Герб України

Рішення від 19.01.2021 по справі 904/6202/20

Господарський суд дніпропетровської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.01.2021м. ДніпроСправа № 904/6202/20

Суддя Панна С.П. , розглянувши матеріали позовної заяви

за позовом Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ", м.Запоріжжя

до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Дніпро

про стягнення суми штрафу за прострочення доставки вантажів в розмірі 82891,99 грн.

Представники сторін:

від позивача: не з`явився

від відповідача: Савченко О.Ю. , дов. НМВ 801734 від 13.10.2020р.

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення суми штрафу за прострочення доставки вантажів в розмірі 82891,99 грн. та суми сплаченого судового збору.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в період червень-серпень 2020р. відповідачем на адресу позивача на станцію Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці надійшли вантажі за залізничними накладними № 34883736, № 34953471, № 32068579, № 32406829, № 42973164, № 44146033, № 44146454, № 44176220, № 44574614, № 44775948, № 44797546, № 42962035, № 42962118, № 42981746, № 40106965, № 40106973, № 40107005, № 40107013, № 40112864, № 40429573, № 40429581, № 40429615, № 40429649, № 40433807, № 40433815, № 40664872, №40686784, №41586108, №42165233, №42619858, №42661306, №42661371, №42661579, № 42913301, № 42915595, № 42951509, № 42957308, № 40027096, № 45519626, № 45519675, № 45579927, № 45579976, № 45643566, № 45644978, № 45796059, № 45702198, № 45735529, № 45735552, № 45791076, № 45791217, № 46488177, № 46496519, № 46519443, № 46455234, № 46452280, № 46776225, № 46776241, № 47065818, № 47324637, № 45337706, № 45337714, № 45337730, № 45337763, № 45337854, № 45337979, № 45337987, № 45385176, № 45421344, № 45421419, № 45421450, № 45421468, № 45421484, № 45421492, № 48913560, № 49151970, № 49266190, № 49368921, № 49465404, № 49509177, № 49468606, № 49509128, № 49468671, № 49596679, № 49596695, № 49895980, № 49934094, № 49949472, № 49949498, № 49951650, № 49970585, № 49974637, № 50075035, № 50075043, № 50087907, № 50087956, № 50111186, № 50287911, № 50287937, № 50287952, № 50288018.

Під час здійснення перевезень вантажів за вищезазначеними накладними, відповідачем допущено прострочення термінів доставки вантажів, визначених п. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу, що підтверджується електронними цифровими підписами одержувача у графі 53 та відмітками, проставленими Залізницею в графах 51, 52 зазначених накладних, у зв`язку з чим позивачем нараховано та заявлено до стягнення з відповідача штрафу у розмірі 82 891,99грн.

Ухвалою суду від 23.11.2020 відкрито провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 29.12.2020 о 16:00 год.. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження.

17.12.2020р. до суду надійшов відзив на позовну заяву в якому відповідачем заявлено клопотання про зменшення розміру штрафу на 50%. Клопотання обґрунтоване відсутністю збитків у позивача та відсутністю негативних наслідків для позивача у зв`язку із затримкою доставки вантажу. У клопотанні відповідач посилається на те, що залізниця здійснює пільгові перевезення громадян, однак компенсація за таке перевезення державою своєчасно не здійснюється, у зв`язку з чим залізниця вимушена звертатися з позовами до суду для її стягнення. Також відповідач вказує про наявність заборгованості контрагентів, в підтвердження чого посилається на судову практику. Відповідач також зазначає про зниження обсягів перевезення та значне зростання вартості матеріалів та паливно-енергетичних ресурсів, які становлять третину у складі операційних витрат. Крім того, відповідач зазначає, що Придніпровську залізницю включено до переліку підприємств, які мають істотне стратегічне значення для економіки та безпеки держави, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 №83. Відповідач вважає зазначений до стягнення штраф завищеним та просить врахувати дане клопотання під час розгляду справи.

28.12.2020р. до суду від позивача електронною поштою надійшла заява № 11/2064676/ЮМ від 23.12.2020 про відкладення розгляду справи.

29.12.2020р. до суду від позивача електронною поштою надійшла відповідь № 11/2064676/ЮМ від 23.12.2020 на відзив на позовну заяву.

29.12.2020р. від позивача електронною поштою надійшло заперечення № 11/2064677/ЮМ від 23.12.2020 на заяву відповідача про зменшення суми штрафу.

Ухвалою суду від 29.12.2020р. відкладено засідання на 19.01.2021р.

18.01.2021р. до суду від позивача надійшла заява № 11/2001412/ЮМ/ від 18.01.2021р. про проведення засідання без участі представника позивача та призначення наступного судового засідання в режимі відеоконференції.

19.01.2021р. до суду від відповідача надійшло заперечення № НЮс-06/61 від 15.01.2021р. на відповідь на відзив.

Враховуючи те, що матеріали даної справи містять достатній обсяг доказів, учасники справи мали реальну можливість скористатись своїм правом на вчинення процесуальних дій, суд не вбачає підстав для відкладення розгляду справи по суті.

За результатом дослідження матеріалів справи, оцінки доказів у їх сукупності господарський суд

ВСТАНОВИВ:

В період червень-серпень 2020р. Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця "Акціонерного товариства "Українська залізниця" на адресу Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ", м.Запоріжжя на станцію Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці здійснювалось перевезення вагонів за залізничними накладними № 34883736, № 34953471, № 32068579, № 32406829, № 42973164, № 44146033, № 44146454, № 44176220, № 44574614, № 44775948, № 44797546, № 42962035, № 42962118, № 42981746, № 40106965, № 40106973, № 40107005, № 40107013, № 40112864, № 40429573, № 40429581, № 40429615, № 40429649, № 40433807, № 40433815, № 40664872, №40686784, №41586108, №42165233, №42619858, №42661306, №42661371, №42661579, № 42913301, № 42915595, № 42951509, № 42957308, № 40027096, № 45519626, № 45519675, № 45579927, № 45579976, № 45643566, № 45644978, № 45796059, № 45702198, № 45735529, № 45735552, № 45791076, № 45791217, № 46488177, № 46496519, № 46519443, № 46455234, № 46452280, № 46776225, № 46776241, № 47065818, № 47324637, № 45337706, № 45337714, № 45337730, № 45337763, № 45337854, № 45337979, № 45337987, № 45385176, № 45421344, № 45421419, № 45421450, № 45421468, № 45421484, № 45421492, № 48913560, № 49151970, № 49266190, № 49368921, № 49465404, № 49509177, № 49468606, № 49509128, № 49468671, № 49596679, № 49596695, № 49895980, № 49934094, № 49949472, № 49949498, № 49951650, № 49970585, № 49974637, № 50075035, № 50075043, № 50087907, № 50087956, № 50111186, № 50287911, № 50287937, № 50287952, № 50288018.

Позивач посилається на допущене відповідачем прострочення термінів доставки вантажу, що передбачені статтею 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу, на підставі статті 116 Статуту залізниць України, у зв`язку з чим нарахував та просить суд стягнути з відповідача штраф у загальному розмірі 82 891,99грн., з чим не погоджується відповідач, що і є причиною спору.

Відповідно до частини 2 статті 908 Цивільного кодексу України умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (частина 3 статті 909 Цивільного кодексу України).

Відповідно до підпункту 8 пункту 6 розділу 1 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут), накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

При цьому, Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (стаття 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені Міністерством транспорту Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (стаття 5 Статуту).

Правилами перевезень вантажів, а саме пунктом 1.1. "Правил оформлення перевізних документів", затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138) та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503, а також статтею 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Накладна згідно з вказаними Правилами може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису). Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Згідно статті 22 Статуту залізниць України, за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату.

Відповідно до статті 41 Статуту, залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами обчислення термінів доставки вантажів, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

Згідно статті 130 Статуту залізниць України належним доказом прострочення доставки вантажу залізницею є накладна.

Згідно пункту 1.2. Правил обчислення термінів доставки вантажу (далі - Правила), термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата.

Пунктом 1.1. Правил визначено терміни, в які залізниці зобов`язані доставляти вантажі за призначенням, зокрема, відповідно до підпункту 1.1.1. наведеного пункту, у разі перевезення вантажною швидкістю вагонними відправками у великотоннажних контейнерах термін доставки вантажу обчислюється виходячи з 1 (однієї) доби на кожні повні та неповні 200 км.

Обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах (пункт 2.1. Правил).

Разом з тим, згідно з пунктом 2.4. Правил, терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу.

Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції (пункт 2.9. Правил).

Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки (п. 2.10. Правил).

Оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної і дорожньої відомості. Датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці, або дата подачі вагона під вивантаження, якщо вона здійснюється одержувачем на місцях загального або не загального користування (п. 8 Правил).

Згідно статті 131 Статуту залізниць України претензії вантажоодержувачів щодо сплати штрафів заявляються залізниці призначення.

Відповідно до статті 116 Статуту за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:

10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;

20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;

30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув.

В Інформаційному листі Вищого господарського суду України №01-06/420/2012 від 04.04.2012 "Про обчислення термінів доставки залізницею вантажів та визначення розміру штрафу за порушення цих термінів" зазначено, що встановлений статтею 116 Статуту штраф застосовується у разі прострочення доставки вантажу на дві доби (більше ніж на 48 годин), на три доби (більше ніж на 72 години) і на чотири доби (більше ніж на 96 годин). Якщо прострочення доставки вантажу допущено залізницею менш як на дві доби (не більше 48 годин), що обчислюється з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення, то підстави для нарахування передбаченого статтею 116 Статуту штрафу відсутні.

Відповідно до статті 116 Статуту за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини).

Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання, в силу статті 525 Цивільного кодексу України, не допускається.

Відповідно до частини 1 статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно з частиною 1 статті 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

За вимогами Правил видачі вантажів, оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної і дорожньої відомості. Датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці, або дата подачі вагона під вивантаження, якщо вона здійснюється одержувачем на місцях загального або не загального користування (пункт 8 Правил).

Як підтверджується календарними штемпелями на накладних накладними №34883736, № 34953471, № 32068579, № 32406829, № 42973164, № 44146033, № 44146454, № 44176220, № 44574614, № 44775948, № 44797546, № 42962035, № 42962118, № 42981746, № 40106965, № 40106973, № 40107005, № 40107013, № 40112864, № 40429573, № 40429581, № 40429615, № 40429649, № 40433807, № 40433815, № 40664872, №40686784, №41586108, №42165233, №42619858, №42661306, №42661371, №42661579, № 42913301, № 42915595, № 42951509, № 42957308, № 40027096, № 45519626, № 45519675, № 45579927, № 45579976, № 45643566, № 45644978, № 45796059, № 45702198, № 45735529, № 45735552, № 45791076, № 45791217, № 46488177, № 46496519, № 46519443, № 46455234, № 46452280, № 46776225, № 46776241, № 47065818, № 47324637, № 45337706, № 45337714, № 45337730, № 45337763, № 45337854, № 45337979, № 45337987, № 45385176, № 45421344, № 45421419, № 45421450, № 45421468, № 45421484, № 45421492, № 48913560, № 49151970, № 49266190, № 49368921, № 49465404, № 49509177, № 49468606, № 49509128, № 49468671, № 49596679, № 49596695, № 49895980, № 49934094, № 49949472, № 49949498, № 49951650, № 49970585, № 49974637, № 50075035, № 50075043, № 50087907, № 50087956, № 50111186, № 50287911, № 50287937, № 50287952, № 50288018 вантаж доставлено одержувачу з порушенням встановленого терміну доставки, який визначений згідно зі статтею 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу.

Посилаючись на зміст зазначених залізничних накладних, Позивач стверджує, що вантажі були доставлені на адресу Позивача із простроченням за період червень - серпень 2020. Відповідно до доданого розрахунку (арк.с.145-148) штраф за несвоєчасну доставку вантажів складає 82 891,99грн.

Відповідач стверджує, що Позивачем неправильно визначено кількість діб прострочення по накладній № 32406829 від 16.07.2020 та неправомірно нараховано штраф у розмірі 365,46грн. (а/с 11)

Контррозрахунок: Норма доставки: 9 діб (4 доби на відстань 755 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-Прибуттям) + 4 доби (на збільшення терміну згідно з п.2.9.Правил обчислення термінів доставки вантажів). Фактично - 12 діб. Прострочення - 3 доби, штраф становить 20 % від провізної плати: 3 654,60 х 20 % =

730,92грн. Позивачем по накладній № 32406829 заявлено штраф 1 096,38грн., надлишок становить 365,46грн.

Щодо накладної № 46496519 від 24.06.2020р., відповідач пояснює наступне. (а/с 81)

Накладна № 46496519 від 24.06.2020р. Кривий Ріг - Запоріжжя-Ліве, вагони №№ 61448007, 53304333, прибуття на станцію призначення 26.06.2020, повідомлення про прибуття 27.06.2020 о 11:00год. (графа 49 накладної), видача вантажу 29.06.2020 о 04:05год., що підтверджується пам`яткою про подавання вагонів форми ГУ-45 від 29.06.2020 № 1865; розкредитування одержувачем накладної здійснено 30.06.2020 о 04:47год. (графа 53 накладної), тобто понад добу після фактичної видачі вантажу. Таким чином, за накладною № 46496519 штраф у розмірі 151,52 заявлено неправомірно.

Вищевказані обставини підтверджуються доданими до заяви документами.

Відповідно до статті 307 ГК України положення якої кореспондуються із положеннями статті 909 ЦК України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі - (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами) (ч.ч. 2, 3 ст. 909 ЦК України).

Пунктом 8 статті 6 Статуту визначено, що накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Відповідно до 41 Статуту залізниць України, затвердженого постановою КМУ від 6 квітня 1998р. №457, залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.

Так, пунктами 2.1, 2.2, 2.4,2.9, 2.10, 2.11 Правил обчислення термінів доставки вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №64, встановлено, що обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. При прийманні від відправника вантажу до перевезення раніше дня, на який призначено навантаження, термін доставки обчислюється з 24-ї години того дня, на який призначено навантаження, про що в накладній робиться відмітка в графі "Навантаження призначено на __ число __ місяць". Терміни доставки для вагонних відправок застосовуються при перевезенні вантажів, для яких надані окремі вагони та при перевезенні порожніх власних і орендованих вагонів. Терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються:

на одну добу:

на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу;

у разі переадресування вантажів;

на 2 доби:

у разі перевезення вантажів за участю поромної переправи;

у разі перевантаження вантажу у вагони іншої ширини колії.

У разі затримки вантажу в процесі перевезення термін доставки збільшується на термін: виконання митних та інших адміністративних правил; тимчасової перерви в перевезенні, яка трапилася не з вини залізниці; необхідний для ветеринарного огляду та напування тварин; вивантаження зайвої маси, виправлення навантаження або упаковки, а також на перевантаження, які трапилися з вини відправника; інших затримок, які трапились з вини відправника чи одержувача.

Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення, до закінчення встановленого терміну доставки.

За вимогами п.8 Правил видачі вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної. Датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці або дата подачі вагона під вивантаження, якщо воно здійснюється одержувачем на місцях загального або незагального користування.

10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;

20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;

30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Відповідно до п.129 Статут залізниць, затвердженого постановою КМУ від 6 квітня 1998 р. N 457, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Відповідно до п. 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорта України N 334 від 28.05.2002, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності: утрати документів, прикладених відправником до накладної; затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі від вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства; неочищення вагонів від залишків вантажу та сміття після вивантаження засобами одержувача; неочищення зовнішньої поверхні цистерн та бункерних напіввагонів після наливу і зливу; подачі залізницею неочищених вагонів під завантаження засобами відправника, порту, пристані; відсутності пломб, запірно-пломбувальних пристроїв (далі - ЗПП) на вагоні (контейнері), якщо в перевізних документах є відмітка про пломби (ЗПП), пошкодження пломб (ЗПП) або заміни їх, а також виявлення в процесі перевезення або на станції призначення пломб (ЗПП) на вагонах (контейнерах) з нечіткими відбитками; пошкодження або втрата наданих залізницею перевізних пристосувань; відмови вантажовласника від підписання: облікової картки виконання плану перевезень вантажів, накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами (контейнерами); самовільного зайняття залізницею вагонів і контейнерів, що належать підприємствам, організаціям, установам або орендовані ними; затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням вантажу, а також затримки через недодання чи неналежне оформлення відправником документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил; в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.

Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами. Один примірник акта загальної форми, складеного під час перевезення, додається до перевізних документів, другий залишається на станції, яка його склала.

Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 ГПК України).

Враховуючи наведені норми, для вирішення спору по суті необхідно встановити, чи доводиться матеріалами справи обставини прострочки доставки вантажу залізницею, а також чи є обставини для зменшення штрафних санкцій.

Статтею 233 ГК України встановлено, що у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.

Якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Частиною 3 ст.551 ЦК України передбачено, що розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково на суму 82 375,01грн, оскільки несвоєчасна доставка вантажу доводиться належними доказами. В частині нарахування суми штрафу за накладними № 32406829 від 16.07.2020 на суму 365,46грн., № 46496519 від 24.06.2020 на суму 151,52грн. суд відмовляє в задоволенні позову у зв`язку з тим, що відповідач довів неправильне визначення строку доставки.

Водночас суд не знаходить підстав для задоволення клопотання Відповідача про зменшення суми штрафу до 50% з таких підстав.

Так, суд погоджується з аргументами Позивача, що відсутність збитків Позивача не є тією достатньою обставиною, що надає право суду на зменшення розміру неустойки, без дослідження всіх доказів для зменшення неустойки у сукупності. Сама лише відсутність завданих збитків, без врахування кількісної характеристики динаміки виконання зобов`язання, наявності заборгованості перед бюджетами, найманими працівниками, виробництво важливих для держави і суспільства товарів (робіт, послуг) та інших обставин, не може слугувати підставою зменшення розміру санкцій.

Щодо витрат на професійну правничу допомогу, які позивач очікує понести у зв`язку із розглядом справи у розмірі 5 465,32грн.

В матеріалах справи наявний попередній (орієнтовний) розрахунок витрат на правничу допомогу (а.с.149), який складається з:

- консультації клієнта з вивченням документів, узгодження правової позиції (2 години) - 659,10грн., підготовка, складання та подання позовної заяви (6 годин роботи адвоката) - 1 977,30грн., участь у судових засіданнях (орієнтовно 2 засідання) в суді першої інстанції - 2 000,00грн., гонорар за складність справи майнового характеру - 828,92грн.

В розрахунку витрат позивач зазначив про свій намір надати суду докази витрат на професійну правничу допомогу, у порядку, визначеному ч.8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Судові витрати у справі покладаються на Відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог на підставі ч. 2 ст.129 ГПК України.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

Позов Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ", м.Запоріжжя до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця "Акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Дніпро про стягнення суми штрафу за прострочення доставки вантажів в розмірі 82 891,99 грн. - задовольнити частково.

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця (Тверська), 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49602, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108, ідентифікаційний код 40081237) на користь Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ" (69008, м.Запоріжжя, Південне шосе, 72, код ЄДРПОУ 00191230) штраф за несвоєчасну доставку вантажу у розмірі 82 375 (вісімдесят дві тисячі триста сімдесят п`ять) гривень 01 копійка та судовий збір у розмірі 2 088 (дві тисячі вісімдесят вісім) гривень 89 копійок.

В іншій частині заявлених вимог - відмовити.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Центрального апеляційного господарського суду безпосередньо або через Господарський суд Дніпропетровської області. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 25.01.2021

Суддя С.П. Панна

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення19.01.2021
Оприлюднено28.01.2021
Номер документу94390736
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6202/20

Судовий наказ від 15.03.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Рішення від 15.02.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Судовий наказ від 12.02.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 05.02.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Рішення від 19.01.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 15.01.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 29.12.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 29.12.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 23.11.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні