Постанова
від 01.02.2021 по справі 400/884/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 лютого 2021 р.м.ОдесаСправа № 400/884/19 Головуючий в 1 інстанції: Мороз А. О.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Димерлія О.О.

суддів: Танасогло Т.М. , Єщенка О.В.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Комунального підприємства "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 року по справі № 400/884/19 за позовом Управління Держпраці у Миколаївській області до Комунального підприємства "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" про застосування заходів реагування у сфері держаного нагляду, -

В С Т А Н О В И В:

У березні 2019 року Управління Держпраці у Миколаївській області звернулось до Миколаївського окружного адміністративного суду із позовною заявою, у якій, з урахуванням уточнень, просило суд застосувати до Комунального підприємства "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" заходи реагування, шляхом повної заборони виконання робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра; експлуатації складу для зберігання вапна хлорного; експлуатації підземних свердловин №2819, №1839, №1836, №496, №5-ВС, №0336, №0338, №2184, №188г-9; експлуатації електричного устаткування електричних станцій та мереж, технологічного електрообладнання напругою понад 1000В в повному обсязі, а саме: ТП-361.

В обґрунтування позовних вимог Управління Держпраці у Миколаївській області зазначало, що виявленні під час проведення перевірки порушення Комунальним підприємством "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" вимог чинного законодавства з охорони праці створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідач з позовними вимогами не погоджувався з підстав викладених у письмовому відзиві на позовну заяву та додаткових письмових поясненнях зазначаючи, що Комунальним підприємством "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" вживаються усі можливі заходи для усунення виявлених фахівцями контролюючого органу під час проведення перевірки порушень.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 28.09.2020р. по справі №400/884/19 позов Управління Держпраці у Миколаївській області - задоволено.

Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду до комунального підприємства "Братський водоканал" шляхом повної заборони виконання робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників, а саме: роботи що виконуються на висоті понад 1,3 метра; експлуатації складу для зберігання вапна хлорного; експлуатації підземних свердловин, які знаходяться на балансі комунального підприємства "Братський водоканал"; експлуатації електричного устаткування електричних станцій та мереж, технологічного електрообладнання напругою понад 1000В в повному обсязі, а саме: ТП-361.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що виявлені фахівцями Управління Держпраці у Миколаївській області під час проведення перевірки Комунального підприємства "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" порушення законодавства про охорону праці та промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції Комунальним підприємством "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" подано апеляційну скаргу в якій зазначено, що судом першої інстанції не в повному обсязі з`ясовано фактичні обставини справи, у зв`язку з чим порушено норми матеріального та процесуального права, а тому відповідач просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач зазначає, що КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" виконано усі основні вимоги Управління Держпраці у Миколаївській області, а саме: пройдено навчання з питань знання законодавства України з охорони праці, основ електробезпеки, пожежної безпеки, гігієни праці та промислової санітарії, правил безпечної експлуатації електроустановок; належним чином подано та зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; здійснено від`єднання трансформаторної підстанції №361 від електропостачання, у зв`язку з відсутністю коштів на випробування та вимірювання ТП, згідно з правилами та нормами (ПТЄ), з 28.02.2019р.; склад зберігання вапна хлорного ліквідовано відповідно до наказу №4/1 від 02.01.2019р.; подано клопотання до Братської селищної ради з проханням запланувати кошти на отримання дозволу на надра при формуванні бюджету на 2020р. Таким чином, КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" вважає, що максимально усунуло, які виявлено контролюючим органом під час проведення перевірки. Крім того, відповідач зазначає, що КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" є комунальним підприємством, яке значною мірою фінансується із бюджету Братської селищної ради, у зв`язку з чим вирішувати самотужки питання, які потребують негайних великих грошових вкладень Підприємство відповідача не має можливості. Також, у випадку припинення діяльності КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" населення Братської селищної ради залишиться без води.

В силу приписів пункту 1 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, у системному зв`язку з положеннями чинного законодавства, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга відповідача задоволенню не підлягає, з урахуванням наступного.

Зокрема, колегію суддів установлено, що у період з 21.01.2019р. по 01.02.2019р. на підставі наказу №421 від 21.11.2018 року, направлення №9 від 17.12.2018 року, головними державними інспекторами Управління Держпраці у Миколаївській області, у присутності керівника КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" Рябохи В.С., проведено планову перевірку КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" з питань дотримання вимог законодавства та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

За результатами проведення вищеозначеної перевірки КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" фахівцями контролюючого органу складено акт №109 від 01.02.2019р. у якому зазначено про наявність у суб`єкта господарювання порушень законодавства про охорону праці та промислової безпеки, які спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- не подано декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці щодо видів робіт, зокрема: експлуатація і ремонт водозбірних споруд, роботи що виконуються на висоті понад 1,3 метра, роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах), у зв`язку з чим, порушено приписи пунктів 3, 6, 8 додатку 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107;

- не проведено ідентифікації складу для зберігання вапна хлорного, що може знаходитися при повному завантаженні, відповідно до технологічного регламенту, що призвело до порушення вимог п. 7 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 року № 956 та п. 2 глави 2 розділ 1 НПАОП 0.00-1.23-10;

- не отримано спеціальний дозвіл на користування надрами (підземні свердловини № 2819; № 1839; № 1836; № 496; № 5-ВС; № 0336; № 0338; № 2184; № 188г-92), внаслідок чого порушено положення статті 16 Кодексу України "Про надра";

- відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: буріння, експлуатації та капітального ремонту свердловин під час геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин, а тому порушено вимоги п. 10 додатку 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107;

- відсутній дозвіл експлуатації електричного устаткування електричних станцій та мереж, технологічного електрообладнання напругою понад 1000В в повному обсязі, а саме: ТП-361, що призвело до порушення пункт 8 додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107;

- відсутня декларація на роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, внаслідок чого порушено вимоги пункту 6 додатку 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107.

Судом з`ясовано, що 01.02.2019р. Управлінням Держпраці у Миколаївській області керівнику КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" Рябохі В.С. видано припис №109, яким вимагалось усунути виявленні під час проведення перевірки порушення у строк до 01.03.2019р.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Правові, організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року, згідно із ст. 1, ч. 5, ч.11 ст. 4 якого державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно із статтею 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний, зокрема, виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

Приписами статті 4 Закону України Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Державна політика в галузі охорони праці базується на принципах, зокрема: пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці; підвищення рівня промислової безпеки шляхом забезпечення суцільного технічного контролю за станом виробництв, технологій та продукції, а також сприяння підприємствам у створенні безпечних та нешкідливих умов праці.

Статтею 13 Закону України Про охорону праці передбачено, що роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства, та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Відповідно до статті 38 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно із статтею 39 Закону України Про охорону праці посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Пунктом 1 Положення про Державну службу з питань праці України, затвердженого Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 96 визначено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до пункту 3 Положення про Державну службу з питань праці України, затвердженого Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 96, основними завданнями Держпраці, зокрема, є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно із підпунктом 12 пункту 6 Положення про Державну службу з питань праці України, затвердженого Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 96, Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду.

Підпунктом 16 пункту 4 Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 р. № 340 передбачено, що Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Згідно із підпунктом 20 пункту 4 Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 р. № 340, Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки та потенційно небезпечними об`єктами, з питань проведення ідентифікації та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки.

Додатком 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2018 р. № 48) визначено перелік видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці.

Пунктами 3, 6, 8 до переліку видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці відносяться, зокрема, роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра.

Відповідно до пункту 2 глави 2 розділу Правил охорони праці при виробництві, зберіганні, транспортуванні та застосуванні хлору, затверджених Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 12.03.2010 р. № 56 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1 квітня 2010 року за № 264/17559) (НПАОП 0.00-1.23-10) суб`єкт господарської діяльності, у власності або користуванні якого є об`єкти, де виробляється, застосовується, зберігається або транспортується хлор, чи який має намір розпочати будівництво такого об`єкта, організовує проведення його ідентифікації як об`єкта підвищеної небезпеки і розроблення декларації безпеки відповідно до вимог Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки і Порядку декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 р. № 956.

Додатком 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2018 р. № 48) визначено перелік видів робіт підвищеної небезпеки.

Згідно із пунктом 10 до переліку видів робіт підвищеної небезпеки, серед іншого, віднесено буріння, експлуатація та капітальний ремонт свердловин під час геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин.

Додатком 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2018 р. № 48) визначено перелік машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.

Пунктом 8 до переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки віднесено устатковання напругою понад 1000 В (електричне устатковання електричних станцій та мереж; технологічне електрообладнання).

Пунктом 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 р. № 826 визначено, що загроза життю та здоров`ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Згідно із п. 2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 р. № 826, право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки:

- порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників;

- відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки;

- виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.

У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об`єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об`єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.

Судом з`ясовано, що зазначені в пунктах 1, 2, 20, 21 акта перевірки Управління Держпраці у Миколаївській області від 01.02.2019р. №109 порушення КП Братський водоканал вимог законодавства про охорону праці та промислової безпеки впливають на загрозу життю та здоров`ю працівників.

При цьому, жодних доказів на підтвердження усунення, наведених у пунктах 1, 2, 20, 21 акта перевірки Управління Держпраці у Миколаївській області від 01.02.2019р. №109, порушень вимог законодавства про охорону праці та промислової безпеки КП Братський водоканал суду не надано.

Крім того, суд апеляційної інстанції вважає за доцільне наголосити, що заходи реагування, які Управління Держпраці у Миколаївській області просить суд вжити до КП Братський водоканал є співмірними із зазначеними у пунктах 1, 2, 20, 21 акта перевірки від 01.02.2019р. №109 порушеннями вимог законодавства про охорону праці та промислової безпеки.

Відтак, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком окружного адміністративного суду щодо необхідності застосування до Комунального підприємства "Братський водоканал" заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом повної заборони виконання робіт та експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників, а саме: роботи що виконуються на висоті понад 1,3 метра; експлуатації складу для зберігання вапна хлорного; експлуатації підземних свердловин, які знаходяться на балансі комунального підприємства "Братський водоканал"; експлуатації електричного устаткування електричних станцій та мереж, технологічного електрообладнання напругою понад 1000В в повному обсязі, а саме: ТП-361, та відповідно наявності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовних вимог Управління Держпраці у Миколаївській області.

Натомість, є необґрунтованими, як на підставу для відмови у задоволенні позовних вимог Управління Держпраці у Миколаївській області, твердження відповідача щодо максимального усунення порушень, оскільки існування хоча б одного з порушень, установлених контролюючим органом, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою підставою для застосування заходів реагування.

Не є юридично спроможними, також посилання відповідача на те, що КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" фінансується із бюджету Братської селищної ради, у зв`язку з чим вирішувати самотужки питання, які потребують негайних великих грошових вкладень Підприємство відповідача не має можливості, оскільки означена обставина не може слугувати підставою для звільнення суб`єкта господарювання від виконання приписів законодавства про охорону праці та промислової безпеки.

Також, на думку колегії суддів, не є достатніми твердження скаржника відносно того, що у випадку припинення діяльності КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" населення Братської селищної ради залишиться без води, оскільки, у даному випадку застосовуються заходи реагування за яких діяльність КП "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" у повному обсязі не припиняється, а лише в межах виявлених порушень забороняється виконання робіт та експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.

Окрім того, суд апеляційної інстанції вважає, за доцільне відмітити, що скаржник не позбавлений права на звернення до суду із заявою про скасування заходів реагування, застосованих судом, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуто.

Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.

За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи відповідача, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.

Отже, при ухваленні оскаржуваного рішення судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для його скасування.

З підстав визначених статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства "БРАТСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 року по справі № 400/884/19 - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її підписання суддями та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.

Суддя-доповідач Димерлій О.О. Судді Танасогло Т.М. Єщенко О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2021
Оприлюднено02.02.2021
Номер документу94523867
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/884/19

Постанова від 01.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 28.09.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 27.02.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 13.08.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні