Рішення
від 18.01.2021 по справі 920/1025/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18.01.2021 Справа № 920/1025/20 м. Суми

Господарський суд Сумської області у складі судді Котельницької В.Л., при секретарі судового засідання Чепульській Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні господарського суду матеріали справи №920/1025/20

за позовом Сумської міської ради (40000, м. Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 23823253),

до відповідача Фізичної особи-підприємця Дегтярьова Сергія Миколайовича ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ),

про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки,

за участю представників сторін:

від позивача: Заїка І.В.,

від відповідача: не прибув,

справа розглядається у порядку загального позовного провадження

УСТАНОВИВ :

06.10.2020 позивач звернувся до суду з позовною заявою, відповідно до якої просить визнати укладеним з моменту набрання рішення суду законної сили, договір оренди земельної ділянки між Сумської міською радою (40000, м. Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 23823253) та Фізичною особою-підприємцем Дегтярьовим Сергієм Миколайовичем ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) у редакції, зазначеній в прохальній частині позовної заяви. Також позивач просить суд стягнути з відповідача витрати, пов`язані з розглядом справи.

Ухвалою суду від 12.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №920/1025/20 в порядку загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 17.11.2020; установлено учасникам справи строки для надання заяв по суті справи.

Копії ухвали направлені судом на адреси сторін, зазначені позивачем у поданій позовній заяві.

Ухвала суду від 12.10.2020 про відкриття провадження у справі № 920/1025/20 направлена на адресу відповідача - Фізичної особи-підприємця Дегтярьова Сергія Миколайовича, АДРЕСА_1 , - 21.10.2020 повернута поштовим відділенням з відміткою адресат відсутній за вказаною адресою .

Відповідно до витягу з ЄДРПОУ, сформованого за електронним запитом суду від 30.10.2020 № 378030224068 місцезнаходження відповідача ФОП Дегтярьова С.М. - АДРЕСА_1 .

Ухвалою суду від 17.11.2020 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів; відкладено підготовче засідання у справі № 920/1025/20 на 18.01.2021.

Ухвала суду від 17.11.2020 у справі № 920/1025/20, направлена на адресу відповідача, повернута відділенням поштового зв`язку із відміткою адресат відсутній за сказаною адресою .

Частиною четвертою статті 89 Цивільного кодексу України визначено, що відомості про місцезнаходження юридичної особи вносяться до Єдиного державного реєстру.

Згідно з пунктами 4, 5 частини шостої статті 242 Господарського процесуального кодексу України, днем вручення судового рішення, зокрема, є: день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

У разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.

Враховуючи направлення кореспонденції за адресою місцезнаходження відповідача, суд виходить з того, що ФОП Дегтярьов С,М. належним чином повідомлено про місце, дату та час судового розгляду справи.

У підготовчому засіданні 18.01.2021 судом розглянуто питання, визначені частиною другою статті 182 ГПК України.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своєї позиції по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, сторонам створені усі належні умови для надання доказів.

У зв`язку з чим, враховуючи повідомлення належним чином відповідача про місце, дату та час розгляду справи № 920/1025/20, в порядку ч. 6 ст. 183 ГПК України представником позивача надана письмова згода на перехід до початку розгляду справи по суті у судовому засіданні 18.01.2021.

За приписами ст. 185 ГПК України, у підготовчому засіданні суд постановляє ухвалу (ухвали) про процесуальні дії, що необхідно вчинити до закінчення підготовчого провадження та початку судового розгляду справи по суті. За результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про: 1) залишення позовної заяви без розгляду; 2) закриття провадження у справі; 3) закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті. Суд з`ясовує думку сторін щодо дати призначення судового засідання для розгляду справи по суті.

Таким чином, без виходу до нарадчої кімнати згідно з ч. 5 ст. 233 ГПК України судом постановлено протокольну ухвалу, якою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судове засідання 18.01.2021. Зазначена ухвала занесена до протоколу судового засідання від 18.01.2021 №920/1025/20.

У судовому засіданні 18.01.2021 судом розпочато розгляд справи по суті.

Позивач позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарським судом встановлені наступні обставини:

19.12.2016 Дегтярьов Сергій Миколайович звернувся до Сумської міської ради через Управління ЦНАП у м. Суми із заявою про надання земельної ділянки в оренду строком на 10 років за адресою: м. Суми, вул. Піддубного Івана, 27 для виробничого використання під розміщеною трансформаторною підстанцією ю-5, у зв`язку із переходом права власності на об`єкт нежитлового приміщення, загально площею 0,0095 га.

Рішенням Сумської міської ради від 29 березня 2017 № 1912-МР Фізичній особі-підприємцю Дегтярьову Сергію Миколайовичу (відповідач) передано в оренду строком на 5 років земельну ділянку (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, під розміщеною трансформаторною Ю-5) кадастровий номер 5910136300:15:003:0161 площею 0,0095 га, місце розташування: м. Суми, вул. Івана Піддубного, 27.

Розмір орендної плати в рік за землю у відсотках до грошової оцінки земельної ділянки та умови надання - 3,0 %, код КВЦПЗ 11.03.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському району ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 02.10.2018 № 1620 нормативна грошова оцінка земельної ділянки переданої відповідачу в оренду становить 57095,95 грн.

Пунктом 1.1. Положення про департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (у редакції рішення Сумської міської ради від 27.05.2020 №6943-МР) встановлено, що Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (далі - Департамент) є виконавчим органом Сумської міської ради, їй підзвітний та підконтрольний, підпорядкований виконавчому комітету Сумської міської ради та Сумському міському голові, оперативно підпорядкований заступнику міського голови згідно з розподілом обов`язків.

Пунктом 3.1.2. вказаного положення закріплено, що одним із основних завдань Департаменту є забезпечення виконання рішень, органів виконавчої влади, Сумської міської ради, міського голови та виконавчого комітету Сумської міської ради з питань управління та розпорядження майном комунальної власності, регулювання земельних відносин, підтримки підприємництва, квартирного обліку та приватизації житла.

Так, на виконання рішення Сумської міської ради від 29 березня 2017 № 1912-МР Департаментом підготовлено проект договору оренди зазначеної земельної ділянки, три примірники якого із супровідним листом від 04.12.2018 №06.01-16/3841 відповідно до фіскального чеку та поштового опису вкладення в цінний лист 07.12.2018 направлено відповідачу для підписання.

Згідно з даним листом Департамент просив відповідача підписати та повернути всі примірники договору оренди земельної ділянки у місячний термін до Департаменту за адресою м. Суми, вул. Садова, 33, каб. 2, для подальшої реєстрації права оренди у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Також в зазначеному листі Департамент повідомив відповідача, що після здійснення реєстрації права оренди один примірник договору разом з витягом із Державного реєстру речових прав буде йому повернуто.

Водночас, відповідач ухиляється від укладання (підписання) договору оренди щодо земельної ділянки, яка знаходиться в його користуванні, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.

Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Як було встановлено судом, відповідно до вимог ст. 181 Господарського кодексу України на адресу відповідача позивачем направлено проект договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 641 Цивільного кодексу України пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.

Приписами ст. 181 Господарського кодексу України визначено, що господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документу, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Проект договору може бути запропонований будь-якою зі сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.

Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).

Відповідно до частини 3 статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до приписів ст. ст. 142,145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не інакше.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, в томі числі і надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Тобто, розпорядження землями від імені Українського народу здійснюють органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття відповідних рішень як результат свого волевиявлення.

За приписами пункту 1 статті 116 Земельного кодексу України (далі ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ним Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 2 ст. 120 ЗК України встановлено, що якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Вказана норма закріпила загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. За цією нормою визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду. Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 12.10.16 у справі № 6-2225цс16.

Таким чином, у разі оформлення права власності на нерухоме майно, з урахуванням принципу платності використання землі, закріпленого Земельним кодексом України та Податковим кодексом України, суб`єкт господарювання має вчинити дії, спрямовані на оформлення права користування земельною ділянкою під об`єктом нерухомості на умовах оренди.

Проте відповідач, після прийняття відповідного Рішення Сумською міською радою від 24.04.2019 № 4979-МР про передачу йому в оренду земельної ділянки, фактично використовує передану в оренду земельну ділянку комунальної власності та не вчиняє дії з її належного оформлення, що призводить до завдання територіальній громаді збитків у вигляді неодержання доходів з орендної плати, яка справляється до місцевого бюджету.

В силу ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно з положень ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

За приписами ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною другою ст. 16 Закону України Про оренду землі визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

З аналізу наведених положень законодавства, які регулюють земельні правовідносини, вбачається, що надання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності в оренду шляхом укладення відповідного договору здійснюється на підставі рішення ради, прийнятого за результатами розгляду заяви (клопотання) особи, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду, поданої відповідно до ст. 16 Закону України Про оренду землі . При цьому підставою набуття відповідного права користування земельною ділянкою є саме рішення ради, на підставі якого відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України оформляється право оренди земельної ділянки шляхом укладення договору як документу, що посвідчує право на земельну ділянку.

Згідно зі ст. 2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб`єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Отже, із норм статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324 Цивільного кодексу України, статті 148 Господарського кодексу України вбачається, що земля та земельні ділянки є об`єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

Справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору за статтею 1 ГПК України підвідомчі господарським судам.

Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Відповідно до матеріалів справи, позивач направляв відповідачу письмове звернення щодо необхідності укласти договір оренди землі. Разом з тим, на відповідну пропозицію відповідач не відреагував, незважаючи на вимоги Конституції України (сі. 13) та земельного законодавства України про можливість використання землі тільки на підставі належного документального оформлення.

Відповідно до ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно із ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За приписами ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що позивач довів ті обставини, на які він посилався як на підставу своїх вимог, належними та допустимими доказами, у зв`язку з позов задовольняється.

Відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір в сумі 2102,00 грн. покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 231-233, 236-238, 240, 254-257 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати укладеним з моменту набрання рішенням суду законної сили, договір оренди земельної ділянки між Сумської міською радою (40000, м. Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 23823253) та Фізичною особою-підприємцем Дегтярьовим Сергієм Миколайовичем ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) у наступній редакції:

ДОГОВІР ОРЕНДИ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

м. Суми


року

Сумська міська рада, від імені територіальної громади міста Суми, що іменується в подальшому - Орендодавець, в особі міського голови м. Суми Лисенка Олександра Миколайовича, що проживає в АДРЕСА_2 , який діє відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Постанови Сумської міської виборчої комісії Сумської області від 16 листопада 2015 року №89 Про підсумки голосування та результати виборів, обраного Сумського міського голову в єдиному одномандатному виборчому окрузі , з однієї сторони, та

Підприємець Дегтярьов Сергій Миколайович, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 (паспорті серії НОМЕР_2 , виданий Сумським РВ УМВС України в Сумській області 28.04.2000 року), що іменується в подальшому-Орендар, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , з іншої сторони, уклали цей договір про наступне:

1. предмет ДОГОВОРУ

1.1. Орендодавець на підставі рішення Сумської міської ради від 29 березня 2017 року № 1912-МР Про припинення та перехід права користування земельними ділянками надає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку (об`єкт оренди), яка знаходиться за адресою: м. Суми, вул. Івана Піддубного, 27.

Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.

В оренду передається земельна ділянка кадастровий номер 5910136300:15:003:0161 загальною площею 0,0095 га.

На земельній ділянці знаходиться нежитлова будівля.

Земельна ділянка має частково тверде покриття.

Орендодавець гарантує, що зазначена земельна ділянка на момент укладення договору іншій особі не продана, не подарована, не відчужена іншим способом, не знаходиться в іпотеці, у спорі та під забороною (арештом) не перебуває, не обмежена правами третіх осіб та не обтяжена недоліками щодо її використання.

На земельній ділянці встановлені обмеження площею 0,0062 га - охоронна зона (підстава для виникнення обмеження Закон 23.05.2013).

Орендар зобов`язаний забезпечувати умови вільного доступу спеціальним службам для прокладки нових, ремонту та експлуатації існуючих інженерних мереж, що знаходяться в межах зазначеної земельної ділянки.

1.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання договору становить 57095,95 три. (п`ятдесят сім тисяч дев`яносто п`ять грн 95 коп.). Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки додається і є невід`ємною частиною договору.

1.3. Категорія - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

2. УМОВИ надання земельної ДІЛЯНКИ

2.1. Земельна ділянка надасться в оренду під розміщеною трансформаторною Ю-5, згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель 11.03. Для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств.

2.2. Договір укладається строком до 29 березня 2022 року.

По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі. Орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомній про це Орендодавця до спливу строку договору оренди землі, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін.

У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право Орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

2.3. Земельна ділянка передасться в оренду за актом приймання-передачі об`єкта оренди, який підписується разом із договором та є його невід`ємною частиною.

2.4. У разі припинення (розірвання) цього договору Орендар зобов`язаний повернути Орендодавцеві земельне ділянку у стані не гіршому у порівнянні з тим, в якому він одержав її в оренду, та придатному для подальшого використання за цільовим призначенням. Передача земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі в десятиденний строк з моменту припинення (розірвання) договору.

У разі невиконання Орендарем обов`язку щодо умов повернення Орендодавцеві земельної ділянки Орендар зобов`язаний відшкодувати Орендодавцю завдані збитки.

Витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, проведені Орендарем без згоди Орендодавця, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, відшкодуванню не підлягають.

Витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, проведені Орендарем за письмовою згодою з Орендодавцем, підлягають відшкодуванню. Умови, строки та розмір відшкодування визначаються окремою угодою сторін.

У разі погіршення Орендарем корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану. Орендодавець має право на відшкодування збитків. Збитки, завдані третім особам у зв`язку з використанням Орендарем земельної ділянки, відшкодовуються Орендарем на загальних підставах. Розміри збитків визначаються сторонами договору оренди. У разі недосягнення сторонами згоди про розмір відшкодування збитків спір вирішується в судовому порядку.

2.5. Ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини несе Орендар протягом всього строку договору оренди. У разі прострочення Орендарем або Орендодавцем установлених договором оренди землі строків передачі об`єкта оренди ризик його випадкового знищення або пошкодження в цей період несе сторона, яка допустила прострочення його передачі.

2.6. Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено Орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано в заставу.

3. ОРЕНДНА ГІЛАТА

Орендна плата на рік становить 3,0 % від нормативної грошової оцінки землі.

Складовими частинами розрахунку орендної плати є:

розмір відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - постійна величина, що застосовується для проведення розрахунку орендної плати;

нормативна грошова оцінка землі, станом на момент укладання договору.

Розмір річної орендної плати на 2018 рік становить 1712,88 грн (одна тисяча сімсот дванадцять грн 88 кой), що складає 142,74 гри. (сто сорок дві грн. 74 коп.) за місяць.

За наступні роки, починаючи з 2019 року, орендна плата справляється з урахуванням щорічної індексації нормативної грошової оцінки земель відповідно до Податкового кодексу України.

Інформація про розмір орендної плати не відноситься до конфіденційної інформації та може бути отримана від фіскальної служби за запитом Орендаря.

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (відповідно до ст. 18 Закону України Про оцінку земель ) та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору в порядку та у випадках, передбачених законодавством України.

Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, на рахунок міського бюджету м. Суми № 33214815018002, код платежу 18010900, Банк одержувача ДКСУ, код 37970593, МФО 899998.

Орендна плата справляється також і у випадках, якщо орендар з поважних причин тимчасово не використовує земельну ділянку за умовами договору.

У разі визнання в судовому порядку договору оренди недійсним, отримана Орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди земельної ділянки не повертається.

За згодою сторін розмір орендної плати може бути переглянутий у випадках і з моменту отримання письмового повідомлення про перерахунок орендної плати з причин:

-зміни умов господарювання або цілі використання орендованої земельної ділянки, визначених цим договором;

-підвищення цін, тарифів, тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів;

-погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документально;

-у разі невиконання Орендодавцем обов`язку повідомити Орендарю про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку;

-збільшення розмірів ставки земельного податку;

-в інших випадках, передбачених законодавством України.

За несвоєчасну сплату Орендарем орендної плати, встановленої цим договором, з Орендаря стягується пеня із розрахунку подвійної річної облікової ставки Національного банку України, яка діє на день прострочки, від суми заборгованості за кожен календарний день прострочки.

Орендна плата нараховується з дня державної реєстрації договору. У разі дострокового припинення (розірвання) договору, орендна плата нараховується включно до дня внесення запису до державного реєстру про його припинення (розірвання).

4.ПРАВА ТА ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН

4.1. Права та обов`язки Орендодавця.

Орендодавець має право:

- вимагати від Орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням, визначеним у пункті 2.1. цього договору; дотримання екологічної безпеки землекористування та додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі; своєчасного внесення орендної плати;

- вимагати перегляду розміру орендної плати у випадках зміни умов господарювання або цілі використання орендованої земельної ділянки, визначених цим договором, підвищенням цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів, збільшення відповідно до законодавства України розмірів земельного податку;

- вільного доступу до переданої в оренду земельної ділянки для контролю за додержанням Орендарем умов договору;

- вимагати від Орендаря відшкодування упущеної вигоди в розмірі суми орендної плати за один рік у разі відмови Орендаря від укладеного договору оренди, якщо ця відмова не пов`язана з порушеннями Орендодавцем цього договору;

- достроково, у встановленому порядку, припиняти договір оренди шляхом його розірвання в разі порушень умов використання земельної ділянки або інших умов договору.

Орендодавець зобов`язаний:

- при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;

- передати Орендарю по акту приймання-передачі об`єкта оренди у визначених межах земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору та придатну для використання за цільовим призначенням;

- не втручатись у господарську діяльність Орендаря і не створювати йому будь-яких перешкод при виконанні умов цього договору;

- відшкодувати Орендарю капітальні витрати, пов`язані з поліпшенням стану об`єкта оренди, яке проводилось Орендарем за письмовою згодою Орендодавця;

- попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або привести до погіршення стану самого об`єкта оренди;

- повідомити в письмовій формі Орендаря про намір продати земельну ділянку третій особі із зазначенням її ціни та інших умов, на яких вона продається.

4.2. Права та обов`язки Орендаря.

Орендар гарантує, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, а також санітарні, протипожежні та інші контролюючі органи і служби не будуть обмежуватися стосовно доступу до орендованої ділянки для виконання обов`язків у межах повноважень.

Орендар має право:

- користуватися правами, передбаченими ст. 95 Земельного кодексу У країни;

- самостійно господарювати на орендованій земельній ділянці з дотриманням умов цього договору;

- одержувати продукцію і доходи;

- на поновлення договору після закінчення строку, на який його було укладено;

- переважного придбання у власність об`єкта оренди в разі продажу цієї земельної ділянки, за умови, що він сплачує ціну, за якою вона продається, а в разі продажу на аукціоні - якщо його пропозиція є рівною з пропозицією, яка є найбільшою із запропонованих учасниками аукціону;

- за згодою Орендодавця, визначеною в окремій угоді сторін, проводити поліпшення земельної ділянки;

- за письмовою згодою Орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження;

- за письмовою згодою Орендодавця передавати в суборенду орендовану земельну ділянку або її частину іншій особі у випадках та на умовах, передбачених законодавством України;

- користуватися на умовах платності та відповідно до чинного порядку існуючими інженерними комунікаціями, що прокладені на земельній ділянці, з метою забезпечення належної господарської діяльності на орендованій земельній ділянці;

- вимагати від Орендодавця зменшення орендної плати, якщо стан орендованої земельної ділянки погіршився не внаслідок дій чи бездіяльності Орендаря;

- утримувати із орендної плати понесені ним витрати на усунення недоліків орендованої земельної ділянки, які не були обумовлені Орендодавцем у договорі оренди і суттєво перешкоджають передбаченому договором використанню земельної ділянки, попередньо письмово повідомивши про це Орендодавця, та вимагати дострокового розірвання договору.

Орендар зобов`язаний:

- приступити до використання орендованої земельної ділянки в строки, встановлені договором;

- виконувати обов`язки землекористувача відповідно до вимог ст. 96 Земельного кодексу України;

- використовувати орендовану земельну ділянку відповідно до мети, визначеної в п. 2.1. цього договору, дотримуючись при цьому вимог чинного законодавства, державних і місцевих стандартів, норм і правил щодо раціонального використання та охорони землі, вимог екологічної безпеки при використанні землі;

- відповідно до ст. 164 Земельного кодексу України здійснювати заходи щодо поліпшення корисних властивостей землі, захисту земельної ділянки від водної та вітрової ерозії, підтоплення, забруднення відходами виробництва, хімічними та радіоактивними речовинами, від інших процесів руйнування;

- завершити забудову земельної ділянки в строки, встановлені проектною документацією на будівництво, затвердженою в установленому порядку, але не пізніше, ніж через три роки з моменту державної реєстрації права оренди;

- письмово повідомити Орендодавця про відчуження об`єктів (їх частин), що розташовані на земельній ділянці і належать Орендарю, протягом десяти днів з моменту вчинення відповідного правочину, а також повідомити про наміри подальшого використання земельної ділянки;

- забезпечити вільний доступ до земельної ділянки представникам контролюючих органів, а також спеціальних служб для експлуатації та ремонту інженерних мереж;

- забезпечувати знімання, використання і збереження родючого шару ґрунту при проведенні робіт, пов`язаних із порушенням земель;

- виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження), у тому числі пов`язані з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон, в обсязі, передбаченому чинним законодавством України та договором;

- відповідно до розділу 3 цього договору своєчасно вносити орендну плату;

- враховувати при використанні земельної ділянки права третіх осіб, набуті відповідно до законодавства;

- повернути Орендодавцю земельну ділянку після закінчення строку оренди у стані не гіршому, у порівнянні з тим, в якому вона була одержана в оренду та придатному для використання за цільовим призначенням;

- не утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до Орендодавця;

- відшкодувати Орендодавцеві в повному обсязі шкоду, заподіяну стану земельної ділянки неналежним її використанням;

- у п`ятиденний строк після державної реєстрації договору права оренди надати копію договору відповідному органу державної податкової служби.

5.ЗМІНА УМОВ ДОГОВОРУ І ЙОГО припинення

5.1. Зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.

5.2. Витрати, пов`язані з внесенням змін та/або доповнень до цього договору, сплачує Орендар.

5.3. Договір припиняється в разі:

- закінчення строку, на який його було укладено;

- поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря;

- викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;

- у разі засудження фізичної особи-орендаря (громадянина) до позбавлення волі або обмеження його дієздатності за рішенням суду і відмови осіб, зазначених у статті 7 Закону України Про оренду землі , від виконання цього договору;

- смерті фізичної особи-Орендаря.

Припинення договору оформлюється актом приймання-передачі з подальшою реєстрацією припинення права оренди суб`єктом реєстрації речових прав на нерухоме майно.

5.4. Договір може бути розірваний за взаємною згодою сторін.

На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами їх обов`язків, передбачених Законом України Про оренду землі та цим договором; випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке суттєво перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки; використання земельної ділянки Орендарем способами, які суперечать екологічним вимогам чи не за цільовим призначенням; систематичної (протягом півроку) не сплати орендної плати; порушення строків завершення забудови земельної ділянки, встановлених п.4.2. цього договору; здійснення без згоди Орендодавця передачі або відчуження права користування земельною ділянкою третім особам; а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

5.5. Розірвання договору оформлюється додатковою угодою. Договір вважається розірваним з моменту внесення до державного реєстру інформації про припинення права оренди на підставі підписаного акту прийому-передачі та додаткової угоди.

5.6. Договір оренди може бути достроково розірваний за взаємною згодою сторін за умови письмового попередження про це іншої сторони зацікавленою стороною не пізніше, ніж за два місяці до дати розірвання. Договір не може бути розірвано до закінчення виробничого циклу.

5.7. У випадку, коли будь-яке із положень цього договору втратило юридичну силу, сторони невідкладно повинні розпочати переговори для того, аби змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним та законним і в максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри сторін щодо суті зазначеного положення.

5.8. У разі припинення (розірвання) цього договору Орендар має забезпечити виконання умов повернення земельної ділянки, визначених у п. 2.4. цього договору.

5.9. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

5.10. Укладення договору, який передбачає набуття права власності на будівлю або споруду (або їх частини), що пов`язане з переходом права на частину земельної ділянки, здійснюється після виділення цієї частини в окрему земельну ділянку та присвоєння їй окремого кадастрового номера.

6.ФОРС-мажорні обставини

Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання обов`язків по договору, якщо це невиконання відбулося за обставин, які виникли після укладення договору внаслідок невідворотних дій надзвичайного характеру, які сторона не могла ні передбачити, ні відвернути (або могла передбачити, та не могла відвернути) прийнятими заходами (повінь, пожежа, землетрус, осідання ґрунту та інші явища природи, війна або військові дії, страйки, революції, заборона імпорту, експорту, валютні обмеження та ін.), які призвели до неможливості виконання цього договору.

7.ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ТА вирішення спорів

7.1. Кожна із сторін за невиконання або неналежне виконання цього договору несе відповідальність, передбачену законодавством України та цим договором.

7.2. Орендодавець несе відповідальність за недоліки переданої в оренду земельної ділянки, що не були обумовлені ним у договорі оренди, але які суттєво перешкоджають передбаченому договором використанню земельної ділянки.

7.3. Орендодавець не несе відповідальності за наслідки, які виникли в результаті недоліків переданої в оренду земельної ділянки, якщо про такі недоліки земельної ділянки зазначено в договорі оренди.

Вищезазначене не звільняє сторони від виконання покладених на них зобов`язань та усунення виявлених порушень.

Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.

7.4. Сторони несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність за порушення земельного законодавства згідно із законами України.

7.5. Сторони погоджуються, що спірні питання, які виникають при виконанні умов цього договору, мають вирішуватися шляхом переговорів, а при недосягненні згоди сторін - у судовому порядку згідно з чинним законодавством України.

8.ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ

8.1. Право оренди підлягає державній реєстрації відповідно до ст. 6 Закону України Про оренду землі .

8.2. Цей договір набирає чинності з моменту його державної реєстрації права оренди.

8.3. З усіх інших питань, що не врегульовані цим договором, сторони керуються чинним законодавством України.

8.4. Цей договір укладено у трьох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких призначається для зберігання у суб`єкта реєстрації речових прав на нерухоме майно, другий - в департаменті забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, третій - в Орендаря.

9.ДОДАТКИ ДО ДОГОВОРУ

Додатки, що є невід`ємною частиною договору:

Додаток № 1. Акт приймання-передачі об`єкта оренди.

Додаток № 2. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

10.ЮРИДИЧНІ АДРЕСИ, РЕКВІЗИТИ ТА піДІІИСИ СТОРІН

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Сумська міська рада Підприємець

40030,м. Суми, майдан Незалежності, 2 Дегтярьов Сергій Миколайович

Код ЄДРГІОУ

23823253 АДРЕСА_1

Реєстраційний номер облікової картки

платника податків НОМЕР_1


О.М. Лисенко
С.М. Дегтярьов

м.п.

2. Стягнути з Фізичної особи-підприємця Дегтярьова Сергія Миколайовича ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) на користь Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (40009, м. Суми, вул. Садова, 33, код ЄДРПОУ 40456009) 2102,00 грн (дві тисячі сто дві грн 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.

3. Видати наказ після набранням рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1 ст. 256 ГПК України).

Повний текст рішення складено та підписано 28.01.2021.

Суддя В.Л. Котельницька

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення18.01.2021
Оприлюднено28.01.2021
Номер документу94452109
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/1025/20

Рішення від 18.01.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 17.11.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні