Рішення
від 19.01.2021 по справі 420/5362/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5362/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 січня 2021 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Балан Я.В., розглянувши у порядку письмового провадження, за наявними матеріалами, адміністративну справу за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради, Департамента охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної ради, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради, Департамента охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради:

у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради за адресою: 65031, м. Одеса, вул. Академіка Воробйова 9;

у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті №146 від 31.07.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №146 від 31.07.2019 року за номерами: 1-26.

Адміністративний позов мотивовано наступним.

За результатами перевірки Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради, щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, виявлено ряд порушень вимог законодавства, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

При такому становищі хворі та обслуговуючий персонал, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2019 року, вищезгадану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито загальне позовне провадження по справі.

07 листопада 2019 року, ухвалою суду на місці, занесеною до протоколу судового засідання, вирішено продовжити строк підготовчого провадження на тридцять днів.

28 листопада 2019 року, ухвалою суду на місці, занесеною до протоколу судового засідання, залучено до участі в адміністративній справі №420/5362/19 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Одеську обласну раду.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року, провадження по адміністративній справі №420/5362/19, за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради, третьої особи яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Одеської обласної ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - зупинено до 05 лютого 2020 року.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2020 року, провадження по адміністративній справі 420/5362/19 - поновлено.

05 лютого 2020 року, ухвалою суду на місці, занесеною до протоколу судового засідання, залучено до участі в адміністративній справі №420/5362/19 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Департамент охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації.

10 лютого 2020 року, закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду суті.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 04 березня 2020 року, провадження по адміністративній справі 420/5362/19 зупинено до 18 березня 2020 року.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 18 березня 2020 року, провадження по адміністративній справі 420/5362/19 зупинено до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року, провадження по адміністративній справі 420/5362/19 поновлено.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року, залучено до участі в адміністративній справі №420/5362/19 в якості співвідповідачів - Одеську обласну раду та Департамент охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації.

Розгляд адміністративної справи №420/5362/19 за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради, Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - розпочато спочатку. Явку представників Одеської обласної ради та Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації - визнано обов`язковою.

19 листопада 2020 року, продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.

21 грудня 2020 року, закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду суті.

У судове засідання, призначене на 19 січня 2021 року, особи, які беруть участь у розгляді справи - не з`явились. Про дату, час та місце розгляду справи належним чином та своєчасно повідомлялись.

Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

16 січня 2021 року, на офіційну електронну адресу Одеського окружного адміністративного суду, від представника позивача, надійшло клопотання про продовження розгляду справи у порядку письмового провадження (вх.№ЕП/998/21).

Враховуючи положення ч.9 ст.205 КАС України та клопотання представника позивача, розгляд справи здійснено судом без участі сторін у порядку письмового провадження.

Відзив Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради (вх.№35817/19 від 02.10.2019р.) обґрунтований наступним .

Комунальне некомерційне підприємство Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради зазначає, що у силу своїх можливостей виконує та усуває порушення виявлені позаплановою перевіркою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області та відображені в акті №146 від 31.07.2019 року.

Зазначалося, що станом на час розгляду судової справи КНП ООМЦПЗ ООР були усунуті майже усі порушення, виявлені представниками контролюючого органу. Крім того, враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також необхідність застосування к конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки (т.І, а.с.34-36).

Відзив Одеської обласної ради (вх.№42355/20 від 12.10.2020р.) обґрунтований наступним.

Одеська обласна рада зазначала, що приписом №119 від 07 серпня 2019 року, Головним управлінням Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області не надавалось часу Комунальному некомерційному підприємству Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради для усунення виявлених порушень.

Крім того, на думку Одеської обласної ради, управлінням ДСНС не зазначено підстав для повного зупинення роботи медичного центру, оскільки не надано жодних доказів чи обґрунтувань того, що виявлені порушення загрожують життю та здоров`ю людей.

Також, відповідно до статуту Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради : Комунальне некомерційне підприємство Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради є об`єктом права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, інтереси яких представляє Одеська обласна рада у межах повноважень, визначених законодавством України . Згідно із пунктом 2 рішення обласної ради №73-V від 22 вересня 2006 року Про майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснює обласна рада обласній державній адміністрації делеговано повноваження з управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області. Управління закладами охорони здоров`я, у тому числі і Комунальним некомерційним підприємством Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради , здійснює Департамент охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації, який також є головним розпорядником бюджетних коштів.

Одеська обласна рада вказувала, що такий кардинальний захід, як зупинення діяльності Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради позбавить громадян міста Одеса та Одеської області прав на надання професійної медичної допомоги та потягне за собою недотримання державних гарантій у сфері медичного обслуговування населення та порушення закріплених Конституцією України основних прав людини.

На думку відповідача, вагома частина порушень, на які посилається позивач, усунені КНП Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради та процес усунення порушень триває (т.ІІ, а.с.209-215).

У встановлений судом строк, від Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації відзиву на позовну заяву не надійшло.

Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

У поясненнях Одеська обласна рада (вх.№49343/19 від 26.12.2019р.) наголошувала, що Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області не зазначено підстав для повного зупинення роботи медичного центру, оскільки не надано жодних доказів чи обґрунтувань того, що виявлені порушення загрожують життю та здоров`ю людей. Крім того, зазначалося, що на сьогоднішній день вагома частина порушень, на які посилається ГУ ДСНС в Одеській області - усунуті КнП Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради та процес усунення порушень триває, а такий кардинальний захід, як зупинення діяльності відповідача, позбавить громадян міста Одеса та Одеської області права на отримання професійної медичної допомоги (т.І, а.с.222-227).

Станом на 19 січня 2021 року, інших заяв по суті справи від сторін на адресу суду не надходило.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

У період з 30 по 31 липня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №199 від 28.05.2019 року Про проведення позапланової перевірки та на підставі Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №48 від 30 липня 2019 року, фахівцем відділення запобігання НС 6 ДПРЗ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Лопушнян М.П., провідним інспектором Суворовського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області ст. лейтенантом служби цивільного захисту Дячук О.В., провідним фахівцем Суворовського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Гончарук Д.Г., здійснено позапланову перевірку Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Воробйова 9 (т.І, а.с.15-16).

За результатами перевірки складено Акт №146 від 31 липня 2019 року, за змістом якого встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки (т.І, а.с.17-24).

Відповідно до Акту перевірки №146 від 31 липня 2019 року, в адміністративному корпусі Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я : приміщення будівлі не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією у відповідності до ДБН В.2.5-56:2014; дерев`яні конструкції перекриття адмінбудівлі не оброблені вогнезахисним розчином з оформленням акта обробки; двері на шляхах евакуації виконані відкривними не за напрямком по виходу з будівель (приміщень); приміщення центру не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок.

Згідно Акту перевірки №146 від 31 липня 2019 року, у двоповерхових будівлях (відділення №1,2,3,4,8,9,10,11,17,18,20,22) Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я : приміщення будівлі не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією у відповідності до ДБН В.2.5-56:2014; відсутній 10% резерв запас пожежних сповіщувачів; дерев`яні конструкції перекриття будівель центру не оброблені вогнезахисним розчином з оформленням акта обробки (крім відділення №9); допускається закриття дверей евакуаційних виходів на евакуаційні сходи з поверхів будівлі центру (відділень) на замки (запори), що важко відчиняються з середини. За наявності людей у приміщенні двері евакуаційних виходів можуть замикатися лише на внутрішні запори, які відкриваються зсередини без ключа; двері на шляхах евакуації виконані відкривними не за напрямком по виходу з будівель (приміщень); сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок; приміщення відділень не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей; допускається експлуатація у приміщеннях центру освітлювальних електричних мереж із з`єднанням жил проводів та кабелів, які виконані за допомогою скрутки; посадові особи, завідуючі відділеннями та лабораторій не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому ПКМУ №444 від 26.06.2013 року.

Актом перевірки №146 від 31 липня 2019 року, встановлено, що у одноповерхових будівлях (відділення №5,6,7,12,13,14,15,16) Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я : приміщення будівлі не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією у відповідності до ДБН В.2.5-56:2014; відсутній 10% резерв запас пожежних сповіщувачів; дерев`яні конструкції перекриття будівель центру не оброблені вогнезахисним розчином з оформленням акта обробки (крім відділення №14); допускається закриття дверей евакуаційних виходів на евакуаційні сходи з поверхів будівлі центру (відділень) на замки (запори), що важко відчиняються з середини. За наявності людей у приміщенні двері евакуаційних виходів можуть замикатися лише на внутрішні запори, які відкриваються зсередини без ключа; двері на шляхах евакуації виконані відкривними не за напрямком по виходу з будівель (приміщень); допускається: улаштування на шляхах евакуації порогів, решіток, виступів будівлі центру, які можуть перешкоджати вільній евакуації людей; зменшення нормативної ширини проходу шляхом захаращення меблюю та інше; встановлення металевих решіток, тощо; відсутні пристрої для самозачинення дверей сходових кліток; приміщення центру не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей; посадові особи, завідуючі відділеннями та лабораторій не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому ПКМУ №444 від 26.06.2013 року.

Відповідно до Акту перевірки №146 від 31 липня 2019 року, на території Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я : не відокремлені приміщення електрощитової від інших приміщень шляхом встановлення (влаштування) протипожежних перешкод (протипожежні двері, перекриття з нормованою межею вогнестійкості, тощо); для складських приміщень не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки у відповідності до Норм визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок , які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні; не проведено ідентифікацію на визначення потенційної небезпеки об`єкту з урахуванням усіх чинників небезпеки; працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог; службові та адміністративні приміщення не забезпечено радіоточками.

Згідно Акту перевірки №146 від 31 липня 2019 року, порушення виявлені у Комунальному некомерційному підприємстві Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я за №№1-12, 13-27 - можуть спричинити виникнення надзвичайної ситуації, а порушення за №13 - пожежу.

Стосовно головного лікаря Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я ОСОБА_1 , за виявлені порушення складено протокол ОД№007676 від 31 липня 2019 року про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП (т.І, а.с.28) та постановою ОД №007976 від 31 липня 2019 року про накладення адміністративного стягнення головного лікаря Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 51,00 гривень (т.І, а.с.29).

Крім того, за результатами позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Головним управлінням ДСНС України в Одеській області, було складено припис №119 від 07.08.2019 року, в якому відображені 27 пунктів порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, усунення яких Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області вимагало у строк до 30 вересня 2019 року (т.І, а.с.25-27).

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Головним управлінням ДСНС України в Одеській області складено Акт №120 від 12.11.2020 року (т.ІІІ, а.с.3-17).

Відповідно до Акту №120 від 12.11.2020 року, Головним управлінням ДСНС України в Одеській області виявлено 8 порушень вимог законодавства, які у свою чергу можуть привести до настання надзвичайної ситуації.

Зокрема, адміністративний корпус Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я не обладнаний системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) у відповідності до ДБН В.2.2-56:2014; не обладнаний системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок. Крім того, дерев`яні конструкції перекриття адмінбудівлі не оброблені вогнезахисним розчином з оформленням акта обробки.

Двоповерхові будівлі Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я , а саме відділення №№1-4, 8-11, 20, 22 - не обладнані системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) у відповідності до ДБН В.2.2-56:2014; не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок (крім відділень №1, №22, №9); дерев`яні конструкції перекриття двоповерхових будівель не оброблені вогнезахисним розчином з оформленням акта обробки (крім відділення №9); двері (евакуаційного виходу) на шляхах евакуації не відчиняються за напрямком виходу з будівель (приміщень) у відділеннях №22, 4, 2.

Одноповерхові будівлі Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я , а саме відділення №№5-7, 13, 14, 16-18 - не обладнані системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) у відповідності до ДБН В.2.2-56:2014; не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок; дерев`яні конструкції перекриття двоповерхових будівель не оброблені вогнезахисним розчином з оформленням акта обробки (крім відділення №14); допускається улаштування на шляхах евакуації порогів, решіток, виступів будівлі центру, які зможуть перешкоджати вільній евакуації людей; зменшення нормативної ширини проходу шляхом захаращення меблями та іншим; встановлення металевих решіток, тощо; відсутні пристрої для само зачинення дверей сходових кліток.

Вказані порушення є аналогічними порушенням визначеним в Акті перевірки №146 від 31 липня 2019 року.

Вважаючи стан недотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту у Комунальному некомерційному підприємстві Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я таким, що вказує на існування вірогідності виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучого заподіяння шкоди здоров`ю або життю людей, та користуючись наданими статтею 67 Кодексу цивільного захисту України правом, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року (далі - Закон №877).

Відповідно до ст. 1 Закону №877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно із пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України №1052 від 16.12.2015 року (далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

За нормами пункту 3 зазначеного Положення основними завданнями ДСНС України є, зокрема, реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ст. 66 Кодексу цивільного захисту України).

Статтями 5 та 6 Закону №877 визначено підстави для здійснення планових та позапланових заходів.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, у ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

За нормами частини 5 статті 4 Закону №877, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

У силу п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

За приписами частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно положень частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Виходячи з вищевикладеного, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування, що є підставою для застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єктів у разі недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

На час розгляду даної адміністративної справи, судом встановлено, що існують 8 не усунутих порушень вимог законодавств, які впливають на настання негативних наслідків від провадження Комунальним некомерційним підприємством Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я своєї діяльності.

Зокрема, на можливість виникнення надзвичайної ситуації в адміністративному корпусі Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я впливає: відсутність системи протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) у відповідності до ДБН В.2.2-56:2014; відсутність системи оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок. Крім того, дерев`яні конструкції перекриття адмінбудівлі не оброблені вогнезахисним розчином з оформленням акта обробки.

На можливість виникнення надзвичайної ситуації у двоповерхових будівлях Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я , а саме відділеннях №№1-4, 8-11, 20, 22 впливає: відсутність системи протипожежного захисту (автоматичної пожежної сигналізації) у відповідності до ДБН В.2.2-56:2014; відсутність системи оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок (крім відділень №1, №22, №9); дерев`яні конструкції перекриття двоповерхових будівель не оброблені вогнезахисним розчином з оформленням акта обробки (крім відділення №9); двері (евакуаційного виходу) на шляхах евакуації не відчиняються за напрямком виходу з будівель (приміщень) у відділеннях №22, 4, 2.

На можливість виникнення надзвичайної ситуації у одноповерхових будівлях Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я , а саме відділеннях №№5-7, 13, 14, 16-18 впливає: відсутність системи протипожежного захисту (автоматичної пожежної сигналізації) у відповідності до ДБН В.2.2-56:2014; відсутність системи оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог будівельних норм та правил улаштування електроустановок; дерев`яні конструкції перекриття двоповерхових будівель не оброблені вогнезахисним розчином з оформленням акта обробки (крім відділення №14); допускається улаштування на шляхах евакуації порогів, решіток, виступів будівлі центру, які зможуть перешкоджати вільній евакуації людей; зменшення нормативної ширини проходу шляхом захаращення меблями та іншим; встановлення металевих решіток, тощо; відсутні пристрої для самозачинення дверей сходових кліток.

Вказані порушення зафіксовані в Акті перевірки №146 від 31 липня 2019 року та відповідно до Акту перевірки №120 від 12.11.2020 року - не усунуті відповідачем.

Суд зазначає, що відповідачеві було неодноразово запропоновано надати докази обставин, на які він посилається зазначаючи про усунення виявлених контролюючим органом порушень, однак, Комунальним некомерційним підприємством Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я не надано належних, достатніх, достовірних та допустимих доказів, які свідчать про невідповідність встановлених актом перевірки порушенням дійсним обставинам справи, відповідно до вимог статті 79 КАС України.

Згідно ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

Слід зазначити, що стосовно судового контролю за дискреційними адміністративними актами Європейський суд з прав людини виробив позицію, згідно з якою за загальним правилом національні суди повинні утриматися від перевірки обґрунтованості таких актів, однак все ж суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (п. 111 рішення від 31.07.2008 року у справі Druћstevnн zбloћna Pria and Others v. Czech Republic , п. 157 рішення від 21.07.2011 року у справі Case of Sigma radio television LTD. v. Cyprus та інші.).

Суд звертає увагу, що законодавство не містить визначення поняття порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей , а отже, воно є оціночним.

За приписами частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 05 грудня 2019 року по справі 160/1904/19 наголосив на тому, що поняття загрози життю та здоров`ю є оціночним.

Разом з тим, на переконання суду, зазначені вище порушення протипожежних норм у їх сукупності створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, гарантованого рівня безпеки, оскільки такі порушення впливають на забезпечення безпеки роботи об`єкта у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; самій ліквідації пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; евакуації людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації тощо.

На думку суду, відсутність системи протипожежного захисту (автоматичної пожежної сигналізації), системи оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, відсутність обробки дерев`яних конструкції перекриття вогнезахисним розчином є суттєвими порушеннями, які дійсно несуть ризик загрози життю та/або здоров`ю людей.

Суд зазначає, що система оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей - це комплекс технічних засобів, за допомогою якого забезпечується відповідно до розроблених планів евакуації передавання сигналів оповіщення одночасно на всьому об`єкті чи послідовно по окремим його частинам, про виникнення пожежі з метою створення умов для своєчасної евакуації людей з будівель.

Евакуація людей під час пожежі - це вимушений процес руху людей із зони, де можливий вплив на них небезпечних факторів пожежі.

Евакуація людей під час пожежі виникає несподівано, починається усіма людьми одночасно і здійснюється в одному напрямку - до виходу з приміщення або будівлі. Це призводить до скупчення людей перед дверними прорізами, у проходах, на сходових клітках та в інших вузьких місцях. Крім того, в умовах пожежі діють небезпечні фактори пожежі - задимлення, підвищена температура, токсичність продуктів горіння, які ускладнюють умови евакуації. Основним критерієм безпеки у разі вимушеної евакуації є час. Безпека (тобто короткочасність процесу евакуації забезпечується створенням шляхів евакуації відповідної довжини, необхідною кількістю евакуаційних виходів (не менше двох), їх оптимальною шириною, а також відповідним конструктивно-планувальним виконанням шляхів евакуації та евакуаційних виходів.

Система оповіщення про пожежу повинна виконувати:

- подачу звукових та/або світлових сигналів у всі приміщення будівлі, де знаходиться персонал;

-трансляцію мовних повідомлень про необхідність евакуації, шляхи евакуації та інших дій, спрямованих на забезпечення безпеки людей.

Система управління евакуацією людей повинна виконувати:

- включення евакуаційного освітлення та світлових покажчиків напрямку евакуації;

- передачу по системі оповіщення про пожежу спеціально розроблених текстів, спрямованих на попередження паніки та інших явищ, які ускладнюють процес евакуації (скупчення людей в проходах і ін);

- для типів оповіщення СО4 і СО5 двосторонній зв`язок між приміщенням пожежного поста та зонами оповіщення;

- розблокування дверей евакуаційних виходів.

Однак у адміністративній будівлі та більшості відділеннях Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я система оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей - відсутні.

Також, метою протипожежної обробки дерев`яних конструкцій є зниження на деякий час ризиків займання оброблюваної поверхні, димоутворення та виділення продуктів горіння. Такий ефект досягається або за допомогою створення зовнішнього негорючого шару, який служить перепоною для вогню та припливу повітря, або за допомогою зміни внутрішнього хімічного складу дерев`яної конструкції.

Вплив вогню не тільки призводить до руйнування дерев`яних конструкцій, а й посилюється ними, використовуючи як паливо, що призводить до більш тяжких наслідків, ніж при використанні інших матеріалів, таких як метал або камінь.

У свою чергу, дерев`яні конструкції перекриття більшості будівель Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я вогнезахисним розчином - не оброблені.

Суд враховує, що 10 червня 2019 року, у Комунальному некомерційному підприємстві Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я сталася пожежа, результатом якої стала загибель шести осіб, серед яких не тільки пацієнти, а й медичний персонал закладу.

Враховуючи фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що як на час звернення до суду з позовом, так і на час ухвалення судового рішення, робота Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.

Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи лікарні, безпеки її пацієнтів, співробітників та медичного персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.

При такому становищі хворі, лікарі та співробітники Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.

Серед іншого, суд вважає за необхідне зазначити, що оскільки застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи об`єкта не залежить від об`єктивності причин, які призвели до порушень - у даному випадку оцінюється тільки ризик загрози життю та здоров`ю людей, оскільки порушення правил пожежної і техногенної безпеки у будь-якому випадку прямо чи опосередковано створюють загрозу життю та здоров`ю людини, що відповідає положенням ч. 1 ст. 3 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Крім того, забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення у порівнянні з інтересом відповідача у використанні об`єкту у власній господарській діяльності.

Стаття 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує, що право кожного на життя охороняється законом та обов`язок захищати право на життя за ст. 2 цієї Конвенції визначається у поєднанні із загальним обов`язком держави за ст. 1 Конвенції, яка визначає гарантування кожному, хто перебуває під юрисдикцією, прав і свобод які визначені в Конвенції, а тому, дії відповідача не є пропорційними відносно шкоди, яка може настати у майбутньому для громадян, які працюють, знаходяться на лікуванні та звертаються до лікарні, та відносно мети з охорони здоров`я та життя громадян.

Суд враховує, що часткове усунення порушень свідчить про добросовісність намірів відповідача по усуненню порушень та вжиття відповідних заходів, але відхиляє твердження Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я про неможливість усунення всіх порушень виявлених під час перевірки у зв`язку з відсутністю коштів.

Суд наголошує, що відсутність бюджетних коштів та належного фінансування не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить у залежність необхідність у застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача. Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, утому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.

Суд також виходить з того, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації об`єкта є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21 серпня 2020 року по справі №640/368/19.

Водночас, суд не знаходить підстав для задоволення позовної вимоги Головного управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про встановлення у судовому рішенні способу і порядку його виконання шляхом відключення будівель Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті №146 від 31.07.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №146 від 31.07.2019 року за номерами: 1-26, з огляду на наступне.

Відповідно до ч.1 ст.372 КАС України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.

Згідно з ч. 3 ст. 378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Станом на час розгляду справи позивачем не надано доказів існування обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення суду, яке ухвалене у цій справі, або роблять його виконання неможливим.

Суд наголошує, що такий спосіб вжиття заходів реагування, як повне або часткове зупинення роботи (експлуатації) об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг за рішенням суду, чітко передбачений приписами ст. 70 Кодексу цивільного захисту України та ст. 4 Закону №877.

Водночас, законодавець не надає суб`єкту владних повноважень права заявляти такі позовні вимоги, як зобов`язання відповідача зупинити експлуатацію об`єкту шляхом відключення від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків акту перевірки, при цьому вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти відповідно до ст. 19 Конституції України лише у порядку і спосіб, що передбачені законом.

Отже, позовна вимога про встановлення у судовому рішенні способу і порядку його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкту та відключити його від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмежити до них доступ, за винятком проведення робіт з усунення недоліків акту перевірки, до повного усунення порушень - задоволенню не підлягає.

Суд звертає увагу, що захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм захисту цих прав регулюються Законами України Про ринок електричної енергії , Про захист прав споживачів , Про захист економічної конкуренції та іншими нормативно-правовими актами.

Розділом VII Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року (надалі Правила №312) встановлені умови припинення постачання електричної енергії споживачу, зокрема, постачання електроенергії припиняється у разі незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам.

Пунктом 7.5 Правил №312 передбачені випадки, при яких можливе повне або часткове припинення постачання електричної енергії споживачу, зокрема, невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади.

З наведених положень Порядку №312 вбачається, що невиконання вимог припису ГУ ДСНС України в Одеській області, може бути підставою для повного або часткового припинення постачання електричної енергії, але лише з урахуванням п.7.2 цих правил, тобто при наявності незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню, і лише в разі невиконання вимог щодо усунення таких недоліків в електроустановках.

Однак порушень в електроустановках Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області не виявлено.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради, Департамента охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) підлягають задоволенню частково.

Зокрема, у частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради за адресою: 65031, м. Одеса, вул. Академіка Воробйова 9.

Судом враховується, що будівлі Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради складаються з адміністративної будівлі, двоповерхових відділень та одноповерхових будівель, а тому, суд вважає за необхідне, з метою забезпечення прав працівників та пацієнтів медичного закладу, застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи до будівель, які відповідно до актів перевірки Головного управління ДСНС України в Одеській області містять порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме: адміністративного корпусу, двоповерхових відділень №№1-4, 8-11, 20, 22, одноповерхових відділень №№5-7, 13, 14, 16-18.

Поміж іншим, суд звертає увагу, що відповідач, у разі усунення виявлених управлінням ДСНС порушень законодавства які створюють загрозу життю та здоров`ю людей у повному обсязі, не позбавлений можливостей звернутись до суду першої інстанції з заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду адміністративної справи.

Аналогічний правовий висновок, викладений Верховним Судом у постанові по справі №815/1254/15 від 21.12.2018 року.

Крім того, відповідно до вимог статті 4 Закону №877-V відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Отже, відповідач, у разі усунення недоліків у повному обсязі, виявлених управлінням ДСНС, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливості звернутися до органу державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, із повідомленням відновлення господарської діяльності.

У п.29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994 року (Справа РуїзТоріха проти Іспанії , серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною у залежності від характеру рішення.

Враховуючи вищевикладене, на підставі ст. 8 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області підлягають задоволенню частково.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 173-183, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м. Одеса, вул. Прохорівська 6, код ЄДРПОУ 38643633) до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради (65031, м. Одеса, вул. Академіка Воробйова 9, код ЄДРПОУ 38644773), Одеської обласної ради (65032, м. Одеса, проспект Шевченка 4, код ЄДРПОУ 25042882), Департамента охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації (65107, м. Одеса, вул. Канатна 83, код ЄДРПОУ 41145448) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради: у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради за адресою: 65031, м. Одеса, вул. Академіка Воробйова 9; у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті №146 від 31.07.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №146 від 31.07.2019 року за номерами: 1-26 - задовольнити частково.

Застосувати до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради (65031, м. Одеса, вул. Академіка Воробйова 9, код ЄДРПОУ 38644773) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний медичний центр психічного здоров`я Одеської обласної ради за адресою: 65031, м. Одеса, вул. Академіка Воробйова 9, а саме: адміністративного корпусу, двоповерхових відділень №№1-4, 8-11, 20, 22, одноповерхових відділень №№5-7, 13, 14, 16-18, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №146 від 31.07.2019 року.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення набирає законної сили згідно статті 255 КАС України - після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду згідно статті 295 КАС України подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні скарги подаються учасниками справи через Одеський окружний адміністративний суд.

Суддя Балан Я.В.

.

Дата ухвалення рішення19.01.2021
Оприлюднено20.01.2021

Судовий реєстр по справі —420/5362/19

Ухвала від 11.08.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Постанова від 19.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 19.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 26.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Рішення від 19.01.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 18.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні