УХВАЛА
про закриття провадження у справі
м. Вінниця
19 січня 2021 р. Справа № 120/4790/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян Марини Бондівни, розглянувши у письмовому провадженні заяву представника відповідача про закриття провадження у справі Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування наказ,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування наказу № 2-8908/15-20-СГ від 17.04.2020 року "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою".
В обгрунтування позовних вимог зазначив, що на підставі даного дозволу 8-ми громадянами наданого дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03), а саме: ОСОБА_1 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_2 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_3 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_4 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_5 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_6 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_7 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_8 (орієнтовною площею до 2,00 га).
Втім вважає винесений Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області дозвіл протиправним, оскільки спірні земельні ділянки належить до земель загального користування (громадське пасовище) Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області та не можуть передаватися у приватну власність.
Ухвалою суду від 16.09.2020 року відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження.
11.01.2021 року представником відповідача подано заяву, відповідно якої зазначено, що земельні ділянки, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо яких надано 8-ми громадянам, перебувають їх у приватній власності. До зазначеної заяви також долучено належним чином завірені копії наказів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про затвердження проектів землеустрою та витяги із інформаційної системи ДЗК про право власності та речові права на земельні ділянки.
13.01.2021 року представником відповідача подано клопотання про закриття провадження у справі, яке обгрунтоване тим, що дану справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, оскільки у разі прийняття субєктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність, подальше оспорювання правомірності набуття фізичними особами права на спірні земельні ділянки має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, так як виникає спір про цивільне право.
13.01.2021 року у судове засідання учасники справи не прибули, про час, дату та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Поряд із цим, представником позивача подано клопотання, в якому просив розгляд адміністративної справи здійснювати без його участі.
Представником відповідача також подано клопотання про розгляд справи без його участі.
Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 4 КАС України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
У зв`язку з неявкою представників сторін у судове засідання, а також з огляду на подані ними клопотання щодо розгляду справи без їх участі суд на підставі частини 3 статті 194 та частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України вирішив розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.
Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України зазначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до частини 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи клопотання про закриття провадження у справі, вважає за необхідне їх задовольнити з наступних підстав.
Статтею 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує особі право на справедливий суд, яке включає в себе право на доступ до правосуддя.
Європейський Суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції (пункт 1 статті 32 Конвенції) наголошує, що пункт 1 статті 6 Конвенції гарантує кожному право на подання до суду скарги, пов`язаної з його або її правами та обов`язками (п. 36 рішення від 21.02.1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства").
Разом з тим, як зазначає Європейський Суд з прав людини, право на суд, одним з аспектів якого є право доступу до суду, не є абсолютним і може підлягати дозволеним за змістом обмеженням, зокрема, щодо умов прийнятності скарг. Такі обмеження не можуть зашкоджувати самій суті права доступу до суду, мають переслідувати легітимну мету, а також має бути обґрунтована пропорційність між застосованими засобами та поставленою метою (п. 33 рішення у справі "Перетяка та Шереметьєв проти України" від 21.12.2010 року, заява №45783/05). Поняття "суд, встановлений законом" у частині 1 статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів". З огляду на це не вважається "судом, встановленим законом" орган, котрий, не маючи юрисдикції, вирішує спір, що підлягає розгляду судом іншої юрисдикції (п.п. 24-25 рішення у справі "Сокуренко і Стригун проти України" від 20.07.2006 року, заяви №29458/06 і №29465/04).
Суд вказує, що якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.
Частиною 1 статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Пунктом другим частини першої статті 4 КАС України передбачено, що публічно-правовий спір - спір, у якому:
хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або
хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або
хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
За приписами пункту 7 частини 1 статті 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Положеннями частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах.
Відповідно до пункту 3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України "Про окремі питання юрисдикції адміністративних судів" від 20.05.2013 року № 8 вирішуючи питання про віднесення норми до публічного права, а спору до публічно-правового, суди повинні враховувати загальнотеоретичні та законодавчі критерії. Зокрема, за змістом пункту 1 частини 1 статті 3 КАС України у публічно-правовому спорі, як правило, хоча б однією стороною є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.
Розгляд справ здійснюється за правилами КАС України лише у разі, якщо за предметом спору та його суб`єктним складом справа належить до юрисдикції адміністративного суду.
Отже, юрисдикція адміністративного суду поширюється на публічно-правові спори, ознаками яких є не лише спеціальний суб`єктний склад (хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції), але й спеціальні підстави виникнення (виконання або невиконання такою стороною зазначених функцій).
Таким чином, до адміністративної юрисдикції відносяться ті справи, які виникають зі спорів в публічно-правових відносинах, що стосуються цих відносин, коли один із його учасників - суб`єкт владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, в цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.
Необхідно зазначити, що спір набуває ознак публічно-правового за умов не лише наявності серед суб`єктів спору публічного органу чи посадової особи, а й здійснення ним (ними) у цих відносинах владних управлінських функцій.
В свою чергу, визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
Згідно з частинами 1, 4 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України).
Актом цивільного законодавства, який передбачає, що підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є акти органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 5 Земельного кодексу України одним із принципів земельного законодавства є забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави.
Відповідно до частин 2, 3 статті 78 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Статтею 80 Земельного кодексу України передбачено, що суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 116 Земельного Кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних правовідносин може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло цивільне право і спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.
У такому випадку вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 Цивільного кодексу України та пред`являтися до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення позовної вимоги про визнання рішення незаконним є оспорювання цивільного речового права особи, що виникло внаслідок та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 20 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Матеріали адміністративної справи свідчать про те, що на підставі оскаржуваного наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8908/15-20-СГ від 17.04.2020 року 8-ми громадянами наданого дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03), а саме: ОСОБА_1 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_2 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_3 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_4 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_5 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_6 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_7 (орієнтовною площею до 2,00 га), ОСОБА_8 (орієнтовною площею до 2,00 га).
При цьому, вказані громадяни реалізували надане відповідно наказу право на розроблення проектів землеустрою, виготовили їх та затвердили.
Так, відповідно наказів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області:
- № 803-УБД від 11.09.2020 року ОСОБА_5 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області; надано ОСОБА_5 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення розташовану на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0445 - для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03). Відповідно витягу із інформаційної системи ДЗК про право власності та речові права на земельні ділянки за ОСОБА_5 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0445 - для ведення особистого селянського господарства від 17.09.2020 року, номер запису у реєстрі про право: 38310240;
- № 804-УБД від 11.09.2020 року ОСОБА_1 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області; надано ОСОБА_1 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення розташовану на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0442 - для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03). Відповідно витягу із інформаційної системи ДЗК про право власності та речові права на земельні ділянки за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0442 - для ведення особистого селянського господарства від 17.09.2020 року, номер запису у реєстрі про право: 38312078;
- № 807-УБД від 11.09.2020 року ОСОБА_6 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області; надано ОСОБА_6 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення розташовану на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0443 - для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03). Відповідно витягу із інформаційної системи ДЗК про право власності та речові права на земельні ділянки за ОСОБА_6 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0443 - для ведення особистого селянського господарства від 17.09.2020 року, номер запису у реєстрі про право: 38313329;
- № 805-УБД від 11.09.2020 року ОСОБА_4 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області; надано ОСОБА_4 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення розташовану на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0444 - для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03). Відповідно витягу із інформаційної системи ДЗК про право власності та речові права на земельні ділянки за ОСОБА_4 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0444 - для ведення особистого селянського господарства від 17.09.2020 року, номер запису у реєстрі про право: 38312899;
- № 809-УБД від 11.09.2020 року ОСОБА_3 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області; надано ОСОБА_3 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення розташовану на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0440 - для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03). Відповідно витягу із інформаційної системи ДЗК про право власності та речові права на земельні ділянки за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0440 - для ведення особистого селянського господарства від 17.09.2020 року, номер запису у реєстрі про право: 38315340;
- № 806-УБД від 11.09.2020 року ОСОБА_7 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області; надано ОСОБА_7 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення розташовану на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0448 - для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03). Відповідно витягу із інформаційної системи ДЗК про право власності та речові права на земельні ділянки за ОСОБА_7 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0448 - для ведення особистого селянського господарства від 17.09.2020 року, номер запису у реєстрі про право: 38314180;
- № 808-УБД від 11.09.2020 року ОСОБА_2 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області; надано ОСОБА_2 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення розташовану на території Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0447 - для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03). Відповідно витягу із інформаційної системи ДЗК про право власності та речові права на земельні ділянки за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,00 га із кадастровим номером 0521686800:04:000:0447 - для ведення особистого селянського господарства від 17.09.2020 року, номер запису у реєстрі про право: 38315662.
Отже, очевидним є те, що в спірних правовідносинах існує спір про право, що виключає можливість розгляду цієї справи за правилами адміністративного судочинства.
Схожих висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду дійшла, зокрема, у постановах від 05 червня 2018 року у справі № 826/13628/16 (провадження № 11-538апп18), 13 червня 2018 року у справі № 522/5668/17 (провадження № 11-417апп18), 20 червня 2018 року у справі № 727/10968/17 (провадження № 11-524апп18), 03 квітня 2019 року у справі № 727/1002/17 (провадження № 11-1492апп18) та 16 жовтня 2019 року № 504/1438/14-а (провадження № 11-900апп19).
Тому, враховуючи суб`єктний склад спірних правовідносин, суд робить висновок, що позовні вимоги про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8908/15-20-СГ від 17.04.2020 року віднесено до компетенції господарських судів.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Разом з тим, враховуючи вимоги частини 1 статті 239 КАС України, суд роз`яснює позивачу, що повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається. З даним позовом позивач має право звернутися до місцевого господарського суду.
Керуючись статтями 238, 248, 256 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі - задовольнити.
Провадження у справі за позовом Радівської сільської ради Калинівського району Вінницької області до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування наказ - закрити.
Ухвала суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 256 КАС України.
Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали суду - якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Суддя Мультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2021 |
Оприлюднено | 25.01.2021 |
Номер документу | 94322073 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні