Рішення
від 12.01.2021 по справі 460/6922/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 січня 2021 року м. Ріне №460/6922/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Борискіна С.А. розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом

Державної екологічної інспекції Поліського округу доСпеціалізованого сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Зносицький" застосування заходів реагування, - В С Т А Н О В И В:

Державна екологічна інспекція Поліського округу (далі по тексту - позивач, Інспекція) звернулася до суду з позовом до Спеціалізованого сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Зносицький" (далі по тексту - ССОК "Зносицький", відповідач), в якому просила:

- застосувати заходи реагування до Спеціалізованого сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Зносицький" (місцезнаходження юридичної особи: с. Зносичі, Сарненський район, Рівненська область, 34545, код ЄДРПОУ 31358873), шляхом тимчасової заборони (зупинення) проведення робіт щодо ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів ССОК "Зносицький" до моменту затвердження матеріалів лісовпорядкування.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Інспекцією проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК "Зносицький". Перевіркою, зокрема встановлено, що відповідач здійснює ведення лісового господарства з порушенням норм законодавства, а саме не затверджено матеріали лісовпорядкування в установленому порядку, що є порушенням ст. 48 Лісового кодексу України. У зв`язку із чим, просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до позивача.

Ухвалою суду від 02.11.2020 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче судове засідання на 30.11.2020, відповідачу запропоновано у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали подати відзив на позовну заяву.

Вказана ухвала отримана відповідачем 20.11.2020.

Відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення. У зазначений в ухвалі строк відзив на позовну заяву не подав.

Неподання відповідачем у строк встановлений судом відзиву на позов кваліфікується судом відповідно до вимог ч. 4 ст. 159 КАС України як визнання позову.

Ухвалою від 30.11.2020 суд ухвалив закрити підготовче провадження у справі та розпочати розгляд справи по суті, подальший розгляд справи №460/6922/20 здійснювати у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.

11.12.2019 (вих. №1758/3/3/6-08/19) Держекоінспекцією Поліського округу направлено на адресу ССОК Зносицький повідомлення про проведення у термін з 17.02.2020-28.02.2020 планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства.

13.02.2020 Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано наказ №30-ОД Про здійснення заходів державного нагляду (контролю) .

На підставі наказу Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано направлення №78/2 від 13.02.2020 на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Зносицький .

Керуючись статтею 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , частиною 4 статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Положенням про Державну екологічну інспекцію Поліського округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №135 від 28.04.2020 та відповідно до плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2020 рік затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.11.2019 №320, Державною екологічною інспекцією Поліського округу в період з 17.02.2020- 28.02.2020 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища ССОК Зносицький .

Проведеною перевіркою встановлено та в акті перевірки №139 від 28.02.2020 зафіксовано, що ССОК Зносицький , здійснює ведення лісового господарства з порушенням норм законодавства, а саме не затверджено матеріали лісовпорядкування в установленому порядку, що є порушенням статті 48 Лісового кодексу України.

Державною екологічною інспекцією Поліського округу голові ССОК Зносицький Вєтрову С.Ю. 28 лютого 2020 року видано припис з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 3 припису від 28.02.2020 ССОК Зносицький необхідно затвердити матеріали лісовпорядкування (ч. 4 ст. 48 Лісового кодексу України).

Державною екологічною інспекцією Поліського округу відповідно до наказу від 22.07.2020 №156-ОД Про здійснення заходів державного нагляду (контролю) , направлення №300 від 22.07.2020 в період з 27.07.2020-31.07.2020 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Зносицький , а саме виконання вимог припису №139 від 28.02.2020.

В ході позапланової перевірки, встановлено та в акті перевірки №348 від 31.07.2020 зафіксовано, що відповідачем не виконано пункт 3 припису від 28.02.2020, а саме: ССОК Зносицький не затверджені матеріали лісовпорядкування в установленому порядку згідно чинного законодавства.

30 липня 2020 року згідно протоколу №006847 про адміністративне правопорушення та постанови про накладення адміністративного стягнення від 30 липня 2020 року №878-3/6 відповідальну особу ССОК Зносицький притягнуто до адміністративної відповідальності за статтею 188-5 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 510,00 грн.

Штраф сплачено згідно квитанції 0.0.1789517901.1 від 03.08.2020.

Акти перевірки не оскаржувалися, заперечень до актів перевірки на адресу Державної екологічної інспекції Поліського округу не надходило.

У зв`язку з тим, що раніше прийняті заходи адміністративного впливу не призвели до усунення порушень вимог чинного законодавства ССОК Зносицький діяльність підприємств, установ та організацій незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо вона здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів підлягає обмеженні чи зупиненні (тимчасово) в установленому порядку.

Будь-яких повідомлень від ССОК Зносицький про усунення порушень на адресу позивача не надходило, що зумовило звернення останнього до суду із даним позовом.

Даючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначається Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).

Статтею 1 Закону №877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч. 1 ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.

Центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів є Державна екологічна інспекція України, правовий статус якої визначено у Положенні, затвердженому Указом Президента України від 13.04.2011 № 454/2011 (далі - Положення № 454/2011).

Згідно з пунктами 4, 6 Положення № 454/2011 Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог, зокрема, законодавства про поводження з відходами, щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов, тощо.

Держекоінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема: приймати рішення про обмеження чи зупинення (тимчасово) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин, за винятком суб`єктів підприємницької діяльності (інвесторів), що провадять свою діяльність відповідно до законодавства про угоди щодо розподілу продукції.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі по тексту - Закон №877-V).

Відповідно до статті 1 цього Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Положеннями частини шостої статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7 ст. 7 Закону №877-V).

Згідно із приписами частини 1 статті 8 Закону № 877-V, орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Частиною п`ятою статті 4 Закону № 877-V регламентовано, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Аналіз вищевикладеного, дає підстави для висновку про те, що господарська діяльність, яка здійснюється з порушенням природоохоронного законодавства, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена, в тому числі і шляхом вжиття судом заходів реагування.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони лісового господарства визначає Лісовий кодекс України, відповідно до статті 16 якого визначено, що право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами.

Частиною першою статті 17 Лісового кодексу України передбачено, що у постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

Згідно з частиною першою статті 19 Лісового кодексу України, постійні лісокористувачі мають: 1) право самостійно господарювати в лісах; 2) виключне право на заготівлю деревини; 3) право власності на заготовлену ними продукцію та доходи від її реалізації; 4) право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законодавством; 5) право здійснювати відповідно до законодавства будівництво доріг, спорудження жилих будинків, виробничих та інших будівель і споруд, необхідних для ведення лісового господарства.

Разом з тим, пунктами 2, 3 частини другої статті 19 Лісового кодексу України визначено, що постійні лісокористувачі зобов`язані: дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.

Так, Державною екологічною інспекцією Подільського округу в ході позапланової перевірки, встановлено та в акті перевірки №139 від 28.02.2020 зафіксовано, що ССОК Зносицький , здійснює ведення лісового господарства з порушенням норм законодавства, а саме не затверджено матеріали лісовпорядкування в установленому порядку, що є порушенням статті 48 Лісового кодексу України.

Відновідно до ст. 48 Лісового кодексу України, у матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.

Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування.

У проекті організації та розвитку лісового господарства визначаються і обґрунтовуються основні напрями організації і розвитку лісового господарства об`єкта лісовпорядкування з урахуванням стану та перспектив економічного і соціального розвитку регіону.

Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.

Водночас, позивачем в ході проведення повторної позапланової перевірки, встановлено та в акті перевірки №348 від 31.07.2020 зафіксовано, що відповідачем не виконано пункт 3 припису від 28.02.2020, а саме: ССОК Зносицький не затверджені матеріали лісовпорядкування в установленому порядку згідно чинного законодавства.

Отже, з матеріалів справи встановлено, що при проведенні заходу контролю Держекоінспекцією щодо ССОК Зносицький зафіксовано здійснення відповідачем господарської діяльності з порушенням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Доказів усунення вказаних порушень в процесі здійснення господарської діяльності, або доказів які спростовують встановлені під час перевірки порушення, а також доказів визнання протиправним та скасування припису від 28.02.2020 станом на дату розгляду справи судом, відповідач не надав.

Суд наголошує, що відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень (абзац 2 частини п`ятої статті 4 Закону №877-V).

Частиною 4 статті 5 КАС України передбачено, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Частинами 1, 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За наведених обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та застосування заходів реагування.

Відповідно до ст.139 КАС України підстави для розподілу судових витрат, відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції Поліського округу (10014, м.Житомир, вул.Леха Качинського,12-А, код ЄДРПОУ 42163803) до Спеціалізованого сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Зносицький" (34545, Рівненська область, Сарненський район, с.Зносичі, код ЄДРПОУ 31358873) про застосування заходів реагування задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування до Спеціалізованого сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Зносицький" (місцезнаходження юридичної особи: с. Зносичі, Сарненський район, Рівненська область, 34545, код ЄДРПОУ 31358873), шляхом тимчасової заборони (зупинення) проведення робіт щодо ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів Спеціалізованого сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Зносицький" до моменту затвердження матеріалів лісовпорядкування.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 12 січня 2021 року.

Суддя С.А. Борискін

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.01.2021
Оприлюднено15.01.2021
Номер документу94098865
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/6922/20

Ухвала від 01.03.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Рішення від 12.01.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні