Постанова
від 28.01.2021 по справі 902/650/20
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 січня 2021 року Справа № 902/650/20

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючий суддя Маціщук А.В., суддя Гудак А.В. , суддя Петухов М.Г.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Будремгаз-Р"

на рішення Господарського суду Вінницької області від 09.10.2020 р. ухваленого суддею Матвійчуком В.В. у м.Вінниці, повний текст складено 15.10.2020 р.

у справі № 902/650/20

за позовом : Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" в особі Структурної одиниці "Калинівські електричні мережі"

до : Товариства з обмеженою відповідальністю "Будремгаз-Р"

про стягнення 138665,88 грн.

В С Т А Н О В И В :

Відповідно до рішення Господарського суду Вінницької області від 09.10.2020 р. у справі № 902/650/20 задоволено позов Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" в особі Структурної одиниці "Калинівські електричні мережі". Згідно з рішенням суду підлягає стягненню з Товариства з обмеженою відповідальністю «Будремгаз-Р» на користь Акціонерного товариства «Вінницяобленерго» в особі Структурної одиниці "Калинівські електричні мережі" 138665 грн. 88 коп. вартості не облікованої електричної енергії.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "Будремгаз-Р" подав скаргу до Північно-західного апеляційного господарського суду, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Вінницької області від 09.10.2020 р. у даній справі та постановити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

Відповідач вважає, що рішення є незаконним та ухвалено з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, крім цього суд першої інстанції неповно з`ясував обставин, що мають значення для справи, не довів обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, а також висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції не відповідність обставинам справи.

Посилаючись на п.п 3,1, п. 1.2.1 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, скаржник доводить, що лічильник електричної енергії (лічильник) не являється електроустановкою, а ні електроприладом, так як його технічне призначення зовсім інше і стосується лише обліку електричної енергії.

Стверджує, що лічильник розміщений на електроустановці (ТП 469), що підтверджується фотоматеріалами, які є в матеріалах справи, власником(користувачем) якої є позивач і розташована на території, яка також перебуває в користуванні позивача, як земельна ділянка енергетики.

Що стосується технічного стану лічильника (ЗВТ) то зазначає, що відповідно до п.2 Акта про порушення, пломба ЗКО 12529993 є цілою та непошкодженою. Відповідно до п. 6 Акта № 332259 від 24.01.2020 р. кожух лічильника не пошкоджений, змін в системі обліку електричної енергії не виявлено, похибка в схемі обліку в межах допустимої (0. 123), що свідчить про правильний облік електричної енергії.

Доводить, що акт про порушення, складений з порушенням форми наведеною в додатку 8 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме; - не зазначено імена та по батькові представників позивача, не перевірено їх повноваження на складання акта згідно з їх посадовою інструкцією та наявність проходження ними відповідного навчання та інструктажу ; не зазначено фазування приладу обліку на дату оформлення акта про порушення: допущено виправлення в схемі електроживлення споживача, а саме в місці позначеному цифрою 3 , що є порушенням вимог п. 8.2.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії; - зазначено з боку відповідача порушення п. 5.5.5. 6. Правил роздрібного ринку електричної енергії, хоча в даному пункті визначені зобов`язання споживача електричної енергії, а перелік порушень перелічено в п. 8.4.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Враховуючи, що позивач надав акт про порушення, який складений не за формою встановленою в додатку 8 до Правил роздрібного ринку електричної енергії і є основним та єдиним документом, який підтверджує порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії споживачем, тому не може бути належним доказом в розумінні ст. 77 ГПК України та не доводить порушення відповідача.

Крім цього, відповідно до п. 2.3.5 договору, споживач здійснює оплату за послуги з повірки лічильників, в зв`язку з цим повірку лічильників повинен здійснювати позивач. Відповідно до акта про порушення, остання повірка даного лічильника здійснювалася в четвертому кварталі 2007 року. Відповідно до затверджених міжповірочнйх інтервалів законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації за категоріями, затверджених Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 13.10.2016 р. № 1747, для лічильників активної та реактивної електроенергії статичних трифазних (класи точності 0,28-3.0 і А, В. С) - 6 (10) років. Враховуючи те, що лічильник відповідача відноситься до класу точності 1. термін чергової його повірки сплив в 2017 році. В свою чергу позивач таку повірку не здійснив, що виключає відповідальність відповідача.

З урахуванням викладеного просить суд скасувати рішення Господарського суду Вінницької області від 09.10.2020 р. у даній справі та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволені позову повністю.

Позивач Акціонерне товариство "Вінницяобленерго" в особі Структурної одиниці "Калинівські електричні мережі" подав суду відзив на апеляційну скаргу, в якому не погоджується з поданою скаргою.

Посилається на п. 2.3.3 Правил роздрібного ринку електричної енергії і доводить, що лічильник електричної енергії є нічим іншим, як невід`ємною частиною електроустановки.

Не погоджується з доводами апеляційної скарги, що в акті про порушення № 00460 від 24.01.2020 р. зазначено два порушення, оскільки в акті зазначено порушення та зазначено, яким чином дане порушення вчинено.

Вважає, що відповідно до п. 2.3.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Отже, лічильник не є власністю споживача, який є відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки.

Звертає увагу, що на об`єкті споживача була встановлена пломба № 12529933, яка разом з лічильником, як зазначено в п. 10 акта про порушення, вилучена та укладена у пакет для розгляду на комісії ОСР. На засіданні комісії, яке оформлене протоколом № 8 від 11.02.2020 р. було виявлено фальсифікацію пломб держспоживстандарту та заводу виробника, які встановлені на кожусі лічильника, що свідчить про втручання в роботу лічильника. В зв`язку з викладеним комісією було прийнято рішення направити лічильник на експертизу та підтвердити факт фальсифікації. За заявою споживача лічильник був переданий йому для доставки на експертизу. Електричний лічильник споживач на експертизу не надав.

Не погоджується з доводами апеляційної скарги про наявність недоліків складеного акту та зазначає, що сам по собі дефект акта не може спростовувати факт порушення, якщо цей факт відображено у сукупності з іншими доказами. Тоді, як норми чинного законодавства України не визначають вказаний скаржником дефект змісту акта як такий, що має наслідком його недійсність/нікчемність.

Вважає, що в апеляційній скарзі скаржник не правильно трактує норми Правил роздрібного ринку електричної енергії зазначаючи, що перелік порушень вказано у п. 8.4.2 правил, а не в п. 5.5.5. Тоді, як пунктом 8.4.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії визначається обсяг та вартість не облікованої електричної енергії у разі недотримання споживачем зобов`язань викладених в п. 5.5.5 правил.

З урахуванням викладеного просить суд апеляційну скаргу ТОВ Будремгаз -Р залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Вінницької області у справі № 902/650/20 від 09.10.2020 р. без змін.

Відповідно до ст. 270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження. Апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

Враховуючи те, що ціна позову у даній справі не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб і сторони не подавали клопотань про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, розгляд апеляційної скарги відбувся в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами згідно з ч. 13 ст. 8 ГПК України. Колегія суддів звертає увагу, що відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши апеляційну скаргу, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного судового рішення норм матеріального процесуального права, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено наступне.

29.02.2007 р. Відкрите акціонерне товариство «АК Вінницяобленерго» (в подальшому перейменовано на АТ «Вінницяобленерго» ) в особі СО «Калинівські ЕМ» (постачальник) та Товариство з обмеженою відповідальністю «Будремгаз-Р» (споживач) уклали договір № 158 про постачання електричної енергії за умовами якого постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача з приєднаною потужністю 44,5 кВт, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії її та здійснює інші платежі згідно з умовами договору.

Відповідно до п. 1.3 договору точка продажу електричної енергії: на межі балансової належності електромереж постачальника та споживача згідно додатка № 10.

Згідно з п. 2.1 під час виконання умов цього договору, а також вирішення всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватись чинним законодавством України та Правилами користування електричною енергією (далі - ПКЕЕ).

Відповідно до п.3.1.5 договору постачальник має право доступу до належних Споживачу засобів (систем) обліку електричної енергії, контролю показників якості електричної енергії для контролю дотримання встановлених режимів споживання енергії.

Згідно з пп. 4.2.3 договору, споживач сплачує постачальнику вартість недорахованої електроенергії, розраховану виходячи із приєднаної потужності струмоприймачів або сили струму робочого навантаження об`єкту, розрахованому за визначеним відповідно до площу перерізу та профілю проводів (кабелів) допустимим тривалим струмом (гідно з гл. 1.3 ПУЕ) та кількості годин їх використання відповідно до Методики обчислення обсягу електричної енергії, недорахованої унаслідок порушення Споживачем - юридичною особою Правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ від 05.12.2001 № 1197, за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням (далі - Методика), у разі таких дій Споживача: самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб з засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку; інших умов, визначених Методикою.

Відповідно до п. 9.4 договір набирає чинності з дня його підписання і укладається на строк до 29.05.2017 р. Договір вважається продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору, жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд умов /а.с. 23-25/.

Угодою від 01.09.2020 сторонами узгоджено питання зміни номеру договору з 158 на новий номер КА 012800.

13.11.2018 р. сторони уклали додаткову угоду до договору, якою доповнено договір додатком №5 «Порядок розрахунків за перетікання реактивної електроенергії» /а.с. 39-41/.

Постановою НКРЕКП № 1414 від 13.11.2018 надано з 01.01.2019 ПАТ «Вінницяобленерго» (в подальшому перейменовано на АТ «Вінницяобленерго» ) ліцензію на провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії.

01.01.2019 р. відповідач приєднався до договору споживача про надання послуг з розподілу електроенергії на умовах раніше згаданого за текстом даного рішення договору № КА 012800 про постачання електроенергії. Основними умовами договору споживача про надання послуг з розподілу електроенергії, які впливають на взаємовідносини сторін в межах даного спору між ними, є наступні: - умови договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ)... (за пунктом п.1.2.); - оператор системи надає споживачу послуги з розподілу електроенергії, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, що є додатком до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи (п.2.1.); - у разі порушення розрахункового обліку з вини споживача, порушення вимог ПРРЕЕ та інших нормативних документів, споживач сплачує оператору системи вартість не облікованої електроенергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ (п.8.6.); - у разі виявлення однією з сторін договору порушень умов договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, а місці оформлюється двосторонній акт порушень; акт складається у присутності представників обох сторін у двох примірниках, при цьому, сторона, дії чи бездіяльність якої стали причиною складання акта, має право внести до акту свої зауваження (п.8.9) /а.с. 42/.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатом технічної перевірки на об`єкті ТОВ «Будремгаз-Р» за адресою: м. Калинівка, вул. Незалежності, 5 було виявлено порушення п.5.5.5. (пп.6 п.5.5.5. Правил роздрібного ринку електроенергії (надалі - ПРРЕЕ), а саме - виявлено, що на лічильнику № 0048712 НІК 2301 АПЗ пок. 083909.6 пошкоджено пломбувальний матеріал пломби № 12529932 ПАТ ВОЕ.

У зв`язку із виявленням пошкодження пломбувального матеріалу пломби № 12529932 ПАТ ВОЕ працівники Калинівських електричних мереж склали акт про порушення № 00460 від 24.01.2020 р./а.с. 7-8/, за змістом якого вказано про його складання працівниками позивача інженерами з технічного аудиту ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та підписання інженером з технічного аудиту ОСОБА_3 , у присутності представника споживача ОСОБА_4 , який також підписав даний акт із зауваженнями наступного змісту "Про стан пломби на лічильнику не можу знати, так як її встановлював ОСОБА_2 , а пломбу на ОСОБА_5 контролював, оскільки вона була на видному місці» .

11.02.2020 р. на засіданні комісії з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електроенергії СО «Калинівські ЕМ» АТ «Вінницяобленерго» розглянуто вказаний акт в присутності представника споживача ОСОБА_4 та з урахуванням зауважень, наданих представником споживача прийнято рішення ініціювати проведення експертизи приладу обліку /а.с. 9/.

Відповідно до заяви представника відповідача Римара В.І. від 11.02.2020 р. засіб вимірювальної техніки - електролічильник № 0048712 НІК 2301 АПЗ передано йому для доставки на експертизу. Також представнику відповідача було надано акт-повідомлення № 31 від 11.02.2020 р. про направлення на експертизу лічильника електроенергії, в якому зазначено дату та час проведення експертизи і місце розташування організації, яка проводитиме експертизу /а.с. 10-11/.

Разом з тим, матеріали справи не містять доказів відповідно до ст. 76-77 ГПК України на підтвердження передачі засобу обліку на експертизу/проведення експертизи/висновку експерта, в апеляційній скарзі пояснень з цього приводу також не надано.

Згідно з п.8.2.6. ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг не облікованої електроенергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за сім календарних днів до призначеної дати засідання. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення ПРРЕЕ у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості не облікованої електроенергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості не облікованої електроенергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4. цього розділу ПРРЕЕ та розрахункові документи для оплати не облікованої електроенергії та/або збитків.

Відповідно до п.п.1 п.8.4.2. ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості не облікованої електроенергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному ПРРЕЕ, у разі виявлення таких порушень, як порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (дріт, кордова нитка тощо), порушення цілісності гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал (далі - пошкодження пломб), або відсутність на засобах вимірювальної техніки пломб з відбитками тавр про їх повірку чи пломб з відбитками тавр оператора системи або інших заінтересованих сторін, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, установлених пломб, та за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки).

19.03.2020 р. комісією з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ СО «Калинівські ЕМ» АТ «Вінницяобленерго» розглянуто акт про порушення № 00460 від 24.01.2020 р. та прийнято рішення, оформлене протоколом засідання комісії від 19.03.2020 р. № 1 про проведення розрахунок обсягу та вартості не облікованої електроенергії, внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електроенергії , у відповідності до пп. 1 п.8.4.2 глави 8.4. правил, виходячи з наступних розрахункових даних: кількість днів для розрахунку Комісія визначила виходячи з п.п. 1 п. 8.4.8. глави 8.4. Правил роздрібного ринку електроенергії, нарахування за 6 місяців, з 26.07.2019 р. по 24.01.2020 р.; за тарифами (цінами) для споживачів відповідної групи та класу напруги, які діяли під час порушення споживачем Правил роздрібного ринку електроенергії; величина потужності електроустановок споживача, передбачена договором про надання послуг з розподілу електричної енергії 20 кВт; за тривалістю роботи обладнання цілодобово без вихідних, та коефіцієнту в розмірі 0,6 використання струмоприймачів, внаслідок чого відповідачеві донараховано до оплати 52704 кВт * год не облікованої електроенергії на суму 138665,88грн. Згідно зі змісту протоколу № 1 від 19.03.2020 р. вбачається, що на засідання Комісії представник відповідача був відсутній /а.с. 12-13/.

23.03.2020 р. на юридичну адресу відповідача цінним листом з описом вкладення направлено протокол засідання комісії від 19.03.2020 р. з розгляду акта про порушення, розрахунок № 14 від 19.03.2020 р. та рахунок № 810 від 19.03.2020 р. Зазначений цінний лист із вкладенням повернувся на адресу позивача з відміткою органу поштового зв`язку «Організація не знайдена» /а.с. 16-18/. Адреса Товариства з обмеженою відповідальністю "Будремгаз-Р" а саме: Вінницька область, м. Калинівка, вул. Островського, 62-а, 22400 підтверджена відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Матеріали справи не містять доказів оскарження рішення Комісії, яке оформлене протоколом № 1 від 19.03.2020 р.

30.04.2020 р. у зв`язку із не сплатою рахунку позивач направив на адресу відповідача претензію № СО-56-312, до якої додатково долучив копію розрахунку № 14 від 19.03.2020 р. та копію рахунку № 810 від 19.03.2020 р. /а.с. 19-20/. Однак, 12.05.2020 р. вказана претензія з додатками була повернута на адресу позивача з відмітною органу поштового зв`язку «За даною адресою не має» .

Відповідач не сплатив вартість необлікованої електричної енергії нарахованої згідно акта про порушення, що стало підставою для звернення до суду.

Отже, на умовах договору, укладеного сторонами 29.02.2007 р., між ними виникли правовідносини з енергопостачання, які регулюються нормами пар.3глави 30 Господарського кодексу України, розділом 3 Цивільного кодексу України, Закону України «Про ринок електричної енергії» , Кодексу комерційного обліку електроенергії (надалі - ККО) затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 р. № 311, Правилами роздрібного ринку електроенергії (надалі - ПРРЕЕ) затверджених 14.03.2018 р. Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - НКРЕКП) № 312.

Відповідно до ст.174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір.

Згідно з ч.1 ст.275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає, зокрема, електроенергію споживачеві, який зобов`язується оплатити її та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання. Особливості постачання електроенергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії споживачу встановлюються Законом України Про ринок електричної енергії .

Відповідно до норм ст.193 Господарського кодексу України зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону та договору. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України, з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.

Відповідно до ч.3 ст.58 Закону України «Про ринок електричної енергії» споживач зобов`язаний дотримуватися правил технічної експлуатації, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електроенергії, умов укладених договорів.

Згідно з п.14 ч.2 ст.77 Закону України "Про ринок електричної енергії" правопорушенням на ринку електроенергії, є, зокрема, пошкодження цілісності пломб.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 р. № 311 затверджений Кодекс комерційного обліку електроенергії (надалі - ККО), що визначає принципи організації комерційного обліку електроенергії на ринку електроенергії України, права та обов`язки сторін по організації комерційного обліку електроенергії та отримання точних і достовірних даних комерційного обліку для здійснення комерційних розрахунків.

Відповідно до п.п.23. п.1.4. ККО засіб вимірювальної техніки - це засоби вимірювань, вимірювальні системи та будь-які частини засобів вимірювань або вимірювальних систем, якщо ці частини можуть бути об`єктом спеціальних вимог та окремого оцінювання відповідності.

Розділом "Улаштування вузлів обліку" ККО передбачено, що : засіб вимірювальної техніки має бути опломбований на затискній кришці пломбою постачальника послуг комерційного обліку електроенергії. Пломби з тавром постачальника послуг комерційного обліку електроенергії мають бути встановлені, також, на пристроях, що закривають первинні і вторинні кола живлення засобу обліку, важелі і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих колах, двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, усі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми обліку; під час пломбування засобу вимірювальної техніки на об`єкті складається акт про пломбування. Цей акт повинен містити інформацію про місце кожної пломби, найменування суб`єкта, який встановлює пломбу, і суб`єкта відповідального за збереження та цілісність пломби. Акт пломбування підписується представниками сторін, які брали участь у процедурі пломбування; ККО заінтересовані особи мають право проведення інспекції відповідних засобів вимірювальної техніки, щоб пересвідчитись, що засоби вимірювальної техніки знаходяться в робочому стані і аварійна ситуація дійсно мала місце. За позитивними результатами інспекції здійснюється повторне пломбування засобу вимірювальної техніки; несанкціоноване пошкодження встановлених на засобу вимірювальної техніки пломб, якщо такі дії призвели до викрадення електроенергії, тягнуть за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством України.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - НКРЕКП), від 14.03.2018 № 312 затверджено Правила роздрібного ринку електроенергії (надалі - ПРРЕЕ), що регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електроенергії між електропостачальником та споживачем, а також їхні взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електроенергії.

Так, відповідно до вказаної постанови НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312 встановлено, що: укладання договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог ПРРЕЕ здійснюються шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електроенергії, відповідних договорів про постачання електроенергії) на умовах чинних договорів про постачання електроенергії про користування електроенергією, укладених з відповідними постачальниками електроенергії за регульованим тарифом, що наведена у додатку до цієї постанови (за пунктом 2 цієї постанови); після укладання договору про надання послуг з розподілу електроенергії договори про користування електроенергією та договори про постачання електроенергії продовжують свою дію в частини регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електроенергії тощо. В іншій частині договори про користування електроенергією та договори про постачання електроенергії припиняють свою дію (за пунктом 6 цієї постанови).

Згідно з п.2.3.1. та п.п.8 п.5.5.5. ПРРЕЕ споживач електроенергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електроенергії, а також пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про опломбування.

Відповідно до п.2.3.4. ПРРЕЕ відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електроенергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені; відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їхній власник.

Колегією суддів на підставі доказів у справі встановлено, що акт технічної перевірки вимірювального комплексу № 005730 від 02.09.2015 р. містить відомості про складання 02.09.2015 акту про пломбування та збереження пломб на електролічильнику №0048712 НІК 2301 АПЗ, за яким на об`єкті відповідача було встановлено та передано на зберігання останньому три пломби енергопостачальника.

Отже відповідно до п.2.3.4. ПРРЕЕ саме на відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «Будремгаз-Р» покладено обов`язок із забезпечення збереження і цілісності засобів комерційного обліку електроенергії та пломб на електролічильнику №0048712 НІК 2301 АПЗ.

Актом про порушення № 00460 від 24.01.2020 р. підтверджено порушення споживачем/відповідачем пп.6 п.5.5.5. Правил роздрібного ринку електричної енергії, яке полягає у пошкодження пломбувального матеріалу пломби № 12529932 ПАТ ВОЕ. Акт про порушення № 00460 від 24.01.2020 р. містить всі вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу електричної енергії та відповідає вимогам , доводи апеляційної скарги в цій частині є необґрунтованими. Колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги про наявність недоліків складеного акту як необґрунтовані. При цьому звертає увагу, що дефект акту. зазначений скаржником, не може спростовувати факт порушення з урахуванням викладеного вище.

Умовами п.8.2.4. ПРРЕЕ визначено, що при виявленні представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електроенергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, що визначений главою 8.4 цього розділу ПРРЕЕ.

Відповідно до п.8.2.5. ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електроенергію, порушень ПРРЕЕ, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти ПРРЕЕ, вихідні дані, необхідні для визначення обсягу не облікованої електроенергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача. Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням.

Як зазначено вище, на засіданні комісії 11.02.2020 р. з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ, в даному випадку пошкодження пломбувального матеріалу пломби № 12529932 ПАТ ВОЕ, прийнято рішення ініціювати проведення експертизи приладу обліку - електролічильника № 0048712 НІК 2301 АПЗ /а.с. 9/.

Відповідно до п. 8.4.4. ПРРЕЕ факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою , проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства (далі - експертиза). Якщо оператор системи не є власником засобів вимірювальної техніки, оператор системи має право за заявою власника засобів вимірювальної техніки надати йому належним чином упаковані та опломбовані засоби вимірювальної техніки та інші технічні засоби, якими здійснювалося втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (за наявності), для направлення їх на експертизу (за умови, що оператором системи не було направлено засоби вимірювальної техніки на експертизу до моменту отримання ним заяви власника засобів вимірювальної техніки). У цьому разі оператор системи в довільній формі складає акт про передачу засобів вимірювальної техніки їх власнику для направлення на експертизу, у якому зазначаються відомості про передані засоби, цілісність упаковки та пломб, установлених на ній, перелік питань від оператора системи для дослідження на експертизі та кінцевий термін надання оператору системи документів, що підтверджують передачу засобів вимірювальної техніки на експертизу. Цей акт підписується представником оператора системи та споживачем/власником засобів вимірювальної техніки. Власник засобів вимірювальної техніки або споживач має протягом 30 календарних днів з дня отримання засобів вимірювальної техніки надати оператору системи документи, що підтверджують передачу цих засобів на експертизу.

Згідно з п. 8.4.4. ПРРЕЕ у разі визнання споживачем факту пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факту втручання в роботу засобів вимірювальної техніки, про що окремо зазначається в акті про порушення, письмової відмови споживача від проведення експертизи або ненадання власником засобів вимірювальної техніки чи споживачем оператору системи документів, що підтверджують передачу засобів вимірювальної техніки на експертизу (з винесенням, у тому числі, питань від оператора системи) протягом встановленого цим пунктом строку (якщо оператором системи були передані засоби вимірювальної техніки їх власнику для направлення на експертизу), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи.

Як зазначено вище, відповідач ухилився від передачі засобу обліку на експертизу/проведення експертизи і в апеляційній скарзі пояснень з цього приводу не надав.

19.03.2020 р. комісією по розгляду актів про порушення ПРРЕЕ СО «Калинівські ЕМ» АТ «Вінницяобленерго» було розглянуто акт про порушення № 00460 від 24.01.2020 р. та прийняте рішення, що оформлене протоколом засідання комісії від 19.03.2020 № 1 (яке було направлено відповідачеві за юридичною адресою та повернуто без вручення), яким вирішено провести розрахунок обсягу та вартості не облікованої електроенергії, внаслідок порушення ПРРЕЕ, у відповідності до пп. 1 п.8.4.2 глави 8.4. внаслідок чого відповідачеві донараховано до оплати 52704 кВт * год не облікованої електроенергії на суму 138665,88грн. Представник Споживача не реалізував право на участь в засіданні комісії, прийняте рішення оформлене протоколом № 1 від 19.03.2020 р. не оскаржив.

Відповідно до п. 8.2.7 ПРРЕЕ, кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка. У разі незгоди споживача з фактом крадіжки електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту викрадення електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії. Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення, при визначенні розміру суми збитків, належної до оплати, а також при здійсненні платежів, вирішуються у судовому порядку.

Колегією суддів встановлено, що в установлений тридцятиденний термін відповідач не сплатив вартість необлікованої електричної енергії у розмірі 138665,88 грн. нарахованої згідно акта про порушення № 00460 від 24.01.2020 р. - доказів такого суду першої та апеляційної інстанції сторонами не надано.

Колегія суддів звертає увагу, що предметом спору у даній справі є стягнення коштів на підставі рішення комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ, тоді як саме рішення, підстави його ухвалення відповідач в установленому порядку не оспорював.

Доводи апеляційної скарги про відсутність відповідальності відповідача у зв`язку із не проведенням повірки позивачем повірки є безпідставними з урахуванням вищенаведеного і спростовуються, оскільки відповідно до п. 7.1.6 розділу IIV Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП № 311 від 14.03.2018 р., відповідальність за проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонт (зокрема демонтаж, транспортування та монтаж) ЗВТ покладається на його власника, якщо інше не встановлено законом, тобто на - ТОВ Будремгаз -Р .

Підсумовуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що рішення Господарського суду Вінницької області від 09.10.2020 р. у справі № 902/650/20 відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві, тому відсутні підстави для його зміни чи скасування. Доводи Товариства з обмеженою відповідальністю "Будремгаз-Р", викладені в апеляційній скарзі, є необґрунтованими і не спростовують висновків суду першої інстанції.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покладаються на скаржника згідно з ст.129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 276, 281 - 282 Господарського процесуального кодексу України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Будремгаз-Р" залишити без задоволення. Рішення Господарського суду Вінницької області від 09.10.2020 р. у справі № 902/650/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України.

Матеріали справи № 902/650/20 повернути Господарському суду Вінницької області.

Головуючий суддя Маціщук А.В.

Суддя Гудак А.В.

Суддя Петухов М.Г.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.01.2021
Оприлюднено28.01.2021
Номер документу94450595
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/650/20

Ухвала від 26.02.2021

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 17.02.2021

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Постанова від 28.01.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 07.12.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 27.11.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 23.11.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Судовий наказ від 05.11.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Рішення від 09.10.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 10.09.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 10.09.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні