Рішення
від 25.01.2021 по справі 916/2557/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" січня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/2557/20

Господарський суд Одеської області

У складі судді Желєзної С.П.

Секретаря судових засідань Ловга В.М.

За участю представників сторін:

Від позивача: Хімчак Д.Ю. за довіреністю;

Від відповідача: Кулава М.І. за довіреністю;

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом компанії „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» до Ізмаїльської міської ради про внесення змін до договору оренди землі, -

ВСТАНОВИВ:

Компанія „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» звернулась до господарського суду із позовною заявою до Ізмаїльської міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 05.05.2008р., зареєстрованого у Державному реєстрі земель за №040850700019 від 31.07.2008р., шляхом викладення п. 1.2 розділу І „Предмет договору» у наступній редакції: „1.2. Земельна ділянка, яка є об`єктом оренди за цим договором, належить до категорії земель за основним цільовим призначенням - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код Класифікації видів цільового призначення земель: секція J «Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення підрозділ 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості надається в оренду Орендарю для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів (водно-залізничного та перевально-розподільчого).» . Позовні вимоги обґрунтовані фактом віднесення земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди, до категорії земель за основним цільовим призначенням - землі іншої комерційної діяльності, яка не передбачена положеннями чинного законодавства.

Ізмаїльська міська рада повністю заперечувала проти задоволення заявлених позовних вимог, посилаючись на намагання позивача змінити цільове використання земельної ділянки, що не відповідає вимогам чинного законодавства. Крім того, відповідачем було наголошено, що класифікація видів цільового призначення земель, на яку позивач посилається у позовній заяві, набрала чинності після прийняття Ізмаїльською міською радою рішення про надання земельної ділянки в оренду та укладення договору оренди землі. Наведене, за переконанням відповідача, свідчить про наявність правових підстав для відмови у задоволенні заявлених позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи та пояснення учасників судового процесу, суд встановив наступне.

30.11.2007р. Ізмаїльською міською радою було прийнято рішення №1057-V „Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років фірмі „Triton Petrol Limited S.A.» для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів (водно-залізничного та перевально-розподільчого) по вул. Нахімова, 296-а» .

Відповідно до п. п. 2, 3 рішення №1057-V від 30.11.2007р. Ізмаїльською міською радою було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 (сорок дев`ять) років фірмі „Triton Petrol Limited S.A.» для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів (водно-залізничного та перевально-розподільчого) по вул. Нахімова, 296-а; надано в довгострокову оренду терміном на 49 років фірмі „Triton Petrol Limited S.A.» земельну ділянку площею 9,8971 га забудованих земель (землі промисловості, транспорту зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) із земель запасу для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів (водно - залізничного та перевально-розподільчого) по вул. Нахімова, 296-а.

05.05.2008р. між Ізмаїльською міською радою (Орендодавець) та фірмою „Triton Petrol Limited S.A.» (Орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1.1 якого Орендодавець на підставі ст.ст. 2, 12 Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення Ізмаїльської міської ради №1027-У від 30 листопада 2007р. та відповідно до умов цього договору надає, а Орендар приймає в строкове платне володіння та користування (оренду) земельну ділянку не сільськогосподарського призначення площею 9.8971 га, що знаходиться за адресою: Україна, Одеська область, місто Ізмаїл, вул. Нахімова, 296-а (надалі - "об`єкт оренди" або "земельна ділянка" у відповідних відмінках) згідно з планом земельної ділянки, що є невід`ємною частиною цього договору.

Згідно з р. 1.2 договору оренди землі від 05.05.2008р. земельна ділянка, яка є об`єктом оренди за цим договором, належить до категорії земель за основним цільовим призначенням - іншої комерційної діяльності (код Українського класифікатора цільового використання землі 1.11.6.), надається в оренду Орендарю для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів (водно - залізничного та перевально-розподільчого).

Відповідно до п. 2.1, 2.2, 2.5 договору оренди землі від 05.05.2008р. в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9,8971 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент підписання цього договору складає 11 907 905,00 грн. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, що належать орендарю, на правах власності.

Приписами п. п. 4.1, 4.2 договору оренди землі від 05.05.2008р. орендна плата за передану в оренду земельну ділянку встановлюється виходячи з оплати за рік. За користування земельною ділянкою Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату у наступному розмірі 3,8 % від нормативної грошової оцінки в рік із щорічним збільшенням на 0,05 %.

Згідно з п. п. 5.1 - 5.3 договору оренди землі від 05.05.2008р. земельна ділянка надається у користування Орендаря для розміщення ти експлуатації складу нафтопродуктів (водно-залізничного та перевально-розподільчого). Зміна цільового призначення та використання зазначеної земельної ділянки можлива тільки на підставі відповідного рішення Ізмаїльської міської ради у встановленому законом порядку на підставі розробленого проекту землеустрою відведення земельної ділянки. Умови збереження стану земельної ділянки: використання ділянки у відповідності до проекту забудови з дотриманням вимог чинного законодавства, державних будівельних та інших норм і правил.

Умовами п. 9.1 договору оренди землі від 05.05.2008р. передбачено, що Орендодавець має право вимагати від Орендаря використання земельної ділянки за її цільовим призначенням згідно з п. 1.2 цього договору; вимагати від Орендаря своєчасного внесення орендної плати згідно з умовами цього договору; вимагати додержання Орендарем екологічної безпеки землекористування, державних стандартів, норм і правил, проектних рішень, місцевих правил забудови населених пунктів.

Згідно з п. 9.2 договору оренди землі від 05.05.2008р. Орендодавець зобов`язаний передати за актом приймання-передачі в користування земельну ділянку у стані, який відповідає умовам цього договору, та придатну для використання за цільовим призначенням; не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендарю користуватися орендованою земельною ділянкою; виконувати умови цього договору та дотримуватись прав Орендаря за цим договором.

Відповідно до п. 12.1 договору оренди землі від 05.05.2008р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Зміни та доповнення, що пропонуються внести, розглядаються протягом 20 днів з дати їх подання до розгляду іншій стороні. Зміни та доповнення до договору оформлюються у тій самій формі, в якій оформлено цей договір.

Згідно з п. 14.1, 14.2 договору оренди землі від 05.05.2008р. у разі виникнення розбіжностей чи суперечок сторони зобов`язуються використовувати усі можливості для мирного врегулювання конфліктів, у тому числі шляхом переговорів, мирових угод та інше. У разі неможливості врегулювання, суперечка підлягає розв`язанню в господарському суді у встановленому законом порядку.

Положеннями п. п. 16.1, 16.2 договору оренди землі від 05.05.2008р. врегульовано, що цей договір підлягає державній реєстрації в порядку, передбаченому законодавством України. Договір набуває чинності після підписання сторонами і державної реєстрації.

З витягів з бази даних автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру від 14.12.2010р. вбачається, що земельна ділянка, площею 6,6147 га ( кадастровий номер 5110600000:01:048:0057), а також земельна ділянка, площею 3,2824 га (кадастровий номер 5110600000:01:048:0058), які знаходяться у користуванні компанії "Triton Petrol Limited S.A." на підставі договору оренди землі від 05.05.2008р., за цільовим призначенням (використанням) належать до земель підприємств іншої промисловості.

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС №387705 від 26.03.2012р. та витягу про державну реєстрацію прав №33832494 від 13.04.2012р. товариству „Triton Petrol Limited S.A.» на праві власності належить склад нафтопродуктів, який розташований за адресою: м. Ізмаїл, вул. Нахімова, буд. 296а.

06.06.2012р. Ізмаїльською міською радою було прийнято рішення №2141-VI „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Ізмаїл» , додатком до якого було передбачено коефіцієнти місця розташування земельних ділянок, які впливають на оціночну вартість земельних ділянок; коефіцієнти функціонального використання земельних ділянок комерційного використання складає 2,5; для земель промисловості - 1,2.

Рішенням господарського суду Одеської області від 29.06.2016р. по справі №916/1027/16, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 04.08.2016р., позовні вимоги Ізмаїльської міської ради до фірми "Triton Petrol Limited S.A." (вул. Нахімова, 296-а, м. Ізмаїл, Одеська область, 68600) були задоволені частково шляхом внесення змін до договору оренди землі від 05.05.2008, укладеного між Ізмаїльською міською радою та фірмою "Triton Petrol Limited S.A.", зареєстрованого в Одеській регіональній філії ДП „Центр державного земельного кадастру» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.07.2008 за № 040850700019, а саме викладено пункт 2.2 цього договору в наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 81948977,71 грн.» .

З витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки №НВ-5103779372016 від 15.12.2016р. та №НВ-5103768052016 від 13.12.2016р. вбачається, що орендовані позивачем земельні ділянки за цільовим призначенням належать до земель, виділених для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; вид використання земельних ділянок - для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів (водно-залізничного та перевально-розподільчого).

З витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки №НВ-5106210912018 від 25.04.2018р. та №НВ-5115249532020 від 12.10.2020р. вбачається, що орендовані позивачем земельні ділянки за цільовим призначенням належать до земель іншої комерційної діяльності (1.11.6), категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; вид використання земельних ділянок - для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів (водно-залізничного та перевально-розподільчого).

31.01.2018р. компанія „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» звернулась до Департаменту контролю за використанням та охороною земель Держгеокадастру із листом №4, відповідно до якого позивач, посилаючись на передання йому у користування земельних ділянок, які за цільовим призначенням відносяться до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборонного та іншого призначення, просив вжити заходів з метою проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час зміни коду використання (цільового призначення) орендованих ділянок.

Листом №28-28-0.19-3629/2-18 від 02.04.2018р. Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру у відповідь на лист позивача №4 від 31.01.2018р. було повідомлено, що за результатами розгляду порушеного питання встановлено, що державним кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру у м. Ізмаїлі Одеської області Асадчою В.М. за відсутності правових підстав двічі було внесено зміни до поземельних книг земельних ділянок, а саме у відомості про земельні ділянки, внаслідок чого код цільового призначення земельних ділянок внесений у відомості про земельні ділянки не відповідає категорії земельних ділянок. Крім того, позивача було повідомлено про направлення Головному управлінню Держгеокадастру у Одеській області доручення вжити відповідних заходів реагування щодо усунення вказаного порушення вимог земельного законодавства.

Листом №11 від 15.05.2018р. компанія „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» повторно звернулась до Департаменту контролю за використанням та охороною земель Держгеокадастру із проханням здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства під час зміни коду використання (цільового призначення) земельних ділянок Ізмаїльською міською радою та управлінням держгеокадастру.

Листом №28-28-0.19-7003/2-18 від 21.06.2018р. Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру у відповідь на лист позивача №11 від 15.05.2018р. було повідомлено, що втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов`язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється. При цьому, дії або бездіяльність Державного кадастрового реєстратора можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому законом.

08.07.2020р. компанія „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» звернулась до Ізмаїльської міської ради із листом №3, відповідно до якого позивачем було запропоновано Ізмаїльській міській раді внести зміни до договору оренди землі від 05.05.2008р. шляхом визначення категорії земельної ділянки (цільового призначення), яка передбачена чинною Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010р. за № 548. До листа із пропозицією внести зміни до договору позивачем було додано проект угоди про внесення змін до договору.

Звертаючись до господарського суду із позовними вимогами до Ізмаїльської міської ради про внесення змін до договору оренди землі, компаніє „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» було наголошено про наявність правових підстав для приведення договору у відповідність до вимог чинного законодавства в частині визначення коду класифікації призначення земельної ділянки у відповідності до вимог Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010р. № 548.

Вирішуючи питання про обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Варто зауважити, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, у зв`язку з чим, суд повинен з`ясувати характер спірних правовідносин сторін (предмет та підстав позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.

При цьому, особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. В свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) від 04.11.1950р. передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Згідно з приписами ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку; зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, у тому числі і з договорів.

Частиною 1 ст. 173 ГК України встановлено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених Господарським кодексом України, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

В силу статті 179 ГК України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору, зокрема, на основі вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству.

Приписами ч. ч. 1, 2 ст. 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до ст. ст. 1, 3 Закону України „Про оренду землі» від 06.10.1998р. № 161-XIV (з наступними змінами та доповненнями) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Господарським судом під час вирішення даного спору було встановлено, що 05.05.2008р. між Ізмаїльською міською радою та фірмою „Triton Petrol Limited S.A.» було укладено договір оренди земельної ділянки, яка за основним цільовим призначенням належить до категорії - землі іншої комерційної діяльності; земельна ділянка була надана Орендарю для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів.

Відповідно до ст. 13 Закону України „Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

23.07.2010р. Державним комітетом України із земельних ресурсів з метою забезпечення обліку земель за видами їх цільового призначення у державному земельному кадастрі прийнято наказ №548 „Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель» .

06.06.2012р. Ізмаїльською міською радою було прийнято рішення №2141-VI „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Ізмаїл» , прийняття якого стало підставою для внесення змін до договору оренди у судовому порядку у межах справи №916/1027/16.

Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону України „Про оцінку земель» від 11.12.2003р. № 1378-IV (з наступними змінами та доповненнями) нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України „Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 18 Закону України „Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, які розташовані у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Підсумовуючи вище викладене, господарський суд доходить висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати. При цьому, нормативна грошова оцінка земельних ділянок, які розташовані у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення повинна проводитись не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів визначена Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016р. № 489.

Відповідно до п. 1 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з п. п. 2, 3 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1. Визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів проводиться згідно з формулою, якою передбачено необхідність врахування Кф - коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

Положеннями п. 5 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів встановлено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548.

Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, передбачено такий вид цільового призначення земель як землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (секція J, підрозділ 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості ).

При цьому, категорія земель як землі іншої комерційної діяльності Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, яка враховується при визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не передбачена.

З огляду на викладене господарський суд доходить висновку про наявність взаємозв`язку між коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, та остаточним розміром орендної плати, яка буде сплачуватись орендарем на користь орендодавця, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується із урахуванням затвердженого коефіцієнту.

Господарським судом відхиляються доводи Ізмаїльської міської ради про відсутність правових підстав для внесення змін до договору оренди землі від 05.05.2008р. із посиланням на затвердження Класифікації видів цільового призначення земель після прийняття Ізмаїльською міською радою рішення №1057-V від 30.11.2007р. та укладення договору оренди землі, оскільки питання сплати орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності врегульовані законодавчими актами. Таким чином, прийняття органами державної влади нормативно-правового акту, який впливає на порядок визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, безпосередньо впливає на права та обов`язки сторін за договором оренди землі.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Господарським судом критично оцінюються доводи Ізмаїльської міської ради про фактичне намагання компанії „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» змінити цільове призначення земельної ділянки, оскільки згідно рішення Ізмаїльської міської ради №1057-V від 30.11.2007р. та договору оренди землі від 05.05.2008р. земельна ділянка була передана позивачу для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів із забудованих земель (земель промисловості, транспорту зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення). Таким чином, задоволення заявлених позивачем вимог не матиме наслідком зміни цільового призначення орендованої земельної ділянки.

Крім того, господарський суд звертає увагу Ізмаїльської міської ради, що на момент прийняття рішенням №1057-V від 30.11.2007р. та на момент укладення договору від 05.05.2008р. положеннями ст. 19 Земельного кодексу України не було передбаченого такої категорії цільового використання земельних ділянок як землі іншої комерційної діяльності. Натомість, ст. 19 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки можуть відноситись до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що фактично і має місце в даному випадку.

Відповідно до ст. 30 Закону України „Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до п. 12.1 договору оренди землі від 05.05.2008р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Зміни та доповнення, що пропонуються внести, розглядаються протягом 20 днів з дати їх подання до розгляду іншій стороні. Зміни та доповнення до договору оформлюються у тій самій формі, в якій оформлено цей договір.

Згідно з п. 14.2 договору оренди землі від 05.05.2008р. у разі неможливості врегулювання, суперечка підлягає розв`язанню в господарському суді у встановленому законом порядку.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

08.07.2020р. компанія „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» зверталась до Ізмаїльської міської ради із листом №3, відповідно до якого позивачем було запропоновано внести зміни до договору оренди землі від 05.05.2008р. Проте, пропозиція позивача була залишена Ізмаїльською міською радою без відповіді та задоволення, що стало підставою для передачі компанією „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» даного спору на вирішення господарського суду.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Підсумовуючи вищевикладене, враховуючи наявність у компанії „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» права на оплату орендних платежів за користування земельною ділянкою комунальної власності із урахуванням вимог чинного законодавства, що відповідає принципам справедливості та добросовісності, приймаючи до уваги відсутність згоди Ізмаїльської міської ради на приведення договору у відповідність до положень чинного законодавства в частині визначення основного цільового призначення земельної ділянки, господарський суд доходить висновку про наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди землі шляхом викладення п. 1.2 розділу І „Предмет договору» у редакції, запропонованій компанією „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» .

Згідно вимог ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Разом з тим, ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи вищезазначене, суд доходить висновку щодо необхідності задоволення заявлених компанією „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» позовних вимог до Ізмаїльської міської ради шляхом внесення зміни до договору оренди землі від 05.05.2008р., а саме: викладення п. 1.2 розділу І „Предмет договору» у наступній редакції: „1.2. Земельна ділянка, яка є об`єктом оренди за цим договором, належить до категорії земель за основним цільовим призначенням - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код Класифікації видів цільового призначення земель: секція J «Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення підрозділ 11.02 „Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості надається в оренду Орендарю для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів (водно-залізничного та перевально-розподільчого).» .

Судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви покладаються на відповідача відповідно до приписів ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 86, 129, 236 - 238, 240 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 05.05.2008р., укладеного між компанією „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» /Рікардо Джей Альфаро Авеню, Сенчури Тауер Білдінг, 9 поверх, офіс 905, м Панама, Республіка Панама; реєстраційний №460437- 655806/ та Ізмаїльською міською радою /68600, Одеська область, м. Ізмаїл, проспект Суворова, 62; ідентифікаційний код 26569223/ та зареєстрованого у Державному реєстрі земель за №040850700019 від 31.07.2008р., шляхом викладення п. 1.2 розділу І „Предмет договору» у наступній редакції: „1.2. Земельна ділянка, яка є об`єктом оренди за цим договором, належить до категорії земель за основним цільовим призначенням - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код Класифікації видів цільового призначення земель: секція J «Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення підрозділ 11.02 „Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» надається в оренду Орендарю для розміщення та експлуатації складу нафтопродуктів (водно-залізничного та перевально-розподільчого).» .

3. Стягнути з Ізмаїльської міської ради /68600, Одеська область, м. Ізмаїл, проспект Суворова, 62; ідентифікаційний код 26569223/ на користь компанії „Трайтон Петрол Лімітед С.А.» /Рікардо Джей Альфаро Авеню, Сенчури Тауер Білдінг, 9 поверх, офіс 905, м Панама, Республіка Панама; реєстраційний №460437- 655806/ судовий збір у розмірі 2102,00 грн. /дві тисячі сто дві грн. 00 коп./.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції до Південно-Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту рішення суду.

Повний текст рішення складено 02 лютого 2021 р.

Суддя С.П. Желєзна

Дата ухвалення рішення25.01.2021
Оприлюднено03.02.2021
Номер документу94552179
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2557/20

Постанова від 20.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 02.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 30.06.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 14.06.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 31.05.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 29.03.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 26.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 25.01.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні