Cправа №538/1341/19
Провадження№2/549/5/21
РІШЕННЯ
Іменем України
18 січня 2021 року Чорнухинський районний суд Полтавської області
у складі: головуючого - судді Крєпкого С.І.
за участю: секретаря судових засідань - Бибик О.В.
представника позивача - ОСОБА_5
представника відповідача - Вінника А.В.
третьої особи - ОСОБА_1
розглянувши у режимі відеоконференції у відкритому судовому засіданні в залі суду селища Чорнухи в порядку загального позовного провадження цивільну справи за позовом ОСОБА_2 до Лохвицької міської ради Полтавської області, третя особа - ОСОБА_1 , про визнання бездіяльності протиправною, визнання незаконними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
установив:
У серпні 2019 року ОСОБА_2 звернулася до Лохвицького районного суду Полтавської області з позовом до Лохвицької міської ради Полтавської області, в якому просила:
1) визнати протиправною бездіяльність Лохвицької міської ради щодо не розгляду заяви ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 5322681500:00:002:1233 у власність площею 2,0000 га земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради Полтавської області за межами населеного пункту;
2) визнати незаконними та скасувати рішення Лохвицької міської ради від 18.04.2019 №25 Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради ;
3) визнати незаконними та скасувати рішення Лохвицької міської ради від 18.04.2019 № 26 Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону) ;
4 ) визнати незаконними та скасувати рішення Лохвицької міської ради від 23.05.2019 № 11 Про проведення земельних торгів у формі аукціону (аукціон) ;
5) визнати недійсними результатів земельних торгів у формі аукціону № 18372 від 5 липня 2019 року щодо лоту № 35399;
6) визнати недійсними з моменту укладення договір оренди від 07.2019 року між Лохвицькою міською радою та ОСОБА_1 , переможцем земельних торгів у формі аукціону № 18372 від 5 липня 2019 року щодо лоту № 35399 на земельну ділянку кадастровий номер 5322681500:00:002:1351 (площею 7,4154 га) та скасувати його державну реєстрацію, номер запису про право 3237772;
7) зобов`язати Лохвицьку міську раду затвердити документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) земельну ділянку НОМЕР_2 площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території адміністративного підпорядкування Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області.
Позовні вимоги позивачем обґрунтовані тим? що вона отримала дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів.
В подальшому замовила виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, після чого здійснено державну реєстрацію сформованої земельної ділянки у державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 5322681500:00:002:1233.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на затвердження було подано до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, проте затвердження не відбулося.
Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 18.08.2017 №164 на 29.10.2017 призначено перші місцеві вибори у об`єднаних територіальних громадах, утворених у межах Полтавської області, у тому числі Лохвицькій міській об`єднаній територіальній громаді, (Лохвицька міська рада (м.Лохвиця і с.Криниця) та Васильківська сільська рада (села Васильки, Гаївщина, Христанівка)).
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад земельна ділянка, на яку претендує позивач, передана до земель комунальної власності Лохвицької об`єднаної територіальної громади, тобто повноваження розпорядження спірною земельною ділянкою перейшли до Лохвицької міської ради.
Працівниками Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області позивачу було роз`яснено, що відбувається процес передачі земель до Лохвицької міської ради і звертатися із заявою про затвердження проекту землеустрою необхідно до міської ради.
18 лютого 2019 року вона звернулася до Лохвицької міської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,0000 га.
Разом з тим листом від 15.03.2019 за вих. №03-02/289 її було повідомлено про неможливість винесення даного питання на розгляд чергового засідання сесії Лохвицької міської ради, оскільки дана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах (аукціону) відповідно до рішення 19 сесії 7 скликання Лохвицької міської ради Про організаційні заходи щодо підготовки документації земельних торгів (аукціону)" від 14.03.2019 №7.
В подальшому, 18.04.2019, Лохвицькою міською радою прийнято рішення №25 Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради .
Внаслідок об`єднання утворилася нова земельна ділянка з кадастровим номером 5322681500:00:002:1351, загальною площею 7,4154 га.
05 липня 2019 року було проведено земельні торги (аукціон), на яких продано право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1351 загальною площею 7,4154 га.
Вважає, що її право на отримання земельної ділянки у приватну власність порушене, оскільки на її замовлення виготовлена технічна документація і погоджена відповідно до чинного законодавства, яке регулює дані правовідносини, що підтверджується присвоєнням кадастрового номеру, а земельна ділянка кадастровий номер 5322681500:00:002:1233, на яку вона виготовила проект землеустрою і яку подавала на затвердження, була об`єднана з іншою.
Проект рішення Лохвицької міської ради від 18.04.2019 №25 Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради оприлюднено з порушенням положень ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації , а саме лише за два дні до проведеної сесії, що позбавило її змоги звернутися до суду, вжити заходи забезпечення позову.
Звертає увагу на те, що у її випадку залишився останній етап процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, тобто затвердження проекту землеустрою, оскільки законом передбачено такий алгоритм:
1)подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;
2)отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);
3)після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну політику у сфері земельних відносин відповідно до приписів ст.186-1 ЗК України;
4)здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
5)подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
Єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому ст.186-1 ЗК України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.
Виготовлена позивачу технічна документація не підпадає під жодну категорію, інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку ст.186-1 ЗК України, норми ст.118 ЗК України не містять, а перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.
Правовий статус Лохвицької міської ради визначено Законом України Про місцеве самоврядування , статтею 59 якого визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до положень Закону України Про місцеве самоврядування за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності органу місцевого самоврядування, останній має приймати відповідне рішення, а листи складаються у разі надання відповіді на звернення громадян.
Таким чином, рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову в його затвердженні повинно оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі рішення сесії Лохвицької міської ради.
Разом з тим, позивач звертався до відповідача не із зверненням, а з відповідною заявою, за наслідками розгляду якої орган місцевого самоврядування мав прийняти відповідне рішення, а не направляти відповідь у формі листів.
16 вересня 2020 року на розгляд до Чорнухинського районного суду Полтавської області надійшла зазначена справа від Лохвицького районного суду Полтавської області на підставі ухвали Лохвицького районного суду Полтавської області від 06.08.2020 після задоволення самовідводу і неможливості утворення нового складу суду.
Ухвалою Чорнухинського районого суду від 21 вересня 2020 року цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Лохвицької міської ради Полтавської області про визнання незаконними та скасування рішень, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії прийнято до розгляду, призначено підготовче судове засідання, встановлено строк для подання відзиву.
Після відкриття провадження у справі 19.10.2020 ухвалою Чорнухинського районного суду Полтавської області позовну заяву було залишено без руху, надано строк для виконання вимог ухвали протягом п`яти днів з дня вручення копії цієї ухвали.
Ухвалою Чорнухинського районного суду Полтавської області від 17.11.2020 продовжено розгляд цивільної справи.
Згідно з ухвалою Чорнухинського районного суду Полтавської області від 07.12.2020:
- цивільну справу за вищезазначеним позовом в частині позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення Лохвицької міської ради від 18.04.2019 №25 Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради залишено без розгляду;
- підготовче провадження закрито та призначено судовий розгляд;
-залучено до участі у цивільній справі в якості третьої особи на стороні відповідача ОСОБА_1 , встановлено строк для подачі пояснень.
Лохвицькою міською радою подано відзив на позов, який містить такі заперечення проти позовних вимог.
Згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 27.09.2018, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 27.09.2018 №6775 -СГ передало із державної власності, а Лохвицька міська об`єднана територіальна громада в особі Лохвицької міської ради прийняла у комунальну власність Лохвицької міської об`єднаної територіальної громади 74 земельні ділянки загальною площею 967,0434 га, в тому числі і земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, площею 2 га, з кадастровим номером 5322681500:00:002:1233.
Згідно з рішенням 15 сесії 7 скликання Лохвицької міської ради від 25.10.2018 вирішено:
- прийняти у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 967,0434 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Лохвицького району Лохвицької міської ради;
-зареєструвати за територіальною громадою Лохвицької міської ради право комунальної власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 967,0434 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Лохвицького району Лохвицької міської ради, згідно з вказаним актом приймання-передачі.
Право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1233 було зареєстровано за територіальною громадою в особі Лохвицької міської ради 15.02.2019 (номер запису про право власності 30358492).
14 березня 2019 року рішенням 19 сесії 7 скликання №17 було надано дозвіл міському голові на укладення угоди про надання послуг з розробки технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та об`єднати земельні ділянки:
-кадастровий номер 5322681500:00:002:1253, площею 2,0000 га;
-кадастровий номер 5322681500:00:002:1233, площею 2,0000 га;
-кадастровий номер 5322681500:00:002:1236, площею 2,0000 га;
-кадастровий номер 5322681500:00:002:1249, площею 1,4154 га, в одну земельну ділянку, загальною площею 7,4154 га.
18 квітня 2019 року рішенням 20 сесії 7 скликання №25 затверджено технічну документацію із землеустрою, щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності Лохвицької міської ради для ведення особистого селянського господарства:
-кадастровий номер 5322681500:00:002:1253, площею 2,0000 га;
-кадастровий номер 5322681500:00:002:1233, площею 2,0000 га;
-кадастровий номер 5322681500:00:002:1236, площею 2,0000 га;
-кадастровий номер 5322681500:00:002:1249, площею 1,4154 га, в одну земельну ділянку, загальною площею 7,4154 га, кадастровий номер 5322681500:00:002:1351.
18 квітня 2019 року прийнято рішення Лохвицької міської ради №26 Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціонів) .
24 квітня 2019 року проведена державна реєстрація права власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 7,4154 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1351 за територіальною громадою в особі Лохвицької міської ради (номер запису про право власності 31401808).
23 травня 2019 року рішенням 21 сесії 7 скликання Лохвицької міської ради прийнято рішення Про проведення земельних торгів у формі аукціону (аукціон)".
Відповідно до Договору оренди землі від 05.07.2019 земельна ділянка з кадастровим номером 5322681500:00:002:1351 передана в оренду ОСОБА_1 .. Договір оренди укладено на 7 років. Після закінчення строку дії оренди має переважне право поновити його на новий строк.
Право власності територіальної громади Лохвицької міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1233 та земельну ділянку (після об`єднання) було зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно у порядку встановленому чинним законодавством.
Лохвицька міська рада, як власник землі, має право розпоряджатися земельними ділянками на власний розсуд у порядку та спосіб встановлений чинним законодавством.
Відповідно до практики Великої палати Верховного Суду отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення питання про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю прийняття рішення органом місцевого самоврядування (постанова від 28.11.2018 у справі №826/5735/16). Рішенням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом (постанова від 17.10.2018 у справі №380/624/16-ц).
На момент звернення позивача ОСОБА_2 до суду, запис про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5322681500:00:002:1233 та сам кадастровий номер земельної ділянки уже було скасовано за рахунок об`єднання вказаної земельної ділянки з іншими та формування земельної ділянки загальною площею 7,4154 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1351, її державної реєстрації, тобто новостворена земельна ділянка виступає як окремий об`єкт цивільних прав.
Разом з тим, земельна ділянка з кадастровим номером 5322681500:00:002:1233, загальною площею 2,0000 га об`єктом цивільних прав наразі не виступає.
З огляду на викладене просили відмовити у задоволенні позовних вимог (т.1, а.с.101-104).
Відповідно до поданої представником позивача відповіді на відзив (т.1, а.с.140), Лохвицькою міською радою прийнято рішення від 18.04.2019 №25 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради . Внаслідок об`єднання утворилася нова земельна ділянка з кадастровим номером 5322681500:00:002:1351, загальною площею7,4154 га, в яку ввійшла земельна ділянка з кадастровим номером 5322681500:00:002:1233.
5 липня 2019 року було проведено земельні торги (аукціон), на яких продано право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1351, загальною площею 7,4154 га.
Відповідно до рішення Полтавського окружного адміністративного суду у справі №440/1589/19 від 04.12.2019, рішення Лохвицької міської ради від 18.04.2019 №25 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради визнано протиправним та скасовано.
З огляду на викладене зазначає, що об`єднання та подальшу передачу об`єднаної земельної ділянки в оренду є незаконним .
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі та обґрунтували їх тими ж обставинами.
Представник відповідача просив у задоволенні позову відмовитиз підстав, викладених у відзиві.
Третя особа - ОСОБА_1 проти задоволення позовних вимог заперечив і пояснив, що він є переможцем аукціону, орендує земельні ділянку, вчасно сплачує орендну плату.
Суд, заслухавши пояснення осіб, які брали участь у розгляді справи, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов підлягає частковому задоволенню зважаючи на таке.
Судом встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №3964/0/75-15-СГ від 30.12.2015 Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів (т.1 а.с.7,69).
Відповідно до договору №5322681500:00:002:1233 від 29.02.2016 фізичною особою підприємцем ОСОБА_3 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 із земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташованих у адміністративних межах Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів, площею 2,0000 га, кадастровий номер 5322681500:00:002:1233, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства (т.1 а.с.9-12,72-74).
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №6575-СГ від 27.09.2018 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано Лохвицькій міській об`єднаній територіальні громаді в особі Лохвицької міської ради у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, загальною площею 967,0434 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Лохвицького району Лохвицької міської ради, згідно з актом приймання -передачі (т.1 а.с.13,75).
Згідно з актом приймання-передачі від 27.09.2018 Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області передала із державної власності, а Лохвицька міська об`єднана територіальна громада в особі Лохвицької міської ради прийняла у комунальну власність Лохвицької міської об`єднаної територіальної громади 74 земельні ділянки, загальною площею 967,0434 га (т.1 а.с.14,76).
Рішенням 15 сесії 7 скликання Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області №6 від 25.10.2018 Про прийняття земельних ділянок з державної власності у комунальну вирішено прийняти у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, загальною площею 967,0434 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Лохвицького району Лохвицької міської ради згідно з актом приймання-передачі та зареєструвати вказані земельні ділянки за територіальною громадою Лохвицької міської ради (т.1 а.с.15,77).
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 19.02.2019, власником земельної ділянки, площею 2,0000 га, кадастровий номер 5322681500:00:002:1233, є територіальна громада в особі Лохвицької міської ради, дата державної реєстрації - 15.02.2019 (т.1 а.с.113).
18 лютого 2019 року ОСОБА_2 звернулася до Лохвицького міського голови із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у її власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів загальною площею 2,00 га кадастровий №5322681500:00:002:1233 (т.1, а.с.120).
Листом від 15.03.2019 року №03-02/289 міський голова Радько В.І. повідомив позивача, що земельна ділянка з кадастровим №5322681500:00:002:1233 сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташована за межами населених пунктів на території Лохвицької міської ради включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) відповідно до рішення 19 сесії 7 скликання Лохвицької міської ради "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" від 14.03.2019 року №17.
У зв`язку з цим питання "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,00 га" не може бути винесене на розгляд чергового засідання сесії Лохвицької міської ради (т.1, а.с.21, 121).
Рішенням 19 сесії 7 скликання Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області №17 від 14.03.2019 Про надання міському голові дозволу на укладення угоди про надання послуг розробки технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки вирішено надати міському голові Радьку В.І. дозвіл на укладення угоди про надання послуг розробки технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та об`єднати земельні ділянки, кадастровий номер 5322681500:00:002:1253 площею 2,0000 га; 5322681500:00:002:1233 площею 2,0000 га; 5322681500:00:002:1236 площею 2,0000 га; 5322681500:00:002:1249 площею 1,4154 га, в одну земельну ділянку загальною площею 7,4154 га; розробити документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок та подати її на затвердження на пленарному засіданні міської ради (т.1 а.с.16,78).
Рішенням 20 сесії 7 скликання Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області №25 від 18.04.2019 Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання вказаних земельних ділянок комунальної власності Лохвицької міської ради для ведення особистого селянського господарства площею 1,4154 га в одну земельну ділянку загальною площею 7,4154 га, кадастровий номер 5322681500:00:002:1351 (т.1 а.с.17,79, 82,83).
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.12.2019 у справі №440/1589/19 зазначене рішення визнано протиправним та скасовано, що представниками сторін не заперечувалось(т.1, а.с.141-145).
Рішенням 20 сесії 7 скликання Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області №26 від 18.04.2019 Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" визначено земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташовані за межами населених пунктів на території Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні); вирішено здійснити державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку, отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (т.1 а.с.18,80).
У переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів, переданих у комунальну власність Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області для підготовки документації до земельних торгів значиться земельна ділянка площею 7,4154 га, кадастровий номер 5322681500:00:002:1351, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства (т.1 а.с.19,81).
Рішенням Лохвицької міської ради 21 сесії 7 скликання №11 від 23.05.2019 Про проведення земельних торгів у формі аукціону (аукціон) вирішено затвердити перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності Лохвицької міської ради для продажу права оренди у розмірі річної орендної плати на них на земельних торгах у формі аукціону (аукціон); провести земельні торги з продажу права оренди на земельні ділянки; встановлено строк оренди кожної земельної ділянки 7 років (т.1 а.с.84).
Земельна ділянка площею 7,4154 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1351 увійшла до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення (рілля) комунальної власності Лохвицької міської ради для продажу права оренди у розмірі річної орендної плати на них на земельних торгах (аукціон) (т.1 а.с.85).
Як видно з протоколу №6 від 05.07.2019 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 7,4154 га, кадастровий номер 5322681500:00:002:1351, переможцем торгів, який набув право користування зазначеною земельною ділянкою, є ОСОБА_1 (т.1,а.с.131-132).
05 липня 2019 року між Лохвицькою міською радою та ОСОБА_1 було укладено Договір оренди землі, відповідно до якого відповідач передала, а ОСОБА_1 прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 5322681500:00:002:1351, яка розташована за межами населених пунктів на території Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області. Строк дії договору - 7 років (т.1, а.с.129, 130).
З інформації Державного земельного кадастру про право власності на речові права на земельну ділянку вбачається, що суб`єктом права власності на земельну ділянку площею 7,4154 га кадастровий номер 5322681500:00:002:1351, розташовану на території Лохвицької міської ради Полтавської області є територіальна громада в особі Лохвицької міської ради, а суб`єктом речового права на вказану земельну ділянку є ОСОБА_1 (а.с.8).
Таким чином, спір між сторонами виник у зв`язку з тим, що відповідачем було відмовлено позивачу у розгляді питання щодо затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки, кадастровий номер 5322681500:00:002:1233, оскільки вказана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) відповідно до рішення 19 сесії 7 скликання Лохвицької міської ради "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" від 14.03.2019 року №17.
Згідно з ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до ч.7 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Вищезазначеною нормою визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно з ч.ч.1-3 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
За змістом ч.ч.9, 10 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
За приписами ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2005 № 34/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 15.05.2013 № 883/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за № 381/10661, наказ, розпорядження, постанова, рішення (далі - розпорядчий документ) - акт організаційно-розпорядчого характеру чи нормативно-правового змісту, що видається суб`єктом нормотворення у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань та здійснення функцій відповідно до наданої компетенції з основної діяльності, адміністративно-господарських або кадрових питань, прийнятий (виданий) на основі Конституції та інших актів законодавства України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та спрямований на їх реалізацію, спрямування регулювання суспільних відносин у сферах державного управління, віднесених до його відання.
Згідно ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин (п.34 ч.1 ст.26).
За змістом ч.1 ст.122 ЗК України та п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення щодо затвердження технічної документації для передачі земельної ділянки у власність повинно бути прийняте саме на пленарному засіданні ради.
З урахуванням вищенаведеного, Лохвицька міська рада за результатом розгляду заяви позивача від 18.02.2019 уповноважена затвердити або відмовити у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яке має бути у формі рішення.
Разом з тим відповідачем не було прийнято відповідного рішення, передбаченого ст.118 ЗК України, а лише надано з цього питання лист про неможливість винесення питання "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,0000 га" на розгляд чергового засідання сесії Лохвицької міської ради через включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні).
Відсутність належним чином оформленого рішення Лохвицької міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність або про відмову у такому затвердженні після спливу встановленого законом строку розгляду клопотання особи, не зважаючи на факт надіслання відповідачем заявнику листа від 15.03.2019, свідчить про те, що компетентний орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Зважаючи на зміст ч.2 ст.19 Конституції України, відповідач, як орган місцевого самоврядування, зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням вищезазначеного, а також відсутності прийнятого відповідачем рішення по суті за результатом розгляду заяви позивача від 18.02.2019, відповідачем допущено протиправна бездіяльність і при розгляді заяви позивача Лохвицька міська рада повинна прийняти саме відповідне рішення.
При цьому необхідно зазначити, що відповідні майнові права на обрану земельну ділянку, так само, як і легітимні очікування на виникнення таких прав наразі у позивача відсутні, адже відповідно до практики Великої Палати Верховного Суду (зокрема, постанова від 28.11.18 у справі №826/5735/16) отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення питання про надання її у власність. Рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Проте отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки дозвіл не є правовстановлюючим актом, про що Велика Палата Верховного Суду зазначила у постанові від 23.01.19 у справі №308/10112/16-а.
Відповідачем при розгляді заяви позивача про затвердження проекту землеустрою не надана оцінка на предмет відповідності вимогам ст. 186-1 ЗК України, тому заява позивача підлягає розгляду повноважним органом на відповідність вимогам закону, а суд на цьому етапі позбавлений процесуальної можливості приймати рішення за умови не перевірки, не надання оцінки та не встановлення певних обставин відповідачем з цього питання.
Суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності підстав для відмови у видачі дозволу, які передбачені законом, у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки у такому разі це не входить до предмету судової перевірки.
А прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою, без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою, може бути необґрунтованим та призвести до затвердження проекту землеустрою з порушенням закону.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Захист має бути ефективним, тобто повинен здійснюватися з використанням такого способу захисту, який може відновити, наскільки це можливо, відповідні права, свободи й інтереси позивача (пункт 49 постанови Великої Палати Верховного Суду від 28 листопада 2018 року у справі №504/2864/13-ц).
Таким чином, оскільки відповідачем у строки, передбачені ч.9 ст. 118 ЗК України, не було прийнято рішення за заявою позивача від 18.02.2019, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Лохвицької міської ради щодо не розгляду зазначено заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №5322681500:00:002:1233 у власність площею 2 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів та зобов`язати розглянути заяву ОСОБА_2 від 18.02.2019 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №5322681500:00:002:1233 у власність площею 2 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів з урахуванням висновків суду.
Враховуючи викладене, не підлягають задоволенню позовні вимоги про:
1)визнання незаконним та скасування рішення Лохвицької міської ради від 18.04.2019 №26 Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону) ;
2) визнання незаконним та скасування рішення Лохвицької міської ради від 23.05.2019 № 11 Про проведення земельних торгів у формі аукціону (аукціон) ;
3) визнання недійсними результатів земельних торгів у формі аукціону №18372 від 5 липня 2019 року щодо лоту №35399;
4)визнання недійсним з моменту укладення договору оренди землі від 05.07.2019, укладеного між Лохвицькою міською радою та ОСОБА_1 , переможцем земельних торгів у формі аукціону №18372 від 5 липня 2019 року щодо лоту №35399 на земельну ділянку кадастровий номер 5322681500:00:002:1351 (площею 7,4154 га) та скасування його державної реєстрації, номер запису про право 3237772;
5)зобов`язання Лохвицької міської ради затвердити документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території адміністративного підпорядкування Лохвицької міської ради, Лохвицького району, Полтавської області.
В зв`язку із частковим задоволенням позову (33,3%), оскільки задоволено одну з трьох основних вимог немайнового характеру, виходячи з приписів ст.141 ЦПК України підлягають стягненню з відповідача на користь позивача 767, 63 гривень судового збору (2 305,2х33,3/100).
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст . 259, 263-265 ЦПК України, суд,
вирішив:
1.Позов ОСОБА_2 до Лохвицької міської ради Полтавської області, третя особа - ОСОБА_1 , про визнання бездіяльності протиправною, визнання незаконними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
2.Визнати протиправною бездіяльність Лохвицької міської ради (37200, Полтавська область, м. Лохвиця, вул. Перемоги, 9; код ЄДРПОУ 21048525) щодо не розгляду заяви ОСОБА_2 від 18.02.2019 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №5322681500:00:002:1233 у власність площею 2 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів.
3.Зобов`язати Лохвицьку міську раду (37200, Полтавська область, м. Лохвиця, вул. Перемоги, 9; код ЄДРПОУ 21048525) розглянути заяву ОСОБА_2 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) від 18.02.2019 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №5322681500:00:002:1233 у власність площею 2 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів з урахуванням висновків суду.
4.Відмовити у задоволенні позовних вимог про:
1)визнання незаконним та скасування рішення Лохвицької міської ради від 18.04.2019 №26 Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону) ;
2) визнання незаконним та скасування рішення Лохвицької міської ради від 23.05.2019 № 11 Про проведення земельних торгів у формі аукціону (аукціон) ;
3) визнання недійсними результатів земельних торгів у формі аукціону №18372 від 5 липня 2019 року щодо лоту №35399;
4)визнання недійсним з моменту укладення договору оренди землі від 05.07.2019, укладеного між Лохвицькою міською радою та ОСОБА_1 , переможцем земельних торгів у формі аукціону №18372 від 5 липня 2019 року щодо лоту №35399 на земельну ділянку кадастровий номер 5322681500:00:002:1351 (площею 7,4154 га) та скасування його державної реєстрації, номер запису про право 3237772;
5)зобов`язання Лохвицької міської ради затвердити документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території адміністративного підпорядкування Лохвицької міської ради, Лохвицького району, Полтавської області.
5.Стягнути з Лохвицької міської ради (37200, Полтавська область, м. Лохвиця, вул. Перемоги, 9; код ЄДРПОУ 21048525) на користь ОСОБА_2 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) 767, 63 гривень судового збору.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Полтавського апеляційного суду через Чорнухинський районний суд Полтавської області шляхом подачі протягом тридцяти днів з дня його проголошення апеляційної скарги. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складений 27.01.2021.
Суддя С.І.Крєпкий
Суд | Чорнухинський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2021 |
Оприлюднено | 29.01.2021 |
Номер документу | 94463423 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Чорнухинський районний суд Полтавської області
Крєпкий С. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні