Рішення
від 19.01.2021 по справі 398/3476/20
ОЛЕКСАНДРІЙСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №: 398/3476/20

провадження №: 2/398/1715/20

РІШЕННЯ

Іменем України

"19" січня 2021 р. м. Олександрія

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області в складі головуючого судді Коліуш Г.В., з участю секретаря судового засідання Хілевич Ю.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань цивільну справу за позовом Олександрійської міської ради Кіровоградської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати,

з участю:

представників позивача - Скляра Ю.А., Шихахмедова З.Ш.,

представника відповідача - ОСОБА_2

В С ТА Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з ОСОБА_1 безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 104 511,65 грн..

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно з договором купівлі-продажу комплексу будівель від 17.06.2015 року №569, посвідченого приватним нотаріусом Олександрійського міського нотаріального округу Чернишовим С.С., ОСОБА_1 є власником об`єкта нерухомого майна (63/100 частки): комплекс будівель (АБК - літ. А; авто мийка - літ. Б; диспетчерський пункт - літ. В; майстерня - літ. Г; АБК - літ. Д) загальною площею 1195,4 кв.м, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 . Зазначений об`єкт нерухомого майна знаходився на земельній ділянці комунальної форми власності з кадастровим номером 3510300000:14:636:0018, загальною площею 0,6641га, з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних приміщень, для будівництва та обслуговування комплексу будівель. Відповідно до рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 17.12.2015 року №991 Про виділ часток зі складу об`єкту нерухомого майна та присвоєння адреси виділено зі складу комплексу будівель по проїзду Поліграфістів, НОМЕР_1 а будівлю АБК літ. Д , що належить за договором купівлі-продажу частки комплексу будівель від 07.09.2015 року ОСОБА_3 (37/200), ОСОБА_4 (37/400 частки) та ОСОБА_5 (37/400), створено окремий об`єкт нерухомості (пункт 1 даного рішення). Згідно пункту 2 даного рішення, присвоєно даному об`єкту адресу - АДРЕСА_1 . Згідно п. 8.4 рішення Олександрійської міської ради від 10.06.2016 року №91 Про розгляд земельних питань надано ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, яка перебуває у власності територіальної громади м. Олександрії, за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,6641 га (кадастровий номер 3510300000:14:636:0018), на дві окремі земельні ділянки: площею 0,6186 га та площею 0,0455 га з присвоєнням окремої поштової адреси: АДРЕСА_1 . 02.08.2016 року ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 звернулись до Олександрійської міської ради із заявою про внесення змін до п. 8.4 рішення №91 від 10.06.2016 року, уточнивши площу земельних ділянок, що будуть утворені після поділу земельної ділянки для будівництва та обслуговування комплексу будівель (кадастровий номер 3510300000:14:636:0018), площею 0,6641 га, визначивши площу земельних ділянок після поділу: АДРЕСА_1 - 0,6003 га та АДРЕСА_1 - 0,0638га. Згідно п. 9.1 рішення Олександрійської міської ради від 16.09.2016 року №156 Про відведення земельних ділянок у власність шляхом продажу, у постійне користування, тимчасове користування на умовах строкового сервітуту та в оренду, про поділ земельних ділянок внесено зміни до пункту 8.4 рішення Олександрійської міської ради від 10.06.2016 року №91 Про розгляд земельних питань щодо уточнення площ земельних ділянок, утворених після поділу з 0,6186 га та 0,0455 га на 0,6003 га та 0,0638 га . Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 30.11.2016 року вбачається, що 07.11.2016 року Управлінням Держгеокадастру в Олександрійському районі здійснено державну реєстрацію в ДЗК земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га, місцезнаходження - АДРЕСА_1 , цільове призначення - для будівництва та обслуговування комплексу будівель, форма власності - комунальна власність. Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 09.12.2016 року державним реєстратором Гавришевською О.С. здійснено державну реєстрацію речових прав щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га, місцезнаходження - АДРЕСА_1 , цільове призначення - для будівництва та обслуговування комплексу будівель, форма власності - комунальна власність, власник - територіальна громада м. Олександрія в особі Олександрійської міської ради. Таким чином, з моменту набуття права власності і по даний час ОСОБА_1 являється власником об`єкта нерухомого майна (комплекс будівель) та з 09.12.2016 року використовує земельну ділянку з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га, місцезнаходження - АДРЕСА_1 , цільове призначення - для будівництва та обслуговування комплексу будівель, що належить до земель комунальної власності територіальної громади м. Олександрія в особі Олександрійської міської ради. 08.12.2016 року Олександрійська міська рада звернулась до відповідача з листом №444/10/06/2 з приводу того, що відповідач користується земельною ділянкою з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га, місцезнаходження - АДРЕСА_1 , без оформлення правовстановлюючих документів, запропоновано вжити заходів щодо укладення договору оренди зазначеної земельної ділянки з Олександрійською міською радою. Згідно п. 4 рішення Олександрійської міської ради від 24.02.2017 року №255 Про зобов`язання звернутися до міської ради для оформлення права користування земельними ділянками , зобов`язано відповідача як власника комплексу будівель по АДРЕСА_1 , який використовує земельну ділянку площею 0,6003 га без правовстановлюючих документів (договору оренди) протягом 2-х місяців звернутись до міської ради для оформлення оренди земельної ділянки під об`єктом нерухомості, що належить йому на праві власності. 07.03.2017 року, 13.04.2017 року та 17.08.2017 року Олександрійська міська рада зверталась до відповідача з претензіями, відповідно до яких просили вжити заходів щодо вирішення питання оформлення оренди земельної ділянки під об`єктом нерухомості, що належить йому на праві власності в досудовому порядку. 26 листопада 2018 року відповідач звернувся до Олександрійської міської ради з заявою про надання в оренду земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,6003 га для будівництва та обслуговування комплексу будівель. Відповідно до пункту 13 рішення Олександрійської міської ради від 21.12.2018 року №640 Про оренду земельних ділянок , відповідачу надано в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,6003 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3510300000:14:636:0021) для будівництва та обслуговування комплексу будівель за рахунок земель запасу промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення міської ради. Визначено розмір орендної плати за ставкою 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. 30.09.2019 року Олександрійська міська рада звернулась до відповідача з претензією №267/10/06/1 з приводу того, що відповідач як фактичний користувач земельної ділянки по АДРЕСА_1 , площею 0,6003 га, зобов`язаний повернути Олександрійській міській раді як власнику земельної ділянки безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати, запропоновано вирішити питання оформлення прав на вказану земельну ділянку. Таким чином, з моменту набуття права власності і по даній час, відповідач являючись фактичним користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га за адресою: АДРЕСА_1 , користується вказаною земельною ділянкою без передбаченого чинним законодавством договору оренди земельної ділянки, не сплачує плату за користування земельною ділянкою. Відповідно до розрахунку відповідачу нараховано орендну плату за період з 01.10.2017 року по 31.12.2017 року: 1 133 825,66грн. х 3% х 3/12 - 8 503,69грн., де 3/12 - 3 календарних місяця за які нараховувалась орендна плата, за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га за адресою: АДРЕСА_1 ; з 01.01.2018 року по 31.12.2018 рік: 1 133 825,66грн. х 3% - 34 014,77грн; з 01.01.2019 року по 31.12.2019 рік: 1 133 825,66грн. х 3% - 34 014,77грн.; з 01.01.2020 року по 30.09.2020 року: 1 243 485,43грн. х 3% х 9/12 - 27 978,42грн., де 9/12 - 9 календарних місяців за які нараховувалась орендна плата, за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га за адресою: АДРЕСА_1 . Всього за період з 01.10.2017 року по 30.09.2020 рік = 104 511,65грн. (8 503,69грн. + 34 014,77грн. + 34 014,77грн. + 27 978,42грн.). Таким чином, розмір збережених відповідачем коштів від безпідставно набутого майна за період з 01.10.2017 року по 30.09.2020 рік становить 104 511,65грн..

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, зазначених в позові, пояснив, що безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати стягуються в межах строку позовної давності з 01.10.2017 року по 30.09.2020 року, всі істотні умови зазначені в рішення міської ради від 21.12.2018 року №640, а саме: строк дії договору оренди, площа земельної ділянки, цільове призначення земельної ділянки, розмір орендної плати тощо, відповідач є особою, яка ініціювала поділ земельної ділянки, діючим законодавством не передбачений обов`язок саме позивача як органу місцевого самоврядування звертатися до орендаря з відповідним проектом договору, даний проект знаходиться в міській раді, проте відповідач не з`являється та не підписує проект договору оренди.

Відповідач в судове засідання не з`явився, про час, місце і дату судового засідання повідомлений належним чином, причини неявки не повідомив, будь-яких заяв, клопотань, відзиву не надав.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, зазначив, що відсутні докази зволікання відповідача в укладенні договору оренди земельної ділянки, оскільки декілька разів змінювався розмір земельної ділянки та її адреса, саме Олександрійська міська рада зволікає з укладенням договору, оскільки не направляє відповідачу проект договору оренди з зазначенням істотних умов договору, на думку представника, системний аналіз діючого законодавства свідчить про те, що саме орендодавець зобов`язаний ініціювати укладення договору оренди та направлення проекту договору орендарю договір оренди до цього часу не укладений, приписи ст.1212 ЦК України не можуть бути застосовані до правовідносин, які виникли між сторонами.

Вислухавши вступне слово учасників, повно та всебічно дослідивши обставини справи в їх сукупності, оцінивши зібрані по справі докази, виходячи зі свого внутрішнього переконання, суд дійшов таких висновків.

Згідно зі статтями 12, 13 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, при цьому суд розглядає цивільні справи не інакше як в межах заявлених вимог і на підставі наданих учасниками справи доказів.

Відповідно до ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених ст. 82 цього Кодексу, тобто тягар доказування лежить на сторонах цивільно-правового спору.

Згідно зі статтями 76-79 ЦПК України, доказуванню підлягають обставини (факти), які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у учасників справи, виникає спір.

Доказування по цивільній справі, як і судове рішення не може ґрунтуватися на припущеннях.

Судом встановлено, що на підставі договору купівлі-продажу від 17.06.2015 року, посвідченого приватним нотаріусом Олександрійського міського нотаріального округу Чернишовим С.С. та зареєстрованого в реєстрі за №569, ОСОБА_1 належить комплекс будівель розташований за адресою: АДРЕСА_1 , який складається з будівлі АБК- літ. А , автомийка - літ. Б , диспетчерський пункт - літ. Г , АБК - літ. Д що також підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №224062843 від 15.09.2020 року .

Відповідно до рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 17.12.2015 року №991 Про виділ часток зі складу об`єкту нерухомого майна та присвоєння адреси виділено зі складу комплексу будівель по проїзду Поліграфістів, НОМЕР_1 а будівлю АБК літ. Д , що належить за договором купівлі-продажу частки комплексу будівель від 07.09.2015 року ОСОБА_3 (37/200), ОСОБА_4 (37/400 частки) та ОСОБА_5 (37/400), створено окремий об`єкт нерухомості та присвоєно даному об`єкту адресу - АДРЕСА_1 .

Згідно витягу з рішення 15 сесії 7 скликання Олександрійської міської ради №91 від 10.06.2016 року Про розгляд земельних питань , п. 8.4 ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, яка перебуває у власності територіальної громади м. Олександрії, за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,6641 га (кадастровий номер 3510300000:14:636:0018), на дві окремі земельні ділянки: площею 0,6186 га та площею 0,0455 га з присвоєнням окремої поштової адреси: АДРЕСА_1 .

Заявою від 02.08.2016 року ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 просили Олександрійську міську раду внести зміни до п. 8.4 рішення №91 від 10.06.2016 року, уточнивши площу земельних ділянок, що будуть утворені після поділу земельної ділянки для будівництва та обслуговування комплексу будівель (кадастровий номер 3510300000:14:636:0018), (код КВЦПЗ 12.08) площею 0,6641 га, визначивши площу земельних ділянок після поділу: АДРЕСА_1 - 0,6003 га та АДРЕСА_1 - 0,0638га.

Відповідно до витягу з рішення Олександрійської міської ради від 16.09.2016 року №156 Про відведення земельних ділянок у власність шляхом продажу, у постійне користування, тимчасове користування на умовах строкового сервітуту та в оренду, про поділ земельних ділянок внесено зміни до пункту 8.4 рішення Олександрійської міської ради від 10.06.2016 року №91 Про розгляд земельних питань щодо уточнення площ земельних ділянок, утворених після поділу з 0,6186 га та 0,0455 га на 0,6003 га та 0,0638 га та викладено даний пункт в редакції: 8.4 надати ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, яка перебуває у власності територіальної громади м. Олександрії, за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 0,6641 га (кадастровий номер 3510300000:14:636:0018), на дві окремі земельні ділянки: площею 0,6003 га; площею 0,0638 га з присвоєнням окремої поштової адреси: АДРЕСА_1

Отже, належний відповідачу об`єкт нерухомості розташований на земельній ділянці площею 0,6003 за з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021 за адресою: АДРЕСА_1 , цільове призначення - для будівництва та обслуговування комплексу будівель,

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-3503456162016 від 30.11.2016 року вбачається, що 07.11.2016 року Управлінням Держгеокадастру в Олександрійському районі здійснено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером, площею 0,6003 га, місцезнаходження - АДРЕСА_1 , цільове призначення - для будівництва та обслуговування комплексу будівель, форма власності - комунальна власність.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №75320766 від 09.12.2016 року державним реєстратором Гавришевською О.С. здійснено державну реєстрацію речових прав щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га, місцезнаходження - АДРЕСА_1 , цільове призначення - для будівництва та обслуговування комплексу будівель, форма власності - комунальна власність, власник - територіальна громада м. Олександрія в особі Олександрійської міської ради.

Листом №444/10/06/2 від 08.12.2016 року Олександрійська міська рада звернулась до ОСОБА_1 про необхідність терміново вжити заходів щодо укладення договору оренди земельної ділянки та подання відповідної заяви до Центру надання адміністративних послуг Олександрійської міської ради.

Згідно рішення Олександрійської міської ради від 24.02.2017 року №255 Про зобов`язання звернутися до міської ради для оформлення права користування земельними ділянками , ОСОБА_1 зобов`язано як власника комплексу будівель по АДРЕСА_1 , який використовує земельну ділянку площею 0,6003 га без правовстановлюючих документів (договору оренди) протягом 2-х місяців звернутись до міської ради для оформлення оренди земельної ділянки під об`єктом нерухомості, що належить йому на праві власності.

Претензіями №74/10/06/2 від 07.03.2017 року, № 138/10/06/2 від 13.04.2017 року та № 334/10/06/2 від 17.08.2017 року Олександрійська міська рада зверталась до ОСОБА_1 , відповідно до яких просили вжити заходів щодо вирішення питання оформлення оренди земельної ділянки під об`єктом нерухомості, що належить йому на праві власності в досудовому порядку.

Відповідно до заяви від 26 листопада 2018 року, ОСОБА_1 звернувся до Олександрійської міської ради про надання в оренду терміном на 49 років земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,6003 га для будівництва та обслуговування комплексу будівель.

Відповідно до витягу з рішення Олександрійської міської ради від 21.12.2018 року №640 Про оренду земельних ділянок , ОСОБА_1 надано в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,6003 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3510300000:14:636:0021) для будівництва та обслуговування комплексу будівель за рахунок земель запасу промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення міської ради. Визначено розмір орендної плати за ставкою 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. ОСОБА_1 необхідно у 2-місячний термін оформити договір оренди земельної ділянки.

Згідно претензії №267/10/06/1 від 30.09.2019 року Олександрійська міська рада звернулась до ОСОБА_1 , з приводу того, що ОСОБА_1 , як фактичний користувач земельної ділянки по АДРЕСА_1 , площею 0,6003 га, зобов`язаний повернути Олександрійській міській раді, як власнику земельної ділянки безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за період з 01.01.2017 року по 01.10.2019 року в сумі 93 540,62грн., запропоновано вирішити питання оформлення прав на вказану земельну ділянку.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №967 від 20.06.2017 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га за адресою: АДРЕСА_1 за 2017 рік становить 1 133 825,66грн..

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №832/0/192-18 від 18.12.2018 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га за адресою: АДРЕСА_1 за 2018 рік становить 1 133 825,66грн..

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №5563/0/192-19 від 24.09.2019 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га за адресою: АДРЕСА_1 за 2019 рік становить 1 133 825,66грн..

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №3875 від 10.09.2020 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га за адресою: АДРЕСА_1 за 2020 рік становить 1 243 485,43грн..

Рішенням Олександрійської міської ради №1454 від 30.04.2010 року Про визначення ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території міста Олександрії встановлено, що відповідно до п. 1.2 додатку за земельні ділянки передані для виробничих потреб юридичних та фізичних осіб встановлюється ставка у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до рішення Олександрійської міської ради №774 від 05.07.2019 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Олександрії , було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Олександрії, встановлено середню (базову) вартість одного квадратного метра земель м. Олександрії у розмірі 230,16 грн/кв.м, встановлено економіко-планувальне зонування території м. Олександрії та значення зональних коефіцієнтів Км2 (додаток Ж.2 технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Олександрії) згідно з додатком 1 даного рішення. Опис економіко-планувальних зон території м. Олександрії (додаток Ж.6 технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Олександрії) визначений згідно з додатком 2 даного рішення. Встановлено грошову оцінку одного квадратного метра земель м. Олександрії різного функціонального використання у розрізі економіко-планувальних зон (додаток Ж.4 технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Олександрії) згідно з додатком 3 даного рішення. Встановлено грошову оцінку одного гектара земель сільськогосподарського використання в межах м. Олександрії по агрогрупах грантів (додаток Е технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Олександрії) згідно з додатком 4 даного рішення.

Вирішуючи питання обґрунтованості заявлених позовних вимог, суд виходив з такого:

Відповідно до положень ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За приписами ст.ст. 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

В силу статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України). Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України у вказаній редакції).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірних земельних ділянок, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини першої статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до частини другої статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 Земельного кодексу України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно із пунктом 2 частини другої статті 22 Цивільного кодексу України збитками є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

За змістом указаних приписів Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.

Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин першої та другої ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.

За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

В п.63-65 Постанови Великої Палати Верховного суду від 20.11.2018 року у справі №922/3412/17 сформований правовий висновок, що за змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розміщене це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Предметом позову в цій справі є стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі ст.1212 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій ці об`єкти розміщені.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач є власником комплексу будівель розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , який складається з будівлі АБК- літ. А , автомийка - літ. Б , диспетчерський пункт - літ. В , майстерня - літ Г , АБК - літ. Д , що підтверджується договором купівлі-продажу від 17.06.2015 року та Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №224062843 від 15.09.2020 року .

Земельна ділянка з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га, за адресою: АДРЕСА_1 на праві комунальної власності, згідно положень п. а ч. 2 ст. 83 ЗК України, та фактично перебувають у користуванні ОСОБА_1 .

Між тим, договір оренди вказаної земельної ділянки між позивачем - Олександрійською міською радою та відповідачем - ОСОБА_1 не укладено. Відповідно, орендну плату за володіння і користування земельною ділянкою відповідач на користь позивача не сплачує.

Правові підстави для одержання відповідачем ОСОБА_1 земельної ділянки по АДРЕСА_1 безоплатно у власність або у користування відсутні. Підстави для звільнення (відстрочення, розстрочення) від сплати орендної плати і збереження (заощадження) її відповідачем також відсутні.

Відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки у 2017 році складає 1 133 825,66 грн., у 2018 - 1 133 825,66 грн., у 2019 році - 1 133 825,66 грн., у 2020 році - 1 243 485,43 грн.

Згідно з відповідним розрахунком позивача розмір неотриманих доходів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3510300000:14:636:0021, площею 0,6003 га, за адресою: АДРЕСА_1 , ОСОБА_1 за період з 01.10.2017 року по 30.09.2020 року становить 104 511,65грн.

З огляду на встановлені факти, надані сторонами та досліджені докази, суд дійшов висновку, що з відповідача на користь позивача підлягають стягненню безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у період з 01.10.2017 року по 30.09.2020 року у сумі 104 511,65грн.

Відповідно ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в сумі 2102 грн.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 89, 141, 264, 265, 273, 352, 354 ЦПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов Олександрійської міської ради Кіровоградської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) на користь Олександрійської міської ради Кіровоградської області (місцезнаходження: Кіровоградська область, м. Олександрія, пр. Соборний, 59, код ЄДРПОУ 33423535) безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати в сумі 104 511 (сто чотири тисячі п`ятсот одинадцять) гривень 65 копійок.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) на користь Олександрійської міської ради Кіровоградської області (місцезнаходження: Кіровоградська область, м. Олександрія, пр. Соборний, 59, код ЄДРПОУ 33423535) судовий збір в сумі 2102 грн.

Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Кропивницького апеляційного суду через Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений 29 січня 2021 року.

Учасники справи:

Олександрійська міська рада Кіровоградська область, місцезнаходження: Кіровоградська область, м. Олександрія, пр. Соборний, 59, код ЄДРПОУ 33423535;

ОСОБА_6 , місцезнаходження: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_7 , місцезнаходження: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ;

ОСОБА_2 , адреса робочого місця: АДРЕСА_4 .

Суддя Коліуш Г.В.

СудОлександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення19.01.2021
Оприлюднено29.01.2021
Номер документу94480639
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —398/3476/20

Рішення від 19.01.2021

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Коліуш Г. В.

Рішення від 19.01.2021

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Коліуш Г. В.

Ухвала від 09.12.2020

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Коліуш Г. В.

Ухвала від 23.10.2020

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Коліуш Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні