Рішення
від 21.01.2021 по справі 580/4682/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2021 року справа № 580/4682/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Білоноженко М.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "А.Ф.Злагода" до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання протиправним та скасування припису,

ВСТАНОВИВ:

22.10.2020р. до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "А.Ф."Злагода" (далі-позивач) з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі-відповідач) в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушень вимог земельного законодавства від 23.09.2020р. №431-ДК/0242Пр/03/01-20.

В обґрунтування позовних вимог, позивачем зазначено, що із змісту акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 10.08.2020 р. № 431-ДК/445/АП/09/01/-20 та акту обстеження земельної ділянки від 11.08.2020 р. №431-ДК/149/АО/10/01/-20 вбачається проведення перевірки посадовими особами відповідача з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту в адміністративних межах Зарічанської сільської ради та встановлено факт самовільного використання земельних ділянок для вирощування сільськогосподарських культур (соя, кукурудза) загальною площею 17.7316 га, а саме: (площею 7.0000 га кадастровий номер 7122582900:06:001:0170 та площею 10,7316 га кадастровий номер 7122582900:06:001:0171 (архівний номер). Позивачем звернуто увагу, що у вищевказаних актах перевірки будь - яких посилань на фізичних чи юридичних осіб, які вчинили дане правопорушення не має. Також зазначено, що на момент складання актів земельна ділянка площею 10,7316 га кадастровий номер 7122582900:06:001:0171 (архівний номер) припинила своє існування і в результаті її поділу було утворено 6 нових земельних ділянок з наступними кадастровими номерами: 7122582900:06:001:0642, 7122582900:06:001:0643, 7122582900:06:001:0644, 7122582900:06:001:0645, 7122582900:06:001:0646, 7122582900:06:001:0647. Крім того, зазначені Акти, в порушення ч. 6 ст. 7 Закону від 05.04.07 р. № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не підписані державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Фурманом, у зв`язку із чим у позивача є підстава вважати, що дані документи взагалі не складалися.

Крім того, вказано, що на підставі акту обстеження земельної ділянки від 11.08.2020 р. № 431-ДК/149/АО/Ю/01/-20, відносно гр. ОСОБА_1 , працюючого на посаді директора СТОВ А.Ф. ЗЛАГОДА , складено протокол про адміністративне правопорушення від 23.08.2020 р. №431-ДК/0191П/07/01/-20 про виявлення порушення вимог земельного законодавста, а саме ст.ст. 125, 126 ЗК України, що полягає в самовільному зайнятті СТОВ А.Ф. Злагода частини земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення в адміністративних межах Зарічанської сільської ради Корсунь Шевченківського району з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0171 (архівний номер) та 7122582900:06:001:0170 загальною площею 17.7316 га. Площа самовільно зайнятих земель становить 13.3032 га. у відповідності до геодизичних обмірів (самовільно використовуються під посів сільськогосподарської культури кукурудзи) гр. ОСОБА_1 вчинено адміністративне правопорушення передбачене ст. 53 - 1 КупАП. Позивачем звернуто увагу суду на те, що згідно повідомлення ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 03.09.2020р. №32-23-0.1-1263/90-20, проведення геодизичних обмірів для встановлення достовірної площі земельної ділянки, що використовується повинно було відбутися лише 04.09.2020 р. Зазначено також, що всупереч вимогам ст. 256 КУпАП, вказаний протокол було складено без присутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, у протоколі не зазначені місце та час вчинення адміністративного правопорушення. З урахуванням зазначеного, вказано, що оскаржуваний припис складений в порушення ч. 7 ст. 7 Закону від 05.04.07р. № 877- V та є незаконним.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 17.11.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

04.12.2020р. до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову, зазначивши при цьому, що позивач надав свої письмові пояснення від 15.09.2020 за вих. №1294 в яких зазначив, що під час здійснення господарської діяльності обробіток земельних ділянок з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0170, 7122582900:06:001:0171 ним не здійснювалось. Такі твердження позивача спростовуються фактичними обставинами, які були встановленні під час здійснення державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, оскільки, зазначені земельні ділянки засіяні кукурудзою одним масивом разом із земельними ділянками, які перебувають у Позивача в оренді, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Також, під час перевірки було здійснено фото- та відео фіксація вчинення правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.53-1 КУпАП України та проведено геодезичні обміри спірних земельних ділянок спеціалістом геодезистом О.М. Запарою ДП Черкаський науково-дослідний інститут землеустрою , яким встановлено достовірну площу вчинення правопорушення. Зазначено, що протокол про адміністративне правоворушення складено 23.09.2020р., а зазначена у протоколі дата - 23.08.2020р. є опискою (технічною помилкою). Крім того, зазначено, що позивач оскаржує припис, який не підлягає до скасування, оскільки вичерпав свою дію шляхом його виконання, згідно Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту-земельної ділянки від 26.10.2020р. № 608-ДК/654/АП/09/01/-20.

30.12.2020р. позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій серед іншого, вказав, що на момент перевірки земельна ділянка площею 10,7316 га припинила своє існування, і в результаті її поділу було утворено 6 нових земельних ділянок, відтак об`єктом перевірки повинні були бути саме новоутворені 6 земельних ділянок. Крім того, зазначено, що будь-яких доказів, що земельні ділянки загальною площею 17,7316 межують з земельними ділянками, які знаходяться в оренді позивача та обробляються єдиним масивом. Звернуто увагу на відсутність будь-яких документів, що підтверджують проведення геодезичних обмірів в період з 10.08.2020р. по 23.08.2020р. Акт про результати геодезичних обмірів, що мав бути складений 04.09.2020р. в матеріалах наданих відповідачем відсутній, в зв`язку із чим позивач вважає, що геодезичні обміри взагалі не проводились. Звернуто увагу, що план земельних ділянок складений Запара О.М. не може доказом в розумінні ст. 251 КУпАП, оскільки відсутні будь-які документи, що свідчать про залучення до перевірки ДП Черкаський науково-дослідний інститут землеустрою та Запара О.М. , а також про наявність у них повноважень щодо складання документів. Зазначено, що директор СТОВ "А.Ф. Злагода" - ОСОБА_1 для складання протоколу про адміністативне правопорушення не викликався та участі при його складенні не приймав. Зазначено також, що позивач припис не виконував, в зв`язку із чим і було подано даний позов.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Наказом Головного управління від 07.08.2020р. №431-ДК, призначено здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки під час використання земель сільськогосподарського призначення державної власності та комунальної власності (земель запасу, резервного фонду), які не надані у власність, користування (оренду) в адміністративних межах Зарічанської сільської ради Корсунь-Шевченківському району, а саме земельних ділянок з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0587, 7122582900:06:001:0172, 7122582900:06:001:0173, 7122582900:06:001:0171, 7122582900:06:001:0175, 7122582900:06:001:0170, 7122582900:06:001:0168, 7122582900:06:001:0176, 7122582900:06:001:0169.

Призначений захід державного контролю наказано провести у термін з 10.08.2020р. по 21.08.2020р.

На підставі вищезазначеного наказу, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Фурманом О.П., у відповідності до вимог статей 6 і 10 Закону України Про державний контроль за виконанням та охороною земель проведена 10.08.2020р. перевірка, про що було складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 10.08.2020р. №431-ДК/445/АП/09/01/-20, відповідно до якого встановлено, що земельні ділянка державної власності сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства за межами в адміністративних межах Зарічанської сільської ради Корсунь - Шевченківського району загальною площею 34,9744 га, а саме земельні ділянки: з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0169 площею 7,0525 га, 7122582900:06:001:0173 площею 24,0 га, 7122582900:06:001:0168 площею 3,9219 га та земельна ділянка державної власності для ведення товарного сільськогосподарського господарства з кадастровим номером 7122582900:06:001:0587 площею 15,4901 га не використовуються.

Земельні ділянки загальною площею 36,1006 га, а саме земельні ділянки з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0172 площею 11,2772 га, 7122582900:06:001:0170 площею 7,0 га, 7122582900:06:001:0171 площею 10,7316 га, 7122582900:06:001:0176 площею 7,0918 га самовільно використовуються для вирощування сільськогосподарських культур - сої та кукурудзи.

В діях фізичної чи юридичної особи, що використовують земельні ділянки вбачається порушення вимог ст.ст.125,126 Земельного кодексу України, а саме самовільне зайняття земельної ділянки, відповідальність за яке передбачено ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

11.08.2020р. державним інспектором Фурманом О.П. було проведено обстеження земельних ділянок, яка знаходиться с. Заріччя, Зарічанської сільської ради Корсунь - Шевченківського району загальною площею 17,7316 га, про що складено Акт обстеження земельної ділянки від 11.08.2020р. №431-ДК/149/АО/10/01/-20, згідно якого - площа, на якій вчинено правопорушення 17,7316 га) державної форми власності сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства. За результатами обстеження земельної ділянки встановлено, що земельні ділянки загальною площею 17,7316 га з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0170 площею 7,0 га та 7122582900:06:001:0171 площею 10,7316 га державної власності сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства в адміністративних межах Зарічанської сільської ради Корсунь -Шевченківського району використовується самовільно для вирощування сільськогосподарської культури - кукурудзи.

Відповідач листом від 03.09.2020р. №32-23-0.1-1263/90-20 повідомив позивача, що у зв`язку із проведенням перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0170 та 7122582900:06:001:0171, запропонував направити представника позивача для участі у проведенні геодезичних обмірів та встановлення достовірної площі земельної ділянки, що використовується на 04.09.2020р.

В подальшому листом від 11.09.2020р. №32-23-0.1-1324/90-20 відповідач повідомив позивача, що під час здійснення державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, встановлено, що на земельних ділянках з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0170 та 7122582900:06:001:0171 загальною площею 17,7316 га проведене посів кукурудзи на площі 13,3032 га, які за попередньою інформацією використовуються позивачем, у зв`язку із чим повідомлено про необхідність прибуття представнику позивача на 15.09.2020р. для надання пояснень стосовно підстав використання зазначених земельних ділянок із порушеннями вимог законодавства.

15.09.2020р. представник позивача листом вих. №1294 надав свої письмові пояснення, в яких зазначив, що під час здійснення господарської діяльності обробіток земельних ділянок з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0170, 7122582900:06:001:0171 товариством не здійснювалось. Інформацією про осіб, які здійснили посів кукурудзи на площі 13,3032 га на вказаних земельних ділянках товариство не володіє.

23.09.2020р. відповідачем видано повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення, яке відбудеться 01.10.2020р.

23.09.2020р. (з урахуванням пояснень представника відповідача щодо допущення технічної помилки при зазначенні дати протоколу - 23.08.2020р.) державним інспектором Гаращенком В.І. складено Протокол про адміністративне правопорушення №431 -ДК/0191П/07/01/-20, згідно якого: при перевірці дотримання вимог земельного законодавства, встановлено, що 10.08.2020р. виявлено порушення вимог земельного законодавства, що полягає в самовільному зайнятті СТОВ А.Ф. Злагода частини земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення в адміністративних межах Зарічанської сільської ради Корсунь - Шевченківського району з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0170 та 7122582900:06:001:0171 загальною площею 17,7316 га. Площа самовільно зайнятих земель становить 13,3032 у відповідності до геодезичних обмірів (самовільно використовується під посів сільськогосподарської культури - кукурудзи), що є порушенням ст. 125,126 Земельного кодексу України. Правопорушення заподіяно матеріальну шкоду (збитки), що підтверджується Актом обстеження земельної ділянки від 11.08.2020р. №431-ДК/149/АО/10/01/-20.

У вказаному протоколі зазначено, що відповідальність за вчинене правопорушення передбачена ст.53-1 КУпАП та пунктом б частини першої ст.211 ЗК України. В протоколі зазначені відомості про особу, яка вчинила адміністративне правопорушення, а також роз`ясненно права закріпленні ст.268 КУпАП, повідомлено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення, відбудеться 01.10.2020р. о 10 год. 00 хв.

Також, 23.09.2020р. відповідачем внесено припис №431-ДК/0242Пр/03/01-20, згідно якого приписано ОСОБА_1 , у 30-ти денний термін усунути порушення земельного законодавства - звільнити земельні ділянки та зобов`язано ОСОБА_1 повідомити до 23.10.2020 про виконання даного припису.

Позивач, вважаючи складений припис протиправним, звернувся з даним позовом до суду, за захистом порушених прав та інтересів зі сторони суб`єкта владних повноважень.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Статтею 188 ЗК України передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) вагропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, що спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля, визначені Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель , відповідно до статті 4 якого, об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016р. №482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України", організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.11.2016р. №910-р забезпечується здійснення Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №15 "Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру" функцій і повноважень Державної інспекції сільського господарства, що припиняється, із здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, затверджене наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016р. № 308, (в редакції наказу Держгеокадастру від 20 лютого 2020 року №53), згідно з яким, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.

Згідно із ст. 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (далі Закон - №963-ІV), до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.

Згідно статті 9 Закону № 963-ІV, державний контроль здійснюються у т.ч. шляхом проведення перевірок.

У відповідності до положень ст. 10 Закону № 963-ІV, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, серед іншого, мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.

Відповідно до ст.1 Закону № 963-ІV, самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Згідно з п. б ч.1 ст. 211 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема, як: самовільне зайняття земельних ділянок.

Статтями 125, 126 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

При вирішенні даного спору по суті, суд зазначає наступне.

Як вбачається із підстав позову, позивач звертає увагу, що у Акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 10.08.2020 р. № 431-ДК/445/АП/09/01/-20 та Акті обстеження земельної ділянки від 11.08.2020р. №431-ДК/149/АО/10/01/-20, будь - яких посилань на фізичних чи юридичних осіб, які вчинили дане правопорушення не має. Представник позивача також вказує, що зазначені Акти, в порушення ч. 6 ст. 7 Закону від 05.04.07 р. № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не підписані державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Фурманом О.П., у зв`язку із чим у позивача є підстава вважати, що дані документи взагалі не складалися, а оскаржуваний припис складений в порушення ч. 7 ст. 7 Закону від 05.04.07р. № 877- V та є незаконним.

З приводу даних посилань суд зазначає, що відповідачем, в межах здійсненого заходу було призначено та здійснено контроль за дотриманням вимог земельного законодавства під час використання земель сільськогосподарського призначення саме за об`єктом, а не суб`єктом використання, за наслідками якого встановлено факт самовільного зайняття та використання частини земельних ділянок з кадастровими номерами 7122582900:06:001:0171, 7122582900:06:001:0170.

Суд також зазначає, що вказаним Законом №877-V визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія (відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності). До вказаного переліку не входять відносини, що виникають під час здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Враховуючи те, що норми Закону №877-V стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону №963-IV.

Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 09.07.2020р. у справі 824/561/18-а, від 17.09.2019р. у справі №806/1723/18, від 27.02.2020р. у справі №818/1512/17.

При цьому, як вбачається із матеріалів справи, вищевказані Акти від 10.08.2020р. та від 11.08.2020р. підписані уповноваженою особою, призначеної для здійснення проведено заходу контролю - Фурманом О.П. , у зв`язку із чим вказані посилання представника позивача, суд вважає необгрунтованими.

Стосовно посилань представника позивача що на момент складання актів земельна ділянка площею 10,7316 га кадастровий номер 7122582900:06:001:0171 (архівний номер) припинила своє існування і в результаті її поділу було утворено 6 нових земельних ділянок з наступними кадастровими номерами: 7122582900:06:001:0642, 7122582900:06:001:0643, 7122582900:06:001:0644, 7122582900:06:001:0645, 7122582900:06:001:0646, 7122582900:06:001:0647, відтак об`єктом перевірки мали слугувати саме новостворені земельні ділянки, суд зазначає наступне.

Згідно ч.ч.2,4 ст. 79-1 ЗК України, формування земельних ділянок здійснюється шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до відомостей з інтернет-ресурсу "Публічна кадастрова карта", датою внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельні ділянку, є:

- 22.09.2020р. щодо земельної ділянки, кадастровий номер 7122582900:06:001:0642;

- 15.07.2020р. щодо земельної ділянки, кадастровий номер 7122582900:06:001:0643;

- 22.09.2020р. щодо земельної ділянки, кадастровий номер 7122582900:06:001:0644;

- 22.09.2020р. щодо земельної ділянки, кадастровий номер 7122582900:06:001:0645;

- 23.09.2020р. щодо земельної ділянки, кадастровий номер 7122582900:06:001:0646;

- 23.09.2020р. щодо земельної ділянки, кадастровий номер 7122582900:06:001:0647.

Таким чином, до 23.09.2020р. здійснювалось формування нових земельних ділянок внаслідок поділу земельної ділянки площею 10,7316 га кадастровий номер 7122582900:06:001:0171, в зв`язку із чим остання не припинила своє існування, кадастровий номер залишився незмінним з приміткою (архівний номер) до закінчення її поділу.

З огляду на те, що перевірка дотримання вимог земельного законодавства відбулась 10.08.2020р., а формування земельних ділянок внаслідок поділу земельної ділянки площею 10,7316 га, кадастровий номер 7122582900:06:001:0171 тривало до 23.09.2020р., вказане посилання представника позивача, що об`єктами перевірки мали слугувати новостворені 6 земельних ділянок, суд відхиляє за необгрунтованістю, оскільки на момент здійснення перевірки їх ще не було сформовано.

Стосовно виявлених у ході перевірки порушень земельного законодавства, суд зазначає наступне.

Як встановлено вище судом, згідно Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 10.08.2020р. № 431-ДК/445/АП/09/01/-20 та Акту обстеження земельної ділянки від 11.08.2020 р. №431-ДК/149/АО/10/01/-20, посадовими особами встановлено факт самовільного використання земельних ділянок для вирощування сільськогосподарських культур (соя, кукурудза) загальною площею 17.7316 га, а саме: (площею 7.0000 га кадастровий номер 7122582900:06:001:0170 та площею 10,7316 га кадастровий номер 7122582900:06:001:0171 (архівний номер).

Як вбачається з матеріалів справи, зокрема здійсненої, при перевірці, відеофіксації, встановлення площі самовільно зайнятої земельної ділянки інспектором здійснювалося шляхом проведення обстеження земельних ділянок: кадастровий номер 7122582900:06:001:0170 та 7122582900:06:001:0171 (архівний номер) та відповідно до інформації про земельні ділянки згідно плану-схеми земельних ділянок.

В ході проведення перевірки здійснено геодезичні обміри вказаних земельних ділянок спеціалістом геодезистом ДП Черкаський науково-дослідний інститут землеустрою О.М. Запарою, за наслідками якого сформовано план земельних ділянок, відповідно до якого загальна площа земельних ділянок - 17,7316 га, засіяна площа земельних ділянок - 13,3032 га.

Посадовою особою відповідача при перевірці також встановлено, що земельні ділянки: кадастровий номер 7122582900:06:001:0170 та 7122582900:06:001:0171 (архівний номер) обробляються єдиним масивом (посів сільськогосподарських культур (кукурудзи) із суміжними земельними ділянками, які на праві оренди використовує СТОВ "А.Ф.Злагода".

Судом згідно інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (наявні в матеріалах справи) встановлено, що у позивача перебувають в оренді земельні ділянки, з кадастровими номерами:7122582900:06:001:0388,7122582900:01:015:0020,7122582900:01:015:0019,7122582900:06:001:0051,7122582900:06:001:0222,7122582900:06:001:0070,7122582900:06:001:0261,7122582900:06:001:0256,7122582900:06:001:0284,7122582900:06:001:0190,7122582900:06:001:0353,7122582900:06:001:0189,7122582900:01:014:0004,7122582900:01:014:0003,7122582900:06:001:0138,7122582900:01:014:0001,7122582900:05:001:0033.

Відповідно до відомостей з інтернет-ресурсу "Публічна кадастрова карта", судом вбачається, що вищевказані земельні ділянки є суміжними із земельними ділянками кадастровий номер 7122582900:06:001:0170 та 7122582900:06:001:0171 (архівний номер).

З урахуванням встановлених в ході розгляду даної справи, обставин, доводи представника позивача про відсутність будь-яких доказів, що земельні ділянки загальною площею 17,7316 га межують з земельними ділянками, які знаходяться в оренді позивача та обробляються єдиним масивом, а також відсутність документів, що підтверджують проведення геодезичних обмірів в період з 10.08.2020р. по 23.08.2020р. спростовуються наявними матеріалами справи.

При цьому, суд зазначає, що будь-які рішення органів виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельних ділянок: кадастровий номер 7122582900:06:001:0170 та 7122582900:06:001:0171 (архівний номер) в оренду чи користування СТОВ "А.Ф.Злагода" в матеріалах справи відсутні, таким чином з урахуванням встановленого в ході перевірки факту оброблення єдиним масивом (посів сільськогосподарських культур (кукурудзи) земельних ділянок: кадастровий номер 7122582900:06:001:0170, 7122582900:06:001:0171 (архівний номер) із суміжними земельними ділянками, які на праві оренди використовує СТОВ "А.Ф.Злагода", суд доходить висновку про доведеність факту використання земельних ділянок: кадастровий номер 7122582900:06:001:0170, 7122582900:06:001:0171 (архівний номер) з порушенням вимог ст.125, 126 ЗК України, що відповідно до ст.1 Закону України Про державний контроль за охороною та використанням земель свідчить про факт самовільного зайняття позивачем відповідних земельних ділянок.

З урахуванням вищевикладеного, суд доходить висновку, що оскаржуваний припис винесено посадовою особою відповідача в межах, спосіб та порядку встановленому законом, в зв`язку із чим підстави для його скасування відсутні.

Стосовно доводів позивача про порушення відповідачем вимог закону при прийнятті протоколу про адміністративне правопорушення, суд зазначає, що згідно з пунктом 1 Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Міністерства агарної політики та продовольства України від 19 січня 2017 року №6, у разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.

Вимоги до відомостей, що зазначаються у протоколі про адміністративне правопорушення встановлено ч. 5 Вказаної інструкції.

Частиною 6 Інструкції встановлено, що у протоколі обов`язково робиться відмітка про роз`яснення особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, її прав і обов`язків, передбачених статтею 268 КУпАП, а також про повідомлення її про час і місце розгляду справи про адміністративне правопорушення.

З аналізу протоколу про адміністративне правопорушення судом вбачається дотримання посадовою особою відповідача при його складанні вимог зазначеної Інструкції. Вказаний містить роз`яснення особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, її прав і обов`язків, передбачених статтею 268 КупАП, а також повідомлення її про час і місце розгляду справи про адміністративне правопорушення, з урахуванням чого доводи в цій частині суд також відхиляє за необгрунтованістю.

При вирішенні питання щодо правомірності оскаржуваного припису, суд також враховує, що за наслідками перевірки виконання припису про усунення порушень вимог земельного законодавства від 23.09.2020р. №431-ДК/0242Пр/03/01-20, державним інспектором Фурманом О.П. складно Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту-земельної ділянки від 26.10.2020р. №608-ДК/654/АП/09/01/-20, яким встановлено виконання директором СТОВ "А.Ф. Злагода" вимог припису від 23.09.2020р. №431-ДК/0242Пр/03/01-20. Згідно вказаного Акту порушення усунуто шляхом звільнення зазначених земельних ділянок, у зв`язку із чим вбачається, що оскаржуваний припис вичерпав свою дію шляхом його виконання.

На підставі вищевикладеного, суд доходить висновку про необгрунтованість позовних вимог.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, доходить висновку, що в задоволенні адміністративного позову належить відмовити.

Згідно статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 139, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд,

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України через суд першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя М.А. Білоноженко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.01.2021
Оприлюднено25.01.2021
Номер документу94325193
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4682/20

Ухвала від 27.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 12.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 01.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 18.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 18.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 21.01.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

М.А. Білоноженко

Ухвала від 21.01.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

М.А. Білоноженко

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

М.А. Білоноженко

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

М.А. Білоноженко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні