Рішення
від 19.01.2021 по справі 908/1396/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 27/95/20

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.01.2021 Справа № 908/1396/20

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Дроздової С.С., при секретарі судового засідання Шолоховій С.В., розглянувши матеріали справи

за позовом: Фермерського господарства "Орхідея" (71147 Запорізька область, Бердянський район, с. Шевченкове, ідентифікаційний код юридичної особи 22144573; адреса для листування: представник Кабанцов Олександр Юрійович - АДРЕСА_1 )

до відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095 м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50, ідентифікаційний код юридичної особи 39820689)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Долинська сільська рада (71145 Запорізька область, Бердянський район, с. Долинське, вул. Центральна, 47, ідентифікаційний код юридичної особи 25483011)

про визнання поновленим договору оренди землі

за участю

представника позивача: Кабанцов О.Ю., ордер АР № 1030051 від 30.11.2020

представник відповідача: Нікогосян Л.В., дов. № 0-8-0.62-6/62-21 від 04.01.2021

представник 3-ї особи: Данилова Л.П., ордер ЗП № 110786 від 19.01.2021

СУТЬ СПОРУ:

Фермерське господарство "Орхідея" звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання поновленим договір оренди землі від 14 липня 2004 року, який був укладений між Бердянською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Орхідея", зареєстрований 13 серпня 2004р. за № 8, зі змінами від 03 липня 2008 року, зі змінами від 14 серпня 2014 року, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про інше речове право: 8311525 від 26.12.2014р., шляхом визнання укладеною між Фермерським господарством "Орхідея" (код ЄДРПОУ 22144573) та Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 39820689) Додаткової угоди, проект якої подавався Фермерським господарством "Орхідея" разом із Листом-повідомленням від 22 жовтня 2019 року про продовження строку дії Договору оренди землі до Головного управління Держземагенства у Запорізькій області правонаступником якої є Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, в редакції викладеній у позовній заяві.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.06.2020 позовні матеріали № 908/1396/20 передано на розгляд судді Дроздовій С.С.

Ухвалою суду від 09.06.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/1396/20, присвоєно справі номер провадження 27/95/20, розгляд справи призначено на 02.07.2020.

02.07.2020 судом проведено підготовче засідання у справі № 908/1396/20.

Ухвалою суду від 02.07.2020, відповідно до ст. 177 ГПК України, строк підготовчого провадження продовжено на 30 днів, на підставі ст. 183 ГПК України, підготовче засідання відкладено на 26.08.2020.

26.08.2020 судом продовжено підготовче засідання у справі № 908/1396/20.

Ухвалою суду від 26.08.2020, відповідно до ст. 183 ГПК України, розгляд справи було відкладено на 04.09.2020.

04.09.2020 продовжено підготовче засідання у справі № 908/1396/20.

Ухвалою суду від 04.09.2020, на підставі ст. 183 ГПК України, розгляд справи було відкладено на 15.09.2020.

15.09.2020 судом продовжено підготовче засідання у справі № 908/1396/20.

Ухвалою суду від 15.09.2020, на підставі ст. 185 ГПК України, підготовче провадження у справі № 908/1396/20 закрито. Справу призначено до розгляду по суті на 07.10.2020.

Відповідно до ухвали суду від 07.10.2020 оголошувалася перерва до 05.11.2020, в порядку ст. 216 частина 2 ГПК України.

Ухвалою суду від 05.11.2020 строк розгляду справи № 908/1396/20 продовжено відповідно до Конвенції про захист прав людини і основних свобод, засідання суду відкладено на 08.12.2020.

Ухвалою суду від 08.12.2020, на підставі ст. 216 ч.2 ГПК України, розгляд справи було відкладено на 16.12.2020.

Ухвалою суду від 16.12.2020 строк розгляду справи № 908/1396/20 продовжено відповідно до Конвенції про захист прав людини і основних свобод, засідання суду відкладено на 19.01.2021.

У судовому засіданні 19.01.2021 справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судового засідання з допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу Оберіг .

Суддею оголошено, яка справа розглядається, склад суду, та роз`яснено представникам сторін, які прибули в судове засідання, їх права, у тому числі право заявляти відводи.

Відводів складу суду не заявлено.

Представник позивача в судовому засіданні 19.01.2021р. підтримав позовні вимоги, на підставах викладених у позовній заяві та підтримав клопотання (вх. № 17133/08-08-20 від 02.09.2020) про уточнення позовної заяви. Просить суд, визнати поновленим Договір оренди землі від 14 липня 2004 року, який був укладений між Бердянською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Орхідея", зареєстрований 13 серпня 2004 р. за № 8, зі змінами від 03 липня 2008 року, зі змінами від 14 серпня 2014 року, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про інше речове право: 8311525 від 26.12.2014р., шляхом визнання укладеною між Фермерським господарством "Орхідея" (код ЄДРПОУ 22144573) та Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 39820689) Додаткової угоди, проект якої подавався Фермерським господарством "Орхідея" разом із Листом-повідомленням від 22 жовтня 2019 року про продовження строку дії Договору оренди землі до Головного управління Держземагенства у Запорізькій області правонаступником якої є Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, враховуючи правонаступництво в редакції викладеній в заяві про уточнення.

Представник відповідача проти позову заперечив в повному обсязі, на підставах викладених у відзиві (вх. № 12484/08-08/20 від 02.07.2020) та запереченнях (відповідь на відзив, вх. № 17900/08-08/20 від 14.09.2020). Просив суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог. Відповідач зазначив, що сторони договору не досягли згоди щодо приведення умов договору у відповідність до умов, які істотно змінилися, і позивач не навів виняткових випадків, з якими законодавець пов`язує можливість примусу сторони договору до продовження дії цього договору на змінених умовах. Домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору під час його поновлення між орендодавцем та орендарем досягнуто не було. Додаткову угоду сторони не уклали, як того вимагає ч. 8 ст. 33 Закону України Про оренду землі відповідно до якого додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку. При цьому відмову або зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено у суді. Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено. Отже, дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в повній мірі узгоджуються з частиною другою статті 19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Представник 3-ї особи надав відзив-заперечення № 29 від 18.01.2021 (вх. № 1107/08-08/21 від 19.01.2021), в якому зазначив, що Андріївська селищна рада, як правонаступник Долинської сільської ради, просить визнати її третьою особою і дати право надати свій відзив на позовну заяву ФГ Орхідея про визнання поновленими договору оренди землі. Облгеокадастр на виконання Указу Президента № 449/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин передав за актом приймання - передачі всі земельні ділянки державної власності в комунальну власність, в тому числі і земельну ділянку площею 23 га кадастровим номером 2320682000:01:001:0003, яка розташована на території Долинської сільської ради Бердянського району Запорізької області. Андріївська селищна рада підтримує позицію Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про відсутність в даному випадку волевиявлення Орендодавця на продовження дії договору оренди вищезазначеної земельної ділянки. До того ж Андріївська селищна рада вважає, що Додаткова угода не є самостійним документом і в пункті Додаткової угоди про продовження не має застереження про набрання чинності саме даного пункту. Тому в розумінні Закону України Про оренду землі станом на початок процедури продовження дії саме договору оренди землі він вже закінчився. Враховуючи закінчення дії Договору оренди земельної ділянки площею 23 га кадастровим номером 2320682000:01:001:0003, відсутність волевиявлення на продовження дії договору, яке було до того ж у визначений законом спосіб повідомлено, третя особа просила суд в задоволені позовної заяви ФГ Орхідея відмовити.

Позивач 18.01.2021р. надав до канцелярії суду заяву про залучення до участі у справі Андріївську селищну територіальну громаду Бердянського району Запорізької області в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

Суд відмовив позивачу у задоволенні заяви, оскільки по-перше згідно рішення № 11 від 23.11.2020 Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області реорганізовано Долинську сільську раду Бердянського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 25483011), місцезнаходження: вул. Центральна, будинок 47, с. Долинське Бердянського району Запорізької області шляхом приєднання до Андріївської селищної ради (код ЄДРПОУ 25483005), місцезнаходження: вул. Праці, будинок 31, смт. Андріївка Бердянського району Запорізької області. Визнано Андріївську селищну раду Бердянського району Запорізької області правонаступником прав та обов`язків Долинської сільської ради Бердянського району Запорізької області та виконкому з дня набуття повноважень Андріївською селищною радою Бердянського району Запорізької області. Оскільки усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив, а отже Андріївська селищна рада Бердянського району Запорізької області є третьої особою у даній справі.

По-друге, заяву про залучення до участі у справі Андріївську селищну територіальну громаду Бердянського району Запорізької області в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору подано після початку розгляду справи по суті, що суперечить приписам статті 50 ГПК України.

Позивачем надано відповідь (вх. № 17267/08-08/20 від 03.09.2020) на відзив відповідача.

Відповідач надав заперечення на відповідь на відзив, вх. № 17900/08-08/20 від 14.09.2020.

В засіданні суду 19.01.2021 здійснено безпосереднє дослідження доказів, поданих учасниками спору (ст. 210 ГПК України).

У судовому засіданні 19.01.2021, на підставі ст. 217 ГПК України суд закінчив з`ясування обставин та перевірки їх доказами і перейшов до судових дебатів - ст. 218 ГПК України.

Судові дебати - частина судового розгляду, що складаються з промов осіб, які беруть участь у справі.

Заслухавши представників сторін, після судових дебатів, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали справи та оцінивши надані докази, вислухавши пояснення представників сторін, суд

УСТАНОВИВ:

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, способами захисту цивільних прав та інтересів може бути - визнання права.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Згідно з ч. 1 ст. 13, ч. 1, 2 ст. 14 Цивільного кодексу України цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства.

Цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.

14.07.2004 року між Бердянською районною державною адміністрацією (орендодавець) та Фермерським господарством Орхідея (орендар) укладений договір оренди землі.

Відповідно до п. 1 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ІКН 2320682000:01:001:0003, яка знаходиться на території Долинської сільської ради Бердянського району Запорізької області на підставі розпорядження голови Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області В.П. Чепурного від 29.06.2004 № 348.

Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 23,00 га, у тому числі рілля - 23,00 га.

Пунктом 8 договору узгоджено, що договір укладено строком на 10 років.

Згідно п. 20 договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 10-дений термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Умовами п. 15-16 договору визначено, що земельна ділянка передається в оренду для вирощування товарної сільськогосподарської продукції. Цільове призначення земельної ділянки - ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Пунктом 43 договору передбачено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір зареєстровано в Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при державному комітету по земельним ресурсам України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.08.2004 року за № 8.

До укладення договору оренди землі, земельна ділянка Бердянською районною державною адміністрацією передана землекористувачу - ФГ Орхідея , згідно акту прийому-передачі від 01.07.2004, на підставі розпорядження Бердянської районної державної адміністрації № 348 від 29.06.2004р.

Згідно додаткової угоди № б/н від 03.07.2008 до договору оренди, визначена нормативно грошова оцінка земельної ділянки та встановлена щорічна орендна плата в розмірі 2% від зазначеної оцінки.

Додаткова угода № б/н від 03.07.2008 зареєстрована Бердянському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при державному комітету по земельним ресурсам України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.07.2004 за № 040826500219.

Відповідно до додаткової угоди № б/н від 14.08.2014 про внесення змін до договору оренди, умови цього договору були викладені в новій редакції, зокрема: змінена нормативна грошова оцінка земельної ділянки і зазначена в сумі 347 891,86 грн. (пункт 5 договору); було встановлено, що Договір оренди укладений строком на 5 років( пункт 6 договору); встановлена сума щорічної орендної плати в розмірі - 4% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, яка складає - 13 915,67 грн. Орендна плата вноситься Орендарем щомісячно по 1/12 частині від загальної орендної плати на рахунок місцевого бюджету (пункт 7 договору).

Додаткова угода від 14.08.2014 року до договору оренди землі від 14.07.2004 була підписана між ФГ Орхідея (орендарем) та Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області (орендодавцем).

Відповідно до п. 6 додаткової угоди від 14.08.2014 року договір укладено строком на 5 (п`ять) років. Після закінчення строку дії договору орендар, що належно виконував обов`язки відповідно до умов цього договору та законодавства України, має за інших рівних умов переважне право на продовження дії договору оренди землі. У цьому разі орендар зобов`язаний повідомити орендодавця не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору оренди землі про намір продовжити дію.

Додаткова угода від 14.08.2014 є невід`ємною частиною договору оренди землі від 14.07.2004 і набирає чинності з дати державної реєстрації.

Державна реєстрація відбулася 26.12.2014, згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 30.12.2014, номер запису про інше речове право 8311525.

Таким чином, договір оренди земельної ділянки № б/н від 14.07.2004 укладено по 26.12.2019 включно, із врахуванням додаткової угоди від 14.08.2014.

Фермерське господарство Орхідея звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з листом-повідомленням від 22.10.2019 (вх. № К-3426/0/17-19 від 25.10.2019) про поновлення договору оренди землі строком до 31 грудня 2024 року та розмір орендної плати 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 15750,21 грн. з направленням проекту додаткової угоди до договору оренди від 14.07.2004.

20.11.2019 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області листом №27-8-0.6-6156/2-19 повідомило ФГ Орхідея , що лист-повідомлення не містить відомостей щодо належного виконання орендарем своїх обов`язків за умовами договору. Також, згідно проекту додаткової угоди орендарем пропонується укласти договір оренди на 5 років; розмір орендної плати залишити на тому самому рівні, що не узгоджується з нормами законодавства, рекомендаціями Держгеокадастру та позицією Головного управління.

Також, було наголошено Фермерському господарству Орхідея , щодо повернення земельної ділянки власнику відповідно до ст. 34 Закону України Про оренду землі .

Позивач у позові зазначив, що перший надісланий лист-повідомлення від позивача (від 22.10.2019) був зареєстрований відповідачем за два місяці до закінчення дії договору оренди (27.12.2019р), як того вимагає умови договору оренди (п. 6) та стаття 33 Закону України Про оренду землі .

Вдруге Фермерське господарство Орхідея звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з листом та проектом додаткової угоди від 26.11.2019 (вх. № К-4308/0/17-19 від 29.11.2019) до договору оренди землі для його поновлення на умовах: строк дії - 10 років до 31 грудня 2029 року, розмір орендної плати - 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

24.12.2019 Головне управління листом № 32-8-0.6-6881/2-19 повідомило

Фермерське господарство Орхідея , що не погоджується зі зміною істотних умов та заперечує проти поновлення договору оренди землі.

Крім того, ФГ Орхідея роз`яснено про необхідність повернення орендодавцю земельної ділянки на умовах, визначених договором.

13.01.2020 Фермерське господарство Орхідея звернулось до Головного управління з листом та проектом додаткової угоди від 13.01.2019 (вх. № К-148/0/17-20 від 13.01.2020) до договору оренди землі для його поновлення на умовах: строк дії - 7 років до 31 грудня 2027 року, розмір орендної плати - 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

21.01.2020 Головне управління листом-повідомленням № 27-8-0.63-372/2-20 повідомило про заперечення у поновлені договору оренди землі відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі .

Відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі , зазначено, що у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Отже, відповідач після закінчення строку договору направив лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі.

10.02.2020 Головне управління листом № 32-8-0.6-766/2-20 повідомило Фермерське господарство Орхідея , що ним розглянуто лист від 13.01.2020 та надано відповідь.

07.02.2020 Фермерське господарство Орхідея звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з листом та проектом додаткової угоди від 04.02.2020 (вх. № Ф-1012/0/17-20 від 07.02.2020) до договору оренди землі для його поновлення на умовах: строк дії - 7 років до 31 грудня 2027 року, розмір орендної плати - 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

17.02.2020 Головне управління листом № 32-8-0.6-890/2-20 повідомило Фермерське господарство Орхідея , що ним розглянуто лист від 07.02.2020 та надано відповідь.

18.02.2020 Фермерське господарство Орхідея звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з листом та проектом додаткової угоди від 13.02.2020 (вх. № К-1428/0/17-20 від 18.02.2020) до договору оренди землі для його поновлення на умовах: строк дії - 7 років до 31 грудня 2027 року, розмір орендної плати - 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

04.03.2020 Головне управління листом № 32-8-0.6-1201/2-20 повідомило ФГ Орхідея , що ним розглянуто лист від 13.02.2020 та надано відповідь.

17.03.2020 Фермерське господарство Орхідея звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з листом-повідомленням про укладення додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 11.03.2020 (вх. № К-2523/0/17-20 від 17.03.2020) на той самий строк на тих самих умовах які були передбачені договором.

01.04.2020 Головне управління листом № 27-8-0.6-1598/2-20 повідомило ФГ Орхідея , що ним розглянуто лист від 11.03.2020 та надано відповідь.

Отже, Головне управління, як орендодавець земельної ділянки, у місячний термін з моменту отримання листа-повідомлення господарства від 22.10.2019 про поновлення договору оренди землі (яким пропонувалося поновити договір на 5 років та розмір орендної плати залишити на тому самому рівні, а саме на рівні 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) розглянуло його та через недосягнення домовленості щодо істотних умов договору, заперечило проти поновлення договору оренди землі від 14.07.2004. В листі Головним управлінням обґрунтовувалася позиція щодо строку оренди та максимального розміру орендної плати (12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки).

Головним управлінням в повному обсязі виконано вимоги ч. 5 ст. 33 Закону, у тому числі заперечило щодо поновлення договору оренди землі та направлено орендарю лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Незважаючи на це, господарство ще тричі зверталося до Головного управління з листами, які стосувалися поновлення вищевказаного договору, пропонуючи поновлення договору на таких умовах:

термін дії договору - 10 років, розмір орендної плати 6 % від нормативної

грошової оцінки земельної ділянки (лист від 26.11.2019);

термін дії договору - 7 років, розмір орендної плати 8 % від нормативної

грошової оцінки земельної ділянки (лист від 13.01.2020);

термін дії договору - 7 років, розмір орендної плати 8 % від нормативної

грошової оцінки земельної ділянки (лист від 04.02.2020).

26.12.2019 року договір оренди землі від 14.07.2004р., закінчився.

Відповідно до ч.ч. 6-8 Закону у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із:

власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності);

уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).

Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку.

З 01.01.2013 року набрав чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VI від 06.09.2012 року, відповідно до якого райдержадміністрації не наділені повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів. Вищезазначені повноваження передано до центральних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів. На території Запорізької області дані функції передано Головному управлінню Держземагенства у Запорізькій області.

Наказом № 40 від 25.01.2013 року Міністерство аграрної політики України затвердило зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях.

Згідно з п. 4.32 цього положення, Головні управління Держземагенства в областях наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.

Відповідно до п. 2 та п. 5 ч. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 р. № 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 5 від 14.01.2015 року "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області; реорганізовані територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держземагенства у Запорізькій області шляхом його приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області. Встановлено, що територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України № 294-р від 31.03.2015 року "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" функції та повноваження Державного агентства земельних ресурсів у зв`язку з розформуванням покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

За таких обставин з набранням чинності зазначеного вище закону розпорядником земель за Договором оренди землі слід вважати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, відповідно до п. 4 пп. 13 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Умови та порядок поновлення Договору оренди землі врегульовані приписами ст. 33 Закону України Про оренду землі .

Нормою ст. 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно з ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Частиною 1 ст. 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

В свою чергу, ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України унормовано, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:

а) визнання прав;

б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;

в) визнання угоди недійсною;

г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;

ґ) відшкодування заподіяних збитків;

д) застосування інших, передбачених законом, способів.

За таких обставин, між сторонами наявний спір щодо продовження дії договору, який відповідно до ст. 10 ГПК України може вирішити господарський суд.

Договір оренди землі є цивільно-правовим, а отже, йому притаманні такі ознаки, як свобода договору, обов`язковість його виконання сторонами тощо.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі , ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 2 Закону України Про оренду землі визначено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно ст. 13 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За приписами ч. 1 ст. 31 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.

Як вже зазначалося, строк дії договору оренди землі від 14.07.2004 (зареєстрований 13.08.2004 за № 8) закінчився 26.12.2019.

Як неодноразово зазначав Верховний Суд, переважне право орендаря на поновлення договору оренди землі може бути реалізоване шляхом двох окремих правових підстав: перша наведена у частинах 1-5 статті 33 Закону України "Про оренду землі", друга - у частині 6 вказаної статті.

Статтею 33 Закону України Про оренду землі регламентовано поновлення договору оренди землі на новий строк, як у випадку реалізації переважного права орендаря перед іншими особами (частини 1- 5 цієї норми), так і у випадку, коли орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди (частина 6 цієї норми).

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Верховний Суд у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у постанові від 10.09.2018 у справі № 920/739/17 навів правову позицію щодо застосування положень статті 33 Закону України Про оренду землі .

Частиною 4 ст. 236 ГПК України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Так для застосування положень частини 1 статті 33 Закону України Про оренду землі та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належним чином виконує свої обов`язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення із проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі.

За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (частина 5 статті 33 Закону України Про оренду землі ).

Сторони у даній справі не досягли згоди щодо зміни умов Договору оренди земельної ділянки, яка була розпочата позивачем (заява № 88 від 20.08.2014 р.). Отже між сторонами не було досягнуто домовленості за частинами 1-5 статті 33 Закону України Про оренду землі .

Отже, ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі передбачено іншу підставу поновлення Договору оренди землі, а саме: після закінчення строку договору оренди позивач продовжує користуватися земельною ділянкою за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору заперечення у поновленні договору оренди землі.

Частиною 6 ст. 33 зазначеного Закону врегульовано пролонгацію договору на той самий строк і на тих самих умовах, що були передбачені договором, за наявності такого фактичного складу: користування орендарем земельною ділянкою після закінчення строку оренди і відсутність протягом одного місяця заперечення орендодавця проти такого користування (що можна кваліфікувати як мовчазну згоду орендодавця на пролонгацію договору).

Щодо прав та обов`язків орендодавця слід акцентувати, що він має право заперечити стосовно поновлення згідно із цією частиною статті 33 Закону України Про оренду землі , і таке заперечення має бути заявлено саме протягом одного місяця після закінчення дії договору оренди землі, що безпосередньо випливає зі змісту частини 6 зазначеної статті.

У подальшому, якщо орендар продовжує користуватись земельною ділянкою після закінчення дії договору оренди і орендодавець не надав заперечень стосовно поновлення цього договору протягом одного місяця після його закінчення, орендар має право звернутися із вимогою про визнання укладеною угоди про поновлення договору на тих самих умовах і на той самий строк. Орендодавець, у свою чергу, в будь-який час до укладення додаткової угоди стосовно поновлення договору на той самий строк і на тих самих умовах може звернутися із вимогою про звільнення земельної ділянки. Тобто договір оренди землі вважатиметься поновленим лише у разі укладення додаткової угоди, про що безпосередньо зазначено у частині 8 статті 33 Закону України Про оренду землі .

Як свідчать матеріали справи, у розумінні ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі , протягом 1 місяця після закінчення строку договору оренди землі орендодавець заперечив у поновленні договору оренди землі шляхом направлення на адресу орендаря листа-повідомлення від 21.01.2020 № 27-8-0.63-372/2-20.

13.02.2020 (через 49 днів після закінчення договору) орендар звернувся до орендодавця з черговим листом - повідомленням про поновлення договору оренди землі на умовах: термін дії договору - 7 років, розмір орендної плати 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Слід зазначити, що зміна умов договору оренди землі за згодою сторін можлива виключно в період дії договору оренди землі.

Після закінчення строку дії договору, за умови дотримання вимог ч. 6 ст. 33 Закону, поновлення можливе виключно на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором за наявності переважного права на поновлення. На даному етапі переговори між орендарем та орендодавцем відносно істотних умов договору вже не проводяться. Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку.

Тобто, орендар неправомірно продовжує використовувати вищевказану земельну ділянку після закінчення строку дії договору без згоди Головного управління. Добровільна сплата орендарем за власним бажанням орендної плати на свій розсуд не є підтвердженням продовження користування земельною ділянкою. Сплату позивачем орендних платежів за користування земельною ділянкою після закінчення дії договору оренди землі, про що зазначає представник позивача, не можна розцінювати як згоду орендодавця на пролонгацію договору оренди, оскільки орендар сплачував кошти за фактичне користування майном. Здійснення орендних платежів не є підставою продовження договору, термін дії якого закінчився.

Отже, орендодавець відмовив орендарю як у переважному праві на укладання договору оренди землі на новий строк згідно порядку, передбаченому ч.ч. 1-5 ст. 33 Закону України Про оренду землі , так і в поновленні договору оренди землі на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі .

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі припиняється зокрема в разі: закінчення строку, на який його було укладено.

Щодо форми прийняття орендодавцем рішення про заперечення щодо поновлення договору оренди, про що зазначає позивач, а саме про те, що, листи-повідомлення відповідача не є рішенням Головного управління в порядку ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі , суд зазначає наступне.

Частиною 5 ст. 33 Закону недвозначно врегульовані дані правовідносини.

Зокрема, законодавець встановив, що за наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Тобто, урегульованість цього питання не викликає жодних сумнівів, адже заперечення орендодавця щодо поновлення договору оренди землі за змістом згаданої норми права повинна знаходити свій прояв у направленому орендарю листі-повідомленні. Саме така подія мала місце під час реалізації процедури поновлення спірного договору оренди землі.

Питання поновлення договорів оренди землі сільськогосподарського призначення також врегульовано Порядком ведення договірної роботи в Держгеокадастрі, його територіальних органах, на підприємствах, установах, організаціях, що належать до сфери управління Держгеокадастру , затвердженим наказом Держгеокадастру від 14.02.2017 № 68, а саме, Розділом 4 Особливості укладання та реєстрації договорів на виконання повноважень з розпорядження земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення .

Так, п. 4.2 передбачає, що укладенню додаткових угод в письмовій формі передує видання наказу Головного управління про продовження договору оренди землі. Про необхідність видання наказу у разі відмови в поновленні договору в зазначеному Порядку не вказано.

Тобто, відмова Головного управління в поновленні договору оренди землі від 14.07.2004, оформлена листом-повідомленням, є належним та законним рішенням органу, викладеним саме у формі листа-повідомлення, що обґрунтовано вищевказаним.

Щодо посилань позивача на те, що Положенням Держгеокадастру визначена форма будь-яких без винятку рішень Головного управління, які повинні мати форму Наказу не приймаються судом, оскільки дані правовідносини регулюються спеціальним нормативно-правовим актом - Законом України Про оренду землі .

Статтею 33 Закону України Про оренду землі регламентовано поновлення договору оренди землі на новий строк як у випадку реалізації переважного права орендаря перед іншими особами (частини 1- 5 цієї норми), так і у випадку, коли орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди (частина 6 цієї норми).

Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що для застосування положень частини 1 статті 33 Закону України Про оренду землі та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належним чином виконує свої обов`язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення із проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (частина 5 статті 33 Закону України Про оренду землі ).

З даним твердженням погоджується Верховний Суд у постанові від 10.09.2018 по справі № 920/739/17, постанова від 20.07.2020 по справі № 912/686/17.

Суд погоджується з твердженнями відповідача про те, що наданий позивачем доказ у вигляді акту обстеження земельної ділянки Долинською сільською радою від 02.09.2020 №147 не є належним та допустимим доказом, оскільки обстеження земельних ділянок відповідно до ст. 188 Земельного кодексу України встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України були внесені зміни до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15 Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , зокрема пункт 4 положення було доповнено підпунктом 25-1.

Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) зокрема за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

В свою чергу, на теперішній час, правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначено і спеціальним нормативно-правовим актом - Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Статтею 9 Закону передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок.

Отже, підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що для застосування положень частин 1-5 статті 33 Закону України Про оренду землі та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належним чином виконує свої обов`язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.

Тобто реалізація переважного права на поновлення договору оренди, передбачена у наведеній нормі, можлива лише за умови дотримання встановлених такою нормою процедури і строків.

Отже, для продовження договірних відносин необхідно волевиявлення на це сторін договору, досягнення ними згоди щодо продовження договору із застосуванням переважного права орендаря на продовження договору оренди, у тому числі на змінених умовах (частина 1-5 статті 33 Закону України Про оренду землі ) або мовчазна згода сторін договору стосовно поновлення договору на тих самих умовах на той самий строк (частина 6 статті 33 Закону України Про оренду землі ).

Отже, відповідно до частин 1-5 статті 33 Закону України Про оренду землі умови договору оренди землі можуть бути змінені лише за згодою сторін, а у разі недосягнення такої домовленості щодо істотних умов переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється; недосягнення сторонами домовленостей щодо істотних умов договору при їх зміні виключає поновлення договору оренди землі з підстав переважного права (частина 4 статті 33 Закону України Про оренду землі ).

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду у складі палати для.розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 16.09.2019 у справі № 908/2314/18.

Сторони договору не досягли згоди щодо приведення умов договору у відповідність до умов, які істотно змінилися, і позивач не навів виняткових випадків, з якими законодавець пов`язує можливість примусу сторони договору до продовження дії цього договору на змінених умовах (постанова Верховного Суду від 12.11.2019 по справі №908/2599/18 та постанова Верховного Суду від 13.11.2019 по справі 908/2598/18).

Отже, матеріалами справи підтверджено, що домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору під час його поновлення між орендодавцем та орендарем досягнуто не було.

Додаткову угоду сторони не уклали, як того вимагає ч. 8 ст. 33 Закону України Про оренду землі відповідно до якого додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку. При цьому відмову або зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено у суді.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено.

Договір оренди землі від 14.07.2004 припинив свою дію 26.12.2019.

Отже, дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в повній мірі узгоджуються з частиною другою статті 19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вимога п. 1 ст. 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітися як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь вмотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.

Згідно ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до чинного законодавства України, позовні заяви повинні подаватись до суду в разі порушення відповідачем законних прав та інтересів позивача. Тобто, подання позовної заяви є способом захисту порушених прав та законних інтересів правомірної сторони.

Відповідно до статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст.ст. 73, 77 ГПК України).

Згідно з ст. 74 ГПК України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Твердження позивача спростовуються матеріалами справи та вищевикладеним.

Частиною 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

У рішенні Європейского суду з прав людини від 19.03.1997 р. (п. 40) по справі "Горнсбі поти Греції" зазначено: "…Право на звернення до суду було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду однієї зі сторін. Важко уявити ситуацію, щоб пункт 1 статті 6 докладно описував процедурні Гарантії, що надаються сторонам цивільного судового процесу - у провадженні, що є справедливим, відкритим і оперативним - і не передбачив при цьому гарантій виконання судових рішень; тлумачення статті 6 як такої, що стосується виключно права на звернення до суду і проведення судового розгляду, могло б призвести до ситуацій, несумісних із принципом верховенства права, що його Договірні сторони зобов`язалися дотримуватися, коли вони ратифікували Конвенцію.

Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує право кожного на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

При цьому виконання рішень, винесених судом, є невід`ємною частиною права на суд , адже в іншому випадку положення статті 6 Конвенції будуть позбавлені ефекту корисної дії (пункти 34, 37 рішення Європейського суду з прав людини у справі Бурдов проти Росії ).

Враховуючи викладене в сукупності, зважаючи на зміст позовних вимог, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, не доведеними і на час розгляду даної справи відсутні підстави для задоволення позову Фермерського господарства "Орхідея".

В порядку ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на позивача.

Керуючись ст.ст. 42, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог Фермерського господарства "Орхідея", с. Шевченкове, Бердянський район, Запорізька область до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, м. Запоріжжя відмовити.

Рішення оформлено та підписано 29.01.2021.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

Суддя С.С. Дроздова

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення19.01.2021
Оприлюднено30.01.2021
Номер документу94488200
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1396/20

Рішення від 19.01.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 16.12.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 08.12.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 05.11.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 07.10.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 15.09.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 04.09.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 26.08.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 02.07.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні