Справа № 288/275/20
Провадження № 2/288/17/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2021 року смт Попільня
Попільнянський районний суд Житомирської області в складі:
головуючого судді - Зайченко Є. О.,
за участю секретаря судових засідань -Костюк О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Попільня Житомирської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, Красногірська сільська рада Попільнянського району Житомирської області про захист порушеного права на виділення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості),
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області (далі - відповідач), треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, Красногірська сільська рада Попільнянського району Житомирської області про захист порушеного права на виділення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості), в якому вказує, що він є власником земельної частки (паю) у землі, яка перебувала в колективній власності КСП ім. Цюрупи розміром 3.99 умовних кадастрових гектарів.
З метою реалізації свого права на виділення належної позивачу земельної частки(паю) в натурі (на місцевості) 08 січня 2020 року він звернувся із відповідною заявою до Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області про виділення йому вказаної земельної частки (паю) із земель, які перебували в колективній власності КСП ім. Цюрупи.
Рішенням тридцятої (позачергової) сесії VII скликання Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області від 21.01.2020року позивачу в задоволенні вказаної заяви було відмовлено з наступних підстав: землі резерву відсутні, а землі запасу на даний час перебувають в оренді ФГ ОЛГРИС .
30 січня 2020 року позивач подав до Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області заяву про виділення йому в натурі(на місцевості) земельної частки (паю) із земель запасу.
Листом № 115/02-25 від 03 лютого 2020 року Андрушківська сільська рада повідомила про те, що виділити позивачу в натурі (на місцевості) належну йому земельну частку(пай) не може, оскільки землі запасу перебувають в оренді у суб`єктів господарювання та рекомендувала йому звернутись із заявою про виділення земельної частки (паю) в натурі до Красногірської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, оскільки земля с. Красногірка відносилась до КСП ім. Цюрупи.
З врахуванням вказаного, позивач звернувся з відповідною заявою до Красногірської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, однак у виділенні йому земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) рішенням сьомої сесії VII скликання Красногірської сільської ради Попільнянського району від 10 лютого 2020 року йому було відмовлено.
Оскільки усі землі КСП ім.Цюрупи вже розпайовані та виділені громадянам в натурі (на місцевості), позивач має право на отримання земельної ділянки із земель резерву (запасу).
Позивач просить зобов`язати Андрушківську сільську раду Попільнянського району Житомирської області виділити йому - ОСОБА_1 із земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області в натурі (на місцевості) земельну ділянку відповідно до сертифіката РН № 150234, виданого Попільнянською районною державною адміністрацією Житомирської області 28.07.2018р., на право на земельну частку (пай) розміром 3.99 в умовних кадастрових гектарах.
Позивач в судове засідання не з`явився, надав до суду заяву в якій просив справу розглядати без його участі, позовні вимоги підтримує та просить їх задовольнити. /а.с.160/
Представник відповідача Андрушківської сільської ради Житомирської області в судове засідання не з`явився, надав до суду клопотання в якому просив справу розглядати без участі представника селищної ради, проти задоволення позовних вимог заперечують з підстав відсутності вільних земельних ділянок./а.с.184/
Представники третіх осіб: Відділу у Попільнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та Красногірської сільської ради Попільнянського району Житомирської області в судове засідання не з`явились, надали до суду заяви в яких просили справу розглядати без участі їх представників, проти задоволення позовних вимог не заперечують. /а.с.169/
24 березня 2020 року на адресу суду надійшли письмові пояснення Відділу у Попільнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, в яких зазначають, що звернення позивача до Андрушківської сільської ради з проханням виділити земельну частку (пай) в натурі є правомірною дією вчиненою з метою отримання земельного паю. Враховуючи, що Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області жодним чином не порушило права позивача, а тому, враховуючи обставини справи, при винесенні рішення покладаються на розсуд суду та просять провести розгляд справи без їх участі. /а.с.32-36/
Частина 3 статті 211 ЦПК України визначає, що учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється на підставі наявних у суду матеріалів.
У відповідності до частини другої статті 247 ЦПК України , у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши в сукупності докази по справі, приходить до наступного висновку.
У відповідності до статті 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Як вбачається з сертифікату на право на земельну частку (пай) серії ЖТ № 0151571 виданого 22 вересня 1997 року головою Попільнянської районної державної адміністрації, ОСОБА_1 як члену колективного сільськогосподарського підприємства ім. Цюрупи, розташованого за адресою: с. Андрушки, Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, на підставі рішення Попільнянської районної державної адміністрації від 12 серпня 1997 року № 235, належить право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства ім. Цюрупи, розміром 6,47 в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості), вартість земельної частки (паю) становить 32275 гривень. Сертифікат зареєстровано 22 вересня 1997 року у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) за № 279. /а.с.9/
Також відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серії РН № 150234 виданого 23 липня 2018 року головою Попільнянської районної державної адміністрації, ОСОБА_1 як члену колективного сільськогосподарського підприємства ім. Цюрупи, розташованого за адресою: с. Андрушки, Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, на підставі рішення Попільнянської районної державної адміністрації від 05 листопада 2002 року № 370, належить право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства ім. Цюрупи, розміром 3,99 в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості), вартість земельної частки (паю) становить 19684 гривень. Сертифікат зареєстровано 23 липня 2018 року у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) за № 829. /а.с.10/
Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 6-0.31-718/116-17 від 22 вересня 2017 року, згідно Документації по паюванню земель, переданих у колективну власність КСП ім. Цюрупи на території Андрушківської та Красногірської сільських рад, державних актів на право колективної власності на землю серії ЖТ № 04-01-000003 та ЖТ № 04-09-000004, виданих КПС ім. Цюрупи Андрушківської сільської ради Попільнянського району, зареєстрованих в Книзі записів державних актів на право колективної власності за № 3, № 4 від 11 квітня 1995 року, ОСОБА_1 включено до списків громадян - членів КСП ім. Цюрупи. /а.с.11-12/
ОСОБА_1 своєю заявою від 08 січня 2020 року звернувся до Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, з проханням виділити йому в натурі (на місцевості) земельну частку (пай) в землі, яка перебувала в КСП ім. Цюрупи, с. Андрушки, Попільнянського району Житомирської області.
Проте, відповідно листа Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області від 03 лютого 2020 року № 115/02-25, повідомлено, що виділити в натурі (на місцевості) земельну частку (пай) із земель запасу не можливо, так як на даний час землі запасу перебувають в оренді суб`єктів господарювання. Рекомендовано звернутися щодо вирішення даного питання до Красногірської сільської ради, так як землі с. Красногірка відносяться до КСП ім. Цюрупи. /а.с. 14/
Згідно витягу з рішення від 21 січня 2020 року № 1003, ОСОБА_1 відмолено у виділенні в натурі (на місцевості) земельної частки (паю), яка перебувала в комунальній власності КСП ім. Цюрупи, в зв`язку з тим, що землі резерву відсутні, а землі запасу на даний час перебувають в оренді ФГ ОЛГРИС . /а.с.15-16/
Красногірська сільська рада у відповідь на заяву ОСОБА_1 , повідомила, що заява розглянута на 47 сесії 7 скликання від 10 лютого 2020 року, рішення не прийнято. Додатково повідомлено, що на території сільської ради відповідних земельних ділянок не має. /а.с.17/
Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 29-6-0.9-1106/2-20 від 06 лютого 2020 року, за інформацією відділу у Попільнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області: відповідно до проектно - технічної документації по організації території земельних часток (паїв) та виготовлення державних актів на право приватної власності на землю (земельні частки (паї)) громадянам за рахунок земель КСП ім. Цюрупи на території Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, резервні частки (паї) відсутні. На території Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області вільні (не розпайовані) землі колективної власності по реформованому КСП ім. Цюрупи відсутні. Згідно Наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 06 червня 2018 року № 16-1959/14-18-СГ Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність та акта приймання передачі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області було передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності загальною площею - 594,7388 га, які розташовані за межами населених пунктів Андрушківської сільської ради Попільнянського району. /а.с.18,74/
Згідно листа Андрушківської сільської ради Попільнянського району від 03 лютого 2020 року № 114/02-25, на території сільської ради резервні частки (паї), вільні (не розпайовані) землі, земель колективної власності колишнього КСП ім. Цюрупи, а також в частині сіножаті, пасовища та багаторічні насадження, відсутні. На території сільської ради землі запасу перебувають у комунальній власності, але на даний час в оренді в суб`єктів господарювання, а саме: с. Андрушки - 21,26 га; с. Макарівка - 21,51 га; с. Харліївка - 119,56 га. /а.с.19/
Разом з тим, Андрушківська сільська рада Попільнянського району на заяву ОСОБА_1 № К-61/04-08 від 06 лютого 2020 року Про виділення в натурі (на місцевості) земельної частки (паю) із земель запасу . Право на земельну (частку) пай посвідчено Сертифікатом на право на земельну частку (пай) серії НР № 150234, було розглянуто на 31 (позачерговій) сесії сільської ради VII скликання 19 лютого 2020 року, рішення щодо даного звернення не прийнято./а.с.20/
Відповідно до листа Попільнянської районної державної адміністрації Житомирської області від 12 березня 2020 року № К-84/02-11 (20), щодо питання отримання земельної частки (паю) розглянуто Андрушівською сільською радою. За повідомленням Андрушівської сільської ради виділити в натурі (на місцевості) земельну частку (пай) ОСОБА_1 не можливо у зв`язку з відсутністю такої. Землі резервного фонду відсутні, а земельні ділянки запасу перебувають в оренді суб`єктів господарювання до 2020 року. Тому, у разі порушення Ваших прав пов`язаного із рішенням, дією чи бездіяльністю органу місцевого самоврядування рекомендовано оскаржити його в судовому порядку. /а.с.78/
Згідно довідки Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області від 22 травня 2020 року № 531/02-25, на території сільської ради, а саме по селі Андрушки вільних резервних часток (паїв) не має, землі резерву відсутні, землі запасу на даний час перебувають в оренді в суб`єктів господарювання до 2022 року. /а.с. 95/
Разом з тим, з відкритих джерел - Публічної кадастрової карти України на земельні ділянки запасу Андрушівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області з кадастровими номерами: 1824780300:01:000:0450, площею 16,1456 га; 1824780300:04:000:0467, площею 5,3115 га; 1824780300:01:000:0515, площею 10,4006 га; 1824780300:01:000:0516, площею 7,6232 га; 1824780300:01:000:0518, площею 9,6322 га; 1824780300:01:000:0523, площею 1,54 га; 1824780300:01:000:0525, площею 9,8854 га; 1824780300:01:000:0528, площею 0,4887 га; 1824780300:01:000:0529, площею 8,2101 га; 1824780300:01:000:0530, площею 8,0098 га; 1824780300:01:000:0531, площею 7,4229 га; 1824780300:01:000:0532, площею 5,4894 га; 1824780300:01:000:0535, площею 3,8129 га; 1824780300:01:000:0537, площею 2,4578 га; 1824780300:01:000:0540, площею 4,2 га, станом на 04 травня 2020 року речове право (право оренди) не зареєстровано.
Вказані земельні ділянки відносяться до земель запасу, є землями сільськогосподарського призначення, знаходяться на території Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області та перебувають у комунальній власності сільської ради (крім земельної ділянки 1824780300:01:000:0450)./а.с.80-94/
Представником відповідача Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області - Яковенком А.В. надано суду договори оренди землі № 88, 99 від 05 березня 2012 року укладених між орендодавцем Попільнянською районною державною адміністрацією, в особі райдержадміністрації - Погребенника Ігоря Ярославовича та орендарем ОСОБА_3 , предмет договору земельна ділянка сільськогосподарського призначення, загальною площею 3,80 га та земельна ділянка сільськогосподарського призначення, загальною площею 12,01 га, які знаходяться на території Андрушківської сільської ради, строком на 10 років. /а. с. 110-116/
Відповідно до повідомлення відділу у Попільнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 10 червня 2020 року № 31-6-0.31-479/116-20: - згідно Документації по паюванню земель, переданих у колективну власність КСП ім. Цюрупи на території Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області , ОСОБА_1 включено до уточнених списків членів КСП ім. Цюрупи, затвердженого Протоколом №2 рішення зборів уповноважених членів КСП ім.Цюрупи від 2 липня 1997 року; - Українським інститутом сільськогосподарських аерофодогеодезичних вишукувань м. Бровари, в 2003 році була розроблена Проектно - технічна документація по організації території земельних часток (паїв) та виготовленню державних актів на право приватної власності на землю (земельні частки (паї) громадянам за рахунок земель КСП ім. Цюрупи на території Андрушківської і Красногірської сільських рад Попільнянського району Житомирської області. В Акті про передачу та прийом земельних часток (паїв) від 18 листопада 2002 р., який входить до вищезазначеної документації вказано, що виконавець робіт передав земельні ділянки в натурі громадянам - власникам сертифікатів на право на земельну частку (пай), а в списку, доданому до документації ОСОБА_1 відсутній; - при розподілі земельних ділянок КСП ім. Цюрупи, земельна частка (пай), що належала ОСОБА_1 , згідно сертифікату на право на земельну частку (пай) не була врахована. Так як списки громадян, членів КСП ім. Цюрупи, які мають право на земельну частку (пай) формувались головою правління КСП ім. Цюрупи та головою села Андрушки, відділ Дежгеокадастру не володіє інформацією чому ОСОБА_1 не було включено до вказаного списку; - в додатку до розпорядження голови Попільнянської райдержадміністрації від 12.08.1997 року №235, розрахунок вартості земельної частки (паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах КСП ім. Цюрупи Андрушківської сільської ради, був вказаний в розмірі 6,47 га. Відповідно розпорядження Попільнянської райдержадміністрацїї від 05.11.2002 №370 Про внесення змін у розпорядження голови райдержадміністрації від 01.03.2000 №14 щодо показників розрахунку вартості земельної частки (паю) та розміру в умовних кадастрових гектарах і затвердження проектно - технічної документації по організації території земельних часток (паїв) реформованого КСП ім.Цюрупи с.Андрушки і складанню державних актів на право власності на землю , розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах було змінено і він становить 3,99 га, та відповідно були видані сертифікати на право на земельну частку (пай) на іншу площу. /а.с.118-119/
В Протоколі № 2 Уточненого списку членів КСП ім.Цюрупи Андрушківської та Красногірської сільських рад Попільнянського району Житомирської області, затвердженому рішенням зборів уповноважених членів КСП ім.Цюрупи від 02 липня 1997 року під номером 283 вказано ОСОБА_1 . /а.с.120-121 /
Додатком до Розпорядження голови районної державної адміністрації від 12 серпня 1997 року № 235 є Розрахунок вартості земельної частки (паю) та її розміру у умовних кадастрових гектарах КСП ім.Цюрупи Андрушківської сільської ради Попільнянського району, згідно якого: - загальна площа угідь у колективній власності - 3428.0 га, з них: рілля - 3394.0 га; багаторічні насадження - 8.9 га; сіножаті - 2.9 га; пасовища - 21.3 га; - кількість осіб, які мають право на земельну частку (пай) 510 чоловік, згідно з уточненим списком, що є додатком до державного акта на право колективної власності на землю; - грошова оцінка сільськогосподарських угідь, переданих у колективну власність підприємству, що підлягають паюванню 17105787 гривень; - кількість осіб, прийнятих для розрахунку на земельну частку (пай) 530 чоловік, з них: згідно уточненого списку - 510; резервний фонд земельної частки (паю) - 20; - вартість земельної частки (паю) 32275 гривень; - площа сільськогосподарських угідь, переданих у колективну власність підприємству, що підлягають паюванню - 3428.0 га; - середня грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь, які підлягають паюванню 4990 гривень; - розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах 6.47. /а.с.123/
Згідно зі статтями 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення.
Частиною другою статті 14 Конституції України визначено, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно статті 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України , цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Право особи на власність не може ставитись в залежність від визначення законного органу, який повинен забезпечити реалізацію цього права (ст. 14 Конституції України , ч.2 ст. 373 ЦК України ).
Відповідно до положень Указу Президента України від 8 серпня 1995 року №720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям , паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
Аналогічна правова позиція міститься в рішенні Верховного Суду України від 16 грудня 2015 р. у справі №6-19824ск15, за якою право власності на пай у члена КСП виникає з моменту передачі земельної ділянки у колективну власність КСП, членом якого він є, а видача сертифіката на часту (пай) лише документально фіксує право особи на земельну частку (пай), тобто його відсутність не свідчить про відсутність самого права на отримання паю.
Відповідно до частини п`ятої, десятої та одинадцятої статті 25 ЗК України, особи, зазначені у частині першій цієї статті, мають гарантоване право одержати свою земельну частку (пай), виділену в натурі (на місцевості). Органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у процесі приватизації створюють резервний фонд земель за погодженням його місця розташування з особами, зазначеними в частині першій цієї статті у розмірі до 15 відсотків площі усіх сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій. Резервний фонд земель перебуває у державній або комунальній власності і призначається для подальшого перерозподілу та використання за цільовим призначенням.
Згідно частини першої статті 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Відповідно до частини одинадцятої статті 118 ЗК України, у разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Як роз`яснено в пункті 24 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ , член колективного сільськогосподарського підприємства (далі - КСП), включений до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю, набуває права на земельну частку (пай) з дня видачі цього акта, і в разі його смерті успадкування права на земельний пай здійснюється за нормами ЦК України, у тому числі й у випадку, коли з різних причин ця особа не отримала сертифікат на право на земельну частку (пай). Невнесення до зазначеного вище списку особи, яка була членом КСП на час передачі у колективну власність землі, не може позбавити її права на земельну частку. При неможливості надати такій особі земельну частку (пай) з колективної власності через відсутність необхідної для цього землі остання відповідно до пункту 7 Указу Президента України від 08 серпня 1995 року № 720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям , має бути надана із земель запасу, створеного місцевою радою під час передачі землі у колективну власність.
Пунктом 17 Розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України передбачено, що сертифікати на право на земельну частку (пай), отримані громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства. Сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.
Зазначеною правовою нормою встановлено відсутність будь-яких строків для звернення із сертифікатом для виділення земельної ділянки в натурі та визначено, що сертифікат є правовстановлюючим документом при реалізації права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства та таке право повинно бути реалізовано відповідним державним органом.
Оскільки сертифікат на право на земельну частку (пай) вважається правовстановлюючим документом при реалізації права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства, то таке право повинно бути реалізовано відповідним державним органом,
оскільки наявність належним чином оформленого та зареєстрованого сертифікату на земельну частку (пай) засвідчує право позивача на виділення земельної ділянки в натурі та отримання відповідного документу про права власності на землю.
Пунктом 21 Розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України установлено, що з 01 січня 2019 року - дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні , землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначає Закон України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) (далі - Закон), який є спеціальним законом щодо порядку проведення та процедури виділення власникам земельних паїв у натурі із земель, що належали сільськогосподарським підприємствам на праві колективної власності.
Згідно статті 3 Закону, підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради. Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).
Статтею 5 Закону передбачено, що сільські, селищні, міські ради в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок та приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості).
Частиною першою статті 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Судом встановлено, що позивач має право на отримання земельної ділянки із земель резерву (запасу), оскільки землі КСП ім.Цюрупи вже розпайовані та виділені громадянам в натурі (на місцевості).
Невиділені у приватну власність землі колишнього КСП ім.Цюрупи є комунальною власністю Андрушківської сільської ради Попільнянського району, Житомирської області, оскільки їм передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності /а.с.74/, а тому наділена повноваженнями щодо виділення позивачу земельної частки (паю) у натурі (на місцевості) на підставі його заяви.
Разом з тим, заява позивача щодо виділення йому в натурі (на місцевості) земельної частки (паю) не розглянута з тих підстав, що на території сільської ради відсутні вільні земельні ділянки та землі резерву /а.с.95/.
Згідно листа Андрушківської сільської ради Попільнянського району від 03 лютого 2020 року № 114/02-25, на території сільської ради резервні частки (паї), вільні (не розпайовані) землі, земель колективної власності колишнього КСП ім. Цюрупи, а також в частині сіножаті, пасовища та багаторічні насадження, відсутні. На території сільської ради землі запасу перебувають у комунальній власності, але на даний час в оренді в суб`єктів господарювання, а саме: с. Андрушки - 21,26 га; с. Макарівка - 21,51 га; с. Харліївка - 119,56 га. /а.с.19/ ОСОБА_1 відмолено у виділенні в натурі (на місцевості) земельної частки (паю), яка перебувала в комунальній власності КСП ім. Цюрупи, в зв`язку з тим, що землі резерву відсутні, а землі запасу на даний час перебувають в оренді ФГ ОЛГРИС . /а.с.15-16/, а відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області /а.с.74/ передано Андрушківській сільській раді у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею - 594.7388 га, таким чином, посилання відповідача на відсутність вільних земельних ділянок при розгляді заяви позивача, суду належними доказами не доведено.
Відповідно до частини першої статті 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до частини першої, п`ятої, шостої статті 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Позивач, відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай), має право на виділ земельної частки (паю) із земель запасу (резерву) Андрушківської сільської ради Попільнянського району, яка має повноваження щодо реалізації такого права, а Відповідач підтверджень, які б спростовували доводи Позивач не надав.
Згідно статті 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
На підставі вищевказаного, суд приходить до висновку, що заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню.
Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних і кримінальних справ у п. 35 Постанови Пленуму від 17 жовтня 2014 року № 10 Про застосування судами законодавства про судові витрати у цивільних справах роз`яснено, що вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд має враховувати положення статті 141 ЦПК України та керуватися тим, що судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.
Керуючись статтею 14 Конституції України; Постановою Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ ; Законом України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) ; Указом Президента України від 8 серпня 1995 року №720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям ; ст. ст. 15, 16 ЦК України; ст. ст. 25, 81, 118, 122 ЗК України; ст. ст. 4, 5, 12, 13, 19, 23, 28, 48, 76, 78, 81, 89, 128, 133, 137, 141, 211, 247, 258, 259, 263-265, 352, 354, 355 ЦПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, Красногірська сільська рада Попільнянського району Житомирської області про захист порушеного права на виділення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) - задовольнити.
Зобов`язати Андрушківську сільську раду Попільнянського району Житомирської області виділити - ОСОБА_1 із земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області в натурі (на місцевості) земельну ділянку відповідно до сертифіката РН № 150234, виданого Попільнянською районною державною адміністрацією Житомирської області 28 липня 2018 року, на право на земельну частку (пай) розміром 3.99 в умовних кадастрових гектарах.
Відшкодувати ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , жителю АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області (код ЄДРПОУ: 04347232, село Андрушки, вулиця Шкільна, 1, Попільнянського району, Житомирської області) сплачений судовий збір в розмірі 840.80 гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.
Суддя Попільнянського
районного суду Є. О. Зайченко
Суд | Попільнянський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2021 |
Оприлюднено | 26.01.2021 |
Номер документу | 94359062 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Попільнянський районний суд Житомирської області
Зайченко Є. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні