Постанова
від 04.02.2021 по справі 420/5581/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 лютого 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/5581/20 Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді -Кравченка К.В., судді -Джабурія О.В. судді -Вербицької Н.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) до Управління Укртрансбезпеки в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Державна служба України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

В червні 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) (надалі - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Управління Укртрансбезпеки в Одеській області (надалі - відповідач), в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки в Одеській області № 206609 від 09.06.2020 року про застосування до товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) адміністративно-господарського штрафу у сумі 17000,00 грн..

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказує на неправомірність спірної постанови, посилаючись на порушення правил зважування належного позивачу вантажного транспортного засобу, на неможливість встановити, за допомогою якого обладнання проводилось зважування та чи проводилось повірки цього обладнання (метрологічні атестації). Також позивач посилається на відсутність в акті перевірки підпису водія, та відсутність записів посадових осіб про відмову водієм його підписати.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29.10.2020 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 24 квітня 2020 року інспекторами Управління Укртрансбезпеки в пункті габаритно-вагового контролю, що знаходиться на ділянці автодороги Київська область, с. Проліски, а/д Р-03, здійснено перевірку транспортного засобу VOLVI FH 12.420, SCHMITZ SCF24G, номерний знак НОМЕР_1 , з причепом НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 , який належить ТОВ ГЕРМЕС (ТРАК) , на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (15).

За результатами перевірки складено акт №216551 від 24.04.2020 року, в якому відображено порушення, відповідальність за яке передбачена ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме: абз.15 ч.1 перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу (а.с.15).

За результатами здійснення габаритно-вагового контролю складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт про перевищення транспортним засобом нормативно-габаритних параметрів, якими зафіксовано наступні габаритні параметри: повна маса, тонн: 43960, навантаження на осі, тон: 6,240; 11,020; 8,720; 9,120; 8,860 (а.с.16).

На підставі акту про перевищення транспортним засобом нормативно-габаритних параметрів інспекторами Управління Укртрансбезпеки складено розрахунок плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в розмірі 1080,54 євро (а.с. 17).

09 червня 2020 року Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті, за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена ч.1 абз.15 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт , застосовано до позивача адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000, 00 грн. (а.с.14).

Не погоджуючись із зазначеною постановою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем правомірно, за наявності підстав, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, винесено спірну постанову.

Колегія суддів з таким висновком суду першої інстанції погоджується з наступних підстав.

Відповідно до ст.33 ЗУ Про автомобільні дороги рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч.2 ст.29 Закону України Про дорожній рух з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Згідно п.4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, Рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів. Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.

Згідно п.22.5 Правил дорожнього руху (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м..

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м..

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 затверджений Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (надалі - Порядок № 879).

Відповідно до пп.2, 3, 4 п.2 Порядку №879 вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології; великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 . При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки; габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів; пересувний пункт габаритно-вагового контролю (далі - пересувний пункт) - спеціальний транспортний засіб, обладнаний вимірювальною і зважувальною технікою для здійснення контролю. Ділянка дороги на відстані 100 метрів до пересувного пункту, 50 метрів за пересувним пунктом та узбіччя дороги за напрямком руху, де розташовано пункт, вважаються його межами. Місце здійснення габаритно-вагового контролю позначається відповідними тимчасовими дорожніми знаками.

Згідно п.28 Порядку №879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту визначено пунктом 30 Порядку № 879.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 879 місце та режим роботи пересувного пункту встановлюється Укртрансбезпекою за погодженням з уповноваженим підрозділом Національної поліції. Забороняється експлуатація пересувних пунктів у темну пору доби, крім випадків, коли такий пункт розташовано на освітлених ділянках автомобільних доріг, у морських, річкових портах, вантажних терміналах, місцях формування вантажопотоків.

Пунктом 12, 13 Порядку №879 передбачено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології. Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Відповідно до п.18 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Згідно абз.15 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Як вже зазначено вище, за результатами здійснення габаритно-вагового контролю було складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт про перевищення транспортним засобом нормативно-габаритних параметрів, якими зафіксовано наступне: повна маса, тонн: 43960, навантаження на осі, тон: 6,240; 11,020; 8,720; 9,120; 8,860 (а.с. 16, 46).

Отже, інспекторами Управління Укртрансбезпеки встановлено, що при нормативно допустимій вазі на строєну вісь 24 тони, загальна вага строєної вісі причепу НОМЕР_2 склала 26,700 тони (8,720 + 9,120 + 8,860) що на 2,7 тони, тобто на 11,25 %, більше від нормативно допустимої ваги, визначеної пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, при допустимому відхиленні у 2%.

Оскільки параметри великовагового транспортного засобу перевищили нормативно допустимі вагові параметри, то відповідно до ч. 4 ст. 48 ЗУ Про автомобільний транспорт , ст. 33 ЗУ Про автомобільні дороги , п.4 Правил №30, обов`язковим документом для руху автомобільними дорогами мав бути відповідний дозвіл, виданий уповноваженим підрозділом Національної поліції перевізнику після внесення ним плати за проїзд у розмірі, визначеному за ставками, затвердженими постановою КМУ №879 від 27.06.2007 року.

Однак будь-які докази на підтвердження наявності у позивача вказаного дозволу відсутні, і позивач на наявність у нього такого дозволу не посилався.

Наведені обставини підтверджується матеріалами справи, та доводять наявність підстав для винесення спірної постанови за порушення позивачем ч.1 абз. 15 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт .

Колегія суддів відхиляє посилання апелянта на порушення відповідачем методики визначення загальної ваги для строєної вісі причепу, оскільки колегія суддів вважає правильним визначення відповідачем загальної ваги строєної вісі причепу НОМЕР_2 , яка склала 26,700 тони як сума ваг кожної з осей цього причепу.

Колегія суддів погоджується з відхиленням судом першої інстанції посилань позивача на неможливість встановити, за допомогою якого обладнання проводилось зважування та чи проводилось повірки цього обладнання (метрологічні атестації), оскільки чинним законодавством України не встановлено, що вказані дані повинні бути зазначені в квитанції про зважування, а під час розгляду справи відповідачем надано до суду копію свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, виданого ДП КИЇВОБЛСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ , чинного до 20 лютого 2021 року (а.с. 64), яким 24.04.2020р. здійснювалось вимірювання ваги транспортного засобу VOLVI FH 12.420, SCHMITZ SCF24G, номерний знак НОМЕР_1 , з причепом НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 ..

Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Кравченко К.В. Судді Джабурія О.В. Вербицька Н. В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2021
Оприлюднено05.02.2021
Номер документу94636672
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5581/20

Постанова від 04.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 29.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 29.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні