Постанова
від 20.01.2021 по справі 280/592/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2021 року

м. Київ

справа № 280/592/19

адміністративне провадження № К/9901/30164/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області (далі - Департамент ДАБІ) на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 року (прийняте судом у складі судді Прасова О.О.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 17 вересня 2019 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Добродняк І.Ю., суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.) у справі за позовом Фізичної особи-підприємця (далі - ФОП) ОСОБА_1 до Департаменту ДАБІ, третя особа: Приморська міська рада Приморського району Запорізької області, про визнання незаконним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2019 року ФОП ОСОБА_1 звернулася до адміністративного суду із позовом, у якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту ДАБІ №456 від 29.08.2018 про скасування дії Паспорта прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер ТС 04-03/829/2 від 04.05.2017.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення відповідача про скасування дії паспорта прив`язки тимчасової споруди прийнято відповідачем з порушенням вимог діючого законодавства та підлягає скасуванню, оскільки відвідачем: порушено встановлений порядок проведення перевірок; перевищено повноваження при виконанні функцій покладених на орган державою; порушено законодавство, що регулює порядок розміщення тимчасових споруд; порушено особисті права особи через дії органу державної влади. Позивач зазначає, що 24.03.2017 та 21.04.2017 виконавчим комітетом Приморської міської ради Приморського району Запорізької області у встановленому порядку рішеннями №№ 31, 72 відповідно, надано згоду позивачу на можливість встановлення двох тимчасових споруд АДРЕСА_2 , площею 30 кв. м кожна, на земельній ділянці, розташованій в АДРЕСА_2, згідно Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд на предпляжній території центрального пляжу по вул. Курортній в м. Приморську , для здійснення підприємницької діяльності строком на 5 (п`ять) років.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 15 квітня 2019 року позов задовольнив.

Визнав протиправним та скасував рішення №456 від 29.08.2018 Департаменту ДАБІ про скасування дії Паспорта прив`язки двох тимчасових споруд за адресою: Запорізька область, Приморський район, м. Приморськ, вул. Курортна (предпляжна територія центрального пляжу), реєстраційний номер ТС 04-03/829/2 від 04.05.2017.

Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 17 вересня 2019 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, зазначив, що відповідачем не надано до суду доказів дослідження містобудівної документації м. Приморську, відповідних проектів землеустрою з метою визначення меж населеного пункту та прибережної захисної смуги, не надано до суду доказів того, що тимчасові споруди ФОП ОСОБА_1 розташовані у прибережній захисній смузі. При цьому, у пункті 1 рішення від 21.04.2017 за № 72 Приморська міська рада Приморського району Запорізької області вирішила надати згоду ФОП ОСОБА_1 на встановлення тимчасової споруди, загальною площею 30 кв. м, на земельній ділянці, розташованій в АДРЕСА_2 . Відповідачем документально не доведено, що тимчасові споруди ФОП ОСОБА_1 розташовані менше 100 м від урізу води, а у приморській курортній зоні за наявності пляжу - менше 100 м від його суходільної межі.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

01 листопада 2019 року Департамент ДАБІ звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені в цій справі скасувати та прийняти нове - про відмову у задоволенні позову.

У скарзі посилається на те, що як структурний підрозділ ДАБІ України, відповідач має повноваження на здійснення нагляду за діяльністю органів містобудування та архітектури виконавчого комітету Приморської міської ради в частині дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Зазначає, що містобудівна документація на місцевому рівні не містить визначення розміру прибережної захисної смуги, а отже у відповідності до законодавства у даному випадку повинні враховуватися норми чинного законодавства України, якими встановлено 100 метрову прибережну захисну смугу, а скасування дії Комплексної схеми, затвердженої рішенням виконавчого комітету Приморської міської ради від 17.02.2017 № 5, не відноситься до компетенції відповідача, але той в свою чергу може скасувати рішення об`єкту нагляду, яким порушені вимоги чинного містобудівного законодавства.

Ні позивачем, ні судом не спростовано факт розміщення тимчасових споруд у прибережній захисній смузі.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01 листопада 2019 року визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 05 листопада 2019 року касаційну скаргу залишив без руху.

У зв`язку з відпусткою судді Стеценка С.Г. відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 листопада 2019 року здійснено за допомогою автоматизованої системи заміну судді Стеценка С.Г. та визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Рибачук А.І., Стрелець Т.Г.

Верховний Суд ухвалою від 21 листопада 2019 року відкрив касаційне провадження.

У зв`язку з відпусткою судді Рибачука А.І. відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19 січня 2021 року здійснено за допомогою автоматизованої системи заміну судді Рибачука А.І. та визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Виконавчий комітет Приморської міської ради рішенням від 17.02.2017 №5 Про затвердження комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для підприємницької діяльності на предпляжній території центрального пляжу по вул. Курортній в м. Приморську , керуючись статтею 14 Закону України Про основи містобудування , Законом України Про благоустрій населених пунктів , наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 за № 244 Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності , ДБН В.2.2-23:2009 Будинки і споруди. Підприємства торгівлі , затвердив комплексну схему розміщення тимчасових споруд для підприємницької діяльності на предпляжній території центрального пляжу по вул. Курортній в м. Приморську.

03.03.2017 та 29.03.2017 ФОП ОСОБА_1 звернулася з заявами до Приморської міської ради про погодження розміщення тимчасових споруд (далі - ТС) на прибережній території центрального пляжу згідно Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для підприємницької діяльності на предпляжній території центрального пляжу по вул. Курортній в м. Приморську АДРЕСА_2 .

16.03.2017 висновком №04-04/493/10 та 07.04.2017 Про погодження місця розташування ТС архітектором відділу житлово-комунального господарства, будівництва, архітектури та підприємництва виконавчого апарату Приморської міської ради, погоджено розташування зазначених тимчасових споруд за адресою: центральний пляж м. Приморськ згідно з Комплексною схемою розміщення ТС для підприємницької діяльності на предпляжній території центрального пляжу по вул. Курортній в м. Приморську .

Також зазначено про необхідність подальшого отримання згоди виконавчого комітету Про можливість розміщення ТС та оформлення паспорта прив`язки тимчасових споруд, який є підставою для розміщення ТС, і зазначено перелік документів, які необхідно додати для оформлення паспорта прив`язки тимчасових споруд:

схема розміщення тимчасових споруд з прив`язкою до місцевості;

ескізи фасадів М 1:50;

схема благоустрою території;

технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності).

24.03.2017 та 21.04.2017 виконавчим комітетом Приморської міської ради Приморського району Запорізької області рішеннями №№ 31, 72 відповідно, надано згоду ФОП ОСОБА_1 на встановлення двох тимчасових споруд АДРЕСА_2 , площею 30 кв. м кожна, на земельній ділянці, розташованій в АДРЕСА_2, згідно з Комплексною схемою розміщення тимчасових споруд на предпляжній території центрального пляжу по вул. Курортна, в м . Приморськ , для здійснення підприємницької діяльності строком на 5 (п`ять) років.

04.05.2017 відділом містобудування та архітектури Приморської міської ради оформлено та видано позивачу Паспорт прив`язки №04-03/829/2 двох тимчасових споруд АДРЕСА_2 загальною площею 60 кв. м згідно з Комплексною схемою розміщення ТС.

05.05.2017 замовником як Користувачем та Приморською міською радою як Уповноваженим органом укладено Договір №1 на право користування місцем для розташування тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності та в подальшому сплачено кошти до бюджету за користування землею.

23.08.2018 Державною архітектурно-будівельною інспекцією України видано наказ № 1089 про проведення позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження відділом містобудування та архітектури Приморської міської ради містобудівної діяльності, а саме: надання паспортів прив`язки групи тимчасових споруд.

На підставі цього наказу головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області на підставі статті 41 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 698, проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил відділом містобудування та архітектури Приморської міської ради Приморського району Запорізької області за адресою: вул. Центральна, буд. 7, м. Приморськ, Запорізька область, 72100, а саме під час надання паспортів прив`язки ТС для провадження підприємницької діяльності: предпляжна територія центрального пляжу в м. Приморську по вул. Курортній (предпляжна територія центрального пляжу згідно комплексної схеми ТС №6, №7. Реєстраційній номер ТС 04-03/829/2 від 04.05.2017), за результатами перевірки складений акт від 29.08.2018.

Перевіркою встановлено, що 04.05.2017 відділом житлово-комунального господарства, будівництва, архітектури та підприємництва Приморської міської ради Приморського району Запорізької області за реєстраційним номером ТС №04-03/829/2, видано Паспорт прив`язки тимчасової споруди, відповідно до якого: Назва об`єкту - Паспорт прив`язки двох тимчасових споруд ; Адреса будівництва - Запорізька область, Приморський р-н, м. Приморськ, вул. Курортна (предпляжна територія центрального пляжу згідно комплексної схеми ТС №6, №7); Замовник - ОСОБА_1 . Підписаний - начальником відділу житлово-комунального господарства, будівництва, архітектури та підприємництва Приморської міської ради Приморського району Запорізької області - Кононовим В.В. Паспорт прив`язки тимчасової споруди оформлено з порушенням вимог пункту 8.2.5 ДБН Б.2.2-5:2011 Благоустрій територій , пункту 10.17 ДБН 360-92** та статті 89 Водного кодексу України, зокрема ТС розміщена на прибережній захисній смузі та не зазначено відстані до урізу води.

За поясненнями відповідача факт недотримання означених правил виявлено в результаті дослідження Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для підприємницької діяльності на предпляжній території центрального пляжу по вул. Курортній у м. Приморську у масштабі 1:500 шляхом вимірювання лінійкою відстані встановлених тимчасових споруд позивача відносно Азовського моря та Малого лиману. При обробці зазначеної Комплексної схеми за допомогою лінійки виявлено, що тимчасові споруди позивача розташовані на відстані 54 м (дальня точка) від Азовського моря та 15 м від Малого лиману, без урахування похибки 5 м.

29.08.2018 рішенням № 456 головного інспектора будівельного нагляду Шкоди А.М. скасовано дію Паспорта прив`язки тимчасової споруди для підприємницької діяльності, реєстраційний номер ТС 04-03/829/2 від 04.05.2017.

Позивач не погодилася із цим рішенням та діями відповідача та звернулася до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Повноваження Державної архітектурно-будівельної інспекції у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Законами України Про регулювання містобудівної діяльності , Про архітектурну діяльність , Про благоустрій населених пунктів , а також Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року № 698.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон № 3038-VI) державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Згідно з положеннями частини першої статті 41 1 Закону № 3038-VI державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

За правилами, наведеними в частині другій статті 41 1 Закону № 3038-VI, державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини третьої статті 41 1 Закону № 3038-VI з метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду: 1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду; 2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади; 3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду; 4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; 5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: 1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону; 3) ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності; 4) вносити подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення; 5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об`єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося; 6) скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з одночасним складанням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (частина четверта статті 41 1 Закону № 3038-VI) .

Отже, вказаним Законом передбачено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил у формі державного архітектурно-будівельного контролю та державного архітектурно-будівельного нагляду, які відрізняються суб`єктами та об`єктами перевірки. Зокрема, контроль передбачає систему заходів щодо перевірки дотримання суб`єктами господарської діяльності (замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, у той час, як нагляд здійснюється щодо уповноважених органів містобудування та архітектури.

Як встановлено судом, головним інспектором будівельного нагляду архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил Відділу містобудування та архітектури Приморської міської ради, тобто фактично здійснено захід державного архітектурно-будівельного нагляду.

Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду визначений Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року № 698 (далі - Порядок № 698).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 698 нагляд здійснюється ДАБІ через головних інспекторів будівельного нагляду шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок. Перевірки проводяться головним інспектором будівельного нагляду або кількома головними інспекторами будівельного нагляду.

Згідно з пунктом 3 Порядку № 698 основними завданнями нагляду є: 1) виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно до статті 13 Закону України Про архітектурну діяльність , органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно до статті 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності; 2) скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об`єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів; 3) притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності відповідно до закону.

Таким чином, до повноважень головних інспекторів будівельного нагляду, в межах здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, входить проведення позапланових перевірок уповноваженими органами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил і у разі виявлення порушень об`єктами нагляду, скасовувати чи зупиняти дії прийнятих ними рішень.

Відповідно до пункту 23 Порядку № 698 за результатами планової або позапланової перевірки головний інспектор будівельного нагляду, який проводив перевірку, складає акт перевірки за формою згідно з додатком 4.

Пунктами 32-34 Порядку № 698 визначено, якщо рішення об`єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.

Про скасування або зупинення дії рішення об`єкта нагляду головним інспектором будівельного нагляду приймається рішення за формою згідно з додатком 6, яке надсилається об`єкту нагляду протягом трьох робочих днів з дати його прийняття рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення.

У разі зупинення дії рішення об`єкт нагляду вживає заходів щодо усунення порушень, зазначених у рішенні про зупинення, та про результати повідомляє головному інспектору будівельного нагляду, який прийняв таке рішення.

Отже, суди дійшли обґрунтованого висновку про те, що відповідач при здійсненні державного архітектурно-будівельного нагляду діяв у межах повноважень, визначених Законом, що у касаційній скарзі не оскаржується.

Що ж стосується правомірності скасування відповідачем Паспорта прив`язки ТС слід зазначити таке.

Згідно з пунктом 1.12 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого 21.10.2011 наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068 (далі - Порядок № 244), при розміщенні ТС ураховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені будівельними нормами.

Відповідно до підпункту 8.2.5 пункту 8.2 ДБН Б.2.2-5:2011 Благоустрій територій в межах водоохоронних зон залежно від призначення і стану водного об`єкту, функціонального призначення і стану прилеглих територій і їх природної цінності треба виділяти наступні категорії територій: природні території, що особливо охороняються - території природного комплексу, для яких встановлено відповідний статус; проектування в межах територій з цим статусом регламентується режимами особливої охорони і використання природних територій, що особливо охороняються, відповідно до [22]; території реконструкції і екологічної реабілітації - у межах цих територій під час проектування треба передбачати реабілітацію основних функцій водоохоронних зон, відновлення елементів і компонентів природного комплексу відповідно до [22]. Господарська діяльність у прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах, в прибережних смугах уздовж морів, морських заток і лиманів і на островах - у внутрішніх морських водах регламентується статтею 89 Водного кодексу України [10].

Як зазначено у пункті 10.17 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень , розміри водоохоронних зон визначаються з урахуванням рельєфу місцевості, рослинного покриву, характеру їх використання і погоджуються з органами по регулюванню використання і охороні вод і землі місцевими органами державної виконавчої влади. Прибережні смуги річок установлюються по обох берегах уздовж урізу води (у меженний період) завширшки, м: Уздовж берегів водойм прибережні смуги установлюються завширшки не менше 20 м від урізу води, що відповідає нормальному підпертому рівню водойми. При проектуванні нових населених пунктів розміри водоохоронних зон треба приймати не менше, м: а) для річок довжиною понад 100 км до 100 б) для річок довжиною 50 - 100 км до 50 в) для річок довжиною до 50 км не менше 20 У водоохоронних зонах, прибережних смугах забороняється розміщення полігонів для твердих побутових відходів та неутилізованих промислових відходів, складів нафтопродуктів, складів для зберігання отрутохімікатів і мінеральних добрив, накопичувачів стічних вод тваринницьких комплексів і ферм. У межах територій міських і сільських поселень допускається за погодженням із органами охорони природи розміщення окремих об`єктів виробничої та соціальної сфери, обладнаних централізованою каналізацією. Експлуатацію водосховищ та їхніх нижніх б`єфів, які використовуються або намічаються до використання як джерела господарсько-питного і культурно-побутового водокористування, слід здійснювати з урахуванням Санітарних правил проектування, будівництва і експлуатації водосховищ. У трикілометровій зоні узбережжя Азовського і Чорного морів забороняється будівництво: а) промислових підприємств та інших об`єктів, не пов`язаних з розвитком і обслуговуванням курортів, крім морських портів та інших об`єктів морського транспорту, об`єктів рибної промисловості і організацій, які виконують берегозміцнювальні та протизсувні роботи; б) індивідуального житла, крім населених пунктів, вказаних у розпорядженні Кабінету Міністрів України; в) будинків, споруд і комунікацій у приморських прибережних смугах завширшки менше 100 м від урізу води, а у приморських курортних зонах за наявності пляжу - менше 100 м від його суходільної межі.

Статтею 88 Водного кодексу України встановлено, що у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації.

Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою.

У межах прибережної захисної смуги морів та навколо морських заток і лиманів встановлюється пляжна зона, ширина якої визначається залежно від ландшафтно-формуючої діяльності моря, але не менше 100 метрів від урізу води.

Користування пляжною зоною у межах прибережної захисної смуги морів та навколо морських заток і лиманів здійснюється з дотриманням вимог щодо охорони морського середовища, прибережної захисної смуги від забруднення та засмічення і вимог санітарного законодавства.

До узбережжя морів, морських заток і лиманів у межах пляжної зони забезпечується безперешкодний і безоплатний доступ громадян для загального водокористування, крім земельних ділянок, на яких розташовані гідротехнічні, гідрометричні та лінійні споруди, санаторії та інші лікувально-оздоровчі заклади, дитячі оздоровчі табори.

У разі надання права користування пляжною зоною користувачі зобов`язані забезпечити безперешкодний та безоплатний прохід вздовж берега моря, морської затоки чи лиману.

У межах населених пунктів місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування виділяються та облаштовуються пляжні зони для безперешкодного та безоплатного користування.

Статтею 89 Водного кодексу України встановлені обмеження господарської діяльності в прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах

Відповідно до вказаної норми прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.

У прибережних захисних смугах уздовж морів, морських заток і лиманів та на островах у внутрішніх морських водах забороняється:

1) застосування стійких та сильнодіючих пестицидів;

2) влаштування полігонів побутових та промислових відходів і накопичувачів стічних вод;

3) влаштування вигрібів для накопичення господарсько-побутових стічних вод обсягом більше 1 кубічного метра на добу;

4) влаштування полів фільтрації та створення інших споруд для приймання і знезаражування рідких відходів.

У межах пляжної зони прибережних захисних смуг забороняється будівництво будь-яких споруд, крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних.

Як встановлено судами, виконавчим комітетом Приморської міської ради рішенням №5 від 17.02.2017 затверджено Комплексну схему розміщення тимчасових споруд для підприємницької діяльності на предпляжній території центрального пляжу по вул. Курортній в м. Приморську.

Положеннями статті 28 Закону № 3038-VI визначено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України Про благоустрій населених пунктів . Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 28 Закону № 3038-VI).

Як зазначалося вище, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України затверджений Порядок № 244.

Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Згідно з пунктом 1.12 Порядку № 244 при розміщенні тимчасових споруд ураховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені будівельними нормами.

Пунктом 2.1 Порядку № 244 визначено, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Відповідно до пункту 1.4 Порядку № 244 паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС на топографо-геодезичній основі М 1:500, схему благоустрою прилеглої території.

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС (пункт 2.2 Порядку № 244).

Згідно з пунктом 2.3 Порядку № 244 до заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Приписами пункту 2.4 Порядку № 244 передбачено, що відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України Про благоустрій населених пунктів України ; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).

Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним. Паспорт прив`язки підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Згідно з пунктом 2.13 Порядку № 244 при оформлені паспорта прив`язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, не передбачених законом та цим Порядком. Згідно з пунктом 2.14 паспорт прив`язки ТС не надається за умов: подання неповного пакета документів, визначених пунктом 2.6 цього Порядку; подання недостовірних відомостей, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку. Ненадання паспорта прив`язки з інших підстав не допускається.

При цьому, відповідно до пункту 2.27 Порядку № 244 дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов: недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні; невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки; надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

Отже, аналіз зазначених норм права, дає підстави для висновку, що паспорт прив`язки як дозвільний документ, на підставі якого здійснюється розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, оформлює та видає відповідний орган за зверненням особи, яка бажає розмістити тимчасову споруду, з урахуванням містобудівної документації, зокрема, у відповідності місця розташування тимчасової споруди комплексній схемі розміщення ТС.

У справі, що розглядається суди встановили, що відповідачем не доведено в установленому порядку, що розміщення ТС позивача не відповідає Комплексній схемі розміщення ТС на території Приморської міської ради, зокрема, схемі, що затверджена рішенням виконавчого комітету Приморської міської ради від № 5 від 17.02.2017 і діяла на день видачі паспорта прив`язки.

Отже, оформлення позивачеві паспорта прив`язки ТС відділом містобудування та архітектури Приморської міської ради Приморського району Запорізької області здійснено у відповідності до вимог наведеного вище Порядку № 244 та на підставі рішень виконавчого комітету Приморської міської ради від 24.03.2017 № 31 та від 21.04.2017 № 72 про надання згоди позивачеві на можливість встановлення двох тимчасових споруд АДРЕСА_2, тому суди правильно вказали, що зазначені в акті перевірки від 29.08.2018 порушення не можуть бути підставою для скасування паспорта прив`язки ТС.

Слід також зазначити, що у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації.

В аспекті наведеного слід також зазначити, що відповідно до статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції чинній до 08 лютого 2020 року, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Доводи касаційної скарги щодо помилковості висновків попередніх судів у цій справі фактично зводяться до правової оцінки обставин у справі та дослідження доказів та не спростовують правильності висновків судів.

Враховуючи наведене, Суд визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень, внаслідок чого касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

З огляду на викладене, керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

постановив:

Касаційну скаргу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 17 вересня 2019 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді : С.Г. Стеценко

Т.Г. Стрелець

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення20.01.2021
Оприлюднено21.01.2021
Номер документу94264376
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/592/19

Постанова від 20.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 21.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 17.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Постанова від 17.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні