ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14 січня 2021 року Справа № 903/699/20
Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г., за участю секретаря судового засідання Лівандовського Т.Г.,
прокурора відділу Волинської обласної прокуратури Присяжнюк І.Б.,
представників відповідача: Луговської М.Г., Давидюк Л.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Заступника керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Горохівської міської ради
до відповідача: Горохівського міського споживчого товариства
про стягнення 62004грн. 33коп.
встановив: заступник керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Горохівської міської ради, в якому просить стягнути з відповідача - Горохівського міського споживчого товариства 62004грн. 33коп. безпідставно збережених коштів. Також просить стягнути 2102грн. судового збору.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, прокурор зазначає, що у комунальній власності Горохівської міської ради перебуває земельна ділянка площею 0,0812 га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер 0720810100:01:003:0439, що розташована за адресою: Волинська область, Горохівський район, місто Горохів, вулиця Шевченка, 3.
На вказаній земельній ділянці розміщено об`єкт нерухомого майна, що належить на праві приватної власності Горохівському міському споживчому товариству, код ЄДРПОУ 01787781, а саме: громадський будинок кафе «Веселка» площею 281,4 кв.м.
На виконання рішення Горохівської міської ради №22-12/2012 від 26.12.2012, за замовленням Горохівського міського споживчого товариства ПП Юзвик Т.К. у 2015 році розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по вул. Шевченка, 3 в м. Горохів Горохівського району Волинської області.
В подальшому, 08.07.2016 Горохівською міською радою прийнято рішення №8-19/2016, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Горохівському міському споживчому товариству для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по вул. Шевченка, 3, у місті Горохів, заг. площею 0,0812га, кадастровий номер 0720810100:01:003:0439.
Також, згідно п.п. 2,3 вказаного рішення Горохівському міському споживчому товариству зазначену земельну ділянку передано в користування на умовах оренди терміном на 5 років із встановленням орендної плати в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.
Крім того, Горохівською міською радою підготовлено проект договору оренди землі, який скеровано на адресу відповідача з листом №188 від 27.07.2016.
Однак, до сьогодні відповідачем договір оренди не підписано, а земельна ділянка використовується ним для обслуговування власного приміщення без будь-яких правовстановлюючих документів, орендна плата не сплачується.
Відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави, за рахунок власника цієї ділянки, зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування цією ділянкою та зобовязаний їх повернути власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Ухвалою суду від 24.09.2020р. постановлено відкрити провадження у справі; справу розглядати за правилами загального позовного провадження.
15.10.2020р. відповідач надіслав на адресу суду заперечення на позовну заяву (вх.№01-57/6521/20), в якому не погодився з доводами прокурора, викладеними у позовній заяві. Просив суд залишити позовну заяву без задоволення. При цьому відповідач зазначив, що позивач не звертався до Горохівського МСТ з проектом договору оренди землі. Зазначений лист №188 від 27.07.2016 року Горохівське МСТ не отримувало, а тому не мали можливості ознайомитися. Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, кадастровий номер 07208101100:01:003:0439 було присвоєно земельній ділянці, що розташована по вул.Шевченка, 3 в м.Горохів, з даними про право власності на вказану земельну ділянку за Федюком Д.Й.
09.11.2020р. Волинська обласна прокуратура надіслала на адресу суду відповідь на заперечення відповідача (вх.№01-57/7052/20), в якій підтримала позовні вимоги та просила суд задоволити позов в повному обсязі. Також послалася на правові позиції Верховного Суду щодо правомірності стягнення безпідставно збережених коштів, що викладені у постановах від 29.05.2020 у справі №922/2843/19, від 02.06.2020 у справі №922/2417/19, від 28.02.2020 у справі №913/169/18.
Ухвалою суду від 12.11.2020р. продовжено строк підготовчого провадження до 23.12.2020р.
Також, 13.11.2020р. Волинська обласна прокуратура подала суду клопотання (вх.№01-57/7160/20) про долучення до матеріалів справи листів Володимир-Волинської місцевої прокуратури від 26.10.2020р. №34/1-899 та Відділу у Горохівському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 10.11.2020р. №97-3-0.191-1177/165-20.
03.12.2020р. відповідач надіслав на адресу суду відповідь на клопотання (вх.№01-57/7611/20), в якій зазначив, що відповідно до Витягу з Поземельної книги, Розділ 3, Земельна ділянка, Право власності, Постійного користування запис виникнення права від 26.07.2016 року №004, кадастровий номер земельної ділянки 0720810100010030439 у відомостях про державну реєстрацію речового права на нерухоме майно право власності належить ОСОБА_1 , реєстраційний номер земельної ділянки у Державному реєстрі прав: 15556573 від 25.07.2016 року.
Горохівське міське споживче товариство неодноразово усно зверталося до відділу Держгеокадастру у Горохівському районі Волинської області для виправлення допущеної помилки. Начальник відділу Держгеокадастру у Горохівському районі зазначає, що підготовлено витяги з державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 0720810100010030439 з усіма проведеними змінами, який Горохівське міське споживче товариство отримало 18.08 2020 року.
Ухвалою суду від 08.12.2020р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 17.12.2020.
Ухвалою суду від 17.12.2020 відкладено розгляд справи по суті на 14.01.2021р.
В судовому засіданні 14.01.2021р. прокурор підтримав позовні вимоги, просив задоволити позов повністю. Представники відповідача заперечили проти позовних вимог та просили відмовити у позові.
Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення прокурора та представників відповідача, господарський суд встановив наступне.
У комунальній власності Горохівської міської ради перебуває земельна ділянка площею 0,0812 га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер 0720810100:01:003:0439, що розташована за адресою: Волинська область, Горохівський район, місто Горохів, вулиця Шевченка, 3. На земельній ділянці розміщений об`єкт нерухомого майна, а саме: громадський будинок кафе Веселка площею 281,4 кв.м., що належить на праві приватної власності Горохівському міському споживчому товариству.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, право приватної власності на вказаний об`єкт зареєстровано за відповідачем 02.10.2018, про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно здійснено відповідний запис за №28290944.
Згідно довідки №159 від 28.12.2015, виданої Горохівським міським споживчим товариством, до цього часу зазначене приміщення, 1954 року побудови, перебувало на його балансі без виготовлення технічного паспорта і реєстрації права власності.
12.12.2012 Горохівське міське споживче товариство звернулося до Горохівської міської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га, яка знаходиться у м. Горохів, по вулиці Шевченка, 3, для обслуговування кафе Веселка , з метою подальшого надання даної земельної ділянки в користування на умовах оренди.
26.12.2012 Горохівською міською радою прийнято рішення №22-12/2012 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Горохівському міському споживчому товариству , згідно з яким відповідачу надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га для обслуговування магазину по вул. Шевченка, буд. З, у м. Горохів, з метою подальшого надання земельної ділянки в оренду за рахунок земель громадської забудови, у тому числі земель для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, не наданих у власність та користування.
На виконання рішення Горохівської міської ради №22-12/2012 від 26.12.2012, за замовленням Горохівського міського споживчого товариства ПП Юзвик Т.К. у 2015 році розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по вул. Шевченка, 3 в м. Горохів Горохівського району Волинської області.
08.07.2016 Горохівською міською радою прийнято рішення №8-19/2016, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Горохівському міському споживчому товариству для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по вул. Шевченка, З, у м. Горохів, загальною площею 0,0812 га, кадастровий номер 0720810100:01:003:0439.
Також, згідно п.п. 2,3 вказаного рішення Горохівському міському споживчому товариству зазначену земельну ділянку передано в користування на умовах оренди терміном на 5 років із встановленням орендної плати в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.
Горохівською міською радою підготовлено проект договору оренди землі, який скеровано на адресу відповідача з листом №188 від 27.07.2016.
Прокурор зазначає, що відповідачем договір оренди не було підписано, а земельна ділянка використовується ним для обслуговування власного приміщення без будь-яких правовстановлюючих документів, орендна плата не сплачується.
Також, прокурор вказує, що земельна ділянка для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер 0720810100:01:003:0439, що розташована за адресою: Волинська область, Горохівський район, м. Горохів, вул. Шевченка, 3, була та на даний час є об`єктом комунальної власності, та, зважаючи на вимоги ст.ст. 123,124 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України), може використовуватися лише на підставі та виключно на умовах договору оренди. Згідно витягу з Державного земельного кадастру, земельна ділянка, якою користується відповідач, зареєстрована 25.04.2016, а тому, у розумінні ст.ст. 79, 79-1 ЗК України, з цього часу зазначена земельна ділянка набула статусу об`єкта цивільних прав. Разом з тим, право власності на приміщення у встановленому законом порядку зареєстровано за відповідачем у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.10.2018, відтак, з цього часу відповідач зобов`язаний був сплачувати кошти за використання земельної ділянки для обслуговування належного йому на праві приватної власності приміщення. Оскільки на цій земельній ділянці розміщено об`єкт нерухомого майна (громадський будинок кафе Веселка ), який з 02.10.2018 на праві приватної власності належить відповідачу, останній є фактичним користувачем земельної ділянки в межах площі згідно розробленого проекту землеустрою щодо її відведення. А тому, прокурор вважає, що Горохівське міське споживче товариство без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї земельної ділянки (Горохівської міської ради) зберегло у себе кошти, які повинне було заплатити за користування земельною ділянкою, а тому товариство зобов`язане повернути ці кошти власнику земельної ділянки.
Відповідно до ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно ст. 21 Закону України Про опенду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст.120 ЗК України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (п. е ч. 1 ст. 141 цього кодексу).
Згідно п. 269.1 ст. 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачі.
З моменту набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (нежитлового приміщення), обов`язок зі сплати податку за земельну ділянку, на якій розміщений такий об`єкт, покладається на особу, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду.
Аналіз наведених вище правових норм свідчить, що особа-власник нежитлового приміщення (його частини) є платником земельного податку з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
У постановах Верховного Суду від 06.02.2018 у справі №826/15139/16 та від 14.05.2019 у справі №826/13773/16 касаційний суд у подібних правовідносинах дійшов висновку, що з моменту реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна, у власника цього майна виникає дбов`язок сплати платежів за користування земельною ділянкою в межах частки майна, що йому належить.
За змістом глави 15 ЗК України, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується, зокрема, через право оренди.
Згідно ч. 1 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі, також, зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (п. в ч. 1 ст. 96 ЗК України).
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (ст. 125 ЗК України).
Отже, за змістом вказаних законодавчих приписів, виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені, та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.
Відтак, до моменту оформлення власником обєкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними.
Згідно ст. 9 ЦК України, положення цього Кодексу застосовуються до врегулювання відносин, які виникають у сферах використання природних ресурсів та охорони довкілля, а також до трудових та сімейних відносин, якщо вони не врегульовані іншими актами законодавства. Законом можуть бути передбачені особливості регулювання майнових відносин у сфері господарювання.
Відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права, регулюються главою 83 ЦК України.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобовязання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
За змістом приписів глав 82, 83 ЦК України, для деліктних зобовязань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обовязковим елементом настання відповідальності в делікних зобовязаннях. Натомість, для кондикційних зобовязань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобовязується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна, тому відсутні правові підстави для дослідження в діях відповідача складу цивільного правопорушення.
Судом встановлено, що Горохівське міське споживче товариство користується земельною ділянкою без укладеного договору оренди та не сплачує кошти власнику землі за фактичне користування.
Таким чином, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування цією ділянкою, зобов`язаний їх повернути власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2019 у справі №917/1739/17, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц (провадження №14-77цс18), від 03.06.2019 у справі №712/3273/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі №922/1008/15 (провадження №3-1271гс16), від 07.12.2016 у справі №922/1009/15 (провадження №3-1348гс16), від 12.04.2017 у справах №922/207/15 (провадження №3-1345гс16) і №922/5468/14 (провадження №3-1347гс16), від 29.01.2020 у справі №638/13423/18, від 11.11.2019 у справі №925/626/18, від 28.02.2020 у справі №913/169/18.
Водночас, з метою з`ясування інформації щодо твердження відповідача про наявність помилки у Державному земельному кадастрі в частині кадастрового номеру земельної ділянки 0720810100:01:003:0439 Володимир-Волинською прокуратурою скеровано запит № 34/1-899вих-20 від 26.10.2020 до Відділу у Горохівському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області.
У листі-відповіді від 10.11.2020 за №11278-20 даного Відділу вкано, що зазначення причини з власником земельної ділянки ОСОБА_1 , її виникнення та виправлення у відділі така інформація відсутня, так як реєстрація права власності проводиться державним реєстратором речових прав на нерухоме майно. Горохівське міське споживче товариство із заявами до кадастрового реєстратора про виправлення помилки в Державному земельному кадастрі не зверталось. Земельна ділянка з кадастровим номером 0720810100:01:003:0439 перебуває у комунальній власності.
Як вбачається з Витягу з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки №0720810100:01:003:0439, форма власності - комунальна, вид права - право власності, найменування - Горохівська міська рада.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 05.11.2020 щодо земельної ділянки №0720810100:01:003:0439, тип права власності: право власності, форма власності: комунальна, власники: Горохівська міська рада.
Прокурор просить стягнути з відповідача 62004грн. 33коп. безпідставно збережених коштів. Вказана сума обчислена, виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 0720810100:01:003:0439 від 20.08.2020 становить 295 451,40 грн.
При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Горохів затверджена рішенням Горохівської міської ради №12- 14/2011 від 26.12.2011 та введена в дію з 01.01.2012.
Відповідно до листа міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах ГУ Держге о кадастру у Волинській області від 20.08.2020 №97-3-0.191-975/165-20, нормативна грошова оцінка земельної ділянки незмінна станом на 01.01.2018, 01.01.2019, 01.01.2020, оскільки коефіцієнт індексації у вказані роки дорівнює 1.
Відповідно до підпунктів 288.5.1, 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
Згідно п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Згідно листа Горохівської міської ради №255 від 17.08.2020 положення (порядок) про оренду земельних ділянок та розрахунок розміру орендної плати за використання земель на праві оренди Горохівською міською радою не приймалося, а при укладенні договорів оренди Горохівська міська рада керується Податковим кодексом України та Законом України Про оренду землі .
Таким чином, враховуючи, що пунктом 3 рішення Горохівської міської ради №8-19/2016 від 08.07.2016 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в користування на умовах оренди земельної ділянки Горохівському міському споживчому товариству земельну ділянку з кадастровим номером 0720810100:01:003:0439 передано оренду відповідачу із встановленням річної ставки орендної плати 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Вказане рішення є чинним та не скасованим, тому при розрахунку суми орендної плати, яка повинна була сплачуватися відповідачем взято 12 %.
Розмір орендної плати відповідача розрахований за період з 02 жовтня 2018 року по червень 2020 року за наступною формулою:
орендна плата за рік = 12 %НГО (НГО* 12% /100) = 295 451, 40 грн.* 12 %/ 100 = 35 454, 168 грн.
орендна плата за місяць = орендна плата за рік/12 = 35 454, 168 грн. /12 міс. = 2954, 514 грн.
орендна плата за жовтень 2018 року = орендна плата за рік/365 днів=35454Д 68/365=97,135 грн. *30 днів=2914,05 грн.
Відповідно до п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Враховуючи зазначену законодавчу норму, відповідач повинен був сплачувати до бюджету Горохівської міської ради по 2954,514 гривень щомісяця, починаючи з листопада 2018 року, після реєстрації права власності на приміщення у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (за жовтень 2018 року - 2914,05, з 02.10.2018).
Проте, відповідач не здійснював оплати у період з листопада 2018 року по червень 2020 року, у зв`язку з чим сума коштів, що підлягає стягненню на підставі ст.1212 ЦК України, яку без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї земельної ділянки він зберіг, становить: 8823,08 грн. з 02.10.2018 + 35 454,168 грн. за 2019 рік + 17727,08 грн. за січень-червень 2020 року = 62 004,33 грн.
При цьому, згідно інформації Горохівської ДПІ Нововолинського управління ГУ ДПС у Волинській області №21433/10/03-20-56-52 від 07.09.2020, за даними АІС Податковий блок Горохівське міське споживче товариство (код ЄДРПОУ 01787781) у період з вересня 2016 року по01.07.2020 не звітувалося по платі за землю за земельну ділянку площею 812 кв.м. з кадастровим номером 0720810100:01:003:0439, оскільки з 14.09.2016 перебуває на спрощеній системі оподаткування - єдиному податку третьої групи. Однак, 18.08.2020 Горохівським міським споживчим товариством подано податкову декларацію по платі за землю починаючи з 01.07.2020 за вищевказану земельну ділянку, згідно з якою розраховано земельний податок в сумі 5909,09 грн.
Отже, прокурором доведено та відповідачем не спростовано факт користування земельною ділянкою без укладення договору оренди, у зв`язку з чим останній безпідставно зберіг кошти орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою, на якій розміщений об`єкт нерухомого майна, власником якого є Горохівське МСТ. А тому, суд дійшов висновку, що позов є підставним, та таким, що підлягає до задоволення в повному обсязі.
Щодо твердження відповідача про безпідставність позовних вимог прокурора щодо стягнення за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 0720810100:01:003:0439 з огляду на незвернення Горохівської міської ради до товариства з проектом договору оренди землі суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності, здійснюються на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Статтею 16 Закону України Про оренду землі передбачено, що надання земельної ділянки із земель державної та комунальної власності в оренду шляхом укладення відповідного договору здійснюється на підставі рішення ради, прийнятого за результатами розгляду заяви (клопотання) особи, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду.
Частиною 1 ст. 641 Цивільного кодексу України передбачено, що пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Відповідно до ч. 2 ст. 181 Господарського кодексу України проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін.
Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.
В даному випадку відсутність документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою у відповідача не може бути визнане як її самовільне використання, однак не надає права на її безоплатне використання (аналогічна правова позиція наведена у постановах Верховного Суду від 10.02.2020 у справі № 922/981/18, від 02.06.2020 у справі № 922/2417/19).
Незалежно від наявності вини в поведінці позивача, сам факт несплати відповідачем за користування земельною ділянкою комунальної форми власності свідчить про втрату позивачем майна, що у спірних правовідносинах підпадає під визначення Європейського суду з прав людини "виправдане очікування" щодо отримання можливості ефективного використання права власності.
Відновлення порушених прав Горохівської міської ради у спосіб, передбачений статтею 1212 ЦК України, не створює для відповідача жодних необгрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягнення грошових коштів, які останній мав би сплатити за звичайних умов, як і фактичний добросовісний землекористувач.
Таким чином, неналежне, на думку відповідача, виконання своїх обов`язків з боку Горохівської міськради щодо укладення договору оренди з відповідачем, не є підставою для звільнення Горохівського МСТ від обов`язку сплачувати за користування сформованою земельною ділянкою, у зв`язку з чим, доводи останнього щодо бездіяльності Горохівської міської ради щодо впорядкування відносин із землекористування між сторонами, в тому числі і щодо направлення пропозиції укладення договору (оферти), є безпідставними.
Крім того, твердження відповідача про звільнення юридичної особи - платника єдиного податку третьої групи, яка набула право власності або користування земельною ділянкою та є власником нежитлового приміщення (його частини) у багатоквартирному жилому будинку, та надання в оренду нерухомого майна є основним або одним із видів діяльності, звільняється від сплати земельного податку за земельну ділянку під таким майном за умови надання в оренду нерухомого майна згідно з укладеною цивільно-правовою угодою, оскільки така земельна ділянка цим платником (орендодавцем) використовується виключно для здійснення господарської діяльності, є необгрунтованими.
Користування земельною ділянкою може виникати й на умовах оренди. Звільнення від сплати орендної плати чинним законодавством не передбачено.
Згідно із ст. ст. 269, 270 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) платниками земельного податку є, зокрема, власники земельних ділянок та землекористувачі, а об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Поряд із цим, підставою для нарахування земельного податку є дані Державного земельного кадастру (п. 286.1 ст. 286 Кодексу).
Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (п. 287.1 ст. 287 Кодексу).
Статтею 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що державній реєстрації підлягають право власності, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
Платники єдиного податку звільняються від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності щодо податку на майно в частині земельного податку за земельні ділянки, що використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для провадження господарської діяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм, позичку) та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва (пп. 4 п. 297.1 ст. 297 Кодексу в редакції Закону № 466-ІХ від 16.01.2020).
В редакції до прийняття вказаного Закону таке звільнення передбачалось щодо податку на майно (в частині земельного податку), крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для провадження господарської діяльності та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва.
Отже, у суб`єкта господарювання, який обрав спрощену систему оподаткування (платник єдиного податку третьої групи), обов`язок сплачувати земельний податок або право на звільнення від його сплати настає з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Горохівським споживчим товариством не надано доказів про надання йому на праві постійного користування або праві власності земельної ділянки з кадастровим номером 0720810100:01:003:0439.
Поряд з цим, згідно рішення Горохівської міської ради від 08.07.2016 №8-19/2016 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Горохівському міському споживчому товариству для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на вул. Шевченка, 3, у м. Горохів загальною площею 0,0812 га, кадастровий номер 0720810100:01:003:0439.
Таким чином, твердження відповідача про те, що він звільнений від сплати земельного податку, відтак не повинен сплачувати як орендну плату, так і безпідставно збережені кошти, не грунтуються на нормах чинного законодавства, оскільки останній не є та не може бути платником земельного податку, оскільки земельна ділянка не належить йому на праві постійного користування землею або праві власності.
Щодо твердження відповідача про наявність помилки у Державному земельному кадастрі в частині кадастрового номеру земельної ділянки 0720810100:01:003:0439, суд зазнпачає, що на момент прийняття рішення Горохівською міською радою від 08.07.2016 №8-19/2016 відповідач виготовив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Шевченка, 3, у м. Горохів, в ході виготовлення якого було присвоєно кадастровий номер. У витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.10.2018 містяться дані про право власності на вказану земельну ділянку як Горохівської міської ради, так і Федюка Д.Й. Проте, відповідачем не надано доказів того, що саме цей витяг у якийсь спосіб перешкодив товариству укласти договір оренди земельної ділянки, оскільки кадастровий номер земельній ділянці був присвоєний ще до прийняття рішення Горохівської міської ради від 08.07.2016 №8-19/2016.
Крім цього, як було встановлено судом, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, а саме з розділу Інформація про зміни права власності вбачається, що єдиним власником вказаної земельної ділянки була і є лише Горохівська міська рада, що також підтверджується листом Відділу у Горохівському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинських районах ГУ Держгеокадастру у Волинській області №11278-20 від 10.11.2020.
Відповідно до ст. 16 Закону України Про оренду землі укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Таким чином, у Горохівського міського споживчого товариства були відсутні перешкоди для укладення договору оренди землі та його реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Земельна ділянка площею 0,0812 га, що розташована на вулиці Шевченка, 3 у місті Горохів, сформована, що підтверджує наявність кадастрового номера 0720810100:01:003:0439, та її користувачем, з урахуванням розташування на ній нежитлового приміщення - кафе Веселка , є відповідач - Горохівське міське споживче товариство.
У зв`язку з цим, вказана земельна ділянка була об`єктом цивільних правовідносин та могла бути передана у користування відповідачу. З моменту формування зазначеної земельної ділянки її площа не змінювалась.
Чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України "Про оцінку земель", не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі. Витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі "реального часу", тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула (постанова Верховного Суду від 29.05.2020 у справі №922/2843/19).
При винесення рішення у справі судом також враховані правові позиції Верховного Суду щодо правомірності стягнення безпідставно збережених коштів, викладені постановах від 29.05.2020 у справі №922/2843/19, від 02.06.2020 у справі №922/2417/19, від 28.02.2020 у справі №913/169/18.
Враховуючи вищевикладене, позов прокурора підлягає до задоволення в повному обсязі.
Згідно із ч.ч. 2-4 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч.1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору слід покласти на відповідача.
Керуючись ст.ст. 86, 129, 231, 233, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
в и р і ш и в:
1 . Позов задовольнити.
2. Стягнути з Горохівського міського споживчого товариства (45700, Волинська обл., Горохівський район, м. Горохів, вул. Богдана Хмельницького, буд. 2А код ЄДРПОУ 01787781) на користь Горохівської міської ради (45700, Волинська обл., Горохівський р-н, м. Горохів, вул. Шевченка, буд.17, код ЄДРПОУ 04051276) 62004грн. 33коп. безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 0720810100:01:003:0439 площею 812 кв.м., що розташована за адресою: Волинська область, Горохівський район, м. Горохів, вул. Шевченка, 3.
3. Стягнути з Горохівського міського споживчого товариства товариства (45700, Волинська обл., Горохівський район, м. Горохів, вул. Богдана Хмельницького, буд. 2А код ЄДРПОУ 01787781) на користь Волинської обласної прокуратури (43000, Волинська обл., м.Луцьк, вул. Винниченка, буд. 15, код ЄДРПОУ 02909915, р/р UA138201720343140001000004945 в Державній казначейській службі України, м.Київ, МФО 820172) 2102 грн. витрат по сплаті судового збору.
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.
Повне рішення складено та підписано 25.01.2021.
Суддя О. Г. Слободян
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2021 |
Оприлюднено | 26.01.2021 |
Номер документу | 94360623 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні