РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
15 січня 2021 р. Справа № 120/6196/20-а
Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Михалич і Ко" до управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Михалич і Ко" звернулось до суду з адміністративним позовом до управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області у якому просить скасувати постанову про накладення адміністративно-господарського штрафу.
В обґрунтуванні позовних вимог позивач зазначає, що підприємство визнано винним у вчиненні правопорушень, передбачених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" та відповідно до абз. 3 частини 1 статті 60 цього Закону застосовано штраф у сумі 17000 грн.
Позивач вважає постанову про застосування штрафу протиправною, оскільки вона прийнята без наявності в діях підприємства фактів правопорушень; при відсутності затвердженої методики зважування сипучих вантажів та із застосуванням штрафу за перевезення без відповідного дозволу подільного вантажу; без наявності документів на законність використання зважувального обладнання; без зазначення в оскаржувальній постанові суті порушення та конкретної норми закону, яка порушена; без здійснення жодних вимірювань, встановлення та документування факту наявності строєних осей у транспортному засобі, із помилковим визначенням навантаження на строєну вісь шляхом сумування навантаження по кожній з осей окремо. На підставі викладеного, позивач просить суд визнати протиправними та скасувати оскаржувані постанови.
Ухвалою суду від 04.11.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного провадження без проведення судового засідання.
Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подачу відзиву на позов. Разом з тим, відповідач своїм правом не скористався, відзиву на позов не подав.
Відповідно до положень ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи судом встановлено наступне.
25.09.2020 року підприємством здійснювалось перевезення сипучого подільного вантажу (щебінь фракції 10-20 мм) загальною масою 39,120 т.
В пункті пропуску габаритно-вагового контролю, на відрізку дороги М-21 Вистеровичі-Житомир-Могилів-Подільський, проведена перевірка транспортного засобу марки DAF ХF105.410 д.н НОМЕР_1 та напівпричіпа марки NFP-EUROTRAILER SKS 27-7.5 д.н. НОМЕР_2 , що належить ПП "Михалич і КО".
За результатами здійснення перевірки відповідачем виписано наступні документи: чек зважування від 25.09.2020 року № 09230; довідку про результати здійснення ГВК від 25.09.2020 року № 030407; акт про перевищення нормативних вагових параметрів від 25.09.2020 року № 029907; розрахунок плати за проїзд автомобільними дорогами від 25.09.2020 року № 029907; акт перевірки законодавства про автотранспорт від 25.09.2020 року № 219454.
В подальшому на адресу місцезнаходження підприємства надійшло повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 20.10.2020 року.
Як стверджує позивач, на зазначену дату директор підприємства, прибув до управління Укртрансбезпеки, однак в замін розгляду справи відбулось формальне вручення йому вже заздалегідь складеної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.
Вважаючи таку постанову протиправною, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відносини між автомобільними перевізниками, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулюються Законом України "Про автомобільний транспорт".
Загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
Відповідно до п. 3 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи.
Згідно з п. 16 під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.
Відповідно до п. 20 Порядку № 1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
Згідно з п. 21, 22 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3 (акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом).
Відповідно до абзаців 14 та 15 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 року "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
Підпунктом 2 пункту 2 Порядку № 879 вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Відповідно до підпункту 4 пункту 2 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Згідно з п.п. 3, 4, 6 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.
Відповідно до п.п. 15-18 Порядку № 879 контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.
Габаритно-ваговий контроль транспортного засобу проводиться протягом не більше однієї години (з моменту заїзду транспортного засобу на ваги до кінцевого оформлення матеріалів у разі виявлення порушення).
За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
У разі пред`явлення водієм транспортного засобу міжнародного сертифіката зважування габаритно-ваговий контроль у частині зважування не здійснюється.
Пунктом 21 Порядку № 879 визначено, що у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Згідно п.п. 22-25 22 у разі виявлення на стаціонарних або пересувних чи автоматичних пунктах габаритно-вагового контролю порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів такий транспортний засіб тимчасово затримується згідно із статтею 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.
Після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами і внесення плати за проїзд такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.
У разі відмови водія транспортного засобу від проходження габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів складають акт за формою, встановленою Мінінфраструктури, з оперативним повідомленням уповноваженого підрозділу Національної поліції.
Абзацами 14, 15 ч. 1 ст. 60 Закону України " Про автомобільний транспорт" визначено, що за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу застосовується штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до стаття 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є, для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством.
Надаючи оцінку фактичним обставинам справи у співвідношені з правовими нормами, які регулюють відповідні спірні правовідносини, суд зауважує, що наявні письмові докази, які містяться в матеріалах справи не підтверджують вчинення позивачем порушення вимог ст. 48 Закону України " Про автомобільний транспорт".
Так, наявні в справі докази не дають можливості достовірно встановити, яких саме документів, передбачених ст. 48 Закону України " Про автомобільний транспорт", на підставі яких виконуються вантажні перевезення, не мав водій позивача (або не пред`явив) здійснюючи перевезення вантажу 25.09.2020 року, також суд позбавлений можливості надати оцінку порушеним вимогам Порядку № 1567 щодо дотримання відповідачем процедури розгляду матеріалів перевірки.
Разом з тим, як вже зазначалось судом, відповідач не скористався своїм правом подати відзив на позовну заяву та не надав суду доказів на спростування зазначеним доводам позивача, відтак, за вище викладених обставин, в силу положень ч. 4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень, відзиву на позов без поважних причин кваліфікується судом, як визнання позову.
З огляду на вищенаведене, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для застосовування до позивача адміністративно-господарського штрафу, що накладений на нього оскаржуваною постановою, оскільки відповідачем не доведено факт вчинення позивачем порушень та не надано доказів, які б свідчили про правомірність дій та оскаржуваного рішення відповідача.
Враховуючи вище викладене, суд приходить до висновку про протиправність застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу на підставі оскаржуваної постанови.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши наявні докази, суд доходить висновку, що з вище наведених мотивів і підстав позовні вимоги підлягають задоволенню.
Щодо повернення сплаченого позивачем судового збору, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч. 1 ст. 4 ЗУ "Про судовий збір", судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" станом на 01.01.2020 року встановлено розмір прожиткового мінімуму працездатних осіб - 2102 гривня.
Таким чином, позивач при зверненні до суду із даним позовом повинен був сплатити судовий збір у сумі 2102 грн.
Відповідно до платіжного доручення №1614 від 28.10.2020 року, яке долучено до позовної заяви, позивачем сплачено судовий збір за подання даного позову в сумі 2197 грн.
З огляду на викладене, суд керується положеннями ч. 1 ст. 139 КАС України і присуджує на користь позивача документально підтверджені понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 грн. за рахунок бюджетних асигнувань управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов приватного підприємства "Михалич і Ко" (вул. Київська, 13, смт. Вороновиця, Вінницький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 31127946) до управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 23, м. Вінниця, ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови задольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області про застосування адміністративно-господарського штрафу за № 198717 від 20.10.2020 року.
Стягнути на користь приватного підприємства "Михалич і Ко" (вул. Київська, 13, смт. Вороновиця, Вінницький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 31127946) понесені витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 грн., за рахунок бюджетних асигнувань управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 23, м. Вінниця, ЄДРПОУ 39816845).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Альчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2021 |
Оприлюднено | 19.01.2021 |
Номер документу | 94230776 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні