ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
12.01.2021р. Справа №905/1764/20
за позовом: Департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації (84313, Донецька область, м.Краматорськ, вул.Б.Хмельницького, 6, код ЄДРПОУ 02741427)
до відповідача: Фізичної особи-підприємця Сологуб Людмили Володимирівни ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 )
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Волноваської районної державної адміністрації (85700, Донецька область, м.Волноваха, вул.Героїв 51 ОМБР, 1, код ЄДРПОУ 05419927)
про повернення грошових коштів в сумі 460000 грн
Суддя: Паляниця Ю.О.
Секретар судового засідання: Клименко Ю.О.
У засіданні брали участь:
від позивача (в режимі відеоконференції): Фетіщенко Є.М. - зав. юр. сек., Етенко Ю.А. - гол. спец.-юрисконс.
від відповідача: не з`явився
від третьої особи: не з`явився
СУТЬ СПОРУ:
Позивач, Департамент економіки Донецької обласної державної адміністрації, м.Краматорськ звернувся до господарського суду Донецької області з позовною заявою до відповідача, Фізичної особи-підприємця Сологуб Людмили Володимирівни, с.Петрівське про стягнення бюджетних коштів за угодою №36 від 28.09.2017р. про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту в розмірі 460000 грн для подальшого їх перерахування до місцевих бюджетів.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем своїх договірних зобов`язань, цілей та порядку використання бюджетних коштів за угодою №36 від 28.09.2017р. про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту.
Ухвалою суду від 12.10.2020р. за вказаним позовом відкрито провадження у справі №905/1764/20, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
На підставі ухвали суду від 03.11.2020р. залучено до участі у справі в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Волноваську районну державну адміністрацію.
Відповідач відзиву у встановлений судом строк не надав, будь-яких пояснень по суті спору не представив. Одночасно, за висновками суду, Фізична особа-підприємець Сологуб Людмила Володимирівна була належним чином повідомлена про відкриття провадження у справі №905/1764/20 та розгляд вказаної справи за правилами загального позовного провадження, враховуючи наступні обставини.
Частиною 5 ст.176 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому ст.242 цього Кодексу, та з додержанням вимог ч.4 ст.120 цього Кодексу.
Відповідно до ч.11 ст.242 Господарського процесуального кодексу України, у випадку розгляду справи за матеріалами в паперовій формі судові рішення надсилаються в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Статтею 29 Цивільного кодексу України передбачено, що місцем проживання фізичної особи є житло, в якому вона проживає постійно або тимчасово.
За правилами п.5 ч.4 ст.9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань в Єдиному державному реєстрі повинні міститися такі відомості щодо фізичної особи-підприємця - місцезнаходження (місце проживання або інша адреса, за якою здійснюється зв`язок з фізичною особою - підприємцем).
Відповідно до ч.1 ст.7 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Так, на виконання приписів Господарського процесуального кодексу України, з метою повідомлення відповідача про розгляд справи, ухвали суду направлялись рекомендованими листами з повідомленнями про вручення на адресу відповідача, наявну у матеріалах справи та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: 85750, Донецька область, Волноваський район, с.Петрівське вул.Мира, 7 .
Процесуальні документи по справі були повернуті відділенням поштового зв`язку на адресу суду з позначками адресат відсутній за вказаною адресою .
Згідно з п.5 ч.6 ст.242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку , якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
За таких обставин, зважаючи на те, що направлення поштової кореспонденції здійснювалось судом за адресою відповідача, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, Фізична особа-підприємець Сологуб Людмила Володимирівна є такою, що належним чином повідомлена про розгляд справи №905/1764/20.
Крім того, на офіційному веб-сайті Судова влада України (dn.arbitr.gov.ua) у розділі Новини та події суду були опубліковані оголошення про дати та час судових засідань у справі №905/1764/20.
Одночасно, судом вчинялись дії, які були спрямовані на встановлення телефонного зв`язку з відповідачем, про що свідчить телефонограма №1024 від 03.11.2020р.
В той же час, як наголошує в своїх рішеннях Європейський суд з прав людини, сторона, яка задіяна в ході судового розгляду, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитися провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки (рішення Європейського суду з прав людини у справі Каракуця проти України ).
Таким чином, особа, яка добросовісно користується наданими законом процесуальними правами, зобов`язана слідкувати за перебігом розгляду своєї заяви.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 25.05.2018р. у справі №925/125/14.
Водночас, у цьому випадку судом також враховано, що згідно з ч.ч.1, 2 ст.3 Закону України Про доступ до судових рішень для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. Єдиний державний реєстр судових рішень - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст.4 Закону України Про доступ до судових рішень ).
Враховуючи наведене, господарський суд зазначає, що відповідач мав право та дійсну можливість ознайомитись, з ухвалами суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Від третьої особи надійшли пояснення №02-3465-37/0.44/2011 від 23.11.2020р., відповідно до яких вказаний учасник судового процесу просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 17.12.2020р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12.01.2021р.
Представники позивача у судове засідання з`явились, позовні вимоги підтримали.
Представники відповідача та третьої особи у судове засідання з розгляду справи по суті не з`явились, про дату, час і місце судового засідання повідомлені.
Стаття 42 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. Приписи вказаної норми процесуального права розповсюджують свою дію на третіх осіб в силу норм ч.5 ст.50 цього кодексу України.
Разом з тим, норми ст.43 Господарського процесуального кодексу України зобов`язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Як визначено у ч.1 ст.202 зазначеного нормативно-правового акту, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п.2 ч.3 ст.202 Господарського процесуального кодексу України).
Статтею 216 Господарського процесуального кодексу України передбачено право господарського суду оголосити перерву або відкласти розгляд справи по суті. При цьому, це є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Таким чином, враховуючи суть спору, загальну тривалість розгляду справи, суд дійшов висновку, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами, а відсутність у судовому засіданні представників відповідача та третьої особи не перешкоджає вирішенню справи по суті.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення позивача, господарський суд встановив:
Донецькою обласною державною адміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією розроблено Регіональну програму розвитку малого і середнього підприємництва в Донецької області на 2017-2018 роки, яку затверджено розпорядженням №266 від 27.03.2017р. голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації.
Розпорядженням №466 від 05.05.2017р. голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації затверджений Порядок використання коштів обласного бюджету, передбачених на надання фінансової підтримки суб`єктам малого підприємництва на реалізацію проектів.
Порядок розроблений на підставі Закону України Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні та в рамках Регіональної програми розвитку малого і середнього підприємництва в Донецькій області на 2017-2018 роки, затвердженої розпорядженням №266 від 27.03.2017р. голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації (із змінами).
Згідно з п.2 Розділу І Порядку фінансова підтримка суб`єктам малого підприємництва на реалізацію проектів надається на конкурсних засадах суб`єктам малого підприємництва, які відповідають критеріям, встановленим частиною 3 статті 55 Господарського кодексу України. Метою фінансової підтримки є сприяння розвитку малого підприємництва шляхом спрощення доступу до фінансових ресурсів.
Головним розпорядником коштів обласного бюджету та відповідальним виконавцем заходу Програми з надання фінансової підтримки є департамент економіки облдержадміністрації (п.3 Розділу I Порядку).
За умовами п.3 Розділу II Порядку фінансова підтримка надається в межах асигнувань, передбачених в обласному бюджеті на відповідний бюджетний рік за рахунок коштів обласного бюджету та коштів бюджетів міст обласного значення, районів, об`єднаних територіальних громад, перерахованих до обласного бюджету у вигляді субвенції на умовах співфінансування.
Умовами цього порядку встановлено, що для організації та проведення конкурсного відбору проектів суб`єктів малого підприємництва, яким буде надаватись фінансова підтримка, в рамках програми, створюється конкурсна комісія з відбору проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва, склад якої затверджується розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації (п.1 Розділу III Порядку).
Рішення конкурсної комісії приймаються на її засіданнях за участі не менше половини від загального складу комісії відкритим голосуванням простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів конкурсної комісії. У разі рівного розподілу голосів голос головуючого на засіданні конкурсної комісії є вирішальним. Рішення конкурсної комісії оформлюється протоколом засідання конкурсної комісії в день проведення конкурсного відбору, який підписується всіма присутніми на засіданні членами конкурсної комісії та затверджується головою конкурсної комісії (п.15 Розділу III Порядку).
Протягом 10 календарних днів з дня проведення конкурсного відбору органи місцевого самоврядування (або уповноважені ними органи або особи) направляють секретарю конкурсної комісії гарантійні листи про підтвердження співфінансування проектів, визнаних переможцями конкурсного відбору, за рахунок відповідних місцевих бюджетів (п.17 Розділу III Порядку).
Згідно з п.2 Розділу II Порядку (зі змінами) обов`язковою умовою надання фінансової підтримки є: 1) співфінансування у розмірі не менше 25% суб`єктом малого підприємництва витрат на реалізацію проекту; 2) передбачення умовами проекту створення нових робочих місць за умови збереження наявного персоналу.
Згідно із положеннями Порядку на Головного розпорядника (департамент економіки облдержадміністрації) покладаються повноваження щодо укладання угод про фінансову підтримку (п.5 Розділу IV), перерахування коштів фінансової підтримки на розрахунковий рахунок переможця конкурсного відбору (п.п.7, 9 Розділу IV), здійснення постійного контролю за цільовим використанням бюджетних коштів шляхом моніторингу етапів реалізації переможцями конкурсного відбору проектів (пункт 1 Розділу V), внесення на розгляд конкурсної комісії питання щодо припинення надання переможцю конкурсного відбору фінансової підтримки у разі невиконання ним зобов`язань за договором або призупинення реалізації проекту (п.4 Розділу V), повідомлення отримувача про припинення надання фінансової підтримки та необхідність повернення бюджетних коштів після прийняття відповідного рішення конкурсною комісією (п.5 Розділу V), у разі, якщо отримувач не повернув бюджетні кошти в терміни, встановлені п.п.3 та (або) 5 розділу V цього Порядку, бюджетні кошти стягуються Головним розпорядником в порядку, передбаченому законодавством (п.6 Розділу V).
Розпорядженням №472 від 05.05.2017р. голови Донецької обласної державної адміністрації створена конкурсна комісія з відбору проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва, в подальшому вносились зміни до складу комісії.
Як свідчать матеріали справи, Фізична особа-підприємець Сологуб Людмила Володимирівна представила на розгляд конкурсної комісії бізнес-план Створення виробництва паливних брикетів із рослинної сировини .
У відповідності до протоколу №3 засідання конкурсної комісії з відбору проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва від 18.08.2017р. Фізична особа-підприємець Сологуб Людмила Володимирівна визнана можливим переможцем конкурсного відбору на реалізацію власного проекту. Після отримання гарантійних листів щодо співпрацювання від органів місцевого самоврядування будуть визначені остаточні переможці.
28.08.2017р. Волноваською районної державною адміністрації Донецької області надано директору Департаменту економіки облдержадміністрації гарантійний лист №02-1784-21/01 від 28.08.2017р., в якому адресант повідомив про забезпечення співфінансування проектів суб`єктів малого підприємництва, визнаних переможцями конкурсного відбору за рахунок районного бюджету, зокрема, проекту Сологуб Л.В. (виробництво паливних брикетів із рослинної сировини) - 230000 грн.
28.09.2017р. між Департаментом економіки Донецької обласної державної адміністрації (позивач, головний розпорядник) та Фізичною особою-підприємцем Сологуб Людмилою Володимирівною (відповідач, отримувач) підписано угоду №36 про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту, за змістом п.1.1 якої, фінансова підтримка суб`єктам малого підприємництва на реалізацію проектів (фінансова підтримка) надається за результатами конкурсного відбору проектів суб`єктів малого підприємництва, відповідно до Порядку використання коштів обласного бюджету, передбачених на надання фінансової підтримки суб`єктам малого підприємництва на реалізацію проектів, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації №466 від 05.05.2017р., зареєстрованого в Головному територіальному управлінні юстиції у Донецькій області 05.05.2017р. за №78/2285.
Відповідно до п.1.2 угоди №36 від 28.09.2017р. на підставі протоколу №3 від 18.08.2017р. засідання конкурсної комісії з відбору проектів малого і середнього підприємництва та гарантійного листа №02-1784-21/01 від 28.08.2017р. виконавчого комітету Волноваської районної державної адміністрації про співфінансування проекту за рахунок коштів районного бюджету в сумі 230 тис. грн, головний розпорядник зобов`язується надати отримувачу фінансову підтримку на реалізацію проекту Створення виробництва паливних брикетів із рослинної сировини (проект).
Отримувач зобов`язується прийняти фінансову підтримку і використовувати її на реалізацію проекту протягом одного року від дня отримання фінансової підтримки, відповідно до бізнес-плану, наданого до конкурсної комісії з відбору проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва (конкурсна комісія), умов цієї угоди та календарного плану реалізації проекту, який є невід`ємною частиною цієї угоди (додаток №1). Днем отримання фінансової підтримки вважається день надходження першої частини коштів на розрахунковий рахунок отримувача (п.1.3 угоди).
Отримувач зобов`язався забезпечити співфінансування витрат на реалізацію проекту у розмірі не менше 0% загальної вартості проекту (як такий, що має статус внутрішньо переміщеної особи та такий, що розпочав підприємницьку діяльність не раніше 2015 року (п.1.4 зазначеного вище правочину).
Згідно з п.п.2.1, 2.2 угоди №36 від 28.09.2017р. фінансова підтримка надається отримувачу на безоплатній та безповоротній основі у розмірі 460 тис. грн. Фінансова підтримка надається в межах асигнувань, передбачених в обласному бюджеті на 2017 рік за рахунок коштів обласного бюджету та коштів бюджету Волноваського району, перерахованих до обласного бюджету у вигляді субвенції на умовах співфінансування (50% загальної суми фінансової підтримки - кошти обласного бюджету у сумі 230 тис. грн, 50% - кошти бюджету Волноваського району в сумі 230 тис. грн).
За приписами п.п.2.3, 3.3.1 зазначеної угоди головний розпорядник перераховує фінансову підтримку на розрахунковий рахунок отримувача двома частинами: першу частину в сумі 69 тис. грн - протягом 15-ти календарних днів з дня укладання угоди, але не раніше дня отримання необхідної суми коштів з обласного бюджету на рахунок Головного розпорядника; другу у сумі 391 тис. грн - протягом 15-ти календарних днів з дня підтвердження отримувачем цільового використання коштів першої частини та здійснення співфінансування витрат, передбачених п.1.4 цієї угоди. Днем підтвердження цільового використання коштів першої частини є день отримання головним розпорядником звіту про цільове використання коштів з наданням копій підтверджуючих документів (у тому числі виписки банківської установи про рух коштів відносно витрат, копії документів, що підтверджують здійснення співфінансування).
Відповідно до п.3.4 цієї угоди отримувач зобов`язався, зокрема:
- забезпечити реалізацію проекту відповідно до бізнес-плану, наданого до конкурсної комісії, та використовувати суму фінансової підтримки у термін та на умовах, визначених цією угодою (п.3.4.1);
- створити протягом реалізації проекту 5 робочих місць та прийняти протягом реалізації проекту на роботу 5 осіб згідно з чинним трудовим законодавством (п.3.4.2);
- забезпечити використання коштів, отриманих на реалізацію проекту за цільовим призначенням не більше одного року від дня отримання фінансової підтримки. Днем отримання фінансової підтримки вважається день надходження першої частини коштів на розрахунковий рахунок отримувача (п.3.4.3);
- не пізніше ніж у двомісячний строк після дня перерахування отримувачу головним розпорядником першої частини коштів, подати головному розпоряднику та органу місцевого самоврядування (або уповноваженому ним органу або особі) за місцем фактичного провадження отримувачем господарської діяльності/реалізації проекту, звіт про цільове використання бюджетних коштів з наданням копій підтверджуючих документів (п. 3.4.8);
- впродовж терміну використання коштів фінансової підтримки та одного року після його закінчення, щоквартально до 10 числа місяця, що настає за звітним періодом, надавати головному розпоряднику та органу місцевого самоврядування за місцем провадження господарської діяльності/реалізації проекту звіт про результати реалізації проекту (додаток №3) та звіт про цільове використання бюджетних коштів з наданням копій підтверджуючих документів (тільки впродовж терміну використання коштів фінансової підтримки, додаток №2) (п.3.4.9);
- два рази на місяць (до 15 та 30 числа) спрямовувати головному розпоряднику на електронну адресу інформацію про стан реалізацію проекту (з наданням фотоматеріалів) (п.3.4.10).
Головний розпорядник має право здійснювати спільно з органами місцевого самоврядування (або уповноваженими ними органами або особами) за місцем фактичного провадження отримувачем господарської діяльності/реалізації проекту, постійний контроль за цільовим використанням коштів фінансової підтримки, а саме: проводити моніторинг етапів реалізації отримувачем проекту, для реалізації якого він отримав фінансову підтримку, отримувати бухгалтерські та фінансові документи, що стосуються проекту (п.3.1.1 угоди) та у випадках, передбачених Порядком, вимагати у отримувача повернення отриманих коштів фінансової підтримки (3.1.4 угоди).
У разі невикористання отримувачем фінансової підтримки протягом одного року від дня її отримання, отримувач повертає залишки бюджетних кошів протягом п`ятнадцяти календарних днів з дня отримання від головного розпорядника письмового повідомлення за зазначеними у повідомленні реквізитами (п.4.2 угоди №36 від 28.09.2017р.).
У разі невиконання отримувачем зобов`язань з реалізації проекту відповідно до наданого до конкурсної комісії бізнес-плану або призупинення отримувачем реалізації проекту, питання щодо припинення надання отримувачу фінансової підтримки вноситься головним розпорядником на розгляд конкурсної комісії (п.4.3 угоди).
Пунктом 4.4 підписаної отримувачем та головним розпорядником угоди передбачено, що у разі визнання конкурсною комісією порушення умов, цілей і порядку реалізації проекту і використання фінансової підтримки, та прийняття рішення про припинення надання фінансової підтримки та повернення отримувачем бюджетних коштів головному розпоряднику, головний розпорядник повідомляє отримувача про припинення надання фінансової підтримки та необхідність повернення бюджетних коштів шляхом направлення отримувачу відповідного листа та копії рішення конкурсної комісії про повернення коштів із зазначенням терміну повернення та суми.
Угода набуває чинності з моменту її підписання сторонами і діє до 01.03.2020р., але у будь-якому разі до моменту повного виконання сторонами своїх зобов`язань за цією угодою (п.5.1 угоди).
В додатку №1 до угоди №36 від 28.09.2017р. сторони затвердили календарний план реалізації проекту Створення виробництва паливних брикетів :
1. Закупівля обладнання та матеріалів:
1.1. лінія для виробництва паливних брикетів з рослинної сировини методом холодного пресування у кількості 1 од. за ціною 391000 грн, термін і вартість реалізації заходу або роботи: листопад - грудень 2017 року в сумі 391000 грн,
1.2. закупівля мішків пропіленових для упаковки продукції у кількості 100 шт. за ціною 5 грн/од., термін і вартість реалізації заходу або роботи: жовтень 2017 року в сумі 5000 грн,
1.3. товарні ваги для зважування мішків до 150 кг у кількості 1 шт. за ціною 12045 грн, термін і вартість реалізації заходу або роботи: жовтень 2017 року в сумі 12045 грн,
1.4. підлоговий імпульсний зварювач з механічним ножем у кількості 1 шт. за ціною 11555 грн, термін і вартість реалізації заходу або роботи: жовтень 2017 року в сумі 11555 грн,
1.5. візок гідравлічний зі зважуючим пристроєм у кількості 1 шт. за ціною 14000 грн, термін і вартість реалізації заходу або роботи: жовтень 2017 року в сумі 14000 грн,
1.6. закупівля сировини для виробництва (соломи) у кількості 132 тн за ціною 200 грн/тн, термін і вартість реалізації заходу або роботи: жовтень 2017 року в сумі 26400 грн,
Всього вартість матеріалів та обладнання на суму 460000 грн.
В додатку №2 сторони погодили проект звіту про цільове використання коштів, в додатку №3 проект звіту про результати реалізації проекту.
На виконання умов угоди №36 від 28.09.2017р. позивач перерахував на рахунок відповідача першу частину коштів у сумі 69000 грн, що підтверджується:
- банківськими виписками по розрахунковому рахунку, а також платіжними дорученнями №36 від 12.10.2017р. на суму 34500 грн, №87 від 12.10.2017р. на суму 34500 грн.
На виконання підп.3.4.8 п.3.4 угоди №36 від 28.09.2017р. Фізичною особою-підприємцем Сологуб Людмилою Володимирівною представлено звіт про цільове використання бюджетних коштів, звіти про результати реалізації проекту та копії підтверджувальних документів: накладна №26 від 06.11.2017р. на суму 5000 грн, рахунок-фактура №СФ-000034 від 10.10.2017р., видаткова накладна №РН-0000024 від 10.10.2017р. на суму 12500 грн (ваги платформні 1500 х 1500, 3 т, посилені, 1 шт.), товарний чек б/н від 16.11.2017р. на суму 11630 грн, рахунок-фактура №СФ-0001513 від 15.11.2017р. на суму 14250 грн, накладна б/н від 05.11.2017р. на суму 26400 грн (солома).
Згідно з відомостями представлених відповідачем позивачу документів вбачається, що загальна вартість придбаних товарів становила 69780 грн, з яких 69455 грн - це кошти фінансової підтримки, 325 грн - власні кошти Фізичної особи-підприємця Сологуб Людмили Володимирівни.
На підставі копій отриманих документів та п.2.3 угоди Департамент економіки Донецької обласної державної адміністрації перерахував відповідачу другу частину коштів фінансової підтримки у розмірі 391000 грн, що підтверджується банківськими виписками по розрахунковому рахунку, а також платіжними дорученнями №149 від 12.12.2017р. на суму 195000 грн, №85 від 12.12.2017р. на суму 195000 грн.
Листами №6/131/40-19/03-2 від 22.01.2019р., №6/714/40-19/03-2 від 06.05.2019р., які були скеровані на адресу відповідача, позивачем запропоновано надати до Департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації у термін до 11.05.2019р. звіти за перший, другий, третій та четвертий квартали 2018р. та перший квартал 2019р. із наданням підтверджувальних документів щодо цільового використання другої частини бюджетних коштів та працевлаштування п`яти осіб.
Відповідно до протоколу обстеження стану реалізації проектів суб`єктів малого підприємництва - переможців конкурсних відборів (Волноваський район) від 12.07.2019р. працівниками позивача спільно із працівниками інших структурних підрозділів Донецької облдержадміністрації, директором Волноваського районного центру зайнятості та членами конкурсної комісії встановлено, що за адресою реалізації проекту Фізичної особи-підприємця Сологуб Людмили Володимирівни знаходиться обладнання, придбане за кошти фінансової підтримки, а також солома та пакувальні мішки; в той же час, зі слів чоловіка Фізичної особи-підприємця Сологуб Л.В. (представник підприємця в реалізації проекту Виробництво паливних брикетів із рослинної сировини ) у 2018р. було закуплено сировину поганої якості, відтак виробництва продукції майже не було, обсяг виручки за 2018р. приблизно складав 20000 грн; у квітні 2019р. працевлаштована одна особа, з серпня цього ж року планується запуск виробництва пелет зі свіжої сировини (соломи) врожаю 2019р. та працевлаштування ще одного працівника.
Водночас, з представленої позивачем інформації щодо результатів обстеження проектів суб`єктів малого підприємництва, на реалізацію яких вони отримали бюджетні кошти, по Волноваському району станом на 16.10.2019р. вбачається, що перевірка (обстеження) проекту Виробництво паливних брикетів із рослинної сировини Фізичної особи-підприємця Сологуб Людмили Володимирівни не проводилось у зв`язку з неможливістю встановлення зв`язку з підприємцем.
На засіданні конкурсної комісії з відбору проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва, яке оформлено протоколом №12 від 15.11.2019р., конкурсна комісія прийняла рішення про повернення відповідачем коштів фінансової підтримки за угодою у повному обсязі.
Витяг з протоколу №12 засідання конкурсної комісії було скеровано на адресу підприємця листом №6/1614/40-19/03-2 від 10.12.2019р.
За твердженням позивача, у встановлений термін кошти фінансової підтримки Фізичною особою-підприємцем Сологуб Людмилою Володимирівною не повернуті, будь-які підтверджуючі документи щодо перерахування коштів на розрахунковий рахунок позивача відповідачем не надані, внаслідок чого позивач звернувся до суду із розглядуваним позовом.
Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України, ст.173 Господарського кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
За приписами ст.ст.11, 509 Цивільного кодексу України, ст.174 Господарського кодексу України зобов`язання виникають, зокрема, з договору.
Згідно з ч.1 ст.530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
За змістом ч.1 ст.526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. В силу вимог ст.ст.525, 615 Цивільного кодексу України одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов договору не допускаються, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов`язань містяться і у ч.ч.1,7 ст.193 Господарського кодексу України .
Відповідно до ч.1 ст.202 Господарського кодексу України та ст.599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.
Судом встановлено, що позивачем були належним чином виконані умови угоди №36 про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту від 28.09.2017р. щодо перерахування відповідачу фінансової підтримки у розмірі 460000 грн.
Згідно з п.3.4.3 цієї угоди відповідач зобов`язався забезпечити використання коштів, отриманих на реалізацію проекту, за цільовим призначенням протягом не більше одного року від дня отримання фінансової підтримки. Днем отримання фінансової підтримки вважається день надходження коштів на розрахунковий рахунок отримувача. Оскільки перший транш коштів позивачем був здійснений 12.10.2017р. (день надходження першої частини коштів на розрахунковий рахунок), відповідач мав виконати взяті на себе зобов`язання щодо реалізації проекту не пізніше 12.10.2018р.
Відповідач зобов`язався створити протягом реалізації проекту 5 робочих місць та прийняти протягом реалізації проекту на роботу 5 осіб згідно з чинним трудовим законодавством України; забезпечити відповідні умови праці, передбачені нормативно-правовими актами.
За інформацією, наданою Головним управлінням ДПС у Донецькій області кількість найманих працівників відповідача становила 1 особа, доказів прийняття на роботу 5 осіб протягом реалізації проекту матеріали справи не містять.
Належних та допустимих доказів на підтвердження придбання обладнання та меблів в кількості та асортименті відповідно до погодженого календарного плану реалізації проекту Створення виробництва паливних брикетів до матеріалів справи не надано.
При цьому, відповідачем не представлено доказів надання конкурсній комісії звітів за проектом для моніторингу стану реалізації проекту, іншої запитуваної інформації позивачу. Будь-яких заяв Фізичною особою-підприємцем Сологуб Людмилою Володимирівною про перенесення строків звітування суду також не надано.
Як наслідок, за висновками суду, матеріалами справи підтверджений факт порушення відповідачем своїх зобов`язань за угодою №36 від 28.09.2017р. про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємства на реалізацію проекту в частині реалізації проекту, протилежного відповідачем не доведено.
Згідно з приписами угоди №36 від 28.09.2017р. відповідач отримував безповоротну допомогу за умови належного виконання своїх зобов`язань за угодою. У випадку визнання конкурсною комісією порушення умов, цілей і порядку реалізації проекту і використання фінансової підтримки, відповідач зобов`язався повернути бюджетні кошти.
У відповідності до п.7 розділу V Порядку використання коштів обласного бюджету, передбачених на надання фінансової підтримки суб`єктам малого підприємництва на реалізацію проектів, у разі виникнення спірних та інших питань щодо надання фінансової підтримки чи незгоди суб`єкта малого підприємництва з рішенням конкурсної комісії, він має право протягом 5 робочих днів з дня отримання протокольного рішення звернутися до голови конкурсної комісії з обговорюваною пропозицією переглянути прийняте рішення щодо нього; оскаржити рішення конкурсної комісії у встановленому чинним законодавством порядку.
Однак, доказів оскарження відповідного рішення конкурсної комісії №12 від 15.11.2019р. про повернення Фізичною особою-підприємцем Сологуб Людмилою Володимирівною у повному обсязі коштів фінансової підтримки у розмірі 460000 грн відповідачем не надано.
У відповідності до абз.2 п.5 розділу V Порядку, абз.2 п.4.4 угоди встановлено, що отримувач (відповідач) повертає кошти в термін не більше двадцяти календарних днів з дня отримання відповідного листа головного розпорядника (позивача).
Всупереч вимог Порядку, умов підписаної сторонами угоди відповідачем кошти в розмірі 460000 грн не повернуті.
Приписами ст.ст.598-599 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом. Припинення зобов`язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом.
Згідно із ст.607 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється неможливістю його виконання у зв`язку з обставиною, за яку жодна із сторін не відповідає.
За висновками суду, відповідних належних та допустимих доказів наявності таких обставин відповідачем не надано.
Зокрема, у розглядуваному випадку порушеним зобов`язанням є саме зобов`язання відповідача з повернення коштів позивачеві згідно з п.4.4 угоди (яким передбачено повернення бюджетних коштів у разі визнання конкурсною комісією порушення умов, цілей і порядку реалізації проекту і використання фінансової підтримки, та прийняття відповідного рішення), проте, не зобов`язання відповідача виконувати умови угоди, пов`язані з реалізацією проекту Створення виробництва паливних брикетів із рослинної сировини . При цьому, навіть припинення реалізації проекту у зв`язку з неможливістю виконання жодним чином не звільняє сторону від виконання іншого зобов`язання з повернення коштів.
Відповідно до ст.ст.42, 44 Господарського кодексу України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку, а принципами підприємницької діяльності є комерційний розрахунок та власний комерційний ризик.
Підписавши угоду, Фізична особа-підприємець Сологуб Людмила Володимирівна, окрім виконання зобов`язань, визначених п.3.4 цієї угоди, зобов`язалась: нести відповідальність згідно з чинним законодавством України за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за угодою (п.4.1 угоди); у разі визнання конкурсною комісією порушення умов, цілей і порядку реалізації проекту і використання фінансової підтримки, прийняття рішення про припинення надання фінансової підтримки та повернути бюджетні кошти (п.4.4 угоди).
За таких обставин, зважаючи на те, що позивач довів належними та допустимими доказами факт невиконання відповідачем умов угоди №36 від 28.09.2017р. про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємства на реалізацію проекту, позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача 460000 грн фінансової допомоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно із ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 6900 грн підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.86, 129, 210, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Стягнути з Фізичної особи-підприємця Сологуб Людмили Володимирівни ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) на користь Департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації (84313, Донецька область, м.Краматорськ, вул.Б.Хмельницького, 6, код ЄДРПОУ 02741427) бюджетні кошти за угодою №36 від 28.09.2017р. про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту в розмірі 460000 грн, а також судовий збір в сумі 6900 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Вступну та резолютивну частини рішення складено 12.01.2021р.
Повний текст рішення складено 22.01.2021р.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду через відповідний місцевий господарський суд протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ю.О.Паляниця
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2021 |
Оприлюднено | 28.01.2021 |
Номер документу | 94450959 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Паляниця Юлія Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні