ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2021 року справа №380/7827/20
Львівський окружний адміністративний суд у складі
Головуючої судді Сподарик Н.І.,
за участю секретаря судового засідання Красневича Ю.Б.,
представника відповідача Тодорович О.В.,
розглянувши в судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області про визнання неправомірними дій, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області (79041, м.Львів, вул. Героїв УПА, будинок 73, корпус 8; код ЄДРПОУ 41431053), із вимогами:
- визнати неправомірними дії Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку щомісячних страхових виплат з врахуванням винагороди отриманої по цивільно-правових угодах за період з жовтня 2016 року по вересень 2017 року;
- зобов`язати Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області провести ОСОБА_1 починаючи з 27.10.2017 донарахування різниці невиплачених щомісячних страхових виплат з врахуванням отриманої винагороди по цивільно-правових угодах за період з жовтня 2016 року по вересень 2017 року до змін у законодавстві.
Ухвалою суду від 28.09.2020 вказану позовну заяву було залишено без руху, а позивачу надано строк для усунення недоліків. На виконання вимог зазначеної ухвали суду позивач усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 16.10.2020 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що позивач працював на посаді регулювальник радіоапаратури і приладів ПАТ Зміна більше 32 років. За період роботи піддавався впливу шкідливих факторів. Під час роботи позивач залучався до роботи по цивільно-правових угодах. Згідно листа ПАТ Зміна роботу, яку виконував ОСОБА_1 по цивільно-правових угодах як регулювальник радіоапаратури. Позивачу встановлено професійне захворювання, а саме хронічна свинцева інтоксикація (вегетативно-сенсорна поліневропатія верхніх та нижніх кінцівок, антено-вегетативний синдром, хронічний гепатит, хронічний коліт). Львівською обласною МСЕК 09.11.2017 було встановлено 25% стійкої втрати професійної працездатності. Після встановлення стійкої втрати професійної працездатності позивач звернувся до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області щодо призначення щомісячних виплат. На думку позивача, відповідачем протиправно не проведено розрахунок середнього заробітку із врахуванням винагороди отриманої по цивільно-правових угодах, які позивач виконував як регулювальник радіоелектронної радіоапаратури.
10.11.2020 в засіданні суду представником відповідача подано відзив на позовну заяву, позовні вимоги вважає необгрунтованими та безпідставними. Вказує, що відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженим Кабінетом Міністрів України від 26 вересня 2001 року, передбачено, що середня заробітна плата обчислюється затією професією (посадою, розрядом, роботою) на підприємстві (в цеху, на дільниці, ділянці) за якою застрахована особа працювала до моменту ушкодження здоров`я і за якою медико-соціальною експертною комісією їй встановлено стійку втрату професійної працездатності. Зазначає, що середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на кількість календарних днів зайнятості в розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин. Оскільки, відповідно до п.1 ч.1 ст.35 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , який діяв до 11.10.2017 було передбачено, що страхуванню від нещасного випадку підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), відповідач вважає, що ним правомірно не було взято до уваги винагороду за цивільно-правовими угодами позивача для розрахунку середньої заробітної плати. Просить суд відмовити у задоволені позову.
24.11.2020 за вх. № 62710 на адресу суду надійшла відповідь на відзив на позовну заяву. Зазначає, що на момент виникнення права на страхові виплати законодавством та постановою Кабінету від 26 вересня 2001 року Про обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням було передбачено включення для обрахунку середнього заробітку доходи отриманні за цивільно-правовими договорами. Окрім того, на момент виконання робіт за цивільно-правовими договорами постанова Кабінету Міністрів України № 1266 від 26.09.2001 передбачала включення для обрахунку середнього заробітку доходи отримані по цивільно-правових договорах. Вказує, що за згідно даних Державного реєстру застрахованих осіб підтверджено нарахування та сплату єдиного соціального внеску за отриманий дохід згідно цивільно-правових договорів за розрахунковий період.
Суд, дослідивши докази, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1 працював в публічному акціонерному товаристві Зміна на посаді регулювальника радіоапаратури, крім цього виконував роботи за цивільно-правовими договорами.
20.09.2017 клінікою профзахворювань ДУ Інститут медицини праці НАМН України встановлено професійне захворювання: хронічна свинцева інтоксикація (вегетативно-сенсорна полі невропатія верхніх та нижніх кінцівок, антено-вегетативний синдром, хронічний гепатит, хронічний коліт).
Згідно з актом Головного управління Держпраці у Львівській області від 13.10.2017 розслідування причин виникнення хронічного професійного захворювання - ОСОБА_1 регулювальник радіоапаратури не здатний працювати за своєю професією, переведений слюсарем ремонтником з 05.10.2017. Внаслідок роботи протягом 32 років 06 місяців в шкідливих умовах праці цеху 05 ПАТ Зміна при наявності в повітрі робочої зони аерозолю свинцю з перевищенням ГДК із-за недосконалості технологічного процесу і неефективності роботи систем вентиляції.
Відповідно до виписки з акта огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги від 09.11.2017 позивачу встановлено 25 % втрати працездатності внаслідок професійного захворювання.
Згідно відповіді по запиту до Пенсійного фонду по застрахованій особі ОСОБА_1 за період з 01.10. 2016 по 30.09.2017 було сплачено страхові внески, в тому числі за виконання робіт по цивільно-правових угодах ОСОБА_1 (а.с. 110).
Відповідно до листа публічного акціонерного товариства Зміна від 30.07.2019 № 104 згідно з укладеними договорами між ПАТ Зміна та ОСОБА_1 № 46 від 03.04.2017, № 75 від 03.05.2017, № 91 від 01.06.2017, № 137 від 03.07.2017 та договору від 07.08.2017, останній виконував роботи як регулювальник радіоелектронної апаратури та приладів. Робота, яку виконував позивач не може бути виконана особою не за спеціальністю регулювальника радіоелектронної апаратури та приладів.
ОСОБА_1 звернувся до Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Львівській області для перерахунку відшкодування втраченого заробітку з врахуванням винагороди за цивільно-правовими угодами, вважаючи, що для обрахунку відшкодування втраченого заробітку, повинна входити робота по цивільно-правових угодах.
Листом від 08.09.2020 № 02-13-1835 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області повідомило, що відповідно до Акту П-4 професійне захворювання встановлено під час роботи на посаді регулювальник радіоелектронної апаратури та приладів сума винагороди за цивільно-правовими договорами укладеними в період з жовтня 2016 року по вересень 2017 року не включена до розрахунку страхових виплат, оскільки, виконання даних робіт не призвело до настання професійного захворювання за діагнозом Хронічна свинцева інтоксикація.
Позивач, не погоджуючись із діями Управління виконавчої дирекції Фонду у Львівській області щодо відмови у проведені перерахунку щомісячних страхових виплат з врахуванням винагороди отриманої по цивільно-правових угодах за період з жовтня 2016 року по вересень 2017 року, звернувся з даним позовом до суду.
При прийнятті рішення суд керується наступним.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України від 23.09.1999 № 1105-XIV Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я (далі - Закон України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування загальнообов`язкове державне соціальне страхування - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.
Професійне захворювання - захворювання, що виникло внаслідок професійної діяльності застрахованого та зумовлюється виключно або переважно впливом шкідливих речовин і певних видів робіт та інших факторів, пов`язаних з роботою.
Страхові випадки:
- за соціальним страхуванням від нещасних випадків - нещасний випадок на виробництві або професійне захворювання (у тому числі встановлене чи виявлене в період, коли потерпілий не перебував у трудових відносинах з підприємством, на якому він захворів), що спричинили застрахованому професійно зумовлену фізичну чи психічну травму; нещасний випадок або професійне захворювання, яке сталося внаслідок порушення застрахованим нормативних актів про охорону праці;
- за соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - подія, з настанням якої виникає право застрахованої особи, членів її сім`ї або іншої особи на отримання відповідно до цього Закону матеріального забезпечення або соціальних послуг;
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 35 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування страхуванню від нещасного випадку підлягають: 1) особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту); 2) учні та студенти навчальних закладів, клінічні ординатори, аспіранти, докторанти, залучені до будь-яких робіт під час, перед або після занять; під час занять, коли вони набувають професійних навичок; у період проходження виробничої практики (стажування), виконання робіт на підприємствах; 3) особи, які утримуються у виправних закладах та залучаються до трудової діяльності на виробництві цих установ або на інших підприємствах за спеціальними договорами.
Згідно з ч. 1 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.
Відповідно до ч. 7 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування страхові виплати складаються із: 1) страхової виплати втраченого заробітку (або відповідної його частини) залежно від ступеня втрати потерпілим професійної працездатності (далі - щомісячна страхова виплата); 2) страхової виплати в установлених випадках одноразової допомоги потерпілому (членам його сім`ї та особам, які перебували на утриманні померлого); 3) страхової виплати дитині, яка народилася з інвалідністю внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності; 4) страхових витрат на медичну та соціальну допомогу.
Згідно з ч. 1 ст. 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування сума щомісячної страхової виплати встановлюється відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячного заробітку, що потерпілий мав до ушкодження здоров`я.
За приписами ч. 9 ст. 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування середньомісячний заробіток для обчислення суми страхових виплат потерпілому у зв`язку із втраченим ним заробітком (або відповідної його частини) визначається згідно з порядком обчислення середньої заробітної плати для виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266 затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням (далі Порядок № 1266).
Відповідно до п. 3 Порядку № 1266 середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - єдиний внесок та/або страхові внески), на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов`язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати (далі - поважні причини).
Місяці розрахункового періоду (з першого до першого числа), в яких застрахована особа не працювала з поважних причин, виключаються з розрахункового періоду.
Згідно з п. 11 Порядку № 1266 розрахунковим періодом, за який обчислюється середня заробітна плата, є 12 календарних місяців за місцем роботи, де стався страховий випадок, починаючи з місяця, що передує місяцю настання страхового випадку.
За приписами п. 31 Порядку № 1266 середня заробітна плата (дохід) для призначення допомоги по безробіттю, для страхових виплат за страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (крім допомоги по тимчасовій непрацездатності), та для призначення страхових виплат для добровільно застрахованих осіб обчислюється робочими органами фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування з використанням даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Таким чином, на підставі наведених норм законодавства суд зазначає, що Фонд виплачує застрахованій особі, яка має на це право, у разі настання страхового випадку, страхові виплати.
Середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - єдиний внесок та/або страхові внески), на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності.
Відтак, суми виплат, які отримувала застрахована особа, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення страхових виплат.
Згідно відомостей по застрахованій особі ОСОБА_1 за період з 01.10.2016 по 30.09.2017 страхувальником ПАТ Зміна сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за позивача.
Суд вказує, що позивачем долучено до матеріалів справи довідку ПАТ "Зміна" від 16.11.2020 № 115 відповідно до якої в період з жовтня 2016 року по вересень 2017 року було сплачено страхові внески, в тому числі за виконання робіт по цивільно-правових угодах ОСОБА_1 .
Окрім того, суд вказує, що згідно з актом Головного управління Держпраці у Львівській області від 13.10.2017 розслідування причин виникнення хронічного професійного захворювання - ОСОБА_1 регулювальник радіоапаратури як не здатний працювати за своєю професією, переведений на іншу роботу з 05.10.2017. Внаслідок роботи протягом 32 років 06 місяців в шкідливих умовах праці цеху 05 ПАТ Зміна при наявності в повітрі робочої зони аерозолю свинцю з перевищенням ГДК із-за недосконалості технологічного процесу і неефективності роботи системи вентиляції. Відповідно до листа публічного акціонерного товариства Зміна від 30.07.2019 № 104 згідно з укладеними договорами між ПАТ Зміна та ОСОБА_1 , позивач виконував роботи саме як регулювальника радіоелектронної апаратури і приладів, зазначена робота не може бути виконана особою, не за спеціальністю регулювальника радіоелектронної апаратури та приладів.
На підставі наведено, судом встановлено, що з доходу отриманого від цивільно-правових договорів за ПАТ Зміна , роботодавцем сплачено страхові внески за застраховану особу ОСОБА_1 .
Оскільки обов`язковою умовою для врахування в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення страхових виплат є сплачення страхових внесків або збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з такого доходу, дії відповідача щодо відмови у проведені перерахунку щомісячних страхових виплат позивачу з врахуванням винагороди отриманої по цивільно-правових угодах за період з жовтня 2016 року по вересень 2017 року є протиправними.
З долучених доказів до матеріалів справи суд дійшов висновку, що відповідачем безпідставно не взято до уваги про сплату єдиного соціального внеску роботодавцем ПАТ Зміна за ОСОБА_1 , так як за виконані роботи за трудовим так і по цивільно-правових договорах такий сплачено. Окрім того, внесені зміни у Закон №1105-ХІV набрали чинності з 11.07.2017р, а потерпілий перебуває на обліку з 05.12.2017р, закон передбачає що підлягають страхуванню від нещасного випадку особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах передбачених законом, а також робоче місце і виконувані роботи були ідентичні за цивільно-правовим договором і за трудовим.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на викладене суд вважає, що позовні вимоги позивача обґрунтовані та такими, що підлягають задоволенню.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до ст. 139 КАС України сплачений судовий збір необхідно стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 14, 72-77, 139, 241-247, 250-251, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області про визнання неправомірними дій, зобов`язання вчинити дії - задоволити повністю.
Визнати протиправними дії Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку з 27.10.2017 щомісячних страхових виплат з врахуванням винагороди отриманої по цивільно-правових угодах за період з жовтня 2016 року по вересень 2017 року у ПАТ Зміна .
Зобов`язати Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області нарахувати і виплатити з 27.10.2017 ОСОБА_1 з врахуванням раніше виплачених сум щомісячні страхові виплати з врахуванням отриманої винагороди по цивільно-правових угодах у ПАТ Зміна за період з жовтня 2016 року по вересень 2017року .
Стягнути з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області (м.Львів, вул.Героїв УПА, б.73.корп.8, ЄДРПОУ 41431053) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) 1681,60 грн. судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 29.01.2021
Суддя Сподарик Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2021 |
Оприлюднено | 01.02.2021 |
Номер документу | 94506438 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні