Рішення
від 14.01.2021 по справі 812/902/16
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

14 січня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 812/902/16

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Свергун І.О.,

за участі секретаря судового засідання - Карча В.М.,

представника позивача - Андрєєва А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Луганськгаз до Офісу великих платників податків ДПС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.07.2016 № 0000061400,

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа за позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Луганськгаз до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.07.2016 № 0000061400 СДПІ з ОВП у м. Луганськ Міжрегіонального головного управління ДФС. Позов мотивовано таким.

12.07.2016 позивач отримав акт від 08.07.2016 № 33/28-05/05451150 про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ПАТ Луганськгаз (код за ЄДРПОУ 05451150) з питань своєчасності реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період з 01.04.2016 по 31.05.2016.

26.07.2016 СДПІ з ОВП у м. Луганськ міжрегіонального головного управління ДФС винесла податкове повідомлення-рішення № 0000061400, яким встановила порушення ст. 201 та ст. 120-1 ПКУ та застосувала: 1) штраф у розмірі 10% за затримку реєстрації податкових накладних на 15 та менше календарних днів у сумі 352536,41 грн; 2) штраф у розмірі 20% за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів у сумі 428,24 грн; 3) штраф у розмірі 30% за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів у сумі 5,39 грн; 4) штраф у розмірі 40% за затримку реєстрації податкових накладних від 61 і більше календарних днів у сумі 24560,81 грн. Загальна сума штрафу становить 377530,85 грн.

Позивач не погоджується зі вказаним податковим повідомленням-рішенням, вважає його безпідставним і необґрунтованим з огляду на таке.

ПАТ Луганськгаз доводило до відома податкового органу, що розрахунки коригувань до податкових накладних від постачальників товарів (робіт, послуг) було отримано з запізненням (з порушенням граничних термінів реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН, встановлених статтею 201 ПКУ, тобто протягом 15 діб):

- по контрагенту - постачальнику ТОВ РГК ТРЕЙДІНГ розрахунки коригувань до податкових накладних було надіслано через програмний комплекс М.Е.DОС з порушенням граничного терміну направлення розрахунків. Дата повернення передоплати від ТОВ РГК ТРЕЙДІНГ відбулась 01.04.2016, граничний термін направлення розрахунку від постачальника - 16.04.2016, фактично розрахунок на адресу було направлено 18, 19, 22 квітня 2016 року та зареєстровано 18, 19, 22 квітня 2016 року;

- по контрагенту ПАТ УКРТРАНСГАЗ розрахунки коригувань до податкових накладних було надіслано через програмний комплекс "М.Е.DОС" з порушенням граничного терміну направлення розрахунків. Дата здійсненну перерахунку вартості товарів (робіт, послуг) відбулась 31.03.2016, граничний тернім направлення розрахунку від постачальника - 15.04.2016, фактично було направлено 15.04.2016 о 17.31 (п`ятниця) та зареєстровано 18.04.2016 (понеділок). Згідно р. 5 Робочий час і його використання Правил внутрішнього трудового розпорядку для працівників ПАТ Луганськгаз , затверджених рішенням Правління ПАТ Луганськгаз від 15.01.2014 за № 01, встановлено розпорядок роботи на підприємстві: початок роботи - 7.30, закінчення роботи - 16.30 (у п`ятницю згідно із графіком роботи - до 15.30).

Крім того, згідно додатку до листа СДПІ з ОВП у м. Луганську від 17.06.2016 № 2816/10/28-05-14 Інформація щодо порушення терміну реєстрації виданих ПАТ по газопостачанню та газифікації Луганськгаз розрахунків коригування покупцям за період з 01.04.2016 по 30.04.2016 включно відповідно до вимог п. 120-1.1 ст. 120 ПКУ контролюючим органом було здійснено розрахунок розміру штрафних санкцій по контрагентам ТОВ РГК ТРЕЙДІНГ та ПАТ Укртрансгаз на загальну суму 352200,38 грн. ТОВ РГК ТРЕЙДІНГ та ПАТ Укртрансгаз не є покупцями ПАТ, а є постачальниками товарів (робіт, послуг).

Тобто ПАТ Луганськгаз не повинен відповідати по зобов`язанням своїх контрагентів - постачальників.

Внаслідок проведення АТО на території Луганської області та дії інших негативних факторів, яким Товариство не може запобігти, виникла реальна загроза порушення строків реєстрації податкових накладних, в тому числі і філіями.

За таких умов Товариство звернулось до Торгово-промислової палати України з заявою про встановлення та підтвердження дії форс-мажорних обставин, з метою отримання висновку (сертифікату) про підтвердження існування на території м. Луганська та Луганської області обставин непереборної сили (форс-мажору), що унеможливлюють здійснення господарської діяльності Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації Луганськгаз .

ТПП України було розглянуто заяву Товариства та видано Сертифікат (висновок) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 02.10.2014 № 749, яким було засвідчено настання обставин форс-мажору з 01.07.2015 для ПАТ Луганськгаз при здійсненні господарської діяльності на території Луганської області щодо виконання законодавчих актів, які стосуються справляння та сплати податків та інших обов`язкових платежів, в якому було зазначено, що на дату видачі Сертифікату встановити термін дії обставин непереборної сили, та дату їх закінчення визначити було неможливо.

Наданий сертифікат дає Товариству право згідно зі ст. 10 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції протягом терміну дії даного Закону на звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов`язань.

На підставі вищевикладеного позивач просив суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 0000061400 від 26.07.2016.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 18.10.2016, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 04.07.2017, позовні вимоги Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Луганськгаз до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задоволено, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС від 26.07.2016 № 0000061400 про застосування до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Луганськгаз штрафу у сумі 377530,85 грн.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17.09.2020 постанову Луганського окружного адміністративного суду від 18.10.2016 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 04.07.2017 скасовано, а справу № 812/902/16 направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

12.10.2020 зазначена адміністративна справа надійшла до Луганського окружного адміністративного суду та згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи остання була передана для розгляду судді Свергун І.О.

Ухвалою суду від 16.10.2020 позовну заяву прийнято до провадження, здійснено заміну відповідача - Офіс великих платників податків ДФС, на його правонаступника - Офіс великих платників податків ДПС, визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

В ході підготовчого засідання встановлено, що за рішенням Загальних зборів акціонерів ПАТ Луганськгаз (протокол № 23 від 23.04.2019) змінено тип акціонерного товариства з публічного акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство та 06.06.2019 здійснено державну реєстрацію нової редакції Статуту, внесено зміни до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Згідно зі Статутом Товариства акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи Луганськгаз є новим найменуванням публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Луганськгаз (ідентифікаційний код 05451150); акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи Луганськгаз є правонаступником усіх прав та зобов`язань публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Луганськгаз .

Ухвалою суду від 26.11.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, надав суду пояснення, аналогічні викладеному в позові.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового розгляду справи повідомлений належним чином. Відзив на позовну заяву не надав. Проте, в матеріалах справи містяться заперечення проти позову вх. №18308/2016 від 17.10.2016, в яких відповідач посилався на таке. Оскільки позивачем порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН, встановлені ст. 201 ПК України, на нього правомірно накладено штраф за таке порушення. Посилання позивача на наявність сертифіката ТПП, як на підставу звільнення від відповідальності за порушення вимог податкового законодавства, представник відповідача вважає необґрунтованими, оскільки цей сертифікат не відповідає вимогам, визначеним Регламентом засвідчення ТПП України та регіональними ТПП форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженим рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 № 44(5). Крім того, наявність такого сертифіката не дає платнику податків підстав для здійснення реєстрації податкових накладних в ЄРПН за правилами, відмінними від правил, визначених ПК України та Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) (том 1 арк. спр. 113-114).

Вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. ст. 72-77, 90 КАС України, суд встановив таке.

Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації Луганськгаз (далі - ПАТ Луганськгаз ) зареєстровано юридичною особою, про що було внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 11.05.1994 (том 1 арк. спр. 6-10, 226-233).

За рішенням Загальних зборів акціонерів ПАТ Луганськгаз (протокол № 23 від 23.04.2019) змінено тип акціонерного товариства з публічного акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство та 06.06.2019 здійснено державну реєстрацію нової редакції Статуту, внесено зміни до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Згідно зі Статутом Товариства акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи Луганськгаз є новим найменуванням публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Луганськгаз (ідентифікаційний код 05451150); акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи Луганськгаз є правонаступником усіх прав та зобов`язань публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Луганськгаз (том 2 арк. спр. 28-30).

Позивач зареєстрований в якості платника податку на додану вартість 05.08.1997, про що свідчить витяг з реєстру платників податку на додану вартість від 24.06.2019 № 1928104500228 (том 2 арк. спр. 31).

СДПІ з ОВП у м. Луганську МГУ ДФС було направлено до ПАТ Луганськгаз лист від 17.06.2016 №2816/10/28-05-14 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) , в якому податковий орган просив надати протягом десяти робочих днів інформацію з приводу реєстрації податкових накладних за період з 01.04.2016 по 31.05.2016 включно (том 1 арк. спр. 29-30).

ПАТ Луганськгаз було направлено до СДПІ з ОВП у м. Луганську МГУ ДФС лист від 07.07.2016 № 01-02-59/1153 Щодо надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження) , яким надано пояснення та повідомлено, що вся необхідна інформація для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки є у наявності в СДПІ з ОВП у м. Луганську МГУ ДФС у AIC Податковий блок , та розрахунки коригування до податкових накладних від контрагентів - постачальників ТОВ РГК ТРЕЙДІНГ та ПАТ УКРТРАНСГАЗ було отримано з запізненням (том 1 арк. спр. 31-35).

СДПІ з ОВП у м. Луганську МГУ ДФС відповідно до наказу від 30.06.2016 № 60 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПАТ Луганськгаз з питань своєчасності реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН за період з 01.04.2015 по 31.05.2016, за результатами якої складено акт № 33/28-05/05451150 від 08.07.2016 (далі - акт № 33/28-05/05451150) (том 1 арк. спр. 24-28).

В акті № 33/28-05/05451150 зазначено, що у період, за який проводилась перевірка, відповідно до свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість від 05.08.1997 № 200205913, індивідуальний податковий номер - 54511512017, ПАТ Луганськгаз зареєстровано платником податку на додану вартість.

Відповідно до Єдиного реєстру податкових накладних та розрахунків коригування від постачальників встановлено порушення граничних термінів реєстрації ПАТ Луганськгаз (код за ЄДРПОУ 05451150) за період з 01.04.2016 по 31.05.2016:

виданих податкових накладних ТОВ Компанія Оріяна (код за ЄДРПОУ 30009704) з затримкою до 15 календарних днів на суму ПДВ 3326,08 грн;

виданих податкових накладних ТОВ Севелектра (код за ЄДРПОУ 37564080) з затримкою до 15 календарних днів на суму ПДВ 34,21 грн;

виданих податкових накладних ТОВ Магазин Продукти (код за ЄДРПОУ 13408240) з затримкою від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 2078,34 грн, з затримкою від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 17,97 грн;

виданих податкових накладних КВКП Сєвєродонецькрадіотехніка (код за ЄДРПОУ 05477830) з затримкою від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 37,69 грн;

виданих податкових накладних ТОВ Домінант Траст Сервіс (код за ЄДРПОУ 19065870) з затримкою від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 25,15 грн;

виданих податкових накладних КП Луганська обласна Фармація Північ /ВП Міжрайонна Центральна Аптека № 78 КП Луганська обласна Фармація Північ (код за ЄДРПОУ 40045927) з затримкою від 61 і більше календарних днів на суму ПДВ 61402,00 грн;

розрахунків коригування від постачальника ТОВ РГК Трейдінг (код за ЄДРПОУ 38863790) з затримкою від 15 календарних днів на суму ПДВ 2462039,08 грн;

розрахунків коригування від постачальника ПАТ Укртрансгаз (код ЄДРПОУ 30019801) з затримкою від 15 календарних днів на суму ПДВ 1059964,69 грн.

Проведеною перевіркою встановлено порушення ПАТ Луганськгаз п. 201.10 ст. 201 ПК України, а саме:

- в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН за період з 01.04.2016 по 31.05.2016 на загальну суму ПДВ 66921,47 грн;

- в частині несвоєчасної реєстрації розрахунків коригування в ЄРПН за період з 01.04.2016 по 30.04.2016 на загальну суму ПДВ 3522003,77 грн.

Податковим повідомленням-рішенням від 26.07.2016 № 0000061400 СДПІ з ОВП у м. Луганську МГУ ДФС на підставі акта № 33/28-05/05451150 від 08.07.2016 та за даними ЄРПН за звітний період з 01.04.2016 по 31.05.2016, за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 ПК України, та згідно зі ст. 120-1 ПК України, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 3525364,06 грн застосовано до ПАТ Луганськгаз штраф у розмірі 10% у сумі 352536,41 грн, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 2141,18 грн застосовано штраф у розмірі 20% у сумі 428,24 грн, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 17,97 грн застосовано штраф у розмірі 30% у сумі 5,39 грн, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 61 до більше календарних днів на суму ПДВ 61402,03 грн застосовано штраф у розмірі 40% у сумі 24560,81 грн, загальна сума штрафу становить 377530,85 грн (том 1 арк. спр. 18-19).

Реквізити податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих ПАТ Луганськгаз в ЄРПН з порушенням граничних строків їх реєстрації, зазначено у розрахунках фінансових санкцій до податкового повідомлення-рішення від 26.07.2016 № 0000061400 (арк. спр. 20-22).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених позовних вимог, оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідача, суд виходить з такого.

Відповідно до пункту 11 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України з 1 лютого 2015 року реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, виписані за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України, зокрема, визначено таке:

- при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою;

- якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин;

- якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно з пунктом 192.1 статті 192 ПК України розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна / розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Відповідно до п. 75.1.2 ст. 75 ПК України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Відповідно до пункту 79.2 статті 79 ПК України, документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Згідно з пунктом 58.1 статті 58 ПК України, контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт:

невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації;

завищення розміру задекларованого від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу;

заниження або завищення суми податкових зобов`язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки.

Податкове повідомлення-рішення містить підставу для такого нарахування (зменшення) податкового зобов`язання та/або зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, або заниження чи завищення суми податкових зобов`язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість; посилання на норму цього Кодексу та/або іншого закону, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, відповідно до якої був зроблений розрахунок або перерахунок грошових зобов`язань платника податків; суму грошового зобов`язання, що повинен сплатити платник податку; суму зменшеного (збільшеного) бюджетного відшкодування та/або зменшення від`ємного значення результатів господарської діяльності або від`ємного значення суми податку на додану вартість; граничні строки сплати грошового зобов`язання та/або строки виправлення платником податків показників податкової звітності; попередження про наслідки несплати грошового зобов`язання або внесення виправлень до показників податкової звітності в установлений строк; граничні строки, передбачені цим Кодексом для оскарження податкового повідомлення-рішення.

До податкового повідомлення-рішення додається розрахунок податкового зобов`язання (за наявності) та штрафних (фінансових) санкцій.

Судом установлено, що спірним податковим повідомленням-рішенням позивачеві нараховано штрафні санкції за затримку реєстрації податкових накладних по контрагентам: ТОВ Компанія Оріяна , ТОВ Севелектра , ТОВ Магазин Продукти , КВКП Сєвєродонецькрадіотехніка , ТОВ Домінант Траст Сервіс , КП Луганська обласна Фармація Північ / ВП Міжрайонна центральна аптека № 78 КП Луганська обласна Фармація Північ ; а також розрахунків коригування по контрагентам: ТОВ РГК Трейдінг та ПАТ Укртрансгаз .

Щодо несвоєчасної реєстрації розрахунків коригування по контрагентам - ТОВ РГК Трейдінг та ПАТ Укртрансгаз , суд зазначає таке.

Згідно з пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу-платнику податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Судом установлено, що позивачем у квітні 2016 року від ТОВ РГК ТРЕЙДІНГ та ТОВ УКРТРАНСГАЗ отримано розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних, за якими ТОВ РГК ТРЕЙДІНГ та ТОВ УКРТРАНСГАЗ є продавцями, а ПАТ Луганськгаз - покупцем, вказаними розрахунками коригування зменшуються суми компенсації вартості товарів/послуг (том 3 арк. спр. 2-119).

Вказані розрахунки коригування постачальниками надіслано ПАТ Луганскгаз для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних несвоєчасно, що підтверджується наявними у справі скріншотами з комп`ютерної програми М.Е.Doc IS (том 1 арк. спр. 36-94).

Використання позивачем зазначеної програми для здійснення електронного документообігу підтверджується долученим до матеріалів справи договором від 07.12.2015 № ФЛР05451150 на постачання примірника комп`ютерної програми M.E.Doc IS, укладеним між Товариством з обмеженою відповідальністю Світ ІТ технологій і ПАТ Луганськгаз (том 3 арк. спр. 210-215).

Положеннями статті 192 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу-платнику податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

При цьому отримувач має можливість зареєструвати такий розрахунок коригування за умови виконання постачальником свого обов`язку із своєчасного надіслання складеного ним розрахунку-коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг отримувачу.

За таких обставин санкції, передбачені пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), не можуть бути застосовані до покупця, якщо продавець не виконав свого обов`язку щодо своєчасного надіслання розрахунку коригування отримувачу.

Наведене унеможливило своєчасну реєстрацію покупцем-позивачем у справі розглядуваних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 28.04.2020 у справі № 810/198/16.

За таких обставин податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників податків у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС від 26.07.2016 № 0000061400 в частині застосування до позивача штрафу в сумі 352200,38 грн за затримку реєстрації розрахунків коригування по контрагентам - ТОВ РГК ТРЕЙДІНГ та ТОВ УКРТРАНСГАЗ , є протиправним та належить до скасування.

Щодо нарахування штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних по контрагентам - ТОВ Компанія Оріяна , ТОВ Севелектра , ТОВ Магазин Продукти , КВКП Сєвєродонецькрадіотехніка , ТОВ Домінант Траст Сервіс , КП Луганська обласна Фармація Північ / ВП Міжрайонна центральна аптека № 78 КП Луганська обласна Фармація Північ , суд дійшов такого.

Як на підставу несвоєчасної реєстрації податкових накладних по вищевказаних контрагентах позивач посилається на існування форс-мажорних обставин внаслідок проведення антитерористичної операції на території Луганської області, на підтвердження чого надав до суду сертифікат № 749 (висновок) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданий Торгово-промисловою палатою України 02.10.2014 (том 1 арк. спр. 95).

Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.

Відповідно до статті 1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VII (далі - Закон №1669) період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

За приписами статті 10 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Дослідженням сертифікату № 749 від 02.10.2014 встановлено, що Торгово-промислова палата України засвідчила настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 01 липня 2014 року для ПАТ Луганськгаз при здійсненні господарської діяльності на території Луганської області щодо виконання законодавчих актів України, які стосуються справляння та сплати податків, обов`язкових платежів. На момент видачі сертифікату ТПП України форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) тривають та дату закінчення їх терміну встановити неможливо (том 1 арк. спр. 95).

Статтею 14-1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні від 02.12.1997 № 671/97-ВР (надалі - Закон № 671/97-ВР) визначено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Частиною першою статті 14 Закону № 671/97-ВР визначено, що Торгово-промислова палата України здійснює свою діяльність відповідно до цього Закону, інших законів, нормативно-правових актів та свого Статуту.

Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) визначений Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженим Рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18.12.2014 № 44(5), який набрав чинності з 18.12.2014 та чинний на час виникнення спірних правовідносин.

Статтею 6.1. Закону № 671/97-ВР передбачено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у статті 14-1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні , а також визначених сторонами за договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов`язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідно договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.

За змістом статті 6.2 Закону № 671/97-ВР форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин. До кожної окремої заяви додається окремий комплект документів.

Якщо сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) виданий щодо обставин, які на момент його видачі тривають та період дії яких встановити неможливо, Заявник, після закінчення дії таких обставин, має право звернутися до Торгово-промислової палати України/регіональної Торгово-промислової палати України для засвідчення форс-мажорних обставин за подальший період з дня, наступного за датою видачі сертифікату до дня їх закінчення. Засвідчення форс-мажорних обставин у такому випадку проводиться на загальних засадах відповідно до цього Регламенту.

Аналізуючи наведені норми, суд дійшов висновку, що на час виникнення спірних правовідносин діяв Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) визначений Регламентом, що затверджений Рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18.12.2014 № 44(5) (надалі - Порядок), який і має застосовуватись до спірних правовідносин.

Порядком передбачено, що засвідченню підлягають форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) по кожному окремому податковому та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання якого настало згідно нормативно-правових актів проте таке виконання стало неможливим через наявність зазначених обставин.

Сертифікат не може засвідчувати форс-мажорні обставини на майбутнє. У разі якщо сертифікат про форс-мажорні обставини виданий щодо обставин, які на момент його видачі тривають та період дії яких встановити неможливо, Заявник, після закінчення дії таких обставин, має право звернутися до Торгово-промислової палати України для засвідчення форс-мажорних обставин за подальший період саме з дня, наступного за датою видачі сертифікату до дня їх закінчення.

Таким чином наданий позивачем Сертифікат (висновок) Торгово-промислової палати від 29.09.2014 № 749 не є належним доказом, який посвідчує обставини непереборної сили відносно несвоєчасної реєстрації податкових накладних у спірний період, оскільки такий сертифікат видано більше ніж за рік до спірних правовідносин, і фактично засвідчує обставини непереборної сили у період з 01.07.2014 до моменту його видачі - 02.10.2014 Крім того, як вбачається з вказаного Сертифікату такий стосується справляння податків та обов`язкових платежів, про засвідчення неможливості своєчасного вчинення дій щодо реєстрації податкових накладних у ньому не йдеться.

Зазначення у вказаному Сертифікаті того, що на момент його видачі обставини непереборної сили тривають та дату закінчення їх терміну встановити не можливо, не є доказом того, що такий Сертифікат засвідчує відповідні обставини безстроково, тобто на майбутнє, навпаки, враховуючи, що у грудні 2014 року Порядок засвідчення форс-мажорних обставин було затверджено в новій редакції, який має застосовуватись до спірних правовідносин та в якому фактично було уточнено, що якщо на момент видачі Сертифікату обставини непереборної сили тривають та період дії яких встановити не можливо, то заявник має право звернутися до Торгово-промислової палати України для засвідчення форс-мажорних обставин за подальший період саме з дня, наступного за датою видачі сертифікату.

Таким чином, позивач у спірних правовідносинах мав би звернутись до Торгово-промислової палати України після виникнення відповідних обставин щодо неможливості зареєструвати податкові накладні у період з 01.04.2016 по 31.05.2016, оскільки засвідченню підлягають обставини непереборної сили по кожному окремому податковому обов`язку, та відносно обов`язку виконання якого вже настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом, проте на момент видачі позивачу Сертифікату від 02.10.2014 обов`язку у Товариства зареєструвати податкові накладні за спірний період не виникало.

У зв`язку з викладеним позовні вимоги у вказаній частині не належать до задоволення.

За таких обставин позов належить до часткового задоволення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд дійшов такого.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою цієї статті при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Ціна позову складає 377530,85 грн. Таким чином, сума судового збору за вказаними вимогами становить 5662,97 грн.

Позивачем при зверненні до суду з позовом сплачено судовий збір у сумі 5662,97 грн згідно з платіжним дорученням від 04.08.2016 № 2293 (том 1 арк. спр. 3) та в сумі 1378,00 грн згідно з платіжним дорученням від 04.08.2016 № 2294 (том 1 арк. спр. 2).

Згідно з даними комп`ютерної програми Діловодство спеціалізованого суду судовий збір згідно з рішенням суду від 18.10.2016 позивачеві не відшкодовано.

Зважаючи, що позов належить до часткового задоволення, судові витрати зі сплати судового збору належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно до задоволеної частини позовних вимог, а саме - в сумі 5283,00 грн.

Сума судового збору 1378,00 грн за платіжним дорученням від 04.08.2016 № 2294 є надміру сплаченою. Суд роз`яснює позивачеві право звернутися з відповідним клопотанням щодо її повернення.

Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Луганськгаз до Офісу великих платників податків ДПС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.07.2016 № 0000061400 задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників податків у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС від 26.07.2016 № 0000061400 в частині застосування штрафу в сумі 352200,38 грн (триста п`ятдесят дві тисячі двісті грн 38 коп.).

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників податків ДПС (вул. Дегтярівська, буд. 11 Г, м. Київ, 04119, код ЄДРПОУ 39440996) на користь акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Луганськгаз (вул. Гагаріна, 87, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400, код ЄДРПОУ 05451150) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 5283,00 грн (п`ять тисяч двісті вісімдесят три грн 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено 25 січня 2021 року.

Суддя І.О. Свергун

Дата ухвалення рішення14.01.2021
Оприлюднено27.01.2021

Судовий реєстр по справі —812/902/16

Ухвала від 30.09.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 04.08.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 22.06.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 18.06.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 17.06.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 02.06.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 21.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 08.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні