Справа № 560/5177/20
РІШЕННЯ
іменем України
21 січня 2021 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.
розглянувши адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Закупнянське Хлібоприймальне підприємство" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі Хмельницької області про визнання протиправною та скасування вимоги,
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "Закупнянське Хлібоприймальне підприємство" звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Хмельницькій області в якій просить суд: визнати протиправною та скасувати податкову вимогу від 21.07.2020 №1/2219-50(П) про стягнення з Приватного акціонерного товариства "Закупнянське Хлібоприймальне підприємство" безнадійної заборгованості щодо якої Господарським судом Хмельницької області по справі №924/1047/13 прийнято рішення не на користь держави, яке набрало законної сили.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що спірна податкова вимога прийнята в порушення вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 року №174 "Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою чи під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості".
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 01.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 15.10.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі Хмельницької області та витребувано в Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі Хмельницької області документи, на підставі яких винесено подання №69 та 70 від 01.07.2020.
19.10.2020 до суду надійшов відзив на позов, відповідно до якого відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує, що на підставі подань від 01.07.2020 Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі, ГУ ДПС у Хмельницькій області сформовано та надіслано Приватному акціонерному товариству "Закупнянське Хлібоприймальне підприємство" податкову вимогу від 21.07.2020 №1/2219-50(П) на суму заборгованості 554000 грн.
08.12.2020 позивачем подано додаткове письмове пояснення, в якому вказує, що жодної гривні в рахунок бюджетної позики Позивачу не надавалось, що слідує з поданих третьою особою копій документів та підтверджується обставинами встановленими рішенням господарського суду Хмельницької області від 16.10.2013 року по справі №924/1047/13, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 11.12.2013 та постановою Вищого господарського суду України від 26.02.2014.
Справа розглянута в порядку спрощеного позовного провадження.
Суд встановив такі обставини справи.
ГУ ДПС у Хмельницькій області сформовано та надіслано Приватному акціонерному товариству "Закупнянське Хлібоприймальне підприємство" податкову вимогу від 21.07.2020 №1/2219-50(П) на суму заборгованості 554000 грн.
Підставою направлення вимоги стали подання Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі №69 та 70 від 01.07.2020.
Так, відповідно до подань Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі, станом на 01.07.2020 прострочена заборгованість Приватноого акціонерноого товариства "Закупнянське Хлібоприймальне підприємство" перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками, наданими Міністерством фінансів України у 1993-1998 роках складає 554000 грн., зокрема:
- згідно з поданням Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі від 01.07.2020 року № 69 за бюджетною позичкою 1997 року в сумі - 415900,00 грн.;
- згідно з поданням Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі від 01.07.2020 року № 70 за бюджетною позичкою по держконтракту 1996 року в сумі - 138100,00 грн.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 16.10.2013 року по справі №924/1047/13, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 11.12.2013 та постановою Вищого господарського суду України від 26.02.2014, у позові Городоцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області до Приватного акціонерного товариства "Закупнянське хлібоприймальне підприємство" за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Державної казначейської служби України у Чемеровецькому районі Хмельницької області про стягнення простроченої заборгованості за бюджетними позичками у сумі 554 000,00 грн. відмовлено.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає та враховує наступне.
Частиною 9 статі 17 Бюджетного кодексу України встановлено, що прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання органами державної податкової служби, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання. Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) не поширюється.
Частиною 14 ст. 17 Бюджетного кодексу України встановлено, що забороняється списання заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, кредитами з бюджету, крім заборгованості суб`єктів господарювання, визнаних у встановленому порядку банкрутами, вимоги щодо погашення заборгованості яких не були задоволені у зв`язку з недостатністю їхніх активів і стосовно яких проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи у зв`язку з визнанням її банкрутом, а також крім заборгованості, щодо стягнення якої судом прийнято рішення не на користь держави, яке набрало законної сили, та/або стягнення якої в судовому порядку є неможливим або недоцільним. Порядок списання такої заборгованості визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2011 р. №174, з метою забезпечення виконання статті 17 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України, затверджений порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/ фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості (далі - Порядок).
Пунктом 2 Порядку встановлено, що терміни у ньому вживаються у такому значенні:
боржник - суб`єкт господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги, та не забезпечив своєчасне і повне виконання своїх зобов`язань за такою угодою;
бюджетна позичка / фінансова допомога - сума коштів, надана Мінфіном у 1993 - 1998 роках позичальнику на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету на умовах угоди про надання бюджетної позички / фінансової допомоги;
прострочена заборгованість за бюджетною позичкою/фінансовою допомогою - заборгованість боржника перед державою за бюджетною позичкою / фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками тощо), не погашена у строк, визначений угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги;
заборгованість за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою - зобов`язання перед державою, що виникають у суб`єкта господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички/фінансової допомоги.
Пунктом 6 вказаного Порядку встановлено, що облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички / фінансової допомоги, в якій вони надані.
Згідно до п. 15 Порядку встановлено, що прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою / фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.
Відповідно до п. 20 Порядку, прострочена заборгованість боржників за кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою та нарахована на її суму пеня визнається Мінфіном безнадійною на підставі: довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що підтверджує державну реєстрацію припинення юридичної особи - боржника у зв`язку з визнанням її банкрутом; інформації, поданої органами державної податкової служби, про визнання боржника в установленому порядку банкрутом, вимоги щодо погашення заборгованості якого не були задоволені у зв`язку з недостатністю його активів (щодо боржників, які відповідно до законодавства не підлягають приватизації та на примусову реалізацію майна яких введено мораторій); протоколу засідання та/або акта Комісії з питань простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою щодо неможливості або недоцільності стягнення такої заборгованості в судовому порядку та/або щодо якої судом прийнято рішення не на користь держави, яке набрало законної сили.
Пунктом 24 Порядку встановлено, що списання безнадійної заборгованості, щодо стягнення якої судом прийнято рішення не на користь держави, яке набрало законної сили, та/або стягнення якої в судовому порядку є неможливим або недоцільним, здійснюється шляхом прийняття відповідного рішення Кабінету Міністрів України, проект якого вноситься Мінфіном на підставі пропозицій Комісії з питань простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою.
Пунктом 12 Порядку взаємодії органів Державної казначейської служби України та органів Державної податкової служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 18 липня 2016 року №621, передбачено, що щомісяця до кінця місяця, що настає за звітним, органи Казначейства надають у паперовому вигляді відповідним органам ДПС подання за формою згідно з додатком 1 до Порядку обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2011 року N 174, щодо:
простроченої заборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками, фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, на суму заборгованості з основного боргу, відсотків та пені, нарахованої на таку заборгованість, станом на 01 число поточного місяця у національній валюті з обов`язковим зазначенням кодів бюджетної класифікації, на які повинні зараховуватись суми простроченої заборгованості, за кожним її видом;
простроченої заборгованості перед державним бюджетом за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, заборгованості з основного боргу, відсотків, плати за надання гарантій та пені, нарахованої на таку заборгованість, станом на 01 число поточного місяця або на дату оформлення подання, у разі надходження коштів до державного бюджету, у національній валюті та валюті кредиту з обов`язковим зазначенням кодів бюджетної класифікації, на які повинні зараховуватись суми простроченої заборгованості, за кожним її видом.
Органами Казначейства оформлюються подання на стягнення з боржників простроченої заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, облік якої здійснюють органи Казначейства, крім заборгованості, яка обліковується як безнадійна, та/або за ліквідованими боржниками, або за боржниками, стосовно яких прийнято рішення вищими спеціалізованими судами, Верховним Судом України щодо відмови у стягненні заборгованості.
Щодо заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, яка обліковується як безнадійна, та/або за ліквідованими боржниками, або за боржниками, стосовно яких прийнято рішення вищими спеціалізованими судами, Верховним Судом України щодо відмови у стягненні заборгованості, органи Казначейства щомісяця до кінця місяця, що настає за звітним, надають у паперовому вигляді відповідним органам ДПС інформацію згідно з цим пунктом.
Про вжиті заходи щодо стягнення простроченої заборгованості органи ДПС щокварталу та за підсумками року не пізніше 20 числа місяця, що настає за звітним періодом, інформують відповідні органи Казначейства з наданням копій документів (постанови, ухвали, рішення суду тощо).
У разі ліквідації, реорганізації (шляхом злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення), зміни місцезнаходження боржника відповідні органи ДПС у місячний строк з дня виникнення зазначених змін інформують у паперовому вигляді органи Казначейства.
Таким чином, у зв`язку із рішенням господарського суду Хмельницької області від 16.10.2013 року по справі №924/1047/13, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 11.12.2013 та постановою Вищого господарського суду України від 26.02.2014, Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі мало направити до Головного управління ДПС у Хмельницькій області інформацію про наявну заборгованість, а не подання.
Отже, податкова вимога Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 21.07.2020 №1/2219-50(П) є протиправною та підлягає скасуванню.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Враховуючи встановлені судом під час судового розгляду обставини справи та нормативне регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог.
Враховуючи задоволення позовних вимог в повному обсязі, на користь позивача необхідно присудити за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області 2102 грн.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства "Закупнянське Хлібоприймальне підприємство" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати податкову вимогу Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 21.07.2020 №1/2219-50(ІІ).
Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства "Закупнянське Хлібоприймальне підприємство" судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Приватне акціонерне товариство "Закупнянське Хлібоприймальне підприємство" (вул. Центральна, 28, смт. Закупне, Чемеровецький район, Хмельницька область, 31614 , код ЄДРПОУ - 00952433) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , ідентифікаційний номер - 43142957) Третя особа:Управління Державної казначейської служби у Чемеровецькому районі Хмельницької області (31600, вул. Я. Мудрого, 1, смт. Чемерівці, Хмельницька область , код ЄДРПОУ - 37330146)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2021 |
Оприлюднено | 25.01.2021 |
Номер документу | 94292175 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні