Постанова
від 28.01.2021 по справі 280/692/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 січня 2021 року м. Дніпросправа № 280/692/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла - садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 квітня 2020 року (суддя Конишева О.В.) у справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла - садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області про застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області звернулось з позовом до Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла - садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області про застосування заходів реагування.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02 квітня 2020 року позов задоволено.

Суд вирішив застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла - садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області, які розташовані за адресом: 71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, провулок Поштовий, буд. 6, шляхом зобов`язання Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла - садок Тополька» комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області повністю зупинити експлуатацію будівель і приміщень закладу за вказаним адресом, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.

Відповідачем подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволенні позову відмовити.

Апеляційна скарга обґрунтована, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, судом не було враховано протиправність проведення перевірки, оскільки позивачем до позову не було надано копію доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 №44205/1/1-19. Також зазначено, що факт включення до припису всіх порушень, що були виявлені під час перевірки та встановлено строків для їх усунення є доказом того, що позивач вважав, що порушення не створюють загрози життю та здоров`ю людей, а суд, приймаючи рішення не обґрунтував існування такої загрози. Також зазначено, що до справи не було залучено розпорядника коштів Більмацьку селищну раду Більмацького району Запорізької області.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 28 жовтня 2020 року було клопотання Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла-садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області про зупинення провадження у справі №280/692/20 задоволено.

Зупинено провадження у справі №280/692/20 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла-садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації, для надання часу для примирення сторін до 28 листопада 2020 року.

Ухвалою від 01 грудня 2020 року клопотання Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла-садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області про зупинення провадження у справі №280/692/20 задоволено.

Зупинено провадження у справі №280/692/20 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла-садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації, для надання часу для примирення сторін до 28 січня 2021 року.

26.01.2021 до суду надійшло клопотання Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла-садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області, просять рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволенні позову відмовити. До клопотання доданий акт від 22.01.2021 №1, складений за результатами проведення позапланово заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Комунальним закладом Заклад дошкільної освіти ясла-садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.

Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Як було встановлено судом першої інстанції, Більмацьким районним сектором Головного управління ДСНС України у Запорізькій області в період з 16 по 17 грудня 2019 року було проведено позапланову перевірку Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла - садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області, за результатами якої було складено акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 59 від 17.12.2019.

В ході перевірки Позивачем встановлено, що об`єкт Комунальний заклад Заклад дошкільної освіти ясла - садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області, який розташований за адресою: 71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, провул. Поштовий, буд.6, експлуатуються з порушеннями норм цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- не обладнано будівлю системою пожежної сигналізації та системою керування евакуюванням людей всупереч вимогам додатку А (обов`язковий) додаток Б (обов`язковий) ДБН В 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

- не виконано оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнегасної ефективності.

- допускається застосування на шляхах евакуації (облицювання стін) всупереч вимогам підпункту а пункту 7.3.3 ДБН В.1.1.-7:2016 Пожежна безпеки об`єктів будівництва .

- допускається з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

- не забезпечено територію підприємства, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки первинними засобами пожежогасіння: ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.

- будівля закладу не забезпечена необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння відповідно до вимог пункту 6.2.3 таблиці 4 ДБН В.2.5- 74:2013.

У зв`язку з виявленими порушеннями Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області звернулось до суду з зазначеним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що зважаючи на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки в будівлі дошкільного закладу, де перебуватимуть діти, суд вважає недопустимою експлуатацію таких будівель до повного усунення виявлених перевіркою порушень.

Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Відповідно до статті 1 цього Закону державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Частиною 5 статті 4 Закону № 877 визначено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Отже, застосування заходів реагування оскільки включає в себе: зупинення виробництва суб`єкта господарювання, у тому числі експлуатації підприємства, виробничого об`єкта, окремого виробництва, робочого місця, будівлі, споруди, приміщення, машин і механізмів.

Повне або часткове зупинення виробництва розповсюджується на виготовлення або реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг.

Пунктом 7 статті 7 передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Частина перша статті 67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частин першої та другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як визначено ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів може бути недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.

Відповідно до ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Встановлення не усунення відповідачем порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки обумовлює звернення позивача до суду з позовом про застосування заходів державного нагляду (контролю).

При цьому застосування означених заходів можливе у випадку, коли порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Відсутність системи пожежної сигналізації та системи оповіщення може призвести до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, тому первинні засоби пожежогасіння можуть бути неефективними, продукти горіння унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей, особливо з урахуванням знаходження в приміщенні значної кількості дітей. При цьому гасіння пожежі здійсниться тільки при прибутті пожежних підрозділів з відповідними засобами гасіння.

Відсутність достатньої кількості первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) може ускладнити ліквідацію пожежі на початковій стадії її розвитку саме персоналом об`єкта, до прибуття пожежно-рятувального підрозділу, наслідком чого є ризик розповсюдження вогню на значну площу, розповсюдження продуктів горіння. Тому, це порушення створює загрозу для здоров`я та життя людини.

Матеріали справи не містять доказів того, що виявлені позивачем порушення, а саме ті, які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, відповідачем були усунуті на час розгляду справи судом першої інстанції.

Таким чином, сукупність виявлених в ході перевірки та не усунутих порушень створює реальну загрозу для життя і здоров`я людей, що є підставою для задоволення позову.

Доводами апеляційної скарги зазначене не спростовується.

Щодо ненадання копії доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 №44205/1/1-19, то відповіно до пункту 5 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності надання подібних документів перед перевіркою не вимагається.

Наявність припису не позбавляє орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав звертатись з позовом щодо застосування заходів реагування, а відсутність фінансування не може бути підставою для відмови у застосуванні заходів реагування, зважаючи на приведені вище висновки суду, що не усунуті порушення створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, особливо з врахуванням того, що відповідач є дошкільним закладом освіти, тобто така загроза існує відносно життя та здоров`я дітей.

Щодо наданого суду апеляційної інстанції акту від 22.01.2021 №1.

Колегія суддів зазначає, що на час розгляду справи судом першої інстанції, виявлені позивачем порушення, а саме ті, які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, відповідачем усунуто не було, що і було підставою для прийняття судом першої інстанції рішення про задоволення позову.

Позивач, не зважаючи на подані клопотання про надання часу на примирення, від позову не відмовлявся.

Акту від 22.01.2021 №1 на час прийняття судом першої інстанції рішення, не існувало.

Колегія суддів зазначає, що застосування заходу реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення позивачем виявлених порушень.

Відновлення діяльності після її зупинення рішенням суду в силу частини п`ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення відповідача про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відновлення діяльності не пов`язане зі скасуванням рішення суду першої інстанції.

Таким чином, підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла - садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 квітня 2020 року у справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Комунального закладу Заклад дошкільної освіти ясла - садок Тополька комбінованого типу Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області про застосування заходів реагування залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Постанова у повному обсязі складена 28 січня 2021 року.

Головуючий - суддя А.А. Щербак

суддя Н.П. Баранник

суддя Н.І. Малиш

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2021
Оприлюднено01.02.2021
Номер документу94457336
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/692/20

Постанова від 28.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 28.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 28.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 02.04.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні