Рішення
від 26.01.2021 по справі 520/17319/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 січня 2021 р. № 520/17319/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Явірське" до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство "Явірське" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області №2084408/39606310 від 30 жовтня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 13 жовтня 2020 року, №2084409/39606310 від 30 жовтня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 15 жовтня 2020 року, №2084410/39606310 від 30 жовтня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 14 жовтня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних поданих Фермерського господарства "Явірське" (ідентифікаційний код: 39606310) податкових накладних: №1 від 13 жовтня 2020 року, №2 від 14 жовтня 2020 року, №3 від 15 жовтня 2020 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення відповідача є протиправними та такими, що прийняті всупереч нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.

Ухвалою суду від 03.12.2020 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачам надати відзив на позов, позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, які міститься в матеріалах справи.

Представником Головного управління ДПС у Харківській області 17.12.2020 до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що оскаржувані рішення відповідача є правомірними, та прийнятими з дотриманням вимог чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.

Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що позивач, Фермерське господарство "Явірське" є юридичною особою приватного права - підприємство, основними видами діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний) (КОД УКТ ЗЕД 01.11) та інше.

Так, 12 жовтня 2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ІНТЕР ОЛІЯ", як покупцем та Фермерським господарством "ЯВІРСЬКЕ" було укладено договір поставки №1210-1.

Відповідно до п. 1.1. Договору поставки №1210-1, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, ФГ "ЯВІРСЬКЕ" зобов`язується передати у власність ТОВ "ІНТЕР ОЛІЯ" соняшник, а ТОВ "ІНТЕР ОЛІЯ" прийняти цей Товар і сплатити його вартість на умовах цього Договору.

Відповідно до п. 2.1. Договору поставки №1210-1, загальна сума (ціна) Договору становить суму всіх видаткових накладних на основі яких було поставлено товар.

Відповідно до п. 2.1. Договору поставки №1210-1 загальна кількість товару, що поставляється за цим Договором становить сукупність товару, яка була поставлена на підставі підписаних уповноваженою особою ТОВ "ІНТЕР ОЛІЯ" видаткових накладних.

Відповідно до п.3.2. Договору поставки №1210-1, перехід права власності на Товар відбувається у момент отримання товару TOB "ІНТЕР ОЛІЯ", що підтверджується видатковою накладною підписаною уповноваженою особою Покупця.

Відповідно до Специфікації №1 до Договору поставки №1210-1 поставка Товару за даним Договором здійснюється на умовах FCA склад ФГ "ЯВІРСЬКЕ" за адресою: Харківська обл., Балаклійський р-н. с. Явірське (Інкотермс 2010).

На виконання Договору поставки №1210-1 зі складу ФГ "ЯВІРСЬКЕ", ТОВ "ІНТЕР ОЛІЯ" здійснило ряд поставок Товару, про що сторонами було сформовано та підписано наступний перелік первинної документації бухгалтерського обліку: Видаткова накладна №4 від 14 жовтня 2020 року, кількість 109,940 т на суму 1572141,12 грн, ПДВ 11916,66 грн; Фактичний рух Товару підтверджується товарно-транспортними накладними №8, 9, 10 від 14 жовтня 2020 року; Видаткова накладна №5 від 15 жовтня 2020 року, кількість 36,630 т на суму 523808,71 грн, ПДВ 11916,66 грн. Фактичний рух Товару підтверджується ТТН №11 від 15 жовтня 2020 року.

Крім того, наявність земельних ділянок підтверджується декларацією платника єдиного податку 4 групи та відомістю до неї.

Об`єми посівних площ сільськогосподарських культур ФГ "ЯВІРСЬКЕ" підтверджуються відповідним Звітом під урожай 2020 року №4-сг, а кількість про збирання врожаю с/х культур ФГ "ЯВІРСЬКЕ" підтверджуються відповідним Звітом на 01 листопада 2020 року №37-сг.

Товар був частково оплачений, за рахунками №4, №5 про що свідчать платіжні доручення №369 від 13 жовтня 2020 року на суму 1500000,00 гривень та №374 від 15 жовтня 2020 року на суму 430000,00 грн.

У відповідності з вимогами ст. 187, ст. 201 Податкового кодексу України, за правилом першої події, ФГ "ЯВІРСЬКЕ" було складено та направлено на реєстрацію податкові накладні №1 від 13 жовтня 2020 року, №2 від 14 жовтня 2020 року, №3 від 15 жовтня 2020 року, реєстрацію яких було зупинено, на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.

Позивачем було подано пояснення та копії документів щодо вказаних податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, що підтверджується повідомленнями №1, №2 від 24 жовтня 2020 року та №3 від 25 жовтня 2020 року.

Рішеннями №2084408/39606310 від 30 жовтня 2020 року, №2084409/39606310 від 30 жовтня 2020 року, №2084410/39606310 від 30 жовтня 2020 року у реєстрації податкових накладних №1, №2, №3 було відмовлено. Підставою для відмови зазначено "ненадання платником податку копії документів", а саме: "договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них" та "первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи)".

Позивач вважаючи дані рішення протиправними, звернувся до суду з даним позовом.

Суд зазначає, що Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У відповідності до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; дата відвантаженим товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.4 ст. 201 Податкового кодексу України регламентовано, що платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом періоду, за який складається така податкова накладна, протягом такого місяця.

У відповідності п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені (терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та відати покупцю за його вимогою.

Відповідно до п. 2 ст. 3 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Згідно п. 1 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. В свою чергу первинний документи це документ, який містить відомості про господарську операцію.

У відповідності до п. 1 наказу від 14.10.1997 №363 "Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні" товарно-транспортна документація - це комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу.

В свою чергу товарно-транспортна накладна це єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

Підпунктом 11.1 пункту 11 вказаного наказу регламентовано, що основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна.

Таким чином, товарно-транспортна накладна є достатнім підтвердженням щодо навантаження, транспортування, відвантаження товару, його оприбуткування та бухгалтерського обліку тобто достатнім підтвердженням надання транспортної послуги.

За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України, зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Пункт 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, передбачає у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 цього Порядку встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Аналогічні приписи містить абзац 10 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Пунктом 4 Наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №520 від 12.12.2019 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Отже, згідно з направленими до Головного управління ДПС у Харківській області бухгалтерськими та фінансово - господарськими документами ФГ "Явірсбке" в повному обсязі підтверджено реальність та законність проведення господарських операцій з вказаними контрагентами, законність реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Також суд зазначає, що пунктом 25 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 встановлено, що комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 5 Наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №520 від 12.12.2019 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктом 11 Наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №520 від 12.12.2019 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або "надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства", або "ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку".

Отже, з огляду на вище описане, оскаржувані рішення №2084408/39606310 від 30 жовтня 2020 року, №2084409/39606310 від 30 жовтня 2020 року, №2084410/39606310 від 30 жовтня 2020 року щодо відмови у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є неправомірними та підлягають скасуванню, а податкові накладні №1 від 13 жовтня 2020 року, №2 від 14 жовтня 2020 року, №3 від 15 жовтня 2020 року - реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Фермерського господарства "Явірське" підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 262, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Фермерського господарства "Явірське" (вул. Центральна, буд. 81, с. Явірське, Балаклійський район, Харківська область, 64224, ЄДРПОУ 39606310) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43143704), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області (ЄДРПОУ 43143704) №2084408/39606310 від 30 жовтня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 13 жовтня 2020 року, №2084409/39606310 від 30 жовтня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 15 жовтня 2020 року, №2084410/39606310 від 30 жовтня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 14 жовтня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних поданих Фермерським господарством Явірське (ЄДРПОУ 39606310) податкових накладних: №1 від 13 жовтня 2020 року, №2 від 14 жовтня 2020 року, №3 від 15 жовтня 2020 року.

Стягнути на користь Фермерського господарства Явірське (ЄДРПОУ 39606310) сплачену суму судового збору в розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (ЄДРПОУ 43143704).

Стягнути на користь Фермерського господарства Явірське (ЄДРПОУ 39606310) сплачену суму судового збору в розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393).

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.01.2021
Оприлюднено28.01.2021
Номер документу94383792
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/17319/2020

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 20.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 13.08.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 16.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 26.01.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні