Рішення
від 18.01.2021 по справі 420/8333/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/8333/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Свиди Л.І.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу за позовною заявою Приватного акціонерного товариства Одеський коньячний завод в особі Голови правління ПрАТ Одеський коньячний завод Городецького Едуарда Робертовича до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До суду звернулося Приватне акціонерне товариство Одеський коньячний завод в особі Голови правління ПрАТ Одеський коньячний завод Городецького Едуарда Робертовича з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправними дій відповідача щодо застосування до коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельних ділянок, значення 3,0 при формуванні та видачі ПрАТ Одеський коньячний завод витягу №807 від 17.03.2020 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, зобов`язання відповідача сформувати та видати ПрАТ Одеський коньячний завод в установленому порядку витяг на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеса, затвердженої рішенням Одеської міської ради №756-VII від 29.06.2016 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5110137300:38:007:0025, площею 8538 кв. м., з коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), що має значення 1,2 .

За цією позовною заявою відкрито загальне позовне провадження у відповідності до ст. 12 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, подав клопотання про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження. Позов, відповідь на відзив обґрунтовані тим, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки прямо впливає на розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та як наслідок, на розмір орендної плати, однак відповідачем при формуванні витягу №807 від 17.03.2020 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, орендованої позивачем невірно зазначений коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки на рівні 3,0 , при тому, що за цільовим призначенням земельної ділянки на підставі договору оренди та категорією земель, до яких відноситься орендована земельна ділянка, цей коефіцієнт має складати 1,2 .

Представники відповідача в судове засідання не з`явився. Відзив на позовну заяву обґрунтований тим, що при формуванні витягу №807 від 17.03.2020 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, орендованої позивачем, відповідач діяв у відповідності до вимог законодавства та вірно визначив коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки на рівні 3,0 згідно Примітки 2 Додатку 1 до Порядку №489, оскільки відомості з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, орендованої позивачем, не містять код Класифікації видів цільового призначення земель.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи вищевикладені приписи КАС України суд прийшов до висновку про можливість продовження розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що між Одеською міською радою та ЗАТ Одеський коньячний завод 24 жовтня 2005 року укладений договір оренди землі, відповідно до якого ЗАТ Одеський коньячний завод приймає у строкове платне володіння, користування земельну ділянку, загальною площею 8538 кв. м., що знаходиться в м. Одесі, вул. Желябова, 3. Зазначена земельна ділянка передається для будівництва та експлуатації складу тари й готової продукції, категорія земель за основним цільовим призначенням - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Желябова, 3 від 24 жовтня 2005 року зазначена земельна ділянка передана ЗАТ Одеський коньячний завод в оренду строком на 25 років.

Відповідно до акту визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 26 серпня 2005 року, земельна ділянка загальною площею 8538 кв. м., що знаходиться в м. Одесі, вул. Желябова, 3 передається для будівництва та експлуатації складу тари й готової продукції (1.10.5 - землі підприємств іншої промисловості) із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Рішенням Одеської міської ради №756-VII від 29.06.2016 року затверджена Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси та встановлено, що така нормативна грошова оцінка застосовується з 1 січня 2017 року.

Відповідачем надано до суду відомості з Державного земельного кадастру про земельну ділянку 5110137300:38:007:0025, площею 8538 кв. м., яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Желябова, 3 та орендується ЗАТ Одеський коньячний завод , відповідно до яких категорія цієї земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вид використання - Секція J, цільове призначення - для будівництва та експлуатації складу тари й готової продукції.

Відділом у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 17.03.2020 року сформований витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку м. Одеси №807, відповідно до якого земельна ділянка з кадастровим номером 5110137300:38:007:0025 відноситься до категорії земель: промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення земельної ділянки: Секція J, коефіцієнт Кф: 3,0 з поміткою, що грошова оцінка земельної ділянки підлягає коригуванню після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду та назви цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 року №548.

Позивач не погодився з зазначенням в Витягу №807 від 17.03.2020 року коефіцієнту Кф 3,0, оскільки до земель промисловості та за цільовим призначенням зазначеної земельної ділянки застосовується Кф 1,2, а тому звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до положень ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; пропорційно, тощо.

Згідно з положеннями ст. 96, 201 Земельного кодексу України, ст. 5 Закону України Про оцінку земель землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно з положеннями ст. 13, 18, 20 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, в тому числі, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777, затверджений Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та встановлено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 1 січня 2017 року.

Таким чином Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є чинним нормативно-правовим актом, застосування якого є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який в силу вимог чинного законодавства визначає процедуру проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Відповідно до п. 3, 5 Розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель , затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.

Додатком 1 до цього Порядку, який має назву Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) передбачено Коди КВЦПЗ, які складаються з розділу та підрозділу в кожній Секції із зазначенням Кф для кожного з Кодів Класифікації видів цільового призначення земель.

Зазначений Додаток також має дві примітки наступного змісту: 1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0; 2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель , затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010 року за №1011/18306, код та цільове призначення земель застосовується для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.

Класифікація видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Класифікація видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) застосовується для використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку земель та формування звітності із земельних ресурсів.

Як судом зазначено вище, щодо земельної ділянки 5110137300:38:007:0025, площею 8538 кв. м., яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Желябова, 3 та орендується ЗАТ Одеський коньячний завод , в Державному земельному кадастрі містяться відомості: категорія цієї земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вид використання - Секція J, цільове призначення - для будівництва та експлуатації складу тари й готової продукції.

Однак, суд звертає увагу на ту обставину, що в Державному земельному кадастрі не містяться дані щодо коду Класифікації видів цільового призначення земель цієї земельної ділянки, що відповідно до Додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, є підставою для застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) із значенням 3,0.

Суд звертає увагу, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку №489.

Така правова позиція викладена в рішеннях Верховного Суду від 28 вересня 2020 року у справі 808/995/18 та від 10 листопада 2020 року у справі №826/9340/17 та має бути врахована судом у відповідності до ч. 5 ст. 242 КАС України.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд вважає, що відповідач довів, що діяв у відповідності до вимог законодавства, не допускав протиправних дій, а тому не може бути зобов`язаний вчинити певні дії, за відсутності в Державному земельному кадастрі Класифікації видів цільового призначення земель щодо земельної ділянки, яку орендує позивач, відповідач не міг визначити інший Кф, оскільки такі дії суперечили б положенням Додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489.

При цьому, відповідач в оскаржуваному Витягу та в відзиві на позову заяву зазначив, що після внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо коду Класифікації видів цільового призначення земель можливо отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з застосування Кф - 1,2.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги Приватного акціонерного товариства Одеський коньячний завод в особі Голови правління ПрАТ Одеський коньячний завод Городецького Едуарда Робертовича не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовної заяви Приватного акціонерного товариства Одеський коньячний завод (Млинова, 13, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 00412056) в особі Голови правління ПрАТ Одеський коньячний завод Городецького Едуарда Робертовича (вул. Млинова, 13, м. Одеса, 65005) до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65107, код ЄДРПОУ 39765871) про визнання протиправними дій відповідача щодо застосування до коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельних ділянок, значення 3,0 при формуванні та видачі ПрАТ Одеський коньячний завод витягу №807 від 17.03.2020 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, зобов`язання відповідача сформувати та видати ПрАТ Одеський коньячний завод в установленому порядку витяг на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеса, затвердженої рішенням Одеської міської ради №756-VII від 29.06.2016 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5110137300:38:007:0025, площею 8538 кв. м., з коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), що має значення 1,2 - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Л.І. Свида

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.01.2021
Оприлюднено19.01.2021
Номер документу94196812
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8333/20

Рішення від 18.01.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні