Справа № 710/5/21
Провадження № 2-а/710/5/21
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02.02.2021 м. Шпола
Шполянський районний суд Черкаської області в складі:
головуючого судді Побережної Н.П.,
за участі секретаря судових засідань - Харченко Л.М.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача та третьої особи - Костенка О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Шпола адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Костенко Олександр Васильович , про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення від 21.12.2020 №602-ДК/0241 По/08/01/-20,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог.
04.01.2021 до Шполянського районного суду Черкаської області надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Костенко Олександр Васильович , про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення від 21.12.2020 №602-ДК/0241 По/08/01/-20, в якому позивач просив поновити йому строк для звернення до суду, пропущений ним з поважних причин. Скасувати постанову державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області від 21.12.2020, № 602-ДК/0241 По/08/01/-20, якою позивача було притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 85,00 грн. за ст. 53 КУпАП, а справу про адміністративне правопорушення провадженням закрити.
Свою заяву позивач мотивував тим, що постановою державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області від 21.12.2020 його було притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 85,00 грн. за ст.53 КУпАП за те, що він використовую за нецільовим призначенням частину земельної ділянки із загальної площі 0,3942 га з кадастровим номером 7125786400:01:001:0210 приватної власності, категорії земель: землі сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташованої в адміністративних межах Сигнаївської сільської ради Шполянської ОТГ, по АДРЕСА_1 , з яких під комерційне використання (приміщення магазину) використовується 0,00668 га. Позивач вважає, що оскільки Сигнаївська сільська рада Шполянського району Черкаської області обмежень щодо забудови земельних ділянок, призначених для ведення особистого селянського господарства не встановила, тому будівництво житлового будинку з кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 позивач здійснив на законних підставах без будь-яких порушень земельного чи іншого законодавства.
Відповідач надав до суду відзив, в якому вказав, що земельна ділянка, яка була об`єктом перевірки є земельною ділянкою для особистого селянського господарства , яка передбачена для вирощування сільськогосподарської продукції та ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Позивач не має статусу фермерського господарства, не веде фермерське господарство на своїй земельній ділянці, також не веде будь - яке сільськогосподарське виробництво. Також, на земельній ділянці сільськогосподарського призначення розміщена будівля комерційного призначення, що не є господарською будівлею, які можуть бути споруджені на землях для ведення фермерського господарства . Враховуючи вищевикладене, Головне управління вважає, що факт вчинення адміністративного правопорушення встановлений, тому позовна заява не є обґрунтованою та такою, що не підлягає до задоволення.
Позивач у судове засідання з`явився, надав пояснення аналогічні до тексту позовної заяви.
Представник відповідача та третя особа в судове засідання з`явився, надав пояснення аналогічні до змісту відзиву та просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Суддя Шполянського районного суду Черкаської області своєю ухвалою від 04.01.2021 залишив позовну заяву без руху, оскільки вона не відповідала вимогам КАС України, та надано позивачу термін для усунення недоліків.
Ухвалою судді Шполянського районного суду Черкаської області від 11.01.2021 було поновлено позивачу строк для звернення до суду для оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення та відкрито провадження у справі, оскільки позивач усунув недоліки позовної заяви у встановлений суддею строк.
Мотивувальна частина
Фактичні обставини, встановлені судом.
Суд, розглянувши адміністративну справу, з`ясувавши всі обставини справи та перевіривши їх доказами, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності вважає, що адміністративний позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
У суді встановлено, що відповідно до постанови про накладення адміністративного правопорушення від 21.12.2020 №602-ДК/0241 По/08/01/-20, складеної державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В., ОСОБА_1 було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85,00 грн (а.с. 9).
Згідно з протоколом про адміністративне правопорушення №602-ДК/0241П/07/01/-20 від 14.12.2020, складеним державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В., було встановлено, що 14.12.2020 виявлено порушення земельного законодавства, що полягає в нецільовому використанні ОСОБА_1 частини земельної ділянки із загальної площі 0,3942 га з кадастровим номером 7125786400:01:001:0210 приватної власності, категорії земель: землі сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташованої в адміністративних межах Сигнаївської сільської ради Шполянської ОТГ, по АДРЕСА_1 , з яких під комерційне використання (приміщення магазину) використовується 0,00668 га, що є порушенням ст. 20, 21, 96 ЗК України (а.с. 10).
Згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку від 13.04.2007, серія ЯЕ №127939, виданого на підставі рішення сесії Сигнаївської сільської ради від 21.12.2006 №6, ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,3942 га, яка розташована в АДРЕСА_2 , з цільовим призначенням (використанням) для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 7125786400:01:001:0210 (а.с. 11).
ОСОБА_1 є фізичною особою - підприємцем з 16.07.2003, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців серія ААВ №631651 (а.с.8).
Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 є власником житлового будинку з кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_2 .
Згідно з Витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно, № витягу 22519627, виданого Шполянським виробничим відділком КП Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації 21.04.2009 ОСОБА_1 є власник житлового будинку з кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 18).
Відповідно до рішення виконавчого комітету Сигнаївської сільської ради Шполянського району Черкаської області № 13 від 13.03.2009 Про визнання права власності на новозбудоване приміщення житловий будинок з кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 АДРЕСА_1 було вирішено визнати право власності на новозбудоване приміщення житловий будинок з кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 в АДРЕСА_1 за ОСОБА_1 . Доручено Шполянському відділу комунального підприємства Черкаське обласне об`єднання бюро технічної інвентаризації підготувати свідоцтво на право власності на житловий будинок з кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1 (а.с. 19).
Згідно з актом Державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта від 18.12.2008 було вирішено прийняти в експлуатацію житловий будинок з кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 в АДРЕСА_2 (а.с. 20-23).
Відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Про здійснення державного нагляду (конторолю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності від 21.10.2020 було вирішено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки під час використання земель державної та комунальної власності відповідно до заходів, передбачених документацією із землеустрою, в межах певного виду використання (зокрема щодо зміни складу угідь) в адміністративних межах Сигнаївської сільської ради Шполянського району, а саме земельних ділянок з кадастровими номерами 7125786400:01:001:02, 7125786400:02:001:0346 (а.с. 50-51).
Згідно з актом вибору і обстеження земельної ділянки, що відводиться під будівництво житлового будинку з ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Сигнаївка, Шполянського району від 15.01.2007, складеного комісією в складі голови комісії, першого заступника голови РДА Заскалети В.М., та інших членів, комісія встановила, що земельна ділянка, що відводиться під будівництво житлового будинку з ІНФОРМАЦІЯ_1 в АДРЕСА_2 відповідає нормам і правилам забудови, положенню генплану села (а.с. 66-67).
Відповідно до висновку щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову головного державного санітарного лікаря Шполянського району М.І. Михайленка земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2 придатна для будівництва житлового будинку з ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 70-71).
Згідно з актом обстеження земельної ділянки від 29.01.2007 держінспектора з охорони навколишнього природного середовища Коваля В.В. було обстежено земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 з метою відведення її під будівництво житлового будинку з ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 71-72).
Мотиви, з яких виходить суд, та застосування норм права.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. Кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси (ч.1 ст.6 КАС України).
Згідно зі ст.7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Пунктом ґ) частини 1 статті 211 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.
Відповідно до ст.9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
За змістом ст. 53 КУпАП використання земель не за цільовим призначенням, невиконання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об`єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п`яти до двадцяти п`яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п`ятнадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вимогами ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок, тощо.
Статтею 152 ЗК України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю. Аналогічні повноваження закріплені у ст.ст. 5, 6, 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель та ст. 19 Закону України Про охорону земель .
Згідно з ч. 4 ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом проведення перевірок.
Положеннями ст. 10 вищезазначеного закону визначено повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, зокрема прямо передбачені права стосовно обстеження земельних ділянок, складання матеріалів перевірки (приписи, акти тощо) та передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення.
Реалізація вищевикладених прав та обов`язків законодавчо закріплена за Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, що підтверджується Постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України , постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , зокрема, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) зокрема за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Вищезазначене свідчить, що забезпечення та реалізація держаного контролю, зокрема шляхом проведення перевірок, є прямим обов`язком Держгеокадастру, визначений законодавством.
Так, відповідно до постанови про накладення адміністративного правопорушення від 21.12.2020 №602-ДК/0241 По/08/01/-20, складеної державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Костенком О.В., яку оскаржує позивач, ОСОБА_1 було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85,00 грн. У вищезазначеній постанові вказано, що 14.12.2020 виявлено порушення земельного законодавства, що полягає в нецільовому використанні ОСОБА_1 частини земельної ділянки із загальної площі 0,3942 га з кадастровим номером 7125786400:01:001:0210 приватної власності, категорії земель: землі сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташованої в адміністративних межах Сигнаївської сільської ради Шполянської ОТГ, по АДРЕСА_1 , з яких під комерційне використання (приміщення магазину) використовується 0,00668 га.
Відповідно до статті 256 КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це.
Згідно з п. 1 розділу II Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення (далі - Інструкція), затвердженої Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2017 року № 6, у разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.
За правилами п. 10, 12, 14 розділу IIІ Інструкції відповідно до вимог статті 283 КУпАП постанова має містити: назву постанови (відповідно до вимог статті 284 КУпАП); повну назву посади державного інспектора, який виніс постанову, його прізвище, ім`я та по батькові); дату розгляду справи та номер постанови; відомості про особу, щодо якої розглядається справа (прізвище, ім`я та по батькові, дата і місце народження, місце проживання/реєстрації та роботи або навчання, посада (для посадових осіб), ідентифікаційний номер фізичної особи (за наявності)); опис обставин, установлених при розгляді справи; зазначення нормативно-правового акта, який передбачає відповідальність за це адміністративне правопорушення; розмір шкоди, що підлягає стягненню, порядок та строк її відшкодування; рішення по справі; порядок виконання постанови; порядок і строк оскарження постанови; порядок набрання чинності постановою; строк пред`явлення постанови до виконання.
Постанова по справі про адміністративне правопорушення підписується державним інспектором, який розглянув справу.
Копія постанови протягом трьох днів вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності (потерпілому - на його прохання), під підпис, а в разі, якщо копія постанови надсилається поштою, про це робиться відповідна відмітка у справі (зазначаються реквізити поштової квитанції про відправлення, прізвище і посада особи, яка її відправила). У разі надсилання копії постанови особі, яка притягається до адміністративної відповідальності (потерпілому - на його прохання), копія постанови завіряється в установленому порядку.
При цьому, Додатком 3 до Інструкції затверджено бланк постанови про адміністративне правопорушення, який заповнюється державними інспекторами державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель при виявленні правопорушення.
З матеріалів справи встановлено, що постанова про адміністративне правопорушення від 21.12.2020 №602-ДК/0241 По/08/01/-20 наведеним вище вимогам КУпАП та Інструкції відповідає.
Водночас відповідно до статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Підстави набуття права на землю шляхом передачі ділянок у власність встановлюються нормами Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України (далі ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Разом з тим, пунктом "а" частини 1 статті 19 ЗК України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі - землі сільськогосподарського призначення.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Згідно з п. а ч. 3 ст. 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про особисте селянське господарство особисте селянське господарство - це господарська діяльність, яка проводиться без створення юридичної особи фізичною особою індивідуально або особами, які перебувають у сімейних чи родинних відносинах і спільно проживають, з метою задоволення особистих потреб шляхом виробництва, переробки і споживання сільськогосподарської продукції, реалізації її надлишків та надання послуг з використанням майна особистого селянського господарства, у тому числі й у сфері сільського зеленого туризму. Члени особистого селянського господарства здійснюють діяльність на свій розсуд і ризик у межах встановленого правового господарського порядку, дотримуючись вимог цього Закону, законів України, інших нормативно-правових актів. Діяльність, пов`язана з веденням особистого селянського господарства, не відноситься до підприємницької діяльності.
Згідно зі ст. 7 Закону України Про особисте селянське господарство члени особистого селянського господарства зобов`язані, серед іншого, забезпечувати використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
Класифікацію видів цільового призначення земель (далі - КВЦПЗ) затверджено Наказом Держкомзему від 23.07.2010 № 548.
Згідно із цією класифікацією вирізняють, зокрема, такі види цільового призначення сільськогосподарських земель (секція А КВЦПЗ - 01): для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ - 01.01.01); для ведення фермерського господарства (КВЦПЗ - 01.01.02); для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.01.03); для ведення підсобного сільського господарства (КВЦПЗ 01.01.04); для індивідуального садівництва (КВЦПЗ 01.01.05); для колективного садівництва (КВЦПЗ 01.01.06); для городництва (КВЦПЗ 01.01.07); для сінокосіння та випасання худоби (КВЦПЗ - 01.01.08). для дослідних і навчальних цілей (КВЦПЗ - 01.01.09); для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства (КВЦПЗ - 01.01.10); для надання послуг у сільському господарстві (КВЦПЗ - 01.01.11); для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції (КВЦПЗ - 01.01.12); для іншого сільськогосподарського призначення (КВЦПЗ - 01.01.13); для цілей підрозділів 01.01-01.13 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду (КВЦПЗ - 01.01.14).
Натомість до категорії земель житлової та громадської забудови (секція В КВЦПЗ - 02 і 03) відносяться землі житлової забудови (КВЦПЗ - 02) та землі громадської забудови (КВЦПЗ - 03).
Відповідно до п. а ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
За змістом частини 1 статті 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про землеустрій" - цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку. Документація із землеустрою (землевпорядна документація) - це затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.
Частиною 5 статті 20 ЗК України визначено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2, 3, 4, 5 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок. Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться: щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою; щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення. Відмова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу (ст.31. Землі фермерського господарства, ст. 33 Земельні ділянки особистих селянських господарств, ст. 34. Землі для сінокосіння і випасання худоби, ст . 35. Земельні ділянки для садівництва, ст. 36. Земельні ділянки для городництва , ст.37. Право несільськогосподарських підприємств, установ та організацій на землю).
В матеріалах справи відсутні відомості про те, що Сигнаївською сільською радою, в межах якої розташована земельна ділянка, площею 0,3942 га, з цільовим призначенням (використанням) для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 7125786400:01:001:0210 було прийнято рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки.
Суд критично оцінює посилання позивача на те, що земельна ділянка використовується за цільовим призначенням, так як під час будівництва та реєстрації права власності на житловий будинок з кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 жодний державний орган , в тому числі і із земельних питань не вказали на порушення земельного законодавства, оскільки предметом розгляду даної адміністративної справи є законність винесення постанови про адміністративне правопорушення щодо використання земельної ділянки за цільовим призначенням, а не оцінка діяльності держаних органів щодо будівництва та реєстрації нерухомості. Також суд вважає, що державна реєстрація нерухомого майна та дотримання будівельних норм не є підтвердженням факту використання земельної ділянки, на якій розміщений об`єкт, за цільовим призначенням земельної ділянки.
Отже, оскільки згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку від 13.04.2007, серія ЯЕ №127939, виданого на підставі рішення сесії Сигнаївської сільської ради від 21.12.2006 №6, ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,3942 га, яка розташована в АДРЕСА_2 , з цільовим призначенням (використанням) для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 7125786400:01:001:0210, одночасно на даній земельній ділянці розміщений житловий будинок з кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії НОМЕР_1 власником якого є також ОСОБА_1 а категорії земель землі сільськогосподарського призначення , до яких відносяться землі для ведення особистого селянського господарства, не передбачає розташування забудови у вигляді кафе, яке розміщується на землях громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку, що відповідно відноситься до категорії земель землі житлової та громадської забудови суд дійшов висновку про наявність використання частини земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Відповідно до ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Доказами в адміністративному судочинстві, як визначено у статті 69 КАС України, є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Згідно зі ст. 293 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді скарги на постанову по справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанови і приймає зокрема, рішення про скасування постанови і закриття справи.
Таким чином, керуючись нормами національного законодавства, суд доходить до висновку, що в задоволенні позову необхідно відмовити, а постанову державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області від 21.12.2020, № 602-ДК/0241 По/08/01/-20, якою його, ОСОБА_1 , було притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 85,00 грн. за ст. 53 КпАП України - залишити без змін.
Заходи забезпечення позову не застосовувались.
Оскільки суд відмовляє в задоволенні позову, на підставі ст.139 КАС України судові витрати позивача у справі залишаються на його рахунку.
Керуючись ст. 7, 9, 126, 222, 251, 254, 258, 280, 288, 293 КУпАП, ст. ст.16, 57, 132, 134, 246, 248, 250, 286, 294-297, п. 15.5 Перехідних положень КАС України суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги до Шполянського районного суду Черкаської області протягом десяти днів з дня його проголошення.
Суддя Н.П. Побережна
Суд | Шполянський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2021 |
Оприлюднено | 03.02.2021 |
Номер документу | 94572145 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шполянський районний суд Черкаської області
Побережна Н. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні