Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
02 лютого 2021 року Справа №520/14327/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Ніколаєвої О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом Фермерського господарства Федорик
до Головного управління ДПС у Харківській області,
та Державної податкової служби України
про визнання протиправними, скасування рішеннь, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство Федорик (далі по тексту - позивач, ФГ Федорик ) 20.10.2020 звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі по тексту - відповідач-1, ГУ ДПС у Харківській області), Державної податкової служби України (далі по тексту - відповідач-2) в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати прийняте комісією ГУ ДПС України у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959970/35445194, яким ФГ Федорик відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 05.08.2020 №3;
- визнати протиправним та скасувати прийняте комісією ГУ ДПС України у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959971/35445194, яким ФГ Федорик відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 07.08.2020 №4;
- визнати протиправним та скасувати прийняте комісією ГУ ДПС України у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959972/35445194, яким ФГ Федорик відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 25.08.2020 №5;
- визнати протиправним та скасувати прийняте комісією ГУ ДПС України у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959973/35445194, яким ФГ Федорик відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 25.08.2020 №6;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 05.08.2020 №3, поданий ФГ Федорик за датою його подання;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 07.08.2020 №4, поданий ФГ Федорик за датою його подання;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 25.08.2020 №5, поданий ФГ Федорик за датою його подання;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 25.08.2020 №6, поданий ФГ Федорик за датою його подання.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачу надано всі документи на підтвердження здійснення господарських операцій, за якими виписано оскаржувані податкові накладні, відтак оскаржувані рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.09.2020 №1959970/35445194, №1959971/35445194, №1959972/35445194, №1959973/35445194 є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи у адміністративній справі №520/14327/2020.
Цією ж ухвалою відповідачам надано строк для подання письмових відзивів на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення копії ухвали про відкриття провадження у справі.
Відповідачем-1 11.11.2020 до суду надано відзив на позовну заяву, згідно з яким останній просить відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на правомірність оскаржуваних рішень, оскільки позивачем при зупиненні реєстрації податкових накладних/розрахунків не надано копії первинних документів для підтвердження реєстрації податкових накладних. Вказує, що зобов`язання зареєструвати оскаржувані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних є передчасним, оскільки неможливим є встановлення реєстраційної суми на електронному рахунку позивача у системі електронного адміністрування податку на додану вартість на дату прийняття судом рішення у справі.
Відповідач-2 правом надання відзиву на адміністративний позов не скористався.
Позивачем 13.11.2020 подано відповідь на відзив, у якій зазначив, що відсутність первинного документу чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови у реєстрації податкових накладних. На переконання позивача, контролюючому органу позивачем надано первинні документи для підтвердження проведення господарських операцій з реалізації товарів.
Розглянувши надані сторонами документи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Харківський окружний адміністративний суд встановив наступне.
Фермерське господарство Федорик зареєстровано в якості юридичної особи та перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Харківській області, є платником податку на додану вартість.
Основним видом діяльності позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11). Крім того, позивач займається іншими зареєстрованими видами діяльності.
У користуванні позивача знаходиться 1705,9234 га землі з цільовим призначенням - для товарного сільськогосподарського виробництва (на умовах оренди), яка знаходиться на території Харківської та Дніпропетровської областей.
На підприємстві позивача станом на 01.07.2020 працює 24 особи, що підтверджується копією штатного розпису від 30.06.2020.
Позивачем під час здійснення господарської діяльності у 2020 році на земельних угіддях господарства було посіяно різні види культур (кукурудза, соняшник, озима пшениця, озимий ріпак), що підтверджується звітом за формою 4-СГ (річна) Про посівні площі сільськогосподарських культур за 2020 рік .
Відповідно до вказаного звіту позивачем у 2020 року вирощено 446,17 тон озимого ріпаку.
Збирання озимого ріпаку здійснено комбайнами New Holland, що підтверджується договором оренди з СТОВ Універсал-Агро від 13.05.2020 №1305 та договором оренди з ТОВ Агрофірма Ісіда від 01.07.2020 №33 та актами виконаних робіт.
Перевезення продукції на склад здійснене вантажними автомобілями Камаз на підставі договору оренди транспортного засобу з СТОВ Універсал-Агро .
Урожай озимого ріпаку позивачем просушено та відвіяно на механізованому току у приміщені (на умовах оренди) ТОВ Універсал - Агро 2015 , що підтверджується договором оренди від 01.02.2019 №01/02-2.
З метою реалізації вирощеної продукції позивачем (продавець) уклав договори поставки з Товариством з обмеженою відповідальністю АДМ Юкрейн (далі по тексту - ТОВ АДМ Юкрейн ) від 29.07 2020 №519/1-136263 та від 31.07.2020 №519/1-136348.
Позивачем здійснена поставка продукції (насіння ріпаку) ТОВ АДМ Юкрейн у межах договору поставки від 31.07.2020 №519/1-136348, що підтверджується видатковими накладними від 01.08.2020 №100, від 02.08.2020 №101, від 04.08.2020 №103, товарно-транспортними накладними №667426, №667431, №667427, №667430, №667432 та реєстром прийому зерна від 01.08.2020, від 02.08.2020 та від 04.08.2020.
Також, позивачем здійснена поставка продукції (насіння ріпаку) ТОВ АДМ Юкрейн у межах договору поставки від 29.07 2020 №519/1-136263, що підтверджується видатковою накладною від 02.08.2020 №102, товарно-транспортною накладною №667429, та реєстром прийому зерна від 02.08.2020.
Розрахунки за відвантажений товар здійснювалися шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок позивача, що підтверджується бухгадтерськими оборотно-сальдовими відомостями з системи бухгалтерського обліку по рахунку 361 за відповідні періоди.
Позивачем у результаті здійснення господарських операцій оформлені податкові накладні від 05.08.2020 №2, від 07.08.2020 №1, №3 та №4.
У подальшому позивачем самостійно у вказаних податкових накладних виявлено помилки щодо дати операцій, внаслідок чого останнім 25.08.2020 складені розрахунки коригувань №3, №4, №5, №6 до податкових накладних від 05.08.2020 №2, від 07.08.2020 №1, №3 та №4 та подано на реєстрацію в ЄРПН.
Вказані розрахунки коригувань позивач засобами телекомунікаційного зв`язку направив до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних для покупця ТОВ АДМ Юкрейн .
Позивачем від контролюючого органу отримані квитанції, згідно з яких документи прийняті, реєстрація зупинена у зв`язку із тим, що Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 05.08.2020 №2, від 07.08.2020 №1, №3 та №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пункту 5 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .
З метою розблокування розрахунків коригування 16.09.2020 позивач надіслав контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій додаткових документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з поясненнями та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по спірних розрахункам коригувань.
У вказаних поясненнях позивач виклав всю інформацію щодо поставки продукції на адресу ТОВ АДМ Юкрейн та вказав, що жодних операцій з повернення товару невідбулося.
На підтвердження реальності господарських операцій з придбання товару позивачем до податкового органу надано первинні документи, зокрема: договори поставки, податкові накладні, видаткові накладні, ТТН.
Комісія ГУ ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959970/35445194, №1959971/35445194, №1959972/35445194, №1959973/35445194 з підстав Ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні листи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків) .
Позивач скористався правом на адміністративне оскарження шляхом подання до ДПС України скарги на рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959970/35445194, №1959971/35445194, №1959972/35445194, №1959973/35445194 у порядку, визначеному пунктом 56.23 статті 56 Податкового кодексу України.
Рішеннями ДПС України за результатами розгляду скарг позивача залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін.
Не погоджуючись з оскаржуваними рішеннями контролюючого органу позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Згідно з підпунктами а , б пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики
За визначенням пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі по тексту - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 2001.3 і 2001.9 статті 2001 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі по тексту - Порядок №1165).
Згідно 5 пункту Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 4 Порядку №1165).
Відповідно до змісту пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що квитанції контролюючого органу про зупинення реєстрації податкових накладних не містять переліку документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Реєстр) реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 зазначеного Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку №520).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку №520).
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 12 вказаного Порядку №520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
Системний аналіз наведених законодавчих норм дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.
Крім того, неправомірним є й посилання податкового органу у рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних на неподання окремих документів, без оцінки достатності та належності первинних документів, наданих платником податків.
З наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем у рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Згідно з правовими висновками постанови Верховного Суду від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
У пункті 75 постанови Верховного Суду від 17.12.2018 у справі №509/4156/15-а (адміністративне провадження №К/9901/7504/18) міститься правовий висновок, у силу якого адміністративний суд під час перевірки правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, повинен надати правову оцінку тим обставинам, які стали підставою для його прийняття та наведені безпосередньо у цьому рішенні, а не тим, які в подальшому були виявлені суб`єктом владних повноважень для доведення правомірності ( виправдання ) свого рішення.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
При цьому суд наголошує, що під час вирішення даної категорії спорів не підлягають дослідженню та аналізу обставини здійснення господарської операції, її реальність тощо, адже спір стосується виключно дотримання процедури реєстрації ПН в ЄРПН.
Беручи до уваги наведене, суд приходить до висновку про те, що рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних є формальними, оскільки позивачем було подано до податкового органу, поряд з іншими документам, достатні документи щодо постачання товарів і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, про неподання яких міститься посилання в оскаржуваних рішеннях суб`єкта владних повноважень.
Таким чином, рішення ГУ ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 23.09.2020 №1959970/35445194, №1959971/35445194, №1959972/35445194, №1959973/35445194 є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог у частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладених, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДФС України.
У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.
Пунктом 20 Порядку №1246 встановлено, що у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи, що судом встановлено відсутність правових підстав для відмови у реєстрації розрахунків коригувань шляхом прийняття відповідних рішень, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригувань позивача від 05.08.2020 №2, від 07.08.2020 №1, №3 та №4.
Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту, що зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Посилання відповідача-1 на неможливість встановлення реєстраційної суми на електронному рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, є безпідставними, оскільки зазначені обставини не стосуються спірних правовідносин.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд зазначає, що відповідачами не доведено правомірність рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для повного задоволення адміністративного позову.
Згідно частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позов задоволено, на користь позивача належить присудити сплачену ним суму судового збору за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України та ГУ ДПС пропорційно.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фермерського господарства Федорик (село Леб`яже, Зачепилівський р-н, Харківська область, 64420, код ЄДРПОУ: 35445194) до Головного управління ДПС у Харківській області (вулиця Пушкінська, 46, місто Харків, 61057, код ЄДРПОУ: 43143704), Державної податкової служби України (ДПС України, Львівська площа, 8 місто Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправними та скасування рішеннь, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати прийняте комісією Головного управління ДПС України у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959970/35445194, яким Фермерському господарству Федорик відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 05.08.2020 №3.
Визнати протиправним та скасувати прийняте комісією Головного управління ДПС України у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959971/35445194, яким Фермерському господарству Федорик відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 07.08.2020 №4.
Визнати протиправним та скасувати прийняте комісією Головного управління ДПС України у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959972/35445194, яким Фермерському господарству Федорик відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 25.08.2020 №5.
Визнати протиправним та скасувати прийняте комісією Головного управління ДПС України у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2020 №1959973/35445194, яким Фермерському господарству Федорик відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 25.08.2020 №6.
Зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 05.08.2020 №3, поданий Фермерським господарством Федорик за датою його подання.
Зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 07.08.2020 №4, поданий Фермерським господарством Федорик за датою його подання.
Зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 25.08.2020 №5, поданий Фермерським господарством Федорик за датою його подання.
Зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 25.08.2020 №6, поданий Фермерським господарством Федорик за датою його подання.
Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати по сплаті судового збору на користь Фермерського господарства Федорик у розмірі 4204,00 грн. (чотири тисячі двісті чотири гривні гривень 00 копійок).
Стягнути з ДПС України за рахунок бюджетних асигнувань витрати по сплаті судового збору на користь Фермерського господарства Федорик у розмірі у розмірі 4204,00 грн. (чотири тисячі двісті чотири гривні гривень 00 копійок).
Рішення набирає законної сили у порядку, передбаченому статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та підлягає оскарженню у порядку та у строки, визначені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено 02.02.2021.
Суддя О.В. Ніколаєва
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2021 |
Оприлюднено | 05.02.2021 |
Номер документу | 94596598 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Ніколаєва О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні