Рішення
від 03.02.2021 по справі 280/8322/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03 лютого 2021 року Справа № 280/8322/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Остриківської сільської ради Пологівського (Токмацького) району Запорізької області про визнання протиправним та скасувати рішення і зобовязання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

17 листопада 2020 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі по тексту позивач) до Остриківської сільської ради Пологівського (Токмацького) району Запорізької області (далі по тексту відповідач), в якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати Рішення восьмого скликання сорок другої позачергової сесії Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області №14-3 від 11.09.2020 Про скасування рішення Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі її у приватну власність ОСОБА_1 ;

- зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розміром 2,000 га, кадастровий номер: 2325283600:02:002:0136, що знаходиться на території Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області та передати її у власність ОСОБА_1 .

В обґрунтування позову вказано, що 23 грудня 2019 року Відповідач своїм рішенням № 09-59 надав Позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Остриківської сільської ради Токмацького району, для подальшої передачі земельної ділянки у приватну власність. Після отримання вказаного рішення Позивач замовив проект землеустрою, який було розроблено інженером-землевпорядником Стаценко А.О . Відповідно до висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 17.02.2020 № 1473/82-20, проект було погоджено, як такий що відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам, отримано позитивний висновок дежавного експерта. Після погодження проекту Позивачем було направлено його до Відповідача для затвердження, але всуперечь ч. 6 ст. 123 ЗК України, Відповідач без будь-яких підстав скасував власне рішення про надання Позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою.

Позивач не погоджується з вищевказаним рішенням Остриківської сільської ради Пологівського (Токмацького) району Запорізької області, вважає його протиправним і таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 23 листопада 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач правом на надання відзиву не скористався.

Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з частиною другою статті 175 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

На підставі наведеного справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.

З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України та ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю врегульовано Земельним кодексом України.

Статтею 41 Конституції України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

Відповідно до п. "б" ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Згідно з ч.6 ст.118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно до абз. 1 ч. 7 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

23 грудня 2019 року Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області своїм рішенням № 09-59 надала ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, для подальшої передачі земельної ділянки у приватну власність.

Після отримання вказаного рішення ОСОБА_1 замовив проект землеустрою, який було розроблено інженером-землевпорядником Стаценко А.О .

Так, за змістом ч.6 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Відповідно до висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 17.02.2020 № 1473/82-20, проект було погоджено, як такий що відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам, отримано позитивний висновок дежавного експерта.

Після погодження проекту ОСОБА_1 було направлено його до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області для затвердження, але всуперечь ч. 6 ст. 123 ЗК України, Остриківська сільска рада Токмацького районного Запорізької області без будь-яких підстав скасувала власне рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою.

24 липня 2019 року Верховний Суд під час розгляду справи №182/2428/16-а у подібних правовідносинах зробив висновок щодо порядку застосування статті 59 Закону України „Про місцеве самоврядування". Суть висновку полягає у тому, що аналіз наведених положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні дає підстави вважати, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну чи скасування.

Водночас, у статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність. Цей принцип знайшов своє відображення й у статті 74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , згідно з якою органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Разом з тим, відповідно до зазначеного рішення Конституційного Суду України ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.

З огляду на викладене, на думку суду, Рішення восьмого скликання сорок другої позачергової сесії Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області №14-3 від 11.09.2020 Про скасування рішення Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі її у приватну власність ОСОБА_1 є незаконним та таким, що порушує конституційні права Позивача, оскільки скасоване Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області рішення Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі її у приватну власність ОСОБА_1 вичерпало свою дію фактом його виконання.

Згідно з частиною 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Стаття 5 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень, закріплених ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтується її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за звернення із даним позовом до суду сплачено судовий збір у розмірі 840,80 грн згідно квитанції №19807997 від 13.11.2020.

Відтак, на користь позивача слід присудити судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 840,80 грн за рахунок Остриківської сільської ради Пологівського (Токмацького) району Запорізької області.

Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги ОСОБА_1 до Остриківської сільської ради Пологівського (Токмацького) району Запорізької області про визнання протиправним та скасувати рішення і зобовязання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.

2. Визнати протиправним та скасувати Рішення восьмого скликання сорок другої позачергової сесії Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 14-3 від 11 вересня 2020 року Про скасування рішення "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі її у приватну власність ОСОБА_1 "

3. Зобов`язати Остриківську сільську раду Токмацького району Запорізької області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розміром 2,000 га, кадастровий номер: 2325283600:02:002:0136 що знаходиться на території Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області та передати її у власність ОСОБА_1 .

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 , (ЄДРПОУ: НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Остриківської сільської ради Пологівського (Токмацького) району Запорізької області (ЄДРПОУ: 04353451, місцезнаходження юридичної особи: вул. Центральна, 78-А, с. Остриківка, Пологівський (Токмацький) р-н., Запорізька обл., 71752) сплачений судовий збір у розмірі 840,80 гривень (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення в повному обсязі виготовлено та підписане суддею 03 лютого 2021 року.

Суддя Р.В. Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.02.2021
Оприлюднено05.02.2021
Номер документу94633662
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/8322/20

Рішення від 03.02.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні