ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
21.01.2021 Справа № 920/1044/20 м. Суми
Господарський суд Сумської області у складі судді Котельницької В.Л., при секретарі судового засідання Чепульській Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні господарського суду матеріали справи №920/1044/20
за позовом Сумської міської ради (40000, м. Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 23823253),
до відповідача Фізичної особи-підприємця Соломахи Володимира Миколайовича ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ),
про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки,
за участю представників сторін:
від позивача: Хижняк А.В. (самопредставництво, довіреність б/н від 27.12.2019)
від відповідача: не прибув,
справа розглядається у порядку загального позовного провадження
УСТАНОВИВ :
12.10.2020 позивач звернувся до суду з позовною заявою, відповідно до якої просить визнати укладеним між Сумської міською радою (40000, м. Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 23823253) та Фізичною особою-підприємцем Соломахою Володимиром Миколайовичем ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) з моменту набрання рішення суду законної сили, договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,1191 га, кадастровий номер - 5910136600:03:006:0075, яка знаходиться за адресою: м. Суми, вул. Ковпака, 4 у редакції, зазначеній в прохальній частині позовної заяви. Також позивач просить суд стягнути з відповідача 2102,00 грн. судового збору та витрати на послуги поштового зв`язку.
Ухвалою суду від 16.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №920/1044/20 в порядку загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 19.11.2020; установлено учасникам справи строки для надання заяв по суті справи.
Копії ухвали направлені судом на адреси сторін, зазначені позивачем у поданій позовній заяві.
Ухвала суду від 16.10.2020 про відкриття провадження у справі № 920/1044/20 направлена на адресу відповідача - Фізичної особи-підприємця Соломахи Володимира Миколайовича, АДРЕСА_1 , - 27.10.2020 повернута поштовим відділенням з відміткою адресат відсутній за вказаною адресою .
Відповідно до витягу з ЄДРПОУ, сформованого за електронним запитом суду від 30.10.2020 № 327999343159 за прізвищем, ім`ям та по батькові фізичної особи-підприємця Соломаха Володимир Миколайович у ЄДРПОУ наявні три записи: 1) ФОП Соломаха В.М. зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ; 2) ФОП Соломаха В.М. зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ; 3) ФОП Соломаха В.М. зареєстрований за адресою: АДРЕСА_4 .
Ухвалою суду від 19.11.2020 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів; відкладено підготовче засідання у справі № 920/1044/20 на 21.12.2020.
Ухвала суду від 19.11.2020 у справі № 920/1044/20 направлена на адресу відповідача - Фізичної особи-підприємця Соломахи Володимира Миколайовича, АДРЕСА_1 , - 09.12.2020 повернута поштовим відділенням з відміткою адресат відсутній за вказаною адресою .
Ухвалою суду від 21.12.2020 відкладено підготовче засідання у справі № 920/1044/20 на 21.01.2021 та направлено судом копію даної ухвали на відповідачу на дві адреси: 1) АДРЕСА_1 ; 2) 61033, Харківська область, м. Харків, вул. Вологодська, буд. 40, корп. А. Також 12.01.2021 повідомлено відповідача про призначення судового засідання на офіційному сайті Господарського суду Сумської області.
Ухвала суду від 21.12.2020 у справі № 920/1044/20 направлена на адресу відповідача - Фізичної особи-підприємця Соломахи Володимира Миколайовича, АДРЕСА_1 , - 11.01.2021 повернута поштовим відділенням з відміткою адресат відсутній за вказаною адресою .
Водночас, ухвала суду від 21.12.2020 направлена на адресу ФОП Соломахи В.М. АДРЕСА_4 відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення 08.01.2021 отримана адресатом.
12.01.2021 ФОП Соломаха В.М., зареєстрований за адресою: АДРЕСА_4 , - надіслав суду лист (вх № 228/21) в якому зазначив, що він не є належним відповідачем у даній справі, оскільки місце реєстрації в м. Харкові з 1963 року не змінював та жодних правовідносин з позивачем не мав та не має.
Відповідно до витягу з ЄДРПОУ, сформованого за електронним запитом суду від 15.01.2021 № 247003996844 за критерієм пошуку РНОКПП НОМЕР_1 у ЄДРПОУ наявний один запис: ФОП Соломаха В.М. зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
Згідно з пунктами 4, 5 частини шостої статті 242 Господарського процесуального кодексу України, днем вручення судового рішення, зокрема, є: день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
У разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.
Враховуючи направлення кореспонденції за адресою місцезнаходження відповідача, суд виходить з того, що ФОП Соломаха В.М., місцезнаходження якого АДРЕСА_1 належним чином повідомлено про місце, дату та час судового розгляду справи.
У підготовчому засіданні 21.01.2021 судом розглянуто питання, визначені частиною другою статті 182 ГПК України.
Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своєї позиції по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, сторонам створені усі належні умови для надання доказів.
У зв`язку з чим, враховуючи повідомлення належним чином відповідача про місце, дату та час розгляду справи № 920/1044/20, в порядку ч. 6 ст. 183 ГПК України представником позивача надана письмова згода на перехід до початку розгляду справи по суті у судовому засіданні 21.01.2021.
За приписами ст. 185 ГПК України, у підготовчому засіданні суд постановляє ухвалу (ухвали) про процесуальні дії, що необхідно вчинити до закінчення підготовчого провадження та початку судового розгляду справи по суті. За результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про: 1) залишення позовної заяви без розгляду; 2) закриття провадження у справі; 3) закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті. Суд з`ясовує думку сторін щодо дати призначення судового засідання для розгляду справи по суті.
Таким чином, без виходу до нарадчої кімнати згідно з ч. 5 ст. 233 ГПК України судом постановлено протокольну ухвалу, якою закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи по суті в судовому засіданні 21.01.2021. Зазначена ухвала занесена до протоколу судового засідання від 21.01.2021 №920/1044/20.
У судовому засіданні 21.01.2021 судом розпочато розгляд справи по суті.
Позивач позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарським судом встановлені наступні обставини:
14.11.2019 фізична особа-підприємець Соломаха Володимир Миколайович (відповідач) звернувся до позивача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду земельну ділянку терміном на 20 років загальною площею 0,1191 га під розміщення та експлуатацію основних підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код 11.02) за адресою: м. Суми, вул. Ковпака, 4, встановивши відсоток від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 3% відповідно до рішення Сумської міської ради № 3576-МР від 20.06.2018.
Рішенням Сумської міської ради від 29 січня 2020 № 6302-МР Про надання в оренду земельної ділянки ФОП Соломаха В.М. за адресою: м. Суми, вул. Ковпака, 4 - затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, надано в оренду земельну ділянку площею 0,1191 га, кадастровий номер 5910136600:03:006:0075 під розміщення нежитловим приміщенням - складом в м. Суми, вул. Ковпака, 4 з категорії земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, код КВЦПЗ 11.02 з розміром орендної плати 3,0 % до грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням Сумської міської ради від 29.01.2020 № 6302-МР встановлено відповідачу місячний термін після прийняття даного рішення для звернення до Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради для укладення договору оренди земельної ділянки.
На земельній ділянці, наданій відповідачу в оренду, розташоване нежитлове приміщення - склад під літерою Ш власником якого є відповідач, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта.
Пунктом 1.1. Положення про департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (у редакції рішення Сумської міської ради від 27.05.2020 №6943-МР) встановлено, що Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (далі - Департамент) є виконавчим органом Сумської міської ради, їй підзвітний та підконтрольний, підпорядкований виконавчому комітету Сумської міської ради та Сумському міському голові, оперативно підпорядкований заступнику міського голови згідно з розподілом обов`язків.
Пунктом 3.1.2. вказаного положення закріплено, що одним із основних завдань Департаменту є забезпечення виконання рішень, органів виконавчої влади, Сумської міської ради, міського голови та виконавчого комітету Сумської міської ради з питань управління та розпорядження майном комунальної власності, регулювання земельних відносин, підтримки підприємництва, квартирного обліку та приватизації житла.
Керуючись вищевказаним Положенням, нормою ст. 124 Земельного кодексу України, Департамент 03.07.2020, в порядку ст. 641 Цивільного кодексу України та ст. 181 Господарського кодексу України, звернувся до відповідача з супровідним листом від 30.06.2020 № 06.01-16/1395, яким направив відповідачу три примірники договору оренди земельної ділянки (далі договір).
Згідно з даним листом Департамент просив відповідача підписати та повернути всі примірники договору оренди земельної ділянки у місячний термін до Департаменту за адресою м. Суми, вул. Садова, 33, каб. 2, для подальшої реєстрації права оренди у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Також в зазначеному листі Департамент повідомив відповідача, що після здійснення реєстрації права оренди один примірник договору разом з витягом із Державного реєстру речових прав буде йому повернуто. А також повідомив відповідача, що у разі не підписання у встановлений термін договору, Сумська міська рада буде змушена звернутися до суду з позовом про визнання зазначеного договору укладеним.
Факт відправлення відповідачу примірників договору підтверджується копіями опису вкладення у поштове відправлення від 03.07.2020, копією фіскального чека від 03.07.2020 №0022912 0018901 та накладної від 03.07.2020 №4050108278775.
Водночас, відповідач ухиляється від укладання (підписання) договору оренди щодо земельної ділянки, яка знаходиться в його користуванні, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.
Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Як було встановлено судом, відповідно до вимог ст. 181 Господарського кодексу України на адресу відповідача позивачем направлено проект договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 641 Цивільного кодексу України пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.
Приписами ст. 181 Господарського кодексу України визначено, що господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документу, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Проект договору може бути запропонований будь-якою зі сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.
Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).
Відповідно до частини 3 статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до приписів ст. ст. 142,145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не інакше.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, в томі числі і надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Тобто, розпорядження землями від імені Українського народу здійснюють органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття відповідних рішень як результат свого волевиявлення.
За приписами пункту 1 статті 116 Земельного кодексу України (далі ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ним Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 2 ст. 120 ЗК України встановлено, що якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Вказана норма закріпила загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. За цією нормою визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду. Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 12.10.16 у справі № 6-2225цс16.
Таким чином, у разі оформлення права власності на нерухоме майно, з урахуванням принципу платності використання землі, закріпленого Земельним кодексом України та Податковим кодексом України, суб`єкт господарювання має вчинити дії, спрямовані на оформлення права користування земельною ділянкою під об`єктом нерухомості на умовах оренди.
Проте відповідач, після прийняття відповідного Рішення Сумською міською радою від 29.01.2020 № 6302-МР про передачу йому в оренду земельної ділянки, фактично використовує передану в оренду земельну ділянку комунальної власності та не вчиняє дії з її належного оформлення, що призводить до завдання територіальній громаді збитків у вигляді неодержання доходів з орендної плати, яка справляється до місцевого бюджету.
В силу ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно з положень ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За приписами ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частиною другою ст. 16 Закону України Про оренду землі визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
З аналізу наведених положень законодавства, які регулюють земельні правовідносини, вбачається, що надання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності в оренду шляхом укладення відповідного договору здійснюється на підставі рішення ради, прийнятого за результатами розгляду заяви (клопотання) особи, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду, поданої відповідно до ст. 16 Закону України Про оренду землі . При цьому підставою набуття відповідного права користування земельною ділянкою є саме рішення ради, на підставі якого відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України оформляється право оренди земельної ділянки шляхом укладення договору як документу, що посвідчує право на земельну ділянку.
Згідно зі ст. 2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб`єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).
Отже, із норм статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324 Цивільного кодексу України, статті 148 Господарського кодексу України вбачається, що земля та земельні ділянки є об`єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
Справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору за статтею 1 ГПК України підвідомчі господарським судам.
Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Відповідно до матеріалів справи, позивач направляв відповідачу письмове звернення щодо необхідності укласти договір оренди землі. Разом з тим, на відповідну пропозицію відповідач не відреагував, незважаючи на вимоги Конституції України (ст. 13) та земельного законодавства України про можливість використання землі тільки на підставі належного документального оформлення.
Відповідно до ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно із ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За приписами ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
В результаті системного аналізу вказаних вище правових норм, беручи до уваги наявність на земельній ділянці кадастровий номер - 5910136600:03:006:0075 нерухомого майна, що є власністю відповідача, та з урахуванням принципу платності використання землі, закріпленого Земельним кодексом України і Податковим кодексом України, відповідач самостійно має вчинити дії, спрямовані на оформлення права користування земельною ділянкою під об`єктом нерухомості на умовах оренди. Проте відповідач, фактично користуючись земельною ділянкою, ухиляється від вчинення дій щодо її належного оформлення, що, в свою чергу, призводить до завдання територіальній громаді збитків у вигляді неодержання доходів від орендної плати, яка справляється до місцевого бюджету.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що позивач довів ті обставини, на які він посилався як на підставу своїх вимог, належними та допустимими доказами, у зв`язку з чим позов задовольняється.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне:
Відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 2102,00 грн. покладається на відповідача.
Крім того, позивач просить суд стягнути з відповідача 23,00 грн. витрат на послуги Українського державного підприємства поштового зв`язку "Укрпошта", пов`язані з направленням відповідачу копії позову з доданими документами. Розмір зазначених витрат підтверджується фіскальним чеком від 30.09.2020 №0096655 0077160 та накладною від 30.09.2020 №4000906070302 на суму 23,00 грн.
Частинами 1 та 3 статті 123 ГПК України встановлено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; 3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
Враховуючи викладене, вимога про стягнення поштових витрат в сумі 23,00 грн підлягає задоволенню та зазначені витрати, пов`язані з розглядом справи покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 231-233, 236-238, 240, 254-257 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати укладеним між Сумської міською радою (40000, м. Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 23823253) та Соломахою Володимиром Миколайовичем ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) з моменту набрання рішенням суду законної сили, договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,1191 га, кадастровий номер - 5910136600:03:006:0075, яка знаходиться за адресою: м. Суми, вул. Ковпака, 4 у наступній редакції:
ДОГОВІР ОРЕНДИ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
м. Суми
Сумська міська рада, від імені територіальної громади міста Суми, що іменується в подальшому - Орендодавець, в особі міського голови м. Суми Лисенка Олександра Миколайовича, що проживає в АДРЕСА_5 , який діє відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Постанови Сумської міської виборчої комісії Сумської області від 16 листопада 2015 року №89 Про підсумки голосування та результати виборів, обраного Сумського міського голову в єдиному одномандатному виборчому окрузі , з однієї сторони, та
Фізична особа-підприємець Соломаха Володимир Миколайович (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ), що іменується в подальшому - Орендар, який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , що зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 25.04.2001 року за № 2 623 017 0000 006970, з іншої сторони, уклали цей договір про наступне:
1 .ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1.1. Орендодавець на підставі рішення Сумської міської ради від 29 січня 2020 року № 6302-МР Про надання в оренду земельної ділянки фізичній особі-підприємцю Соломаха Володимиру Миколайовичу за адресою: м. Суми, вул. Ковпака, 4 надає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку (об`єкт оренди), яка знаходиться за адресою: м. Суми, вул. Ковпака, 4.
Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1191 га , кадастровий номер - 5910136600:03:006:0075.
На земельній ділянці знаходиться нежитлове приміщення.
Земельна ділянка має частково тверде покриття.
Орендодавець гарантує, що зазначена земельна ділянка на момент укладення договору іншій особі не продана, не подарована, не відчужена іншим способом, не знаходиться в іпотеці, в спорі та під забороною (арештом) не перебуває, не обмежена правами третіх осіб та не обтяжена недоліками щодо її використання.
На земельній ділянці встановлені обмеження площею: 0,0049 га - охоронна зона; 0,1142 га - санітарно-захисна зона навколо об`єкта; 0,0408 га - охоронна зона навколо інженерних комунікацій. Забороняється проведення будь-яких земляних робіт без погодження організацій, які її експлуатують.
1.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання договору становить 686742,51 грн. (шістсот вісімдесят шість тисяч сімсот сорок дві грн 51 коп.). Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки додається і є невід`ємною частиною договору.
1.3. Категорія - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
2.УМОВИ НАДАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
2.1. Земельна ділянка за функціональним призначенням надається в оренду під розміщеним нежитловим приміщенням - складом, згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель - 11.02. Для розміщення та експлуатації основину, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
2.2. Договір укладається строком до 29 січня 2025 року.
По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, Орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це Орендодавця до спливу строку договору оренди землі, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін.
У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право Орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
2.3. Земельна ділянка передається в оренду за актом приймання-передачі об`єкта оренди, який підписується разом із договором та є його невід`ємною частиною.
2.4. У разі припинення (розірвання) цього договору Орендар зобов`язаний повернути Орендодавцеві земельну ділянку у стані не гіршому, у порівнянні з тим, в якому він одержав її в оренду, та придатному для подальшого використання за цільовим призначенням. Передача земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі в десятиденний строк з моменту припинення (розірвання) договору.
У разі невиконання Орендарем обов`язку щодо умов повернення Орендодавцеві земельної ділянки Орендар зобов`язаний відшкодувати Орендодавцю завдані збитки.
Витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, проведені Орендарем без згоди Орендодавця, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, відшкодуванню не підлягають.
Витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, проведені Орендарем за письмовою згодою з Орендодавцем, підлягають відшкодуванню. Умови, строки та розмір відшкодування визначаються окремою угодою сторін.
У разі погіршення Орендарем корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, Орендодавець має право на відшкодування збитків. Збитки, завдані третім особам у зв`язку з використанням Орендарем земельної ділянки, відшкодовуються Орендарем на загальних підставах. Розміри збитків визначаються сторонами договору оренди. У разі недосягнення сторонами згоди про розмір відшкодування збитків спір вирішується в судовому порядку.
2.5. Ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини несе Орендар протягом всього строку договору оренди. У разі прострочення Орендарем або Орендодавцем установлених договором оренди землі строків передачі об`єкта оренди ризик його випадкового знищення або пошкодження в цей період несе сторона, яка допустила прострочення його передачі.
2.6. Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено Орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано в заставу.
3.ОРЕНДНА ПЛАТА
Орендна плата на рік становить 3,0 % від нормативної грошової оцінки землі.
Складовими частинами розрахунку орендної плати є:
розмір відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки-постійна величина, що застосовується для проведення розрахунку орендної плати;
нормативна грошова оцінка землі, станом на момент укладання договору.
Розмір річної орендної плати на 2020 рік становить 20602,28 гри. (двадцять тисяч шістсот дві грн 28 коп.), що складає 1716,86 гри. (одна тисяча сімсот шістнадцять грн 86 коп.) за місяць.
За наступні роки, починаючи з 2021 року, орендна плата справляється з урахуванням щорічної індексації нормативної грошової оцінки земель відповідно до Податкового кодексу України. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (відповідно до ст. 18 Закону України Про оцінку земель ) та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору в порядку та у випадках, передбачених законодавством України.
Інформація про розмір орендної плати не відноситься до конфіденційної інформації та може бути отримана від фіскальної служби за запитом Орендодавця.
Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, на рахунок міського бюджету Сумської міської ОТГ код платежу 18010900, рахунок №UA458999980334149815000018540, банк одержувача Казначейство України (ЕАП)), код 37970593, МФО 899998.
Орендна плата справляється також і у випадках, якщо орендар з поважних причин тимчасово не використовує земельну ділянку за умовами договору.
У разі визнання в судовому порядку договору оренди недійсним, отримана Орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди земельної ділянки не повертається.
За згодою сторін розмір орендної плати може бути переглянутий у випадках:
зміни умов господарювання або цілей використання орендованої земельної ділянки, визначених цим договором;
підвищення цін, тарифів, тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів;
погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документально;
у разі невиконання Орендодавцем обов`язку повідомити Орендарю про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку;
збільшення розмірів ставки земельного податку;
в інших випадках, передбачених законодавством України.
За несвоєчасну сплату Орендарем орендної плати, встановленої цим договором, з Орендаря стягується пеня із розрахунку подвійної річної облікової ставки Національного банку України, яка діє на день прострочим, від суми заборгованості за кожен календарний день прострочки.
Орендна плата нараховується з дня державної реєстрації права оренди на земельну ділянку. У разі припинення або розірвання договору, орендна плата нараховується включно до дня внесення запису до державного реєстру про його припинення або розірвання у спосіб та на підставі документів, передбачених розділом 5.
4.ПРАВА ТА ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН
4.1. Права та обов`язки Орендодавця.
Орендодавець має право:
вимагати від Орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням, визначеним у пункті 2.1. цього договору; дотримання екологічної безпеки землекористування та додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі; своєчасного внесення орендної плати;
вимагати перегляду розміру орендної плати у випадках зміни умов господарювання або цілей використання орендованої земельної ділянки, визначених цим договором, підвищенням цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів, збільшення відповідно до законодавства України розмірів земельного податку;
вільного доступу до переданої в оренду земельної ділянки для контролю за додержанням Орендарем умов договору;
достроково, в порядку встановленому чинним законодавством, припиняти договір оренди шляхом його розірвання в разі порушень умов використання земельної ділянки або інших умов договору.
Орендодавець зобов`язаний:
при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;
передати Орендарю по акту приймання-передачі об`єкта оренди у визначених межах земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору та придатну для використання за цільовим призначенням;
не втручатись у господарську діяльність Орендаря і не створювати йому будь-яких перешкод при виконанні умов цього договору;
відшкодувати Орендарю капітальні витрати, пов`язані з поліпшенням стану об`єкта оренди, яке проводилось Орендарем за письмовою згодою Орендодавця;
попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або привести до погіршення стану самого об`єкта оренди;
повідомити в письмовій формі Орендаря про намір продати земельну ділянку третій особі із зазначенням її ціни та інших умов, на яких вона продається.
4.2. Права та обов`язки Орендаря.
Орендар гарантує, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, а також санітарні, протипожежні та інші контролюючі органи і служби не будуть обмежуватися стосовно доступу до орендованої ділянки для виконання обов`язків у межах повноважень.
Орендар має право:
користуватися правами, передбаченими от. 95 Земельного кодексу України;
самостійно господарювати на орендованій земельній ділянці з дотриманням умов цього договору;
одержувати продукцію і доходи;
на поновлення договору після закінчення строку, на який його було укладено;
переважного придбання у власність об`єкта оренди в разі продажу цієї земельної ділянки, за умови, що він сплачує ціну, за якою вона продається, а в разі продажу на аукціоні - якщо його пропозиція є рівною з пропозицією, яка є найбільшою із запропонованих учасниками аукціону;
за згодою Орендодавця, визначеною в окремій угоді сторін, проводити поліпшення земельної ділянки;
за письмовою згодою Орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження;
за письмовою згодою Орендодавця передавати в суборенду орендовану земельну ділянку або її частину іншій особі у випадках та на умовах, передбачених законодавством У країни;
користуватися на умовах платності та відповідно до чинного порядку існуючими інженерними комунікаціями, що прокладені на земельній ділянці, з метою забезпечення належної господарської діяльності на орендованій земельній ділянці;
вимагати від Орендодавця зменшення орендної плати, якщо стан орендованої земельної ділянки погіршився не внаслідок дій чи бездіяльності Орендаря;
утримувати із орендної плати понесені ним витрати на усунення недоліків орендованої земельної ділянки, які не були обумовлені Орендодавцем у договорі оренди і суттєво перешкоджають передбаченому договором використанню земельної ділянки, попередньо письмово повідомивши про це Орендодавця, та вимагати дострокового розірвання договору.
Орендар зобов`язаний:
приступити до використання орендованої земельної ділянки в строки, встановлені договором;
виконувати обов`язки землекористувача відповідно до вимог ст.96 Земельного кодексу України;
· використовувати орендовану земельну ділянку відповідно до мети, визначеної в п. 2.1 цього договору, дотримуючись при цьому вимог чинного законодавства, державних і місцевих стандартів, норм і правил щодо раціонального використання та охорони землі, вимог екологічної безпеки при використанні землі;
· відповідно до ст. 164 Земельного кодексу України здійснювати заходи щодо поліпшення корисних властивостей землі, захисту земельної ділянки від водної та вітрової ерозії, підтоплення, забруднення відходами виробництва, хімічними та радіоактивними речовинами, від інших процесів руйнування;
- завершити забудову земельної ділянки в строки, встановлені проектною документацією на будівництво, затвердженою в установленому порядку, але не пізніше, ніж через три роки з моменту державної реєстрації права оренди;
- письмово повідомити Орендодавця про відчуження об`єктів (їх частин), що розташовані на земельній ділянці і належать Орендарю, протягом десяти днів з моменту вчинення відповідного правочину, а також повідомити про наміри подальшого використання земельної ділянки;
забезпечити вільний доступ до земельної ділянки представникам контролюючих органів, а також спеціальних служб для експлуатації та ремонту інженерних мереж;
забезпечувати знімання, використання і збереження родючого шару ґрунту при проведенні робіт, пов`язаних із порушенням земель;
виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження), у тому числі пов`язані з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон, в обсязі, передбаченому чинним законодавством України та договором;
відповідно до розділу 3 цього договору своєчасно вносити орендну плату;
враховувати при використанні земельної ділянки права третіх осіб, набуті відповідно до законодавства;
повернути Орендодавцю земельну ділянку після закінчення строку оренди у стані не гіршому, у порівнянні з тим, в якому вона була одержана в оренду та придатному для використання за цільовим призначенням;
не утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до Орендодавця;
відшкодувати Орендодавцеві в повному обсязі шкоду, заподіяну стану земельної ділянки неналежним її використанням;
у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди надати копію договору відповідному органу державної податкової служби.
5.ЗМІНА УМОВ ДОГОВОРУ І ЙОГО ПРИПИНЕННЯ
5.1. Зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.
5.2. Витрати, пов`язані з внесенням змін та/або доповнень до цього договору, сплачує Орендар.
5.3. Договір припиняється в разі:
- закінчення строку, на який його було укладено;
- об`єднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря;
- викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
- у разі засудження фізичної особи-орендаря (громадянина) до позбавлення волі або обмеження його дієздатності за рішенням суду і відмови осіб, зазначених у статті 7 Закону України Про оренду землі , від виконання цього договору;
- смерті фізичної особи-Орендаря.
Припинення договору оформлюється актом приймання-передачі з подальшою реєстрацією припинення права оренди суб`єктом реєстрації речових прав на нерухоме майно.
5.4. Договір може бути розірваний за взаємною згодою сторін.
На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами їх обов`язків, передбачених Законом України Про оренду землі та цим договором; випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке суттєво перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки; використання земельної ділянки Орендарем способами, які суперечать екологічним вимогам чи не за цільовим призначенням; систематичної (протягом півроку) не сплати орендної плати; порушення строків завершення забудови земельної ділянки, встановлених п.4.2. цього договору; здійснення без згоди Орендодавця передачі або відчуження права користування земельною ділянкою третім особам; а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
5.5. Розірвання договору оформлюється додатковою угодою. Договір вважається розірваним з моменту внесення до державного реєстру інформації про припинення права оренди на підставі підписаного акту прийому-передачі та додаткової угоди.
5.6. Договір оренди може бути достроково розірваний за взаємною згодою сторін за умови письмового попередження про це іншої сторони зацікавленою стороною не пізніше, ніж за два місяці до дати розірвання. Договір не може бути розірвано до закінчення виробничого циклу.
5.7. У випадку, коли будь-яке із положень цього договору втратило юридичну силу, сторони невідкладно повинні розпочати переговори для того, аби змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним та законним і в максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри сторін щодо суті зазначеного положення.
5.8. У разі припинення (розірвання) цього договору Орендар має забезпечити виконання умов повернення земельної ділянки, визначених у п. 2.4. цього договору.
5.9. Перехід права власності на об`єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (поновлення, припинення) договору оренди земельної ділянки, але є підставою для переходу права па землю, проте оформлення такого права здійснюється у встановленому законом порядку.
5.10. Укладення договору, який передбачає набуття права власності на будівлю або споруду (або їх частини), що пов`язане з переходом права на частину земельної ділянки, здійснюється після виділення цієї частини в окрему земельну ділянку та присвоєння їй окремого кадастрового номера.
6.ФОРС-МАЖОРНІ ОБСТАВИНИ
Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання обов`язків по договору, якщо це невиконання відбулося за обставин, які виникли після укладення договору внаслідок невідворотних дій надзвичайного характеру, які сторона не могла ні передбачити, ні відвернути (або могла передбачити, та не могла відвернути) прийнятими заходами (повінь, пожежа, землетрус, осідання ґрунту та інші явища природи, війна або військові дії, страйки, революції, заборона імпорту, експорту, валютні обмеження та ін.), які призвели до неможливості виконання цього договору.
7.ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ТА ВИРІШЕННЯ СПОРІВ
7.1. Кожна із сторін за невиконання або неналежне виконання цього договору несе відповідальність, передбачену законодавством України та цим договором.
7.2. Орендодавець несе відповідальність за недоліки переданої в оренду земельної ділянки, що не були обумовлені ним у договорі оренди, але які суттєво перешкоджають передбаченому договором використанню земельної ділянки.
7.3. Орендодавець не несе відповідальності за наслідки, які виникли в результаті недоліків переданої в оренду земельної ділянки, якщо про такі недоліки земельної ділянки зазначено в договорі оренди.
Вищезазначене не звільняє сторони від виконання покладених на них зобов`язань та усунення виявлених порушень.
Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.
7.4. Сторони несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність за порушення земельного законодавства згідно із законами України.
7.5. Сторони погоджуються, що спірні питання, які виникають при виконанні умов цього договору, мають вирішуватися шляхом переговорів, а при недосягненні згоди сторін - у судовому порядку згідно з чинним законодавством України.
8.ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
8.1.Право оренди підлягає державній реєстрації відповідно до ст. 6 Закону України Про оренду землі .
8.2. Цей договір набирає чинності з моменту державної реєстрації права оренди.
8.3. З усіх інших питань, що не врегульовані цим договором, сторони керуються чинним законодавством України.
8.4. Цей договір укладено у трьох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких призначається для зберігання у суб`єкта реєстрації речових прав на нерухоме майно, другий - в департаменті забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, третій - в Орендаря.
9.ДОДАТКИ ДО ДОГОВОРУ
Додатки, що є невід`ємною частиною договору:
Додаток № 1. Акт приймання-передачі об`єкта оренди.
Додаток № 2. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
10.ЮРИДИЧНІ АДРЕСИ, РЕКВІЗИТИ ТА піДІІИСИ СТОРІН
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Сумська міська рада Фізична особа-підприємець
Соломаха Володимир Миколайович
Код ЄДРПОУ 23823253
40030, м. Суми, майдан Незалежності, 2 40016, м. Суми,
вул. Прокоф`єва, б. 44/2, кв. 28
тел. (0542) 700428 реєстраційний номер облікової картки
платника податків НОМЕР_1
О.М. Лисенко В.М. Соломаха
м.п.
2.Стягнути з Фізичної особи-підприємця Соломахи Володимира Миколайовича ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) на користь Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (40009, м. Суми, вул. Садова, 33, код ЄДРПОУ 40456009) 2102,00 грн (дві тисячі сто дві грн 00 коп.) витрат зі сплати судового збору та 23,00 грн. (двадцять три грн 00 коп.) поштових витрат.
3.Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Повний текст рішення складено та підписано 01.02.2021.
Суддя В.Л. Котельницька
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2021 |
Оприлюднено | 01.02.2021 |
Номер документу | 94517434 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Котельницька Вікторія Леонідівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні