Справа № 560/7813/20
РІШЕННЯ
іменем України
28 січня 2021 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в якому просить визнати дії Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області протиправними, та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області надати відповідно до вимог статей 118, 121 Земельного кодексу України дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (кадастровий номер 6825083300:06:008:0016).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (кадастровий номер 6825083300:06:008:0016). Наказом від 18.11.2020 року №1962-УБД відповідач відмовив у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, оскільки зазначена земельна ділянка накладається на земельну ділянку, що перебуває в постійному користуванні комунального підприємства "Оберіг-Плюс". Вважає, що відповідач протиправно відмовив у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки діяв всупереч вимог статті 14 Конституції України, яка гарантує право власності на землю, та норм Земельного кодексу України, які встановлюють вичерпний перелік підстав для відмови у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
В надісланому відзиві на позов, відповідач зазначає, що наказом від 18.11.2020 року №1962-УБД позивачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, оскільки земельна ділянка, зазначена ним у заяві, накладається на земельну ділянку, що перебуває у користуванні комунального підприємства "Оберіг-Плюс". Вказує, що наказом Головного управління №22-1965-СГ від 26.08.2015 року "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в постійне користування" комунальному підприємству "Оберіг-Плюс" надано у постійне користування земельну ділянку загальною площею 14.3844 га (кадастровий номер 6825083300:06:008:0016), що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. На підставі частини 5 статті 116 ЗК України така земельна ділянка може бути передана у власність лише після припинення права власності чи користування нею в порядку, визначеному законом. Отже, враховуючи, що право користування на земельну ділянку, яку бажає отримати у власність позивач у встановленому законом порядку не припинено, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не має повноважень передавати таку земельну ділянку у власність громадян. Вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області при прийнятті наказу від 18.11.2020 року №1962-УБД діяло в межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України. В задоволенні позову просить відмовити.
Позивач надіслав відповідь на відзив, в якій не погодився із позицією відповідача, викладеною у вказаному відзиві, з підстав його необґрунтованості. Просить позов задовольнити, оскільки Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області порушує верховенство права, гарантоване Конституцією України.
Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.
Позивач - ОСОБА_1 , 16 жовтня 2020 року звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області заявою, у якій просив надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (кадастровий номер 6825083300:06:008:0016). До заяви додав копію паспорта, копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, графічний матеріал, та копію посвідчень ветерана військової служби та ветерана праці.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказом від 18.11.2020 року № 1962-УБД відмовило позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,00 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (кадастровий номер 6825083300:06:008:0016).
Підставою для відмови слугувало те, що запитувана земельна ділянка накладається на земельну ділянку яка перебуває у постійному користуванні комунального підприємства "Оберіг-Плюс".
Вважаючи дії Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (кадастровий номер 6825083300:06:008:0016) протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Згідно з частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Земельний кодекс України визначає вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.
Суд встановив, що фактичною підставою для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (кадастровий номер 6825083300:06:008:0016) слугувало те, що земельна ділянка, зазначена позивачем у клопотанні, накладається на земельну ділянку, що перебуває в постійному користуванні комунального підприємства "Оберіг-Плюс".
Відповідно до частини 5 статті 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Отже, безоплатна приватизація земельних ділянок, що вже перебувають у законному користуванні інших осіб допускається виключно після припинення права користування такими земельними ділянками в порядку, визначеному законом.
Суд встановив, що наказом від 26.08.2015 року №22-1965-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в постійне користування" Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надало комунальному підприємству "Оберіг-Плюс" у постійне користування земельну ділянку загальною площею 14,3844 га, кадастровий номер 6825083300:06:008:0016.
Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
В силу приписів статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до статей 4, 5 закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право користування земельною ділянкою підлягає державній реєстрації шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (абзац третій пункту 2 частини першої статті 4 закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").
На підтвердження перебування спірної земельної ділянки з кадастровим номер 6825083300:06:008:0016, з приводу якої позивач звернувся з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, в користуванні комунального підприємства "Оберіг-Плюс" відповідач надав інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, згідно з якої земельна ділянка з кадастровим номером 6825083300:06:008:0016 перебуває у постійному користуванні комунального підприємства "Оберіг-Плюс" на підставі наказу Головного управління від 26.08.2015 року № 22-1965-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в постійне користування".
Отже, враховуючи що земельна ділянка із кадастровим номером 6825083300:06:008:0016 перебуває у постійному користуванні комунального підприємства "Оберіг-Плюс", відповідач правомірно прийняв наказ від 18.11.2020 року № 1962-УБД, яким відмовив позивачу в наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (кадастровий номер 6825083300:06:008:0016).
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В процесі судового розгляду відповідач довів, що відмовляючи позивачу в наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Копистинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (кадастровий номер 6825083300:06:008:0016), діяв у порядку та у спосіб, визначений Земельним кодексом України. Тому, у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39767479) Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2021 |
Оприлюднено | 01.02.2021 |
Номер документу | 94508134 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні