Постанова
від 03.02.2021 по справі 200/6009/20-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 лютого 2021 року справа №200/6009/20-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Гаврищук Т.Г., Казначеєва Е.Г.,

секретар судового засідання - Сізонов Є.С.

за участю: представника відповідача 1 - Пономарьова А.О.,

діючого згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року у справі № 200/6009/20-а (головуючий І інстанції Дмитрієв В.С., повний текст складений у м. Слов`янську Донецької області) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Тар Альянс до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю Тар Альянс (далі - ТОВ Тар Альянс , позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - ГУДПС у Донецькій області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), в якому просило:

- скасувати рішення ГУ ДФС у Донецькій області від 3 червня 2020 року № 1606144/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 31 жовтня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 1606150/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 30 листопада 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 1606148/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 31 грудня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 1606146/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 31 січня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, №1606143/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 29 лютого 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 1606140/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 31 березня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 1606138/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 30 квітня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати відповідача 2 зареєструвати податкові накладні № 3 від 31 жовтня 2019 року, № 3 від 30 листопада 2019 року, № 4 від 31 грудня 2019 року, № 2 від 31 січня 2020 року, № 2 від 29 лютого 2020 року, № 2 від 31 березня 2020 року, № 2 від 30 квітня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22.10.2020 року позов задоволений:

- визнано протиправними та скасовані рішення Комісії ГУ ДПС у Донецькій області від 3 червня 2020 року № 1606144/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 31 жовтня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 3 червня 2020 року №1606150/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 30 листопада 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 3 червня 2020 року № 1606148/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 31 грудня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 3 червня 2020 року № 1606146/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 31 січня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 3 червня 2020 року № 1606143/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 29 лютого 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних,

від 3 червня 2020 року № 1606140/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 31 березня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 3 червня 2020 року № 1606138/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 30 квітня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ Тар Альянс № 3 від 31 жовтня 2019 року, № 3 від 30 листопада 2019 року, № 4 від 31 грудня 2019 року, № 2 від 31 січня 2020 року, № 2 від 29 лютого 2020 року, № 2 від 31 березня 2020 року, № 2 від 30 квітня 2020 року (т. 2 а.с. 40-47).

Відповідач 1 не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову, через неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального права. Вважає правомірними спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з огляду на те, що позивачем не надано жодного договору, первинного бухгалтерського та банківського документа, які б підтверджували джерело походження наявних у позивача залізничних цистерн (т. 2 а.с. 50-52).

Позивачем поданий відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити апеляційну скаргу без задоволення (т. 2 а.с. 71-74).

Представник відповідача 1 в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.

Інші учасники в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце слухання справи повідомлені належним чином.

Представником позивача подано клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв`язку з участю в іншому судовому засіданні в Донецькому окружному адміністративному суді.

Колегія суддів вважає, що вказане клопотання не підлягає задоволенню, оскільки явка сторін не визнавалась судом обов`язковою, матеріалів справи достатньо для прийняття обгрунтованого рішення. Крім того, заявником не надано доказів в підтвердження участі в іншому судовому засіданні.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача 1, вивчив доводи апеляційної скарги та відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

ТОВ Тар Альянс зареєстровано в якості юридичної особи, перебуває на податковому обліку у ГУ ДПС у Донецькій області.

26 лютого 2016 року між ТОВ Тар Альянс (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Паливно - енергетична компанія Енергоіндустрія (Орендар) укладений договір оренди № 26/02-2016, за яким орендодавець надає, а орендар приймає у тимчасове цільове платне користування (оренду) майно, яке належить на праві власності орендодавцю залізничні цистерни моделі 15-1566-06 в кількості 14 штук на строк, встановлений чинним договором, оплачує таке користування та зобов`язується повернути цистерни на умовах чинного договору (т. 1 а.с. 41-45).

Згідно зазначеного договору, орендодавець передає орендарю цистерни з можливістю їх пересування в межах та поза межами України (п. 1.2 Договору); момент передачі цистерн в оренду та обчислення строку оренди є дата підписання сторонами акту приймання - передачі цистерн від орендодавця до орендаря. Місце передачі цистерн в оренду є станція Горлівка Донецької залізничної дороги, повернення цистерн з оренди - станція на території України, вказана з інструкціями Орендодавця та узгоджена сторонами. Кількість та моделі цистерн вказуються в кожному підписаному двома сторонами акті приймання - передачі цистерн та/або заявках орендаря ( п. 2.1 Договору); орендар оплачує орендодавцю орендну плату за користування цистернами в національній валюті України - гривні, в розмірі, зазначеному в Додаткових угодах до Договору (п. 3.1 Договору); орендна плата за користування цистернами, оплачується орендарем на підставі виставленого рахунку від орендодавця, у вигляді передплати, не пізніше 5 числа розрахункового місяця, шляхом безготівкового перерахунку грошових коштів на розрахунковий банківський рахунок орендодавця, вказаний в реквізитах договору (п. 3.2 Договору); орендодавець зобов`язаний своєчасно передати орендарю цистерну в технічно справному стані та придатному для використання на умовах відповідного договору по акту приймання - передачі цистерн.(п. 4.1 Договору); орендар зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату за користування цистернами, оплачувати інші платежі, у відповідності до умов чинного договору. Надавати на вимогу орендодавця копії платіжних документів з відміткою банку, що підтверджують факт оплати рахунку орендодавця (п.п. 4.3.2 п. 4.3 Договору). Чинний договір вступає в силу з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення печаткою їх підприємств та діє до 31 грудня 2016 року (п.7.1 Договору).

Згідно додаткової угоди № 1 до договору оренди від 26 лютого 2016 року № 26/02-2016 від 26 лютого 2016 року розмір орендної плати за 1 календарний день за 1 цистерну моделі 15-1566-06 складає: без ПДВ 175 грн., ПДВ 20% 35 грн., з ПДВ 210 грн. (т. 1 а..с 46).

На виконання умов договору позивачем надано до суду акти приймання - передачі залізничних цистерн: № 1 від 04 березня 2016 року, № 2 від 10 березня 2016 року, № 4 від 31 березня 2016 року (щодо передачі в оренду цистерн) та акти щодо передачі цистерн з оренди: № 3 від 28 березня 2016 року, № 5 від 02 травня 2017 року, № 6 від 03 травня 2017 року, № 7 від 10 травня 2017 року, № 8 від 15 травня 2017 року, акти здачі - приймання робіт: від 31 жовтня 2019 року, від 30 листопада 2019 року, від 31 грудня 2019 року, від 31 січня 2020 року, від 29 лютого 2020 року, від 31 березня 2020 року, від 30 квітня 2020 року, податкові накладні: від 31 жовтня 2019 року № 3, від 31 жовтня 2019 року № 3, 30 листопада 2019 року №3, від 31 грудня 2019 року №4, від 31 січня 2020 року №2, від 29 лютого 2020 року №2, від 31 березня 2020 року №2, від 30 квітня 2020 року № 2 (т. 1 а.с. 47-70).

Відповідно до актів приймання-передачі, Товариством з обмеженою відповідальністю Паливно - енергетична компанія Енергоіндустрія не повернуто 8 цистерн, а саме: цистерни модель 15-1566-06 -№ 70731047, № 70731138, № 70731021, № 70731088, № 70739231, № 70731211, № 70731161, № 70731120.

При цьому, орендар відмовився від підписання актів здачі - прийняття робіт від 31 жовтня 2019 року, від 30 листопада 2019 року, від 31 грудня 2019 року, від 31 січня 2020 року, від 29 лютого 2020 року, 31 березня 2020 року, 30 квітня 2020 року, про що свідчать відповідні акти (т. 1 а.с. 55-61).

Щодо оплати за договором оренди № 26/02-2016 від 26 лютого 2016 року позивачем надано до суду постанову Верховного Суду від 29 січня 2020 року у справі № 910/16223/18, згідно якої стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Паливно-енергетична компанія Енергоіндустрія на користь ТОВ Тар Альянс 414960 грн. основного боргу, 49574,68 грн. - пені, 1884,96 грн - інфляційних втрат, 1945,97 грн. - 3% річних (т.1 а.с. 91-94).

Крім того, постановою Верховного Суду від 5 липня 2018 року у справі № 910/16005/17 залишені без змін постанова Київського апеляційного господарського суду від 13 березня 2018 року та рішення Господарського суду м. Києва від 28 листопада 2017 року щодо стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Паливно-енергетична компанія Енергоіндустрія суми заборгованості за Договором оренди № 26/02-2016 від 26 лютого 2016 року в розмірі 316255,11 грн., з яких 291900 грн. сума основного боргу, 18157,69 грн. пені, 4115,58 грн. інфляційних втрат та 2081,84 грн. 3 % річних (т. 1 а.с. 85-88).

Позивачем 31 жовтня 2019 року складена податкова накладна № 3 на загальну суму 52080 грн., в т.ч. ПДВ 8680 грн., яку надіслано в електронному вигляді відповідачу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с. 14-15).

Згідно квитанції від 4 березня 2020 року податкову накладну № 3 від 31 жовтня 2019 року № 9335215280 прийнято, але відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН № 3 від 31 жовтня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник: D =50,7485%, Р =510 (т. 1 а.с. 28).

Позивачем направлено повідомлення від 1 червня 2020 року №14 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних на 23 додатках. При цьому текст пояснень викладений у повідомлені в графі пояснення (т.1 а.с. 34).

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення, реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення № 1606144/33853132 від 3 червня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 30 жовтня 2019 року. Підставами для відмови у реєстрації податкової накладної вказано: ненадання платником податку копій документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних (т. 1 а.с. 71-72).

30 листопада 2019 року позивачем складена податкова накладна № 3 на загальну суму 50400 грн., в т.ч. ПДВ 8400грн., яка була надіслана в електронному вигляді відповідачу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 16-17).

Згідно квитанції від 17 грудня 2019 року податкову накладну № 3 від 30 листопада 2019 року № 9302430005, прийнято, але відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН № 3 від 31 листопада 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 29).

Позивачем направлено повідомлення від 1 червня 2020 року № 15 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних на 14 додатках. При цьому текст пояснень викладений у повідомлені в графі пояснення (т. 1 а.с. 35).

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення, реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення № 1606150/33853132 від 3 червня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 30 листопада 2019 року. Підставами для відмови у реєстрації податкової накладної вказано: ненадання платником податку копій документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних (т. 1 а.с. 73-74).

31 грудня 2019 року позивачем складена податкова накладна № 4 на загальну суму 52080 грн., в т.ч. ПДВ 8680 грн., яка була надіслана в електронному вигляді відповідачу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 18-19).

Згідно квитанції від 15 січня 2020 року податкову накладну №4 від 31грудня 2019 року № 9329718196, прийнято, але відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН № 3 від 31 грудня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с. 30).

Позивачем направлено повідомлення від 1 червня 2020 року № 16 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних на 14 додатках (т. 1 а.с. 36).

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення, реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте рішення № 1606148/33853132 від 3 червня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 31 грудня 2019 року. Підставами для відмови у реєстрації податкової накладної вказано: ненадання платником податку копій документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних (т. 1 а.с. 74-75).

31 січня 2020 року позивачем складена податкова накладна № 2 на загальну суму 52080 грн., в т.ч. ПДВ 8680 грн., яку надіслано в електронному вигляді відповідачу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 20-21).

Згідно квитанції від 17 лютого 2020 року податкову накладну № 2 від 31 січня 2020 року № 9026557692, прийнято, але відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН №2 від 31 січня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник: « D» =78,2978%, «Р» =0 (т. 1 а.с. 31).

Позивачем направлено повідомлення від 1 червня 2020 року № 17 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних на 14 додатках (т. 1 а.с. 37).

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення, реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте рішення № 1606146/33853132 від 3 червня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 31 січня 2020 року. Підставами для відмови у реєстрації податкової накладної вказано: ненадання платником податку копій документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних (т. 1 а.с. 77-78).

29 лютого 2020 року ТОВ ТАР АЛЬЯНС складена податкова накладна № 2 на загальну суму 48720 грн., в т.ч. ПДВ 8120 грн., яка була надіслана в електронному вигляді відповідачу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 22-23).

Згідно квитанції від 13 березня 2020 року податкову накладну № 2 від 29 лютого 2020 року № 9043159150, прийнято, але реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН № 2 від 29 лютого 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник: D =115,3187%, Р =680 (т. 1 а.с. 32).

Позивачем направлено повідомлення від 1 червня 2020 року №18 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних на 14 додатках (т. 1 а.с. 38).

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення, реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте рішення № 1606143/33853132 від 3 червня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 29 лютого 2020 року, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних (т. 1 а.с. 79-80).

31 березня 2020 року позивачем складена податкова накладна № 2 на загальну суму 52080 грн., в т.ч. ПДВ 8680 грн., яку надіслано в електронному вигляді відповідачу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с. 24-25).

Згідно квитанції від 13 квітня 2020 року податкову накладну № 2 від 31 березня 2020 року № 9072420394, прийнято, але відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН № 2 від 31 березня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник: D =148,5920%, Р =0 (т.м 1 а.с. 33).

Позивачем направлено повідомлення від 1 червня 2020 року № 19 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних на 14 додатках (т. 1 а.с. 39).

Комісією з питань зупинення, реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте рішення № 1606140/33853132 від 3 червня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 31 березня 2020 року, оскільки не надано платником податку копій документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних (том 1, а.с. 81-82).

30 квітня 2020 року позивачем складена податкова накладна № 2 на загальну суму 50400 грн., в т.ч. ПДВ 8400 грн., яка була надіслана в електронному вигляді відповідачу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 26-27).

Згідно квитанції від 6 травня 2020 року податкову накладну № 2 від 30 квітня 2020 року № 9096726391 прийнято, але відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН № 2 від 31 березня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник: D =273,8407%, Р =0 (т. 1 а.с. 13).

Позивачем направлено повідомлення від 1 червня 2020 року № 20 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних на 14 додатках (т. 1 а.с. 40).

Комісією з питань зупинення, реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення № 1606140/33853132 від 3 червня 2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 31 березня 2020 року, оскільки не надано платником податку копій документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних (т. 1 а.с. 83-84).

Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За змістом п. 201.7 статті 201 ПК України накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно п. 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За змістом пункту 2 постанови КМУ Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За змістом пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Отже, законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Згідно п. 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 21.02.2018 року № 117 (надалі - Порядок № 117 в редакції чинній до 1 лютого 2020 року) податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

За змістом п. 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критеріїризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історіяплатника податку.

Згіжно п. 13 Порядку № 117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

В квитанціях, якими зупинено реєстрацію податкових накладних № 3 від 30 листопада 2019 року, № 4 від 31 грудня 2019 року контролюючим органом сформовано висновок про відповідність направленої позивачем на реєстрацію податкової накладної критеріям ризиковості платника податку, визначених підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку .

Водночас, відповідачем не зазначено конкретного критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкової накладної товариства. Відповідач обмежився загальним посиланням на відповідність податкових накладних критерію ризиковості платника податку.

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень і положення пункту 13 Порядку № 117 вимагають від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.

Суд першої інстанції вірно виходив з того, що податковий орган був зобов`язаний у квитанції чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв, а і на відповідне рішення, відповідно до якого товариство внесено до переліку ризикових платників.

З 1 лютого 2020 року діє Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений

постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі -Порядок №1165)

Згідно п. 6 Порядку №1165 зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За змістом п. п. 7, 8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).

Згідно п. 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4 Порядку № 520).

Згідно п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7 Порядку № 520).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9 Порядку № 520).

Згідно п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

За змістом п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Згідно матеріалів справи позивачем направлено відповідачу пояснення з надання послуг з оренди власних залізничних цистерн та вказано, що надання цих послуг є основним видом діяльності, для здійснення зазначених послуг підприємство використовує власні залізничні цистерни та вказано станції приписки залізничних цистерн. Також були подані підтверджуючи документи.

Проте, в порушення наведених вимог законодавства, спірні рішення містять лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення, і підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надано, не містить.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постановах від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18, від 2 липня 2019 року у справі №140/2160/18, висновок якого суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин згідно ч. 5 ст. 242 КАС України).

Щодо посилання відповідача 1 на включення з 23 січня 2019 року позивача до переліку ризикових платників податків, як такого, що відповідає Критеріям ризиковості платника податку, визначених листом ДФС України від 21 березня 2018 року № 959/99-99-07-18.

Верховний Суд в постанові від 30 липня 2019 року у справі №320/6312/18 зазначив, що акти, які затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством. Листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.

Отже, суд вважає, що зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом ДФС України, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а, відтак, є неправомірним.

Відповідно до частини 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

В пункті 70 рішення від 20 жовтня 2011 року Рисовський проти України Європейський суд з прав людини (далі також - ЄСПЛ) підкреслив особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Крім того, ЄСПЛ звертає увагу на те, що на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.

В квитанціях від 4 березня 2020 року, від 17 грудня 2019 року, від 15 січня 2020 року, 17 лютого 2020 року, від 13 березня 2020 року, від 13 квітня 2020 року, від 6 травня 2020 року відповідачем запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, відповідачем не вказано у зазначених квитанціях конкретного переліку документів, які необхідно надати позивачу.

Крім того, рішення Комісії ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відповідність позивача критеріям ризиковості матеріали справи не містять.

На підставі викладеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про визнання протиправними та скасування спірних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Згідно ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до п. 201.10 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.

Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно п.20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

На підставі викладеного, суд апеляційної інстацнії погоджує висновок суду першої інстанції про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 31 жовтня 2019 року, № 3 від 30 листопада 2019 року, № 4 від 31 грудня 2019 року, № 2 від 31 січня 2020 року, № 2 від 29 лютого 2020 року , №2 від 31 березня 2020 року, № 2 від 30 квітня 2020 року датою їх фактичного надходження.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст.ст. 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року у справі № 200/6009/20-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Тар Альянс до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 3 лютого 2021 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: Т.Г. Гаврищук

Е.Г. Казначеєв

Дата ухвалення рішення03.02.2021
Оприлюднено05.02.2021
Номер документу94597920
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/6009/20-а

Ухвала від 17.02.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 12.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 03.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Постанова від 03.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 07.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 07.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 22.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні