ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" січня 2021 р. справа № 300/1854/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Остап`юка С.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Селянського (фермерського) господарства "Тиблевич" до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування припису за №81/0/92-2-/0019ПР/03/01/-20 від 19.03.2020, -
ВСТАНОВИВ:
29.07.2020 Селянське (фермерське) господарство "Тиблевич" (далі - позивач) звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування припису від 19.03.2020 №81/0/92-2-/0019ПР/03/01/-20.
03.08.2020 ухвалою суду відкрито провадження за вказаним позовом, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" за №211 від 11.03.2020, та подальшими змінами до неї, на усій території України установлено карантин. Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" №540-ІХ від 30.03.2020 розділ VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України доповнено пунктом 3, в силу дії якого суд продовжив процесуальні строки розгляду даної адміністративної справи на строк дії такого карантину. З набранням чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 18.06.2020 № 731-IX продовження процесуальних строків у справі закінчено, у зв`язку із чим суд продовжив розгляд даної справи.
Заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, на підставі самостійно встановлених обставин про належність позивачу, згідно договорів оренди, земельних ділянок, що на території Колоколинської сільської ради Рогатинського району - 16,0000 га, на території Підмихайлівської сільської ради Рогатинського району - 3,0000 га, на території Букачівської селищної ради Рогатинського району - 26,0000 га., а також земельна ділянка площею 2,3820 га (особливо цінні землі) на території Колоколинської сільської ради в урочищі "Хащі", без встановлення будь-яких обставини протиправного їх використання, прийшов до висновку про самовільне зайняття позивачем цих земельних ділянок, шляхом їх розорювання. На підставі цих висновків виніс оскаржуваний припис від 19.03.2020 №81/0/92-2-/0019ПР/03/01/-20.
Відповідач направив суду відзив на позовну заяву, в якому позовних вимог щодо предмету позову не визнав, просив в задоволенні позову відмовити на тих підставах, що за результатами здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають в оренді позивача відповідно до договорів оренди виявлено порушення вимог статті 211 Земельного кодексу України, статтей 53-1, 55 Кодексу України про адміністративні правопорушення, встановлено самовільне зайняття позивачем земельних ділянок загальною площею 47, 38200 га дія договорів оренди на які не поширюється, а саме: на території Колоколинської сільської ради Рогатинського району - 16,0000 га, на території Підмихайлівської сільської ради Рогатинського району - 3,0000 га, на території Букачівської селищної ради Рогатинського району - 26,0000 га., а також земельна ділянка площею 2,3820 га (особливо цінні землі) на території Колоколинської сільської ради в урочищі "Хащі".
Позивач подав суду відповідь на відзив щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотивів.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у заявах по суті справи, встановив наступне.
16.03.2020 посадовою особою Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області складено акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель за № 81/0/92-20/0039АП/02/01/-20 (а. с. 9 - 13).
Згідно опису фактичних обставин та відповідних доказів цього акта, при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають в оренді СФГ Тиблевич відповідно до договорів оренди земельних ділянок виявлено самовільне зайняття земель сільськогосподарського призначення, комунальної форми власності під польовими дорогами запроектованими для доступу до земельних ділянок шляхом їх розорювання на загальну площу 47 ,3820 га, а саме: на території Колоколинської сільської ради Рогатинського району -16,0000 га, на території Підмихайлівської сільської ради Рогатинського району - 3,0000 га; на території Букачівської селищної ради Рогатинського району - 26,0000 га., а також земельна ділянка площею 2,3820 га (особливо цінні землі) на території Колоколинської сільської ради в урочищі Хащі .
19.03.2020, відповідач, на підставі акта за № 81/0/92-20/0039АП/02/01/-20 від 16.03.2020, виніс припис про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель за №81/0/92-2-/0019ПР/03/01/-20 (а. с. 15).
Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (стаття188 Земельного кодексу України).
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель , і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Статтею 3 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Стаття 116 Земельного кодексу України визначає підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності, частиною 1 якої встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до частини 2 статті 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 даного Кодексу встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; одночасність вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва та державної реєстрації прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Частиною 2 статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Суд встановив, що земельні ділянки загальною площею 1,7227 га, кадастровий номер 2624482901:01:001:0741 та загальною площею 0,4342 га, кадастровий номер 2624482901:01:001:0740, комунальної форми власності, які розташовані за адресою: вулиця Залужанська, село Колоколин, Рогатинський район, Івано-Франківська область належить позичу на праві оренди, відповідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексні номери витягу №49569849, №49586804.
Земельні ділянки, що розташовані в селищі міського типу Букачівці, Рогатинський район, Івано-Франківська область загальною площею 1,5000 га, комунальної форми власності, кадастровий номер 2624455300:01:001:0148 для ведення фермерського господарства, площею 2,0123 га, державної форми власності, кадастровий номер 2624455300:20:001:0001 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 6,1000 га, державної форми власності, кадастровий номер 2624455300:02:012:0054 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 4,0000 га, державної форми власності, кадастровий номер 2624455300:02:007:0055 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, належить позивачу на праві договорів оренди, відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексні номери витягу, відповідно, №№ 49623453, 193675401, 193683128, 193683128.
Також, позивач орендує земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у жителів сіл Колоколини, Підмихайлівці, смт. Букачівці Рогатинського району, загальною площею 1440,5206 га.
Вказані обставини, також встановлені складеним актом за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель за № 81/0/92-20/0039АП/02/01/-20 від 16.03.2020 та визнаються відповідачем.
За таких обставин, суд не встановив самовільного використання позивачем вказаних земельних ділянок.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що оскаржуваний припис за №81/0/92-2-/0019ПР/03/01/-20 винесено без достатніх на те підстав, що мали значення для його прийняття, а відтак, є протиправним та підлягає до скасування.
За таких обставини, суд робить висновок про обґрунтованість заявлених позовних вимог, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.
Частина 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, позивач, платіжним дорученням за №506 від 23.07.2020 підтвердив сплату судового збору в розмірі 2 102 гривні, за подання даного адміністративного позову, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області сплачений судовий збір в розмірі 2 102 гривні. Крім того, позивач в позовній заяві вказав про наявність витрат на професійну правничу допомогу, які буду заявлені додатково.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (індекс 76014, вулиця Сахарова, 34, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 39767437) про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання - Селянським (фермерським) господарством "Тиблевич" (індекс 77065, вулиця Івасюка, будинок 14, селище міського типу Букачівці, Рогатинський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 19395863) вимог законодавства у сфері використання та охорони земель за №81/0/92-2-/0019ПР/03/01/-20 від 19.03.2020.
Стягнути на користь Селянського (фермерського) господарства "Тиблевич" (індекс 77065, вулиця Івасюка, будинок 14, селище міського типу Букачівці, Рогатинський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 19395863) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (індекс 76014, вулиця Сахарова, 34, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 39767437) сплачений судовий збір в розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) гривні.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Остап`юк С.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2021 |
Оприлюднено | 19.01.2021 |
Номер документу | 94195952 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Остап'юк С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні