Рішення
від 25.01.2021 по справі 160/14963/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 січня 2021 року Справа № 160/14963/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Кучми К.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Фермерського господарства Спас-2012 до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

У листопаді 2020 року позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з вищезазначеною позовною заявою, в якій просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення №1957622/38121044 від 23.09.2020 року Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 21.07.2020 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення №1957623/38121044 від 23.09.2020 року Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 21.07.2020 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення №1957621/38121044 від 23.09.2020 року Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 21.07.2020 року;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №9 від 21.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №10 від 21.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №11 від 21.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що ним було складено податкові накладні №9, 10, 11 від 21.07.2020 р., та направлено їх на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Проте податковий орган своїми рішеннями №1957622/38121044, №1957623/38121044, №1957621/38121044 від 23.09.2020 року протиправно відмовив в реєстрації зазначених податкових накладних. Позивач вважає що комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області неправомірно прийняті рішення №1957622/38121044, №1957623/38121044, №1957621/38121044 від 23.09.2020 року про відмову в реєстрації податкових накладних №9, 10, 11 від 21.07.2020 р., оскільки надані платником податку пояснення та копії документів є достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкових накладних. Рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкових накладних ФГ Спас-2012 не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.11.2020 року було відкрито провадження по даній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

До суду 10.12.2020 року від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що за результатами розгляду комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником прийняті рішення №1957622/38121044, №1957623/38121044, №1957621/38121044 від 23.09.2020 р. про відмову в реєстрації податкових накладних №9, 10, 11 від 21.07.2020 р., з причини ненадання платником податку копій первинних документів щодо придбання ТМЦ (насіння, добрива, паливо), а також у зв`язку з ненаданням форми статистичної звітності №37-СГ.

Крім того, відповідно до норм чинного законодавства повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта. Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги ФГ Спас-2012 про зобов`язання ДПС України зареєструвати вищезазначені податкові накладні є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенням комісії, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасними. З огляду на викладене, відповідач-2 просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.

До суду 14.12.2020 року від позивача надійшла відповідь на відзив на позов відповідача-2, в якій зазначено, що ФГ СПАС-2012 було надано доказ реалізації товару за договорами та первинні документи, що підтверджують поставку продукції: копія договору поставки №60420581, копія договору поставки № 60420582 та копія договору поставки №60420509, разом з тим, у квитанції J1201010 про зупинення реєстрації ПН №9, у квитанції J1201010 про зупинення реєстрації ПН № 10 та квитанції J1201010 про зупинення ПН №11 не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію таких податкових накладних. З огляду на наведене, можливо зробити висновок, що зупинення реєстрації податкових накладних позивача не є достатньо обґрунтованим, чітким та передбачуваним для нього, що позбавляє останнього знайти належну аргументацію та доказову базу для доведення підстав реєстрації виписаних ним податкових накладних та спростування підстав зупинення такої реєстрації. За таких обставин, позивач просив суд позов задовольнити повністю, з викладених у ньому підстав.

Відповідач-1 відзиву на позовну заяву та будь-яких документів, що стосуються даного предмету спору до теперішнього часу на адресу суду не надіслав.

В силу ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Частинами 5, 8 ст.262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

За викладених обставин, відповідно до вимог статей 258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, враховуючи позицію позивача, викладену у позовній заяві та у відповіді на відзив, позицію відповідача-2, викладену у відзиві на позовну заяву, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Так, 20.07.2020 року між Фермерським господарством Спас-2012 (Продавець) та ДП з іноземними інвестиціями Сантрейд (Покупець) укладено договір поставки №60420581 відповідно, за умовами якого продавець зобов`язується продати та поставити, а покупець зобов`язується оплатити і прийняти товар - пшениця 3 го класу урожаю 2020 року. Пунктом 6.1 договору передбачено, що покупець здійснює оплату в українських гривнях шляхом банківського переказу вартості товару на поточний банківський рахунок продавця.

Відповідно до зазначеного договору було здійснено поставку пшениці 3-го класу урожаю 2020 р. у кількості 25 метричних тон, який було отримано на підставі довіреності, що підтверджується договором поставки №60420581 від 20.07.2020 р., видатковою накладною №9 від 21.01.2020 р., накладною на переоформлення №LA00000129 від 21.07.2020 р., договором зберігання зерна та надання інших послуг Зерновим складом №17 від 03.07.2020 р. (між ФГ Спас-2012 та ДП з ІІ Сантрейд ), оскільки даний Товар знаходився на зберіганні у ДП з ІІ Сантрейд , також до договору зберігання додано: акт надання послуг товарно-транспортній накладній, акт розрахунку реєстром прибуткових накладних, рахунок на оплату, платіжне доручення контрагентом, ДП з ІІ Сантрейд , було сплачену ціну за поставлений товар на підставі рахунку-фактури №9 від 21.07.2020 р.

Внаслідок укладення договору поставки №60420581 від 20.07.2020 р. позивачем було складено податкову накладну №9 від 21.07.2020 р. на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість 144 692,22 грн., у тому числі сума податку на додану вартість складає 24 115,37 грн., усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20) 120 576,85 грн. Вищенаведену податкову накладну було подано на реєстрацію в ДПС України шляхом застосування спеціалізованого програмного забезпечення в електронному вигляді в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Згідно з інформацією направленої ДПС України через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України, версія 2.3.4.59 була прийнята відповідачем-1, податкова накладна № 9 від 21.07.2020 р. Проте реєстрація податкової накладної №9 зупинена, із зазначенням у квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК від 21.07.2020 р. №9 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/ послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, 20.07.2020 р. був укладений договір поставки між ФГ Спас-2012 та ДП з іноземними інвестиціями Сантрейд № 60420582. За умовами якого продавець зобов`язується продати та поставити, а покупець зобов`язується оплатити і прийняти товар - пшениця 4-го класу урожаю 2020 року. В результаті укладення договору поставки №6042582 від 20.07.2020 р. було здійснено поставку товару у кількості 25 метричних тон, який було отримано на підставі довіреності та здійснено оплату за поставлений товар, на підставі рахунку-фактури №10 від 21.07.2020 р. Зазначена обставина підтверджується договором поставки №6042582, видатковою накладною №10 від 21.07.2020 р., накладною на переоформлення №LA000000130 від 21.07.2020 р. та договором №17 зберігання зерна та надання інших послуг зерновим складом від 03.07.2020 р., оскільки товар, який було поставлено знаходився на зберіганні у ДП з ІІ Сантрейд згідно з договором № 17. До договору №17 зберігання та надання інших послуг від 03.07.2020 р. додано: товарно-транспортна накладна №2 від 06.07.2020 р., рахунок на оплату №LALA0000201 від 21.07.2020 р., реєстр прибуткових накладних №LA00000420 за 06.07.2020 р., платіжне доручення №127 від 21.07.2020 р., акт наданих послуг №193 від 21.07.2020 р., розрахунок послуг період з 01.07.2020 р. по 21.07.2020 р., акт розрахунок №LA00000079 від 21.07.2020 р.

Внаслідок укладення договору поставки №60420582 від 20.07.2020 року позивачем було складено податкову накладну №10 від 21.07.2020 р. на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість 139 559,46 грн., у тому числі сума податку на додану вартість складає 23 259,91 грн., усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20) 116 299,55 грн. Вищенаведену податкову накладну було подано на реєстрацію в ДПС України шляхом застосування спеціалізованого програмного забезпечення в електронному вигляді в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зі змісту інформації направленої ДПС України через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України, версія 2.3.4.59 була прийнята відповідачем-1, податкова накладна № 10 від 21.07.2020 р. Проте реєстрація податкової накладної № 10 зупинена, із зазначенням у квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК від 21.07.2020 р. №10 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/ послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також, 20.07.2020 р. було укладено договір поставки №60420509 з ДП з іноземними інвестиціями Сантрейд . За умовами якого продавець зобов`язується продати та поставити, а покупець зобов`язується оплатити і прийняти товар - насіння ріпаку без ГМО сертифікат урожаю 2020 року.

За умовами Договору № 60420509 було здійснено поставку насіння ріпаку в кількості 60 метричних тон, який було прийнято на підставі довіреності та сплачено ціну за товар на підставі рахунку фактури №11 від 21.07.2020 р. Даний факт підтверджується: видатковою накладною, накладною на переоформлення, договором №17 зберігання зерна та надання інших послуг Зерновим складом від 03.07.2020 р., товарно-транспортними накладними, рахунком на оплату, актом надання послуг, актом-розрахунком послуг період з 01.07.2020 р. по 21.07.2020 р., реєстром прибуткових накладних, платіжним дорученням. Внаслідок укладення договору поставки №60420509 від 20.07.2020 р. позивачем було складено податкову накладну №11 від 21.07.2020 р. на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість 741 805,85 грн., у тому числі сума податку на додану вартість складає 123 634,31 грн., усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20) 618 171,54 грн. Податкову накладну №11 від 21.07.2020 р. було подано на реєстрацію в ДПС України шляхом застосування спеціалізованого програмного забезпечення в електронному вигляді в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Однак, згідно з інформацією направленої ДПС України через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України, версія 2.3.4.59 була прийнята відповідачем-1, податкова накладна №11 від 21.07.2020 р. Проте реєстрація податкової накладної № 11 зупинена, із зазначенням у квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК від 21.07.2020 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/ послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

16.09.2020 року ФГ Спас-2012 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Західно-Донбаського Управління, Петропавлівська ДПІ (Петропалівський район) було направлено повідомлення №4, №5 та № 3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено, стосовно податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.

23.09.2020 р. у відповідь на надане пояснення з приводу зупинки реєстрації податкової накладної №9 від 21.07.2020 р. комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 21.07.2020 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних №1957622/38121044 зі змісту якого з`ясовано, що причиною відмови у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документу: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Аналогічна позиція виникла щодо розгляду заяви позивача комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 21.07.2020 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних №1957623/38121044. Підставою відмови за рішенням №1957623/38121044 від 23.09.2020 р. вказано ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Таке ж рішення було прийнято щодо податкової накладної №11 від 21.07.2020 р. у даному рішенні №1957621/38121044 від 23.09.2020 р. підставою для відмови у реєстрації податкової накладної є - ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних - як і в вищезазначених рішеннях, без підкреслення тих документів, які безпосередньо не надані позивачем, як того вимагає форма даного рішення.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить із наступного.

Пунктом 192.1 ст.192 ПК України передбачено, що якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п.201.1 цієї статті та/або п.192.1 ст.192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Закону України "Про електронний цифровий підпис", Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).

За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Пунктом 5 додатку 3 Порядку № 1165 "Критерії ризиковості здійснення операцій" є перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

Під час розгляду справи судом встановлено, що позивачем було подано на реєстрацію податкові накладні № 9, 10, 11 від 21.07.2020 р.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

З урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації розрахунку коригування.

Як видно з матеріалів справи, позивачем, після отримання квитанцій, відповідно до яких податкові накладні прийнято, але їх реєстрація зупинена, було надано пояснення, та копії документів, а саме: копія договору поставки №60420581 від 20.07.2020 р.; копія угоди до договору поставки №60420581 від 20.07.2020 р. 2 шт.; копія довіреності №07-2020/Agri від 16.01.2020 р.; копія видаткової накладної №9 від 21.07.2020 р. 2 шт.; копія рахунку-фактури №9 від 21.07.2020 р. 2 шт.; копія договору №17 зберігання зерна та надання інших послуг зерновим складом від 03.07.2020 р.; копія специфікації на зернові культури до договору №17 зберігання зерна та надання інших послуг зерновим складом від 03.07.2020 р.; копія специфікації на олійні культури до договору №17 зберігання зерна та надання інших послуг зерновим складом від 03.07.2020 р.; копія визначення залікової маси зерна додаток №1 до договору №17 зберігання зерна та надання інших послуг зерновим складом від 03.07.2020 р; копія Інструкції з правил безпеки для водіїв на автотранспортних засобах під час перебування на території зернового складу додаток №2 до договору №17 зберігання зерна та надання інших послуг зерновим складом від 03.07.2020 р.; копія угоди про дотримання сторонами нормативних актів, якими встановлено економічні санкції до певних фізичних та/чи юридичних осіб та на грошові операції з ними внаслідок існуючої політичної ситуації в Україні та АР Крим додаток №3 до договору №17 зберігання зерна та надання інших послуг зерновим складом від 03.07.2020 р.; копія акту наданих послуг №194 від 21.07.2020 р.; копія акту надання послуг №192 від 21.07.2020 р.; копія товарно-транспортної накладної №3 від 03.07.2020 р.; копія розрахунку послуг період з 01.07.2020 р. по 21.07.2020 р.; копія накладної на переоформлення №LA00000129 від 21.07.2020 р.; копія акту-розрахунку №LA00000078 від 21.07.2020 р.; копія реєстру прибуткових накладних №LA00000217 від 03.07.2020 р.; копія рахунку на оплату №LALA0000200 від 21.07.2020 р.; копія рахунку на оплату №LALA 0000202 від 21.07.2020 р.; копія платіжного доручення №125 від 21.07.2020 р.; копія податкової накладної №9 від 21.07.2020 р.; копія квитанції №J1201010 до податкової накладної № 9 від 21.07.2020 р.; копія договору поставки №60420582 від 20.07.2020 р.; копія угоди до договору поставки №60420582 від 20.07.2020 р.; копія видаткової накладної № 10 від 21.07.2020 р.; копія рахунку-фактури №10 від 21.07.2020 р.; копія накладної на переоформлення № LA00000130 від 21.07.2020 р.; копія товарно-транспортної накладної №2 від 06.07.2020 р.; копія рахунку на оплату №LA00000201 від 21.07.2020 р.; копія реєстру на прибуткових накладних №LА00000420 за 06.07.2020 р.; копія платіжного доручення №127 від 21.07.2020 р.; копія акту наданих послуг №193 від 21.07.2020 р.; копія розрахунку послуг період з: 01.07.2020 р. по 21.07.2020 р.; копія акту розрахунку № LА00000079 від 21.07.2020 р.; копія податкової накладної №10 від 21.07.2020 р.; копія квитанції J1201010 до податкової накладної №10 від 21.07.2020 р.; копія договору поставки №60420509 від 20.07.2020 р.; копія додаткової угоди до договору поставки №60420509 від 20.07.2020 р.; копія додаткової угоди №1 до договору поставки №60420509 від 20.07.2020 р.; копія видаткової накладної № 11 від 21.07.2020 р.; копія рахунку-фактури №11 від 21.07.2020 р.; копія накладної на переоформлення №LA00000131 від 21.07.2020 р.; копія товарно-транспортної накладної №1 від 05.07.2020 р.; копія товарно-транспортної накладної №1 від 04.07.2020 р.; копія товарно-транспортної накладної №1 від 03.07.2020 р.; копія акту розрахунку №LA00000080 від 21.07.2020 р.; копія розрахунку послуг період з 01.07.2020 р. по 21.07.2020 р.; копія реєстру прибуткових накладних №LА00000203 за 03.07.2020 р.; копія реєстру прибуткових накладних №LА00000272 за 04.07.2020 р.; копія реєстру прибуткових накладних №00000336 за 05.07.2020 р.; копія платіжного доручення №126 від 21.07.2020 р.; копія податкової накладної №11 від 21.07.2020 р.; копія квитанції №1201010 до податкової накладної №11 від 21.07.2020 р.; копія рішення про врахування/не врахування таблиці даних платника податку на додану вартість №1864395/38121044 від 25.08.2020 р.; копія таблиці даних платника податку на додану вартість; копія квитанції J1312303 до таблиці даних платника податків на додану вартість; копія рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №1864396/38121044 від 25.08.2020 р.; копія таблиці даних платника податку на додану вартість копія квитанції J1312303 до таблиці даних платника податків на додану вартість.; копія квитанції J13123 додаток 5; таблиця даних платника податку на додану вартість; копія податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи від 19.02.2020 р.; копія квитанції №1 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи; копія квитанції №2 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи; копія витягу №1704254500039 з реєстру платників податку на додану вартість; копія довідки Головного управління ДПС у Дніпропетровській області; копія наказу №1 про призначення голови від 03.07.2012 р.; копія виписки з наказу №2; копія наказу №3 про прийняття на роботу від 04.08.2017 р.; копія податкової декларації з плати за землю від 19.02.2020 р.; копія квитанції №1 до податкової декларації з плати за землю; копія квитанції №2 до податкової декларації з плати за землю; копія довідки №167 від 20.01.2020 р.; копія свідоцтва про реєстрацію машини серія НОМЕР_1 ; копія свідоцтва про реєстрацію машини серія НОМЕР_2 ; копія видаткової накладної №Д-3105 від 26.06.2019 р.; копія договору купівлі-продажу №41/38 969 від 18.06.2019 р.; копія специфікації до договору купівлі-продажу №41/38 969 від 18.06.2019 р.; копія акту приймання-передачі за договором купівлі-продажу №41/38 969 від 18.06.2019 р.; копія договору купівлі-продажу №42 від 18.07.2018 р.; копія акту приймання передачі від 30.07.2018 р.; копія платіжного доручення №769 від 19.07.2018 р.; копія паспорту культиватора для суцільної обробки ґрунту; копія гарантійного талону до культиватора для суцільної обробки ґрунту; копія договору оренди транспортного засобу від 02.07.2020 р.; копія акту прийому передачі сільськогосподарської техніки до договору оренди від 02.07.2020 р.; копія рахунку фактури №6 від 28.07.2020 р.; копія платіжного доручення №137 від 28.07.2020 р.; копія договору оренди транспортного засобу від 30.08.2020 р.; копія акту прийому передачі сільськогосподарської техніки до договору оренди від 30.08.2020 р.; копія рахунку-фактури №04/09 від 04.09.2020 р.; копія договору про надання послуг від 03.07.2020 р.; копія платіжного доручення №138 від 28.07.2020 р.; копія договору про надання послуг від 04.07.2020 р.; копія платіжного доручення №179 від 03.09.2020 р.; копія подорожнього листа №6 вантажного автомобіля від 03.07.2020 р.; копія договору поставки нафтопродуктів №95/19 від 10.09.2019 р.; копія видаткової накладної №РН-0000337 від 10.09.2019 р.; копія товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) №РН0000337 від 10.03.2019 р.; копія рахунку-фактури №СФ-000340 від 09.09.2019 р.; копія платіжного доручення №1052 від 09.09.2019 р.; копія договору поставки нафтопродуктів №47 від 02.03.2020 р.; копія товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) №РН-0000179 від 09.07.2020 р.; копія видаткової накладної №РН-0000179 від 09.07.2020 р.; копія рахунку-фактури №СФ-0000139 від 09.07.2020 р.; копія платіжного доручення №111 від 09.07.2020 р.; копія ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 16.03.2020 р.; копія договору поставки товару для виробництва сільськогосподарської продукції від 06.04.2020 р.; копія накладної №26/04-012 від 21.04.2020 р.; копія договору купівлі-продажу засобів захисту рослин на умовах розстрочення платежу №06-04/20-3 від 06.04.2020 р.; копія специфікації №1 від 06.04.2020 р. до Договору купівлі-продажу №06-04/20-3 від 06.04.2020 р.; копія видаткової накладної №1034 від 06.04.2020 р.; копія рахунку на оплату №972 від 06.04.2020 р.; копія платіжного доручення №57 від 06.04.2020 р.; копія платіжного доручення №117 від 10.07.2020 р.; копія договору поставки №1000/20/281 від 10.03.2020 р.; копія додатку №1000/20/281/1-МД від 10.03.2020 р. до договору поставки №1000/20/281 від 10.03.2020 р.; копія видаткової накладної №7693 від 10.03.2020 р.; копія платіжного доручення №39 від 12.03.2020 р.; копія договору поставки №1044/19/ЦОМІ від 21.03.2020 р.; копія специфікації до договору поставки №1044/19/ЦОМІ від 21.03.2020 р.; копія видаткової накладної №/07/00119 від 23.07.2019 р.; копія рахунку-фактури №6324 від 22.07.2019 р.; копія платіжного доручення №1014 від 22.07.2019 р.; копія договору поставки №12 від 20.08.2017 р.; копія специфікації №1 до Договору поставки №12 від 20.08.2017 р.; копія сертифікату на насіння серії ГН 0020109; копія видаткової накладної №32 від 21.08.2017 р.; копія рахунку на оплату №24 від 15.08.2017 р.; копія платіжного доручення №571 від 16.08.2017 р.; копія договору купівлі-продажу №1/2012 від 03.09.2012 р.; копія накладної №1 від 10.09.2012 р.; копія рахунку №1 від 03.09.2012 р.; копія державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №0256021; копія договору складського зберігання, приймання, доробки та відпуску зерна №8/20 від 30.06.2020 р. разом з додатками; копія квитанції №1 до звіту 4-сr про посівні площі сільськогосподарських культур; копія квитанції №2 до звіту 4-сr про посівні площі сільськогосподарських культур; копія звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 р. № 4-сr; копія квитанції №1 до звіту 37-сr про збирання врожаю сільськогосподарських культур за період серпень 2020 р.; копія квитанції №2 до звіту 37-сr про збирання врожаю сільськогосподарських культур за період серпень 2020 р.; копія звіту 37-сr про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.09.2020 р.; копія квитанції №1 до звіту 37-сr про збирання врожаю сільськогосподарських культур за період вересень 2020 р.; копія квитанції №2 до звіту 37-сr про збирання врожаю сільськогосподарських культур за період вересень 2020 р.; копія звіту 37-сr про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.10.2020 р.; копія звіту 37-сr про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.07.2020 р.; копія квитанції №1 до звіту 29-сr про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду за період 2019 р.; копія квитанції №2 до звіту 29-сr про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду за період 2019 р.; копія звіту 29-сr про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду на 01.12.2019 р.; копія рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1955562/38121044 від 22.09.2020 р.; копія договору поставки №2100059427 від 06.07.2020 р.; копія податкової накладної №6 від 07.07.2020 р.; копія квитанції №2 до податкової накладної №6 від 07.07.2020 р.

Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначені повідомлення та додані до них документи, прийняті спірні рішення №1957622/38121044, №1957623/38121044, №1957621/38121044 від 23.09.2020 року про відмову в реєстрації податкових накладних №9, 10, 11 від 21.07.2020 р.

Спірні рішення містять лише загальні твердження: Первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

При цьому, контролюючим органом не вказано, які саме документи не надано та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Отже, позиція контролюючого органу щодо ненадання платником податку копій документів, необхідних для реєстрації податкових накладних є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено обґрунтувань причин відмови у їх реєстрації.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 року у справі № 821/1173/17.

З огляду на викладене, рішення №1957622/38121044, №1957623/38121044, №1957621/38121044 від 23.09.2020 року про відмову в реєстрації податкових накладних №9, 10, 11 від 21.07.2020 р., в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованими та підлягають скасуванню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №9, 10, 11 від 21.07.2020 року. в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем їх подання, варто звернути увагу на таке.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003).

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Як зазначив Вищий адміністративний суд України в Інформаційному листі від 24.10.2013 р. №1486/12/13-13, відповідно до пункту 201.10. статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.

Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При розв`язанні спорів, пов`язаних з оскарженням неприйняття податкових накладних для їх реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, суди повинні враховувати, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Відповідно до ч.3 ст.245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №9, 10, 11 від 21.07.2020 року р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем їх подання на реєстрацію.

Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів. А тому вважає, що покладання на ДПС України обов`язку зареєструвати податкових накладних не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.

Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

В силу ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України визначено, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що дана позовна заява підлягає задоволенню, з викладених вище підстав.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що позовну заяву задоволено, сплачений позивачем судовий збір за її подачу до суду в розмірі 6 306 грн. підлягає поверненню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241-246, 250, 262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення №1957622/38121044 від 23.09.2020 року Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 21.07.2020 року.

Визнати протиправним та скасувати рішення №1957623/38121044 від 23.09.2020 року Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 21.07.2020 року.

Визнати протиправним та скасувати рішення №1957621/38121044 від 23.09.2020 року Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 21.07.2020 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №9, №10, №11 від 21.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх подання.

Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольска, 17а, м.Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 43145015) на користь Фермерського господарства Спас-2012 (вул.Пушкіна, 103, смт.Петропавлівка, 52700, код ЄДРПОУ 38121044) судові витрати по справі у розмірі 3 153 грн.

Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Фермерського господарства Спас-2012 (вул.Пушкіна, 103, смт.Петропавлівка, 52700, код ЄДРПОУ 38121044) судові витрати по справі у розмірі 3 153 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.С. Кучма

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.01.2021
Оприлюднено01.02.2021
Номер документу94503636
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/14963/20

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 16.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 20.08.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 22.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 16.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 19.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 25.03.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 25.01.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні