Справа № 560/4516/20
РІШЕННЯ
іменем України
25 січня 2021 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо ненадання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, для ведення особистого селянського господарства, за межами населених пунктів Згароцької сільської ради Деражнянського району Хмельницької області, оформлену листом від 31.07.2020 року за № Г-10613/0-1236/0/95-20, та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повторно належним чином розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, для ведення особистого селянського господарства, за межами населених пунктів Згароцької сільської ради Деражнянського району Хмельницької області, із земельної ділянки площею 8,5724 га, кадастровий №6821583200:07:011:0058, що розташована за межами населених пунктів Згароцької сільської ради Деражнянського району Хмельницької області, з метою подальшого відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для передачі безоплатно у приватну власність та прийняти обґрунтоване рішення в межах, в спосіб встановлених законодавством України.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га за межами населених пунктів Згароцької сільської ради Деражнянського району Хмельницької області. Вважає, що відповідач протиправно відмовив у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки діяв всупереч вимог статті 14 Конституції України, яка гарантує право власності на землю, та норм Земельного кодексу України, які встановлюють вичерпний перелік підстав для відмови у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
У відзиві на позов відповідач зазначив, що листом від 31.07.2020 №Г-10613/0-1236/0/95-20 позивач повідомлений, що земельна ділянка з приводу якої він звернувся включена в перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги. Заперечує проти позовних вимог щодо зобов`язання надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою, оскільки надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є виключними повноваженнями Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, і суд не може втручатись у здійснення державним органом своїх дискреційних повноважень.
Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі та призначив до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 02 листопада 2020 року Хмельницький окружний адміністративний суд повернув без розгляду заяву Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про залишення позову без розгляду.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.
Позивач - ОСОБА_1 , 02.07.2020 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області заявою, у якій просив надати дозвіл на на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Згароцької сільської ради Деражнянського району Хмельницької області.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом від 31.07.2020 року №Г-10613/0-1236/0/95-20 повідомило позивача, що в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,00 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Згароцької сільської ради Деражнянського району Хмельницької області відмовлено, оскільки земельна ділянка з приводу якої він звертається включена в перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
У відповідності до статті 41 Конституції України право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Конституцією України передбачено, що держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб`єкти права власності рівні перед законом (частина 4 статті 13); право власності на землю гарантується, воно набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (частина 2 статті 14).
Згідно з пунктом "б" частини 1 статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Зазначений перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою є вичерпним.
Таким чином, за результатами розгляду заяви позивача про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою, відповідач повинен був прийняти одне з таких рішень: про надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою, або про відмову у наданні відповідного дозволу із зазначенням причин відмови.
Підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
До заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, позивач подав всі документи, передбачені нормами Земельного кодексу України, а саме: копію паспорта, копію довідки про присвоєння ідентифікаційного коду, графічний матеріал з зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки.
Фактичною підставою для відмови позивачу щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою слугувало включення земельної ділянки з приводу якої звернувся позивач в перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги.
Суд встановив, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 15.10.2019 №22-7905-СГ до переліку земельних ділянок, право оренди на які можуть бути реалізовано на земельних торгах згідно з додатку, включена земельна ділянка з кадастровим номером: 6821583200:07:011:0058, з приводу якої звернувся позивач.
Згідно з статті 134 Земельного кодексу України обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах): земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Відповідно до частин 1, 2 та 3 статті 136 Земельного кодексу України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Аналіз приписів статті 136 Земельного кодексу України свідчить про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Отже, враховуючи те, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 15.10.2019 №22-7905-СГ земельна ділянка з кадастровим номером: 6821583200:07:011:0058, щодо якої позивач подав заяву про надання дозволу на розроблення проекту документації, включена до переліку земельних ділянок, право оренди на які можуть бути реалізовано на земельних торгах, в силу приписів частини третьої статті 136 Земельного кодексу України є підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №806/3708/15, від 03.04.2018 у справі №815/3059/17, від 02.10.2018 у справі №806/3708/15, від 17.10.2019 у справі №823/1120/16, від 22 квітня 2020 року у справі №823/1267/16.
Враховуючи викладене, суд вважає, що відповідач правомірно відмовив позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, для ведення особистого селянського господарства, за межами населених пунктів Згароцької сільської ради Деражнянського району Хмельницької області, із земельної ділянки площею 8,5724 га, кадастровий №6821583200:07:011:0058. Тому, в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 необхідно відмовити.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог судовий збір відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України з відповідача не стягується.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
в задоволені позову ОСОБА_1 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39767479)
Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2021 |
Оприлюднено | 26.01.2021 |
Номер документу | 94354382 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні