельницької обласної прокуратури) в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини про визнання недійсним наказу, витребування земельної ділянки та поновлення державної реєстрації, у якому прокурор просив визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.09.2017 року № 22-19580-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2,0000 га, кадастровий номер 6820684500:06:004:0012, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходиться за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області; витребувати у ОСОБА_2 та Товариства з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області земельну ділянку з кадастровим номером 6820684500:06:004:0012, загальною площею 2,0000 га, що розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, межі, координати та конфігурація якої відповідають земельній ділянці, яка передавалася ОСОБА_1 згідно незаконного наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.09.2017 року № 22-19580-СГ; поновити у Державному земельному кадастрі запис про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6820684500:06:004:0012 загальною площею 2 га, що розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, а також стягнути із відповідачів понесений судовий збір у сумі 5763 грн.

В обґрунтування позову зазначено, що вивченням питання законності надання земельних ділянок державної власності встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.09.2017 року № 22-19580-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 2 га (кадастровий номер 6820684500:06:004:0012), що розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області та передано її у власність для ведення особистого селянського господарства (проект розроблено на підставі наказу від 23.09.2016 року № 22-25099-СГ).

На підставі зазначеного наказу державним реєстратором Олешинецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області Андрієвською М.В. 19.09.2017 року зареєстровано право власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку.

У подальшому, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 22.12.2017 року ОСОБА_1 вказану земельну ділянку продав ОСОБА_2 .

Відповідно до інформації відділу у Віньковецькому районі Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області шляхом об`єднання земельних ділянок з кадастровими номерами 6820684500:06:004:0003; 6820684500:06:004:0004; 6820684500:06:004:0005; 6820684500:06:004:0006; 6820684500:06:004:0007; 6820684500:06:004:0008; 6820684500:06:004:0009; 6820684500:06:004:0010; 6820684500:06:004:0011; 6820684500:06:004:0012; 6820684500:06:004:0013; 6820684500:06:004:0014 утворено земельну ділянку з кадастровим номером 6820684500:06:004:0015 площею 24 га, яке здійснено на підставі технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок від 25.04.2018 року, розробленої ПП ПоділляІнвентарБюро за заявою ОСОБА_2

05.04.2019 року державним реєстратором Волоськівської сільської ради, Деражнянського району, Хмельницької області, право власності на новоутворену земельну ділянку зареєстровано за ОСОБА_2 , після чого 25.04.2019 року на підставі договору оренди землі він передав земельну ділянку у користування Товариству з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини , тобто власником спірної земельної ділянки є ОСОБА_2 , а володільцем і користувачем -- Товариство з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини .

В той же час вищевказаний наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.09.2017 року № 22-19580-СГ підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка витребуванню у ОСОБА_2 та ТОВ Лани Віньковеччини на користь держави.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі:

а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;

б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання (ч. 4 ст. 116 ЗК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 гектара.

Водночас як видно із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, ОСОБА_1 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 11.11.2016 року № 22-30270-СГ отримав у приватну власність земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6822184500:06:007:0090) для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території М`якотівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області (право власності зареєстровано 18.11.2016 року).

Вказане підтверджує, що ОСОБА_1 на час отримання спірної земельної ділянки (наказ від 12.09.2017 року № 22-19580-СГ) вже використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (наказ від 11.11.2016 року № 22-30270-СГ), та всупереч вимог ст.ст. 116, 118, 121 Земельного кодексу України при отриманні у власність земельної ділянки не врахував, що раніше використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Земельна ділянка площею 2 га (кадастровий номер 6820684500:06:004:0012), що знаходиться за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району, вибула із земель державної власності внаслідок незаконного повторного використання ОСОБА_1 права на безоплатну приватизацію земельних ділянок одного виду використання, тобто поза волею власника цих земельних ділянок --держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Згідно із п. 3 ч. 1 ст. 388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане у особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

ОСОБА_1 при зверненні до зазначеного органу влади не повідомив, що раніше вже скористався своїм правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, а ОСОБА_2 придбав вказану земельну ділянку в особи, яка з огляду на зазначені обставини не мала права її отримувати та відчужувати.

Враховуючи викладене, наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.09.2017 року № 22-19580 підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка площею 2 га (кадастровий номер 6820684500:06:004:0012), що знаходиться за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району, Хмельницької області витребуванню на користь держави у добросовісного набувача ОСОБА_2 та фактичного незаконного володільця - Товариства з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини в координатах, межах та конфігурації, що була передана вищезазначеним наказом у власність ОСОБА_1 .

Крім того з метою ефективного захисту порушеного права, відновлення становища, яке існувало до його порушення, забезпечення можливості належного оформлення права власності держави на спірну земельну ділянку згідно вимог ст. 126 ЗК, Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , відповідно до ч. 2 ст. 16 ЦК, ст.ст. 2, 5 ЦПК, окрім вимог про визнання недійсним незаконного наказу Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, витребування спірної земельної ділянки, належним способом захисту інтересів держави є пред`явлення також вимог про поновлення у державному земельному кадастрі запису про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6820684500:06:004:0012.

Ухвалою суду від 06.02.2020 року у справі відкрите провадження за правилами загального позовного провадження, призначене підготовче судове засідання.

Ухвалою суду від 10.07.2020 року підготовче провадження закрите, справа призначена до розгляду по суті.

У судове засідання 30.12.2020 року учасники справи не з`явились.

Прокурор Віньковецького відділу Городоцької місцевої прокуратури Козел Н.О. подала до суду заяву, у якій просила справу розглянути за її відсутності, підтримала позовні вимоги у повному обсязі, позов просила задовольнити та стягнути із відповідачів судовий збір.

Відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , представники відповідачів -- Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Товариства з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини , будучи повідомленими належним чином про дату та час розгляду справи, у судове засідання не з`явились.

Представник відповідача за довіреністю В.Плюх надіслала до суду відзив на позов, у якому просила ухвалити рішення про витребування у ОСОБА_2 на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області земельної ділянки загальною площею 2 га, що розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, в координатах, межах та конфігурації, що була передана ОСОБА_1 відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області від 12.09.2017 року № 22-19580-СГ, а в задоволенні інших позовних вимог прокурора - відмовити.

У відзиві представник також зазначила, що ОСОБА_1 звернувшись до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявами повідомив, що правом на безоплатну приватизацію земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства не скористався.

На підставі зареєстрованих заяв ОСОБА_1 були прийняті накази Головного управління Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою , а згодом і Про затвердження документації із землеустрою та надання земельних ділянок у власність , тому в даному випадку Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області діяло відповідно до норм чинного земельного законодавства.

Дослідивши письмові матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає до задоволення частково з таких підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Положеннями статті 81 ЗК України передбачено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Порядок отримання громадянами у власність земельних ділянок регламентовано нормами статей 116, 118, 121 ЗК України.

Водночас, законодавством встановлені певні обмеження у правах набуття права власності на земельні ділянки, а саме згідно з ч. 4 ст. 116 ЗК України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Визначений статтею 118 ЗК України порядок передачі земельної ділянки у власність застосовується при умові дотримання вимог ст.ст. 116, 121 ЗК України.

Судом встановлено, що 26.10.2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства державної власності площею 2,0000 га, що розташована за межами населених пунктів М`якотівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, з метою подальшої передачі йому безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства.

11.11.2016 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області видало наказ № 22-30270-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність , згідно з яким ОСОБА_1 надано у власність земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 6822184500:06:007:0090) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів М`якотівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.

02.08.2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, зазначивши, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства він не скористався.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 23.09.2016 року № 22-25099-СГ ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (кадастровий номер 6820684500:06:004), орієнтовний розмір земельної ділянки - 2,000 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.

02.08.2017 року ОСОБА_1 подав до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0000 га, що розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, та передати її безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.09.2017 року № 22-19580-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , яка розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, та надано йому у власність земельну ділянку загальною площею 2,0000 га (кадастровий номер 6820684500:06:004:0012) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 23.12.2019 року, за відповідачем ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6822184500:06:007:0090) для ведення особистого селянського господарства, за адресою: М`якотівська сільська рада Ізяславського району Хмельницької області, та право приватної власності на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6820684500:06:004:0012) для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Майдано-Олександрівська сільська рада Віньковецького району Хмельницької області.

Також, як випливає із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 23.12.2019 року та Договору купівлі-продажу земельної ділянки, 22.12.2017 року укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки між представником ОСОБА_1 -- ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Фомовою О.С. за № 1597, згідно з яким представник продавця ( ОСОБА_1 ) передав у власність покупця ( ОСОБА_2 ) земельну ділянку загальною площею 2 га, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, кадастровий номер 6820684500:06:004:0012.

Отже матеріалами справи встановлено, що відповідач ОСОБА_1 отримав безоплатно дві земельні ділянки, а саме земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6822184500:06:007:0090 для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населених пунктів М`якотівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, та земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6820684500:06:004:0012, для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, яку відчужив на користь ОСОБА_2 .

На підставі технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, виготовленої ПП ПоділляінвентарБюро за заявою ОСОБА_2 , шляхом об`єднання інших земельних ділянок із ділянкою кадастровий номер 6820684500:06:004:0012, площею 2,00 га, утворено земельну ділянку площею 24 га з кадастровим номером 6820684500:06:004:0015, що розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.

05.04.2019 року державним реєстратором Волоськівської сільської радим Деражнянського району Хмельницької області зареєстровано право власності ОСОБА_2 на об`єднану земельну ділянку з кадастровим номером 6820684500:06:004:0015.

Крім того, встановлено, що ОСОБА_2 належну йому об`єднану земельну ділянку з кадастровим номером 6820684500:06:004:0015 на підставі договору оренди землі від 25.04.2019 року передав Товариству з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини в оренду на строк до 25.04.2026 року.

Відповідно до п. в ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно з п. б ч. 1 ст. 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 га.

Виходячи зі змісту ч. 4 ст. 116 ЗК України, передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз за кожним видом використання.

Відповідно до вимог ч. 6 ст. 5 Закону України Про особисте селянське господарство , громадяни України, які реалізували своє право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого підсобного господарства в розмірі менше 2,0 га, мають право на збільшення земельної ділянки в межах норм, установлених ст. 121 ЗК України для ведення особистого селянського господарства.

Таким чином, передбачена ст. ст. 116, 121 ЗК України одноразовість отримання земельної ділянки у власність означає, що особа, яка скористалась своїм правом і отримала у власність земельну ділянку меншу від граничної площі, передбаченої ст. 121 Земельного кодексу України, не має правових підстав для отримання у власність земельної ділянки цього ж цільового призначення вдруге, навіть площею, що складає різницю між гранично можливою та раніше отриманою у власність.

Однак приймаючи оспорюваний наказ, відповідач -- Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області факт реалізації ОСОБА_1 права на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не перевірив, порушив вимоги земельного законодавства, що призвело до безпідставного вибуття землі із державної власності, а тому наказ Головного управління про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки у власність особи, яка таке право вже використала, як і наказ про передачу такої ділянки у власність, є незаконним.

Водночас відповідач ОСОБА_1 міг і повинен був знати про те, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених Земельним кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання, що ставить його добросовісність під час набуття земельної ділянки у власність під обґрунтований сумнів та підтверджує дотримання справедливого балансу у даних правовідносинах, та зважаючи на те, що він своє право на отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства використав, підстав для задоволення його заяви про надання у власність земельної ділянки такого ж виду користування на території Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області не було.

Статтею152 ЗК України регламентовано, що захист прав на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсним рішень, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, застосування інших, передбачених законом способів.

Згідно з ч. 2 ст.16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів є, у тому числі, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, відновлення становища, яке існувало до порушення.

Статтею 328 ЦК України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.

Визнання незаконним та скасування рішення Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про передачу ОСОБА_1 у власність державної землі, припиняє правомочності відповідача як власника землі.

Крім того, згідно з ч. 1 ст. 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно:

1) було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння;

2) було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння;

3) вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

Тому враховуючи, що передумовою набуття права власності ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку послужило незаконне рішення Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо відведення та неправомірне її безоплатне набуття у власність відповідачем ОСОБА_1 , інтереси держави підлягають захисту шляхом витребування цієї земельної ділянки до державної власності у добросовісного набувача ОСОБА_2 та фактичного незаконного володільця -- орендаря ТОВ Лани Віньковеччини .

При цьому суд бере до уваги, що предметом безпосереднього регулювання статті 1 Першого протоколу до Конвенції є втручання держави в право на мирне володіння майном, зокрема й позбавлення особи права власності на майно шляхом його витребування на користь держави.

У практиці ЄСПЛ напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном з гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно суспільний , публічний інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.

В питаннях оцінки пропорційності Європейського суду з прав людини, як і в питаннях наявності суспільного , публічного інтересу, визнає за державою достатньо широку сферу розсуду , за виключенням випадків, коли такий розсуд не ґрунтується на розумних підставах (рішення в справах Спорронґ і Льоннорт проти Швеції , Булвес АД проти Болгарії ).

ЄСПЛ, оцінюючи можливість захисту права особи за ст. 1 Першого протоколу, загалом перевіряє доводи держави про те, що втручання в право власності відбулося в зв`язку з обґрунтованими сумнівами щодо законності набуття особою права власності на відповідне майно, зазначаючи, що існують відмінності між тією справою, в якій законне походження майна особи не оспорюється, і справами стосовно позбавлення особи власності на майно, яке набуте злочинним шляхом або стосовно якого припускається, що воно було придбане незаконно (наприклад, рішення та ухвали ЄСПЛ у справах Раймондо проти Італії від 22 лютого 1994 року, Філліпс проти Сполученого Королівства від 05 липня 2001 року, Аркурі та інші проти Італії від 05 липня 2001 року, Ріела та інші проти Італії від 04 вересня 2001 року, Ісмаїлов проти Російської Федерації від 06 листопада 2008 року).

Отже, ст. 1 Першого протоколу гарантує захист права на мирне володіння майном особи, яка законним шляхом, добросовісно набула майно у власність, і для оцінки додержання справедливого балансу в питаннях позбавлення майна мають значення обставини, за якими майно було набуте у власність, поведінка особи, з власності якої майно витребовується.

Оскільки Головним управлінням Держгеокадастру протиправно, всупереч вимог земельного законодавства передано відповідачу ОСОБА_1 у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, який право на безоплатну приватизацією земельної ділянки даного виду використання, гарантоване законодавством, уже реалізував, однак відчужив неправомірно набуту земельну ділянку ОСОБА_2 , який також неправомірно передав її в оренду ТОВ Лани Віньковеччини , позовні вимоги прокурора про визнання недійсним наказу та витребування земельної ділянки підлягають задоволенню.

Водночас суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні позовної вимоги прокурора про поновлення у Державному земельному кадастрі запису про державну реєстрацію спірної земельної ділянки, оскільки ця вимога не ґрунтується на нормах чинного законодавства і прямо суперечить нормам Закону України Про Державний земельний кадастр , пункту 67 Порядку ведення державного земельного кадастру.

Так, у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки поземельна книга закривається відповідно до ч. 4 ст. 25 вказаного Закону, скасований кадастровий номер відповідно до ч.ч. 7, 8 ст. 16 цього Закону не може бути присвоєний іншій земельній ділянці, а інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігаються у Державному земельному кадастрі постійно.

Згідно п. 67 Порядку внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр та цього Порядку. Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України Про Державний земельний кадастр .

В той же час пунктами 60-61 Порядку ведення державного земельного кадастру врегульовано процедуру скасування (поновлення) Державним кадастровим реєстратором певних записів у Поземельній книзі щодо зареєстрованої земельної ділянки (щодо речових прав, опису межі з зазначенням суміжних земельних ділянок та їх власників, цільового призначення ділянки тощо) на підставі рішення суду.

Отже поновлення у державному земельному кадастрі запису про державну реєстрацію земельної ділянки не передбачено чинним законодавством, в свою чергу за заявою власника (чи органу, який діє від імені власника - держави) здійснюється державна реєстрація земельної ділянки з присвоєнням системою чергового порядкового кадастрового номера, у зв`язку з чим відсутні правові підстави для задоволення позовної вимоги про поновлення у Державному земельному кадастрі запису про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6820684500:06:004:0012.

Вирішуючи питання про судові витрати, суд відповідно до вимог ст.ст. 133, 141 ЦПК України вважає за необхідне стягнути судовий збір пропорційно розміру задоволених позовних вимог порівну із відповідачів на користь Хмельницької обласної прокуратури, а саме по 960,50 грн із кожного.

На підставі наведеного, керуючись ст. 13, ст. 14 Конституції України, ст. 5, ст. 19, ст. 33, ст. 116, ст. 118, ст. 122, ст. 123 Земельного кодексу України, ст. 328, ст. 388 ЦК України, ст. 5, ст. 10, ст. 12, ст. 81, ст. 133, ст. 141, ст. 258, ст. 259, ст. 264, ст. 265 ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Городоцької місцевої прокуратури І. Бантюка в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини про визнання недійсним наказу, витребування земельної ділянки та поновлення державної реєстрації, задовольнити частково.

Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.09.2017 року № 22-19580-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2,0000 га, кадастровий номер 6820684500:06:004:0012, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходиться за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.

Витребувати у ОСОБА_2 та Товариства з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області земельну ділянку з кадастровим номером 6820684500:06:004:0012, загальною площею 2,0000 га, що розташована за межами населених пунктів Майдано-Олександрівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, межі, координати та конфігурація якої відповідають земельній ділянці, яка передавалася ОСОБА_1 згідно незаконного наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.09.2017 року № 22-19580-СГ.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути із Головного управління Дежгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, 29016, код ЄДРПОУ 39767479), ОСОБА_1 , ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 , ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ), Товариства з обмеженою відповідальністю Лани Віньковеччини , (код ЄДРПОУ 40474583, вул. Першотравнева, 21А, смт. Віньківці, Хмельницька область) на користь прокуратури Хмельницької області (р/р 35218028002814, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) судовий збір у розмірі 960,50 грн (дев`ятсот шістдесят грн 50 коп.) окремо із кожного.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Хмельницького апеляційного суду Хмельницької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 05.01.2021 року.

Суддя О.М. Волкова

СудВіньковецький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення05.01.2021
Оприлюднено12.01.2021
Номер документу94059892
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —670/1004/19

Ухвала від 22.01.2021

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Ухвала від 14.01.2021

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Рішення від 05.01.2021

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Рішення від 30.12.2020

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Ухвала від 10.07.2020

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Ухвала від 06.02.2020

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні