Рішення
від 20.01.2021 по справі 461/6191/20
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа №461/6191/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2021 року Галицький районний суд м. Львова

в складі: головуючої судді Волоско І.Р.

секретар судового засідання Береза П.Р.

за участю: позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача ОСОБА_2 ,

представника відповідача Процик І.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Львові цивільну справу за позовом ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ) до Львівської міської ради (ЄДРПОУ 13809430, адреса: 79005, м. Львів, вул. Саксаганського, 5 ), треті особи Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради, Комунальний заклад Львівської обласної ради Навчально-реабілітаційний центр І-ІІ ступенів "Довіра" про відшкодування шкоди , -

в с т а н о в и в :

Короткий зміст позовних вимог.

ОСОБА_1 звернувся в суд із позовною заявою до Львівської міської ради в якому просить стягнути з Львівської міської ради на користь позивача - 106481,94 грн заподіяної матеріальної шкоди

В обґрунтування даного позову вказує на те, що 30.09.2019 p. автомобіль HYUNDAI I40 НОМЕР_1 , який належить позивачу, був припаркований біля огорожі Навчально-реабілітаційного центру по вул.Личаківська, ЗЗА. В цей день у м.Львові спостерігалися наступні погоді умови: вітер та сильний вітер, в результаті чого сталося падіння дерева, яке знаходилося на території Навчально-реабілітаційного центру, на вказаний автомобіль, в результаті чого останній отримав технічні пошкодження. Земельна ділянка, на якій знаходилося дерево, яке впало, належить Львівській міській раді. Внаслідок вказаної події позивачу нанесена значна матеріальна шкода, яка, згідно Висновку №226 судової автотоварознавчої експертизи від 15.11.2019 року, становить 106481.94 грн. Зазначає, що дерево, яке впало на належний позивачу автомобіль, було розташовано на землі комунальної власності і власником є територіальна громада міста. Саме тому обов`язок по відшкодуванню заподіяної позивачу шкоди внаслідок падіння дерева покладається на Львівську міську раду, до відання виконавчого органу якої, в силу п.7 п. а ст.30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , належать організація благоустрою населених пунктів; здійснення контролю за станом благоустрою виробничих територій; організація озеленення та яким не було належним чином забезпечено організацію роботу з питань благоустрою, а саме щодо обліку зелених насаджень, здійснення їх інвентаризації, проведення періодичних оглядів. Просить позов задовольнити.

Рух справи в суді.

Ухвалою суду від 10 серпня 2020 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.

Позиції сторін у справі.

Позивач та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали, надали аналогічні пояснення, викладенні у позові.

Представник відповідача ОСОБА_3 у судовому засіданні позовні вимоги заперечила, надала аналогічні пояснення, викладенні у відзиві. Зокрема зазначила, що згідно рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 14.03.2014 №195 Про контроль за охороною зелених насаджень у м. Львові чітко розмежовані повноваження у сфері охорони зелених насаджень. Відповідно до п.2.1.1.2 Порядку контролю за охороною зелених насаджень у м. Львові, затвердженого даним рішенням, на районні адміністрації покладено контроль за станом експлуатації і утриманням вуличних насаджень на території мікрорайонів, кварталів і на прибудинкових територіях. Таким чином, районні адміністрації здійснюють контроль на об`єктах благоустрою, забезпечують видалення аварійних, сухостійних дерев. Крім того зазначає, що позивач не надав суду належних та допустимих доказів, які б підтверджували, що зазначені у висновку спеціаліста пошкодження в автомобілі виникли саме внаслідок падіння дерева, а тому просить у позові відмовити у повному обсязі.

Представники третіх осіб в судове засідання не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, хоча належним чином були повідомлені про час та місце слухання справи, а тому згідно ст.223 ЦПК України, суд вважає, що справу можна слухати у їх відсутності, оскільки в матеріалах справи є достатньо належних доказів про права, обов`язки та взаємовідносини сторін.

Позиція суду.

Відповідно до ч.1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому ЦПК України, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Частинами 1 та 3 статті 13 ЦПК встановлено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

При цьому, виходячи з положень ст. 16 ЦК України особа звертається до суду за захистом свого порушеного права.

Заслухавши пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку про задоволенні позову, виходячи з наступних міркувань.

Фактичні обставини справи, встановлені судом.

Суд встановив, що відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 позивач ОСОБА_1 є власником автомобіля HYUNDAI І 40 НОМЕР_1 (а.с.4).

30 вересня 2019 року автомобіль марки HYUNDAI І40 НОМЕР_1 , що належить ОСОБА_1 , був припаркований біля огорожі Навчально-реабілітаційного центру по вул. Личаківська, ЗЗА у місті Львові та був пошкоджений внаслідок падіння дерева.

Як вбачається з листа №33-вих-56671 від 24.07.2020 року - у відповідності до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна від 20.07.2020р. №216941971 власником земельної ділянки на АДРЕСА_2 з кадастровим номером 4610137200:01:002:0020 є Львівська міська рада, однак на підставі ухвали Львівської міської ради від 14.11.2012р. №1879 Про користування Львівською обласною радою земельною ділянкою на АДРЕСА_2 вказану земельну ділянку передано Львівській обласній раді у постійне користування для обслуговування будівель та споруд Львівської спеціальної загальноосвітньої школи - інтернату для дітей з важкими порушеннями мови за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі громадського призначення (а.с.40-41).

Згідно Висновку №226 судової автотоварознавчої експертизи від 15.10.2019 року, вартість матеріального збитку в результаті пошкодження автомобіля позивача становить - 106481,94 грн (а.с.5-36).

Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.

Відповідно до п.7 ч.1 ст.17 Закону України Про благоустрій населених пунктів , громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право звертатись до суду з позовом про відшкодування шкоди, заподіяної майну чи здоров`ю громадян унаслідок дій чи бездіяльності балансоутримувачів об`єктів благоустрою.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1166 ЦК України , майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Виходячи зі змісту ст.1166 ЦК України та з урахуванням визначених цивільним процесуальним законом принципів змагальності й диспозитивності цивільного процесу, саме на відповідача покладено обов`язок доведення відсутності його вини в завданні шкоди позивачу, а на останнього в даному випадку покладається лише обов`язок доведення факту заподіяння шкоди та її розміру.

Відповідно до ч.1 ст. 1173 ЦК України , шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

Так, відповідно до статей 1,13 Закону України Про благоустрій населених пунктів до об`єктів благоустрою відносяться парки, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, шляхи, площі, майдани, набережні, прибудинкові території, пляжі, кладовища, рекреаційні, оздоровчі, навчальні, спортивні, історико-культурні об`єкти, об`єкти промисловості, комунально-складські та інші об`єкти у межах населеного пункту. Елементами благоустрою є зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях (п.2 ч.1 ст.21 Закону).

Пунктом 9 статті 10 Закону України Про благоустрій населених пунктів встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить здійснення контролю за станом благоустрою та утриманням територій, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, їх озелененням, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

Частиною третьою статті 28 Закону України Про благоустрій населених пунктів визначено, що видалення дерев , кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.п.2.1,5.1 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України , затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 року №105 (далі - Правила), на конкурсних засадах державними або місцевими органами влади призначаються підприємства, організації, які відповідають за утримання та збереження зелених насаджень на підпорядкованих територіях зеленого господарства та є їх балансоутримувачами.

Відповідно до пункту 3.2 Правил , якими врегульовано питання утримання зелених насаджень, до елементів благоустрою віднесено, зокрема, зелені насадження (у тому числі, снігозахисні, протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах і алеях, бульварах, садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях.

Пунктом 5.5 вказаних Правил передбачено, що відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об`єктів; на територіях установ, підприємств, організацій та прилеглих територіях - установи, організації, підприємства; на територіях земельних ділянок, які відведені під будівництво, - забудовники чи власники цих територій; на безхазяйних територіях, пустирях - місцеві органи самоврядування; на приватних садибах і прилеглих ділянках - їх власники або користувачі.

Відповідно до п.5.8 Правил , догляд за зеленими насадженнями на вулицях, площах, бульварах, майданах повинен проводитися спеціалізованими підприємствами, організаціями зеленого господарства, які укомплектовані спеціальною технікою та механізмами, кваліфікованими спеціалістами, на умовах договору з балансоутримувачем.

Відповідно до розділу 12 Правил , з метою контролю за станом міських зелених насаджень здійснюються їх загальні, часткові та позачергові огляди . Загальні огляди проводяться двічі на рік - навесні та восени. При загальному огляді обстежуються усі елементи об`єктів благоустрою, а при частковому - лише окремі елементи. Позачергові огляди проводять після злив, ураганів, сильних вітрів, снігопадів, паводків тощо. Огляд проводять: балансоутримувач об`єкта, власник чи користувач земельної ділянки , а за даними обстежень складають відповідні акти.

Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій , затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України 17.05.2005 N 76, прибудинкова територія - територія навколо багатоквартирного будинку, визначена актом на право власності чи користування земельною ділянкою і призначена для обслуговування багатоквартирного будинку.

Ухвалою Львівської міської ради від 14.07.2016 року №777 Про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради визначено та розмежовано повноваження між виконавчим комітетом, департаментами, управліннями, відділами, іншими виконавчими органами ради у межах повноважень, визначених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , іншими нормативними актами, а також актами Львівської міської ради та її виконавчих органів.

Розділом 5 вказаного Положення Про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради визначено повноваження районних адміністрацій у галузі житлово-комунального господарства, до яких належать: забезпечення благоустрою району та залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення (п 5.2.1.); здійснення контролю за утриманням будинків (квартир), які належать громадянам, а також прилеглих територій, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян (п.5.2.3).

Також, відповідно до Порядку контролю за охороною зелених насаджень у м. Львові, затвердженого рішенням виконкому від 14.03.2014 року № 195 (далі - Порядок), контроль за дотриманням Правил у місті здійснюють районні адміністрації: за станом експлуатації і утриманням вуличних насаджень та на території мікрорайонів, кварталів і на прибудинкових територіях (п.2.1.1.2.)

Відповідно до п.1.2 Порядку, правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 № 105 Про затвердження правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України , Порядок контролю за охороною зелених насаджень у м. Львові є обов`язковими для виконання всіма підприємствами, організаціями, установами та громадянами, які займаються проектуванням, створенням, експлуатацією, ремонтом і утриманням всіх видів зелених насаджень, розташованих на території міста.

Аналіз вказаних положень чинного законодавства дає підстави для висновку, що до відання виконавчого органу міської ради - Департаменту містобудування Львівської міської ради, належить організація благоустрою населених пунктів, визначення балансоутримувача та контроль за станом зелених насаджень, а обов`язок з відшкодування заподіяної позивачу майнової шкоди внаслідок падіння дерева покладається саме на балансоутримувача, визначеного органом місцевого самоврядування, як відповідальну особу за стан зелених насаджень у дворі біля будинку по АДРЕСА_3 .

Як вбачається з матеріалів справи, представником позивача було надіслано запити до Львівської міської ради з проханням повідомити, хто є балансоутримувачем земельної ділянки, на якій знаходилося дерево, що впало.

Проте, як вбачається з листа Управління земельних ресурсів ЛМР №2403-вих-47208 від 24.06.2020, відповіді на вказане питання надано не було.

Крім того, в листі Личаківської районної адміністрації №33-вих-56671 від 24.07.2020 зазначено, що обов`язку відшкодування заподіяної шкоди в них не виникло.

Отже, як вбачається з відповідей органів місцевого самоврядування, зелені насадження, зокрема дерево, що знаходиться по АДРЕСА_3 та впало на автомобіль позивача, не передавались на баланс жодного підприємства.

Відповідач не надав суду належних і допустимих доказів того, хто є балансоутримувачем зелених насаджень по вищезазначеній адресі.

Статтею 42 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.

Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно ст.126 Земельного кодексу України , право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст.322 ЦК України , власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст.373 ЦК України , право власності на земельну ділянку поширюється на поверхневий (ґрунтовий) шар у межах цієї ділянки, на водні об`єкти, ліси, багаторічні насадження, які на ній знаходяться, а також на простір, що є над і під поверхнею ділянки, висотою та глибиною, які необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.

Згідно з п.п.7 п. а ст.30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: організація благоустрою населених пунктів; здійснення контролю за станом благоустрою виробничих територій; організація озеленення; охорона зелених насаджень і водойм тощо.

Статтею 20 Закону України Про благоустрій населених пунктів визначено, що організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Відповідно до ч.5 ст.28 Закону України Про благоустрій населених пунктів , облік зелених насаджень проводиться органами місцевого самоврядування.

Згідно з частиною сьомою статті 28 Закону України Про благоустрій населених пунктів , правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.

Відносини в сфері управління/утримання житлового фонду врегульовано нормами ЖК України, Закону України Про житлово-комунальні послуги , Правилами утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства №76 від 17.05.2005 року, Примірним переліком послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд.

З матеріалів справи вбачається, що дерево, яке впало на належний позивачу на праві власності автомобіль, було розташовано на землі комунальної власності і, отже, його власником є територіальна громада міста.

При цьому, у матеріалах справи відсутні дані , що вказане дерево у відповідності до вимог ч.5 ст.28 Закону України Про благоустрій населених пунктів , перебувало на балансовому обліку, в той час як організація роботи з цього питання проводиться органами місцевого самоврядування.

Враховуючи наведене, суд вважає, що обов`язок по відшкодуванню заподіяної позивачу шкоди внаслідок падіння дерева покладено на Львівську міську раду до відання виконавчого органу якої, в силу п.п.7 п. а ст.30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , належать організація благоустрою населених пунктів; здійснення контролю за станом благоустрою виробничих територій; організація озеленення та яким не було належним чином забезпечено організацію роботу з питань благоустрою, а саме щодо обліку зелених насаджень, здійснення їх інвентаризації, проведення періодичних оглядів.

Наведене повністю узгоджується з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 04 вересня 2019 року у справі № 200/22129/16-ц, провадження № 61-43478св18. У вказаній постанові суд визначив, що покладаючи на міську раду обов`язок по відшкодуванню заподіяної позивачу майнової шкоди, місцевий суд правильно врахував, що дерево, з якого впала гілка на належний позивачу автомобіль, було розташовано на землі комунальної власності, його власником є територіальна громада міста та виходив із відсутності даних, що дане дерево відповідно до вимог частини п`ятої статті 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" перебувало на балансовому обліку виконавчого комітету чи будь-якої організації, в той час як організація роботи з цього питання проводиться виключно органами місцевого самоврядування.

Висновки за результатами розгляду справи.

Оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності та їх зміст, суд приходить до висновку про необхідність у задоволенні позову.

З огляду на викладене, суд вважає, що вимоги ОСОБА_1 знайшли своє підтвердження в ході розгляду справи, є обґрунтованими, та такими, що підлягають до задоволення.

Щодо судових витрат

Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, у зв`язку із задоволенням позову судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 23, 1167, 1173 ЦК України, ст.ст. 2, 4, 12, 13, 76-81, 141, 258, 259, 263-265, 268, 273, 352-354 ЦПК України, суд -

в и р і ш и в:

позов задовольнити.

Стягнути з Львівської міської ради ( 79008, м. Львів, пл. Ринок, 1; код ЄДРПОУ: 04055896 ) на користь ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ) матеріальну шкоду у розмірі 106481,94 грн .

Стягнути з Львівської міської ради ( 79008, м. Львів, пл. Ринок, 1; код ЄДРПОУ: 04055896 ) на користь ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ) 1064,82 грн судового збору.

Рішення може бути оскаржене до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 21.01.2021.

Суддя І.Р.Волоско

Дата ухвалення рішення20.01.2021
Оприлюднено25.01.2021
Номер документу94339285
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —461/6191/20

Ухвала від 21.01.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Стрільчук Віктор Андрійович

Постанова від 28.10.2021

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Крайник Н. П.

Постанова від 28.10.2021

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Крайник Н. П.

Ухвала від 30.03.2021

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Крайник Н. П.

Ухвала від 22.03.2021

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Крайник Н. П.

Рішення від 20.01.2021

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Волоско І. Р.

Рішення від 20.01.2021

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Волоско І. Р.

Ухвала від 10.08.2020

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Волоско І. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні